תיק המניות בפברואר 2011

מתחילת השנה ההאנג-סנג ירד ב-0.4% ה SPY עלה ב-5.9% וה DIA עלה ב-6%. התיק שלי גם כן עלה מתחילת השנה ב-6%.

דוחות ודיווחים

זה היה חודש עמוס מאוד ואתחיל עם חברות הרדיו.

קומולוס דיווחה על שתי רכישות – אחת שכמעט בטוח תצא לפועל והשנייה בשלבים מוקדמים של משא ומתן. הרכישה הראשונה תעשה ללא מינוף, אבל לשם מימון הרכישה, תנפיק קומולוס מניות. אומנם, על פניו, קומולוס תשלם מחיר הוגן, אבל אחרי עליות יפות במניה, החלטתי לממש שליש מההחזקה שלי. הסתבר שמיהרתי מדי לממש, והמניה זינקה אחרי שמכרתי.

הרכישה השנייה הזויה לגמרי – כאשר קומולוס (CMLS) תקנה חברה עם שווי שוק גבוה משלה, ותגדיל את המינוף לשם כך. בשלב זה החלטתי לצאת לגמרי מהמניה – גם כאן יצאתי מוקדם מדי, וצפיתי מהצד איך המניה ממשיכה לזנק.

אנטרקום (סימול ETM) פרסמה את תוצאות הרבעון האחרון של השנה. הדוח לא הכיל שום דבר מיוחד או מפתיע. הרווח בשנה שעברה עמד על $1.23. שנה הבאה כמעט בוודאות תהיה מוצלחת יותר – הן בגלל שההכנסות תעלנה והן בגלל שאנרטקום תשלם פחות ריבית. החברה עדיין זולה, אבל פחות מאשר היא הייתה לפני כמה חודשים כשקניתי אותה תמורת 5$-6$. אני שוקל לממש – לפחות חלק.

גם סטיוארט (סימול STC) פרסמה דוח. החדשות הרעות בדוח היו הגידול בהפסדי הביטוח שהגיעו ל-11% מסך הפוליסות שנכתבו הרבעון. החברה מצפה שהמספר הזה יירד ל-7.5% השנה ול-5% ב-2012. אני לא יודע אם זה יקרה כל כך מהר, אבל גם אם זה ייקח עוד רבעון או שניים זה לא ממש קריטי. זה יגיע מתי שהו, ואז הרווחים של סטיוארט יזנקו. ההפתעה הרבעון הגיעה מכיוון חטיבת הייעוץ שלהם (REI) אשר מראה על צמיחה מרשימה בהכנסות. זה בונוס נחמד מאוד, אבל אני מצפה שההכנסות מחטיבה זו דווקא יירדו כשהכלכלה תשתפר, כיוון שחטיבה זו מייעצת ללקוחות שמתקשים לעמוד בהחזר החובות שלהם, ועוזרת להם להגיע להסדר מול המלווים.

ברזל

In all of these sets of ore bodies that we spoke about so exhaustively today, there is the potential to double and triple the output and it is not a resource constraint, it really is on how quickly you can get the money into the ground

– מנכ"ל BHP טוען בשיחת הוועידה האחרונה שאין להם שום בעיה להכפיל ואף לשלש את קצב הכרייה.

שלושת ענקיות הכרייה (VALE ,BHP ו RIO) דיווחו על התוצאות לשנה החולפת. כולן דיווחו על תוצאות שיא, וזה די ברור שהשנה הרווחים שלהם ימשיכו לעלות. קחו למשל את ואלי – החברה הרוויחה 17.3 מיליארד דולר, או $3.25 למניה. וזה עוד עם מחירי ברזל נמוכים משמעותית מהמחירים היום. החוזים על הברזל של ואלי נסגרים אל בסיס רבעוני לפי שלושת החודשים האחרונים, אבל עם תזוזה של חודש אחד. למשל, מחיר הברזל לרבעון הראשון של השנה נקבע לפי ממוצע המחירים של הברזל בחודשים ספטמבר-אוקטובר-נובמבר. ברבעון הרביעי של השנה ממוצע מחירי  הברזל עמד על כ-120$, ברבעון הראשון של השנה, המחיר לפיו מוכרת ואלי כבר עלה ל-150$ ולפי המחירים של שלושת החודשים האחרונים, ואלי תמכור ברזל תמורת 170$ לטון ברבעון השני של השנה. מה שאומר שואלי כבר סגרה חצי שנה של רווחים סופר גבוהים.

למרות זאת אני מאוד פסימי לגבי עתידה של ואלי. קראתי את הדוחות של שלושת ענקיות הכרייה, ואני משוכנע שהן הולכות לחטוף חזק. שלושת החברות אופטימיות מאוד לגבי עתידן, אבל ואלי היא האופטימית מכולן. למשל, מנכ"ל RIO צופה שמחירי הברזל יירדו אל מתחת ל-100$ לטון, מנכ"ל BHP צופה שהמחירים יישארו ברמתם הנוכחית ואילו ואלי צופים שמחירי הברזל ימשיכו לעלות. כנראה שבגלל אופטימיות זו, ואלי היא האגרסיבית ביותר מבין שלושת החברה, ומשקיעה את הסכומים הכי גבוהים בפיתוח מכרות חדשות ורכישות של חברות.

אבל כשבודקים את המספרים, רואים שאין שום מקום לאופטימיות הזאת. כמו שהסברתי בפוסט הראשון על ואלי, אני מאמין שסין צריכה לצרוך בערך 300 מליון טון של פלדה בשנה, או בתרחיש ממש אופטימי – 400 מליון. אם אני צודק, אז לסין יש מספיק מקורות ברזל משל עצמה. כיום כמות הברזל שסין כורה מספיקה בערך ל-200 מליון טון של פלדה בשנה. ככה שחסרים לה לכאורה עוד 200 מליון, אבל אלו יכולים להגיע ממחזור. מדינות אירופה וארה"ב ממחזרות 70% מהפלדה, אם סין תגיע למצב שהיא ממחזרת 50%, היא לא תצטרך לייבא ברזל.

נכון, זה יכול לקחת הרבה מאוד שנים עד שסין תמחזר כמות כה גדולה של פלדה, אבל אפילו אם נניח שהיא תייבא ברזל בשביל 200 מליון טון של פלדה (שזה תרחיש סופר אופטימי), מדובר על בערך 300 מליון טון ברזל – או כמחצית ממה שהיא מייבא היום. אם צריכת הפלדה תרד ל-300 מליון וסין תמחזר רק 30% מהפלדה, שוב נגיע למצב שסין לא תצטרך לייבא ברזל בכלל. לסיכום – תוך שנתיים-שלוש סין תייבא בין 0 ל 200 מליון טון של ברזל בשנה.

נקודה נוספת היא, כמובן, האם תהיה עלייה בצריכת הפלדה במדינות אחרות. הצריכה במערב היא די קבועה, ואין שום סיבה שמשם תגיע הישועה לתעשיית הברזל העולמית. המקום היחידי שיכול אולי לשנות משהו זה הודו. אבל גם מדינה זו לא תוכל להציל את כורי הברזל, ויש לכך 3 סיבות:

– צריכת הפלדה בהודו עומדת על כ-60 מליון טון בשנה – או כעשירית מהצריכה בסין (זה, דרך אגב, עוד מדד לעד כמה הבועה בסין גדולה). אפילו אם נניח שגם בהודו הצריכה תעלה ל-300-400 מליון, זה ייקח שנים רבות.

– הודו היא יצואנית ברזל. כריית הברזל בהודו עומדת על כ-250 מליון טון שנה. מה שאומר שאפילו אם צריכת הפלדה בהודו תעלה פי 3, עדיין יש להודו מספיק ברזל והיא לא צריכה לייבא אותו מברזיל או אוסטרליה.

– גם ההודים מגדילים את קיבולת כריית הברזל שלהם. הצצתי בשתי חברות כרייה הודיות (אחת בשם Sesa Goa) ולמדתי שכל אחת מהן מתכוונת להגדיל את התפוקה מ-20 מליון טון בשנה ל-50 מליון.

