אודות

עדו מרוזברוכים הבאים לאתר "לחיות אבל אחרת"!

קוראים לי עדו מרוז, ומאז אוגוסט 2008 השקעות בבורסה הן העיסוק המרכזי שלי. באותה שנה הגעתי למצב כלכלי שאפשר לי לעזוב את העבודה, ולהתרכז בדברים שאני אוהב. המסע לעצמאות כלכלית לא היה חלק, והנה תקציר:

השנים כשכיר

בשנת 2000 התחלתי לעבוד כמתכנת בקומברס (חברת תוכנה בתחום התקשורת), ושנה לאחר שהתחלתי לעבוד, קומברס שלחה אותי יחד עם משפחתי לעבוד בהונג-קונג.

כבר מההתחלה הבנתי שאני לא מתאים להיות שכיר. לא אהבתי שאין לי כמעט שום שליטה על הביטחון התעסוקתי שלי ועל השכר שלי. בתור שכיר המציאות יכולה להתהפך מהר מאוד – יום אחד יש לך את הבוס הכי טוב בעולם, ולמחרת אתה תחת בוס שבודק בשעון מתי באת ומתי אתה הולך. חלמתי להשיג עצמאות כלכלית. רק כשיהיה לי מספיק כסף, אוכל להתעסק בדברים שמעניינים אותי בחיים, מבלי לדאוג לפרנסה.

הבנתי שאני חייב תוכנית מילוט, והחלטתי להתחיל להשקיע בבורסה. מהר מאוד הגיעה המפולת הגדולה שבעקבות התפוצצות בועת ההיי-טק. כל הכסף שהשקעתי במשך כמעט כשנתיים פשוט נעלם. בנוסף לכך החלו פיטורים המוניים בחברות ההיי-טק כולל בקומברס.

הפיטורים ההמוניים רק שכנעו אותי יותר מדוע חשוב להגיע לעצמאות כלכלית. ראיתי אנשים רבים חלקם בעלי משפחות, חלקם כבר מזמן עברו את גיל 40, מושלכים לרחוב. אותה החברה שפמפמה לנו לראש שאנחנו משפחה אחת גדולה, ידעה להיפטר באכזריות מ"בני משפחה". שלא תבינו אותי לא נכון, אני מאמין גדול בקפיטליזם, וחושב שזאת זכותה המלאה (ולפעמים אף חובתה) של כל חברה לפטר עובדים, אבל גם חובתנו כעובדים להגן על עצמנו, ולדאוג לאינטרסים שלנו לפני שאנחנו דואגים לאינטרסים של החברה בה אנו עובדים.

אני דאגתי לאינטרסים שלי ע"י כך ששמתי גבולות לעבודה, ולא נתתי לה להיכנס לי לכל רגע בחיים. השעות שאחרי העבודה היו שלי בשביל לגדול וללמוד. למדתי המון על כסף, שוק ההון והשקעות ערך. סימנתי מטרה – להגיע לעצמאות כלכלית עד גיל 47, וכמעט כל מה שעשיתי היה בשביל להגיע למטרה הזאת.

המשכורת שלי הייתה משכורת סבירה (קצת פחות מהממוצע בקרב מתכנתים). אשתי לימדה סינית והרוויחה פחות. אבל למרות משכורות לא מאוד גבוהות, הצלחנו 8.5 שנים אחרי שהתחלתי לעבוד ובגיל 36, להגיע למצב כלכלי שאפשר לי להפסיק לעבוד כשכיר. הרבה יותר מהר מאשר חשבתי. כל זאת בזכות כמה השקעות חכמות בבורסה (ולמרות שהיו לי גם מספר לא קטן של השקעות גרועות).

מטרות האתר

לא כולם חייבים לעזוב את העבודה בגיל +30. אנשים רבים אוהבים את העבודה שלהם, או שיש להם אילוצים אחרים. אבל כל אחד יכול לשפר את מצבו הפיננסי, ולא להיות תלוי רק בתלוש המשכורת שלו.

אני מקווה שהאתר יעזור לחלק מהקוראים לשפר במקצת את מצבם הפיננסי, או ילמד אותם לקחת אחריות על חלקים שונים של חייהם.

במקום להיות ממורמר שהעבודה החליטה לא לחלק בונוסים השנה, תדאג בעצמך לבונוס שלך ע"י יצירת מקור הכנסה פסיבי.
במקום לכעוס שהמדינה החליטה להעלות את גיל הפנסיה ל-70 (כן, זה בטוח יקרה מתישהו), תדאג בעצמך להכנסה נוספת שתספק את צרכיך בזקנה.

מי שמעוניין יכול להירשם לאתר. כל התכנים באתר הם בחינם, ואני לא מתכנן לשנות זאת. ניתן להירשם בחינם, ולקבל עדכונים ע"י שירות RSS. כל מי שיש לו חשבון בקורא פידים (כמו למשל Feedly) יכול לקבל עידכונים שותפים מהבלוג ע"י לחיצה על המקש הכתום בצד הימני העליון של אתר זה.

ניתן ליצור איתי קשר. אני אשמח לשמוע מכם. בין אם יש לכם שאלה, הערות או הצעות.

פורסם בקטגוריה Blog. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.