כמה כסף צריך בשביל לפרוש

מניות בורסה שוק ההון פנסיה-מוקדמת דיבידנדים אג"חזכור לי יום עבודה בהונג-קונג בו הבוס שלי ניגש אלי ושאל אותי – עדו, כמה כסף אתה חושב שצריך בשביל לפרוש. אני זרקתי – מליון דולר.
התברר שיום לפני הם ישבו כמה חברה ישראלים, והשיחה התגלגלה לה לנושא זה. רובם גם כן חשבו על מליון דולר, אלא שאז אחד מהם אמר להם שמליון זה לא מספיק, אלא צריך 3 מליון.

כנראה שנושא זה מעסיק אנשים רבים. האם זה אומר שאנשים רבים סובלים בעבודתם?
אני לא בטוח בכך, אבל זאת עובדה שבמשך השנים יצא לי לדבר עם די הרבה אנשים, ומסתבר שהנושא מעסיק רבים מהם, ולחלקם יש אפילו איזה שהוא מספר בראש. ישנם אנשים שאמרו לי שאפילו עם 500 אלף דולר הם יפסיקו לעבוד. לעומתם, בקרב החברים היותר עשירים שלי יש קונצנזוס על המספר – 15 מליון שקלים (שאלוהים ישמור).

הסיבות להבדלים בסכום

איך זה שלחלק מספיק חצי מליון וחלק צריכים 4 מליון?
האם אנחנו כל כך שונים, או אולי חלק מהחברים שלי פשוט אינם מחשבים נכון?

כן, אנחנו שונים

הצרכים הפיננסים של כל אחד מאיתנו שונים. ישנן משפחות שחיות מעשרת אלפים ברוטו בחודש, וישנן משפחות שבקושי מסתדרות עם מאה אלף. זוג חברים שלי שטען שהם צריכים 15 מליון שקל בשביל לפרוש, חי בדירת פאר בהונג-קונג, יש להם 3 ילדים שכולם הולכים לבתי ספר פרטיים ויש להם שתי עוזרות פיליפיניות בבית. לעומתם יש לי חבר שטוען שגם 500 אלף דולר יספיקו לו. חבר זה הוא רווק שחי די בצמצום.

ברור שהרווק צריך הרבה פחות כסף מאשר הזוג הנשוי בשביל לחיות ברווחה מבלי לעבוד.

לא חושבים על העניין עד הסוף

סיבה נוספת להבדל בין המספרים שקיבלתי מאנשים שונים, היא שרבים מהם לא ממש חשבו על הנושא הזה עד הסוף. מספר הקסם שהם נתנו היה יותר שליפה מהמותן מאשר סכום שהגיעו אליו אחרי מחשבה מעמיקה.

אני בספק רב אם החבר, שחושב ש -500 אלף מספיקים, ממש חשב על העניין, למעשה אני יודע שהוא לא חשב על כך. אם הוא היה חושב על כך לעומק, הוא כנראה היה מגיע למסקנה שגם בשביל רווק, 500 אלף דולר זה סכום נמוך מדי בשביל לחיות באושר ועושר מבלי לעבוד.

אז כמה באמת צריך

ישנם מספר פרמטרים בהם צריך להתחשב כאשר אנחנו באים לחשב כמה כסף אנחנו צריכים בשביל להפסיק לעבוד לצמיתות.

רמת החיים

כמו שכבר אמרתי למעלה, לכל אחד מאיתנו יש סגנון חיים שונה, וכך גם הציפיות שלנו לחיים שאחרי הפרישה הן שונות.
בחור רווק שחושב לפרוש בעיירה קטנה בהודו יצטרך הרבה פחות מאשר איש משפחה שחושב לגור בתל-אביב, להחזיק שתי מכוניות, ולנסוע שלוש פעמים בשנה לחו"ל.

כך שחשוב שקודם תחשוב טוב כמה כסף אתה צריך כל חודש. סביר להניח שמה שאתה מבזבז כיום זה מה שתבזבז גם ללא עבודה. שימו לב לא לשכוח את כל ההוצאות החד פעמיות. למעשה בשביל לא להשמיט הוצאות חשובות, הייתי מציע לחשב כמה בזבזתם בשנה האחרונה, ולהתבסס על כך. רבים מאיתנו לא בטוחים כמה הם בזבזו, וישנה נטייה לעגל כלפי מטה את ההוצאות. לאלו מבינכם שלא בטוחים כמה הם הוציאו, הייתי ממליץ לחשב מה הייתה ההכנסה השנתית המשפחתית נטו שלכם. מהכנסה זו הייתי מוריד את הכסף שחסכתם ו… וואלה – מה שנשאר הוא מה שבזבזתם.

בתור חסיד גדול של המושג "טווח ביטחון", הייתי ממליץ לכם גם להוסיף למספר זה כמה אחוזונים קטנים, בואו נגיד 10%-15%.

רמת התשואה

נניח שחישבת וגילית שאתה צריך 150 אלף שקל בשנה. זאת אומרת שאתה יכול לשים את כל הכסף שלך בתוכנית חיסכון שנותנת נגיד 4% בשנה, ולחיות מהריבית. כלומר אתה צריך 150 אלף כפול 25 שזה יוצא 3.75 מליון שקל כדי לפרוש, נכון?
ממש לא!

את החישוב הזה שמעתי ממספר לא קטן של אנשים, וזאת טעות חמורה שחשוב מאוד להסביר אותה. ישנן שלוש טעויות בחישוב הזה – הריבית יכולה להשתנות, התעלמות מאינפלציה והתעלמות מעלייה ברמת החיים.

– הריבית – בטח רובכם יודעים שהריבית לא תמיד כל כך גבוהה. כיום, למשל, בשנת 2009, הריבית היא פחות מעשירית האחוז. כך שאם פרשת עם 3.75 מליון, תקבל השנה רק 3700 ש"ח או 310 שקל לחודש. מה שאומר שאתה בצרות!
מסקנה – אי אפשר להסתמך על כל שהריבית תישאר גבוהה.

– אינפלציה – בואו נניח שמצאת מסלול חסכון שמבטיח לך ריבית של 4% ל-50 שנה (ניתן למשל לקנות אגרות חוב כאלו). במקרה זה תוכלו להבטיח לכם הכנסה שנתית של 150 אלף ש"ח. אולם גם כאן תתמודדו עם בעיה מאוד קשה, והיא כוח הקניה של הכסף. הכסף שלכם יאבד כל שנה מערכו, וזאת בגלל האינפלציה. האינפלציה היא האויב מספר אחד של החוסכים. כל שקל היום יהיה שווה הרבה פחות עוד עשר שנים שלא לדבר על שלושים שנה או יותר.

נניח שאתה פורש בגיל 50, ועקב אורך חיים בריא אתה מאריך חיים ומגיע לגיל 90. לאחר 40 שנה עם אינפלציה ממוצעת של 4% בשנה, כוח הקניה של ה-150 אלף יהיה שקול ל-31 אלף בלבד. לא מספיק בשביל לממן אורח חיים סביר, אפילו לא בבית-אבות.

– עלייה ברמת החיים – מעבר לאינפלציה אסור לשכוח שרמת החיים שלנו עולה עם הזמן. אולי אתה אומר לעצמך עכשיו – "אני לא צריך להעלות את רמת החיים שלי, טוב לי איך שאני חי היום". אז תחשוב טוב שוב.
בואו נחזור שלושים שנה אחורה, ונבדוק איך חי אדם ממוצע, והאם יכולת לחיות כמוהו. לפני 30 שנה אנשים לא החזיקו טלפון סלולארי, לא היו מחוברים לכבלים או לאינטרנט, מי שהיה צמא היה שותה מים (מהברז) או מקסימום תה/קפה וחופשות היו מעבירים באוהל בכינרת או באילת. אלו הן רק דוגמאות על קצה המזלג. בכול תחום בחיינו נרשמה עלייה דרסטית ברמת החיים.