איך שאני רואה את זה – סין והודו לא ייבאו ברזל, ואולי אפילו ייצאו ברזל. במצב שכזה אוסטרליה וברזיל תצטרכנה לחלק את הקצת שנשאר ביניהן. בגלל הקירבה הגאוגרפית זה אומר שאוסטרליה כנראה תייצא ליפן וקוריאה, וואלי תישאר עם דרום-אמריקה ואירופה. זה ייתן לואלי שוק של כ-100 מליון טון בשנה לעומת 300 מליון כיום. הגרוע מכל זה כמובן שכל הכורים מגדילים את התפוקה. ואלי לבדה הולכת להגדיל את תפוקת הברזל מ-300 מליון טון בשנה ל-500 מליון.

מכירות הברזל של ואלי ייחתכו ביותר מחצי, מחירי הברזל ירדו אל מתחת ל-60$ וההוצאות של החברה תעלנה חדות בגלל כל האופרציה הגלובלית שהחברה בונה. ולזה אני קורא – הסופה המושלמת – או השורט המושלם.

אני צופה שב-2012 או 2013 החברה תפסיד לפחות מיליארד דולר עקב הסביבה העסקית הקשה ועקב מחיקות.

פעולות בתיק

החודש שוב החלפתי חלק מהמניות של וולס-פארגו (סימול WFC) באופציות (WFC-WT). מכרתי מניות תמורת 33.15$ וקניתי אופציות תמורת 11.2$.
ככל שקראתי יותר על עסקי כריית הברזל, כך התחזקה אצלי התחושה שההימור שלי לגבי ואלי נכון. חשבתי על כך שכל שנה יש לי בסך הכל 2-3 רעיונות שאני ממש אוהב, אז זה יהיה טיפשי מצדי לא להמר בגדול על כך שואלי תרד. לאור זאת, יותר מהכפלתי את השורט שלי על המניה. כיום עומד מחיר המכירה (קרי – מחיר השורט) הממוצע שלי בואלי על 34.26$.
כמו שציינתי למעלה, מכרתי את כל ההחזקה שלי בקומולוס (סימול CMLS) החל ממחיר 3.85$ ועד ל 4.9$.

את הכסף מקומולוס פיצלתי בין סטיוארט (סימול STC) לבין אנטרפרייז-אינס (סימול בלונדון ETI).
אנטרפרייז-אינס היא השקעה חדשה אצלי, וגיליתי אותה בזכות לירון (שגם מגיב כאן בבלוג לפעמים). זאת חברה שמחזיקה נדל"ן שמיועד לפאבים ומפעילה אותם באמצעות זכיינים. לחברה כ-6,800 פאבים בבריטניה.

שווי השוק של החברה עומד על פחות מ-500 מליון פאונד, כאשר החברה מרוויחה כיום יותר מ-100 מליון פאונד בשנה. לפני מספר שנים הרווח היה הרבה יותר גבוה, אבל המיתון פגע קשות בעסקים של החברה. בנוסף, הממשלה הבריטית הגדילה את המס על האלכוהול – כל שנה מחירי האלכוהול עולים ב-2% מעל לאינפלציה. למען האמת, זה לא משהו שממש מדאיג אותי. כבר היום מחירי הבירה באנגליה הם מהגבוהים באירופה, ולכן אני מאמין שהממשלה תרד מתי שהו מרעיון המיסוי. אין לי ספק שברגע שיגמר המיתון, הפאבים הבריטים יפרחו שוב.

עם מכפיל רווח נמוך מ-5 ומכפיל הון של כ-0.3, יש הרבה מאוד טווח ביטחון בחברה. החיסרון הגדול כאן הוא המינוף המאוד גבוה – הון עצמי של 1.4 מיליארד לעומת חוב של 3.3 מיליארד. אם כי הריבית על החוב נמוכה, ולא פחות חשוב – החוב פרוס על הרבה מאוד שנים – חלק מהאג"ח פוקע רק ב-2032!
מי שמעוניין ללמוד עוד על החברה יכול, בין השאר, לעקוב אחר השיחה שהתפתחה בפורום לונג.

קניתי פעמיים במחירים של 104.5 ו 101.6.

שונות

ברקשיר האת'וואי פרסמה את הדוח השנתי, וכמו תמיד הדוח נפתח עם מכתב למשקיעים מוורן באפט. מומלץ לקרוא!

בנוסף התארח באפט אצל CNBC במשך שלוש שעות. מומלץ להקשיב לראיון אתו או לקרוא את התזכיר של הראיון.

אני רוצה להזכיר לקוראים שהבלוג הזה מיועד לתעד את ביצועי ההשקעות שלי, ולחלוק מניסיוני כמו גם מהטעויות שלי. אני לא ממליץ על אף אחת מהמניות המוזכרות כאן. כמו כן, אני עלול למכור (או לקנות) מניות זמן קצר לאחר שקניתי (או מכרתי) אותן, וזאת מבלי לדווח על כך כאן.

חודש שעבריי      ייחודש הבא

 

פורסם בקטגוריה מניות. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.
Subscribe
Notify of
guest
151 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
רן
רן
13 years ago

@יקלי
הי יקלי,

לפי הבנתי זה ADR (כלומר רישום משני בארה"ב) של המניה כ-pink sheet (כלומר מניות מעוטות מסחר). כששאלתי את הברוקר שלי, אמרו לי שהמרווח במסחר הוא גדול מאד כשסוחרים כ-ADR – כלומר אם תחצה את ה-spread תשלם הרבה מאד. מצד שני, זה חוסך את העמלות הלונדוניות.

יוני
יוני
13 years ago

לי זה לא מוזר אולי קצת לא צפוי,בכל מקרה נראה שאתה שואל שאלה רטורית.נחכה לתשובה.

גיא
גיא
13 years ago

ואולי בגלל שמי שירויח מהשיפוץ של יפן יהיה החברות שם ?

יהונתן
יהונתן
13 years ago

בכל אופן, לאסון ביפן עלולות להיות השלכות ארוכות טווח. האלטרנטיבה המעשית היחידה לדלק פוסילי היא אנרגיה גרעינית. אם האירועים ביפן יעכבו באופן משמעותי פיתוח של תחנות כוח גרעיניות בעולם, התוצאה תהיה משבר אנרגיה חריף בעוד כמה שנים ו\או המשך מואץ של התחממות כדור הארץ. הצחיקו אותי גרינפיס שניצלו את ההזדמנות לבטא ביתר שאת את התנגדותם לאנרגיה גרעינית. האלטרנטיבה היחידה לאנרגיה גרעינית היא אנרגיה פחמית ונפט או במקרה הטוב – גז טבעי.

בנימין
בנימין
13 years ago

הגז הטבעי הדחוס LNG עולה היום 14 אחוז נמצא במחיר 8.28 דולר כשנתים וחצי נע בין 3ל-5 דולר ,לפני 5 שנים עמד על 40דולר יפן כנראה תצרוך כמות גדולה של גז וכנראה גז נוזלי עד להחלטה מה לעשות עם האנרגיה הגרעינית דעתכם על השקעה?

Bar
Bar
13 years ago

@עדו מרוז

I'm not sure I get you pub example.
From what I know revaluation of fixed assets are not recognised as Profit and does not impact a company's profitability or earning

The change in the carrying amount due to the revaluation should go directly to the Equity line (revaluation reserve) without going via the P&L

Am I missing something?

Thanks,
Bar

גיא א
גיא א
13 years ago

עידו, אני חושש שהברבור השחור הנוכחי עוד רחוק מסיום. בינתיים עוד לא נראה שהם מצליחים לייצב את מצב הכורים שם.

שלומי ארדן
שלומי ארדן
13 years ago

בנימין, איפה אתה רואה את מחיר הגז כרגע?
אני לא רואה שום מידע עדכני, במורנינגסטאר למשל המידע האחרון הוא מה11 למרץ

Bar
Bar
13 years ago

@עדו מרוז
My mistake… it doesn't contradict anything you've stated

נ�ר
נ�ר
13 years ago

ETI הודיעו שמכרו 29 פאבים עבור 42.5 מליון פאונד. אנטרפרייז אין מתכוונת להשכיר את אותם פאבים בחוזה שנחתם בעבור כמעט 3 מיליון פאונד לשנה שמשקף כ- 7% תשואה לחברת הנדל"ן הרוכשת.
אני לא מבין למה הם עשו זאת. ליבת הפעילות שלהם זה לקנות את הנדלן ולהשכיר אותו לזכיינים שמפעילים פאבים. אז למה הם מכרו את הפאבים ומחזיקים אותם בשכירות עכשיו. 7% תשואה זה לא רע בכלל.
מה הם מתכוונים לעשות?

