תיק המניות באוגוסט 2010

מתחילת השנה ה SPY ירד ב-4.6%, ה DIA ירד ב-2.4% וההאנג-סנג ירד ב-4.5%. התיק שלי עלה ב-17%.

שוק המניות נכנס למיני פניקה החודש – במיוחד בסוף החודש. זה היה חודש אוגוסט הכי גרוע בבורסה האמריקאית מזה 9 שנים. נתוני המאקרו קצת מבלבלים את המשקיעים. נראה שיש האטה מסוימת בכלכלה האמריקאית מאז יוני. האטה זו מאוד מלחיצה את המשקיעים שפוחדים ממיתון נוסף. משקיעי הערך צריכים לנצל כל פניקה שכזאת בכדי לקנות מניות זולות.

אני לא חושב שהנתונים בהכרח מצביעים על מיתון קרב. מצד אחד נתוני הנדל"ן לא נראים טוב כאשר מכירת הבתים ביולי הגיעה לשפל חדש. גם נתוני התעסוקה לא במצב טוב, והצמיחה הכלכלית ברבעון השני עודכנה כלפי מטה ל 1.6%. מצד שני אחד הנתונים הכי חשובים – תעבורת הרכבות מראה שיפור ניכר השנה. שיפור שממשיך גם בשבועות האחרונים. מי שעוקב אחרי תעבורת הרכבות לא היה צריך להיות מופתע מנתוני מדד מנהלי הרכש שהקפיץ את שוק המניות אתמול. בקיצור, הנתונים די מבלבלים – מצד אחד יש צמיחה בתעשייה, מצד שני מצב הדיור והתעסוקה עדיין חלש.

למרות שנראה כי התאוששות המשק האמריקאי תהיה איטית, אני מאוד אופטימי לגבי שוקי המניות. יש לכך שתי סיבות – האחת היא שהמחירים פשוט לא יקרים – ובמקרים מסוימים ממש זולים. הסיבה השנייה היא שרמת הפסימיות של המשקיעים הגיעה לשיא מאז מרץ 2009 (שזה היה החודש שבו הבורסה האמריקאית הגיעה לתחתית). כשכולם פסימיים – זה הזמן לקנות מניות.

בניגוד לכלכלה האמריקאית, אני ממשיך להיות פסימי לגבי עתיד הכלכלה הסינית. עיינתי לאחרונה בדוחות כספיים רבים של חברות נדל"ן ותשתיות סיניות, ואין לי ספק שהרכבת הסינית הולכת להתנגש בקיר. זה ממש מדהים לראות את זה קורה. כשאני קורא את הדוחות של החברות האמריקאיות זה די מדהים כמה תעשיות מסוימות נפגעו (מישהו למשל עיין בדוחות של הקבלנים האמריקאים? זה פשוט מדהים לקרוא). מה שקרה בארה"ב, יקרה בקרוב בסין אבל בעצמה הרבה יותר גדולה. זה כמובן ייקח כמה שנים. הרכבת אומנם תתנקש בקיר, אבל אנחנו נראה את זה קורה בהילוך מאוד אטי.

בארה"ב מפולת הנדל"ן החלה בשנת 2006, ורק ב-2008 המדינה נכנסה למיתון, ויש תעשיות מסוימות שרק היום חוות את המשבר. גם בסין זה ייקח כמה שנים עד שהקבלנים, הבנקים וחברות תומכות הבנייה ירגישו את המפולת בנדל"ן.

דוחות ודיווחים

מטה (סימול CASH) פרסמה את הדוח לרבעון השלישי של שנת הכספים שלה. החברה הרוויחה 3.5 מליון דולר הרבעון – או 14 מליון בחישוב שנתי. עם שווי שוק של 100 מליון דולר, לא פלא שמחיר המניה לא מפסיק לעלות. כשיש לך חברה שצומחת ב-30% בשנה ונסחרת במכפיל נמוך מ-10, אתה יודע שעלית על מניה מנצחת.

אני חושב שזאת המניה שעלתה השנה הכי הרבה מכל המניות בתיק שלי. אבל אני עדיין ממשיך להחזיק אותה. המניה עלתה ב-55% מתחילת השנה, וכמעט הכפילה את עצמה מאז שקניתי בתחילת פברואר תמורת 18$.

נאן יאנג (סימול 212) הרוויחה כ-48 מליון דולר מפעילות שוטפת בחצי השנה הראשון. מה ששם את הרווח השנתי שלה על יותר מ-90 מליון. הרווחים שלה עלו חזק בגלל שהם הגדילו את ההחזקה שלהם בבנק טייוואני. נשים מכפיל 15 על רווחים אלו, ונקבל שהחברה צריכה להיות שווה 1.3 מיליארד דולר – כלומר כפול ממחירה כיום. למרות הדוח הטוב, מכרתי החודש את כל המניות שלי בחברה, וזאת  בשביל לקנות מניות של ETM.

סאונדוויל (סימול 878), כצפוי, ממשיכה להציג תוצאות טובות. הרווח שלה לחצי השנה הראשונה עמד על 65 מליון דולר – או 130 בקצב שנתי. רווח זה כמעט ולא כולל רווח ממכירת נכסים. כך שאפילו ללא מכירה של נכסים (שזאת פעילות משמעותית אצל סאונדוויל), החברה נסחרת במכפיל 10. לפי הדוח, הבנייה ברחוב טאנג-לונג תסתיים בשנת 2013 ולא ב-2011 כמו שתוכנן בעבר. אם אני מבין נכון מהדוח, הסיבה לכך היא שינוי בתכנית הבנייה – מבניין בסגנון גינזה לקניון מסחרי. שינוי זה הוא חיובי ביותר ויגדיל את רווחי החברה משכירות.

מידע נוסף שחשפה מנכ"ל החברה לאחר פרסום הדוח הוא שהם גמרו להשתלט על הנכס ברחוב היוון 32-50, והם יבנו שם בניין מגורים בגודל של כ-100,000 רגל מרובעת. המכירה של הפרויקט תתחיל בתחילת השנה הבאה. החברה קנתה את הנכס תמורת 512 מליון. נוסיף עוד 150 מליון בערך לעלות הבנייה, ונקבל סף עלות של 700 מליון. לפי השוק היום אין מצב שבעולם שהם יקבלו פחות מ-15,000 לרגל מרובעת – או 1.5 מיליארד לכל הפרויקט. זאת אומרת רווח לפני מס של לפחות 800 מליון דולר.

מהפרויקט הזה ומהדירות שהם מכרו בתחילת השנה (וורן-וודס), סאונדוויל תקבל כ-2 מיליארד דולר לאורך שלושת השנים הבאות. זה הרבה מאוד כסף לחברה קטנה כמו סאונדוויל. עם מינוף, החברה יכול לגדול משמעותית. רמז לכך קיים בדוח האחרון – החברה קנתה נכסים בשווי של 400 מליון בחצי השנה האחרונה. איך אני יודע את זה? הנה המאזן של החברה:

העיגול השחור מראה לנו ששווי הנכסים להשקעה של החברה צמח ב-880 מליון.

העיגול הכחול מראה ששווי הנכסים לפיתוח עלה ב-20 מליון.

לפי העיגול הכתום שווי הנכסים שעומדים למכירה ירד. הסיבה לכך היא שהחברה מכרה לפני מספר חודשים נכס אחד, לכן אפשר להתעלם מנתון זה.

העיגול הירוק מצביע על צמיחה בשווי הנכסים בפיתוח. סביר להניח שחלק נכבד מצמיחה זאת נובע מהבנייה של וורן-וודס (החברה מוסיפה את עלויות הבנייה לשווי הנכס). לכן, גם פה נתעלם מנתון זה.

