תיק המניות בדצמבר 2010

הנה נגמרה לה עוד שנה. דבר ראשון צריך לבדוק את הנבואות שלי מתחילת השנה. האמת שזה כבר מתחיל להיות מביך מעד כמה טעיתי:

"יהיה מאוד קשה להגיע לתשואה של יותר מ-20% או אפילו 10%" – התשואה שלי הייתה הרבה יותר גבוהה. אבל כאן באמת אין לי מה לבכות.

"אחרי שנה מאוד טובה בשוקי המניות, סביר להניח ש-2010 תהיה פחות טובה" – כאן צדקתי, אבל זאת לא באמת חכמה גדולה אחרי שנה כמו 2009.

"נראה כי המשבר הפיננסי כבר לגמרי מאחורינו" – צדקתי.

"לקראת אמצע השנה יגיעו המחיקות בבנקים לשיא, ואח"כ תחל ירידה – עובדה שתתן דחיפה יפה לרווחים של הבנקים. אני צופה שהמגזר הפיננסי יציג תשואה יפה מאוד השנה" -צדקתי לגבי המחיקות של הבנקים, אבל הרווחים לא עלו. הסיבה לכך היא החולשה המתמשכת בשוק הדיור ובכלל החולשה בכלכלה האמריקאית – בגדול טעיתי בנבואה הזאת.

"אני מהמר שהכלכלה האמריקאית תפתיע את כולם והתל"ג יעלה ביותר מ-4% – אפילו הייתי מעז ומהמר על 5%" – עוד אין נתונים סופיים, אבל זה ברור שפספסתי בענק. התל"ג יעלה בפחות מ-3% – זה לפחות מה שנראה כרגע.

"סביר להניח שהתל"ג בסין, גם השנה, יעלה ביותר מ-8%, אבל זאת לא תהיה עלייה בריאה. מחירי הנדל"ן – במיוחד בבייג'ין ובשנחאי – יירדו. בשביל להמשיך ולפמפם את הכלכלה המקומית, הסינים ישקיעו יותר בתשתיות. הסינים פה מתחילים לשחק במשחק מסוכן, ומתחילים להזכיר את היפנים שבנו גשרים לשום מקום רק בשביל לפמפם את הכלכלה" –  התל"ג אכן עלה ביותר מ-8%, אבל טעיתי מאוד לגבי הנדל"ן. הנדל"ן לא ירד השנה אלא עלה בכ-7%.

מה מלמדות הנבואות שלי?

קודם כל הן מלמדות שאין לי שום מושג מה יקרה לכלכלה – בטח לא בטווח של שנה. מה שעוד ניתן ללמוד מהכישלון שלי בניבוי, זה שלא צריך לדעת מה יקרה במקרו כלכלה בשביל לעשות כסף בבורסה.
כל מי שחושב שהוא יותר טוב ממני במשחק הזה של ניבויי מקרו, אני ממליץ לו לעשות את התרגיל שעשיתי כאן. לכתוב כל תחילת שנה מה הוא חושב שיקרה, ואז בסוף השנה לראות האם הוא צדק. לדעתי זה תרגיל מאוד טוב בהלכי צניעות.

בנוסף לכישלון הנבואי שלי, היו לי גם כמה כישלונות בהשקעות. הכואבת מביניהן הייתה מטה-פיננס (סימול CASH), אבל חוץ ממנה היו גם את טרוול-סנטרס (TA) ואת RGCI. אבל לפני שנגיע לזה, בואו נעבור על התשואות:

בשנת 2010 מדד ההאנג-סנג הניב תשואה של 8.1%. התשואה של ה DIA הייתה 13.3% ושל ה SPY עמדה על 14.9%.
התיק שלי הצליח לשבור את המדדים בהפרש ניכר, והניב השנה תשואה של 55.7%.

תשואה זו לא כוללת את התשואה של התיק הממונף שלי שעלה בכמעט 30%. אם הייתי כולל אותו, התשואה הייתה גבוהה יותר.
הנה הטבלה המעודכנת עם התשואות שלי מאז שהקמתי את הבלוג:

[table id=24 /]

מה לא עבד השנה

ההשקעה שגרמה להפסד הכי גדול השנה הייתה מטה פיננס (סימול CASH). הסיבה לכך היא שהרגולטור התלבש על החברה וחיסל לה את הפעילות ממנה הגיעה עיקר הצמיחה של מטה. אם מסתכלים מה הייתה הטעות שלי כאן, אז אני חושב שזאת הייתה השקעה גדולה מדי בחברה שלא ממש הייתי סגור על איך שהיא עובדת.
התחום הפיננסי זה תחום מאוד מסובך, ובד"כ אני נמנע מלהשקיע בחברות בתחום. במקרה של מטה התלהבתי מאוד מתחום כרטיסי הפרה-פייד (ובצדק), אבל אף פעם לא הייתי סגור לגמרי על אופי הפעילות של החברה. גם זה בסדר, אני לא מהמשקיעים שצריכים לדעת כל פיפס בחברה לפני שהם שמים בה את הדולר הראשון. אין לי בעיה להשקיע בחברה שאני לא מאוד מבין, אם המחיר נמוך מספיק. העניין במטה הוא ששמתי שם יותר מדי כסף (יותר מ-10% מהתיק שלי) על רעיון שלא ממש הבנתי.

עוד שני רעיונות שלא עבדו השנה הם טרוול-סנטרס (סימול TA) ורדיו-ואן (סימול ROIAK). אומנם השורה התחתונה ב ROIAK הייתה חיובית והרווחתי הרבה כסף על ההשקעה הזאת, אבל היה לי כאן הרבה מאוד מזל שיצאתי לפי שהמניה ירדה. בגלל זה אני מכניס אותה כאן – לרשימת הטעויות.