אסף
13 years ago

היי לבחור בעילום השם,

לדעתי היה פה דיון מפורט בתוכנית sale & leaseback של ETI.

בכל מקרה הרעיון הוא חשבונאי משהו- להעביר את ההתחייבויות מ LT debt לחובות שהם Off balance sheet כדי לשפר את המכפילים של החברה עבור ההלוואות שהיא לקחה מהבנקים.

בנוסף הנה הסבר יפה שמצאתי לעניין:
Say I own some land and buildings (acquisition price $10M, current fair market price $100M) which I need to use for business purposes.

Say furthermore that I could sure use several tens of millions in cash productively — to retire costly debts, to finance expansion, for an acquisition, for a special dividend, for stock buyback at a currently depressed stock price, whatever.

If I didn't have those RE assets on my books (or if they were "frozen" there) my financing possibilities would be somewhat limited — I could sell new shares (the reverse of buyback) diluting the present owners, or issue debentures (debt of various kinds, preferred shares, convertible bonds). Depending on the state of the stock and credit markets each of these limited options can be costly.

Sell-and-leaseback opens another interesting avenue: a financial group could be interested in buying my RE (say at $90M, which gives them an ample margin of security) and leasing right back to be for 20 years (say at 3% rent on a triple-net basis — meaning I, the renter, will be paying for property taxes and maintenance on top of my rent — with an agreed schedule for revaluation based e.g. on some RE value index).

From the viewpoint of the financial group, they're extending a 20-years loan at 90% of par, at 2.7% initial yield on par, and with principal and yield automatically indexed to inflation via the general link of RE values to inflation. Considering what TIPS yield, that's a bargain (esp. considering that their "loan" is legally not one: they own the property and if I go bankrupt they'll simply "repossess" it, no need for them to get entangled into bankruptcy proceedings).

This financial operation essentially lets me book a $80M gain on the asset sale, and use those $80M for any purpose at a cost (extra cost beyond the property taxes and maintenance that I'd have to sustain anyway) of less than 3% for a long-term "debt"… which doesn't even show up as debt in my balance sheet (this may be important for financial ratios and debt covenants — similarly, my net assets look higher now, my quick ratio is better, etc, etc).

If I was carrying the asset in the books at $100M, rather than $10M, the operation would show an accounting loss for me so the looks of the financial side of it could easily not be anywhere as compelling.

So yes, legally and accounting-wise this is indeed about the firm "selling the property"… but in practice, in a 20-years time frame, it's probably better framed as a substantial monetization of the previously "buried" assets, which can have substantial benefits (to retire costlier debt, etc, as above).

If a company (of any kind, including retail) can't find a good enough bargain for a sell-and-leaseback agreement as I previously explained, it could spin off a publicly traded REIT owning its RE properties — I had not considered that earlier but apparently it's not a new concept (not sure how I missed it back then): William Ackman (Pershing Square Capital Management) apparently had tried pushing the same idea when he was a large stockholder at Target last year, but got rebuffed.

נדב
נדב
13 years ago

עדו, בר – שערון מחדש של נכסים לא אמור להגיע ל- comprehensive income בסופו של יום?

נדב
נדב
13 years ago

מתנצל ,טעות שלי, לפי תקן 16 רק אם הנכס ירד בשוויו ואז תיקן למעלה אז זה עובר דרך הרוו"ה ..

בנימין
בנימין
13 years ago

שלומי ארדן, ב-INVESTOPOINT ,תקליד (LNG) תקבל CHENIERE ENERGY INC
המחיר כרגע בשעה 18 עלה ועומד על 8.43 דולר.

שלומי ארדן
שלומי ארדן
13 years ago

בנימין- cheniere energy זו חברה, זה לא מחיר הגז הטבעי עצמו. יכול להיות שהתבלבלת?

בנימין
בנימין
13 years ago

שלומי, צודק הכוונה היתה להשקיע בחברות העוסקות בגז נוזלי ולא מחיר הגז הטבעי שהוא
לא נוזלי ולא ניתן לשינוע.

Haim
Haim
13 years ago

שלום
האם מישהו מכיר תעודת סל הנסחרת בבורסות בארה"ב אשר עוקבת אחר השווקים הנייקי ביפן?

אסף
13 years ago

נסה את זו, זה לא ניקיי 225 אבל זה די קרוב
http://us.ishares.com/product_info/fund/holdings/EWJ.htm

אסא
אסא
13 years ago

בקשר ל- ETI:
1. האם מישהו מצא בדו"ח השנתי לפי איזה אחוז ריבית החברה משערכת את שווי נכסי הנדל"ן שלה? אני לא מצאתי, ולדעתי זה נתון קריטי על מנת לדעת, אפילו באופן מקורב, בכמה השווי בספרים רחוק מהשווי "האמיתי".
2. אני לא חושב שנכון להתעלם מהמס הנדחה. גם אם החברה לא הולכת לפירוק, היא מוכרת מאות נכסים מדי שנה במהלך העסקים הרגיל שלה, ולכן משלם בגינם מס. לכן זו לא התחייבות תיאורטית. החלק התיאורטי בהתחייבות הזו הוא אולי בגין הנכסים שלא יימכרו בעשר-עשרים השנים הקרובות. לדעתי אף אחד מאיתנו לא יכול להעריך איזה חלק מכלל הנכסים שבגינם ישנה כעת בספרים הפרשה למס נדחה לא יימכר בעשרים השנים הקרובות.
3. אם אני מנסה להעריך את שווי החברה לפי שווי הנכסים פחות התחייבות שלה, תוך שאני מתעלם לחלוטין מנכס המוניטין ולוקח בחשבון שלבטח שווי הנדל"ן בספרים מנופח (בכמה? אין לי מושג! כל מספר לוקח. אבל הפחתה של 10% נראית לי לא מספיק שמרנית), אני לא רואה שהיא שווה יותר מהשווי שבו היא נסחרת כיום.
4. הדרך היחידה למצוא בה ערך הוא להעריך את שוויה לפי הרווח "הנורמלי" שלה, ולומר שכעת היא נסחרת במכפיל רווח נורמלי נמוך. אבל נראה לי שזה מעט מסוכן עבור חברה שנסחרת בשווי של 0.5 מיליארד ועם נכסי נד"לן בשווי של 5 מיליארד. כלומר: בחברה כזו יש חשיבות גדולה לדעתי להערכת השווי האמיתי של הנדל"ן שלה. הרי אם עסקי הפאבים ילכו ויתדרדרו, הנכס העיקרי (אולי היחידי) שבגינו היא תוכל לייצר רווחים הוא נכסי הנדל"ן שלה. ואין לי מושג אם בעסקי בית קפה (או פאב-מסעדה), הרווח הנורמלי שלה יהיה גבוה או נמוך מהרווח הנורמלי שלה כיום מעסקי פאבים. הרווח שלה ייגזר, בסופו של דבר, כתשואה נורמלית על שווי הנדל"ן שלה.

אשמח לשמוע את דעתכם.

אסף
13 years ago

היי אסא,
שאלה טובה.
מכיוון שהתקפת בעיקר את שווי הנכסים אתמקד בהם.
לדעתי, וכמו שההנהלה טוענת, שיערוך הנכסים הוא שמרני. איני יודע את המספר שלפיו הם מהוונים את שווי הפאבים שלהם, אבל אפשר למצוא לא מעט רמזים לשווי.