לפי העיגול הצהוב, החברה שילמה 50 מליון דולר כמקדמה על רכישת נכס.

קיבלנו ששווי הנכסים של החברה צמחו ב-950 מליון דולר. עכשיו נבדוק כמה מתוך זה נובע משיערוך נכסים וכמה מתוספת של נכסים חדשים.

לפי דוח הרווח/הפסד, החברה הוסיפה 565 מליון דולר לשווי הנכסים כתוצאה משיערוך. כלומר קיבלנו שסאונדוויל רכשה נכסים בשווי של כמעט 400 מליון דולר בחצי השנה הראשונה.

הנה הטבלה שהכנתי בעבר בשביל הרשומה על השבחת הנכסים של סאונדוויל:

[table id=23 /]

ניתן לראות שהקצב הנוכחי יכול להביא אותנו לרמת הרכישות של שנת 2007 – שנת שיא מבחינת הרכישות של החברה. בשנת 2007 רכשה החברה חלק נכבד מהנכס ברחוב היוון 32-50. נקווה שגם הרכישות השנה יניבו תשואה יפה.

שון הו טק (סימול 129) יצאה עם דוח טוב מאוד. החברה הרוויוחה 35 מליון מפעילות שותפות – כלומר 70 מליון בחישוב שנתי. כמו שציינתי בעבר, הרווח אמור לעלות בצורה משמעותית בשנים הקרובות.

יהונתן, אתה בטח תאהב את השורה הבאה מהדוח

The increase of revenue for the period was due to substantial hotel improvement in hotel revenue and reduction of operating costs

תרגום: לאור הדירוגים הגבוהים של 2-3 כוכבים שמקבלת החברה מהמבקרים במלונות, החליטה שון-הו-טק לצמצם את ההוצאות השוטפות עד שהקירות יתקלפו והמזגנים יפסיקו לעבוד.

סך הכל זה לא מפתיע שהרווחים של החברה עולים לאור העובדה שתיירים ממשיכים להציף את הונג-קונג בקצב שיא. ברשומה שלי על החברה צפיתי שהרווחים של המלונות יתחילו לעלות השנה. לפי מה שהחברה כותבת, כמו גם לפי נתוני התיירים מיולי, נראה שהמחצית השנייה תהיה אף טובה יותר.

טאי-פינג (סימול 146) כצפוי דיווחה על הפסד. כמו דקה (סימול 997) גם היא סובלת מההאטה בתעשיית האירוח בארה"ב. אני כנראה אחכה שנתיים שלוש לראות האם השיפור שאני צופה בכלכלת ארה"ב תחזיר את הרווחים שלה לשנות השיא.

אנטרקום (ETM) – בסוף החודש ובראשון לספטמבר קנה יו"ר החברה מניות בסכומים משמעותיים. ב-30 באוגוסט הוא קנה 94,000 מניות במחיר ממוצע של 5.29$. ובראשון לספטמבר הוא קנה 134,000 מניות תמורת 5.7$. מדובר בהצבעת אמון גדולה במניה.

שינויים בתיק

היה לי קשה לעמוד בצד ולראות את אנטרקום (סימול ETM) יורדת כל כך הרבה החודש. ועם קצת ניעור מצד יוני, ששאל כאן מדוע אני לא קונה ETM, ומצד לירון, ששאל אותי למה אני לא מוכר מניות אחרות בשביל לקנות ETM, החלטתי לקנות את מניות החברה. ככל שהמניה ירדה יותר, כך  חשבתי יותר מה כדאי למכור כדי לקנות עוד ETM. במשך כמה ימים פשוט ישבתי כל היום, גירדתי בראש וחשבתי – מה לעזאזל אני יכול למכור כדי לקנות ETM?

לדעתי ETM יכולה לעלות ל 15$-20$ תוך מספר שנים (או אולי אפילו חודשים). לא יכולתי להסביר את הירידה במחיר המניה מעבר לפניקה הזמנית בשוקי המניות. וכשיש פניקה זה הזמן הטוב ביותר לקנות מניות.

בפעם הראשונה קניתי ETM במחירים של  6.47$-6.52$. בשביל לממן רכישה זאת, מכרתי את כל המניות של רדיו-ואן (סימול ROIAK) תמורת 0.81$. רדיו-ואן נכנסה לתסבוכת לא קלה עם החוב שלה, ואני פחות ופחות מבין מה החברה עושה. למשל, למה החברה צריכה עכשיו להחליף אג"ח שפג עוד שנתיים?

ETM נראית לי הימור טוב יותר במחיר הנוכחי.

בפעם השנייה קניתי ETM תמורת 5.15$-5.39$. בשביל לממן זאת, מכרתי נאן-יאנג (סימול 212) תמורת 15$. נאן-יאנג זולה וצריכה לעלות פי 2 ממחירה הנוכחי, אבל ETM יכולה לעלות פי 3 ואולי אפילו יותר, אז החלטתי להחליף בין השתיים. את נאן-יאנג קניתי לפני שלוש שנים או אפילו יותר תמורת 13.5$. כך שזאת לא הייתה השקעה כל כך כדאית. המסקנה העיקרית שלי מהשקעה זאת (כמו גם מהשקעות אחרות בתחום הנדל"ן) היא שלא צריך להתייחס כל כך ל NAV של החברה, אלא לרווחים שלה. למרות שה NAV של נאן-יאנג עמד על יותר מ-20$ כשקניתי את המניה, מכפיל רווח של 15 על הרווחים שלה, לא הצדיק מחיר שכזה.

טעות נוספת הייתה שלא מכרתי את המניה ב-2008 כשהיא עברה את ה-20$. אלו שני לקחים חשובים שלקחתי מההשקעות שלי בנדל"ן ההונג-קונגי. למרות שסך הכל אין לי מה להתלונן, כי ההשקעות שלי במניות הנדל"ן הניבו לי תשואה לא רעה בכלל – במיוחד בהשוואה לשוק המניות בשנים האחרונות.

כמו כן מכרתי חלק מהאג"ח של סירס (סימול SSRAP) תמורת 17.78$. זאת הייתה פשוט השקעה מדהימה. קניתי את האג"ח כשהוא הניב 30%-40% במחיר של 5$-6$. סירס (סימול SHLD) כמובן לא פשטה רגל, ובינתיים הרווחתי תוך שנה וחצי פי יותר מ-3, ובנוסף לכך קיבלתי דיבידנד של 1.8$ בשנה! חבל שזאת הייתה השקעה קטנה.

חוץ מזה, לא יכולתי לעמוד בפיתוי והגדלתי את המינוף שלי על מנת לקנות עוד מניות של ETM.

אני רוצה להזכיר לקוראים שהבלוג הזה מיועד לתעד את ביצועי ההשקעות שלי, ולחלוק מניסיוני כמו גם מהטעויות שלי. אני לא ממליץ על אף אחת מהמניות המוזכרות כאן. כמו כן, אני עלול למכור (או לקנות) מניות זמן קצר לאחר שקניתי (או מכרתי) אותן, וזאת מבלי לדווח על כך כאן.

חודש שעבריי      ייחודש הבא

פורסם בקטגוריה מניות. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.
Subscribe
Notify of
guest
95 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
יהונתן
יהונתן
13 years ago

שעשעת אותי עם הציטוט מהדו"ח של שון-הו-טק. אני מניח שרוב התיירים הם מסין, בפרט במלון מהסוג העלוב הזה. האם זה לא שוב מעורר חששות על השלכות התנפצות הבועה הסינית?

