תיק המניות בספטמבר 2010

זוכרים שבחודש שעבר כתבתי שהפסימיות של המשקיעים הגיעה לשיא חדש ממרץ שנה שעברה? כמו כן כתבתי שזה סימן מעודד כי הזמן לקנות מניות הוא כשכולם פסימיים.

אז הנה הגיע חודש ספטמבר והבורסה האמריקאית עלתה. למעשה זה היה חודש ספטמבר הכי טוב מזה 71 שנה!

מה שמראה שוב שבעולם ההשקעות כדאי ללכת נגד הזרם. כשכולם פסימיים והעיתונים מלאים בנבואות זעם – זה הזמן להיות אופטימיים (או לפחות לא להצטרף למקלת הפסימיים).

ההתנהלות של העיתונים הכלכליים בארץ מאוד מאכזבת אותי. בעבר היו מספר כתבות בדה-מרקר (של מירב ארלוזורוב בין השאר) על כך שהציבור לא מרוויח מהבורסה בגלל שהוא כל הזמן נכנס ויוצא, ולא מצליח להשקיע לטווח ארוך. אבל האם לדה-מרקר ולגלובס אין חלק באחריות לכך שהציבור נלחץ כל שני וחמישי?

האם זה באמת תפקידה של העיתונות הכלכלית לצטט שלוש פעמים בשבוע את רוביני ופעם בשבוע את מרדיט וויטני?

בסוף אוגוסט קיבלתי מכתב מקרוב משפחה שלי ששאל אותי האם באמת כדאי להכניס כסף לבורסה כיוון שכל המומחים מנבאים נפילה של 50% בשוקי המניות. קרוב המשפחה הזה מנוי לעיתון דה-מרקר, ואני בטוח שהוא קיבל את הרעיון של נפילת שוקי המניות מעיתון זה. לרוב האנשים אין את הזמן (או את הרצון) לבצע בדיקת עומק לכל הנביאים והמומחים שמצוטטים בעיתונים. כך שאם כתוב בעיתון שמרדיט וויטני ניבאה את המשבר, הם יאמינו לכך (למרות שזה לא נכון).

האם העיתונות הכלכלית באמת צריכה לשמש במה לנביאי השקר?

האם לא היה עדיף שהם יבזבזו דיו על נושאים חשובים יותר?

עכשיו כשגמרתי להתלונן, הנה התשואות של המדדים השונים:

מתחילת השנה DIA עלה ב-5.2%, SPY עלה ב-3.9% ההאנג-סנג עלה ב-4.9% והתיק שלי עלה ב-25.9%.

התיק הממונף שלי ירד ב-3.2% (בגלל וולס-פארגו), כך שאם הייתי מחשיב גם את התיק הממונף, התשואה שלי הייתה נמוכה יותר.

דוחות ודיווחים

החודש היה שקט מאוד ללא שום דוח כספי.

באחד העיתונים בהונג-קונג הייתה ידיעה שסאונדוויל (סימול 878) ביקשה לפני מספר חודשים אישור לבניית בית-מלון במקום הנכס ברחוב Hing Wan. החברה מחזיקה את הנכס כבר מספר שנים, וזה יהיה נחמד אם היא תפתח אותו סוף סוף. הבקשה היא לבניית מלון בן 25 קומות (לעומת הבניין הנוכחי של 5 קומות)

הבניין ברחוב Hing Wan

בינתיים מספר התיירים שמבקרים בהונג-קונג ממשיך לשבור שיאים. אלו חדשות טובות מאוד להחזקות שלי בבתי-מלון – קרי אסיה-סטנדרט (סימול 129) ושון-הו-טק (סימול 219). אבל גם לסאונדוויל כיוון שתנועת תיירים ערה תעזור לדמי השכירות שהיא מקבלת. שימו לב שאוכלוסיית הונג-קונג עומדת על כ-7 מליון תושבים (בערך כמו ישראל), אבל היא מקבל יותר תיירים בחודש מאשר ישראל מקבלת בשנה. מכאן ניתן להבין את התרומה החשובה של התיירות לכלכלה ההונג-קונגית. מה גם שבעוד התיירות להונג-קונג היא בעיקר תיירות-שופינג, התיירות לארץ היא בעיקרה צליינית.

עסקי הרדיו בארה"ב ממשיכים להתאושש, כאשר באוגוסט נרשמה עלייה של 7% בהכנסות התעשייה ביחס לשנה שעברה. בנוסף לכך, עונת הבחירות המתקרבת תבטיח הכנסות גבוהות יותר מפרסום ברבעון הרביעי ביחס לשנה שעברה. הנה ציטוט מתוך כתבה בכלכליסט:

באופן מסורתי, כ־75% מהיקף הפרסום הפוליטי בבחירות האמצע יוצאים לדרך ב־30 הימים האחרונים של הקמפיין", מסביר איוואן טרייסי, אנליסט בקמפיין מדיה אנליסיס גרופ. "זו הולכת להיות פוליטיקה מחוף לחוף ומקיר אל קיר בטלוויזיה וברדיו בסתיו הקרוב", הוא מזהיר.

גם באפט רואה שיפור בעסקים אצל חברות הבת שלו והוא שולל את האפשרות של מיתון נוסף בארה"ב. ההבדל בין באפט לבין נביאי השקר הוא שבאפט מבסס את ההערכות שלו על הביצועים של החברות שלו. זה לא אומר בהכרח שהוא צודק, אבל אם הוא אומר שיש שיפור (אם כי אטי) בביצועים של חברות הבת של ברקשייר, אז זה אומר הרבה לגבי הכלכלה האמריקאית, כיוון שחברות הבת של ברקשייר מתעסקות במגוון מאוד רחב של תחומים – משוקולדים ועד לבתים טרומיים, מרשת מזון מהיר ועד למטוסים פרטיים.

פעולות בתיק

חודש פסיבי לגמרי מצידי. בתיק הרגיל שלי לא בצעתי שום פעולה. בתיק הממונף שלי קניתי קצת מאוד מניות של חברה קטנה.

אני מעדיף בינתיים שלא לחשוף את ההשקעה הזאת בגלל שיש סיכוי שאני אוסיף עוד למניה הזאת בחודשים הקרובים. כמו כן, כיוון שמדובר בחברה מאוד קטנה עם מחזור נמוך, אני מעדיף שלא תהיה לי תחרות בקנייה של המניה.

ההשקעה שלי במניה זו היא קצת שונה ממה שאני עושה בד"כ. זאת השקעה מהסוג שבאפט נוהג לכנות "Work outs" (למישהו יש רעיון לשם עברי?). מדובר בחברה שהולכת להירכש ע"י חברה אחרת. מחיר הרכישה עומד על יותר מפי 2 ממחיר המניה ביום ההודעה על הרכישה. המניה כמובן זינקה בעקבות ההודעה, אבל עדיין נשאר פער בין מחירה כיום לבין מחיר הרכישה. פער די גדול למען האמת – של כ-18%. כיוון שהעסקה אמורה להיסגר תוך חצי שנה, מדובר על תשואה של 18% תוך חצי שנה. (אני כמובן קניתי אחרי שההודעה יצאה. לא היה לי מידע פנימי או משהו כזה :)).