מי שלא רוצה למצוא את עצמו מתנזר מההמצאות שטומן לנו העתיד, חייב לדאוג לכך שההכנסה שלו תגדל בקצב העלייה ברמת החיים.

החיפוש אחר ההשקעה האולטימטיבית

בשני פוסטים קודמים ניסיתי לבדוק את ההחזר שמקבלים מהשקעה בתעודת סל ומהשקעה בנדל"ן. גילנו כי קצב הגידול בדיבידנדים של תעודת סל כמו גם קצב הגידול של שכר הדירה אינם מדביקים את קצב העלייה ברמת החיים. כלומר, אם אתה רוכש מספר דירות להשקעה שביחד מניבות 150 אלף ש"ח בשנה, הכנסה זו לא תוכל לכלכל אותך לעולמים, וזאת בגלל שהעלייה בשכר הדירה מפגרת אחרי העלייה ברמת החיים בשתי נקודות האחוז בשנה (ראה הפוסט השקעה בנדל"ן – האם זה כדאי). כמו כן גילינו כי הגידול בדיבידנדים מפגר אחרי העלייה ברמת החיים ב-1.5 נקודות האחוז בשנה (ראה הפוסט איך להתפרנס מדיבידנדים בבורסה).
הקורא דורון הציע השקעה באג"ח צמוד מדד, אולם גם כאן צריך לזכור שבממוצע כל שנה רמת החיים עולה בכשלוש נקודות האחוז יותר מהאינפלציה, כלומר שמי שמשקיע באג"ח צריך להוסיף להון המושקע שלו 3% כל שנה (כלומר להגדיל את תיק האג"ח שלו ב-3% בשנה).

המסקנה היא שבין אם אתה משקיע בנדל"ן, באג"ח, בתעודת סל או בשילוב של השלושה, הריבית/דיבידנדים/שכר-דירה לא יספיקו לך, כיוון שהגידול השנתי שלהם אינו מדביק את קצב העלייה ברמת החיים, ולכן תצטרך כל שנה להשקיע מחדש חלק מהריבית/דיבידנדים/שכר-דירה שקיבלת.

בואו נחזור לשאלה המקורית – אז כמה כסף צריך בשביל לצאת לפנסיה?

כמו שאתם רואים אין כאן מספר קסם – הסכום תלוי ברמת החיים שלכם, באפיק ההשקעה ובתזמון ההשקעה. בפוסט על תעודות הסל גילינו, למשל, כי מי שפורש היום ושם את כל כספו בתעודת הסל SPY, צריך כעשרה מליון ש"ח בשביל לקבל הכנסה חודשית נטו של עשרת-אלפים שקלים. מי שמשקיע בנדל"ן או אג"ח לרוב יצטרך יותר, אבל עוד פעם, זה תלוי בעיתוי ההשקעה.

הדבר הכי חשוב שהייתי רוצה שתזכרו מפוסט זה הוא שהחישוב שלכם תמיד צריך להביא בחשבון את העלייה ברמת החיים. אם החלטת להשקיע באג"ח צמוד מדד, אז כל שנה תצטרך להוסיף 3% להון המושקע, ואם החלטת להשקיע ב-SPY, תצטרך להוסיף כל שנה 1.5% להון המושקע.

המסקנה היא שצריך בוכטה לא קטנה בשביל לפרוש – הרבה מעבר לסכום שאפילו אדם בעל הכנסה גבוהה יכול לחסוך.
אולם עם כמה פשרות, ניתן לפרוש גם עם פחות.

הקלות לפנסיונר

גיל – הקלה ראשונה ניתן לתת לפנסיונר המבוגר. ככל שגיל הפרישה מאוחר יותר, כך צריך פחות הון, וזאת בתנאי שהפנסיונר מוכן לבזבז גם חלק מהקרן ולא רק את הריבית (היינו לא להשאיר ירושה גדולה במותו). כמובן שצריך להיות זהיר ולא לבזבז את כל הכסף לפני המוות.

פנסיה חלקית – האמת היא שרוב האנשים שמפנטזים על פנסיה מוקדמת לא באמת מדמיינים את עצמם יושבים כל היום מול הטלוויזיה או יושבים עם כוס בירה מול הים. טוב, אולי חלקנו כן מפנטז על חיי זולה, אבל במציאות חיים כאלו נמאסים די מהר. רוב האנשים שחולמים לעזוב את עבודתם היו רוצים לעבוד בעבודה אחרת אבל משיקולים פיננסים הם נמנעים מכך, או שהם אוהבים את עבודתם אבל היו רוצה לעבוד פחות כדי להקדיש יותר זמן לעיסוקים אחרים. במקרה כזה הפנסיונר צריך פחות כסף – ההון שהוא השקיע ישמש רק כהשלמת הכנסה.

משקיע אקטיבי – האפשרות אחרונה היא האפשרות בה אני בחרתי, והיא להיות משקיע אקטיבי. משקיע שמקדיש זמן רב בלימוד שוק ההון, מסוגל להרוויח יותר מאשר תעודת סל, ולכן צריך פחות הון בשביל לפרוש.

פורסם בקטגוריה כסף. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.
Subscribe
Notify of
guest
217 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
gabi zi
gabi zi
14 years ago

אתה פשוט דוחה את זמן הפרישה שלי בעוד כמה שנים….

יקי
יקי
14 years ago

Hello again Ido,
In your post ob passive investor you recommand to buy ETF ,constantly being sure that on long term it will give a yield of x percentage a year, and in current post you claim ,it can not compete with the inflation and standard of living, so why not buying the equivelent ETF ,but the one that makes double or three time the mirror Index ,will it not promise you the needed margin to retire (not mentioning dividends…)?

יהונתן
יהונתן
14 years ago

http://www.bursacenter.co.il/ArticleShow.aspx?CatID=234&id=1002
יש בישראל גם תעודות סל ממונפות בלי הבעיה של המינוף היומי או החודשי. אפשר לראות בקישור לעיל. הבעיה היא שאם המדד נופל ב-50% והתעודה ממונפת פי 2, הלך עליך. זה בדיוק כמו לקחת הלוואה כדי לקנות מניות (רק אולי עם תנאי ריבית נוחים יותר משהמשקיע הפרטי יכול להשיג לבדו). אפילו את בן גרהאם זה הפיל בגדול.

משקיע מדדי
משקיע מדדי
14 years ago

מסכים עם יונתן. בתשקיף של תעודות הסל ה"אגרסיביות" המבטיחות פי 2 או 3 מהמדד (השונות מתעודות הסל ה"יומיות" המבטיחות פי 2 או 3 מהשינוי היומי) יש תנאי ברור של המרה כפויה. התנאי הוא שהמרה כפויה תתבצע כאשר מחיר התעודה יהיה נמוך ממחיר המימון שלה. כלומר תבוצע למחזיק המרה כפויה בנקודה הכי כואבת מבחינתו, הנקודה בה השוק נמצע בשפל הכי חזק, המשקיע הפסיד פי 2 או 3 מהירידה במדד, ואז הוא אוכל המרה למחיר תעודה באותו יום. בשפל האחרון של 2008 הומרו המרה כפויה כל (כל, ללא יוצא מהכלל) התעודות האלה שנסחרו בתל-אביב.

roseng
roseng
14 years ago

עדו, זה אחד הפוסטים הטובים ביותר והמשקפים נכונה את מצב הפרישה לפנסיה. המשך בדרכך!!!

סטן
סטן
14 years ago

עדו שלום,
הפוסט הכן נוגע בנקודה אקטואלית, לא פעם אנו עדים לשיחת מסדרון בנוסח "אם היה לי TBD מיליונים בבנק, הייתי פורש…".