המשותף ל TA ול ROIAK הוא ששתי ההשקעות האלו צלעו השנה בגלל ההנהלות שלהן. וזה מראה עד כמה אסור לזלזל בטמטום של מנהלים. מנהלים מטומטמים יכולים להרוס חברות די מהר. גם כאן אני מרגיש חובה לציין שאני לא מסוג המשקיעים שמשקיע רק בחברות עם ההנהלה הכי איכותית שבעולם. הרבה מההשקעות הכי רווחיות שלי היו בחברות עם מנהלים לא מוכשרים במיוחד. אם המחיר נמוך מספיק, אני מוכן להתפשר על הציציות של ההנהלה. אבל יש גבול מסוים שכדאי לא לחצות אותו – אם ההנהלה מושחתת או ממש ממש גרועה, עדיף להימנע מלהשקיע בחברה – לא משנה עד כמה המניה זולה.

האמת שזה משהו שלמדתי על בשרי טוב טוב בשנים האחרונות, והיום אני כבר הרבה יותר זהיר. למשל, לפני מספר שבועות החלטתי לא להיכנס להשקעה רק בגלל ההנהלה. מדובר בחברה הונג-קונגית קטנה בשם צ'יינה-סטאר (סימול 326). זאת אחת החברות הכי זולות שראיתי אי פעם, אבל ההנהלה שם לא מובנת לי בכלל, ועל כן החלטתי שלא להשקיע.

מה עבד השנה

מה שעבד הכי טוב השנה היה סאונדוויל. המניה הניבה תשואה של יותר מ-90%. דיברתי כאן אין ספור פעמים על המניה הזאת בשנים האחרונות, אז אני לא אפרט שוב את הסיפור מאחורי החברה. אני רק רוצה להגיד שזה משתלם להמר בגדול על רעיון שמאמינים בו מאוד. סאונדוויל הייתה המניה האהובה עלי בתחילת השנה (ואפילו כתבתי על כך בדה-מרקר). האמנתי שאני מכיר מאוד טוב את הפעילות של החברה, הבנתי שהחברה נסחרת מאוד בזול וידעתי גם למה השוק לא מבין את החברה. כל אלו העניקו לי ביטחון להשקיע חלק ניכר מכספי בחברה אחת.

ככה שלמרות שדובר בחברה קטנה (שווי שוק של כ 100 מליון דולר אמריקאי) שמתי שם כ-25% מהכסף שלי. כשאחוז כל כך גדול מהתיק עולה ביותר מ-90%, ההשפעה על התשואה הכוללת של התיק מאוד משמעותית. אומנם ללא סאונדוויל התיק שלי עדיין היה מככב עם תשואה של בערך 42%, אבל סאונדוויל לבדה הוסיפה עוד יותר מ-10 נקודות האחוז לתשואה שלי השנה.

רדיו היה עוד רעיון שעבד מצוין השנה. בסופו של דבר כל הנבואות של רוביני וחבריו לא התממשו, הכלכלה האמריקאית לא נכנסה למיתון שני. חברות הרדיו המשיכו להרוויח יפה מאוד וההכנסות שלהן אפילו עלו השנה. ETM  ו CMLS המשיכו להפחית את החוב שלהן והמניות הגיבו בהתאם. קומולוס עלתה השנה בכ-90%. זה שוב מוכיח שעדיף לשים את כל מומחי המקרו על MUTE ופשוט להשקיע בחברות זולות.

דבר נוסף שעבד לא רע השנה היו ההחלפות שביצעתי בין השקעות שונות. כבר רשמתי כאן בעבר שאחד החסרונות הגדולים שלי הוא שאני לפעמים יושב זמן רק מדי על השקעה מסוימת. השנה ביצעתי מספר החלפות שבממוצע העלו לי את התשואה – למשל יצאתי מהשקעות בהונג-קונג וקניתי את וולס-פארגו ו ETM. או ההחלפה של וולס-פארגו באופציה WFC-WT. אני עדיין מרגיש שיש לי מקום להשתפר בתחום הזה. המטרה צריכה להיות – לחפש כל הזמן את המניות הכי זולות ולהשקיע בהן. לא לשבת יותר מדי זמן על מניה שעלתה וכבר לא כל כך זולה. או במילים פשוטות יותר – צריך להחליף מניה עם מכפיל רווח של 7 במניה עם מכפיל רווח של 5.

מה השתנה השנה

בעבר כבר קניתי אופציות (וזה נגמר בהפסד של 100%!), אולם השנה לקחתי את זה למקום אחר לגמרי. ההשקעה שלי באופציות של וולס-פארגו תופסת היום חלק גדול מאוד מהתיק שלי. אני מתכוון להמשיך ולהשקיע מדי פעם באופציות לטווח ארוך, אבל בסכומים די קטנים. הסיבה לכך שההשקעה באופציות של וולס כה גדולה, היא שתאריך המימוש שלהן מאוד רחוק – סוף 2018. ככול שתאריך המימוש רחוק יותר כך הסיכון קטן יותר.

השנה גם התנסיתי פעם ראשונה בשורט. לקראת סוף השנה ביצעתי שורט בואלי (סימול VALE) עקב האמונה שלי שמחירי הברזל כמו גם כמות הברזל שברזיל מייצאת יירדו. אני רואה בזה השקעה לטווח ארוך של 3 שנים ואולי אף יותר, ומצפה להרוויח 50% או יותר על ההשקעה הזאת.