הסיכון כאן הוא שהעסקה לא תצא לפועל (העסקה צריכה לעבור אישור של בעלי המניות וישנן גם התניות אחרות). קראתי את החוזה בין הצדדים, ונראה לי שהסיכון משתלם. הסיכון השני הוא שהעסקה תדחה, ואז התשואה השנתית תהיה נמוכה יותר (אם אקבל 18% תוך חצי שנה, אז מדובר על תשואה שנתית של יותר מ-30%, אבל אם למשל ייקח לעסקה שנה עד הסגירה, אז התשואה תהיה רק של 18%).

בקיצור, לדעתי מדובר בהשקעה לא רעה בכלל. הסיבה ששמתי שם קצת מאוד כסף היא שאני מרושש לגמרי. אני מוכן להיכנס להשקעות שכאלו ע"י מינוף, כיוון שהתשואה שאני מקבל כאן הרבה יותר גבוהה מהריבית שאני משלם, אבל אני מתחיל להיות ממונף יותר מדי, אז אני מעדיף להיות זהיר יותר.

בימים הראשונים שאחרי ההודעה על הרכישה, המחזור במניה היה מאוד גדול, ואני קניתי בסכום קטן. בינתיים המחזור הצטמק משמעותית. אבל כיוון שיש עוד מספר חודשים עד לסגירה של הרכישה, אני מאמין שעד אז יתפנה לי כסף ואני אוסיף.

ברגע שאני אצבור מספיק מהמניה, או שאני אראה שאני לא מתכוון יותר לקנות, או שהמחזור במניה יגדל בצורה משמעותית, אני אחשוף את המניה כאן בבלוג.

עוד מניה שהסתכלתי עליה היא BNE. גם היא עומדת להירכש בקרוב. כאן ההפרש נמוך יותר. כשהסתכלתי עליה המחיר עמד על 11$ ומחיר הרכישה אמור להיות 11.5$, אבל כנראה שטווח הזמנים פה יהיה קצר יותר כיוון שהחברה כבר קיבלה את רוב האישורים לעסקה. עוד לא הספקתי להסתכל על כל האינפורמציה, ובינתיים המחיר עלה אתמול. שווה לשים עיין על המניה הזאת במקרה שהיא תרד. עם מחיר של 11$, התשואה היא של 4.5%. אבל אני רוצה להדגיש, שבניגוד למניה הראשונה ששם באמת קראתי את החוזה בין הצדדים, במקרה של BNE עוד לא עשיתי עבודת מחקר, ולכן יכול להיות שיש שם הרבה לוקשים.

התחום הזה של Workouts הוא משהו שאני כנראה אכנס אליו יותר בעתיד. חשוב גם להדגיש שהתשואה כאן אינה תלויה במצב הכלכלה. לכן מי שמודאג מכיוון הכלכלה או כיוון הבורסה, יכול תמיד להתמקד בתחום הזה של Workouts.

אני רוצה להזכיר לקוראים שהבלוג הזה מיועד לתעד את ביצועי ההשקעות שלי, ולחלוק מניסיוני כמו גם מהטעויות שלי. אני לא ממליץ על אף אחת מהמניות המוזכרות כאן. כמו כן, אני עלול למכור (או לקנות) מניות זמן קצר לאחר שקניתי (או מכרתי) אותן, וזאת מבלי לדווח על כך כאן.

חודש שעבריי      ייחודש הבא

פורסם בקטגוריה מניות. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.
Subscribe
Notify of
guest
143 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
טדי
טדי
13 years ago

בקשר לתחום הזה של השקעות אורביטרז ( נראה לי שזה השם בעברית, למרות שהוא לא מתאים בדיוק) יש את האתר http://www.merger-arbitrage-investing.com שנותן רעיונות נחמדים.

בקשר ל DYN, לפני כמה ימים היא ירדה ל 4.5 למרות שההצעה היא על 4.84, אני מניח שזו לא החברה שאתה מדבר עליה, בגלל שלקרוא לה חברה קטנה זה ממש לא במקום.

Yuval
Yuval
13 years ago

שלום עדו,
מעניין אותי למה אתה מתייחס כמינוף מוגזם (כאחוזים מההון הכללי), זו שאלה שהרבה פעמים תהיתי לגביה, אני משתדל לא לעבור את ה-20% מההון אבל יש זמנים שגם זה נראה לי נמוך (AKA תחילת 2009).

תודה שאתה משתף אותנו בבלוג שלך,
יובל

איתי
איתי
13 years ago

עדו, האם האחזקה הגדולה הגדולה ביותר שלך היא וולס פארגו? אם היא היתה מתנהגת קצת יותר נחמד השנה, בכלל התיק שלך היה עולה הרבה יותר….אתה לא מחזיק בה שלא בתיק הממונף? מעניין אותי גם מה הריביות שאתה משלם בתיק ובאילו תנאים (גרייס/בלון)?

א לוי
13 years ago

צריך לקחת בחשבון מצב של ביטול העיסקה והסתברות לכך.

דוגמא לביטול הצעת רכש – חברת הרדיו EMMS (שלדעתי היא ורדיו ואן משכו את כל הענף למטה בחודשים החולפים). חברה זו נסחרה במחיר 1$ וקצת ואז קיבלה הצעת רכש מהמנכל במחיר 2.4$ והמחיר זינק קרוב לטווח של 2-2.2$ (אגב אז מימשתי). אלא שאז היו התנגדויות של בעלי מניות הבכורה שהצעת הרכש שיקפה להם מחיר של 60% מהפארי ובסוף ההצעה נמשכה חזרה והמניה תוך זמן קצר צנחה ל 1$ ונכון לאתמול 0.81$

המסקנה מכל זה היא ההסתברות לביטול ואפשרות חזרת המניה לתמחור הקודם (או קבלת הצעת רכש חדשה בהסתברות קטנה יותר לדעתי)

גם בחברות גדולות היו שינויים במיזוגים ורכישות – במקרה של AIG ופרודנשיאל – שינו כמה פעמים את המחיר עבור חטיבות אסיה של AIG – מה גם שפרודנשיאל היתה קטנה מהחטיבות עצמן.

ארי
ארי
13 years ago

היי עדו (זה לא עידו?),
יש משהו שעניין אותי תמיד. יש לך מושג למה המכפילים של חברות הטכנולוגיה כל כך גבוהים ביחס לשאר החברות (למשל, נאסדק מול SP). אני באמת מנסה להבין. חשבתי על איזה ערך נוסף שיכול לצאת מהן, אולי צמיחה מיוחדת שמצדיקה את זה.
אבל בבטום ליין, מה שחשוב זה ההכנסות שהחברה מייצרת.

איתי
איתי
13 years ago

ארי, אני חושב שהסיבה היא שפשוט חברות טכננולוגיה מסווגות כחברות צמיחה ולכן המשקיעים מוכנים לשלם קצת יותר מחברות אחרות.