יש לי שאלה. ראיתי שאי-בון ירדה בחדות, אבל אני מניח שזה פשוט היה ספליט. איך זה שבשום מסמך של החברה לא נאמר שיבוצע ספליט במניות בתחילת ספטמבר? מוזכר ספליט, אבל בתאריך מאוחר יותר.

בנימין
בנימין
13 years ago

עדו שלום רב
עדו נראה לי שמניית ETM הופכת להיות מובילה אצלך
כוון שגם אני רכשתי אותה כפי שציינתי כבר מעניין
אותי לדעת מה האחוז שלה בתיק שלך כיום וכוון שעושה
רושם שאתה מאד רוצה להגדיל אז עד איזה אחוז? ועד
איזה מחיר מכסימלי נראה לך כדאי לרכישה?

יהונתן
יהונתן
13 years ago

איפה זה היה כתוב? מה שאני רואה זה:

If approved by the members, the Bonus Shares will be
issued on or before 27 September 2010. Listing and
Dealing Application will be made to the Listing Committee
of the Stock Exchange of Hong Kong Limited (the “Stock
Exchange”) for the listing of and permission to deal in,
the Bonus Shares. It is expected that the dealing of Bonus
Shares on the Stock Exchange will commence on 30
September 2010. The Final Dividend will be paid on 8
October 2010.

יהונתן
יהונתן
13 years ago

קראתי שוב. נראה לי שהבנתי. התאריך הקובע הוא היום, ולכן כבר היום מחיר המניה נחתך אוטומטית, אבל מניות ההטבה יחולקו רק בסוף החודש. ההטבה נטולת כל ערך. מה הטעם בהגדלת מספר המניות, כשמחירן יורד בהתאם. אבל זה נכון לכל ספליט של מניה. אבל יש עוד בעיה – זה בעצם אומר שמחזיקי המניה לא יכולים למכור חלק נכבד מהחזקותיהם בה במהלך החודש הנוכחי. זה נשמע לי נורא מוזר. לא נתקלתי עד היום בספליטים שעובדים ככה.

Daniel
Daniel
13 years ago

עדו,
כמה האתר אמין?:
http://railfax.transmatch.com/

לפי בפאט או גרהאם ,אינני זוכר, זה נתון מאוד חשוב.

האם הגדלת את ההשקעתך ב WFC עקב ירידות ב 8 ימים אחרונים?

לירון
לירון
13 years ago

צר לי לבשר לך שאחרי היום האחרונים האלוקציה של ETM אצלך היא כבר לא 7% 🙂

אבי23
אבי23
13 years ago

שלום עדו,
האם אתה גם מפרסם את מלוא התיק שלך באתר ואיזה אחזקות יש לך (כולל הכל) וכמה אחוזים מהתיק מכל מניה?

הרשמת אותי בשנה האחרונה ועקבתי אחרי הבלוג שלך – אני מעוניין לבנות תיק זהה לשלך.

תודה.

חיים
חיים
13 years ago

עדו
שלום רב, זה זמן מה אני עוקב ומעיין בבלוג שלך, יש הרבה מה ללמוד ממנו במיוחד למשקיעים צעירים בתחילת הדרך. גם אני בדעה שאין טעם לחקות במדוייק משקיע כזה או אחר ,על המשקיע "הנבון" לקבל בסופו של יום את החלטותיו בנוגע להשקעות לבדו, מבלי לחלוק איזה הסתמכות על "ממוחה" כזה או אחר. מבלי לפגוע חלילה בדברים הנכתבים כאן. בנסוף לכך אני חושב שהבלוג כאן הוא מעיין חממה לשיתוף ,רעיונות חדשים בנושא ההשקעות,וגם הידע הנמצא בו נותן השראה ובטחון.כל הכבוד המשך כך…

יהונתן
יהונתן
13 years ago

תודה על ההבהרה 🙂

אני עדיין מנסה להבין מה טוב בדיבידנד של מניות הטבה. אפשר להבין מה טוב בדיבידנד כספי – הוא מאפשר לחברה להיפטר מכסף שהיא אולי אינה יודעת לעשות בו שימוש טוב, ולהעבירו למי שיכול להשתמש בו בצורה יותר טובה. במידה שיש אנשים שבוחרים לקחת את הדיבינד ולקנות מניות נוספות, הוא מאפשר להם להגדיל את חלקם בחברה באופן שיטתי. מצד שני, הוא מאפשר לאנשים לקבל תמורה במזומנים להשקעתם מבלי להקטין חלקם בחברה. בנוסף, העובדה שחברות מחלקות דיבידנד היא בעצם הבסיס הלוגי לכל הרעיון של השקעה – תשקיע היום במזומנים, ותקבל לאורך השנים החזרים במזומנים על השקעתך. אלמלא קיומם של דיבידנדים, כל הרעיון של השקעה היה חסר תוחלת. ואפילו ערכה של חברה שאינה מחלקת דיבידנדים, נגזר מהעובדה שבאחד הימים היא צפויה לחלק. אבל אף אחד מהיתרונות האלו לא מתקיים בדיבידנד של מניות הטבה, שהוא נראה לי דבר סתמי לחלוטין. לעתים קרובות הוא מגדיל עמלות ברוקר, כי חלק מהברוקרים גובים עמלות מסחר לפי מספר מניות.

בנימין
בנימין
13 years ago

עדו שלום רב
אני ציינתי מספר מניות שקניתי בעקבות הקריאה בבלוג ואפילו מניה אחת
שירדה רדיו ROIAK שלדעתי אתה טועה בערכה שלך כוון שירדה למחיר כל כך
נמוך זאת רק היתה הזדמנות לרכוש אותה שוב וכוון שיש לה הסטוריה מעניינת
אני חושב שמבחינת סיכוי סיכון רב הסיכוי על הסיכון וימים יגידו.
בכל אופן בהחלט חושב שכל אחד שקונה עושה זאת באחריותו הבלעדית וכוון
שאינו מתחלק ברווחים שלא יבוא בטענות בהפסדים.
ולך אני אומר שוב עלה והצלח אתה העלתה את הבלוג הטוב ביותר שאני מכיר
ותודה רבה על פועלך.

דפני
13 years ago

תמיד נהנית לקרוא גם אם לא מגיבה.
גם אני מושפעת לאחרונה מבחירת המניות מעידו .
מאחר והתיק שלי במניות חו"ל מורכב ממניות גדולות וכבדות חיפשתי גם קטנות
ותזזיתיות וגם אני קניתי ETM ,וSTC .
אני אישית לאחרונה מגבירה את קניית המניות בארצות הברית .

Daniel
Daniel
13 years ago

יונתן,
בקבלת הדיווידנד חברות ברוקרים רבים גם גובים עמלה.
עמלה נוספת חשובה יותר היא מס על רווחי הון(בארץ 20%, ב USA גם כן בסביבת 22% אך אינני בטוח).
מצד שני שאתה מקבל מניות – אין אירוע מס – אין מיסים – זאת אומרת נשאר לך יותר כסף להשקיע עד שלא תמכור את המניות.
וכמו שעדו הסביר:
תסתכל על חלוקת המניות כדיווידנד. מי שצריך מזומן יכול למכור מניות וזה בדיור אותו דבר כמו דיווידנד רגיל.