זה לא היה קל להחליט לעשות שורט. משקיעי ערך רבים, ביניהם באפט, מתנגדים לעשיית שורטים. יש לכך מספר סיבות, ולדעתי העיקרית שביניהן היא שהמקסימום שניתן להרוויח על שורט זה 100% (אם החברה פושטת רגל) אך במקרה הגרוע ניתן להפסיד מאות אחוזים. זה הופך את ההשקעה בשורט למאוד מסוכנת. היתרון הגדול בשורט זה שהמשקיע מקבל כסף כשהוא מבצע שורט במקום להוציא כסף (כמו כשהוא קונה מניות). לכן, באופן תאורטי, ניתן להרוויח כאן מבלי להשקיע גרוש.

הדעה שלי לגבי שורט היא שכדאי מאוד לעשות שורט אבל זה רק במקרה שבטוחים מאוד בהשקעה, כאשר האפשרות להפסד גדול מוגבלת וגם אז לא לעשות שורט על סכום גדול. אני אסביר את זה על ואלי:

1 – אני מאוד בטוח בהימור הזה על ואלי. לדעתי החברה תרוויח הרבה פחות כסף עוד 3 או 4 שנים.

2 – האפשרות להפסד גדול מאוד בואלי לא גבוהה. הרווחים של ואלי יכולים לעלות רק ע"י שני כוחות – האחד הוא גידול בתפוקה והשני הוא עלייה במחירי הברזל. ואלי תגדיל את תפוקת הברזל ביותר מ-50% בחמשת השנים הקרובות. אין לה אפשרות להגדיל את התפוקה כמה שהיא רוצה, בגלל מגבלות הטבע. זה לא כמו אפל שיכולה להכפיל פי 3 או 4 את המכירות שלה. מחירי הברזל כבר היום נמצאים בשיא של כל הזמנים – 150$, ככה שאני לא מאמין שיש עוד אפשרות לעלייה רצינית במחירי הברזל. כבר היום, עקב המחירים הגבוהים, חברות רבות מגדילות את קיבולת הכרייה שלהן.
עקב כך, אני מאמין שבמקרה הגרוע ואלי תעלה ב-100%. אין סיכוי שהמניה תעלה פי 10 או אפילו פי 5. כבר היום ואלי היא אחת החברות הכי גדולות בעולם עם שווי שוק של כ-160 מיליארד דולר. עלייה של פי 2 במחיר המנייה, תביא את שווי השוק שלה קרוב מאוד לזה של החברה הכי גדולה בעולם – אקסון-מובייל. עלייה של פי 10, תביא את שווי השוק שלה לטריליון וחצי דולר. אין סיכוי שזה ייקרה.

3 – ההשקעה שלי בואלי עומדת על כ-5% מסך תיק ההשקעות שלי.

מעבר לשורט בואלי, לא בצעתי שום פעילות בתיק החודש. עוד מספר ימים אני אדווח על הרכב התיק שלי בתחילת השנה.

שתהייה לכולם שנה טובה!

אני רוצה להזכיר לקוראים שהבלוג הזה מיועד לתעד את ביצועי ההשקעות שלי, ולחלוק מניסיוני כמו גם מהטעויות שלי. אני לא ממליץ על אף אחת מהמניות המוזכרות כאן. כמו כן, אני עלול למכור (או לקנות) מניות זמן קצר לאחר שקניתי (או מכרתי) אותן, וזאת מבלי לדווח על כך כאן.

חודש שעבריי      יישנה הבאה

פורסם בקטגוריה מניות. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.
Subscribe
Notify of
guest
113 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
לירון
לירון
13 years ago

כל הכבוד עדו. עוד שנה מצויינת.
אגב, הS&P500 עשה השנה 12.78% ולא 14.88%:
http://www.google.com/finance?chdnp=1&chdd=1&chds=1&chdv=1&chvs=maximized&chdeh=0&chfdeh=0&chdet=1293881186715&chddm=98923&chls=IntervalBasedLine&q=INDEXSP:.INX&ntsp=0
כך שהפער אפילו גדול יותר.

לירון

לירון
לירון
13 years ago

צודק, זה מסביר את ההבדל. שוב ברכות.

איתי
איתי
13 years ago

עדו, תשואות מדהימות. בלוג מדהים. שתהינה לכולנו רק תשואות חיוביות השנה. אני יכול להגיד שלמדתי ממך הרבה השנה. שנה טובה.

Daniel
Daniel
13 years ago

עידו,
גם השנה עשית את זה !!
כל הכבוד!

האם מימשת את הסאונדויל עקב עליות היפות (לפחות חלק , כך שעדיין יהיה 25% מהתיק) או שהחלטת להמשיך עם אותה כמות מניות?

ירון
ירון
13 years ago

עדו, כל הכבוד!
שנה אזרחית טובה לך ולכל הקוראים.
האם תוכל בבקשה לפרט את תיק המניות העכשווי שלך?

עמיחי
עמיחי
13 years ago

אני זוכר שלפני כמה שנים – נראה לי ב2007 קראתי רשומה שלך בפעם הראשונה ושם ציטטת את באפט ואמרת "למה לא לכוון ל50% בשנה" או משהו כזה ואני אמרתי לעצמי מי זה האיש ההזוי הזה.
מאז אכלתי את הכובע כמה פעמים ולמדתי הרבה מאוד ושוב אני אומר כל הכבוד.

אגב מהמעקב שלי זה נראה כאילו יש לך טעות בכל המדדים ע"פ האקסל של התיק שלי
s&p 500 12.8%
dow – 11%
hang-sang 5.3%

עיגלתי קצת פה ושם באקסל אבל לא בסטיה כל כך גדולה.
בנוגע לאופציות לטווח ארוך יש הרבה דברים מעניינים שמגיעים מאותו המקום שמגיעה האופציה של וולס. חלק מהאופציות נסחרות ללא כל פרמיה (מחיר אופציה ל2018 + מחיר מימוש ~ מחיר המניה כיום).