ידידיה
ידידיה
13 years ago

עדו, רק לגבי המושג "ארביטראז'", אני בדיוק קורא את המכתבים של באפט למשקיעים, והוא אומר שמאז מלחמת העולם הראשונה המושג הורחב וכולל גם פירוקים, מיזוגים וכו'.
http://www.berkshirehathaway.com/letters/1988.html

איתי
איתי
13 years ago

את אפל מכרתי לפני שבועיים אחרי 3 שנים שבה עשיתי 150%, ואני קצת חושש שטעיתי במכירה. מצד שני, אני גם קצת חושש מהשווי שוק שלה. אני לא רואה איך היא יכולה להכפיל את עצמה :). עדיין, כל הנתונים הבסיסיים שלה עדיין מצויינים ומכפיל 20 זה לא נורא יקר לחברה שצומחת ב 20% בשנה. אם רק נחשוב שברבעון השני היא פרסמה דוחות עם מכירות אייפד שרלבנטיים רק ל 2/3 חודש ודוח הבא יהיה על חודש מכירות מלא, ברור שהיא תמשיך לצמוח. אין ספק הרי שהמכירות של האייפד הן טובות מאד….בגלל זה אני לא שלם עם המכירה. שלא לדבר על החנויות החדשות בסין שבהן היא מוכרת, ואתה יכול לתת את דעתך פה בתור מקומי.
לגבי מייקרוסופט אני חושב שהחברה לא ממש יקרה ואני ממש שוקל לקנות אותה כמניה "חסינה" בתיק (אני מקשיב בעניין הזה ללינץ' שממליץ על אחת או 2 כאלו בתיק).

ארי
ארי
13 years ago

ממה שבדקתי עכשיו מכפיל של הSP הוא 18.8, ושל הנאסד"ק 23.6. זה הבדל משמעותי.

באופן אישי אני לא משוכנע שחברות טכנולוגיה בהכרח יצמחו מהר יותר, אבל יש היגיון שכן הם צריכות בסה"כ רעיון טוב כדי לצמוח, לעומת צמיחה "פיזית".

לירון
לירון
13 years ago

הי עדו,

לא בטוח איפה המקום הנכון לכתוב את התגובה הזו, אז תרגיש חופשי להזיז אותה אם צריך.

הרבה פעמים עולים הטיעונים שהרדיו גמור כי הרדיו הלוויני / האינטרנט / וכו' יקבור אותו ויש המון טיעונים שאתה מעלה כנגדם (ואני מסכים), אז הנה עוד אחד –
http://www.marketwatch.com/story/familytalk-channel-now-available-on-sirius-2010-10-04?reflink=MW_news_stmp
שיתוף פעולה בין SALEM שתספק תוכן משפחתי-נוצרי לSIRI שתספק את המדיום הליוויני.

כלומר, גם SIRI מבינה שהיא לא יכולה לספק את כל התכנים בעולם, אז מה היא עושה? פונה לספקים, ומי הספקים? מפעילי הרדיו הקיימים. זה win-win לשני הצדדים.

לירון

ג.נ. ייתכן ויש לי אחזקה בחברות הנ"ל. אינני יועץ השקעות וזו אינה המלצה.

איתי
איתי
13 years ago

עדו, אם יש לך רשומה על אפל אני אשמח מאד. אני ממש בהתלבטות לגביה. אין ספק שיש לה חפיר עמוק או נישה. תלוי מי הכהן שעליו אתה מסתמך. אני עובר על הדוחות שלה, ואין שום רבב בהם, זאת לפי דעתי. אני רואה איך אנשים ממש משתוקקים לקנות את המוצרים שלה והם אכן קונים. כל עוד החברה עושה חיל, למה למכור? אני ממש לא יודע מה לעשות. מצד אחד, שוב, נתונים מעולים של אפל ומכפיל לא גבוה של 20 ביחס לצמיחה של החברה. מצד שני, 250 מילארד דולר שווי שוק!
לינץ' אומר בספרו שכל עוד הנתונים הבסיסיים בחברה לא משתנים, אין סיבה למכור. וזה אכן המצב באפל. אז מה אם גוגל עוברים אותם עם האנדרואיד? לאפל יש אייפון אחד. זה אומר פחות הוצאות פרסום, פחות עלויות ייצור, פחות הוצאות מחקר ופיתוח.
אם אני אסכם את מצב החברה לפי עניות דעתי אז ככה:
בעד החזקה של החברה:
1. 40 דולר למניה מזומנים
2. מכפיל 20 עם EPS מרשים בכל רבעון. האייפד אפילו לא נכלל בדוחות של רבעון מלא ובדוח הבא הוא כן. איך אפשר לטעות פה?
3. אין חובות בכלל!
4. רק 4 מוצרים לחברה. כל מוצר מייצר המון הכנסות ושולי רווח של אפל הם גבוהים ביותר. תראה את נוקיה לעומתם. בקושי מרוויחים על כל טל', למרות שעדיין עם מכירות הכי גבוהות. זה מצוין שיש מעט מוצרים. כל מוצר חדש תורם המון להכנסות ולרווח
5. חפיר עמוק. אנשים פשוט אוהבים את מוצרי החברה.
6. עדיף חברה שצומחת ב 20% עם מכפיל 20 מאשר 10 ו 10% בהתאמה.
7. סין! אני מתרשם שהסינים אוהבים את המוצרים, וסינים יש הרבה. רק 4 חנויות לאפל בסין. פעם קראתי שמנכ"ל מקדונלדס' אמר שהחברה שלו לא עוסקת במכירת המבורגרים אלא בנדל"ן. אני מקווה שאני מדייק פה. הוא אמר שהחברה מייצרת X כסף ממ"ר והיא עושה כסף ממיקום ותשואה על ההון נדל"נית לראייתו. אני רוצה לחשוב שאפל עושה אותו דבר. חנויות הקמעונאיות שלה מוכרות בטירוף.
נגד:
1. סטיב ג'ובס קוסם והוא לא יהיה שם לנצח. מה יקרה אם יאלץ לפרוש עקב מחלתו? האם יש לו מחליף? אני באמת חושב שהוא אחד המנהלים שבאמת אין להם תחליף
2. מכירות האייפוד בירידה. אמנם זה המוצר שהכי פחות מרוויח לחברה, אבל עדיין, קצת מטריד למרות שזה טבעי שיש תחרות פנימית מול האייפון
3. שווי שוק משוגע. עדו, כמו שמכרת את ברקשייר כי ידעת שאין סיכוי שתכפיל את הכסף שם, גם פה אין סיכוי יותר.
4. בכל זאת גוגל. מה יקרה אם מפתחים פחות יתלהבו לכתוב אפליקציות בתשלום? זה עלול לגרום לפגיעה בהכנסות ונדידה של לקוחות.  
5. אני קצת מוטרד מההתנהלות הדרקונית של החברה. זה מתחיל לעצבן אנשים, לקוחות ומפרסמים פוטנציאלים. לא תמיד יאהבו את הגחמות של החברה. כשאנשים מתחילים לדבר סרה בחברה, אז זה לא סימן טוב
6. דיבדנד אין. לא ברור למה? מה החברה תוכל לעשות עם כ"כ הרבה מזומן?!

