תיק המניות בינואר 2010

האם אפקט ינואר התפגר?

שנה שלישית ברציפות בלי אפקט ינואר, וקשה שלא לתהות האם הוא נהפך לנחלת העבר. המדדים החלו את השנה על רגל שמאל כאשר ה SPY ירד ב-3.6% ה DIA ירד ב 3.3% וההאנג-סנג ירד ב-7.9%. התיק שלי הצליח לשרוד בינתיים עם עלייה של 3%.

וולס פארגו

וולס פארגו פרסמה את התוצאות לשנת 2009, ולא היו הפתעות רבות. הבשורה המעניינת היחידה הייתה שהחברה חושבת ששיא המחיקות יגיע מוקדם יותר ממה שהיא ציפתה. איך זה ישפיע על תוצאות החברה?

ניתן לראות זאת בטבלה בעמוד 13 כאן. ברבעון האחרון החברה הפרישה לחובות רעים 5.9 מיליארד דולר. 5.5 מיליארד הלכו ישר למחיקות, ו-0.5 מיליארד הלכו לבניית הרזרבה. בחישוב שנתי מדובר על יותר מ-20 מיליארד דולר. מתישהו ההפרשות תרדנה לסכום סביר של כ-10 מיליארד. דבר שיוסיף עוד יותר מ-10 מיליארד דולר לרווח לפני מס. בנוסך לזה ניתן לראות בדוחות של וולס-פארגו שהחברה מלווה הרבה פחות מבעבר. ההפקדות של לקוחות הבנק גדלות, אבל לבנק אין למי להלוות את הכסף. זוהי תוצאה ישירה של המצב הכלכלי – לקוחות חוסכים יותר, ועסקים לווים פחות. גם זה ישתנה מתישהו, וכאשר החברה תחל להלוות יותר, זה יתרום לצמיחת הרווחים שלה.

אם הרווח היום, אחרי שנוריד את תשלומי הריבית על ה TARP, עומד על קצת יותר מ-10 מיליארד דולר, הרי בעוד שנה או מקסימום שנתיים הרווח הנקי יעלה לאזור ה-20 מיליארד.

סאונדוויל

איך אפשר בלי סאונדוויל?

החברה מתכננת להתחיל למכור את הדירות ברחוב וורן אחרי ראש השנה הסיני (קרי מסוף פברואר). לאור העליות במחירי הנדל"ן בשנה האחרונה, החברה העלתה את המחירים. היא תתחיל במכירתן של הדירות בקומות העליונות – קומות 33-37. היא רוצה למכור את שתי הדירות בקומה 37 תמורת 40 אלף דולר הונג-קונגי לרגל מרובעת, ואת הדירות בקומות 33-36 ב-20 אלף דולר. אלו מחירים מאוד גבוהים – הרבה יותר גבוהים ממה שהחברה הצהירה עד היום, וכל מה שנותר לי הוא לקוות שהיא אכן תמצא קונים במחירים אלו.

כמו כן יצאה ידיעה שהחברה קרובה להשתלטות על שני נכסים נוספים. הראשון הוא ברחוב אלקטריק. הנכס קטן מאוד, ולמרות שלא הצלחתי לאתר אותו במפה, נראה לי שמדובר על שטח של כ-1000 רגל מרובעת. החברה מתכננת בנייה של מלון בין 29 קומות. זה יהיה מלון קטן בשטח של פחות מ-30,000 רגל מרובעת (בערך 3,000 מ"ר). המיקום של המלון לא רע – קרוב מאוד לקוסווי-ביי (איפה שרוב הנכסים של החברה), וקרוב עוד יותר לווקטוריה פארק.