גיא א
גיא א
13 years ago

עמיחי,אם לא טועה, נתוני המדדים שעדו ציין כוללים גם את הדיבידנדים (בהנחה שהוא משקיע אותם כל הזמן מחדש) בזמן שהמדדים שאתה ציינת הם ללא הדיבידנדים.
לגבי הרעיונות שציינת -אשמח אם תפרט קצת.

עמיחי
עמיחי
13 years ago

גיא בגלל הטווח הכל כך רחוק כמעט כל האופציות שהממשל מכר מעניינות, וולס עיניינה אותי בגלל שגם ככה הייתי מושקע שם והאופציה העניקה לי דרך למקסם את ההשקעה הזו.
כל המגזר סובל מתת תמחור ומ"איסור נגיעה" וכמעט כל הבנקים הקיימים בלעו לתוכם בנקים אחרים ומחקו ומחקים גם היום כל דבר אפשרי מתחוך הדוחות שלהם.

דבר נוסף זה ההתחשבות בדיבידנדים – דבר שאין לו אח ורע בעולם האופציות. הבנקים כתבו את האופציות בהנחיית הממשל והם מתחשבים בדיבידנדים שהיו קיימים ערב כתיבת האופציות במקרה של וולס אין כאן הזדמנות מיוחדת (הם פשוט לא הורידו דיבידנד בזמן הכתיבה) אבל בבנקים אחרים המצב אחר לגמרי – לבנק אוף אמריקה לדוגמא יש סדרה אחת עם הפרמטרים הבאים:
מחיר מימוש 13.3
טווח ינואר 2019
מחיר האופציה ~ 7
מחיר המניה נכון להיום 13.3

האופציה מתעדכנת בדיבידנדים החל מ1 סנט לרבעון (!!!) שזה שום דבר לעומת הרווחים שהבנק הזה יכול להגיע ולדיבידנדים שהוא יהיה מסוגל לשלם בעוד שנתיים שלוש – בהנחה פסימית אני מעריך שמחיר המימוש האמיתי ירד לאזור 10 דולר. כך שמשלמים רק 4 דולר על האופציה לרכוש מניה של בנק אוף אמריקה במחיר הנוכחי בעוד 8 שנים. המצב בכל הבנקים הגדולים פחות או יותר דומה מבחינת מחיקות והפרשות וכולם נמצאים במצב של מחיר נמוך יחסית לרווחים בעוד שנתיים שלוש, בהתחשב בזה שקרוב לודאי שנהנה מתקופת גיאות בשווקים ב8 השנים הבאות אתה מקבל מצב שבו קשה להפסיד (לדעתיע האישית ואני כמובן לא ממליץ).
בבנקים היותר קטנים יש גם סיטואציות מענינות לדוגמה: HIG-WT ן LNC-WT שנסחרות פחות או יותר מחיר אופציה +מימוש=מחיר המניה כיום. – אני לא מחזיק כי עדיין לא הייתה לי הזדמנות להתעמק. בבאק אני כן מחזיק אם כי הרבה הרבה פחות מאשר בוולס.

נראה לי לפעמים שבמקום לשבור את הראש צריך להרכיב סל של כולם יחד ולשכוח מזה לכמה שנים טובות 🙂

עמיחי
עמיחי
13 years ago
יאיר
יאיר
13 years ago

תודה על הפוסט.
זה מוכיח לי שאם מישהו משקיע במשהו ספציפי את כל-כולו אז בסוף הוא מצליח.
יישר-כח לך על בלוג זה ותודה.

יהונתן
יהונתן
13 years ago

בשביל משקיע ישראלי הנושא של ההחלפות כשאתה מוצא משהו יותר זול הוא יותר מורכב, בגלל חבות המס שנוצרת במכירה.

עדו, מכרת בסוף את איבון?

אני מנסה ליצור תיק של מניות ערך קטנות מכל העולם בלי להתעמק יותר מדי בכל אחת, כי קראתי (נדמה לי אצל ג'רמי סיגל) שתיק של מניות קטנות שעומדות בפרמטרים פשוטים של ערך הניב במרוצת השנים תשואה פנומנלית, להבדיל מהקטסטרופה במניות קטנות שעומדות בפרמטרים של מניית צמיחה.

יהונתן
יהונתן
13 years ago

ושכחתי לכתוב. כל הכבוד, ההישגים שלך מדהימים.

בנימין
בנימין
13 years ago

אגב, עידו, למה לא לקנות אופציות פוט עם exercise price למחיר המניה עכשיו במקום לעשות שורט ל-VALE? זה חוסם הפסדים, אז לא עדיף?

IOTA
IOTA
13 years ago

@עמיחי
עמיחי
בדוגמא שהבאת ל BAC לא נראה לי שהסיכון ממש משתלם
מחיר מימוש 13.3
טווח ינואר 2019
מחיר האופציה ~ 7
מחיר המניה נכון להיום 13.3

בו נגיד שאתה צודק ויהיו דיוידנדים והבנק יצליח מאוד ויוכפל המחיר ב 8 שנים הבאות.
אם הבנק מאוד יצליח והמחיר יוכפל ל 26.6 אז בעלי המניות הרוויחו 100% + דיווידנדים ואילו בעלי ה WARRENT הרויחו 137% כולל דיוידנדים (26.6-10=16.6 מחיר warrent במימוש)
הפרש של כ 20% במקרה הכפלה לא נראה שווה את הסיכון של הפסד כל הכסף.
האם אני טועה?

���������
���������
13 years ago
רונן קאראסיק
רונן קאראסיק
13 years ago

מעורר השראה! יותר משזה נותן חשק פשוט לך את הכסף שלי (צוחק 🙂 ), זה נותן חשק ללכת וללמוד, לעשות ולהתמיד בגישה ומשמעת, בדיוק כמוך!

בהצלחה ב-2011.