גיא
גיא
13 years ago

איתי, אני לא הייתי נוגע באפל.

חברה מוצלחת מאד? בהחלט. היא גם לא זולה בכלל בלשון המעטה, תלויה הרבה יותר מדי כפי שציינת בג'ובס והנקודה העיקרית מבחינתי -היא עוסקת בתחום טכנולוגי שמשתנה במהירות עצומה.
היתרון שלה אינו טכנולוגי אלא עיצובי. הקונים אוהבים את המוצרים שלה בגלל הסטנדרטים הגבוהים והיצירתיות, אין שם טכנולוגיה פורצת דרך בצורה מדהימה, אבל האם בעוד עשר שנים ה-IPAD ימשיך להיות מוביל? לך תדע בתחום הזה מה יכול להתפתח בתוך עשר שנים. כל התעשייה יכולה לשנות את מראיה פעמיים.
כבר עתה יש מספיק חברות טובות שהולכות להוציא מוצרים דומים ל-IPAD ודומיו מבחינה טכנולוגית.

בקיצור, נחמד מאד אבל לא בשבילי. אני אוהב דברים משעממים וזולים.

איתי
איתי
13 years ago

גיא, הכל יכול להיות. לינץ' אמר שתמיד מחפשים את הIBM הבאה, או הטויס אר אס הבאה. ואתה יודע מה? יש רק אחת כזו ועוד לא יצאה עוד אחת. החברה יקרה? מודה. משהו השתנה בה? לא. כל עוד הנתונים לא השתנו, אז למה לא להחזיק בה? שים לב שהיא עלתה רק השנה 35%, וזה כבר כשכולם אמרו שהיא יקרה מדי. אתמול קניתי שוב. מקווה שלא טועה…

ידידיה
ידידיה
13 years ago

3 – שווי השוק של אפל שני רק לאקסון מוביל.
4 – אפל דורשים $100 לשנה על הזכות לפתח לטלפון שלהם, אצל אנדרואיד אני חושב שזה חינם. אצל מיקרוסופט אפשר לקבל את כלי הפיתוח בחינם, אבל כדי להעלות אפליקציות לחנות גם הם דורשים 100$ לשנה. אבל למען האמת, הסכום נראה לי זניח. החסם האמיתי לפיתוח באייפון הוא שפת התכנות המשונה שלהם, שהיא ייחודית למקינטוש ונגזרותיו, אז צריך ללמוד הרבה. לעומת זאת לאנדרואיד ווינדוספון מפתחים בשפות סטנדרטיות וקלות בהרבה (ג'אווה, סילברלייט/XNA שבנויים על דוטנט).
5. אפל מוציאים את הנשמה למי שרוצה לעבוד איתם. הם קונטרול פריקס ורוצים להכתיב הכל עד הפסיק האחרון. העניין הוא שלצרכן הסופי זה דווקא נוח, בדרך כלל – בתנאי שהוא לא מעוניין בהתאמות מעבר לסטנדרט שהוא מקבל. רוב האנשים, מסתבר, לא מעוניינים. אני חושב על זה ככה: גם הטלוויזיה שלך היא "גן סגור", ובכל זאת רוב המשתמשים היו מעדיפים אותה ככה ולא טלוויזיה שניתנת להרחבה והתאמה אבל נתקעת כל יומיים.

יהונתן
יהונתן
13 years ago

אם כבר הייתי משקיע בחברת טכנולוגיה הייתי משקיע בגוגל. מגע הזהב שיש להם (כמעט) בכל מה שהם נוגעים בו הוא מהמם. כל הסימנים מראים שהאנדרואיד בדרך להשתלט על עולם מערכות ההפעלה הסלולריות, ולאחר מכן אולי על השיחות הסלולריות עצמן (גוגל VOICE). טכנולוגיית החיפוש שלהם היא כנראה קשה מאוד לחיקוי, אחרת הנסיונות של מיקרוסופט ושל אחרים להשיב מלחמה לא היו נראים כה פתאטיים.

לראות את אפל כחברה הכי גדולה בעולם זה מוזר. לראות את גוגל שם זה מתבקש.

איתי
איתי
13 years ago

יהונתן, אני לא ממש מכיר לעומק את גוגל, אבל אני יכול להגיד לך למה לא הייתי משקיע בגוגל ולמה אפל עדיף עליה. לגוגל יש פשוט יותר מדי מוצרים והיא יורה לכל הכיוונים. אתה יודע כמה עולה לתחזק את כל השרתים שלה בכל העולם? זו כבר לא חברת תוכנה אלא חברת חומרה עם כ"כ הרבה סרברים בכל העולם (הם מתחייבים על מענה לכל שאילתא מכל פינה בעולם תוך פחות משניה). את יודע כמה חשמל זה רק להחזיק אופרציה כזו? האנדרואיד זו רק נישה אחת מתוך סל כולל של מוצרים של גוגל. יש לה מנוע חיפוש, תוכנות דואר, דפדפן כרום, אנדרואיד, גוגל טיוי, מערכת הפעלה כרום בדרך….בנוסף העובדים שלה עובדים רק 4 ימים בשבוע וביום נוסף מפתחים רעיונות שאולי יהיו טובים לארגון. בתור בעל מניות, זה לא מתאים לי. אולי בתור עובד…
בטח יש לה עוד המון מוצרים בקנה שהכל טוב ויפה, לא נראה לי שזה כ"כ טוב עבור המשקיע. יותר מדי הוצאות ובכלל, מה הערך שנותן האנדרואיד מכל זה? בטח לא כמו האייפון לאפל.
בסין גוגל מאד לא מצליחים ואני חושב שאפילו הם סוגרים את המנוע חיפוש שלהם שם. באיידו (BUID) מנצחים אותם שם ביגטיים. אם רצית מניה מנצחת, היית צריך להשקיע בה לפני לא הרבה שנים :). הסיני הממוצע לא אוהב את גוגל, וכרגע הם מחוץ למשחק שם.
אני לא יודע בוודאות, אבל אני מאמין שרוב ההכנסות של החברה הן ממנוע החיפוש שלה. לאן המנוע הזה יכול לצמוח? בסין לא רוצים אותם. בעולם המערבי הם כבר ברוויה רצינית ובינג מזנב בה.
אני משתדל לנטרל את "מוזר לראות את אפל כ…". זה לא שיקול בהשקעה. השיקול אם יש לה לאן לצמוח ואם היא לא אובר-רייטד. אני חושב שלא. כל עוד הנתונים בה טובים, אני נשאר בה. עוד שבועיים דו"חות!

