תיק המניות באוקטובר 2010

I make plenty of mistakes…That's part of the game. You just got to make sure that the right things overcome the wrong ones

וורן באפט בראיון ל CNBC במרץ 2009

החודש חטפתי מכה די חזקה. אחת מההחזקות הכי גדולות שלי – מטה (סימול CASH) הסתבכה עם הרגולטור של הבנקים, דבר שהפיל את המניה ביותר מ-50% תוך מספר ימים. ככה נהפכה מטה מאחת ההשקעות הכי רווחיות שלי השנה להשקעה הכי גרועה שלי. תוך 3 ימים נחתכה התשואה השנתית שלי במשהו כמו 5 נקודות האחוז. לשמחתי, בדיוק כמו בציטוט של באפט, ההשקעות שלי בסאונדוויל וב ETM עלו במקביל ופיצו על האבדן במטה. כמובן שזה תמיד כואב להפסיד כסף – במיוחד שזאת הייתה השקעה כל כך גדולה אצלי, וההפסד הכספי היה גדול במיוחד.

אחרי הפסד שכזה חייבים להמשיך להביט קדימה. הפסדים בבורסה הם חלק מהמשחק וצריך לדעת להתמודד איתם. הדרך שלי להתמודד עם הפסד גדול (וזאת לא הפעם הראשונה ולא האחרונה שאני אפסיד הרבה כסף), היא למצוא השקעה חדשה שתפצה על הכסף שהפסדתי. למשל החודש השקעתי את הכסף ממטה באופציות ה TARP של וולס-פארגו. ככה שאמרתי לעצמי – בסדר, הפסדתי בערך 30% על מטה, אבל אני אקח עכשיו את הכסף, אשים אותו באופציות ואשלש אותו תוך 3-5 שנים. זה יותר מיפצה על האבדן במטה.

כמובן שאף אחד לא יכול להבטיח לי שאני באמת ארוויח על האופציות, אבל זאת דרך טובה לנחם את עצמי ולחשוב קדימה, במקום לחפור יותר מדי בעבר. מן הסתם, חייבים גם להסיק מסקנות ולבדוק איפה טעיתי. בכל השקעה ממנה יצאתי בהפסד, ניסיתי להסיק מסקנות. אני חושב שהמסקנה שלי ממטה היא להיזהר יותר מחברות פיננסיות. האמת היא שחברות פיננסיות תמיד הרתיעו אותי, ודי נמנעתי מלהשקיע בהן לאורך השנים. הרבה משקיעים שאני מאוד מעריך נפלו במגזר הפיננסי. אפילו באפט נפל עם סלומון. זה קצת מצחיק שאני אומר את זה ובאותה נשימה מגדיל את ההשקעה שלי בוולס-פארגו. אני יודע שזה נשמע קצת מוזר, אבל תמיד יש יוצאי מן הכלל. כרגע יש לי החזקה בשתי חברות פיננסיות – סטיוארט (סימול STC) ווולס-פארגו. אני מרגיש בטוח לגבי שתי השקעות אלו, ומתכוון להמשיך ולהחזיק אותן. בעתיד אני אחשוב טוב טוב לפני שאכנס שוב להשקעה בחברה פיננסית.

אני לא ארחיב כאן על מה שקרה במטה, כיוון שכבר דשנו בנושא זה בתגובות לפוסט החודשי הקודם.

כיוון שהמחשב שלי התרסק בדיוק בסוף אוקטובר, לא יכולתי לחשב את התשואה שלי מתחילת השנה. אני מעריך שהיא הייתה באזור ה-25%, אבל אין לי מספר מדויק.

כמה מילים על מאקרו

אין ספק שאני הולך לאכול את הכובע עם התחזיות שלי מתחילת השנה. חשבתי שהכלכלה האמריקאית תתאושש הרבה יותר מהר, ואפילו ניבאתי צמיחה של יותר מ-4% בתל"ג השנה. מן הסתם, אין סיכוי שהצמיחה תתקרב למספר זה. אני לא היחידי שצריך לאכול את הכובע. גם כל רואי השחורות טעו בתחזיות שלהם. הכלכלה האמריקאית לא נכנסה למיתון חוזר, האבטלה לא עברה את ה-10% ובנקים גדולים לא התרסקו. הכלכלה האמריקאית מתאוששת, אפילו אם מדובר בהתאוששות אטית.

תסתכלו על הגרף הבא, שמציג את ההון הנדל"ני של האמריקאי הממוצע (כלומר שווי הנכס פחות המשכנתה).

תראו איזה נפילה ענקית התרחשה תוך שנתיים – מ 2006 עד ל-2008. לא פלא שהצרכן האמריקאי הפסיק לעשות שופינג.

בשבועות האחרונים הכלכלה ממשיכה להתאושש באטיות, והדרך הטובה לראות זאת היא דרך תעבורת הרכבות.

בינתיים הפדרל ריזרב בראשותו של ברננקי הודיעו על רכישת אג"ח בשווי של 600 מיליארד. מה שזה אומר בעצם זה הדפסת כסף. ארה"ב פועלת כיום תחת גירעון תקציבי ענק – בערך 8% מהתל"ג. ישנן שתי דרכים לממן את הגירעון הזה – או לגייס כספים (כלומר גיוס חוב ע"י אג"ח) או להדפיס כסף. מה שברננקי אמר בעצם בהודעה שלו מלפני שבוע זה שהפדרל ריזרב ידפיס עוד כסף כדי שהממשל לא יצטרך לגייס עוד חוב. לכל אחת מהדרכים (אג"ח או הדפסת כסף) יש חסרונות. החיסרון הגדול של הדפסת כסף הוא כמובן יצירת אינפלציה גבוהה. ברננקי טוען שהוא לא רואה סימנים של אינפלציה, ולכן הוא מעדיף להדפיס כסף. המבקרים שלו טוענים שמהלך זה יביא בהכרח לאינפלציה גבוהה אי שם בעתיד הלא רחוק.