1. נתחיל בכך שאת הפאבים המפגרים הם מוכרים ברווח על שווי ספרים, לפי דבריהם.
2. תוכנית הסייל אנד ליסבק שלהם נותנת רמז מאוד עבה למה שהולך שם. בתוכנית הזו, לא פעם הם מוכרים נכסים מאוד איכותיים, כמו פאבים בלונדון, ומהתמורה כנגד שכר הדירה אפשר לקבל מושג על המספרים. למשל:
בעסקה האחרונה של הפאבים בלונדון התשואה השנתית שקיבל הקונה היא כמעט 7% שנתי. אפשר לראות שהמספר הזה, 6-7%, זה כלל אצבע לגבי כל העסקאות של סייל אנד ליסבק, ולכן הייתי מעריך את הנדלן שלהם לפי המספר הזה.
בוא נראה: הכנסות משכירות בשנת כספים 2010 היו 212 מיליון פאונד. אם אהוון את זה לפי 7% (הייתי מרגיש נוח יותר עם 6.5% אבל נלך על מקרה חמור מאוד) נקבל 3028 מיליון פאונד. זה הגבול התחתון וממנו לא נרד בשום אופן. אבל 3028 מיליון פאונד זה 2 מיליארד פאונד פחות ממה שכתוב בספרים, או ירידה של 40%! הסיבה לכך היא ששכר הדירה בפאבים הוא מדורג ומשולב עם מכירות הבירה. נניח שכל מי שחתם הסכם על מכירת בירה עשה זאת משיקולים של שכר דירה מופחת, שהרי אחרת אין טעם ל TIE הזה, וניקח רק את הרווח הגולמי של ETI ממכירת הבירה, שהוא 219 מיליון ב2010, נחבר עם שכר הדירה ונקבל 413 מיליון פאונד הכנסות משכר דירה "רטוב" ו "יבש". נהוון את זה לפי 7% ונקבל שווי של 6157 מיליון פאונד, הרבה מעל הספרים. וזה המקרה *הנוכחי*.

אם גיגלת קצת באינטרנט, בטח נתקלת בהמון סיפורים כמה ה TIE הזה דרקוני וכמה אנשים מאוכזבים וכו', אז נניח שעם הזמן כל הבכיינים יעזבו את ה TIE ונקבל ירידה של 50% בהכנסות מבירה ובמקביל עליה שמרנית של 10% בשכר הדירה כתוצאה ממעבר של בכיינים לחוזה בלי TIE, אז נקבל רווח שנתי של 342 מיליון פאונד משכר דירה יבש ורטוב. נהוון את זה לפי 7% ונקבל 4895 מיליון פאונד, קרוב מאוד לערך הספרים היום.

אז מה קיבלנו? גבול תחתון בלתי סביר של 3 מיליארד פאונד וגבול עליון סביר באיזור 6.15 מיליארד פאונד.
מכאן, שאני מאוד מאוד רגוע לגבי ערך הנדלן הכתוב בספרים, לדעתי הוא די מייצג את התמונה האמיתית.
שים לב שלקחתי הנחות מחמירות מאוד כמו אבדן של 50% מההכנסות מבירה וסיידר ועליה של רק 10% בהכנסות.
כמו כן, שים לב שהנדלן שלהם מטבע היותו נדלן הוא צמוד למדד וגם שכר הדירה, בעוד החוב אינו צמוד ברובו, היות וכנראה תהיה אינפלציה בשנים הבאות, גם מלעבוד בניוטרל מבלי להחזיר חוב נקבל פה פרמיה על הנכסים ולכן החברה צריכה להסחר בפרמיה.

אגב, אני מציע בחום לקרוא את הערך על ETI בוויקיפדיה, ועוד כתבות כמו:
http://www.morningadvertiser.co.uk/news.ma/article/89779
http://www.morningadvertiser.co.uk/news.ma/article/88932
כתבות נוראיות כמו:
blogs.mirror.co.uk/investigations/2010/08/working-all-the-hours-for-none.html
blogs.mirror.co.uk/investigations/2010/10/enterprise-inns.html
וגם לקרוא את חוזה השכירות של פאב עם ETI (לדעתי צריך לפתוח חשבון באתר שלהם לשם כך, עשו זאת, יש מלא אינפורמציה לאנשים רשומים):
http://www.enterpriseinns.com/Applicants/Pages/LeaseTenancyAgreements.aspx

הרבה אינפורמציה על איך לנהל פאב:
http://www.buyingapub.com/book/

בלי לקרוא את הכתבות ואת הדברים האלה לדעתי אין תמונה מלאה על ETI.

כפי שאתם רואים האינטרנט מלא סיפורים שליליים. אבל יש לזכור שמי שמצליח לא הולך לאינטרנט לכתוב אלא רק מי שנכשל ויושב בבית מובטל, לכן די צפוי לקבל הרבה מאוד סיפורים בכייניים לעומת סיפורי הצלחה.
בנוסף, תראו את התגובות של אנשים לכתבות, ישנם אנשים אפילו לא קראו את חוזה השכירות שלהם, אחת שם "גילתה" שהחוזה שלה צמוד למדד המחירים לצרכן. זה טימטום לשמו. אפילו אני, ששפת האם שלי אינה אנגלית, "גיליתי" זאת מיידית.

אסף
13 years ago

אסא,
עניתי לך למעלה אבל עוד לא רואים את התגובה כי היא ממתינה לאישור של עדו, אבל נזכרתי בסעיף שלישי-
את הפאבים שמוכרים בסייל אנד ליסבק גם מוכרים בפרמיה של 10% לפחות על שווי ספרים. את העסקה האחרונה בלונדון הם ביצעו ב 25% מעל שווי ספרים:
https://online.hemscottir.com/ir/eti/ir.jsp?page=news-item&item=577731083382751

כך ששוב, הרעה לא תגיע מכיוון סעיף הרכוש הקבוע של החברה, אלא ממקום אחר, אם בכלל.

לפני שאתה מגיב נמתין שעדו יפרסם את התגובה שלי…

Daniel
Daniel
13 years ago

עדו,
המחיקות ממאזן ודיווח על רווח בדוח רווח והפסד …מה זה נותן לחברה?
נראה ליזה לא משנה כלום… טוב אולי זה מבלבל את המשקיעים 🙂
האם זה מקובל בחברות נד"ן?
האם זה לא מראה את היחס הלא טוב למשקיעים?

Daniel
Daniel
13 years ago

באופן כללי, מוזר שאין לחברות נדל"ן רשימת הנכסים עם פירוט והסברים…
זה היה עוזר.

אסא
אסא
13 years ago

אסף, תודה על ההסבר המפורט.
כפי שאמר עדו, אי אפשר לדעת מה היחס בין המחיר שהחברה קיבלה בעד הנכסים שנמכרו לבין השווי שלהם בספרים. זה מפריע לי מאוד.
מפריע לי מאוד שלא מצוין גם שיעור ההיוון.
שתי הנקודות הללו מחשידות בעיני. לדעתי נדרש פירוט מסוג זה בדוחות.
בכלל, אין לדעתי בדוחות הסבר נאות לגבי דרך שיערוך הנכסים. כל שיש הוא שימוש במילים ומושגים כלליים שלא אומרים כלום. בחברות נדל״ן אחרות לא ראיתי דרך הצגה כל כך סתמית ולא מפורטת. וגם בחברות שיש להן מיליוני מ״ר.
למשל: אפילו לא כתוב שהם נניח בודקים מה ההכנסה הממוצעת של החברה מפאב פלוני בשלוש השנים האחרונות ואותה מהוונים. כתוב בדוחות שהם מסתמכים על ציפיות להכנסה עתידית. אז אולי הם מוסיפים נניח 10% לממוצע ההכנסה בפועל בשלוש השנים האחרונות? אי אפשר לדעת.
שלא תבינו לא נכון: מאוד מפתה אותי להשקיע בחברה, אבל מאוד מפריע לי שאין גילוי נאות, אפילו מהסוג הבסיסי ביותר, אודות דרך שערוך שווי הנכסים.  

אסא
אסא
13 years ago

ועוד הערה מתודולוגית לאסף: לא נראה לי נכון לעבוד עם רווח גולמי של תחום הבירה. אספקת הבירה כרוכה כנראה בלא מעט הוצאות נוספות מתחום ההנהלה וכלליות למשל.  

אסף
13 years ago

אסא – עבורי הרווח הגולמי מהשכרה והרווח הגולמי מבירה זה אותו דבר.
גם אם החברה הזו היתה חברת נדלן 100% היו הוצאות הנהלה וכלליות.

כשמנתחים חברת נדלן בודקים החזר על הנכסים שלה. אם אתה רוצה – עשה את אותו חישוב עם ה EBITDA שלהם ותגיע לאותה המסקנה, אבל אז לא תהיה לך הפריבילגיה להבדיל בין בירה לבין שכ"ד.