הנכס השני גדול בהרבה, אבל נמצא במיקום פחות טוב. מדובר בנכס על שטח של בערך 600 מ"ר (לפי הערכה גסה שלי). אני יודע שבמושגים של הארץ לא מדובר בשטח גדול, אבל בהונג-קונג מחירי הדירות גבוהים יותר, ובונים לגובה. אם נניח שהחברה תבנה בניין בן 30 קומות (שזה נראה לי המינימום למיקום זה), ותשתמש רק בחצי מהקרקע, נגיע לכך שהבניין יהיה בגודל של בערך 100,000 רגל מרובעת, שזה לא רע בכלל. לפי המיקום של הנכס, אני מעריך שהחברה תבנה שם בניין מגורים. אני לא יודע בכמה החברה קנתה את הנכס, אבל אני מעריך שהיא תרוויח לפחות 100 מליון מנכס זה.

מה שמעניין בסיפור פה זה העובדה שהחברה יצאה מעבר לתחום הקטן של אזור קוסווי-ביי, ואפילו מחוץ לאי הונג-קונג. הנכס נמצא ברחוב סון-ואי שבקאולון.

בפוסט שלי על סאונדוויל אמרתי שתוך כ-5 שנים החברה יכולה להחזיק ב-4 בניינים, ובנוסף לכך גם לייצר רווח של כ-100 מליון בשנה מהשבחת נכסים, והנה רק התחילה השנה, והחברה כבר משתלטת על שני נכסים שכנראה אחד מהם יוחזק לטווח הארוך והשני יושבח ואז ימומש. אני מקווה שהחברה תגמור להשתלט על הנכסים ברחוב הוון. אם היא תעשה זאת, מדובר בכסף יותר רציני מאשר מלון קטן ברחוב אלקטריק.

פעולות בתיק

החודש נכנסה חברה חדשה לנבחרת שלי – מטה פיננס (סימול CASH). הגעתי לחברה דרך המלצה באחד הפורומים שאני קורא. זוהי חברה פיננסית קטנה ומעניינת. לחברה יש שתי חברות בת – האחת היא בנק אזורי קטן במדינת איווה. זהו בנק קטן מאוד, וכיוון שהמיתון בארה"ב פגע בעיקר בדרום המדינה, הבנק לא קיבל מכה קשה מדי. החברה השנייה היא המעניינת, אבל לפני שאני אספר עליה, הנה הקדמה קצרה.

בהונג-קונג קיים מזה שנים רבות כרטיס אלקטרוני לתחבורה הציבורית. זהו כרטיס נטען שניתן להשתמש בו בכל כלי התחבורה הציבורית. עם השנים נוספו עוד ועוד חברות שמקבלות את הכרטיס, וכיום ניתן להשתמש בו גם במקומות כמו 7-11, סופרמרקטים ועוד.

לאחר שקראתי קצת ספרי השקעות, הבנתי עד כמה העסק הזה רווחי. אנשים מטעינים את הכרטיס כל פעם בכמה מאות שקלים, והחברה לא משלמת להם ריבית על הכסף הזה, בינתיים, עד שהם משתמשים בכסף, החברה יכולה להשקיע את הכסף ולהרוויח מהריבית. כל כך התלהבתי מהעסק הזה שישר חיפשתי האם החברה נסחרת בבורסה. לצערי החברה אינה ציבורית, כך שלא הייתה לי אפשרות להשקיע בה.

למטה פיננס יש חברת בת שעושה משהו דומה. מדובר בחברה שמנפיקה כרטיסי פרה-פייד לשימושים שונים. למשל, בדומה לקופונים שמחלקים בארץ בחגים, מטה מנפיקה כרטיס אלקטרוני עם סכום כסף. התחום הזה של כרטיסי פרה-פייד מתרחב מאוד מהר, ובשלושת השנים האחרונות הכנסות החברה מתחום זה הכפילו את עצמן כל שנה. לחברה הסכמים עם מספר חברות כמו חברות שמתמחות בהחזר מס.

כיום מטה מפסידה כסף, מצד אחד המצב הכלכלי משפיע על כל הבנקים ומצד שני עסקי הפרה-פייד עדיין לא רווחיים. למרות העלייה החדה בעסקי הפרה-פייד, גם ההוצאות עלו. הנה 3 סיבות עיקריות מדוע אני אוהב את החברה:

1 – מתישהו הכלכלה תתאושש, והבנק יחזור לרווחיות.