רונן.

דפני
דפני
13 years ago

עדו,כל הכבוד על ההשגים ותמשיך לשתף אותנו בדרך .
אני אישית סגרתי את השנה עם רווח של 20% (כולל דיביד.)ואני ממש לא מקצוענית ,
אוהבת להשקיע .

משה
משה
13 years ago

כל הכבוד באמת מרשים ,לומד מימך ומהחברה פה המון שתהיה לכולנו שנה מוצלחת .

עמיחי
עמיחי
13 years ago

<ההבדל בינינו הוא שאני הרבה יותר אופטימי ומאמין שבאק תעבור את ה20 דולר תוך 2-3 שנים עם הירידה בהפרשות ובמצב הזה האופציה צריכה להסחר במחיר מינימלי של 20.
אם מחר הבנק יחלק דולר כדיבידנד אני יקבל כמחזיק מניה משהו כמו 7.5% תשואת דיבידנד האופציה לעומת זאת צריכה לסגור את הפער מייד המחיר יעלה מ7 ל8 — תשואה של כמעט 15% ואם ידוע שהדיבידנדים ימשיכו זה צריך להעלות את המחיר בהרבה יותר (בכמה צריכה להסחר מניה עם תשואת דיבידנד של 15%?) שלא לדבר על זה שמניה עצמה תתחיל לטפס למעלה, מה שאני אומר בקיצור הוא שקשה מאוד לתמחר 8 שנים קדימה אבל דבר אחד אני יודע – ברגע שהמצב יתחיל להתבהר והגאות תגיע המחיר שלהם יהיה מהר מאוד לא רציונלי – ושם צריך להפטר מזה.

אולי לא הדגשתי את זה אבל לדעתי אין שום הגיון בלהחזיק באופציות כאלו עד הפקיעה צריך להפטר מהם בתקופת גאות שקרוב לודאי תגיע מתי שהוא ב3-5 שנים הקרובות ברווח נאה – הסיכון ילך ויגדל ככל שהם יתקרבו למועדים של אופציות רגילות.

ברור לחלוטין שיש כאן סיכון לא מבוטל אבל אני מאמין שיש לי הרבה יותר יתרונות מחסרונות ואני כמובן לא ממליץ לאף אחד לבצע משהו כזה.

גיאל
גיאל
13 years ago

עדו כל הכבוד. מאחל לך ולכולם פה שתהייה שנה טובה.

קטיון
קטיון
13 years ago

כל הכבוד עדו!!
בהחלט מעורר השראה – עוקב אחריך כבר שנים ולומד הרבה.
שנה טובה ומוצלחת לכולם.

בנימין
בנימין
13 years ago

עמיחי, חיפשתי את הסימבול אופציה של BAC ולא מצאתי האם אתה יכול
לרשום אותו.
תודה מראש

עמיחי
עמיחי
13 years ago
ניר
ניר
13 years ago

אופציות ארוכות ואינפלציה .
מה יקרה אם תהיה אינפלציה משמעותית בשנים הקרובות ?
סביר להניח שמחיר המניה יתואם לאינפלציה אולם מחיר המימוש ישאר קבוע .
משמעות הדבר – הנחה משמעותית במחיר על המחיר הסופי

עמיחי
עמיחי
13 years ago

ניר :

אופציות ארוכות ואינפלציה .
מה יקרה אם תהיה אינפלציה משמעותית בשנים הקרובות ?
סביר להניח שמחיר המניה יתואם לאינפלציה אולם מחיר המימוש ישאר קבוע .
משמעות הדבר – הנחה משמעותית במחיר על המחיר הסופי

לא כתבתי על הנושא הזה אבל זה כמובן היה אחד הגורמים שגרמו לי לרכוש בגלל הטווח הארוך אגב גם אם לא תתרחש איזה סופר אינפלציה בארהב אתה תמצא שהמצב מעניין:

מחיר המניה כיום 13.3$ – מחיר המניה מתואם לאינפלציה של 3% בעוד 8 שנים 16.84$
מחיר האופציה כיום ~ 7$ מחיר מימוש מתואם לדיבידנד של 4 דולר 9.3$ – עלות העסקה ללא מרכיב הזמן היא 16.3$.

מה תהיה האינפלציה בעשור הקרוב? מה יהיו הדיבידנדים במשך שמונה שנים? כמה הבנק ירוויח? מה יהיה מחיר המניה בעוד 8 שנים? האם בכלל תגיע תקופת גאות בשווקים בשנים הקרובות? כל אלו שאלות שקשה לי מאוד לענות עליהם אבל יש לי הרגשה טובה שיש לי מספיק מקדמי בטחון וכמו תמיד אני יכול לטעות לגמרי – קרה בעבר ויקרה גם בעתיד.

בכל מקרה ההשקעה שלי בבאק קטנה משמעותית מבוולס שם האופציה יותר יקרה ועם תנאים פחות נוחים אבל הבנק בנוי ומתפקד טוב בהרבה והסיכון לדעתי לפחות קטן משמעותית.

אסף נ
אסף נ
13 years ago

עדו,
התחלת את השנה כאשר 24.3% מהתיק שלך הושקע בסאונדוויל (לפי מחיר 5). היא סיימה את השנה באיזור 9 ומשהו, כלומר באמת עליה של 90% לפחות.

אם 25% מהתיק שלך עולה ב 90%, המניה הזו תורמת לפחות 22.5%.

יתכן שיש לך טעות ברשומה? כתבת שסאונדוויל הוסיפה לך רק 10 נקודות האחוז…

אסף נ
אסף נ
13 years ago

עכשיו הבנתי אותך, אבל המשפט שאמרת לא נכון:

התיק שלא כלל את סאונדוויל, עלה 42%, זה נכון. סאונוויל עלתה 92%. אתה אמרת "ללא סאונדוויל" כלומר (לפחות כך הבנתי) אם סאונדוויל לא היתה עולה 92%. זה יכול להתפרש בשני אופנים….