דבר זה הביא משקיעים רבים לחפש תחלופות לדולר והשקעות שיגנו עליהם מפני אינפלציה. וזאת הסיבה לעלייה החדה בזהב וכסף בימים האחרונים כמו גם לירידה בערך של הדולר. בהקשר זה אפשר לראות גרף מעניין דווקא מארצנו הקטנטונת. אפשר לראות איך הבורסה הצליחה להדביק את קצב האינפלציה בתקופת ההיפר-אינפלציה של שנות ה-80. ככה שמי שמנסה להגן על עצמו מפני אינפלציה, גם הבורסה נראית כמפלט לא רע. (שלא נדבר על האופציות של וולס, שבמקרה כזה בכלל יכולות לעוף לשמיים).

אם כי אני בכלל לא כל כך בטוח בתסריט הזה של אינפלציה גבוהה. כרגע ממש קשה לדעת לאיפה דברים יתגלגלו. אם ניקח שוב את ארצנו כדוגמה, ניתן לראות שהצלחנו לצאת מאוד יפה מהגירעון הגדול בתחילת העשור הקודם וזאת ע"י קיצוצים בתקציב וללא אינפלציה. כרגע כשהקונגרס נתון בשליטה רפובליקאית, בהחלט ישנו סיכוי לריסון תקציבי שיכול למנוע תסריט של אינפלציה גבוהה.

הונג-קונג, בניגוד לרוב ארצות המערב, ממש פורחת. התיירים (במיוחד מסין) ממשיכים להציף את העיר – עם עלייה של 30% במספר התיירים הסינים בחג הלאומי השנה ביחס לשנה שעברה. אלו חדשות מעולות לאסיה-סטנדרד (סימול 129), שון-הו-טק (סימול 219) וכמובן סאונדוויל (סימול 878). גם כאן התסריט שצפיתי של פיצוץ בועת הנדל"ן בסין לא התממש (לפחות בינתיים), והכלכלה ההונג-קונגית כמו גם הבורסה המקומית מראים חוזקה מרשימה מאוד השנה.

דוחות ודיווחים

כיוון שכבר כתבתי רשומה מיוחדת על הדוחות של וולס-פארגו, אני אתחיל עם ההשקעה הגדולה האחרת שלי – סאונדוויל.
החברה השתלטה על עוד נכס – הפעם ברחוב School  מספרים 18, 19, 20 & 21. מדובר על אותו אזור כמו הנכס WarranWoods.
סאונדוויל השתלטה על לפחות חמישה נכסים באזור זה בשנים האחרונות. שטח האדמה של הנכס עומד על 2,250 רגלים מרובעות, ולפי אנשי נדל"ן מקומיים ניתן לבנות שם לפחות 18,000 רגלים מרובעות של דירות מגורים. לפי סאונדוויל, ניתן לבנות בשטח בניין מגורים עם נוף לים (בקומות הגבוהות), אבל יכול להיות שהחברה תחליט למכור את הנכס ולא לפתח אותו בעצמה. זהו כאמור נכס מאוד קטן, אבל הוא בטח יכניס לחברה לפחות כמה עשרות מליוניי דולרים. כבר הפסקתי לספור כמה נכסים קנתה החברה השנה, אבל זה ברור שהיא תרוויח עליהם הרבה יותר מ-100 מליון דולר – שזה היה המספר המקורי שלי כשטענתי שהחברה שווה לפחות 15$ למניה.

סטיוארט (סימול STC) פרסמה את הדוח הרבעוני שלה, כאשר הצבע האדום חזר לשלוט. אף על פי כן, אני לא מאוכזב מהדוח. מספר הבתים הנמכרים נמצא היום בשפל, וכשהמצב ישתפר, סטיוארט תחזור להרוויח יפה. בינתיים יש לה כרית מזומנים מספיקה בשביל לשרוד את המשבר, ולי יש את הסבלנות לחכות שלוש או ארבע שנים. החברה הולכת להגדיל את העמלה שהיא גובה מהסוכנים החיצוניים איתם היא עובדת. בנוסף לכך, לפי המספרים האחרונים של מכירות הבתים ולפי הדוח של וולס-פארגו, אני מצפה לראות צמיחה בהכנסות החל מהרבעון הרביעי של השנה.

חברות הרדיו אנרטרקום (סימול ETM) וקומולוס (CMLS) פרסמו את התוצאות הרבעוניות שלהם.
קומולוס פרסמה דוח מרשים מאוד, והמניה הגיבה בהתאם. המניה של אנטרקום התרסקה עם פרסום התוצאות למרות שהדוח היה לא רע. שתי החברות דיווחו על צמיחה של כ-4% בהכנסות לעומת הרבעון המקביל. זהו מספר נמוך משמעותית ממה שציפיתי שיקרה לפני שנה (דיברתי אז על צמיחה של 10% בהכנסות), אבל עדיין מדובר בצמיחה. מה שמפתיע אותי לטובה זה המשמעת התקציבית של שתי חברות אלו. ההוצאות התפעוליות שלהן ממש נמוכות. הייתי מצפה לזינוק בהוצאות השנה, אבל שתיהן מבזבזות הרבה פחות מאשר הפחת אותו הן רושמות, ויותר חשוב – הן צופות שהן תצלחנה לשמור על הוצאות דומות בשנים הקרובות. עובדה זאת גורמת לכך שהחברות מדווחות על תזרים מזומנים חופשי גבוה משמעותית מהרווח הנקי. הן עומדות בקלות בתשלומי הריבית שלהן, וחותכות את החוב בקצב יפה.