2 – עסקי הפרה-פייד יכולים להמשיך ולצמוח מאוד יפה, ומתישהו ההכנסות תעלנה על ההוצאות.

3 – כשהריבית תעלה, הרווחים של החברה ינסקו למעלה. החברה לא משלמת ריבית (או בחלק מהמקרים משלמת ריבית נמוכה) על הכסף שבכרטיסים, אולם כיום היא לא מקבלת ריבית גבוהה על כסף זה. כשהריבית תעלה, החברה תמשיך לא לשלם ריבית, אבל הכנסות הריבית שלה תעלנה.

קצת קשה להעריך כמה החברה שווה. לדעתי יש סיכוי שהחברה תרוויח גם 20 מליון דולר או יותר בשנה תוך מספר שנים. עם שווי שוק של בערך 50 מליון זאת נראית לי השקעה כדאית. קניתי מספר פעמים במחירים של 21.5$-22.4$. כמה ימים לאחר מכן, הודיעה החברה על הנפקה של מניות, ודילול בעלי המניות ב-10%. כמו כן פיטרה החברה כמה עשרות עובדים. מחיר המניה צנח, ואני קניתי עוד קצת תמורת 18.5$. סך הכל השקעתי בחברה כ-4%-5% מהתיק שלי.

כמו כן קניתי עוד מניות של טאי-פינג-קרפטס (סימול 146) תמורת 1.7$ ו 1.79$. טאי-פינג כרגע היא ההשקעה הרביעית בגודלה בתיק שלי (אחרי סאונדוויל, רדיו-ואן ווולס-פארגו) עם נתח של כ-9%.

בשביל לממן רכישות אלו מכרתי את כל ההחזקה שלי באנטרקום (סימול ETM) תמורת 8.3$. הרווחתי על מניה זו יותר מפי 2 תוך פחות מחצי שנה. אני עדיין מאמין שהיא זולה, אבל אני אוהב את CASH יותר. מה גם שאם ענף הרדיו יתאושש אז החשיפה שלי לרדיו-ואן ולקומולס מספיקה.

כמו כן מכרתי קצת מניות של רדיו-ואן (סימול ROIAK) תמורת 3.1$ ואח"כ עוד קצת תמורת 3.6$. רדיו ואן היא עדיין החזקה מאוד גדולה אצלי – בערך 18% מהתיק. מאז שקניתי לפני פחות מחצי שנה כבר עשיתי יותר מפי-5 על השקעה זו. עקב זאת ועקב כך שאני מרגיש פחות בנוח עם רדיו-ואן מאשר עם סאונדוויל או וולס-פארגו, החלטתי קצת להקטין את החשיפה למניה.

גרייט צ'יינה (סימול 141) החלה לזנק החודש, ואני החלטתי לממש את ההחזקה שלי במניה. המניה אומנם זולה ביחס להון העצמי שלה, אבל ההנהלה לא יודעת להשקיע את הרווחים בצורה חכמה, ולכן החלטתי לנצל את העלייה הלא מוסברת במחיר המניה ולממש. התחלתי לממש ב-1$, ומיד המחיר עלה עוד, אז החלטתי לחכות קצת ולתת למומנטום לעבוד. לאחר מספר ימים מכרתי עוד תמורת 1.22$, ואז המניה החלה ליפול. המשכתי לממש תמורת 1.08$, 1.06$, 1.04$ ואפילו קצת תמורת 0.99$. מכרתי יותר מחצי מהמניות. אם המחיר יעלה שוב, אני מתכוון להמשיך ולממש, ולקנות טאי-פינג במקום.

אני רוצה להזכיר לקוראים שהבלוג הזה מיועד לתעד את ביצועי ההשקעות שלי, ולחלוק מניסיוני כמו גם מהטעויות שלי. אני לא ממליץ על אף אחת מהמניות המוזכרות כאן. כמו כן, אני עלול למכור (או לקנות) מניות זמן קצר לאחר שקניתי (או מכרתי) אותן, וזאת מבלי לדווח על כך כאן.