לגבי התוכן, לא פעם אתה מזכיר את האינפלציה ומייד לאחר מכן את קצב עלייה ברמת החיים או קצב עליית השכר במשק, כפרמטרים שיש להתחשב בהם כדי לשמור על ערך כספינו. השאלה שלי היא כזאת, האם אין פה כפילות מסויימת, כלומר האם קצב עלייה ברמת החיים לא כולל בתוכו את האינפלציה ועוד "קצת"?
תודה.

gabi zi
gabi zi
14 years ago

סטן,
טוב לראות שאתה פה…

גבי זי

אמזונס
אמזונס
14 years ago

חבל זכיתי בלוטו ב-3 מיליון חשבתי לצאת לפנסיה ויצא לי החשק אוףףףףףףףףףףףףףףףףףףףף

Daniel
Daniel
13 years ago

עדו,
אתה כעודב HI TECH לשעבר … בטח עשית הפרשות לקרן פנסיה\ביטוח מנהלים\קרן השתלמות…
בהפרשות האלו ישנם פלוסים רבים (המעסיק משלים בנוסף להפרשה של עובד, פנסיה מובטחת,חיסכון טווח ארוך, הטבה במס בהפקדה ואין מס רווחי הון)
וגם כן מינוסים (דמי ניהול, רוב הקרנות לא מכים את המדד, הכסף בגלל אינפלציה נשחק).
חיסרון ענק , לפי דעתי, שכספים לא נזילים. קרן השתלמות כן נוזיל אך רק אחרי 6 שנים (זה עוד בסדר).
קרן פנסיה\ביטוח מנהלים לא נזילים בכלל!! רק שמגיע גיל פרישה (65-67 נכון לעכשיו) המבוטח מתחיל לקבל קצבה עד סוף חייו.

אני, כאצמעי מפריש כל שנה כ 47,000 שקל לפנסיה וקרן השתלמות ביחד(30,000 קרן פנסיה).
אין לי מעסיק , אז אף אחד לא משלים לי את הפרשות.אך כל השאר הטבות קיימות.

כל שנה אני שוקל מחדש: להפריש או לא?
דמי ניהול בקרנות האלו בממוצע כי 1.5% שנתי.
הטבה במס זה 25% מהפקדה, אם אינני טועה.

השאילה שלי: האם אתה היית עובד 50% משרה ומרוויח יפה האם היית משקיע את הכסף בקרן פנסיה?

Daniel
Daniel
13 years ago

תודה עדו!
אחד החיסרונות בקרן פנסיה החדשה שכסף לא נזיל אף פעם.
גם בגיל פרישה אין אפשרות למשוך את הכסף. רק יש אפשרות לקבל את הקצבה. פשוט לוקחים את הסכום בגיל 67, לדוגמא 1 מיליון שקל ומחלקים ל250 = סכום חודשי שאקבל כל חודש.
זאת אומרת 4000 שקל כל חודש עד סוף חיי. תשים לב שבגיל 67 אחרי החישוב הנ"ל זהו, הקרן כבר לא שייך לי, לא מעניין אותי איפה הוא מושקע, ירדה בורסה או לא. אקבל תמיד את ה 4000 שקל.גיל ממוצע הוא 85 , אז 18-20 שנה הכנסה שלי לא תעלה את ה 4000 שקל.

יהונתן
יהונתן
13 years ago

אפשר לפדות פנסיה תוך תשלום מס של 35%. לא?

Daniel
Daniel
13 years ago

יהונתן,
כן אפשר.
רק אחרי שאתה משלם דמי ניהול בערך 1.5-2% בממוצע מהקרן, וגם כן מנהלי קרנות מנהלים לך את הכסף (רוב מנהלי קרנות לא מכים את המדד) ועוד 35% מס -לא נשאר שם הרבה כסף לפנסיה … 🙁

יהונתן
יהונתן
13 years ago

כן, לא טענתי שזה מומלץ 🙂

בנימין
בנימין
13 years ago

לדניאל שלום
קודם כל אומר לך שאתה עושה מצוין לא שמים את כל הביצים בסל אחד. אני כנראה קרוב לכפול
מי גילך ואני השקעתי 15 שנה כשכיר בקרן פנסיה ועוד 13 וחצי שנה כעצמאי דרך אגב עדין משקיע סכום דומה לסכום שצינתה ואכן יש לך זכויות מס כך שאתה בונה בסיס לפנסיה עתידית
בנוסף אתה צריך להוסיף בטוח לאומי וכמובן גם זוגתך יהיה לה פנסיה כמו שלך
אני מאד ממליץ לך לחשוב על קרן ההשתלמות כמקור הכנסה פנסיוני וגם לחסוך אתו עד גיל 67
אתה יכול ליצר לעצמך קודם כל בסיס פנסיוני בטוח בנוסף תלוי בכישרון האישי שלך ליצר הכנסות נוספות דרך במניות כשם שעידו עושה לדעתי יש לפזר כוון שבחיים אין דבר בטוח
ולמעשה לעשות את מה שבפאט עשה אין הרבה אנשים שהצליחו כל כך החיים בנויים על סיכון סיכוי וצריך לדעתי להבין שרובינו לא גאונים אני עוקב אחרי הבלוג הזה ובאמת חושב שהוא הטוב ביותר מי סוגו וצריך להבין רובינו גם לא ברמה של עידו ויש לו תנאים אחרים מאשר לרוב האנשים
נראה לי שנסחפתי קצת בכתבתי ואולי אני כבר נמצא בסכומים הכללים שעידו כתב על כמה החברים שלו צריכים כדי לצאת לפנסיה אבל לא הגעתי לכך דרך מניות.
מאחל לכולם הצלחות

בנימין
בנימין
13 years ago

לעדו
החוק בארץ מ-2008 מחייב לעצמאים להפריש לפנסיה אבל רק על המוצהר בדוח השנתי.המבין יבין
אני יכול לומר לך על הפנסיה העתידית שלי שהיא של מבטחים הותיקה ההסתדרותית שנסגרה לקהל
ב-2003 שהפנסיה מחושבת לפי שכר קובע ביום היציאה לפנסיה בגיל 67 והיא צמודה למדד עד סוף
ימי חיי+ אשתי שזכאית ל-60 אחוז מהפנסיה שלי לא קשור לפנסיה שלה והכל צמוד למדד.
לגבי הפנסיות החדשות כולל מבטחים החדשה צריך לבדוק את הנאים.

בנימין
בנימין
13 years ago

לעדו שלום
ב16 ליולי 2009 כתבתה על החברים שלך שהעשירים שבהם מדברים על הצורך ב-15 מליון שח שיעמוד
לרשותם אני רק רוצה להראות לך על מה מדובר ואתן דוגמא קטנה מספר ירוק של מונית עולה
150000שח ועל כך אתה מתחיל לקבל 1000שח לחודש כיום מקבלים גם 1400שח אבל לא זאת הנקודה
ב-15 מליון ניתן לרכוש 100 מספרים ואז מדובר על הכנסה של 100אלף לחודש לפני הוצאות מס
עם תנסה לחשב בטווח הזה בין מונית אחת ל-100 אני בטוח שתיהיה זקוק להרבה פחות כסף לפנסיה
ניסיתי להמחיש לך כמה אנחנו יכולים להגזים.