עדו – עשיתי תרגיל קטן.
ב 2009 ערך רכוש קבוע היה 5336, ב 2010 הוא 4972. ההפרש הוא 364.
מתוך 364, 225 מוסבר על ידי שינויים בשיערוכים של השמאים. אז נשארו לנו 139, כלומר ערך הרכוש הקבוע ירד ב 139.
מצד שני, רואים שהתזרים מפעילות השקעה חיובי וגדול בהרבה מ 139, מה שיכול להצביע על כך שהפאבים נמכרים ברווח.
אני לא חושב שיש פה להטוטי חשבונאות כמו שאתם טוענים. גם אם כן, כמות המזומן הנכנסת גדולה מהמחיקה, ככה שאני רגוע.

אסף
13 years ago

היי עדו,

החישוב שלי גס אבל מאוד נכון. אוכיח לך:

1. בדקתי 6 שנים אחורנית. מהרגע שהנכסים מוכרזים בסעיף "non current assets held for sale" ועד הרגע שהם נמכרים עובר הרבה פחות משנה.

אני מבין שזה לא יספיק לך אז עבדתי קצת:

2. עשיתי בדיקה קטנה – חיברתי את כל הנכסים שעברו מ PPE ל held for sale בשנים 2006-2010, וקיבלתי את המספר 700 בדיוק. אפשר לראות את המספרים האלה בהסבר על PPE בסעיפים 17 או 18 בכל השנים 2006-2010.
מצד שני, חיברתי את כל התזרים החיובי ממכירת נכסים באותן שנים – וקיבלתי 893. כמו שאומרים – רווח אחושלוקי.

הנה הטבלה כדי שתבדקו את המספרים:
2006 2007 2008 2009 2010
Transfer to assets held for sale 263 105 21 125 186
CAPEX from disposal 362 128 30 103 270

מכאן שכל המעבר מ PPE למזומן תמיד (פרט ל 2008) התבצע כלפי מעלה- כלומר מחקו 200 כדי לקבל 250 למשל.

עכשיו, עדו, גם אם נכס הוכרז כעומד למכירה ועמד ככה מעל שנה (מאוד לא סביר), מיצוע על פני חמש שנים עושה את העבודה, במיוחד שההפרש בין המספרים הוא כמעט 200 מיליון פאונד. ככה שגם אם פספסתי בגדול, במקרה הגרוע, נגיע לשווה בשווה. אפשר לראות לפי ההתנהלות שלהם – מרגע ההודעה ועד סגירת העסקה יש בערך חודש חודשיים לכל היותר, ככה שמה שאתם אומרים שנכסים הוכרזו כעומדים למכירה בשנה אחת ונמכרו בשנה עוקבת זה פשוט לא סביר. לא קראתי באף דוח שלהם שהם הכריזו על מלא נכסים למכירה ועוד מחכים לקונה.

עוד בדיקת שפיות: בכל הדוחות שלהם לאורך 6 שנים, מעולם לא היה להם ערך הגבוה מ 11 מיליון פאונד במאזן בנכסים לא שוטפים שעומדים למכירה. בנוסף לכל, גם זה אומר שכשהם מוכרים פאב, הוא כנראה נמכר מהר, כי כל מכירות הרכוש שלהם לאורך כל השנים פרט ל 2008 עולות על 100-200 מיליון פאונד. ז

אפילו בעסקה האחרונה בלונדון, הכריזו עליה ב 14 לינואר וסגרו אותה ב 31 לינואר. שבועיים !! וזו עסקה של 42 מיליון פאונד ! אז נניח עסקאות שלא בלונדון יקחו חודשיים להסגר, אבל בטח שלא שנה! וגם אם כן, החישוב שלי לא משאיר לכם הרבה מקום לספק, הפאבים האלה נמכרים ברווח.

נקודה אחרת – אני לא מבין למה להסיק שההנהלה "משקרת". אם הם אומרים שהם מוכרים מעל ערך ספרים, ואתה לא רואה את זה במספרים מאיזושהי סיבה, לפני שמניחים שהחברה משקרת אולי כדאי להניח שיש פגם בהבנה שלנו של החשבונאות. אני הייתי שולח מייל לחברה. בינתיים המספרים תומכים בצורה יוצאת דופן במה שהם אומרים ועוד לאורך 5 שנים, כאשר שנתיים היו של גאות ושלוש שנים של משבר.

אני שוב חוזר ואומר – הרעה לא תבוא מסעיף PPE במאזן.

אסף
13 years ago

הערה קטנה – השנים הפוכות בטבלה שלמעלה – כלומר 186 שייך לשנת 2010, 125 שייך לשנת 2009, וכו.

אסף
13 years ago

עכשיו הלכתי והחמרתי עם החישוב – לקחתי את כל המזומן שנתקבל ממכירת נכסים החל מ 2006 ועד היום, כמו קודם, ובנוסף לקחתי את כל הנכסים שהועברו מ PPE + כל המחיקות שבגינם.

FY 2006 2007 2008 2009 2010
Transfer to assets held for sale 263 103 21 125 186
Write downs 3 2 9 23 83
Write downs compr. Inc. 14 22
CAPEX from disposal 362 128 30 103 270

עדיין יוצא לי 854 מחיקות מול 893 מזומן, כלומר שעדיין מרוויחים יפה מאוד אחרי כל המחיקות.

טיב המחיקות לא ברור לי, מה שברור שהם מחקו בכל השנים, גם בשנות גאות, אז לא הייתי מרחיק לכת לטעון לטריקים חשבונאיים.
בנוסף, גם אם ניקח את המקרה המחמיר ונסתכל רק על 2010, נקבל שהמזומן שנתקבל היה 270 מול מחיקות ומעבר נכסים כולל של 283 – שזה אומר הפחתה של 4.6%. עכשיו, נזכור שמדובר במכירת פאבים מפסידים, לקחנו שנה קצת לא נורמלית מבחינת מכירת נכסים, ובנוסף לקחנו שולי ביטחון של 10% על ה PPE, ככה שגם אם אתה צודק והפאבים נמכרים בהפסד, מה שמאוד לא בטוח, ההפסד הוא מזערי.
אישית, אני לא הייתי בורח לטריקים חשבונאיים כדי להסתיר הפסד של 4.6% על הנדלן…

Daniel
Daniel
13 years ago

עדו,
אך חברה חייבת לדווח בדוח שהיא מוחקת חלק מהערך של נדל"ן.
לגבי דוגמה שנתת:
את ה 100 אלף הראשונים לפני המכירה, חברה חייבת לרשום כהפסד בדוח רווח והפסד(שיערוך שלילי..).
נכון או לא?

שלומי ארדן
שלומי ארדן
13 years ago

http://www.youtube.com/watch?v=xgrOZbOWjUU&feature=related

עדו, מה אתה חושב על תאוריית ההיפראינפלציה של הבחור?
איך זה משפיע על הבנקים לדעתך?

שלומי ארדן
שלומי ארדן
13 years ago

תודה על ההבהרה, כך הבנתי אותך בכל מקרה 🙂
למה אתה מגדיר את הבחור המוזר כשמאלי או ימני? הוא סך הכל מדבר על כמות הכסף

צאלון
צאלון
13 years ago

היי שלומי, עדו התכוון לימין כלכלי.
בישראל כשאומרים שמאל וימין מתכוונים בעיקר לעמדות מדיניות. בעולם מתכוונים גם לעמדות כלכליות.
הימין הכלכלי שואף לצמצם את התערבות השלטון בכלכלה, ונוטה להתנגד למסים גבוהים ולהדפסת כסף מסיבית, שהיא בעצם סוג של מס: "מס אינפלציה".

השימוש בציר פשטני של ימין-שמאל לשני דברים שונים (כלכלי ולא כלכלי) הוא באמת מטעה ומבלבל.
הנה תרשים שמסביר את העניין ומנסה לפתור את הבלבול המושגי:
http://en.wikipedia.org/wiki/Nolan_chart

איתי
איתי
13 years ago

שלום לכולם. אני אשמח להתייחסות של חברי הפורום להשוואה הנ"ל בין חברות באותה נישה (מה שפיטר לינץ' עושה די הרבה). מדובר בצים שיווק ורמי לוי:
צים שיווק:
28 סניפים, 30 אלף מ"ר של שטחי מכירה, רווח גולמי של 24.2%, רווח תפעולי 116 מיליון, רווח נקי 39 מיליון, מכפיל 14, P/E/G 0.25, מזומן 5 מיליון.
רמי לוי:
20 סניפים, 23 אלף מ"ר של שטחי מכירה, רווח גולמי של 23%, רווח תפעולי של 53 מיליון, רווח נקי 88 מיליון, מכפיל 20, P/E/G 0.97, מזומן 194 מיליון.