תחילת השנהיי       ייחודש הבא

פורסם בקטגוריה מניות. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

78 תגובות על תיק המניות בינואר 2010

  1. מאת עדו מרוז‏:

    תודה על הקישור ל VIC. הניתוח לימד אותי כמה דברים שלא ידעתי. אני מסכים עם הכותב ש WFC תרוויח לפחות 20 מיליארד דולר בשנה. המניה תכפיל עד תשלש את עצמה תוך 3-5 שנים לפי דעתי.

  2. מאת א לוי‏:

    מענין איך ווקוביה לשעבר תוכל לתרום לרווחים של WFC
    ממורנינגסטאר רואים שיש רווח של 4-7 מיליארד לשנה בשנים הטובות 2003-2006

  3. מאת עדו מרוז‏:

    ווקוביה תכפיל את הרווחים. תוסיף לזה את הצמיחה האורגנית מ 2006 (בכל זאת 4 שנים), ותקבל רווחים באזור ה-20 מיליארד.

  4. מאת לירון‏:

    RGCI הולכת לCh11. בעלי המניות יקבלו מניה אחת עבור כל 12 סנט מניות עכשיו (30% ירידה מהשווי הנוכחי עבור חברה עם הרבה פחות חוב)
    http://www.reuters.com/article/idCNSGE6200EH20100301?rpc=44

  5. מאת עדו מרוז‏:

    אכן כל משקיע יקבל 12.8 סנט תמורת כל מניה. מוזר שאתמול אחרי פרסום ההודעה הצלחתי למכור תמורת 13 סנט.

  6. מאת Yaniv‏:

    לירון, תגובה בקשר לתסריט הפסימי לגבי CASH
    נראה שאיכות ההלוואות שהבנק נותן הרבה יותר טובה מהנהוג בשוק. בלינק הבא אתם יכולים לראות את שיעורי חדלות הפירעון הממוצעים ב 2009:
    http://www.federalreserve.gov/Releases/ChargeOff/delallsa.htm

    אם נחשב את המשקלים של ההלוואות (לפי סוגי ההלוואות) שהבנק נתן, נקבל שבממוצע, שיעור חדלות הפירעון על הרכב הלוואות זה בבנקים מסחריים יהיה:
    RE = 77.3 Consumer = 9 agri = 7 commercial = 6.7
    Average = 0.773*9.2 + 4.6*0.09 + 3.24*0.07 +4.5*0.067 =~ 8%
    בשורה הראשונה כתבתי מה האחוז של כל סוג הלוואה בתיק ההלוואות של הבנק, ובשורה השנייה אני מחשב ממוצע לפי שיעורי חדלות הפירעון מאתר הפדרל ריזרב.

    כמו שאתה יכול לראות הממוצע בתעשייה להרכב תיק הלוואות כזה היה שיעור חדלות פירעון של 8 אחוז.
    בשנת 2009 הבנק רשם שיעור חדלות פירעון של 3.7 אחוז.

    מכאן אני מבין שאיכות ההלוואות שהבנק נותן מאד טובה וגם בתסריט פסימי הוא ייפגע הרבה פחות מבנקים אחרים.
    אשמח לשמוע אם טעיתי בחישוב, זאת פעם ראשונה שאני מנתח בנק. בשורה התחתונה אני נוטה להסכים עם עדו ברוב הדברים וחושב שהסיכון בהשקעה הזאת דיי נמוך והסיכוי מאד מעניין.

    צריך לקוות שלא ידללו שוב. כמו-כן הייתי רוצה לראות שההוצאות של חברת הכרטיסים מפסיקות לעלות באותו קצב של ההכנסות.