בפאט בקניית חברות פרטיות, ובעסקות מחוץ לבורסה נהג לשלם\לקנות במניות או אג"ח ולא לשלם מס. כך הוא קנה חברה ישראלית ישקר, לדוגמה. לפי דעתי מס הכנסה ישראלית עדיין משלמת לו(זיכויים מרכישת חברה)…

יהונתן
יהונתן
13 years ago

דניאל, מי מונע מאדם למכור מניות ולקבל מזומן בכל רגע נתון, ולאו דווקא כשמחלקים לו "מניות הטבה"? חלוקת מניות הטבה שקולה לדעתי לחלוטין להעדר חלוקה בכלל. גם כשהחברה לא עושה כלום, אתה לא צריך לשלם מסים. אגב, אם הברוקר שלך גובה עמלה על דיבידנד, תתמקח איתו, כי היום העמלה הזו ממש לא מקובלת. כמדומני שהמפקח על הבנקים הכריח את הבנקים לבטל אותה.

Daniel
Daniel
13 years ago

אתה מתכוון עמלות בארץ או בחו"ל?
בארץ הברוקר שלי לא מוכן לבטל, ניסיתי כבר…
בחו"ל אבדוק…

השוואה שלי הייתה בין דיווידנד במזומן לבין דיווידנד במניות.
ברור שאם חברה לא מחלקת דיווידנד אז אין שום אירוע מס.

רק טכנית אני לא מבין איך חברה שמחזיקה במזומנים ורוצה לחלק אותם כדיווידנד הופכת את מזומנים למניות ואז מחלקת לבעלי מניות?
אם היא מנפיקה ומוכרת מניות אז יש לה עוד פעם מזומנים (לא התפטרה ממזומנים).
או היא קונה מהשוק(בורסה) מניות ומחלקת אז את מניות? אך לפי דעתי ברגע שחברה רונה מניות מהבורסה היא מוחקת אותם. לא?

יהונתן
יהונתן
13 years ago

לפי מה שאני מבין, אין שום הפיכה של מזומנים למניות. פשוט מדובר בהגדלה מלאכותית של מספר המניות, והקטנה של ערכן. מבחינה חשבונאית יש איזה רישום, אבל לא נראה לי שיש לו משמעות אמיתית. אבל אולי אני טועה.

יהונתן
יהונתן
13 years ago

הבנקים והברוקרים שאני מכיר לא גובים עמלות דיבידנד.

Daniel
Daniel
13 years ago

בארץ כלל פיננסים בטוחה גובים עמלת דיווידנד: ממניות וגם מאג"חים.

Yaniv
13 years ago

@יהונתן
יש הגיון מסויים מאחורי הדיבידנד במניות "סקריפ דיבידנד" (שכמו שעדו רשם, דיי מקובל בהונג קונג וגם בסינגפור). נניח שאני מעוניין להשקיע את הדיבידנד מחדש, אז קבלת הדיב במניות שקולה להשקעה מחדש של דיבידנד מזומן. זה חוסך טרחה של קבלת הדיבידנד במזומן ואז קנייה של מספר בודד של מניות בסכום שהתקבל.

למרות הנוחות בהשקעה מחדש, אני לא מת על השיטה הזאת משתי סיבות: זה עושה מניפולציה מיותרת על מספר המניות, ובניתוח של חברות על פני מספר שנים סתם מתבזבז זמן בבדיקות למה מספר המניות גדל וסיבה שנייה, יותר חשובה היא מבחינת ניהול ההון של החברה.
אם החברה החליטה שיש לה מיליון שקלים שהיא חושבת שהיא לא תוכל להשקיע אותם בעסק בתשואה מספקת ורוצה לחלק את מיליון השקלים למשקיעים, אז בגלל הסקריפ דיבידנד, יכול להיות מצב שהחברה תוציא רק, למשל, חצי מיליון שקלים על דיבידנד ותישאר עם חצי מיליון שקלים שתיאורטית, אין לה מה לעשות איתם ! אם אני הייתי סמנכ"ל כספים של חברה, הייתי רוצה שליטה בכמה כסף נשאר בחברה וכמה כסף יוצא בעוד שבסקריפ דיבידנד מנהל הכספים יכול למצוא את עצמו "תקוע" עם סכום שהוא ראה כסכום שאי אפשר להשקיע אותו בתשואה פנימית מספקת.

טדי
טדי
13 years ago

יונתן, למניות הטבה יש יתרונות, פרט ליתרונות רישומים, החברה מעבירה כספים, מהיתרה שלא יועדה למשקיעים, אם הונפקו 5 מיליון מניות הטבה, אז היתרה שלא יועדה ( Retained Earnings) קטנה ב5 מיליון והון המניות (Common Stock) גדל ב 5 מיליון.

זה דיי דומה לרכישת מניות על ידי החברה, מכיוון שעצם הפעולה מרמזת על כך שהחברה מאמינה שיהיו לך רווחים נוספים בסעיף יתרה שלא יועדה.

מבחינת משקיע לטווח ארוך, לפי דעתי יש עדיפות למנית הטבה על רכישה חוזרת או דיבידנד, מכיוון שרכישה חוזרת מעלה את מחיר המניה, אך עלולה להוביל לעליה גדולה ואז ירידה, על דיבדנד כספי יש מיסוי כפול ( החברה משלמת מס חברות כ 30 אחוז, המשקיע משלם מס רווח הון 20-25 אחוז ועמלת דיבידנד), כפי שאתה יודע, יש יתרון בדחית מיסים.

אבי23
אבי23
13 years ago

שלום עדו,
שכנעת אותי בזה שאתה לא רוצה להתעסק עם אנשים שמחקים אותך על עיוור (למרות שאני אישית לא מאשים אף אחד בהפסדים שלי וזה כולל גם אותך שכרגע אני מופסד , על הנייר כמובן,על רדיו-וואן).
אני עובד לפי השיטה הטכנית ברוב התיק ורציתי לגוון את התיק שלי עם קצת חוכמה כלכלית נטו וזה מצאתי אצלך לאחר חיפוש בבלוגים למיניהם.
אחוז התיק שלי מהמלצותיך מסתכם ב-2-3% ולכן אין בי כל פחד גם אם לא תתחזק את הבלוג או לא תעדכן אותו בזמן.
אני מאד מקווה שאנשים לא הולכים על עיוור ולפי המלצות מבלוגים בלבד ואחר כך מאשימים את הבלוגים – רוב הפעמים גיליתי שזה טבעו של האדם – להאשים אחרים בטעויות של עצמך.

אני מקווה שתמשיך להחזיק בלוג זה עוד תקופה ארוכה …

אלעד333
אלעד333
13 years ago

יהונתן,
אני מסכים איתך, אין שום הטבה כלכלית בקבלת מניות הטבה\ספליט\דיבידנד מניות, כל האפשרויות הללו לא משפרות את מצבך כמשקיע, הם לא מוציאות כסף מהקופה של החברה ולא מגדילות את חלקך היחסי בה ולהיפך, אם תשמע בעצת המגיבים למעלה ותמכור את המניות מה שעשית הוא דיללת את חלקך בחברה ובעצם מכרת מניות, יכולת לעשות זאת גם לפני קבלת "דיבידנד מניות".

אין לי מושג למה בנגמין גראהם אמר שעדיף לקבל מניות כדיבידנד מאשר לא לקבל בכלל, אולי הוא חושב שזו הצהרת כוונות מטעם החברה.
מצד שני אפשר לראות בדיבידנד מניות דרך להתחמק מתשלום דיבידנד כמו שקורה היום בחלק מקרנות הריט.

Daniel
Daniel
13 years ago

עדו,
במקרה של חלוקת מניות כדבידנד איך הפרוצדורה טכנית?
האם אפשר להגיד שזה בעצם דילול? אך חברה לא מקבלת מזומן תמורת ה"מכירה" מניות האלו.
פשוט מכניסים לשוק עוד מניות? אז זה יותר דומה לSPLIT. לא?