תזרים המזומנים של קומולוס, אפילו אם נתאים אותו לתשלום מס נורמלי (כי כעת החברה לא משלמת מסים) עומד היום על כ-25 מליון דולר בשנה. וזה עוד לפני שיפור בכלכלה. לכן אני מעריך שהחברה שווה לפחות 300 מליון דולר או 7$ למניה. התזרים של ETM עומד על 80 מליון דולר בשנה! אפילו אם נתאים אותו למסים, נקבל בערך 50 מליון. מדוע החברה לא נסחרת בשווי של 700-800 מליון דולר?

התוצאות של ETM הפילו את המניה כנראה משתי סיבות, הראשונה היא שההכנסות עלו רק בקצב חד ספרתי נמוך, והשנייה היא כנראה תשלום המס הגבוה. אולם בשיחת הוועידה אמר סמנכ"ל הכספים כי מדובר באירוע חשבוני בלבד, ושהחברה (בגלל הפסדי העבר) לא משלמת מסים ואיינה צפויה לשלם מסים בעתיד הקרוב. ככה שבזמן הקרוב החברה תמשיך להקטין את החוב של בקצב של לפחות 80 מליון דולר בשנה. עוד 3-4 שנים חברות אלו תהיינה ממונפות הרבה פחות ורווחיות יותר.

פעולות בתיק

אני אתחיל דווקא מהפעולה הכי פחות משמעותית מבחינה כספית – מכרתי את כל ההשקעה שלי ב MAJC. למי שזוכר בחודש שעבר דיברתי על השקעת ארביטרז' קטנה שביצעתי, ובגלל המסחר הנמוך במניה, לא חשפתי את שם החברה. ובכן, מדובר במג'יסטיק-קפיטל (סימול MAJC). החברה דיווחה על הסכם עם חברת השקעות פרטית למכירת החברה תמורת 45 סנט. אני קניתי את המניה תמורת 36-38 סנט. ציפיתי לקבל 45 סנט עוד בערך חצי שנה כשהעסקה תיסגר – כלומר בערך 19% לפני עמלות ומס. שזאת תשואה מאוד יפה בשביל חצי שנה. יש לי מזל גדול שחלק מהקוראים דואג לי ומצ'פר אותי מדי פעם, ואחד הקוראים שגם קנה את המניה כתב לי אימייל בשבוע שעבר שהמניה עולה. מיד מכרתי את המניה תמורת 43 סנט. עשיתי 12% תוך פחות מחודשיים לפני עמלות. מה שעוד יותר מתוק בעסקה הזאת היא שהיא הייתה בחשבון הממונף שלי ככה שעשיתי כסף מכלום. מה שלא היה כל כך מתוק הוא שמדובר בסכום מאוד קטן – רווח של כמה מאות דולרים בלבד.

הסיבה שאני רוצה להרחיב על השקעה זו היא שלדעתי זהו תחום שצריך לעניין יותר משקיעים קטנים כמוני וכמו רוב הקוראים כאן. אני שומע (וקורא) הרבה פעמים על כך שהיום כבר אין יותר הזדמנויות השקעה כמו שהיו בשנות ה-50 כשבאפט הרוויח תשואות מדהימות. אף פעם לא הסכמתי עם הטענות האלו. וההשקעה ב MAJC (כמו גם כמה השקעות דומות שעשיתי בשנים האחרונות) מוכיחה זאת. אחרי שפורסם הסכם הרכישה של MAJC במשך ימים היה מסחר מאוד גדול של מניות במחירים 36-38 סנט. אח"כ המסחר אומנם נרגע, אבל במשך חודש שלם עדיין היה ניתן לאסוף מניות באזור ה 39 סנט ולפעמים 38 סנט. נכון שתמיד יש סיכוי שעסקאות שכאלו לא תצאנה לפועל, אבל בממוצע ההחזר על השקעות כאלו הוא גבוה מאוד. ולמעשה לא צריך הרבה פעולות ארביטרז' שכאלו כל שנה בשביל להשיג את ה-20% תשואה. מן הסתם צריך לקרוא את חוזה הרכישה ולהעריך את הסיכויים. במקרה של MAJC האמנתי שהסיכויים שהעסקה תיסגר הם גבוהים מאוד כיוון שהצד הקונה הוא קרן פרטית אשר לא צריכה אישור מבעלי המניות, ההנהלה של MAJC תמכה ברכישה ובעלי המניות מקבלים מחיר כפול מהמחיר בו נסחרה המניה לפני ההסכם. היו עוד כל מני התניות בחוזה, אבל כולן נראו לי סבירות.

פעולות נוספות החודש – מכרתי את כל ההשקעה שלי במטה תמורת יותר מ-15$ למניה. הפסד כואב של כ-30%. כמו כן מכרתי את כל ההשקעה שנשארה לי ב SSRAP תמורת 19.1$. למי שלא זוכר מדובר באג"ח של חברת סירס. קניתי אותו לפני כשנתיים תמורת 4$-5$. לאורך תקופה זאת קיבלתי ריבית שנתית של 1.8$, ובנוסף הרווחתי יותר מפי 4 על הקרן. מכרתי גם את כל מה שנשאר לי בסון-הינג-וישן תמורת 3.33$. אני עדיין מאמין שהחברה שווה לפחות 5$, אבל אני מעדיף לקנות בכסף זה את WFC.WS. קניתי החודש כמות די רצינית של WFC.WS במחיר ממוצע של פחות מ 8.3$. אני כנראה אוסיף לקנות בימים הקרובים, ככה שהמחיר הממוצע שלי צפוי לעלות משמעותית.