  7. מאת לירון‏:

    הי יניב,

    אתה מעלה נתונים מעניינים. גם אני חושב שהבנק הזה יחסית שמרן בהרכב ההלוואות שלו, אבל אני מעדיף לבדוק מטריקה טיפה שונה וזה סך חדלות הפרעון מתוך *סך הנכסים* ואני אגיד לך למה – אני בודק עכשיו כמה ריטים של משכנתאות לנדל"ן ויש 2 סוגי גישות – חלק נשארות באותו מינוף אבל מקטינות סיכון (עוברות לARM / עוברות ליותר פרדי/פאני וכו') ואילו אחרות מעדיפות להקטין מינוף אבל להגדיל סיכון (למשל ללכת לאג"חים שאינם של סוכניות).
    אם היית מנתח רק את החלק של ההלוואות שלהן באופן שבו ניתחת למעלה, היית מגיע למסקנה שאילו שהקטינו מינוף עשו עבודה פחות טובה כי חדלות הפרעון שלהן תגדל מן הסתם, אבל לא חישבת את זה שהמינוף שלהן קטן יותר.
    דוגמא מספרית – אם בנק מלווה 100$ בריבית של 8$ לשנה אבל סובל מחדלות פרעון של 2$ זה עסקה טובה יותר מאם הוא מלווה 100$ בריבית של 4$ וסובל מחדלות פרעון של 0.5$.

    על פי המטריקה שבה אני משתמש החדלות פרעון חלקי סך הנכסים יוצא אם אני זוכר נכון 1.7% (די דומה לזה של וולס, מה ששם אותם בחברה טובה).

    גם אני מקווה שההוצאות של חברת הכרטיסים תתחיל להתייצב. אני חושב שזו השאלה הראשונה שהייתי שואל בישיבת אנליסטים 🙂

    אגב, אם יעלו את הלימות ההון בארה"ב ל8% (ומדי פעם אני קורא על זה שמשתעשעים ברעיון), אז לדעתי CASH יהיו חייבים להנפיק מניות (בדומה לרוב הבנקים ובשונה מWFC שכנראה תסגור את הפער תוך שנה)

    לירון

  8. מאת לירון‏:

    אגב יניב, הדבר האחרון שאני רוצה זה להציג את עצמי כמומחה לבנקים כי אני ממש לא…
    בדיוק כמוך אני מנסה ללמוד כל יום עוד משהו חדש.

  9. מאת יובל‏:

    עדו, אמנם אתה די "נעול" על WFC אבל חלק מהמשקיעים ה"אגדיים" רכשו לאחרונה דווקא City ו- BofA. האחזקה של BUFFET בוולס פארגו היא מלפני המשבר כך שלא ניתן לייחסה להזדמנות שהוא ראה בה בעקבות רכישת וואקוביה או ההתפתחויות שהביא איתו המשבר. יש לך הסבר אכותי או אינטואיטיבי (לאו דווקא נתוח השוואתי) להעדפתך את פארגו?

  10. מאת Yaniv‏:

    לירון, תודה על הדוגמה המעניינת.
    הייתי צריך לחשב באופן הזה בכדי לקבל גודל שאפשר להשוות אותו לנתונים בעמוד הפדרל ריזרב שמתארים חדלות פירעון מסך הלוואות ולא מסך נכסים.
    הדוגמה שהבאת מאד יפה ומלמדת, אני מסכים שהמינוף גם כן חייב להילקח בחשבון כי הגודל שתיארתי בפני עצמו לא מייצג ללא הנתון של חדלות פירעון מסך נכסים.

    בקשר לשיעור הלימות ההון. מעמוד 96 בדוח השנתי האחרון תחת הטבלה CAPITAL REQUIREMENTS AND RESTRICTIONS ON RETAINED EARNINGS עושה רושם שיחס הלימות ההון הוא השורה השלישית Tier 1 (core) capital (to risk-weighted assets
    הבנק עומד על מעל 11 אחוז בעוד הדרישה היא 6 אחוז. אני מסיק שהשורה השלישית היא הרלבנטית לפי המאמר הבא בויקיפדיה
    http://en.wikipedia.org/wiki/Capital_adequacy_ratio
    מהדוגמה במאמר עושה רושם שהיחס נבדק לפי היחס של נכסים משוקללים לפי סיכון, מה שמתאים לרשומה הנ"ל בטבלה. ההבנה שלי בבנקאות דיי מוגבלת בשלב הזה ואני אשמח לדעת אם הדברים אכן כך או שאני מפספס משהו.