תודה

יהונתן
יהונתן
13 years ago

עדו, אני מניח שאם הייתה יוצאת בת קול משמים והייתה מכריזה שברקשייר לעולם לא תחלק דיבידנדים – ערכה היה אפס. העובדה שבכל רבעון ורבעון לברקשייר יש אופציה לחלק דיבידנדים, והיא בוחרת, רק משיקולים של טובת החברה ומשקיעיה, לא לעשות זאת, היא מה שמאפשר למשקיעים לשים כספם בה. אותי אישית זה מפתה, כי מרגיז אותי המיסוי על דיבידנדים. מה עוד שבארה"ב הוא גדול מבישראל (אמנם רק בחמישה אחוזים, אבל זה משמעותי במצטבר).

נימוק 2 שציינת הוא אכן נימוק מעניין ומשמעותי אם הוא קורה בפועל. אם חלוקת מניות הטבה שקולה להצהרה של החברה שהיא תגדיל את הדיבידנד במזומן, זהו דבר בהחלט משמעותי. יש לי את המהדורה השנייה על קינדל ולא הצלחתי למצוא את הקטע הזה. אחפש אותו שוב.

אלעד333
אלעד333
13 years ago

עידו,
לא טענתי שאין ערך לחברה שלא מחלקת דיבידנדים אלא שאין ערך לדיבידנד מניות, הסיבה שבאפט לא מחלק דיבידנד היא ע"מ להימנע ממס ולהימנע מניגוד עניינים בהשקעה.
כל הטענות של בנג'מין גראהם הן טענות שמתבססות על כך שהשוק תופס את החברות שמחלקות דיבידנד מניות כאילו חילקו הטבה למשקיעים. הרי ברור לך שהחלוקה הזאת היא חלוקה פיקטיבית ובעצם מדובר בספליט ביחס שונה.

אני אתייחס לכל סעיף שרשמת מהטענות של בנג'מין גראהם:

1 – בעל המניות יכול לפי בחירתו למכור או להשאיר את המניות שהוא קיבל. ללא דיבידנד מניות הוא יכול בתיאוריה לעשות אותו דבר ע"י מכירה חלקית של המניות בהן הוא מחזיק, אבל מעשית זה כרוך בחישוב לא קל ומסובך לעשייה.

זה נכון שמקבל המניות יכול למכור אותם, אבל זה שקול לדילול חלקו בחברה, כלומר ירידת חלקו ברווחים העתידיים של החברה. מה ההבדל אם חברה תבצע ספליט ומקבל המניות ימכור אותם? בסופו של דבר אם היו לך מניות ב1000 מניות ששוות 10 שקל וקיבלת מניות הטבה הערך של חלקך בחברה לא השתנה.
אין לי מושג איזה חישוב מסובך צריך לעשות, אולי חישובי מס שהיום מתבצעים אוטומטית אצל הברוקר? אל תשכח שמדובר בספר ישן מאוד.

2 – בעל המניות צפוי לקבל דיבידנד גדול כתוצאה מחלוקת דיבידנד מניות, כיוון שהדיבידנד במזומן יחושב לפי מספר המניות החדש. למשל, אם חברה מרוויחה 12$ ומחלקת 5 דולר דיבידנד ועוד 4% במניות, בשנה הבאה סביר להניח שחברה תשלם שוב 5$ דיבידנד שזה שקול ל5.2$ בגלל תוספת המניות. ללא דיבידנד המניות, סביר להניח שהחברה תמשיך לשלם 5$. (ע.מ – זה הטיעון הכי חזק לדעתי, ומנסיון שלי זה המקרה במציאות).

כאן גראם מדבר על ציפיות, המתבססות בין היתר על כך שבארצות הברית נהוג לשלם במשך תקופה ארוכה דיבידנד קבוע פר מניה, שים לב שרשמת סביר להניח.
בכל אופן גם אם הציפיה נכונה החברה לא צריכה לחלק מניות הטבה אלא יכולה להצהיר ששנה הבאה היא תעלה את הדיבידנד למניה ב4%.

4 – המניות של חברות שמחלקות דיבידנד מניות נסחרות במחיר גבוה יותר מאשר מניה של חברה שלא מחלקת דיבידנד.

גם אם זה נכון, בגלל האמור לעיל אין רציונלית לכך ומאחר שאנו לא עוסקים בספקולציות אני לא רואה סיבה להתייחס לזה. גם מניות של שותפיות גז בישראל נסחרות במחיר גבוהה מאוד ועלו במאות אחוזים בשנה האחרונה.. אז מה?

אסף נ
אסף נ
13 years ago

יהונתן,

אני מאוד לא מסכים איתך.

ערך של חברה לא נגזר רק מהדיבידנדים שלה, הוא נגזר **גם** מהם, והם בכלל תוצר לוואי של תזרים המזומנים.

אדבר בדוגמא – נניח שאותה בת קול היתה אומרת לך שברקשייר לעולם לא תחלק דיבידנד.
לטענתך ערך המניה היה יורד לאפס. אבל – אל תעצור שם… למה עצרת?
אם ערכה היה יורד לאפס, היה בא איזה אסף אחד (אני) וקונה את כל המניות. אחרי שהיה קונה את כל המניות במחיר אפס, ומשתלט על החברה, הוא היה הופך אותה לפרטית ואז הוא היה מחלק לעצמו דיבידנד שמן. וכדי שלא תתפוס אותי במילה שחילקתי לי דיבדנד, הייתי משלם לעצמי משכורת שערורייתית, בלי לעבור על ההוראה של אותה בת קול אלוהית. ואם גם משכורת לא הייתי יכול לתת לעצמי, רק כדי להקשות על העניין, אז פשוט הייתי משתמש בחברה לכלכל את כל צרכי – לקנות לי אוטו, דירה, מטוס, וכל מה שאתה יכול לחשוב עליו.

אגב, אם אינני טועה באפט צוטט לא פעם באומרו שברקשייר לעולם לא תחלק דיבידנד.

לחברה יש מחיר לא כי היא מחלקת דיבידנדים, אלא כי היא מייצרת מזומן, או לפחות בעלת פוטנציאל לייצר מזומן (אם כרגע זה לא המצב). זה הכוח האמיתי שלה – ייצור המזומן, ולכן גם בתיאוריית תמחור החברות מדובר שערך של חברה הוא הערך המהוון של כל תזרימי המזומנים העתידיים שהיא תייצר בעתיד- בשום מקום לא מוזכר דיבידנד.

יהונתן
יהונתן
13 years ago

אסף, אני מקבל את מה שאתה אומר. ברקשייר אמנם מתנהלת כך שתזרים המזומנים שלה מיועד אך ורק לקידום פעילותה העסקית, וייתכן שתתנהל כך עד שאסטרואיד יפגע בכדור הארץ, אבל מה שנותן לה את הערך הוא האפשרות שקיימת תיאורטית כל הזמן שתזרים המזומנים הזה יופנה מתישהו לסיפוק צרכיהם האישיים של בעלי המניות בה. אכן, אתה צודק. אפשר לחשוב על עוד דרכים מלבד חלוקת דידיבנד שיאפשרו העברת משאבים מברקשייר לבעלי המניות.  

אלעד333
אלעד333
13 years ago

עידו,
1. אני לא רואה בכך ערך כלכלי, יכול להיות שאני טועה אבל זו תפיסת עולמי.
לגבי זה שהעוגה גדלה, היא הייתה גדלה גם בלי הדיבידנד מניות.