שוב, אני לא רוצה לנפח את הרשומה הזאת יותר מדי. מי שרוצה לפתח דיון פרטני על אחת החברות, מוזמן לעשות זאת בתגובות למטה.

אני רוצה להזכיר לקוראים שהבלוג הזה מיועד לתעד את ביצועי ההשקעות שלי, ולחלוק מניסיוני כמו גם מהטעויות שלי. אני לא ממליץ על אף אחת מהמניות המוזכרות כאן. כמו כן, אני עלול למכור (או לקנות) מניות זמן קצר לאחר שקניתי (או מכרתי) אותן, וזאת מבלי לדווח על כך כאן.

חודש שעבריי      ייחודש הבא

פורסם בקטגוריה מניות. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.
Subscribe
Notify of
guest
57 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
טדי
טדי
13 years ago

רציתי דעת אם אתה משתמש במודל מסויים בשביל להכנס או לצאת ממניות, או שאתה פועל לפי כמות הכסף הפנוי שיש לך ?
בגלל שלרוב אני מצפה מחברות שאני קונה שירדו, אז אני לא רוצה להכנס בשלב אחד ובגלל שאין לי מושג עד מתי חברה מסויימת תעלה, אז אני יוצא לרוב כשהחברה שוברת שיא מחיר ( אם זו השקעה קטנה ) או לפי מצב הרוח שלי, שנראה לי שזו לא שיטה מוצלחת ( לטווח רחוק )
דוגמת PLPC, יצאתי מהחברה בגלל שהיא הגיע למחיר שקבעתי ויום לאחר מכן היא פרסמה דוחות ועלתה ב 10 אחוז.

eyal
eyal
13 years ago

כמה דברים,

השיטה שציינת לא גרועה, בסה"כ היא מגנה עליך, אתה מוציא כסף כשהחברה הגיע לסכום שהצבת לעצמך כיעד.
יש כאלה שמשאירים סכום מסויים אחרי היעד(רבע או שליש) ומגדירים את היעד כנקודת יציאה במקרה של ירידה.ואז אם המניה מתחילה לרדת וחוזרת את היעד אתה מוציא את כל הכסף. אחרת אתה משאיר על מנת להגיע ליעד גבוהה אחר.

אבל נשמע שהיה כשל יותר בסיסי. תאריך פרסום דוחות זה משהו שאתה אמור לדעת ולעקוב אחריו.
אם ידעת שיש פרסום דוחות ואתה עוקב אחרי החברה היית אמור לדעת בכלליות האם כדאי להישאר או לא. אם אתה משקיע ערך בוודאי לא נכנסת לחברה לתקופה קצרת מועד.

אם לא עקבת מספיק אחרי החברה ושיערת מה יניבו הדוחות או אם החלטת לצאת כדאי לא לקחת סיכון אזי אין לבכות על חלב שנשפך.

ברק
ברק
13 years ago

לטובת מי שעוקב אחרי חברת הרדיו – ROIAK. החברה הוציאה היום הסדר חוב חדש.
החלפה של האג"ח 2011,2013 באג"ח חדש, ל – 2016 עם ריבית של 12.5% (!) או 15% במקרה שהתשלום נעשה באופן חלקי או באמצעות הנפקת אג"ח חדש). סה"כ מדובר על החלפה של בערך 300 מיליון דולר באג"ח.
לחברה יש גם Revolving Credit Facility בסך של 323 מיליון. את החוב הזה הם מתכוונים להחליף ב – Term Loan שאת פרטיו הם לא סיפקו.
החברה כן סיפקה הערכה שסך הריבית שהם ישלמו ב – 2011 הוא 74.8 מיליון (קצת פחות מ – 12.5% על 646 מיליון חוב).

מדובר בהכפלה כמעט של הריבית המשולמת כיום (סך של 43.4 ל – 2010).

לפי חישובים שהחברה נותנת, ה – Adjusted EBITDA אחרי תשלום הריבית ל – 2011 יהיה 4.8 מיליון בלבד (לעומת 32.6 ל – 2010).
לפי חישוב שלי, בעקבות הוצאות הריבית הגבוהות, התזמ"ז החופשי לשנת 2011 צפוי להיות שלילי.

בנוסף, תוצאות הרבעון השלישי לא היו מזהירות, הייתה ירידה קטנה בהכנסות ולעומתה, הוצאות הנה"כ עלו.
יכול להיות שאני מפספס משהו אבל לדעתי קצת מפתיע שהמניה עולה.

טדי
טדי
13 years ago

eyal, שאלה ראשונה אם אתה אייל מהבלוג "trader eyal" ?
אם כן, אני קורא ונהנה.
ידעתי שיהיה פרסום דוחות ומכיוון שהיו רכישות של אנשי פנים ואחרי שברבעון הקודם הם רכשו מתחרה, נחשתי שהדוחות יהיו טובים, אבל הם עקפו את הציפיות של האנליסטים בהרבה

אני לא מתלונן, רציתי לדעת אם למישהו יש שיטה יותר טובה.
כמו כן, אני מגדיר את עצמי בינתיים כספקולנט, אני נכנס להרבה מקומות עם מינוף ואני לא קורא את כל הדוחות.

כמו כן, אם למשהו יש דעה על OPEN ( רעיון שורט )?