  11. מאת עדו מרוז‏:

    צריך לזכור ש CASH פועלת בצפון ארה"ב – אזור שנפגע הרבה פחות מהמיתון. המדינות בדרום, בעיקר פלורידה וקליפורניה, נפגעו יותר קשה. אבל אני גם נותן קצת קרדיט ל CASH על כך שאין להם הלוואות סב-פריים.
    יחס הלימון ההון של הבנק עומד על 6.13% כאשר הדרישה היא ל 4% לבנקים קטנים (עמוד 33 בדוח השנתי). ההצעה לעלות ל 8% נוגעת לבנקים גדולים עד כמה שאני זוכר. גם אם יעלו את הדרישה ל-6% לבנקים קטנים, CASH עדיין עומדת בדרישה.

  12. מאת עדו מרוז‏:

    יובל, מי קנה BOA ו C?
    לגבי וולס יש לך טעות – באפט קנה גם אחרי המשבר ואפילו הוסיף עוד בחודשים האחרונים. וולס-פארגו הוא בנק הרבה יותר טוב מ BOA ובטח שמסיטי. תראה איך כל אחד מהם עבר את המשבר.

    באופן עקרוני אני לא אוהב להשקיע בחברות פיננסיות, אז אני לא ממש מכיר את המצב ב BOA ו C, אבל לפי איך שהם שרדו את המשבר האחרון, לא הייתי מתקרב אליהם.

  13. מאת לירון‏:

    עדו, לא הייתי מודה להבדלים בין ההלימות הדרושה לבנקים גדולים וקטנים (אני רואה את זה עכשיו בעמוד 29, וזה שיש להם מעל 5% אפילו שם אותם בבנקים "יציבים").

    ראית את זה? http://www.sec.gov/Archives/edgar/data/907471/000110465910011856/a10-4007_1424b3.htm
    זה לא דילול נכון? זה מכירה של בעלי עניין או שאני מפספס משהו?
    מה שמטריד במכירה זה שחלק ממנה נעשה על ידי NetSpend שהם שותפים של CASH בכרטיסים (http://www.istockanalyst.com/article/viewiStockNews/articleid/3920982)

    לירון

  14. מאת עדו מרוז‏:

    זאת לא מכירה. פשוט ביאור להנפקת המניות מינואר.

  15. מאת לירון‏:

    הבנתי, תודה. אגב, איך הבנת את זה מהטקסט?

  16. מאת עדו מרוז‏:

    בשתי השורות הראשונות רשום שהדיווח הזה בא לפרט את הסכם הנפקת המניות לשתי חברות בינואר. בשלוש השורות שלאחר מכן רשום ששתי החברות רשאיות למכור את המניות, אבל זה לא אומר שהן אכן תמכורנה אותן.
    בהמשך המסמך מפורט ההסכם. הוא בעיקר מדבר על ההגבלות המוטלות על שתי הרוכשות – כמו שאחת לא רשאית להחזיק ביותר מ-5% מ CASH, והשניה ביותר מ 10%. או שהן לא רשאיות להיכנס למלחמת פרוקסי עם ההנהלה, וכו'.

  17. מאת לירון‏:

    תודה עדו. ידעתי שהייתי צריך להקשיב למורה להבנת הנקרא 🙂

  18. מאת עדו מרוז‏:

    בקושי עברתי בגרות באנגלית, אז יכול להיות שאני טועה…

  19. מאת ידידיה‏:

    עדו בחופש, אבל אולי מישהו אחר מבין את הסיבה להתפרעות המניה של cash בימים האחרונים?

  20. מאת לירון‏:

    אני לא ראיתי חדשות אז אני מייחס את זה לתנודתיות של מניות קטנות.