Daniel
Daniel
13 years ago

עידו,
1. חוק לא מחייב עצמאי להפריש לקרן פנסיה או קרן השתלמות. המדינה ממליצה וגם נותן הטבות במס. לפי דעתי הפוך דווקא: אם הרווחת השנה 185,000 שקל (סכום למס אחרי ניכוי הוצאות, פחת …) אז אתה יכול בתור עצמאי להפריש 30,000שקל לקרן פנסיה ו 16,500 שקל לקרן פנסיה. אם לא הרווחת, אז אתה אמור להפריש פחות, כי אין לך מאיפה להפריש.
2. לא קיבלתי תשובה בטוחה ב 100% , אך כנרא שקצבה כן מוצמדת למדד. אך אתה במאמר שלך כתבתה שערך הכסף נשחק יותר (מדד ממוצע 2%).
3. אני מבין שזה יכול להיות טוב שלא יהיה לי גישה לכסף של פנסיה , כך לא אוכל להפסיד אותו 🙂 . אך מצד שני, חוץ מהקיצבה אינני יכול לגעת בסף.
למה חשוב לי לגעת בכסף? כי בחישובי הפשוט, אם אמשיך להפריש אותם סכומים וקרן שלי תעשה בממוצע 5-6% , אצבור כ 2,000,000 שקל (במקרה הטוב שדמי ניהול יהיו נמוכים).
הקיצבה שלי תהיה 2,000,000 לחלק ל 240 = 8,333 שקל לחודש. בשנה 100,000 שקל.
זאת אומרת אקבל בשנה 5% מהקרן פנסיה. אם הכסף היה אצלי, פשוט הייתי קונה אג"ח ממשלתי לתטווח ארוך (20-30 שנה)צמוד מדד, ובטוח הייתי מקבל את ה5% בשנה במשך על חיי. מה שכן ,בסוף חייו, סכום כסף גדול (אותו קרן של 2 מיליון) היה נשאר לילדים ונחדים שלי.
ברור לכם, 5% אג"ח ממשלתי – זה שמרני. אם מחלקים את הקרן ומוסיפים נגיד , 10% באג"ח קונצרניים ו 10% במניות דיוידנד אפשר לקבל גם 6-7% בקלות.
ועוד דבר, אם דמי ניהול 1.5% בשנה, במקום 2,000,000 שקל יהיה לי רק 1,700,000 שקל בגיל 67.איך? ריבית דה ריבית.תאמינו לי שרוב האנשים משלמים דמי ניהול מקסימלים בארץ.
אם אמשיך להשקיע בקרן פנסיה, אז אפרוש בגיל 67. אקבל את הקצבה עד סוף חיי ובסוף לא אשאיר לילדי שלי כלום ואז הם יצטרכו גם כן כל החיים שלהם לפריש לפנסיה… לעומת זאת אם אשאיר להם את כסף הם יוכלו להשקיע אותו ולקבל תשואות עליו.
בנוסף, אם חס ושלום, אצטרך טיפולים או ניתוחים רפאויים, אז לא אהיה תלןי באף אחד, כי יש לי כסף לטיפולים האלו.
4. במקרה שכסף מופקד בקרן פנסיה ישנם "+" נוספים: ביטוח, הקלות במס.
זה ההתלבתויות שלי.
לא פשוט הא? 🙂

המסכנה שלי(נכון לעכשיו):
כאשר אתה שכיר אין מה לחשוב, זה כדאי, כי מעסיק שלך כבר היום משלים לך את ההפרשה.
מאוד חשוב לחשוב על פנסיה לחסוך ולהשקיע לקראת פנסיה. כמובון שמאוד חשוב להתחיל בגיל צעיר.
חשוב ללמוד "מה עושים" עם כסף שחסכת אותו (אפילו שמדובר בסכומים קטנים).
חשוב לחסוח ולהשקיע בנוסף לקרן פנסיה.
חשוב את הקרן השתלמות לא להוציא ואז יש לנו תןכנית חיסכון זמינה אחרי 6 שנים הראשונות שממשיכה לעבוד בשבילנו (ריבית דה ריבית) וגם כן אין מיסוי על רווחים. ודבר חשוב נוסף, כסף נזילות בקרן השתלמות!!!
בקרן פנסיה , לפי דעתי, ממשלה עשתה נכון כאשר ביטלה את האפרשרות למשוך את הכסף. כך נוצר מצב שלכל אזרח, לא משנה כמה הוא חסכן וכמה הוא מבין בהשקעות , לפחות יהיה הכנסה נוספת חוץ מביטוח לאומי. כמובן לרוב האנשים סכום זה יהיה קטן מאוד(בין 400 ל 1000 שקל). אך זה גם כן תוספת חשובה, שאני ממש בספק שאנשים היו מגיעים איכשהו למצב הזה לבדם.

בנימין,
לגבי מוניות…
אם בן אדם בפנסיה,והוא מחזיק כמות גדולה של מוניות (מספר מונית) יש לא מאט בעיות.
הקרן יכולה לרדת, מספיק שממשלה מחליטה להנפיק אוד מספרים. יש גם התעסקות עם ניהול של 10 – 50 מספרי מניות, כי בעצם כל המוניות הם כאלו שלך… שילמו לך או לא שילמו לך…
בפנסיה בגיל 70-74 אתה לא צריך את זה… לא?
יש על זה גם מס.
לאומת זאת באג"ח ממשלתי תקבל אולי קצת פחות אך בטוח + הצמדה. בלי כאבי ראש, ובגיל הזה זה חשוב לפי דעתי.(אני רק בגיל כ 30 +).

Daniel
Daniel
13 years ago

עידו,
כבר היום בארץ יש מגנון ניהול עצמי בדומה ל USA.
הוא נקרא IRA . קיים בינתיים רק בקרן השתלמות ב2 חברות.
דמי ניהול שם עדיין גבוהים כ 0.8% . כן זה גבוה, בהתחשב שהם לא עושים הרבה, בעל קרן מנהל ומשקיע לבד(בארץ או ב USA בלבד, אין בהון קונג)

Daniel
Daniel
13 years ago

עידו וחברים של בלוג,
יש לי נושא מאוד מעניין, לפי דעתי.
צריך רק לתת לו שם נורמאלי:
ילדים והשקעות או מתי להתחיל ללמד את ילדינו על ערך הכסף?
או מה זה כסף ולמה אנו צריכים אותו?

לפי דעתי , כמה שיותר מוקדם.
אפשר להתחיל לתת לילד דמי כיס וביחד עם זאת לגרום לו להתחיל לקבל החלטות על מה לבזבז ואך לבזבז. לדוגמה, סכום X לתת לילד בשבוע. הסכום הזה אמור להיות פחות או יותר אותו סכום שגם ככה אנו נותנים לו בכל שבוע. מצד שני להסביר לו שמעכשיו הוא ראשי לעשות איתו מה שהוא רוצה אך יותר מזה הוא לא יקבל השבוע. אם אין לו מספיק כסף למוצרים שהוא רוצה ולפי דעתנו הוא בכלל לא צריך אותם, יש להסביר לו שהוא עדיין יכול לרכוש כל דבר שירצה אך בשביל זה הוא יצטרך לוותר על דברים אחרים ולחסוך את הדמי כיס.
דבר שני, בגיל מסוים יש לתת לו רמז שהוא יכול חוץ מחיסכון גם להרוויח את הכסף. רק צריך לחשוב איך מרוויחים את הכסף. זה תמיד מתחיל ב "לחשוב" קודם. ילד ישאל שאילות ואחפש תשובות…
כמובן ישי במגביל להסביר לילד על ערך הכסף…

בנימין
בנימין
13 years ago

דניאל!
מוניות!
אתה באמת צעיר מאד תמיד טוב מאד להתחיל לחסוך בגיל צעיר.
יש לי ניסיון בהשכרת מוניות יש לי 3 כיום ולהשכיר אחת או שלש או עשר
זה לוקח מכסימום שעה בחודש.עם יותר יש בעיות אחרות.
הממשלה כבר עשתה צעד כזה ב2003 ואז היה לי רק מספר אחד מאז רכשתי
עוד שנים ולאחרונה כמעט רכשתי את מספר 4 אבל פתאום המחיר התחיל לעלות
וכוון שאני מאמין בפיזור החלטתי להתמקד במניות.
ולמה כתבתי על מספרי מוניות את הקרן לא אוכלים עובר בירושה.
אין בעיה להשכיר גם בגיל 90 אני מכיר אדם בן 80 עם 10 מספרים
ומבסוט מהחיים שיש לו קצת תעסוקה.
אין בעיה להשכיר יד2 הכל בחינם. נכון יש מס הכנסה אבל גם על פנסיה
משלמים מס הכנסה גם במניות אתה משלם מס 20 אחוז על רווחים ועם מס
הכנסה יחליט שאתה סוחר כוון שהבנק שלך מדווח על הרווחים שלך אז
תשלם בהתאם.
אני מתעסק עם הרבה נושאים כדי לפזר סיכונים ונכון אני קצת יותר
מבוגר רק בן 62.
מאחל לך המון הצלחה

Daniel
Daniel
13 years ago

בנימין,
שקלתי לקנות מספר מונית שהמחיר היה מעניין : 120,000-130,000 שקל.
במחיר כזה יוצא לך מכפיל 10. זאת אומרת 10% תשואה לפני המיסים.
אך מחיר 150,000 פחות אטרקטיבי. כך זה 8% .
גם שאתה מוכר את המספר ברווח אז יש לך רווחי הון – מס.