אם סאונדוויל לא היתה עולה 92% אלא לא היתה זזה, התשואה שלך היתה 32% (ואז זה מסתדר לי).
החלק של סאונדוויל בתוך ה 55% האלה הוא 23%. 55 פחות 23 אחוז יוצא 32, ואז זה מתיישב.

סמנטיקה, שנינו התכוונו לדברים שונים.
בכל אופן, תודה, הבנתי.

איתי
איתי
13 years ago

דפני, תשואה מרשימה. האם אפשר לדעת מה התיק שלך כולל?

דפני
דפני
13 years ago

תודה איתי ,התיק שלי כולל ברובו מניות ומעט תעודות סל.
רוב התיק מניות ישראליות וכחמישית מהתיק מניות זרות.
התיק שלי גדול מידי ולא ממוקד כמו התיק של עדו וזה בגלל שיש לי פחות ניסיון ואומץ.

רונית
רונית
13 years ago

דפני,
אני גם אשמח שתפרסמי את פירוט המניות ותעודות הסל.אני חושבת שזה יענין הרבה מהמשתתפים בבלוג שמשקיעים כמוך פחות או יותר.גם נוכל לתרום אחד לשני בחוות דעת.

עידו מכיון שרובינו ישראלים אני מניחה שמשקיעים גם במניות ישראליות בין השאר – הייתי שמחה אם נקדיש בבלוג שלך התיחסות להשקעות ערך בישראל.

האם שמעת על ECON-ETF? תעודת סל שעוקבת אחר מדד המניות של חברות הפונות בעיקר לצריכה מקומית בשווקים מתעוררים.
ומה דעתך על CHIQ-ETF שעוקב אחר הצריכה בשוק הסיני?
מה הכוונה לתיק גדול מידי? תיק מפוזר הוא תיק עם פחות סיכון…בהשקעה לטווח ארוך.

איתי
איתי
13 years ago

אני אשמח אם באופן כללי כל אחד יכתוב מה יש לו בתיק השקעות. כולם פה רוצים להרוויח וללמוד זה מזה. הפירוט שלי:
WFC, AAPL, TEVA, צים שיווק, רמי לוי, פוקס, פניקס ודלק נדל"ן כ"ה (אג"ח).
האם אחרים גם מרימים את הכפפה?

יאיר 17
יאיר 17
13 years ago

המניות שלי
בארהב : ,EWA,FBT FDN GLD IYR PBD TSEM XLF EBAY WMT

דובר רבות על ETF למדד סנופי (SPY) על מנת לתפוס שטח רב ולא מניות ספציפיות (וגם קבלת דיוידינד ליצירת הגנה מפני תנודניות שוק) – מה לגבי ETF שמראש מוגדר עלפי חברות דיוידנד כגון (VIG ו-SDY)

בישראל – ערב רב כתוצאה מאיסןף של שנים ואי רצון להפרד מהאחזקות ולכן לא אפרט

גיא א
גיא א
13 years ago

בעיקר WFC ו-GE, יש גם חברות חשמל, בנקים, קצת נפט, תרופות, חברות אשראי וכו'. עדיפות לחברות גדולות עם דיבידנדים. ב-2009 קרוב ל-50%, ב-2010 קרוב ל-20% (כולל דיב') אבל זה בעיקר בגלל התקופה יוצאת הדופן. לא מאמין שזה יחזור.
התשואות של עידו מרשימות במיוחד אבל יש לי רתיעה מחברות קטנות ממונפות מאד עם חוב גדול יחסית כמו חברות הרדיו.

אסא
אסא
13 years ago

טבע, דלק קבוצה, בריינסוויי, פרוטליקס, תעודת סל תא 25, תעודת סל תא 100, תעודת סל s&p 500, תעודת סל מדינות בריק, תעודת סל ברזיל, תעודת סל הודו, תעודת סל אוסטרליה, סאונדוויל (תודה לעידו).

דפני
דפני
13 years ago

PFE ; BDX ; KMB ; VE ;T; CIM;STC;CSCO;RIMM;WFC;ETM AXP
בארץ, אי אונליין,אנליסט,בזק,גולף,דנאל כא ,חילן טק,טאואר,קמהדע,מדטכניקה,
סלקום,פועלים איביאי,עזריאלי,פרוטאולוגיקס.
וזה רק חלק עיקרי ,זהו שיש לי עוד .

אבי
אבי
13 years ago

שלום ובוקר טוב.
עידו ראשית רציתי לומר לך כל הכבוד עלה והצלח ותודה על שאתה משתף אותנו במחשבות והתובנות שלך ממש כיף לקרוא .אני מקווה שגם השנה תכה את השוק אף על פי שכתבת שנראה לך שלא ,וגם אתה לא יודע מה יקרה עם סאנדוויל בגלל הבועה הסינית, לפי תחילת השנה זה נראה שהפעם אתה טועה.(במאמר מוסגר האם בגלל הבועה יש מצב שתשקול למכור את סאנדוויל במקרה שתגיע לאזור 16$ למרות שאיך שאני מבין היא שווה קצת יותר?).שנית רציתי להצדיע לך על השורט(אני לא עשיתי בגלל חוסר במזומן)בדיוק עכשיו קראתי את הספר מכונת הכסף של מייקל לואיס שעוסק בכמה אנשים שהשקיעו נגד שוק הנדל"ן האמריקאי והלכו נגד הזרם אתה מזכיר לי כמה מהם וזה עשה לי טוב,אז שפו ענק ובהצלחה רבה.