    ג.נ. אינני יועץ השקעות ויש לי אחזקה בCASH

  21. מאת עדו מרוז‏:

    לא ראיתי שוב דבר מיוחד על CASH. המחזורים היו מאוד קטנים, אז כנראה שזה לא רציני.

  22. מאת ידידיה‏:

    תודה. האם יש "כלל אצבע" להערכת גודל המחזור, או שאפשר רק להשוות לגודלו בימים אחרים?

  23. מאת עדו מרוז‏:

    ידידיה, מחזור של כ-2,000 מניות מראה על מחזור יומי של כ-50,000 דולר. גם כערך מוחלט וגם ביחס למחזור היומי הממוצע של המניה, לא מדובר בסכום גדול.
    בגוגל פיננס מצויין המחזור הממוצע של כל מניה, אז אתה יכול לראות האם הייתה קפיצה במחזור. בלי שום חדשות מהחברה, ממש קשה לנחש מה הביא לעלייה במחירה של המניה. בד"כ אני לא מנסה סתם לנחש. המניה יכולה לרדת מחר בדיוק כמו שהיא עלתה בימים האחרונים.

  24. מאת ידידיה‏:

    עדו, תודה שוב. איך מסחר במחזורים קטנים יכול להעלות כל כך את מחיר המניה? האם מסחר במחזורים קטנים ובמחזורים גדולים משפיע על מחיר המניה באותו אופן? אם מסובך להסביר מבחינה טכנית אשמח לקבל הפניה לספר מתאים או למאמר.

  25. מאת ארי‏:

    ישבתי בימים האחרונים על מטה פייננס, הנה מה שיצא לי. אשמח לשמוע את דעתך, עדו.
    החברה מחולקת למגזרים, של בנקאות רגילה, מגזר MPS שזה כרטיסי פרה-פייד, ואחרים. מגזר הבנקאות להערכתי שווה קרוב לאפס. גם בשנים הטובות 2005-06 הרווח של המגזר היה בסביבות 1.2-1.3 מליון לשנה, ובנוסף מגזר הבנקאות מצטמק והולך. נכון לסוף 2009 סך הנכסים במגזר הם כ-300 מליון, לעומת 530 מליון של הפעילות הנמשכת לבד ב-2006, וכ-700 מליון בשנים הקודמות. כך שלא נראה לי סביר שהם יעברו את המליון דולר לשנה בקרוב ואולי הרבה פחות.
    מגזר ה-MPS אכן נראה מבטיח מאוד, והחברה עברה בשנת 2009 לרווח תפעולי מעמלות (ללא מרווחי ריבית) במגזר זה. סביר שגם המרווחים יעלו, וגם סך הנכסים בעליה מתמדת. קצת מטריד הענין של ההפרשה לחובות מסופקים במגזר, לא ברור לי מי חייב להם כסף על כרטיסים אלו. החברה מסבירה שזה קשור לתוכנית של החזרי מס אבל לא כ"כ הבנתי. החברה הפרישה 8.3 מליון ב-2009, ועוד 3.6 מליון ברבעון האחרון. אינני יודע להעריך אם גם בהמשך נראה הפרשות כאלה.
    עוד נקודה. להבנתי החברה היא מהמובילות בתחום של הכרטיסים האלו. אבל יש סיכוי רציני שנראה בקרוב חברות ענקיות כמו הבנקים הגדולים או חברות כרטיסי אשראי שנכנסים לעסק לאור הרווחיות הגבוהה, ואז כמו תמיד הרווחיות תישחק.

  26. מאת עדו מרוז‏:

    ארי, אין לי מושג האם חברות גדולות יכנסו לתחום הזה של הפרה-פייד, אבל לגבי כל חברה בעולם יש איזה שהוא חוסר וודאות לגבי העתיד. מצד שני, תמיד תהינה חברות נישה קטנות. השחקנים הגדולים לא יכולים להיכנס לכל התחומים. אני בעברי עבדתי בקומברס, ובעבר החברה הרוויחה יפה מאוד מתאים קוליים. חברות התקשורת הגדולות – כגון נוקיה או מוטורולה היו עסוקות בתחומים עם הרבה יותר כסף (כמו למשל ניידים או מרכזיות), אז לא כל כך עניין אותן הנישה הקטנה של תאים קוליים. גם כשהם נכנסו קצת לתחום, זה היה בשבילם תחום זניח והם לא השקיעו בו הרבה משאבים, ולכן התאים שלהם היו נחותים משמעותית מאלו של קומברס.