בשביל השווא,
בנדל"ן אין לך מיסים עש 4350 שקל לחודש ופעם ב 4 שנים אפשר ללממש רווחים ללא מס.
ובהשכרת המונית אתה כל הזמן משלם מס… 🙁
גם הנכס אמור להיות יותר בטוח – קירות. במקרה הכי גרוע , ילדיך או אתה יכולים לגור שם…

Daniel
Daniel
13 years ago

מספר מונית זה יכול להיות פתרון טוב לגיל פרישה, במקרה שלפנסיונרים יש הנחה במס.

בנימין
בנימין
13 years ago

דניאל
בנושא המוניות אתה לדעתי טועה מתאים לכל אחד במידה ואתה מאמין
בפיזור סיכונים.
בדקתי היום והמחירים טסו לאזור 170000שח לא כולל והשכרה בערך
1300 עד 1400שח לא כולל כמובן שהם מתנהגים כמו בורסה.
בנדלן אתה זקוק לסכום פי שלש או ארבע להשקעה אחת. ונכון אין
מיסים אבל מעל הסכום שציינתה צריך לשלם 10 אחוז מס ואני בהחלט
מייסם זאת וגם משכיר דירות כדאי לקנות דירות קטנות אבל גם הם
עלו מאד. ושוב במסגרת פיזור סיכונים.
כיום לדעתי המניות הם כנראה ההשקעה הטובה ביותר לעדו יש נסיון
רב וכדאי לך ללמוד ממנו אני התחלתי להשקיע בשתי מניות עד עתה
הראשונה פרגו גם אני מאמין בבאפט ןהשניה בסטיוארט שאני גם
חושב שהיא תעלה מאד ברגע של צפיה להתאוששות בנדלן.

ידידיה
ידידיה
13 years ago

על פי הכתבה הזו, מחיר הקרן של מספר מונית ירד מאוד לפני כמה שנים. אין לי מושג עד כמה זה נכון ומה הסיכוי שזה יקרה שוב בעתיד, בנימין ודאי יוכל להרחיב.
http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3305015,00.html

Daniel
Daniel
13 years ago

עידו,
1.קרן השתלמות באמת חיסכון הכי משתלם. אתה צודק 100%.
ישנו דבר נחמד נוסף: אפשר לפתוח כמה קופות, נגיד כל שנה קופה חדשה. ואז אחרי 6 שנים ראשונות יש לך כל שנה כסף נזיל לגמרה. למה זה חשוב? כי אתה לא יכול למשוך חלק מקופת קרן השתלמות.חייב למשוך הכל ולהתחיל את הסבירת 6 שנים מהתחלה.טוב, זה חשוב למי שעדיין מפריש כל שנה.
הנה חברה שדיברתי איתם:
http://www.hadas-arazim.co.il/IRA
תשימו לב: 0.8% דמי ניהול + עמלות קניה ומכירה של ניירות ערך .
מחירי קניה ומכירה זולות. למה? כי זה מחיר אמיתי ללא תיווך.איך זכינו בכזה דבר? חוק מחייב את החברה לא להרוויח על זה.
דיברתי איתם, אפילו ב USA אפשר לסחור. ישנם הגבלות: לא יותר מ 10% בנכס.
2. בגירושים גם את הקרנות מחלקים 50\50 , כך שזה לא שיקול.
3. את הילדה שלי גם כן התחלתי ללמד על ערך הכסף. דיברתי איתה על קוקה קולה. על המותגים ויזמות דיברו איתם בבית ספר. יפה מאוד. יש ספר מעולה ומומלץ בחום שכתב אותו Bodo Schafer לפני כ10-15 שנה לפי דעתי. ספר לילדים אך תאמינו לי אנשים מבוגרים צריכים לקרוא אותו גם כן. הוא נקרא "כלב בשם כסף או אי-בי של הכסף". זה סיפור נחמד ומעניין על ילדה שיש לה בעיות במשפחה עם הכסף ואיך כלב לאט לאט מלמד אותה על שימוש נכון בכסף: להרוויח, לחסוך ולהשקיע. היא מתחילה מ 0 ומגיעה להשקיה בבורסה. הכל בשפה פשוטה. קראתי ביחד עם בת שלי, היא התלהבה מאוד.
מוזר, חיפשתי באינטרנט אך מצאתי בכל מני שפות את הספר אך לא באנגלית 🙁
הנה לינק:
http://lang-8.com/29764/journals/152161
יש שם בסינית או יפנית וגם גרמנית.
צריך כנרא להשקיע בחיפוש..
4. לגבי מוניות, זה מעניין. אך יש לזכור שממשלה לפני 7 שנים הנפיקה הרבה רישיוניות ומחירים ירדו מ 350,000-400,000 שקל ל120,000 שקל (+- 10%). נחמד , לא?

בנימין
בנימין
13 years ago

עדו

תודה רבה על הפרגון בנושא מוניות. מה שניסיתי להסביר בעצם להיות
עם עיניים פקוחות כל הזמן בדיוק כמו שאתה עושה במניות רק הניתוח
שלך צריך להיות ביחס לזמן ואכן בנושא מוניות הניתוח היה אכן הם
ירדו מאד בהתאם ללינק שידידיה העביר לכם. רק אותי עניין בנוסף
הכנסה חודשית לפנסיה + העברת הקרן שזה מספר המונית לילדים כירושה
או אפילו במהלך החיים. היתרון בסוג השקעה כזה שאתה לא מוכר וקונה
אולי קונה עוד כוון שאתה כבר לא צריך ללמוד איך לתפעל.
אתן דוגמא אחרת עד 2001 הזהב ירד 25 שנים והגיע כמעט למחיר 270 דולר
שזה היה קרוב לעלות של החברות כאשר חשבתי על זה באותה תקופה הבנתי
שאנחנו קרובים לקרקעית ואתה מבין שהיום זה היסטוריה.דרך אגב אני
נבהלתי שהמחיר הגיע ל650דולר והפסקתי לרכוש. כיום אני חושב שכנראה
ל1500 דולר אבל את זה הזמן יגיד וכוון שאני עוסק בפיזור לי זה מספיק.
נושא אחר שילוב של חלום מי לא רוצה לגור בבית פרטי בישראל ואצלי זה
היה חלום מגיל צעיר 22 אבל לא יכולתי לממש ולכן עשיתי צעד ראשון ורכשתי
דירה קטנה שנים ןחצי חדרים בבת ים לא הייתי נשוי עבדתי כטכנאי מכונות
במפעל מרכבים לאוטובוסים רכשתי דירה אצל קבלן על הקרקע ולקח יותר משנתיים
כדי שיבנו החלוקה היתה 3 שלישים הראשון נחתם חוזה בשליש השני שלמתי לקבלן
במשך יותר משנתים את כל משכורתי והשלישי השכרתי את הדירה ל10 שנים והמשכתי
לגור אצל הורי עד שהתחתנתי בגיל 32 וכאשר התחתנתי היתה לי דירה ללא משכנתא.
את ההמשך אספר בהזדמנות אחרת איך הגעתי לבית פרטי. רק התמדה וחיסכון עם אין
טוטו או לוטו או אישה עשירה.