אלעד333
אלעד333
13 years ago

היי עידו,

כשאתה מחשב את שיעור המינוף שלך האם אתה מתחשב בכך שלקנות אופציות של וולס פארגו (במקום לקנות את המניה) זה מינוף בפני עצמו?
בכל אופן, נראה לי קצת מפחיד להיות ממונף על חברה פיננסית בתקופה שבה אני חושש מהיפר אינפלציה.
כי בניגוד למה שרשמת בתקופה של היפר אינפלציה, הגופים הפיננסים סובלים משום שהונם, שהוא בדרך כלל נומינלי, נשחק (ראה את הסיפור של באפט על חברות הביטוח שהם DEAD MAN WALKING).
מעבר לכך, ולמרות שאני מחזיק אישית בוולס פארגו,אני רואה קצת בעייתיות להגיד שוולס פארגו תתומחר במכפיל 15. אני חושב שרגולציה נוספת על המגזר הפיננסי, יכולה לפגוע ביכולת הצמיחה של החברות הללו ויכולת ההחזר שלהם למשקיעים (עקב דרישת הון גבוהה יותר)מה שבצירוף רמת ריבית גבוה יותר יכול להתבטא בכך שהחברה תתומחר במכפיל נמוך יותר ולאורך זמן.

עד כאן הרהורים על וולס פארגו.

חברה נוספת שאני מוצא מעניינית וחושב עליה בזמן האחרון היא יצרנית המזרנים סילי (סימול:ZZ).
האם יצא לך להסתכל עליה ?
מדובר בחברה שהיא מובילת שוק באמריקה, ובשנים האחרונות סובל מהסיקליות של שוק הדיור ומהירידה בהוצאות הצרכנים.

רועי
רועי
13 years ago

SKX 1.

קניתי את SKX ב 20, להערכתי היא בחסר רק בגלל ספקולציות אנליסטים שהעלו והורידו אותה כמו בובה.

כמו עדו גם אותי קצת מדאיג שמבוססים כביכול כרגע על מוצר אחד — בדקתי אותו באופן כללי ויש לו בסיס אמיתי (קלוש אולי, אבל יש). מה גם תגובות טובות ברשת. בכלל מאוד מרשים אותי שהם הצליחו לחדש ככה בתחום המשמים של הנעליים ולהצליח. נקודה לזכותם. כרגע הם תקועים עם מלאי גדול אבל נראה שהם יפרסמו אגרסיבית ואני חושב סלש מקווה שיצליחו להיפתר מחלק ניכר. בקרוב חג המולד ולאחר מכן שנה סינית חדשה — האנליסטית באמת מתעלמים קצת מההצלחה הגדולה שלהם בחול. אני מעריך שיעלו לפחות בחמישים אחוז תוך שנה.

2.
לגבי STC
תוכל להסביר את האופטימיות לגבי החזר החוב? זה יהיה תלוי בריבית החדשה שיקבלו, לא? זכור לי מהדיון על רדיו אחד שלא ממש הצליח להם עם הריבית, מה אם זה יקרה גם ל אס טי סי

דוד
דוד
13 years ago

יש הנחה סמויה בתיאור של ההיפראינפלציה בישראל. ההנחה היא שהממשלה לא שיקרה בנוגע לאינפלציה. היפראינפלציה היא למעשה פשיטת רגל של הממשלה. החלק הארי של החוב של מדינת ישראל באותו הזמן היה צמוד מדד, כך שליצור אינפלציה לא היה עוזר להוריד את נטל החוב. רמז לכך שהנתונים לא היו מדוייקים ניתן למצוא בכך שהבורסה(והנדל"ן) ירדו בלמעלה מ70 אחוז במונחים דולריים.
אז כן, בהיפראינפלציה בורסה עדיפה על מזומן, אבל עדיף מטבע קשיח ונזיל. בשביל הישראלים הדולר עשה את העבודה, ובארה"ב בשנות ה-70, וגם בעשור הנוכחי הזהב עשה את העבודה.

אבל גם אני מסכים שהסצנריו של היפראינפלציה הוא כלל לא בטוח

אלון
אלון
13 years ago

עדו, לא הבנתי כל כך מה מסגרת הזמן שלך למסחר, האופציות הנ״ל הם לטווח ארוך מאד יחסית לשאר השקעותיך….

טדי
טדי
13 years ago

עדו, גם עם 100 אחוז ביטחון, יכולה להיות לך השקעה כמו הסיפור משקיע ערך ( אני ממש גרוע בשמות) עם של הרלי דיבינסון.
הוא התחיל לקנות את הרלי ב 2.7 דולר מכיוון שהיא נסחרה מתחת לשווי נכנסי, המשיך לקנות במשך שנה עד שהיא ירדה בכ 70 אחוז ומכר אותה כשהיא הגיע לפי 2 ממחיר הרכישה הראשוני, תוך שנתיים-שלוש ( מצטער שאני לא מדיק) החברה עלתה למעל ל 30 דולר.

מכיוון שגם ב5 דולר היא היתה חברה זולה, אבל עם פחות מרווח ביטחון הוא צדק שיצא.

השיטה שאני חושב שאשתמש בהמשך היא אם משהו מוצא חן בעיניי נכנס ב 0.25 ממה שאני מתכוון ( גם בשביל להשאיר את עלות הרכישה בכ 1%) ולהכניס עוד כסף, כל ירידה של 20 אחוז, אם לא השתנה משהו מהותי בחברה שיגרום לי לצאת.

יהונתן
יהונתן
13 years ago

בשביל אינפלציה צריך שהביקוש יעלה על ההיצע, ונראה לי שיש מספיק עתודות ייצור בעולם לחולל היצע כדי שזה לא יקרה בעתיד הנראה לעין. יכולה להיות אינפלציה במחיר הסחורות כמו שהייתה ב-2008, אבל לא נראה לי שזה מספיק כדי לחולל אינפלציה בקנה מידה גדול. והסחורות החקלאיות הן עניין תנודתי מאוד שמגיב היטב למחירי השוק. ראו באיזה מהירות מחיר העגבניה המטורף הגיע לאיזון. שלמה מעוז התייחס לכך – http://www.themarker.com/tmc/article.jhtml?ElementId=yf20101109_17294.