בנימין
בנימין
13 years ago

עמיחי, אני מנסה לקנות את bac.ws וכל יום היא עולה ממש מעשה שטן
עלתה בקלות ל- 7.87 דולר האם לדעתך כדאי עדין לקנות?

טדי רביב
טדי רביב
13 years ago

אני אתן את הפירוט של התיקים בסך הכל ( מכיוון שאצלי יש פיזור ), יש טעויות שאני עדין מחזיק, כלומר חברות וקרנות שלא הייתי קונה היום, אבל כאשר למדתי פחות והקשבתי לאנשים אחרים קניתי : אלביט הדמיה, אלווריון, אפריקה, נטקס, קרדן טכנולוגיות, הקרן הירוקה.

חברות בארץ : איסתא, ורדינון טקסטיל, עשות, נייס, כרמית.
חברות בחו"ל: קשורות למשקיעי ערך : MRK, פיירפקס, WFC, WSC, LUK, SHLD,BUD
חברות אחרות : CASH, EXC, K, MLM,TA,RRGB, EGOV, ESI, MHH, ROAIK, ARKR, ORA, ARO, STC, VSR.
תעדות סל : XLP, UNG, PFF,DEM, כלל מדדית 5-7, מבט נדל"ן, מבט תלטק, קסם אנרגיה.
אופציות על: MSFT, BUCY, C, MON, NOK, PCX, PFE, THC, UNG, CSCO, ETM.

קרנות : פריזמה הילה צמוד בינוני, סימודן קומידיטיס, הקרן הירוקה.
חוץ מזה יש לי 2 פיקדונות מובנים, אחד צמוד למחיר הזהב ואחד צמוד לS&P.

אסף נ
אסף נ
13 years ago

אבי –

לעשות שורט לא מוריד לך מהמזומן, אלא להפך.

עמיחי
עמיחי
13 years ago

בנימין אין לי שום מושג לאן תגיע האופציה הזו בשנה שנתיים הקרובות ומתי הזמן הכי טוב לקנות אותה היא יכולה להתנדנד לכל הכיוונים ובעצמה רבה בהתאם לתנודות המניה בשוק, אני רק יכול לשער איפה היא תהיה בעוד כמה שנים טובות מאוד וגם בזה אני יכול לטעות בצורה קשה.

אם מטרידה אותך עליה של כמה אחוזים בודדים לכל כיוון לדעתי אתה לא נסית להעריך את הרעיון לבד אלא הסתמכת על דברי למרות שאין לך שום מושג מי אני.
מהניסיון שלי כל עוד לא ניסיתי להבין לבד ולהעריך לבד – בסופו של דבר הפסדתי כיוון שלא יכולתי לעמוד בהפסדים ממושכים או שהייתי חמדן ללא יכולת להעריך שאני מחזיק בסחורה יקרה מידי . ולכן העצה הכי טובה שאני יכול לתת לך הוא להשאיר את הכוח אצלך ולא להסתמך על שום דבר שמישהו אחר כותב. שב תקרא ותחליט מה המחיר הראוי לBAC, מה הסיכונים מה היתרונות בתעשייה הזו וכך תשליך הלאה בנוגע לאופציה.
אם אתה לא מצליח להבין אם זה טוב או רע או שווה את הסיכון אל תתעסק בזה – מהניסיון שלי זה מתכון בטוח להפסדים.

איתי
איתי
13 years ago

דפני, יש לי כמה שאלות בנוגע למניות שלך:
1. סיסקו. יש למניה לאן לצמוח? כל חברת תקשורת בעולם משתמשת בציוד של סיסקו.
2. RIMM. למה לא לבחור במניה הטובה ביותר במגזר שהיא אפל? לרים יש מוצר נישתי, טל' לעסקים והיא מפסידה נתח שוק במהירות לאייפון ולאנדרואיד. פיטר לינץ' אומר שצריך לבחור בחברה הטובה ביותר במגזר ספציפי ולא סתם לירות חצים בתקווה לפגוע
3. גולף. אני גם לא רואה כ"כ איפה החברה הזו יכולה לצמוח. אני חושב שפוקס חברה יותר מבטיחה: גם רישיון להכנסת אמריקן איגל לארץ וגם פוקס הום שאמורה להתרחב בתוספת מכפיל נמוך יחסית. גולף קצת יקרה, לא?
אני אשמח לסיעור מוחות כן שכן אני מחזיק במניות באותן נישות 🙂

אבי
אבי
13 years ago

עידו ואסף ראשית תודה על התגובה .
שנית בתור אחד שיודע כל מילה שנכתבת פה בעל פה(עידו אתה יכול לבחון אותי)קראתי את המאמר על השורט ואת כל התגובות והבנתי מהתחלה שהשורט נכנס לך בפלוס לחשבון ואתה בסה"כ משלם לבעל הלונג את הדיבידנד אבל הברוקר שלי(מגדל)אמר לי שעל השורט הם רוצים ביטחונות על כל דולר בשורט דולר וחצי ביטחונות במזומן וזה היתה הכוונה שאין לי מזומן (אבל ברור לי שאם הייתי יכול הייתי הולך על זה כפי שאמרת זה חשבון פשוט זה ענין של זמן עד שעודף הברזל יתפוצץ להם בפרצוף.)באותו ענין האם משהו יודע על ברוקר בארץ שלא דורש בטחונות במזומן אני ישמח לשמוע בתודה מראש.

אסף נ
אסף נ
13 years ago

היי אבי,
בנקים בארץ הם מאוד שמרנים, איני יודע אם זה מחקיקה או מסגנון מחשבה כולל.