2.אני חושב שזה נחמד לשמוע מהחברה שהם אומרים לא שכחנו את בעלי המניות, אבל שוב
הטענה העיקרית שלי היא שהם יכולים להסתפק במילים. אין צורך בחלוקת דיבידנד מניות שכשלעצמו אינו משפר את מצבי.

4. אני חושב שזו הנקודה החשובה ביותר והיא ראויה להתייחסות מיוחדת.
בוא נתחיל מהסוף, גם אני חושב שבטווח הקצר חברות שמחלקות דיבידנד נסחרות במחיר גבוה יותר, השאלה שלי היא מה קורה בטווח הארוך?

איתי
איתי
13 years ago

עדו, אני רואה שיש לך חיבה גדולה למניות צמיחה מהירה, כלומר מניות עם מכפיל רווח נמוך, ועם צמיחה גבוהה ברווחים. האם אתה ל-ע-ו-ל-ם לא מחזיק מניות צמיחה איטית? כאלו שהן בעלות מכפיל לא גבוה יחסית (לא צמיחה)? בעיתות משבר או מיתון, הן יורדות פחות…
לפעמים אפשר למצוא מציאות גם שם. אפשר לראות לדוגמא את טבע שהיתה חברת צמיחה מהירה למשך שנים ועברה לצמיחה איטית מכורח הנסיבות שקשה לה כבר לצמוח בקצב גבוה כמו בעבר. לפני זמן מה היה חשש לגורל תרופת המקור שלה, הקופקסון, ולכן היא ירדה מאד עד למכפיל יחסית נמוך של 10. האם במצב כזה אתה לא שוקל (או בכלל לא עוקב) לקנות אותה? לפי לינץ', חברה מהסוג של טבע, שמוכרת משהו שתמיד אפשר לקנות בכמויות (כמו סיגריות, רחמנא ליצלן, בדוגמא שלו) ולאו דווקא מוכרת יחידה אחת פר לקוח פוטנציאלי, היא תמיד עדיפה. במכפיל 10, עם צנרת מרשימה של 100 מיליארד דולר של תרופות, חלקן עם בלעדיות פוטנציאלית עקב ראשוניות, עם ניהול מבריק של החברה לאורך שנים, דיבדבנד בצמיחה (אמנם קטנטן), שוק שתמיד יהיה קיים, צמיחה ומאזן חזק מאד (יחס הון למאזן 50 ומשהו אחוז), האם גם אם אתה לא עוקב חברה מהסוג של טבע, היית שוקל לקנות אותה? לינץ' מדבר על לבנות סקריפט של "למה הייתי קונה את החברה". עפ"י הסקריפט הזה, מה יכול להיות רע בטבע? בטח במכפיל 10?

איתי
איתי
13 years ago

ועוד משהו בהמשך לשאלה הקודמת. אני מחזיק מעט מאד מניות באופן יחסי, בערך 6,7. הסיבה היא חוסר בזמן לנתח חברות וגם כי אני לא חושב שצריך להזחיק הרבה מניות…
האם אתה מצליח לזכור את כל הנתונים הפיננסים של כל מניה או חברה שבהם אתה מחזיק? לפעמים יוצא שאני קורא את הדוחות של החברה ואני מרגיש ממש טוב איתה כי זה טרי אצלי בראש. אחרי נניח חודשיים, אם אין הודעות מיוחדות לחברה, אני מתחיל לשכוח, ואני לא ממש חופר בהודעות החברה לבורסה כי זה יהיה סוג של איסוף אינסופי שלא תמיד יש זמן עבורו.
השאלה של היא בעצם כזו: האם אתה נשאר נאמן לחברה במהלך כל הרבעון ולא ממש בודק מה קורה איתה, כי למעשה מלבד הודעות לבורסה פה ושם, אין ממש חדשות לגביה. האם אתה ממש זוכר את כל הנתונים לגביה? או שאתה אומר לעצמך "אוקי, ניתחתי את החברה כרגע. מצבה טוב. היא אמורה לצמוח לפי הערכה שלי" ואז פשוט שם את זה בצד ולא מתייחס עד לרבעון הבא?
דוגמא פשוטה עשויה להיות חברת אפל בה אני מחזיק. לחברה אין שום הודעות פיננסיות מיוחדות אלא רק הודעות בד"כ של יח"צ. פעם ברבעון היא מוציאה דו"ח מעולה ועוד ככה איזה פעמיים בשנה סטיב ג'ובס נותן את השואו שלו וקצת נתונים על מכירות ושואו אוף בכנס הידוע. זהו. אין שום חדשות מעבר. מה עושים בין רבעון לרבעון?

ידידיה
ידידיה
13 years ago

איתי, אפשר לשאול למה אתה מחזיק אפל, עם מכפיל 20? האם אתה צופה להם עליה גדולה מאוד
ברווחים?

יהונתן
יהונתן
13 years ago

איתי, האנליסט הטוב ביותר שמסקר את טבע הוא לדעתי אורי הרשקוביץ, והוא לא צופה לה גדולות. http://www.flix.co.il/tapuz/showVideo.asp?m=3676760

איתי
איתי
13 years ago

ידידיה, למה אני מחזיק באפל? אז ככה:
1. קודם כל נתחיל בזה שאני מאד אוהב את המוצרים שלה. כלל ראשון הוא לאהוב את המוצרים של החברה. אני לא שונה ממיליונים אחרים שגם אוהבים את המוצרים שלה
2. יש לה מעט מאד מוצרים. כל מוצר תורם הרבה מאד הכנסות ושולי הרווח של אפל גבוהים מאד. כל מוצר חדש מכניס המון המון כסף ומשפיע מיידית על ההכנסות והרווח. תחשוב שבינתיים נמכרו רק 3M אייפדים ברבעון השני והזרוע עוד נטויה.
3. יש לה המון כסף מזומן, בערך 40B, שזה שווה ערך לכ40$ למניה, כך שאם אתה לוקח את זה בחשבון, אז המכפיל שלה נמוך יותר. בכלל, המכפיל שלה הוגן. היא חברת צמיחה והמכפיל שלה לא 50, אלא 18-20. הוגן.
4. ניהול מצויין. אין ספק שסטיב ג'ובס הוא אשף בתחומו והוא מספק את הסחורה לבעלי המניות. לא היה מזיק אם הוא היה גם מתחיל לחלק דיב'. משום מה הוא מנגד בכל תוקף.
5. נישה. אפל זו חברת נישה. אתה יכול לבוא להגיד שיש מתחרים אחרים שנושפות בעורפה, אבל החברה מצאה נישה. ועפ"י לינץ', נישה זה דבר חשוב. לקוח רוצה לקנות אייפון או אייפד ולא אכפת לו לקבל מוצר פחות טוב(תלוי בעיני המתבונן)
6. ריטייל. מה שטוב בחנות אחת והוכיח עצמו פעם אחר פעם, יהיה טוב גם ב 300 חנויות אחרות. אנשים אוהבים את חנויות הריטייל של אפל. היא עכשיו פתחה חנות שניה בסין. עד ביום נמכרו כ 120M אייפונים. תחשוב איזה פוטנציאל יש בסין שזה שוק יחסית זניח עד עכשיו 
7. אני מחזיק במנית החברה כבר כ 3 שנים במחיר קניה של 108$. זו לא סיבה להחזיק בה כרגע, אבל אני רק יכול להצטער שבמשבר האחרון לא קניתי ב 80$ עוד חבילה…

באופן כללי, אני לא צופה לחברה עליה גדולה מאד ברווחים, אבל עדיין חושב שהאייפד יתרום עליה ברווחים. כבר היום היא החברה השניה מבחינת שווי שוק בארה"ב וגרהאם אומר ש"עוד לא היה עץ שצמח לאינסוף". אני מסתפק בלהחזיק מניות שאני יודע להסביר לעצמי למה אני מחזיק בהן, והסברתי זאת למעלה. אני מסתפק בתשואות צנועות יחסית (10% זה היעד השנתי שלי, ועד עכשיו השנה, אני אפילו לא קרוב לזה).