איתי
איתי
13 years ago

רק תיקון: הטיקר של באיידו הוא BIDU

יהונתן
יהונתן
13 years ago

האמת, אני לא בעד השקעה בגוגל. כמו שגיא כתב קודם, אני בעד הדברים המשעממים והזולים. אני גם מסכים ש"מוזר לראות" הוא שיקול גרוע בהשקעות. אם היו אומרים למישהו לפני עשרים שנה – "מוזר לראות את טבע כאחת מחברות התרופות הגדולות בעולם", הוא היה מפספס את השקעת חייו.
אני פשוט מאוד אוהב את גוגל ואת המוצרים שלה, וגם מת על האנדרואיד שלי 🙂
האנדרואיד וגוגל חד הם, שלובים זה בזה, ואני מניח שלכן האנדרואיד מגביר את החשיפה למנוע החיפוש של גוגל, ולפרסומות שהוא מכיל. בנוסף, זה פתח לגוגל להשתלט על התחום של סקייפ, אבל שם כנראה אין המון כסף. סקייפ שווה רק חמישה מיליארד דולר, סכום שלא מעלה או מוריד כל כך מבחינת גוגל.

אני מניח שיש רבים שמניחים שגוגל תוכל לדחוק בסופו של דבר את מייקרוסופט משוק מערכות ההפעלה, מה שמסביר את ההבדל במכפילים ביניהם.

גיא
גיא
13 years ago

יהונתן, שמח שאתה מסכים איתי 😉

איתי, על פני אפל באמת הייתי מעדיף את IBM, משעממת הרבה יותר, זולה יותר, ROE נהדר רשת מוצרים מגוונת במיוחד שאת רובה רוב האנשים לא מכירים למרות שהם משתמשים בהם כל הזמן, והם לא תלויים מדי במנכ"ל כריזמטי זה או אחר.

עידו, בוא נגיד שנושא ההייטק מוכר לי היטב. שוב, לדעתי היתרון שלהם הוא עיצובי (ונוחות המשתמש מבחינתי נכנסת להגדרה זו) אבל מבחינה טכנולוגית אין להם באמת יתרון אמיתי. האייפון כטלפון פשוט קטסטרופה, ולפחות אצלי-כשאני קונה טלפון אני קודם כל רוצה טלפון ולא משהו שאצטרך להתאמן באחיזות גו'דו עליו כדי לקלוט משהו. אין לך מוצר של אפל? גם לי לא וזה לא ישתנה בקרוב.
זו חברה מצוינת, פשוט במושגים שלי נסחרת במכפיל יקר מדי ןמגוונת פחות מדי מכדי שתעניין אותי.

Corado
Corado
13 years ago

היי עדו,
המשפט האחרון שלך, ממש נכון. זה משפט שאני אומר כל הזמן, ולא תמיד מצליחים להבין.
כנראה שיש לי איזה דפקט, ולא קטן, אבל לצערי לא הצלחתי להוריד הילוך מהרבה סיבות שאי אפשר לפרט כאן.
בכל מקרה, עכשיו כשיש זמן אני חושב על כל מיני רעיונות ועיסוקים מעניינים
Corado

Corado
Corado
13 years ago

היי עדו,
שאלה לי לגבי החברות ש"תפסת" רגע לפני מכירה. זה היה מזל או תכנון מדוקדק?
שיהיה לנו יום ירוק, כל יום…
Corado

ארי
ארי
13 years ago

@עדו מרוז
היי עידו, יצא לי לבדוק את מה שהעלת, לגבי כמות החברות המפסידות שמורידות את המכפילים.
well…
8% מהחברות בSP לא מרוויחות
5% בנסד"ק לא מרוויחות.
אני מאמין שזה כולל "בהפסדים", שכן מי שלא מרוויח הוא לרוב בהפסד, הוא לא יוצא על אפס בסוף השנה.

אז לא, זה עניין של כנראה "פוטנציאל צמיחה" גבוה יותר, כנראה. נגיד חברות נפט גדולות נסחרות במכפילים מאוד נמוכים של איזה 10-14 ממה שראיתי. אז כנראה זה נובע מכך שהם לא רואים פוטנציאל צמיחה, בגלל הקושי פיזי בתגליות חדשות להבדיל מחברת טכנולוגיה שיכולה לפתח מוצר מתוך רעיון בלבד. או שיש אמריקאיים שעדיין עורגים לשנת 2000.

לירון
לירון
13 years ago

עדו, אגב, אותה הדוגמא כמו SALM וSIRI יש עכשיו עם CMLS ומפיץ תכנים באינטרנט שנקרא Katz360
ראה פה – http://www.rbr.com/media-news/internet/28113.html

לירון

בנימין
בנימין
13 years ago

עדו
תזהר חשפת את הסכום הכללי שאתה עובד אתו. לי אין בעיה אני רק
יכול להצדיע לך הגעת למצבי היום אז עם תמשיך בקצב הזה אני
חושב שיקראו לך בפאט הקטן. בכל אופן כדי לך להמנע מלדווח כמה
זה קצת מניות עם אתה לא מעוניין שידעו. 

ידידיה
ידידיה
13 years ago

עדו, אני חושב שהוא מתייחס לזה שה-5000$ האלה הם פחות מ-3%. בכל מקרה אני לא רואה למה יש בעיה ממש גדולה לחשוף את הסכום הכללי, אלא אם קיים חשש לדין ודברים עם רשויות המס. (ברור שלרובנו חשובה הפרטיות באופן כללי, אני אפילו לא כותב בשמי המלא. אני רק לא חושב שזה משנה עד כדי "תיזהר")

Corado
Corado
13 years ago

היי עדו,
תודה רבה. ענית לי בדיוק על השאלה ששאלתי.
שיהיה יום ירוק
Corado

pimodlen
pimodlen
13 years ago

עדו, אני מניח שאתה מודע לסיפור שעושה רושם שרק מתחיל בקשר לforeclosures בארה"ב,
אני מקווה שזה לא ישפיע על האחזקות שלך ושל חברי הבלוג בSTC, אבל עושה רושם שתהיה לזה השפעה, כי בבורסה, מספיק שאנשים יחשבו שיש לזה השפעה, בשביל שמחיר המנייה ירד, או לא יעלה, גם אם יסתבר שהrevenues לא יפגעו בסופו של דבר.
http://finance.yahoo.com/news/Stewart-Title-clamps-down-on-apf-1331161825.html?x=0&.v=2

בהמשך לשיחתנו לגבי AHS מהפוסט של אוגוסט, אתה כמובן צודק שבענייני מיזוג, אי אפשר לדעת עד כמה חלק העניין באמת יהיה. עם זאת, במקרה הספציפי הזה, העובדים בשתי החברות כבר רגילים לעבוד ביחד, למעשה Medfinders לא הייתה מסוגלת לטפל בכל ההזמנות שהגיעו אליה, אני חושב שחצי מהביזנס שהגיעה לMedfinders היא תיווכה לחברות אחרות, כאשר אחת הגדולות מביניהן הייתה AHS. כמו כן, לAHS יש נוכחות בעיקר בצד אחד של ארה"ב ולMedfinders בעיקר בצד השני לפי מה שהבנתי, כך שהן לא נלחמו על אותם הלקוחות לפני המיזוג.
כמו כן, עושה רושם שתחום הHealth care ממשיך להתאושש בקצב יפה מאוד, בחודש ספטמבר נוספו 24 אלף משרות חדשות, לכן, גם בלי קשר לAHS זהו לדעתי תחום שכדאי לחפש בו חברות מעניינות.
גילוי נאות: פתחתי בשבוע שעבר פוזיציה לא קטנה (במונחים שלי) בAHS.