ל 2 החברות יש אותו גידול צפוי בכמות הסניפים בשנתיים הקרובות של כ 11 סניפים. לרמי לוי עלות הקמת סניף, היא 2400 למ"ר ואילו של צים כ 3300 למ"ר.
מה הקאץ'? השווי שוק של רמי לוי הוא 1700 מיליון ש"ח ואילו של צים שיווק רק 550 מיליון. הרווחיות של רמי לוי היא לא פי 3 מזו של המתחרים (למרות שיש לו הרבה יותר מזומן מה שייאמר לזכותו וגם תשואת הדיבד' שלו יותר גבוהה וגדלה).
או שרמי לוי מנופחת בטירוף או שלצים יש הרבה לאן להתקדם. אני מחזיק בצים. אשמח לדעות.
איתי

שלומי ארדן
שלומי ארדן
13 years ago

תודה צאלון, שמח גם שהבנת את מה לא הבנתי בדיוק, לא הכרתי את הנושא וטוב שהתווספו לי עוד כמה מושגים לז'רגון 🙂

אסף
13 years ago

איתי אתה מפספס מספר דברים, הבדיקה שלך שטחית מידי:
1. ברשתות הקמעונאות צריך להסתכל על השוליים הגולמיים בתור אינדיקציה "לבריאות", אבל לא בתור אינדקציה לרווחיות. אם אתה רוצה להסתכל על רווחיות תסתכל על שוליים תפעוליים או EBITDA. באיזור הזה לרמי לוי אין אח ורע בכל חברות הקמעונאות במשק הישראלי, אפילו לא קרוב, גם ברשתות הפרטיות (הסתייגות – בפרטיות זה לפי שמועות).
2. כפי שאתה רואה, הרווח הגולמי של רמי לוי תמיד בין 22 ל 23%, שזה ברוב המקרים מצביע על כך שהוא יותר זול יחסית לצים (שתי החברות בעלות כוח קניה דומה, אך רמי לוי מוכר בזול יותר).
3. היות ומדובר בנפחי מכירה אדירים, כל חצי אחוז משנה את כל התמונה. רמי לוי נמצא תמיד בשוליים תפעוליים של מעל 6% (קרוב יותר ל 7 מאשר ל 6), לפני ההסכם הקיבוצי מעל 7%.
4. רמי לוי פועל בעוד מספר סגמנטים כמו ביטוח / סלולר שגם הם יניבו הכנסות בעתיד.
4.5. רמי לוי נכנס לתחום האינטרנט, יש לו אתר ממש מעולה.
5. לרמי לוי יש את השם של רמי לוי.
6. לרמי לוי אין חוב נטו, בעוד שלצים יש.
7. איכות הניהול של האחים צים לא קרוב אפילו לזה של רמי לוי. רק לא מזמן היתה כתבה בעיתון שהאחים "הסתכסכו". נו באמת.
8. תסתכל על הדוחות ותגיד לי מי מתנהל פיננסית טוב יותר (חברה שמוכרת במיליארד שקל ויש לה 7 מיליון שקל בקופה???)
9. רמי לוי מוכר ב 73-71 אש"ח למ"ר בעוד הם מוכרים ב 37-39 למ"ר

צים קרובים יותר לנקודת הנטיה של 30 סניפים – בה צריך מחסן לוגיסטי מרכזי. רמי לוי לא.

אגב זה לא 2400 זה 2800 ש"ח למ"ר ברמי לוי.

אני לא אומר שצים אינה זולה, אבל לדעתי רמי לוי לא מאוד יקרה.
אני מציע שתבדוק אצלם גם מדיניות דיבידנד (לדעתי אין, לרמי לוי יש).
בנוסף, הגדילה ברמי לוי איטית ובריאה יותר – למשל הפיילוט באינטרנט, למשל ההכנה הלוגיסטית לפני פתיחת סניף.

אישית, הייתי משלם פרמיה שמנה בשביל לקבל את רמי לוי בתור המנכ"ל שלי.

בכל אופן, אני קצת משוחד – אני מחזיק במניה כבר שנים, כבר פגשתי את רמי לוי אישית באסיפת בעלי המניות האחרונה (שהיתה בערך 5 אנשים, אני, שותף שלי, משקיע נוסף, היועץ המשפטי שלו ורמי לוי עצמו) ובכל פעם שאני בקשר עם ההנהלה אני מקבל תשובות כנות, שקופות וטובות ובמהירות אדירה (כשאני שולח להם מייל עם שאלה אני מקבל תשובה תוך 60 שניות, ואני לא צוחק…).

אני מחזיק ברמי לוי כבר כמה שנים, עוד לא מצאתי שום סיבה למכור, אפילו שהוא עלה בטירוף בשנה האחרונה. אם כבר, כל מה שמצאתי אלו סיבות לא להוסיף, זה הכל.

אסף
13 years ago

עוד כמה דברים ששכחתי:
1. לרמי לוי ולאשתו יחד יש בונוס שנתי של 6% מהרווח הנקי לפני מס. בשנת 2009 הם בחרו לוותר על הבונוס מסיבות ערכיות – זה לא פייר לקחת בונוס כשכולם במשבר. בשנת 2010 הם לקחו את הבונוס.
עכשיו, 6% זה לא מעט. באסיפת בעלי המניות הצענו לרמי לוי לא לקחת את הבונוס, שהרי הוא גם ככה משלם מס שולי של 50% לפחות. אם הוא יחלק את זה בתור דיבידנד, הוא יקבל בקירוב את אותו סכום – כי הוא מחזיק 63% מהחברה ומס על דיבידנד של בעל עניין זה 25%, זה יוצא סה"כ כמעט אותו דבר (47% מכל שקל שהוא לא לוקח בתור בונוס, לעומת בערך 50% בבונוס) – אבל בצורה של חלוקת הדיבידנד המדינה נהנית פחות ובעלי המניות נהנים יותר.
רמי לוי ענה שהם שוקלים מהלך כזה – והפלא ופלא – ראה מה פורסם במאיה היום, רמי לוי חותך את הבונוס שלו ושל אשתו מ 6% ל 3%.

מנגד – מה עשו האחים צים? לפני ההנפקה בבורסה, ממש כמה ימים לפני, משכו דיבידנד ענקי מהחברה והותירו אותה בלי מזומן בכלל ואפילו עם חוב קטן.

רמי לוי מאוד מאוד ידידותי לבעלי המניות. שים לב למשכורות שהוא משלם לקרובי המשפחה שלו. יפית לוי, הבת שלו, התחילה במשכורת של 12,000 שקל בחודש. היום אחרי 4 שנים היא מרויחה 17,000 שקל.

מה זה מלמד אותך על התנהלות מול בעלי המניות?

אני חושב שזה מסביר חלק גדול מהפרמיה שנותנים לרמילה.

דפני
דפני
13 years ago

לדעתי להכנס לרמי לוי היום זה כבר מאוחר ,כלומר יקר .
לגבי צים שווק לא הייתי נכנסת לחברה שמרוקנת את הקופה לפני ההנפקה .
אישית אני מחזיקה בKFT .