אנשים מאוד מדוכדכים מהסיטואציה הכלכלית הנוכחית, אבל הרבה מבעיותיה נובעות מהניצחון האולטימטיבי של הקפיטליזם. יכולת הייצור כל כך השתפרה שהבנקים המרכזיים לא מצליחים ליצר אינפלציה, אפילו על ידי הדפסה מסיבית של כסף, מה שהוליד רעות חולות כמו ריבית נמוכה והלוואות זולות מדי.

אלעד333
אלעד333
13 years ago

עידו,
אני מצרף לינק למכתב משנת 1984 שבו הוא מדבר על המתים המהלכים
http://www.berkshirehathaway.com/letters/1984.html

בכל אופן, לדעתי, היפראינפלציה לא טובה לאף עסק, ובמיוחד לא לעסקים פיננסים משום שהונם הוא בדרך כלל נומנלי.

לגבי האופציות, שוב האם כשאתה מחשב את רמת המינוף אתה מתחשב בכך שלקנות אופציות זה מינוף בפני עצמו?

יוני
יוני
13 years ago

כשכמות השטרות עולה בצורה חדה מאוד ,זאת עובדה שערכו[כח הקנייה] של כל שטר בודד נשחק.

באפט בכתבה לfortune מ1977 על השפעת איפלציה על חברות-מניות.
http://www.valueinvesting.de/en/inflation-equity-investor-by-warren-buffett.htm

מאוחר יותר באפט הגיע למסקנה שניתן להתגונן במידה מסויימת מאינפלציה ,ע"י החזקה בחברות שאינם capital intensive ,ויכולות לגלגל עליית מחירים על הלקוח כגון:קוקה קולה.

אבל ההגנה הטובה ביותר היא,להשקיע בעצמך כך שאם אתה רופא תהיה הכי טוב.

עדו,
לגבי באזל 3,וולס אומרים מפורש בפרזנטציה האחרונה שהדרישה היא 7%.

https://www.wellsfargo.com/invest_relations/presents

אבל לבנקים גדולים כנראה יגיעו דרישות גבוהות יותר,נקווה שהם ירגעו קצת עם הרגולציות.

לגבי מה שדיברנו על צורות השקעה ,אינני מתכוון לחזור לדיון בזה,אך רק אצטט את תחילת ספרו של גראהם [המשקיע הנבון]:
השקעה מול ספקולציה

למה כוונתנו במונח "משקיע"? לאורך הספר ישמש אותנו המונח להציג את הבדליו מול "ספקולנט".
בשנת 1934, בספרנו ניתוח ניירות ערך, ניסינו ליצור ניסוח מדויק של ההבדל בין השניים, כדלקמן: "פעולת השקעה היא זו שבאמצעות ניתוח מעמיק מבטיחה את ביטחון הקרן ותשואה נאותה.
פעולות שלא עומדות בתנאים אלה הן ספקולטיביות."

יוני
יוני
13 years ago

אם אני לא טועה,tier 1 לא קשור לgaap ,ה tier 1 שלהם הוא 8% לפי ההגדרות של באזל 2,אך לפי באזל 3 הם ב6.9% כך שחסר להם 0.1% להגיע ל7%.

אגב,לגבי הקישור שהבאתי לעיל לכתבה של באפט.
זה אחד הכתבות המעמיקות ביותר שאני קראתי מבאפט על הערכות שווי של מניות.

יוני
יוני
13 years ago

כתבנו יחד.

יוני
יוני
13 years ago

לדעתי בשבוע שבועיים הקרובים תצא הודעה כללית ע"כ מהרגולטור וכבר ברבעון הקרוב נראה העלאת דיבידנדים.הבאתי לינק בנושא בפוסטים קודמים.

יהונתן
יהונתן
13 years ago

עדו, כמשקיע באופציות, דיבידנדים של וולס לא עובדים לרעתך?

יוני
יוני
13 years ago

הפעם,כתבה ע"כ שעוד אין כרגע בועה בהונג קונג:
http://www.cnbc.com/id/40083833

סאונדוויל עצרה את ההנפקה,ודחו את פתיחת הקניון ל 2013 ,מה קורה שם?
עדו,אנחנו מחכים לעדכונים חיים מהשטח.

וגם אני מחכה לשמוע שקראת את הכתבה של באפט.[אני פשוט מרגיש טוב עם הלינק הזה (: ].

אלעד333
אלעד333
13 years ago

עידו,
אני מסתכל על אופציות בצורה שונה.
נניח והסכום שעומד לרשותך הוא 100$.

כעת עומדות בפניך שתי אפשרויות:
1)אתה יכול לקנות אופציה לקנות מניה של וולס פארגו ב34$ במחיר של 10$ דולר כלומר קנית 10 אופציות כאלה.
2)ואתה יכול לקחת את ההון שלך, לקחת הלוואה של 185$ ולקנות 10 מניות של וולס פארגו ב28.5 דולר למניה.

לא משנה מה יהיה מחיר המניה של וולס פארגו (כל עוד הוא יהיה גבוה מהמחיר היום), אם תעשה את הפעולה השניה אתה תרוויח יותר כסף, כלומר מי שמאמין בעליית המניה בתקופה הזאת צריך להעדיף את האופציה השניה.
החישוב הוא מאוד פשוט, בשני המקרים יהיו לך 10 מניות של וולס פארגו בשווי X, באופציה הראשונה אתה צריך להחזיר בעת המימוש (נקרא לזה לבנק) 34$ דולר בשביל על כל מניה ובאופציה השניה אתה חייב רק 18.5$ על כל מניה.