בנושא אחר, אני מרגיש צורך לומר כי אני מודע לכך שזהו הבלוג שלך, עדו, ולא פורום כללי,
ובנוסף, ואני עדיין דג רקק (מהחינת ידע) ביחס אלייך ולכמה מהחברה בפורום שמתעסקים בהשקעות כבר שנים רבות במקצועיות.
לכן, אם אתה מעדיף שאני לא אעלה נושאים כמו במה אני השקעתי ולמה בתגובות, אנא תודיע לי, אני מבטיח לא להעלב בכלל, ולהמשיך לקרוא בשקיקה את התובנות שלך בהשקעות, שכן הבלוג שלך הוא בלוג ההשקעות הכי תורם שאני מכיר בשביל מתחיל כמוני, (לא רק בעברית).

שאלה אחרונה, מה אתה (ושאר חברי הבלוג שמעוניינים להגיב) חושבים על PST. כלומר להמר על כך שהריבית בארה"ב תעלה בשנים הקרובות חזק. נראה לי שזה הימור די בטוח, השאלה היא מתי זה יתחיל, אם יגיע QE2 אני מניח שזה יקח עוד זמן עד שהשקעה כזו תתחיל להשתלם.
העניין הוא, שכשהריבית ל7 ו10 שנים כה נמוכה כרגע, אני חושב שאין להשקעה כזו הרבה downside, בתנאי שהיא נעשית לטווח ארוך, כבר ברמות האלה, אם כי אני לא נכנס לזה כרגע.
לי בכל אופן, לא נראה שהריבית תעלה חזק בחצי שנה הקרובה לפחות,
לכן, אופטימלית, הייתי רוצה שהבורסה תמשיך לטפס בארה"ב בחצי השנה הקרובה לפחות, ואז אולי אתחיל להעביר חלק מהרווחים (בשאיפה) לPST.

ידידיה
ידידיה
13 years ago

עדו, ידידיה הוא שמו של בני שאני משתמש בו כשם עט.
5 מליון דולר זה סכום דמיוני, בשבילי. אני חושב שגם עם פחות הייתי מוריד מאוד את רמת התנודתיות בנכסיי (למרות שקראתי את "איך לחיות מדיבידנדים בבורסה"…)
אני היום עובד (בחו"ל), אבל חושב לחזור לארץ, לחיות במקום זול, ולהתחיל לעסוק ברצינות בהשקעות. נראה לי שאצטרך השלמת הכנסה כדי לא לפגוע יותר מדי בקרן. אני תוהה אם חצי מליון דולר יספיקו לעיסוק בהשקעות במשרה כמעט מלאה – קשה לי להעריך. סה"כ התחלתי להכיר את הנושא רק בעקבות קריאה מקרית בבלוג שלך, ואני רוצה להצטרף למחמיאים פה – בלי קשר לשאלה אם אצליח להפוך למשקיע טוב או לא, הבלוג שינה לי את דרך ההסתכלות על החיים.

לירון
לירון
13 years ago

עדו מרוז :

ידידיה, אני שמח שהבלוג תורם לך.
זה באמת לא קל לדעת כמה כסף מספיק בשביל להספיק לעבוד. זאת אחת הסיבות שכתבתי את הרשומה – איך לחיות מדיבידנדים. הרשומה הזאת הייתה מיועדת יותר למי שמתכנן לפרוש לגמרי ולשים את הכסף בתעודת-סל, ולא למי שמתכנן להשקיע באופן אקטיבי.
לגבי הסכום שמספיק למי שמתמקצע בהשקעות, החישוב כאן יותר מסובך, כיוון שזה תלוי בתשואה שתוכל להשיג.
אם נניח שאתה מתפנה להשקעות כשברשותך 500 אלף דולר, אז אתה צריך להשיג תשואה של 15%-20% ואולי אפילו יותר, אחרת נראה לי שהסכום ממש נמוך. נניח שאתה מצליח להשיג 20% – או 100 אלף דולר בשנה. אז אתה יכול לחיות על 20-30 אלף דולר ולהמשיך לגלגל את השאר. אם מס הכנסה לוקח לך עוד 15-20 אלף בשנה, זה משאיר לך בערך 60 אלף. כלומר הצלחת להגדיל את תיק ההשקעות שלך ב-12% – שזה מעל לקצב העלייה ברמת החיים של 7% בשנה.
ככה ש-500 אלף דולר זה אפשרי אבל די גבולי, וגם זה רק אם אתה משקיע מאוד מוצלח.

עדו, נראה לי שחוץ מהדברים שאמרת גם כדאי לוודא שאתה עושה זאת זמן נכבד (נגיד 5 שנים) בעקביות ובזמן הזה:
1) אתה נהנה מההשקעות.
2) אתה מצליח בצורה מובהקת יותר מהשוק.

אחרת תבחר מקצוע אחר. זה עבודה עם המון יתרונות, אבל יש לה גם חסרונות אני משער ואם אתה לא נהנה מזה או לא מצליח יותר מהשוק וזאת לאורך זמן אז כדי לנסות משהו אחר.
אתה לא חושב?

יהונתן
יהונתן
13 years ago

עדו, אם אתה מגדיר רמת החיים כהוצאות ממוצעות למשפחה, אז היא עולה (בנוסף לאינפלציה) בין אחוז לשניים מדי שנה, לפי הנתונים שהבאתי מהלמ"ס. לא יותר. אומדן של 7% לשנה נראה לי מוגזם מאוד.

pimodlen
pimodlen
13 years ago

תודה עדו על המאמר.
כן, זו בהחלט פסקה מעניינת, בהתחשב בכך שמדובר על השקעות שהן leveraged, זה נתון מרתיעה. זו כנראה באמת לא דרך מוצלחת במיוחד לעשות שורט על הריבית בגלל הצורך להצליח בתזמון.

אני מסכים לחלוטין שהשקעה בחברה כמו CASH היא יותר כדאית, אם צריך לבחור רק אחת מהן.
אני מחפש השקעה דומה לWFC שלך, כלומר השקעה שתהיה סוג של "עוגן".
כשאני אומר "עוגן" אני מתכוון להשקעה עם סיכון נמוך מאוד לאבד את רוב הכסף לטווח של הכמה שנים הקרובות, בידיעה שהסיכוי שתעלה יותר מפי 2 נאמר, הוא גם לא גדול במיוחד.
אני כרגע מושקע ב: CASH, ETM, AHS, PBTH, INCY. (שתי האחרונות הן חברות ביוטכנולוגיה, שעוד אין להן מוצר אחד בשוק, ואני מסתכל עליהן כחברות צמיחה).