איתי
איתי
13 years ago

אסף, קודם כל תודה על התשובה המנומקת. יש לי כמה הערות:
1. רווח גולמי של צים יותר גבוה מזה של רמי לוי והוא גם משתפר
2. הצמיחה שלה יותר גבוהה ולכן השתמשתי במונח PEG. מה גם שהמכפיל שלה הרבה יותר נמוך
3. בדוח האחרון צויין שהחברה מפחיתה שכר לבכירים בשיעור של 30%. אהבתי.
4. יש מדיניות דיבד'. אני לא זוכר בע"פ אבל נדמה לי חצי מהרווח הולך בצורת דיבד'.
מצד שני יש באמת כמה דברים לא טובים:
1. מזומן קטן מאד. 5 מיליון מזומן על שווי שוק של 550 מיליון. זה מעט, אבל ככה זה קמוענאות, לא? העיקר שאין בעיה בהון החוזר
2. מאד לא אהבתי את מדיכת ההון רגע לפני ההנפקה. תרגיל מסריח
3. בזמן הכתיבה אתמול, לא ראיתי שרמי לוי החליט להמיר שכר בדיבד'. ראיתי שהוא כבר לוקח שכר חודשי של חצי מיליון ש"ח. זה כבר לא כ"כ צנוע…
4. בינתיים אני לא רואה רווחים מהאינטרנט, סלולר וביטוח. כרגע המכפיל הוא 20 על רווחים נוכחיים. זה ממש לא מעט. צים על 14.

גם אני החזקתי ברמי לוי אבל המניה לא זולה בעיניי. כמובן שמאז שמכרתי היא עלתה 20% וצים ירדה 20%. באסה. היום מכרתי חצי כי אני לא מרגיש טוב לגביה אחרי שקראתי את הדוח האחרון. עברתי לפוקס.

טדי רביב
טדי רביב
13 years ago

לי פוקס נראת יקרה, החזקתי אותה שנה שעברה, כשהיא היתה NET NET, עכשיו היא נראת לי יקרה ואני מחכה שגביזי יעדכן את המסנן שלו ונמצא רעיונות. ( כמובן שצריך גם לחכות שכל החברות ישחררו את הדוחות )

אם אתה רוצה להסתכל על רעיונות בארץ, אולי איסתא, מעברות, סנו ואילקס מדיקל.
( אלו לא המלצות, בחלק מהחברות אני מחזיק )

איתי
איתי
13 years ago

טדי, פוקס עם מכפיל 9 וצמיחה חזקה מאד. הם אמורים לפתוח עוד המון סניפים. הם מתרחבים במהירות. תראה כמה דיבד' הם אמורים לשלם בסוף החודש.
פוקס חולשים על: פוקס, פוקס הום, ללין, בילבונג, סאקס ובקרוב גם אמריקן איגל. הם איחדו מרכז לוגיסיטי למקום אחד. קיצצו חנויות ואיחדו אותן כדי לקצץ בשכ"ד. מכפיל 9 לחברה כזו זה לא יקר בעיניי.
ודבר נוסף, אני מאד אוהב לקנות לבן התינוק שלי בגדים שם. אני חושב שהם אחלה.

טדי רביב
טדי רביב
13 years ago

איתי, יצאתי מהחברה כשהיה נראה לי שויזל מנסה להעלות את מחיר המניה באמצאות דיבורים, למרות התוצאות המצוינות שלהם ב2010, אין לי כוונה לחזור ( גם בגלל שאני עובד בענף הטקסטיל ויש לי מספיק חשיפה לתחום), בהצלחה.

אסף
13 years ago

איתי, קראתי את התגובה שלך והיה נדמה לי שלא קראת את שלי עד הסוף או כנראה שלא הבנת אותי. לדעתי גם לא קראת את הדוח של רמי לוי (וגם כנראה לא של צים?).

מכיוון שלא הבנת אותי, אז אחזור שוב במילים אחרות: הרווח הגולמי של צים גבוה משל רמי לוי, זה ברור, וכתבתי את זה. המרווח גבוה אצלם כי הם לוקחים מחירים יותר גבוהים. אם אתה רוצה, תבדוק מה הרווח הגולמי בשופרסל ביג ותראה שהוא 30-35%. סו וואט? אני אומר שוב- רווח גולמי ברשתות דיסקאונט הוא אינדיקציה לבריאות העסק אך לא לרווחיות שלו. גם אני יכול לקנות מילקי בשקל ולמכור ב 10 שקל ולהציג רווח גולמי של 90%.
אני אפילו אלך איתך רחוק יותר – רמי לוי מוכר פי 2 מצים, לכן המחירים שהוא משיג מהספקים נמוכים יותר (כוח קניה). עדיין, המרווח הגולמי שלו נמוך מזה של צים. הבנת? המרווח שלו נמוך משל צים והמחירים הגולמיים גם נמוכים משל צים, הוא יותר זול מהם פעמיים, וזה מה שקובע אצל הצרכן.

הרווח ****התפעולי****** (שים לב, לא גולמי, תפעולי) של רמי לוי גבוה מזה של צים שווק ב 2% ** למרות *** שהרווח הגולמי נמוך יותר. אולי עכשיו מחלחלת לך המחשבה כמה רמי לוי יותר יעיל מהם?

בנוסף – איפה ראית שרמי לוי לוקח משכורת של חצי מיליון שקל בחודש? בולשיט. אני מתערב שקראת את זה באיזה עיתון. מה שעשו כנראה באותו עיתון הוא לקחת את הבונוס השנתי של רמי וחילקו אותו בחודשי השנה. זו לא המשכורת שלו. המשכורת שלו היא 75,000 שקל בחודש, זה כתוב בדוחות.
הצעה לי אליך – תשתדל לא לקרוא עיתונים, זה רק מטעה / מעצבן. לא ראיתי כתבה מדוייקת אחת, אחת, על רמי לוי. מי שקורא עיתונים סופו שהאיי קיו שלו ירד לרמה של כותבי הכתבות, שמקיאים מידע שמישהו אחר לעס ותמצת להם כי אין להם כוח או יכולת לקרוא את כל הדוח או להבין את כל העסק.

ואחרון חביב – יש לצים בעיה בהון החוזר, אלא אם התחייבויות שוטפות שגדולות ב 25% מנכסים שוטפים זה לא בעיה אצלך.

ולא, זה לא נהוג שבקמעונאות יש כמה אגורות בקופה. תסתכל על ריבוע כחול, שופרסל. בכלל, זה לא מנהג טוב וזה מצביע לדעתי על בעיה בניהול.

עכשיו לגבי צמיחה – לא הייתי מהמר על צמיחה, במיוחד אם יש להם כבר 30 סניפים, כמובן שזהו שיקול שלך. אני הייתי מדבר עם ההנהלה לבדוק את יכולת הצמיחה שלהם. גם ככה הם לא מי יודע מה יעילים, יכול להיות ש 10 הסניפים הבאים שהם יפתחו ילכו רק כדי לכסות עלות של מרכז לוגיסטי. לגבי PEG – אני לא אוהב את האינדיקטור הזה.

בקריאה שניה שמתי לב שיש לך קצת "דאבל סטנדרד" – אתה מוכן לשלם על צמיחה בצים, אבל כשמדובר בצמיחה ברמי לוי בצורת ביטוחים / סלולרי שהיא ללא סיכון, אפס השקעה וללא התרחבות סניפית כלל, אתה "עוד לא ראית רווחים" (כי זה יהיה החל מהרבעון השלישי השנה, כתוב בדוח). תחליט, אם אתה מוכן לשלם על צמיחה (וזה לאו דווקא חכם אגב) אז שקול את הצמיחה בשני הצדדים. אם אתה שואל אותי, הצמיחה מביטוחים / סלולרי / אינטרנט היא הרבה הרבה יותר בטוחה מהצמיחה שאתה חוזה עקב פתיחת סניפים.


דפני – כבר שנתיים אומרים על המניה של רמי לוי שפספסו את הרגע. מבחינתי, הרבה אנשים אמרו את זה גם על סם וולטון בשנות השבעים, והשמונים, והתשעים.
אני לא אומר שרמי לוי זול או שצריך להכנס, אלא שאני בנוח עם המחיר הנוכחי. מצד שני הייתי בנוח גם עם המחיר ב 50 שקל, 70 ו 90. אני חייב לומר לך שאני ישן טוב בלילה גם כשאני יודע שהוא במכפיל 19.

שלומי ארדן
שלומי ארדן
13 years ago

http://www.telegraph.co.uk/finance/budget/83990…2011-Key-points.html

המס עלה כמתוכנן ב2 אחוזים מעל האינפלציה, שיעור המס על אלכוהול בבריטניה הוא מקום שני באירופה- שליש ממחיר הבירה.
אגב עדו, יכול להיות שכשחשבת שמחיר הבירה בבריטניה הוא הגבוה באירופה, התכוונת למס הכי גבוה?