איתי
איתי
13 years ago

יהונתן, ראיתי ככה במהירות את הוידיאו על טבע. אז כמה הערות:
1. קודם כל גם האנליסט הנ"ל אומר שטבע תגדיל את הרווחים שלה בקרוב…
2. טבע ידועה כחברה עם הנהלה שמרנית למדי. אף פעם לא יוצאים עם הצהרות של רווחים מטורפים כדי לעמוד בסופו של דבר ביעדים ואף לעבור אותם. החברה נותנת תוכנית חומש (כמה חברות כאלו יש שלהן תוכניות חומש? הרבה מאד חברות רואות בקושי רבעון קדימה). אני לא זוכר בדיוק את המס', אבל עפ"י טבע, היא אמורה להגיע לרווח של כ 6.8B ב 2015. ההנחה שלה שהקופקסון יהיה אז רק כ 5% מהרווחים…היום הרווח השנתי שלה הוא 2B. יחסית לענקית כמו טבע, זו צמיחה די גדולה, אמנם ב 5 שנים, אבל לי זה טוב.
3. מאז הירידה של טבע בעקבות החשש לקופקסון, טבע עלתה בניו יורק 12% ואני רק יכול לשמוח שקניתי מיד לאחר הירידה של החברה בניו יורק. היסטריה מיותרת. לטבע יש לובינג ומערכת משפטית שבה היא משקיעה הרבה כסף במטרה לקצור את הפירות, והיא אכן קצרה אותן לאחרונה.
4. העולם הולך לגנריקה. טבע היא החברה הגנרית הגדולה בעולם. יש לחברה הרבה מאד תרופות בצנרת שהיא ראשונה בלבקש עבורן אישור גנרי. 100B זה הרבה כסף. ברור שלא הכל יצליח, אבל מדי פעם טבע משחררת הודעה שהיא קיבלה אישור על שיווק תרופה גנרית ואז היא מציפה את השוק בתרופות שלה. אני לא מעורה ברמות מטורפות על ההבדלים בבקשות מה FDA לגבי איזה מסלול יש עבור כל אחת מהבקשות, אבל הבסיס שכתבתי הוא מספיק טוב בשביל להשקיע בה (עבורי :))

עדו, לא הבנתי למה מבחינתך חברות תרופות הן גרועות. בזכות חברה כמו טבע שהביזנס שלה הוא בגנריקה, יש ירידת מחירים. בלעדיה, חברות היו מפתחות תרופות מקור ומשאירות את הפטנט קיים כמונופול ללא הורדת מחירים. אי אפשר לצפות מחברות שמשקיעות הון עתק במחקר ופיתוח שהן לא ירצו להרוויח, לא? בסוף זה הכל ביזנס. כולם רוצים לעשות כסף.
זוהי מהות הקפטליזם. מישהו שמנסה לעשות טוב עבור עצמו והאינדבידואליות הזו יוצרת את הטוב הזה עבור מיליונים.
 

אסקובאר
אסקובאר
13 years ago

לאיתי: אתה צודק לגבי מהות הקפיטליזם – "מישהו שמנסה לעשות טוב עבור עצמו והאינדיבידואליות הזו יוצרת את הטוב עבור מיליונים". גם אותם אינדיבידואלים שמשקיעים במניות של חברות הם חלק מהמערכת הזו. המטרה הפרטית שלהם היא כמובן להרוויח כסף עבור עצמם, אבל על הדרך הם גם תורמים לחלוקת משאבים יותר צודקת ויעילה בעולמנו. בדרך כלל זה נעשה על ידי הכנת שיעורי הבית היטב וכתוצאה מכך העדפת החברות המוצלחות יותר על פני הגרועות, אך בנוסף לכך, אם מישהו נמנע מהשקעה בחברה כלשהי מסיבות אידיאולוגיות גם זה עשוי לתרום לעולמנו. אינני בטוח שהשיקול של עדו לגבי חברות תרופות הוא נכון, אבל כגישה לחיים זה מעורר הערכה. אני למשל, לעולם לא הייתי מוכן להשקיע בחברה כמו מקדונלדס או קוקה קולה, לא משנה באיזה מכפיל היא נסחרת.

אלעד333
אלעד333
13 years ago

עידו,
אני נוטה להסכים עם גראהם שמחיר המניה של חברות שמחלקות דיבידנד גבוה יותר ממקבילותיהם שלא מחלקות דיבידנד.
מחיר גבוה יותר יתבטא בכך שהחברה תיסחר במכפיל גבוה יותר.

השאלה הנשאלת היא האם מחיר מניה גבוה הוא יתרון או חיסרון?

חסרונות במחיר מניה גבוה וחלוקת דיבידנד:

1.מס המשולם על דיבידנדים, אם אני מקבל דיבידנד של 4% ישאר לי 3% ביד, אותו 1% ששולם כמס היה יכול לתרום משמעותית לתשואה ארוכת הטווח שלי אם היה מושקע ברכישה חוזרת של מניות.

2.החברה תוכל לבצע רכישה עצמית של מניות במחיר גבוה יותר מה שיגרום לפגיעה בתשואה העתידית.

יתרונות בחלוקת דיבידנד ומחיר מניה גבוה:

1. מחיר מניה יציב יותר מה שמאפשר מימוש המניות במחיר הוגן גם בעת משבר כלכלי.

2. שליטה בהקצאת המשאבים בחברה, אני מחליט האם להגדיל את חלקי בחברה, בעשור האחרון המון חברות ביצעו רכישה חוזרת במחירים גבוהים.

3. קבלת הכנסה שוטפת.

4. החברה יכולה להשתמש במניותיה כמטבע לביצוע עסקאות רכישה.

אני חושב שברוב המקרים, בטווח הארוך (10 שנים ומעלה) החסרונות גוברים על היתרונות, בייחוד אם מדובר בחלוקה משמעותית מתום הרווחים (PAYOUT RATIO), ולכן הייתי מעדיף להשקיע במניות זולות יותר שרוכשות בחזרה מניות מאשר במניות יקרות שמחלקות דיבידנד.

אסקובאר
אסקובאר
13 years ago

עדו, ראיתי את הסרט הראשון שציינת, לא את השני. אני מסכים איתך לגבי הגישה ביחס לבשר, גם אני נוהג ככה…
אני מסכים איתך גם בקשר לקושי למתוח קו בין חברות שאני מוכן להשקיע בהן, לחברות שלא. לדעתי הרבה יותר קל להחליט איזה סוג של חברות אני רוצה לרכוש, ואותן לחפש, מאשר אילו חברות אינני רוצה. יש קו מקשר בין כל החברות שאני מתעניין בהן, ושאני מרגיש נוח לרכוש אותן לטווח ארוך מאד. זה חוסך ממני את הצורך להפעיל כל פעם שיקול מוסרי עדין. החברות שאני מחפש הן תמיד כאלה שיש להן דרך ייחודית לשפר ולייעל תהליכים שמתבצעים בצורה פחות יעילה ע"י חברות אחרות. לחברות כאלה באופן טבעי יש חפיר מעולה, ובדרך כלל בטווח הארוך השוק "מגלה" אותן לפתע. עד שזה קורה, יש לעתים הזדמנות לרכוש אותן במחיר נוח. אני מתייחס אליהן כאל חברות שתורמות למין האנושי, ע"י זה שהן, במובן מסויים, מורידות את "האנטרופיה" של העולם שלנו. בדרך כלל זה מתאפשר בעזרת איזשהו יתרון מדעי או הנדסי או טכנולוגי, שמוטמע בתוך המוצרים שלהן. אני מודה, עם זאת, שנורא נורא קשה לי למצוא רעיונות טובים להשקעה, בד"כ כי המחירים לא מספיק נוחים, או כי החפיר לא תמיד מספיק עמוק.