אמנם עשיתי תשואה של מעל 100% ב12 החודשים האחרונים, אבל אני מודע לכך שהפורפוליו שלי מורכב ממניות שירדו חזק מאוד, אולי אפילו 80% בקריסה הבאה. שזה פשוט יותר מדי, אני אצטרך לעשות 400% רווח מנקודת השפל בשנה שלאחר מכן רק כדי לחזור לאיפה שהייתי.

התחלתי להשקיע רק לפני 12 חודשים (לפני זה, לא ידעתי מה זה שווי שוק למשל) ואני כנראה רעב מדי לסיכונים, גם עקב גילי הצעיר (25). אני מניח שהצעד הנכון ביותר בשבילי כרגע יהיה פשוט להעביר איזה 25-30% מהפורפטליו שלי לWFC (ואולי עוד מנייה דומה מבחינת סיכון) בזמן הקרוב, אם אני רוצה לשרוד במשחק הזה בטווח הארוך.

דרך אגב, אני יודע שהרבה מהקוראים (בטח גם אתה, עדו) מתסכלים על השקעות הביוטכנולוגיה שלי כטעות (ואולי אתם צודקים), אבל אני בדעה שהיחס סיכוי/סיכון שלהן לא נופל ממהשקעה בETM או AHS למשל.
אלה הן חברות העומדות בפני ארועים בינארים (או שהתרופות שהן מפתחות יהיו להצלחה או שלא). ואני מאמין שהסיכוים שלהן להצלחה הם טובים מאוד (משיקולים שאני לא אכנס אליהם כי זה כבר ממש לא קשור לנושאים המעניינים שעולים בבלוג הזה).

pimodlen
pimodlen
13 years ago

אולי קצת זרקתי מספרים באוויר, כשאמרתי למשל 80% ירידה פוטנציאלית בתיק.
הכוונה הייתה שאני מושקע כרגע רק בחברות small cap, חלקן אפילו בלי רווחים עדיין, ולכן הן ירדו חזק יותר בצורה ניכרת מאשר מניות כמו WFC.

בנימין
בנימין
13 years ago

עידו
בתשובה לידידיה צינתה שאם אשתך עובדת אז משתנים החישובים
קודם כל האם אתה חושב שזה מאד חשוב שאשתך תעבוד כאשר אתה
מתחיל בתחום ההשקעות לפחות לתקופה
והאם אשתך עבדה/עובדת כיום כאשר אתה עוסק רק בתחום ההשקעות בבורסה.

לירון
לירון
13 years ago

הי עדו, אני בטוח שזו עבודה מדהימה ואני אשמח יום אחד גם לעבוד בה.

צחי
צחי
13 years ago

חברים מה אתם אומרים על המניות הבאות AKS ו-MU לדעתי הם נראות טוב מאוד לטווח בינוני ארוך. אשמח לשמוע דעות.
צחי.

טדי
טדי
13 years ago

MU
חברה לייצור כרטיסי זכרון, החברה רכשה לאחרונה מתחרה ולכן הגדילה את כמות המניות שלה מ813 מיליון ברבעון המקביל 09 ל1050 מליון ברבעון האחרון.
מכירות החברה גדלו, בעקבות הרכישה ל 8500 מיליון בשנה האחרונה, כאשר שווי השוק הוא 7700 מליון, מכפיל מכירות של 0.85, לחברה רווח נקי של 1800 מיליון בשנה האחרונה, רווח שנתי ראשון לאחר 4 שנים של הפסדים, כמו כן החברה הגדילה את הרווח הגולמי ל 40 אחוז מהמכירות.
החברה קבלה כיסוי חיובי מGS לאחרונה והכל נראה בה חיובי.
בעלי עניין מקבלים הרבה מניות ומוכרים אותן, זה זכותם, אבל אני לא אוהב שבעלי עניין מקבלים מניות.
אולי בגלל שהשוק לזכרונות נמצא כיום במצב כל כך חיובי, אין לי כוונה לקנות את המניה.

AKS
חברת לייצור מתכות, מכירות שנה אחרונה 5300 מיליון, רווח נקי 72 מיליון, שווי שוק 1600 מיליון. כמות המניות יציבה יחסית, בסביבות ב 110 מיליון, תזרים מזומנים מפעילות שוטפת שלילי.
קניה ומכירה של בעלי עניין קניה ב200 מילון, מכירה 260 מיליון, , יש בעל עניין שמכר ב 64 דולר, קנה ב 6 ומכר שוב ב 15 דולר.
לפעמים מכירות של בעלי עניין לא אומרות כלום, הפעם נראה לי שיש לה משמעות. ( למען הסר ספק, אין לי כוונה לקנות)

אבל רעיונות מעניינים, אם אפשר לשאול איך הגעתה אליהם ?

צחי
צחי
13 years ago

היי טדי
AKS
החברה במצב דיי טוב ביחס למגזר שבה היא פועלת ונסחרת יחסית במכפילים נמוכים (שוב ביחס למכפילים של שאר החברות ולא באופן אבסולוטי). בכל אופן המניה נחתכה לאחרונה בשל מספר סיבות אחת זה ההאטה של כל התחום ובמיוחד בשל ההאטה שהתחילה וצפויה להמשך בקרוב בסין. סיבה נוספת זה אחד המפעלים העיקריים שלה בקנאקי יהיה סגור בתקופה הקרובה וזה מקשה מאוד על התנהלות החברה ומבחינת זמינות מזומנים.
מצד שני, אני מאמין שאם לא תיהיה איזו קטסרופה כללית בקרוב כל הגורמים הללו כבר היכו במניה ומשתקפים בה היטב. כל שיפור או חדשות טובות יכולות להקפיץ את המניה בצורה מאוד משמעותית.
כבר הרבה חברות מדברות על האטת התפוקה דבר שתוך מספר חודשים יקפיץ את מחיר הברזל באופן בצורה משמעותית, אני חושב שהסיפור כאן יהיה דיי דומה למה שמתרחש עכשיו במניות הדשנים / חקלאות. סיבוב ממש נחמד עשיתי על AGU בצורה דומה. קניתי קצת מעל 50 ומכרתי סביב 70 תוך זמן קצר יחסית (לא משנה שמאז היא עלתה עוד 20%!).

MU
גם מניה זו נסחרת במחירים מאוד נמוכים וספגה הרבה. העסקה שהחברה השלימה לאחרונה ברכישת חברת נומינקס באמצעות החלפת מניות הועילה לה רבות. שכן מי שלא יודע מדובר במפעל של אינטל בקריית גת שמייצר מוצרי פלאש לשלל מוצרים במשק בינהם גם הרדיסקים למחשבים אשר נמכרים במחירים מטורפים משהו כמו 3000 שח לכונן 80 ג'יגה. בתחום שאני עוסק בו (היי טק) כבר לא מעט חברות עוברות לדיסקים הללו בשל אמינותם בעיקר בשל למנוע נזקים של אובדן מידע. בכל אופן המניה לא נסחרת הרבה זמן והונפקה על רקע הירידות הקשות של חודש מאי. אני חושב שברגע שהמגזר הסימיקונדטור יתחיל לעקוב אחרי העליות במשק (וכרגע הוא דיי בפגור) אזיי מניה זו תתן את אחד הקפיצות הגדולות ביותר. מנייה נוספת מעניינת בתחום הזה היא סאנדיסק, לא בדקתי לעומק אבל בימים הקרובים אבחן אותה.