עמיחי
עמיחי
13 years ago

אני יתרום את ה 2 סנט שלי ולא בתור בעל מניות
בתור צרכן שמשווה באופן תדיר מחירים קונה במבצעים והיה סקפטי במשך שנים על רמי לוי – בעיקר בגלל שהייתה לו בזמנו חנות אחת שתמיד הייתה עמוסה לעייפה. אני רק יכול להגיד שאכלתי את הכובע לפני שנתיים-שלוש כאשר הוא פתח חנויות נוספות בירושלים ומאז אני לקוח קבוע שלו. הגעתי למסקנה שבניגוד מוחלט לרוב הקולגות שלו הבן אדם תמיד יראה את טובת הלקוח מעל הכל.
אני יכול להגיד מפורשות שהוא מסבסד חלק מהמוצרים היקרים יותר על חשבונו. לפני כמה שבועות הייתה כתבה שמוצרי מזון לתינוקות יעלו יותר והיצרנים טענו שאשם הוא בכלל ברשתות המזון שמנסות לעלות את המרווחים שלהם. רמי לוי פרסם בתגובה שהם חוצפנים שהוא בכלל מסבסד אותם.
אתה יודעים מה קרה אחרי יומיים? בלי שום פרסום הבןאדם חתך את המחיר של כל מותגי המזון לתינוקות לפחות ב10 שח' לאריזה! הוא מכר סימילק אדוונס ב73 שח במקום ב84 שבכל מקום אחר זה עולה בכלל 90… בנוסף השירות שקיבלתי היה תמיד טוב מאוד וגם הסחורה הייתה מעולה.
לא אחת ראיתי עובדים של הסופר הקודם שהייתי קונה בו עושים את הקניות לבית שלהם בסניף של רמי לוי…
אני לא חושב שבארץ מכירים אותו מספיק אבל הירושלמים קונים אצלו מבלי להתבלבל או לפזול למקומות אחרים. אין בכלל מה להשוות למלחמת שופרסל\מגה שמוצאים סכומי עתק על פרסום ושאר שטויות.
שהוא יכנס לתחום הסלולר אני יהיה הראשון שיקנה ממנו מנוי ויתנתק משלישיית מוצצי הכסף ששולטים כיום בשוק, אני בטוח שהמחירים שלו יהיו נוחים וגמישים בהרבה.
בתור ירושלמי אני גם ער מאוד לפרויקטים שהוא נכנס עליהם כגון רכישת נדלן ומגרשים ואני בטוח שהוא יהיה פעיל גם בנושאים אחרים. המניה אולי יקרה אבל באמת קשה לתמחר את הפעילות העתידית שלו אבל הוא בפירוש יכול לעשות הרבה יותר כסף.

ניתחתי את העסק שלו שהוא הנפיק אבל באמת לא הערכתי אותו מספיק כמו שאני מעריך כיום. אני בדרך כלל לא חושב אפילו בטעות לקנות מניות במחירים כאלו אבל במקרה שלו יש בהחלט מצב חריג.

איתי
איתי
13 years ago

אסף, אל תכעס, אני סה"כ מנסה ללמוד ויכול להיות שאני טועה פה ושם. אבל:
לצים יש את הבעיות שלה. ואני מודה שלא הכל מושלם שם. מה שהתכוונתי להגיד זה שלעבור לעסקי סלולר, אינטרנט קמעונאי או ביטוח זה לא הנישה של רמי לוי. יכול להיות שהוא יהיה מעולה בזה כמובן. אז בגלל זה אני לא יודע איך זה יתבטא ברווח וכרגע מכפיל 20 הוא על הרווחים הנוכחיים שלה וזה לא כ"כ זול…
לעומת זאת, אם צים מתרחבת בעסקי הקמעונאות, אז זה עסקי הליבה שלה ואני מעדיף באופן אישי את זה. למרות שיכול להיות שאני טועה לגמרי כמובן. נדע עוד רבעון או שניים.
בכל מקרה, מכרתי חצי מצים כי כמו שאמרתי יש כמה דברים מסריחים בדוח. פוקס יותר זולה וגם קניתי קצת אפל 🙂

אסף
13 years ago

איתי, אני ממש לא כועס ולא כעסתי… זו דרך ההתבטאות שלי לפעמים כשאני רוצה להדגיש נקודה… אם התפרשתי לא נכון אני מתנצל.

בכל אופן אני חושב שהשקעה ברמי לוי היא השקעת ערך מסוג שונה, כי הוא לא זול וזה לא "עסק" נהדר" פר סה, אבל מצד שני יש לו שם שכולם מכירים, מותג (אולי קצת חלש), גדילה יפהפיה ומדודה שיוצרת ערך לבעלי המניות באופן קונסיסטנטי והנהלה מעולה.
רוב ההשקעות שלי, או בעצם כולן, הן לא כאלה, אלא בחברות זולות מאוד ולא פעם עם הנהלה מחורבנת. אבל זו ההשקעה הכי רווחית שהיתה לי אי פעם עם הכי מעט סיכון שהיה לי אי פעם (יחסית לגודל הרווח), הלוואי והייתי יכול למצוא עוד השקעות כאלה. גורם לך קצת לחשוב שאולי וורן באפט צודק 🙂

רמי לוי הוא אחת מהחברות המעטות שהייתי ישן טוב בלילה אם כל הכסף שלי היה שם והיה קורה משהו קטסטרופלי כמו פיצוצי בועות למינהן או אפילו מלחמה.

אסא
אסא
13 years ago

עדו, זרוק מילה על התוצאות הכספיות של סאונדוויל.
מה שצד את עיני זה קודם כל השיערוך העצום של שווי הנדל"ן. אז הנחתי את המסמך בצד כדי להירגע. לא אוהב לראות דברים כאלו.
ראיתי גם עליה משמעותית במינוף.
האמת שראיתי גם דברים טובים, כמו עליה משמעותית בהכנסות "האמיתיות" של החברה, אבל אני עדיין מנסה למצוא זמן לעבוד ביסודיות על המסמך לפני שאני מסיק מסקנות.

אסף
13 years ago

עדו,
ראיתי את זה ולא יכולתי שלא לחשוב עליך:

http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4048497,00.html

יוני
יוני
13 years ago

עדו,
לפני כמה חודשים ראיתי כותרת בynet "ריטלין לבן שלי?אין סיכוי" מיהרתי לקרא את הכתבה תוך שאני שמח לראות כתבה חיובית וחשובה לציבור,תוך כדי קריאה הוברר לי שבעצם הכתבה היא בדיוק בכיוון ההפוך מההתרשמות שלי מהכותרת ולמעשה זוהי כתבה נוראית,מיהרתי לראות אם לפחות הטוקבקים יתקפו את הנאמר בכתבה,להפתעתי רוב הטוקבקיסטים תמכו בכתבה ואפילו הוסיפו סיפורים מרגשים משלהם על הפלאים שעשה להם הכדור,לרגע חשתי עצבות גדולה שכ"כ הרבה אנשים במדינה עיוורים לאמת אבל דוקא ריבוי התגובות התומכות הדליק אצלי נורה אדומה ואז קלטתי הכל,ynet שתלו כתבה מניפולטיבית ומתוחכמת ביותר של אמא שבעצם "לא רצתה" לתת לילד שלה ריטלין,המטרה של הכתבה היתה הרבה יותר מלשכנע שאין בעיה עם ריטלין המטרה היתה להוריד את נקיפות המצפון של כל אמא מלתת כדורים לילד שלה והטוקבקים כוונו בדיוק לכך בחיזוק לאמא האמיצה.
http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3988369,00.html

לאחר כמה זמן התברר לי הסיבה למאמצי השיווק של הריטלין,באותו זמן היה דיון בלשכה לאתיקה של ההסתדרות הרפואית ע"מ לאשר לקבל את הריטלין ללא מרשם וכמובן שלבסוף הלא יאמן קרה:

http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4024874,00.html

נוני מוזס ששולט ביד רמה בynet הוא אחד האנשים המאוסים ביותר שחיים בעיני. בגיל צעיר הוא דרס ילד למוות,ולפני מספר שנים הוא שלח אנשים לירות לתוך הבית שבו התגוררו גרושתו וילדיו במטרה להפחיד אותה במהלך משפט שהיא ניהלה נגדו בארה"ב לקבלת מזונות.