the-chorba
the-chorba
13 years ago

עידו מעניין אותי מה שאמרת על WFC-לגבי המבחן.
אמרת שאתה לא תחזיק מניה במכפיל 10 אם WFC זולה יותר,אבל היום WFC נסחרת במכפיל 15-16- מכפיל גדול פי 2 מהמוצע המכפילים בתיק שלך(לפי דברייך)
במקרה כזה למה שלא תשקול להחזיק מניות עם מכפיל 10

נשיא GIC
נשיא GIC
13 years ago

שלום לכל הפורום
האמת אני מעיין בפורום באופן קבוע ויש תמיד מניות גדולות (מניות ערך) שמשקיעים קונים,
אין הדבר רע אך משקיע צריך לחלק את התיק שלו גם למניות צמיחה שהם המנוע האמיתי של התיק.
לדוגמא לאחרונה עקבתי אחר מניית NPD ( רשת בתי מרקחת בסין) ירדה לא מעט מאז אפריל כמו כן שווי שוק 328M בלבד , אני ישתדל להעביר נתונים נוספים על החברה בזמן הקרוב
ODP (רשת קמעונאות גדולה ) מעניינת מאד במחירים האלה ובגלל הדוחות האחרונים שלה
ZQK אמנם דוחות פושרים אבל אני חושב וזאת דעתי האישית כמובן שזאת חברת צמיחה לעתיד הרחוק ETM מאד מעניינת כמו שעידו הזכיר כאן לא פעם .
וחברה נוספת שלדעתי היא מעניינת COT ( חברת משקאות) אני בימים אלה עובר על הדוחות ואני מקווה להעביר כמה שיותר אינפורמציה בזמן הקרוב לכל חברי הפורום.
שתהיה לכולם שנה טובה וכמובן שנת השקעות פוריה
נשיא GIC

נשיא GIC
נשיא GIC
13 years ago

עידו אתה מעדיף את השוק הסיני על השוק האמריקאי ?
כי ניתן לרכוש חברות סיניות גם בשוק האמריקאי אז מה ההבדל מעניין אותי לידע אישי.

אלעד333
אלעד333
13 years ago

עידו,
אני מסכים עם כל מה שרשמת ולכן רשמתי את השיקולים בעד ונגד קניית מניות שמחלקות דיבידנד.
השורה התחתונה שונה ממשקיע למשקיע בהתאם לשיקוליו האישיים, בהתחלה חשבתי שהמון פעמים חברות משלמות מס יקר בזמן שהיו יכולות להפחית משמעותית את כמות המניות אבל עכשיו אני מבין שיש אנשים שחיים מהדיבידנדים האלה.

אני חושב שכמשקיע שטווח ההשקעה שלו הוא 10 שנים ומעלה, ובהינתן רמת המחירים הנוכחית, יש לי העדפה משמעותית לחברות שרוכשות מניות באגרסיביות ובמיוחד אם תשואת הדיבידנד שלהם אפסית.

דפני
13 years ago

אני אישית חסידת דיביד. ,20% מס זה פחות מהמיסים שמשלמים על שכר שמקבלים.
כרגע אני משקיעה חזרה את הדיביד. אבל בעתיד אני בונה על תוספת חודשית כמו שכר.
לגבי טימברלנד שהיא במכפיל רווח של 12 בערך ,האם לא עדיפה חברת סקצ'רס SKX במכפיל
7 כשהרווחים לאחרונה גדלו שוב.

דפני
13 years ago

תודה על התשובה ,
את הנתונים אני לוקחת מדמרקר בעברית כי זה יותר נוח לי מדוחות באנגלית.
אז עד אתמול גם אני לא חשבתי על מניית SKX למרות שאני נועלת את הנעליים שלהם ומאד מרוצה .
אז חזרת לנתונים.
הרווחים של TBL לרבעונים האחרונים 23.4- , 25.7 ,22.2 ,37.7 =62 ,לפי החישוב הבערך שלי המניה במחיר שלה.
SKX רווח נקי ל4 רבעונים אחרונים 40.2 ,56.3 ,27.9 ,24.4 =148 ,לפי החישוב שלי המניה צריכה להגיע ל49$ והיא נסחרת ב 22$ .
לי היא נראית די אטרקטיבית לקניה למרות שאין כאן ויכוח .
נקווה שETM תמשיך להתחזק כי הספקתי לחזק לפני העליות.

אלעד333
אלעד333
13 years ago

http://www.gurufocus.com/news.php?id=107007

עידו, צירפתי כתבה על חברה שעומדת להתפרק.
זכור לי שבעבר עשית משהו דומה והייתי שמח לשמוע מה דעתך על החברה הזאת.

ידידיה
ידידיה
13 years ago

עדו, מה העמלה באיטרייד? ב-IB עמלת המקסימום היא 0.5%.

יהונתן
יהונתן
13 years ago

עדו, מעניין אותי, מה העמלות בבנק כמו HSBC לגבי קניה ומכירה, והאם הם גם דורשים עמלות מרגיזות כמו הבנקים בארץ – למשל דמי שמירה.

Daniel
Daniel
13 years ago

עדו,
יש ברוקרים זולים יותר:
הנה טבלת השוואה:
http://www.finviz.com/store/stock-brokers.ashx

מחיר של 2.5$ לכל TRADING ללא תלות בכמות ומחיר :
JUST2TRADE (במכירה יש להוסיף 0.27$ לכל 10,000 מניות)

4.5$- ZECCO (גם קניה גם מכירה ללא תלות במחיר וכמות מניות). יש גם אפשרות ל10 TRADING FREE MONTHLY עם אתה מחזיק שם 25,000$ או עושה 25 טרנזקציות בחודש.

התכתבתי איתם – לפי תגובות שלהם זה באמת ככה..
יש לשים לב ש JUST2TRADE נותנים אפשרות להשתמש חופשי בתוכנות מסחר LEVEL 2 ,ב ZECCO זה עולה בערך 29$ חודשי.

כמובן שצריך לנסות ולסחור- רק אז נדע בוודאות…

Daniel
Daniel
13 years ago

עידו,
הבנתי אותך. אך אינני מבין איך ברוקר 1 טוב בקניית מניות פני והשני לא טוב? אם מחיר לא חשוב אז מה כן חשוב? מהירות קניה? זה לא אמור לשנות לי כמה מחיר של מניה 10 $ או חצי דולר. חשוב שאוכל לקנות אותה מהר ושאתר יהיה אמין… ואם זה עלה לי 3 במקום 10 דולר, מה רעה?לא?

Daniel
Daniel
13 years ago

OK
ספר לנו אחר כך על ניסיונך ב E-TRADER .
זה מעניין.

רועי א
רועי א
13 years ago

נרשמתי לETRADE בהונג קונג לפני זמן מה והשירות שלהם טוב ומהיר.

Daniel
Daniel
13 years ago

רועי,
מה זאת אומרת נרשמת בהונג קונג?
פתחת חשבון בהונג קונג? זה בשביל לסחור אך ורק בהונג קונג או גם ב USA?
הייתי בטוח שאפשר לפתוח רק ב USA באיטרייד.