אבל אליה וקוץ בה, משקיע שבוחר באופציה השניה צריך להבין שהאופציה השניה טומנת בחובה סכנה.
הסכנה בלקיחת ההלוואה היא שאתה חשוף להפסד הגדול מההון העצמי שהושקע (בניגוד לאופציה שהיא סוג של הלוואת נון-ריקורס) בדוגמא הנוכחית זה יקרה כאשר ביום המימוש (2018) מניית וולס פארגו תעמוד על פחות מ18.5$.

התמחור של האופציות נגזר בעיקר מכל מה שרשמתי למעלה (מחיר המניה, ריבית ותאריך מימוש)
הרי אחד מהתחומים הכי רווחיים לבנקי ההשקעות הוא ארביטראג' ואם גולדמן זאקס או דומיו מזהה שהאופציה מתומחרת בעודף הוא מיד ימכור אופציות כאלה (יפתח עליהן שורט) יקח הלוואה ויקנה מניות להחזקה עד 2018. כנ"ל ההפך.

אני רושם את כל זה כי אני מאוד מעריך את מה שאתה עושה בתחום ואני באופן אישי חושש להשתמש במינוף, לא מזמן באפט אמר, ולדעתי בצדק, שאחד הלקחים הגדולים מהמשבר הוא להיזהר עם המינוף.
ולעניות דעתי, אם אתה מאמין שוולס פארגו תעלה כל כך הרבה בשנים הקרובות אולי כדאי להיות סבלני ולהסתפק בתשואה קצת יותר נמוכה.

אלעד333
אלעד333
13 years ago

לגבי אינפלציה, אני מסכים עם יוני בנושא.
אחד הדברים הכי בסיסיים בלימודי כלכלה אומרים שכאשר מדפיסים כסף נוצרת אינפלציה, אני לא חסיד של התורה הכלכלית אבל המשוואה הזאת עושה הרבה שכל.
בכל מקרה דעתי האישית היא שלא צריך להיכנס לבונקר ולקנות חברות נפט או אפילו TIPS אבל אני בהחלט מנסה להימנע מכניסה לחברות שאני חושב שאינפלציה גבוה יכולה לרסק אותם.

Roy
Roy
13 years ago

�Soundwill (00878) said controlling shareholder
Ko Bee Limited has sold 250,000 shares to Ajia Partners Asset Management (HK) Limited and
another 250,000 shares to Insight China Focus Fund at HK$7.7 apiece on 11 November 2010.
The sold shares represent about 0.21% of entire issued share capital of Soundwill. (HL)"

What are the implications?

Roy
Roy
13 years ago

I've also been wondering about this, considering previous purchases:

"01/11/2010 Foo Kam Chu, Grace 121(L) +224,000(L) HKD 7.915(L) 173,852,630(L) 72.29
01/11/2010 Ko Bee Limited 115(L) +224,000(L) HKD 7.915(L) 171,956,028(L) 71.50"

It looks a bit manipulative considering the quantity, when a main shareholder acts in this way is that a positive thing?.

גיא א
גיא א
13 years ago

אלעד, רק שני דברים לגבי ההבלדים שציינת על מינוף.

א -בגרסה השניה אתה כמובן תלוי ברצונו של הבנק להלוות לך סכומים כאלו. כפי שעידו ציין, יש גבול מסוים שבו אתה יכול למנף את עצמך ובנקים לא נוטים להלוות סכומים גדולים להרפתקאות פיננסיות (הכל תלוי כמובן בלווה הספציפי ובמעמדו)

ב- בחישוב שלך באופציה השניה אתה צריך לקחת בחשבון גם את הריבית שתשלם לבנק על ההלוואה. ההלוואה אינה מסתכמת ב-185 דולר בלבד מאחר וזו רק הקרן ללא הריבית. הדבר תלוי כמובן בריבית שתקבל (שתהיה מן הסתם טיפ טיפה גבוהה מזו של גולדמן זקס, אך ההפרש בין האופציות לאורך שנים קטן הרבה יותר מזו שהצגת, בזמן שהסיכון בשניה גדול יותר)

אלעד333
אלעד333
13 years ago

לעדו,

הכוונה של התגובה המקורית הייתה להבהיר למה אני חושב שכאשר אתה קונה אופציות של וולס פארגו מדובר במינוף.
כפי שרשמתי אני מחזיק מניות של וולס פארגו, אני מסכים איתך שצריך להיזהר בתחזיות מאקרו, ושצריך להיזהר עם התיאוריות הכלכליות.

אבל מנקודת מבטי, ההבדל בינינו הוא רמת השמרנות.
שוב לא רשמתי שלא צריך לקנות וולס פארגו אלא שצריך להיזהר בלקחת מינוף על נכס שהוא מטבעו ממונף (אופציה) ובמיוחד אם הנכס הזה יכול לסבול מבעיות מאקרו או מיקרו משמעותיות.

גיא,
א- אתה צודק, הכוונה הייתה להראות למה אני מחשיב את האופציה כמינוף.
מבחינתי לקנות אופציה זה לקחת הלוואת נון ריקורס, אבל בריבית גבוהה יותר, כלומר אני מפצה את הבנק על הנון ריקורס- בכך שאני משלם לו ריבית גבוה יותר.

ב- בכוונה רשמתי שאני מתעלם מריבית, כי אם מחשבים את הריבית אז צריך לחשב גם את הדיבידנדים.
בכל אופן גם אם תיקח ריבית של 5% לשנה (ומבדיקה שערכתי אפשר לקבל הלוואה דולרית בפחות), זה לא ישנה משמעותית את התוצאה. 185*1.05^7= 260.
יוצא פער של 8$ למניה,שוב בלי הדיבדנדים.