בכל אופן, חייבים בטחונות, אבל לא חייבים מזומן בתור בטחונות. לרוב הברוקרים יש "מקדם" שאותו מכפילים בנכס שברשותך ע"מ לקבל שווה ערך בבטחונות.
בעברית: נניח יש לך מניה בתל אביב 25 בסך 100,000 שקל. המקדם של ת"א25 הוא בד"כ 75% כלומר שהמניה הזו שוות ערך ל75,000 ש"ח בטחונות. ת"א 100 למשל הוא 50% ויתר פחות מכך.
זה מה שאני זוכר ממגדל מלפני 4 שנים, אני מזמן לא אצלם. תתקשר אליהם ותשאל, ובקש לדבר עם מישהו שמבין ולא עם הפקידים /פקידות.
לגבי מניות בחוצלארץ אני לא יודע , אבל מה שבטוח – אפשר להגיע איתם להסכמה לגבי הכל, רק צריך מספיק כסף ומספיק כוח רצון.

אבי
אבי
13 years ago

היי אסף ראשית תודה .
שנית אתה יודע על ברוקרים בארץ שנותנים לעשות שורט עם בטחונות של מניות ולא מזומן,איך שהבנתי ממגדל הם רוצים מזומן (אני יברר זאת לעומק).בתודה מראש

דפני
דפני
13 years ago

איתי,
לגבי גולף היא באמת נראית לי במחיר שלה ואני ממשיכה להחזיק בגולף בגלל 10% דיביד.
לשנה וזו חברה שאני די מחוברת אליה.
בזמנו לא קניתי פוקס כי הם היו בהפסדים וכמו כן הם מבזבזים הון על פירסומות {יעל בר זוהר וכעת בר רפאלי),דיביד 4%לשנה שזה מעט בעיני.
לגבי RIMM עקבתי אחריה הרבה זמן והיא תמיד היתה יקרה בעיני ,אגב היא חברה קנדית
ומאחר ורציתי פיזור ,קניתי אותה בירידה היסטרית וכנל CSCO .
אני עוקבת אחרי חברות טובות בעיני שמפספסות מעט תחזיות ומורידים אותן באכזריות.
לגבי אפל נראה לי שהמניה יקרה ונשענת על כריזמה של איש אחד אבל אני לא בטוחה בעיניין כי לא בדקתי את המניה.
רוב החברות בארץ ניקנו מאד בזול בזמן הירידות הגדולות.

דפני
דפני
13 years ago

אגב אתמול מימשתי את מניות ETM מקווה שזה לא מוקדם מידי ותודה לעדו ,עשיתי 120%
ן70% בערך.

טדי רביב
טדי רביב
13 years ago

10 אחוז בשנה מבחינתי זה מספק, את איסתא קנתי כשהיא הייתה במצב של 10 אחוז דיבידנד שנתי ואני לא רואה את עצמי מוכר אותה מכיוון שהיא יוצרת תזרים מפעילות חדשה של השכרת מעונות לסטודנטים, שלפי דעתי תהיה רווחית.

את פוקס החזקתי השנה, כאשר היא היתה במצב של NET NET, אבל מכרתי ברגע שהתחלתי לראות כתבות של המנכ"ל שבהן הוא אומר שמחיר המניה צריך להיות יותר גבוה ושפוקס צריכה להיות בת"א 100.
מבחינתי אם החברה היא כל כך טובה, הוא יכול לשבת בשקט ולקנות מניות שלה.

איתי
איתי
13 years ago

לגבי פוקס: המנכ"ל קנה באוגוסט מניות. לא שהוא צריך את זה כי השכר שלו הוא למעלה מ2 מיליון בשנה, אבל עדיין הוא קנה ב 200 אלף שקל מניות, זה לא מזיק. כל החברות עושות פרסומות, זה לא עושה את החברה פחות אטרקטיבית. השאלה היא האם החברה זולה או לא. המכפיל רווח של החברה הוא 8-9. תשואת דיבדנד של 3%. יש לה בקנה את אמריקן איגל ופוקס הום. אני לא רואה איפה גולף יכולה לצמוח לעומתה. לגבי איסתא אני ממש לא מכיר, אבל גם תשואת דיבדנד גבוהה מדי זה לא טוב כי זה לא נורמלי. או שזה חריג, או שיפסיקו לשלם. אני לא באמת יודע אבל קשה לי להאמין שיתמידו בתשואה כזו…
לגבי רים וסיסקו, אני לא חושב שאם מניה יורדת היא זולה. זה לא כ"כ עובד ככה וגם לא כ"כ משנה המיקום הגיאוגרפי של החברה בטח כשהיא חברה גלובאלית שמוכרת לכל העולם. אני פשוט יותר אוהב כמשתמש את אפל. הסברתי בעבר למה אפל בעיניי לא יקרה, ואני עדין חושב ככה. חברת צמיחה שיש לה מכפיל 18 אבל צומחת ברווחיה 30% היא אטרקטיבית. בינתיים אני שמח שהשוק חושב כמוני. בכלל, חברות היטק מהסוג של סיסקו אני מאד לא אוהב. רוב העובדים שם אוכלי חינם שרק מדללים את בעלי המניות עם תוכניות אופציות ו RSU למיניהן. לסיסקו אין לאן לצמוח. אפשר לעשות עליה 20% לכאן או לכאן, אבל אני מצטט את פיטר לינץ':"זה שמניה עלתה לך 20%, לא אומר שצדקת בהשקעתך. כל מניה יכולה לעלות או לרדת 20% וזה בגבולות של הסחר מכר של השוק".

רונית
רונית
13 years ago

לפי ההתרשמות שלי רוב המשתתפים משקיעים את רוב הכסף בתעודות סל מפוזרות ורק חלק קטן מהכסף בהשקעות ערך??
כמה ? 10%? 20%?
וגם בחירת החברות שהוזכרו היתה של חברות גדולות בארץ ולא של חברות קטנות כמו שעידו בוחר…