    יכול להיות שגם תחום הפרה-פייד הוא כזה. לחברות הגדולות לא שווה להיכנס לכל תחום. וגם אם הן תכנסנה, זה לא תמיד קל להתחרות בשחקן שיש לו כבר ניסיון. הרבה יותר הגיוני מצידן יהיה לקנות את CASH, ולא לבנות עסק מאפס.

    לא הייתי אומר שהבנק שלהם לא שווה כלום. רק בתחילת העשור החברה נסחרה ב-20$ דולר למניה, ואז היה להם רק בנק. אני לא זוכר עכשיו את המספרים, אבל אם הבנק הרוויח בזמנים נורמלים 1.2 מליון בשנה, אז רק הבנק שווה באזור ה-20 מליון דולר. אני עשיתי חישוב של החזר של 0.7%-1% על ההון, ואני חושב שהגעתי למסקנה שהבנק לבד שווה משהוא כמו 30 מליון, אבל אני לא זוכר בדיוק, אני אנסה לבדוק כשיהיה לי זמן.

    אני לא חושב שאתה צריך להיות מוטרד מעניין ההפרשות, כי זה חלק מהעסק. זה בדיוק כמו שלכל חברה תעשייתית יש אחוז מסויים של פגמים במוצרים, או אחוז מסויים מהלקוחות שלא משלם, ככה בחברה פיננסית חובות אבודים הם חלק מהעסק. נניח שאתה ממלא טופס מס, ומצפים שתקבל החזר מס של 1000 דולר, אבל אתה רוצה את הכסף עכשיו. אז חברת המס נותנת לך כרטיס של CASH עם 900 דולר (במקום אלף). אז החברה מרוויחה 100 דולר, אבל היא יודעת שלא תמיד מקבלים את כל המס, אז הם מפרישים מתוך ה-100 10 דולר. ככה זה עובד בגדול, אבל אני לא יודע בדיוק את הפרטים, וגם לא בדיוק הבנתי איך הכסף מתחלק בין חברת המס לבין CASH.
    מה שחשוב זה שלא מדובר פה על חובות אבודים אלא על הפרשות שהן חלק מהעסק. CASH הפרישה סכום מסויים ברגע שהם עשו את העיסקה, ככה שלא הייתה פה הפתעה או משהו כזה. ככה לפחות אני מבין את זה.

    אני מצפה שהעסק יהיה ממש רווחי ברגע שהריבית תגיע לרמה קצת יותר סבירה. סך הכל זהו עסק מעולה, ואני די אופטימי לגבי החברה, למרות שאני חייב להודות שאני לא מבין את העסק כמו שאני מבין למשל חברות נדל"ן. יש כמה פינות שאני לא ממש סגור עליהן, אבל אני מבין מספיק בשביל לשים כאן 7% מהכסף שלי.

  27. מאת עדו מרוז‏:

    ארי, הנה ציתות מהדוח של הרבעון השני בקשר להפרשות של חטיבת ה MPS (חטיבת הפרה-פייד):

    The increase in the allowance for loan losses relates to the MPS tax-related loans and was contemplated in the overall program economic model. The 2009-2010 program was virtually complete as of March 31, 2010 with positive results that were within management's expectations.

  28. מאת מנחם‏:

    בלוג בהשקעות ערך בתל אביב:

    http://www.tapuz.co.il/blog/ViewEntry.asp?EntryId=1683036

    לא יודע לומר על האיכות שלו…
    מופיע גם בהמלצות של עידו.

סגור לתגובות.