Daniel
Daniel
13 years ago

איל למדת סינית?
נראה משימה בלתי אפשרית 🙂
ברצינות – אני רוצה שהבת שלי תלמד. מה אתה ממליץ בתור התחלה?

בנימין
בנימין
13 years ago

עדו שלום
כוון שאתה ממשיך לפרגן אז אני ממשיך בגיל 32 התחתנתי וכמו כולם עושים
חתונה ומקבלים פחות או יותר את ערכה ההורים משלמים והילדים חוסכים עם
יש להם מטרה בחיים והמטרה היתה להגיע מה יותר מהר לדירת 4 חדרים אני
לא נסעתי לחול כמו כולם אלה לסיני לירח דבש ואת הכסף חסכתי.
סיימתי הנדסת מכונות עוד לפני החתונה התחלתי לעבוד בצהל כאזרח עובד צהל
ואחר כך עברתי לעבוד בתעשיה אווירית שנתים לאחר החתונה קבלתי פיצויים
לפני שעברתי לתעשיה אווירית גם אישתי קיבלה פיצויים ממקום עבודתה
ואם כל הכספים שחסכנו רכשנו דירה 4 חדרים בבת ים .
שנים חלמתי על בית פרטי ולאחר חפושים וחלומות של 17שנה מגיל 22 מצאתי
עמותה שהחליטה לבנות בחולות ראשון לציון בתים דו משפחתים 4קומות כל
אחד וזה קרה בנובמבר 1987 רכשתי בהלוואות מגרש של 250מטר מרובע שלי
והשכן שלי גם כך שעל חצי דונם הקמנו שני דו משפחתים. כל אחד 8 חדרים
ועוד מרתף של 50 מטר רבוע כוון שלא היה לי כסף בניתי לאורך תקופה ארוכה
לקח לי 7שנים לבנות שצריך לזה הרבה כוחות נפשים אבל המטרה מקדשת את
כל האמצעים ומי שבאמת רוצה יכול.
פעם האזור שלי היה רחוק ממרכז ראשון לציון אבל כיום אנחנו ממש במרכז
אני גר באזור קניון הזהב או סינימה סיטי החדש. והמחירים בשמים.
ואת כל זה עשיתי מגיל 39 ועד 46.
מנסה להבהיר חשוב לסמן את המטרה ולא להרפות.
ותודה שוב על הפירגון.

רונית
רונית
13 years ago

עידו תודה על ההתעמקות בשאלה שמטרידה רבים מאיתנו.לגבי ה-15 מיליון שקל – האם הסכום כולל גם את שווי בית המגורים או שזה אמור להיות סכום שכולו מושקע בנירות ערך בנוסף לשווי בית המגורים.האם ה-15 כוללים עזרה בדיור ל-3 ילדים וכמה? או שזה לא נכלל.מה לגבי גיל הפורש לפרישה מוקדמת….50 למשל.האם לדעתך ניתן לחיות רק מריביות ללא שימוש בקרן….

בנימין
בנימין
13 years ago

לרונית
אני לא עדו אבל בואי נעשה חשבון משוער לא בשמים
נניח שאת צריכה 10000 שח לחודש
נניח שאת צריכה לקחת בחשבון שתגיעי לגיל 90
כלומר 40שנה כפול 10000 שח שווה 4.8 מליון שח קרן בלבד
וזה עדין ללא אינפלציה ועליית רמת החיים וסכום
זה צמוד לפחות רק עבורך.
לכן הבעיה שצריך כל הזמן לחפש השקעות מניבות לעניות דעתי
לא רק במניות אתן לך דוגמא של זכות ציבורית למונית להשכרה
שאני לא מזמן ציינתי לפני שנה עלתה לי 145 אלף שח שכירות
בין 1000שח ל1200שח כיום המחיר 175 אלף שח ושכירות בין
1450שח ל1600 שח כלומר יש אופציות נוספות וככול שהגיל
האישי גבוה יותר חייבים לפזר השקעות זאת דעתי בלבד.

רונית
רונית
13 years ago

בנימין תודה על תגובתך.אני לא מבינה במוניות אבל נראה לי שהחשבון 4.8 מיליון לוקח בחשבון שימוש בקרן ולא כפי שרציתי לא לגעת בקרן ולהשתמש רק בריביות.בהנחה שהמשפחה צריכה 15000 ש"ח בחודש למשך 40 שנה, סה"כ – 7.2 מיליון שיהווה קרן. נניח שבהשקעה סבירה בבנק תקבל 4% תשואה בשנה – לא בשמיים – תקבל 24000 ש"ח לחודש ריבית בלי לגעת בקרן.הרעיון הוא לקחת יותר ממה שצריך בפועל כדי להתחשב ברמת חיים אינפלציה וכו'.זה לא לוקח בחשבון בית מגורים, עזרה לילדים בדירות וכו' האם זה מסביר את הפער ל- 15 מיליון?
או אולי עידו לוקח בחשבון רמת חיים של 50000 ש"ח בחודש מתוך הנחה של 4% תשואה על 15 מיליון בלי קשר לבית שלך או לעזרה לילדים.

בנימין
בנימין
13 years ago

רונית
עדו הסביר לך שאת זקוקה בערך ל-7% לשנה רק לשמור על ערך הכסף ואכן
בבנק זה מה שאת מקבלת 4% + צמוד למדד ( המדד היום בין 2-3 אחוזים
כך שאת רק שומרת על ערך הכסף. אולי מרוויחה 1%
ולכן כל השקעה שאת עושה את צריכה להפחית את 7% לשנה כדי להבין
כמה באמת הרווחת.
קשה לי מאד להסביר לך בכתב את יכולה לכתוב לי לאי מייל שלי ואז
אתן לך את מספר הטלפון שלי ואשמח לעזור לך עם דוגמאות אמיתיות
מהחיים כוון שאני כנראה הכי מבוגר בבלוג זה.
כתובתי feldsteion60@gmail.com

רונית
רונית
13 years ago

עידו תודה רבה ,הארת את עיני.אם זה כך אז רוב השקעות הנדל"ן אפילו לא שומרות על הקרן שלנו ברובן מקבלים תשואה של 4%-5% בלי לקחת בחשבון את עלית שווי הנכס או ירידת שווי הנכס ,תלוי במקרה הספציפי.
גם רוב האנשים שמשקיעים את כספם בנירות ערך בבנק מקבלים תשואה של 4%-7% בעצם לא מרוויחים כמעט כלום לדעתך.
מה קורה פה??
ביטוחי המנהלים נותנים מיציאה לפנסיה סכום קבוע – ואם אדם חי 30 שנה מיציאה לפנסיה אז בעצם ערך הכסף שלו הולך ויורד….
בכל זאת אנשים שחסכו יפה – 10-15 מיליון מרשים לעצמם לצאת לפנסיה מוקדמת בגילאי חמישים – ואני מכירה רבים כאלו- האם הם לא מודעים לכך שהקרן יורדת או שהם מצליחים לקבל תשואה גבוהה יותר מהשקעות שונות של הקרן.
אני יוצאת למסע לימודים בעקבות האתר שלך …

רונית
רונית
13 years ago

בנימין הי,
ראשית תודה על תגובתך ועל הרצון הטוב להסברים נוספים אני בהחלט מעריכה ….
בשלב זה אני מעדיפה לקבל את עצותיך ונסיונך פה באתר.(כך יהנו עוד מהערותיך הנבונות)ראיתי שאתה מפזר את השקעותיך בין 2-3 דירות למוניות ולקנית מניות.האם אתה פרשת מעבודה?
וכמה כסף צריך לדעתך כדי לפרוש – רוב האנשים בתחום ששאלתי מדברים על בין 12-17 מיליון.
פיזור השקעות הוא נכון בעיני אבל במקום לקנות נדל"ן ניתן לקנות "נדלן 15" ולחסוך את הכאב ראש בטיפול בדירים ושיפוץ בתים.הבנתי שהיית עצמאי תקופה האם סגרת? מכרת את העסק?
או שהעסק מתנהל בלי נוכחתך במקום?
גם לי יש עסק שאצטרך לשקול מה לעשות איתו…
רוב יועצי ההשקעות מסכימים עם עידו לגבי תעודות סל…הרי בלי להתאמץ אתה מקבל 10% תשואה על תעודת סל של ת"א 100 פשוט לקנות ולשכוח….