לירון
לירון
13 years ago

אני מצטרף באיחור לדיון על חברות הביטוח.

אני חושב שצריך להבדיל בין חברות שמבטחות רכוש לחברות שמבטחות חיים / עובדים / בריאות וכו'. בביטוח חיים אם אתה מבטח ביטוח בריאות לנער בן 15 אז אתה לוקח פרמיה של כמה שקלים בחודש ואם אתה לא מתמחר את זה נכון ולא משקיע את זה נכון אז כשהבחור יהיה בן 70, בהנחה ויש לו רצף ביטוחי, אם הוא חו"ח יחלה במחלה סיעודית תצטרך לשלם לו פי אלפים מהפרמיה שלו (וכאן גם לדעתי נכנס הקטע של האינפלציה). לעומת זאת בביטוח נכסים זה לא כך כי אתה מבטח רכוש בשווי מסויים, מוכן לספוג עד הפסד מסויים והחל ממנו אתה רוכש ביטוח משנה ובכל מקרה, גם אינפלציה של 10% בשנה לא תשפיע מהותית על העסק (מה גם שלדעתי הביטוח חסום בעלויות נומינליות). במקרה של ביטוח החיים לעומת זאת, אתה עלול להתפתות לרשום ביטוח למבוטחים חדשים בני 15 כדי לממן את ההפרשות לבני ה70 ולדעתי זו הייתה הכוונה.
להבנתי הזנב הארוך של הביטוח שבאפט מדבר עליו מתייחס לנושאי בריאות ולא רכוש ואשמח להבהרה אם מישהו חושב אחרת.

לירון.

pimodlen
pimodlen
13 years ago

בקשר לאנטרקום, היא הצגיה אתמול בWells Fargo Conference. (יש לינק באתר שלהם).
מה שאני לוקח ממה שנאמר:
David Field, CEO: "Local in November and December looks considerably better than it has for the past year,” Field said. “Having said that, we’ll have to see when the dust clears over the next few weeks whether that’s a timing difference or whether it’s real,"
כמו כן, הוא שב והזכיר שאנטרקום כבר השנה הגיע בחזרה לFCF כמו שהיא יצרה ב2007, מה שפותח אופציות מבחינת המודל הכלכלי שהחברה תוכל להכנס אליו.
בכלל, היה מעניין, מי שמושקע בETM – אני ממליץ להקשיב אם עוד לא עשיתם זאת.

עמיחי
עמיחי
13 years ago

לאחר מחשבות וכמה תחשיבים פסימים ואופטימים העברתי את רוב האחזקה שלי בוולס לאופציות. אני חושב שבסבירות גבוהה למדי אני יוכל ממש אותם ברווח נאה הרבה לפני 2018.

לא זוכר מי העלה אותם לדיון אבל מגיע לו כל הכבוד

גיאל
גיאל
13 years ago

חברה אני בתחילת דרכי כמשקיע ולומד מכם המון -מאד משמח אותי שהתמזל מזלי ויצא שתרמתי משהו חזרה 🙂

ארי
ארי
13 years ago

@עדו מרוז
היי עידו, קראתי מה שכתבת לגבי "מודל ליציאה".
הטייק שלי, הוא שאתה חייב לקחת את האספקט הטכני.
אם חברה 1 זולה מחברה 2, אך חזקה טכנית יותר (יותר התעניינות במנייה, עלתה יותר בתקופה האחרונה) הייתי מעדיף להשאיר את הכסף עוד קצת זמן במנייה 1 לפני שאני מעביר ל2.
תוך כדי עושה מעקב על התנועה במניה 2 (אני אוהב לשים קצת כסף על מנייה 2 כדי שיתן לי מוטיבציה מעקב).
הדרך טובה ליציאה מפויזציה עולה לפוזיציה טובה יותר, הוא להשתמש בפקודת טריילינג, כך אתה נותן לסוס לרוץ עד שהוא מתפגר.

* כמובן, אם אין התעניינות גוברת בשניהם אז הייתי מעדיף להעביר לטובה וזולה יותר, מין הסתם.

משה
משה
13 years ago

@עדו מרוז
שלום לכולם
אני נמצא בתחילת דרכי כמשקיע ועוקב אחר מספר אתרים בארץ ובחו"ל,
האתר הזה הוא באמת יוצא דופן גם ברמת המאמרים של עדו וגם בנועם של הדיונים
כך שדבר ראשון חשוב לי להגיד לעדו ולכל המגיבים תודה אני לומד מימכם המון.
לאחר שעלה פה הרעיון של ההשקעה באופציות של וולס בניתי טבלת אקסל עם גרף
כדי לראות באופן ויזואלי את ההבדלים בתשואות התאורתיות של המניה ושל האופציה
תהנו
https://spreadsheets.google.com/pub?key=0ApJjEmzEl4RAdHctTHcybkRVa0JQdHpBeG1Xdk9yRVE&hl=en&single=true&gid=0&output=html

ארנב
ארנב
13 years ago

עידו, האם ל-STC יש חשיפה כלשהי לבלאגן בשוק המשכנתאות? האם לא ייתכן שהיא תחטוף תביעות מבעלי דירות שה-TITLE שלהם נמכר במסגרת איגוח זה או אחר?

greg
greg
13 years ago

למה אתה קומנה WFC.WS ולא את wfc ? מה זה אומר ws?

גיאל
גיאל
13 years ago

מי שמתעניין בSTC אולי ימצא עניין בסקירה הבאה על חברה קטנה יותר באותו תחום
http://seekingalpha.com/article/239170-investors-title-company-represents-value-in-midst-of-housing-turmoil?source=feed