אסף נ
אסף נ
13 years ago

היי רונית, הערה קטנה לגבי נדלן –
בד"כ העליה ברמת החיים משתקפת גם בעליה בשווי הנדלן, עדו תקן אותי אם אני טועה.
למשל, דירה במרכז העיר, שוויה יעלה לא רק בצמוד לאינפלציה, אלא צמוד גם לרמת החיים.
שהרי אם זה לא היה קורה, לאורך זמן, כולנו היינו יכולים לקנות יותר ויותר דירות. מה שנראה הוא שהקושי לקנות דירה נשאר קבוע, בעוד, שהקושי לקנות מיקרוגל למשל או מחשב ירד פלאים בשנים האחרונות.

בנימין
בנימין
13 years ago

רונית שלום
אנסה להסביר לך את תוכנית הפנסיה שלי לגיל 67 בדיוק לעוד 57 חודש.
מבטחים הישנה – 7000שח צמוד
בטוח לאומי – 1900שח צמוד
אישתי פנסיה – 4000שח צמוד
בטוח לאומי – 1900שח צמוד מניח כמו שלי
2 דירות קטנות – 4950 שח אחרי 10% מס הכנסה משתנה בהתאם לשוק ערכן
בערך 1.6 מליון
3 מספרי מונית – 1450 כל אחת מס הכנסה נניח מונית אחת נשאר 2900שח
ערך כל אחת היום 175 אלף שח
הכנסה אישית נוספת – 900שח
סהכ 23600שח אבל צריך לשים לב שאני צריך להוריד 3% כל שנה עקב
עליית רמת החיים או לייצר אותם במניות או כל דרך השקעה אחרת
כדי לשמור על אותה רמה.
וזה מה שאני עושה היום עבור העתיד וכמובן שאת מבינה שהרכוש הקבוע
יעבור לילדים שבנוסף קיים הבית שבניתי ואני גר בו. לדירות הקטנות
יש פוטנציאל השבחה אחד ברמת גן פינוי בינוי והשני בבת ים תמא 38.
שיכול לעלות את ערכן יחד בין 50 ל- 80 אחוז לפחות.
מקווה שהסברתי את עצמי קצת טוב יותר בעזרת מספרים.

ידידיה
ידידיה
13 years ago

אסףנ, אני לא יודע מה באמת קורה עם נדלן, אבל הלוגיקה שלך לא חייבת להיות נכונה. ייתכן שמחיר דירה חדשה עולה בהתאם לרמת החיים, אבל מחיר הדירה הישנה שלך לא יעלה באותו קצב.

בנימין
בנימין
13 years ago

לידידיה
בקשר להערה שלך בנדלן מחירי הדירות בגוש דן או יותר נכון
תל אביב,רמת גן,גבעתים ועוד המחירים עלו מאד רק בגלל הקרקע
פשוט אין קרקע ולכן הורסים בתים בני 50+ בונים רבי קומות
ומקבלים דירות גדלות יותר חדשות +חניה+מחסן והן מדביקות
את רמת החיים העולה. אבל צריך לקנות בשפל בדיוק כמו מניות.

יהונתן
יהונתן
13 years ago

השאלה אם חיסכון מצליח לעקוף את העלייה ברמת החיים כרוכה בשאלה אחרת: האם יגדל האי שוויון בחברה. לדעתי, שתי השאלות שקולות לחלוטין, על אף שלראשונה יש מטען ערכי חיובי ולשנייה מטען ערכי שלילי. אם ערך החסכונות (כלומר הבעלות על ההון) יעלה, התוצאה תהיה עלייה ניכרת ברכושם של העשירים. לעומת זאת, אם ערך רמת החיים יעלה, הדבר מסמל עלייה בהכנסתו של הציבור כולו.
למיטב ידיעתי, בעשור האחרון בישראל ידם של העשירים הייתה על העליונה.
העליה בשכר הממוצע מ-1 בינואר 2000 ל-1 בינואר 2010 הייתה 23% (מ-6,300 ל-7,800. בערך 2% לשנה נומינלית). העלייה בבורסה במדד ת"א 100 הייתה 100% (מ-528 ל-1064. קצת יותר מ-7% נומינלית). האינפלציה הייתה 1.6% לשנה. כלומר, עליית השכר הממוצע הייתה אפסית, בצורה שהיא ממש מעציבה. עליית ערך המניות הייתה ברמה משמעותית מאוד. התוצאה היא שמרבים לדבר, ובצדק, על הגידול בפערים בחברה.
עם זאת, ייתכן שעליית השכר הממוצע הרלוונטית לאדם מהמעמד הבינוני היא זו שמתרחשת בקרב בני המעמד שלו, ולא רלוונטי לו מה למשל קורה אצל ערבים, חרדים ואתיופיים. הוא לא משווה את עצמו אליהם, לא גר במקומותיהם, ולא מנהל אורח חיים צרכני הדומה לשלהם.

ידידיה
ידידיה
13 years ago

יהונתן, ההערה שלך על השקילות היא נקודת מבט מקורית ומעניינת. לגנות הדיון הציבורי אציין שבדרך כלל הוא מתרכז בפערי המשכורות ופחות בהתפלגות ההון.

עדו, אחרי 30-40 שנות פנסיה, הילדים כבר יצאו לפנסיה בעצמם…

יהונתן
יהונתן
13 years ago

עדו, מבחינת נורמת הסיוע לילדים, בישראל מקובל שהורים עוזרים לילדיהם עם דירה בדרך כלל בחתונה או אפילו לפני כן. במגזר החרדי למשל הורה צריך לממן דירות לעשרת ילדיו, כשהוא עני דלפון, וחייו אינם חיים.

יהונתן
יהונתן
13 years ago

מצאתי טבלה מעניינת משנת 2000 – אפשר להשוות בדיוק לפי ענף http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-575849,00.html
ומצד שני, http://www.cbs.gov.il/www/y_labor/e1_06.pdf

המסקנה, הבנאלית משהו, להיות בחברת חשמל הכי טוב.

עדו, יכול להיות שבמשכורות עצמאיים הסיפור שונה.

דפני
דפני
13 years ago

עדו אני מאחלת לך שתוכל לעזור לבנות שלך גם בחיים ולא רק אחרי שתתפגר כמו שכתבת.
תוחלת החיים לא עושה טוב לאף אחד ,הילדים חסרי סבלנות בגלל הכסף והזקנים דואגים
שהכסף יספיק לתרופות או לבית אבות וכו.
נראה לי שהסכומים שציינתם מוגזמים כי במצב של היום רוב האוכלוסיה לא יכולה לצאת
לפנסיה ודוקא אלו שיכולים אז לא יוצאים לדוגמא עזריאלי שממשיך לתפקד בגילו או פרס .

יוני
יוני
13 years ago

התשובה היא:כל מקרה לגופו.אבל באופן כללי כמו שאדם שבתו זקוקה לניתוח מציל חיים שעולה הון ישיג את הכסף, כך חרדי משיג את הכסף.
בציבור החרדי-ליטאי בארץ, התפתח מצב שכאשר הילדים מגיעים ל"שידוכים" אם ההורים מעונינים שהילד יתחתן בזמן ולא "יתקע" ואח"כ יהפוך לסחורה סוג ב' ,הם צריכים להתחייב לסכומים אדירים.
זוג חרדי צעיר אולי על הנייר מתחיל את חייו במצב כספי טוב,אבל אם חושבים ע"כ שהוא יצטרך לשךם לילדיו כמו הוריו הוא בעצם במינוס גדול.
הדעה האישית שלי היא כמו עדו שהורים צריכים לחנך את ילדיהם להצליח בכוחות עצמם מבלי להיות נטל על ההורים או על החברה.

אבינו
אבינו
13 years ago

עידו,
אתה חושב שתתפגר אי פעם? ואם אתה חושב שאכן כן, מה התועלת בעשיית הכסף? לאן תקח אותו, היכן תדחוף אותו?
אבל עכשיו ברצינות, אם אתה לא עובד בכדי שהילדים שלך יהיו מסודרים בחיים, אז אני ממש לא מבין אותך,

יוני
יוני
13 years ago

עדו,בכל מגזר אם לבחור\ה יש כסף הם יהיו קצת יותר מחוזרים, לכן כל הורה שיתן לילדיו דירות לכאורה יקל עליהם במציאת המיועד\ת.

ברור שבציבור החרדי באופן כללי זה פוגע,אבל הציבור החרדי הוא די רחב היום, כך ש "לכל סיר יש מכסה".

באופן כללי לבחור יותר קל:

בציבור החרדי בחור קונה לעצמו שם טוב הרבה בזכות הכישורים האישיים שלו,בעיקר ביכולת הלמדנות שלו בגמרא,מה שנותן לבחור אפשרות לבלוט ביחס לחבריו אם הוא יתאמץ.

ברור שחלק מהיכולת להתעמק בגמרא היא מולדת [כישרון],אבל בהתמדה ורצון גדולים ניתן ג"כ להצליח במידה מסויימת.

בחורות לעומת זאת נמדדות בגישה די שוביניסטית ולכן הרבה מהן תחשבנה מוצלחות, ואז נושא הכסף משחק תפקיד גדול.

בכל מקרה,מציאת זיווג מוצלח אינו עניין של מה בכך באף מגזר,ולכל מגזר יש את הקשיים שלו.

מה שכן,בציבור שאינו דתי יש לאינדבידואל[הבחור\ה] הרבה הרבה יותר יכולת להשפיע על מציאת זיווגו,שזה בעצם הרבה יותר הוגן.

בציבור החרדי זה כלל לא מקובל לגור עם ההורים.

יוני
יוני
13 years ago

לגבי החיסכון אצל חרדים:אינני חושב שהם חוסכים יותר מאחרים,או חיים בצניעות יתר, הם פשוט מוציאים את הכסף בצורה שונה במקצת.

שוב,הם מצליחים במידה מסויימת לתת לילדים כסף,כמו שישראל קמה ומצליחה כנגד כל הסיכויים,וזה בגלל שישנם אנשים שמוכנים לההרג למען המדינה.

יהונתן
יהונתן
13 years ago

העובדה שבחורות נשפטות בחברה החרדית לפי הכסף (לא שלהן, אלא של הוריהן), היא אכן תופעה נדירה יחסית, חומר לאנתרופולוגים. כמובן שגם קריטריונים אחרים שלפיהם שופטים בחורות, כמו מראה חיצוני, אינטליגנציה ודברים אחרים, תקפים בחברה החרדית כמו בכל חברה אחרת.

אני חולק על יוני – רוב החרדים חיים בצניעות קיצונית. והם לא יכולים אחרת – הם נורא עניים. אין להם כסף.

רונית
רונית
13 years ago

עידו אני מבינה שסיימת את הטיול בהונג קונג המופלאה …אני נמצאת שם פעמיים בשנה כבר 15 שנה אבל האמת שדי התעייפתי מהטיסות הארוכות והשנה קצת התחמקתי.
היום זוג צעיר לא יכול לרכוש דירה אם אין לו 40% הון עצמי.הם לא יכולים להגיע להון זה ללא עזרה מההורים.לפעמים רק לצד אחד מההורים יש כסף לעזור ואז הצד הזה מנסה לעזור יותר כדי שבכל זאת ירכשו דירה התחלתית.אני כן חושבת שהורים צריכים לעזור לילדים לרכוש השכלה גבוהה ודירה ראשונה.שלא נדבר על עזרה פה ושם בכסף או בטיפול בנכדים לאורך השנים.

גם אם אפסיק לעבוד לא אפסיק לעסוק בהשקעות…הזדמנויות בנדל"ן יש תמיד צריך לפקוח עינים .את הבית הנוכחי קנינו לאחר שבמשך שנה ביקרנו בכל הבתים\קוטג'ים באיזור…קנינו בית במצב שלד אחרי כינוס נכסים והשלמנו את בניתו.השווי שלו יותר מהכפיל את עצמו.אומנם בית מגורים אינו השקעה כלכלית אבל יש להניח שכאשר ילדי יעזבו את הבית אמכור את הנכס לדירה יותר קטנה ואז כן יש משמעות לשווי הנכס כי ההפרש יעבור לצד ההשקעות.

אני קצת המומה מהמעבר שלך לביגין… הילדים משלמים מחיר .נורמות ההתנהגות בסיI שונות מאוד מהארץ.אם תשאר שם שנים רבות לא יהיה להם קל לחזור להתנהגות הישראלית ולחינוך הישראלי בבית ספר.

קראתי מאמר שצריך 17 מיליון כדי לפרוש שזה כולל את בית המגורים ועזרה לילדים בדירות .

אני עדיין חושבת שמשכורת מעבודה מהווה הבסיס הראשוני למחייה ורווחים מבורסה והשקעות נדלן וכדומה מהווה תוספת המגדילה את ההון העצמי.אם אתה מוותר מראש על משכורת מעבודה במשבר כלכלי בבורסה או בנפילה זמנית בנדל"ן – אתה בבעיה.לפחות בתחילת הקרירה המיקצועית.אחרי שיש לך מספיק כסף בבנק אתה יכול לעזוב את העבודה ולהתעסק רק בהשקעות.
אם למשל לא היית עוזב את תחום עבודתך הקודם ובו זמנית היית עוסק גם במניות מצבך היום היה הרבה יותר טוב.
כשתגיע לסביבות החמישים תגלה סביבך כאלו שעשו את המיליונים יש וממשיכים לעבוד עד מותם ויש כאלו שיצאו לפנסיה מוקדמת ויהנו מכספם.

.

צאלון
צאלון
13 years ago

יהונתן, כתבת:

"השאלה אם חיסכון מצליח לעקוף את העלייה ברמת החיים כרוכה בשאלה אחרת: האם יגדל האי שוויון בחברה. לדעתי, שתי השאלות שקולות לחלוטין, על אף שלראשונה יש מטען ערכי חיובי ולשנייה מטען ערכי שלילי. אם ערך החסכונות (כלומר הבעלות על ההון) יעלה, התוצאה תהיה עלייה ניכרת ברכושם של העשירים. לעומת זאת, אם ערך רמת החיים יעלה, הדבר מסמל עלייה בהכנסתו של הציבור כולו."

אני לא יודע עד כמה הטענה שלך נכונה מבחינה פרקטית, אבל היא בטוח לא נכונה מבחינה לוגית: השאלות לא שקולות.
כדי שהשאלות יהיו שקולות צריך להניחה שההון הוא סטאטי, כלומר, שאנשים נשארים באותו עשירון מבחינת ההון שלהם.
אבל מה יקרה אם נוצר ענף חדש ובו בעלי הון חדשים (!) עשירים מאוד, כמו למשל ענף ההיי-טק? במצב כזה יתכן שמידת האי שיוויון בחברה תגדל ובאותה העת ההון של העשירים הישנים לא יצליח לעקוף את העליה ברמת החיים.
– וזאת בניגוד לטענה שלך.