בכל אופן אני כרגע לא מושקע במניות אלו כי אין לי כסף פנוי ואני צריך לוותר על מניות אחרות כדיי להשקיע בהן אז אני לא בטוח שאעשה את זה. כמו הדילמה שעדו מציג כאן כל הזמן…
תודה על תשובתך ואשמח לשמוע תגובות נוספות.
צחי.

צחי
צחי
13 years ago

תיקון קטן mu נסחרת מינואר

Haim
Haim
13 years ago

הי
באפט מדבר בכתבה מוצלמת לגלובס, בעיקר על השקעותיו בארץ
http://www.globes.co.il/news/home.aspx?Fromelement=GlobesTv&fid=2006

לירון
לירון
13 years ago

היום תהיה לנו עוד הזדמנות קניה במטה בנק…
http://biz.yahoo.com/e/101012/cash8-k.html

כמובן שצריך להבין את ההשלכות קודם.

ברק
ברק
13 years ago

היי עידו,

נראה שמנוע הצמיחה העיקר של CASH -Meta Financial Group עומד בסכנה רצינית.
אתמול יצאה הודעה שאוסרת עליהם להמשיך לשווק את מוצר ההלוואות לט"ק iAdvance.

http://www.sec.gov/Archives/edgar/data/907471/000110465910052100/0001104659-10-052100-index.htm
he OTS advised us on October 6 that it has determined that the Bank engaged in unfair or deceptive acts or practices in violation of Section 5 of the Federal Trade Commission Act and the OTS Advertising Regulation in connection with the Bank’s operation of the iAdvance program, and required the Bank to discontinue all iAdvance® line of credit origination activity by October 13, 2010.
…..
It is anticipated that the discontinuance of the iAdvance program and the potential discontinuance of the tax-related programs (which are subject to OTS approval) will eliminate a substantial portion of MPS’ gross profit (net revenue less direct expenses)

נראה לי שזה הזמן לשקול מחדש את ההשקעה בחברה…

אסף נ
אסף נ
13 years ago

לפי מה שהבנתי,
iAdvance
אינו חלק עיקרי מההכנסות של MPS. הסכנה היא בעצירה של דברים נוספים (אך יכול להיות שגם לא) וההוצאות הנלוות להחלטת הרגולטור.
בנוסף, הידוק הרגולציה על החברה (הם לא יכולים עכשיו לזוז בלי אישור של המנהל האיזורי של OTS) יקשה מאוד על פעילותה.

ממבט מהיר, הבנק לכשעצמו, לא שווה הרבה. הוא מפסיד כסף או על אפס, מה שנותן את הדחיפה זו MPS.

כרגע, ההודעה סתומה ואין שום מידע שיעזור להחליט. מה שכן, ניתן לומר שההשקעה הפכה לבינארית (כתוצאה מהרגולציה).
אם אתה מאמין שהרגולטור יעצור את MPS לחלוטין, המניות שוות כלום, קרוב לאפס.
אם אתה מאמין שלא, הם שוות כביום שלפני ההודעה, אם לא יותר.

זה גם מסביר ירידה של 40%.

יהונתן
יהונתן
13 years ago

נראה שגם לקוחות הבנק לא מתפעלים משירותיו – http://www.complaintsboard.com/complaints/meta-bank-iadvance-c96941.html.

ידידיה
ידידיה
13 years ago

טוב, זו פעם ראשונה שאני חווה נפילה מהסוג הזה, ויש לי שתי שאלות.

1. לפי מה שהבנתי, החברה מסרה את הדיווח ב-12 לאוקטובר. מתי הוא נהיה זמין למשקיעים? האם משקיע חרוץ שמספיק לעבור על הדו"חות לפני תחילת המסחר עשוי למתן את הפסדיו?

2. אם באמת החברה רימתה את הלקוחות, האם זה לא מדליק לכם "אורות אדומים" לגבי אמינות הדו"חות וכו'?

אסף נ
אסף נ
13 years ago

לא הייתי ממהר להסיק שהחברה רימתה את לקוחותיה.
המנהלים נראים לי אמינים, מנהלים את החברה כבר 40 שנים. למה להם לבצע מעילה? ה CEO בן 60 ומעלה, מעולם לא מעל ולא בגד. אז בגיל 60 החליט שזהו, די? זה לא מאדוף שגנב מליארדים, מדובר בחברה שעברה רגולציה כבדה כבר שנים, ועכשיו החליט הרגולטור שהעסק החדש שלהם לא בסדר. שוי השוק שלה בשיא 100 מיליון והמשכורת של ה CEO לא רחוקה ממיליון דולר בשנה. כמו שדוד שלי אומר, אם כבר אתה אידיוט והחלטת לגנוב, אז תגנוב מיליון ולא מאה שקל, כי העונש זהה. אז מאדוף עבד לפי החוק הזה. מה לגבי Haahr?
לי זה נשמע קצת יותר כמו משהו שניתן "לפרש" אותו, מאשר מעילה. אבל ימים יגידו.

מי שקצת מכיר הסטוריה, יודע שבאפט עצמו היה בסיפור כזה שלוש פעמים.
שלוש פעמים האשימו חברה שתחתיו במעילה וכו'. זה התחיל מסלומון, ששם באמת היו דברים פסולים, אבל החברה חזרה לעצמה בסופו של דבר. זה המשיך בעסקי הביטוח וגם לאחרונה היה מקרה, שוב בעסקי הביטוח. הביוגרפיה שלו נגמרת אפילו במקרה כזה, שנמשך עד לימנו אנו.
בואו לא נשכח את גולדמן זאקס וכו'. הייתי באסיפה באומהה, ראיתי את ההסבר של באפט לגולדמן. הדברים האלו נראים נורא מפחידים, אבל בסופו של דבר, תמיד יש על מה לדבר, אלא אם כמובן אותו בנאדם הוא באמת פושע, אני מאמין שזה לא המקרה.

פה, בMETA, המצב קצת קשה יותר מתמיד היות והרגולטור שם רצועה על הצוואר של החברה והיא לא יכולה לנשום. ברוב המקרים, עדין אפשר לעבוד ולהרויח (פחות). פה, הכל בסימן שאלה. אני מאמין שהם יקבלו עונש חמור, פיצויים וכו', אבל המוצר עובד, קיים, בועט וחי. אז תימחק שנה של רווח, אבל הבסיס מאחורי המוצר הוא חי וקיים, והוא לא הונאה.

בנוסף,
האשמה היא לא אשמה. שימו לב להבדל הדק. "ה" קטנה משנה את משמעות המילה. אם מס הכנסה מאשים אותך בהעלמת מס, אתה לא אשם. אתה נאשם. אלו שני דברים שונים.

אני מסכים עם עדו, השוק לדעתי מגזים. אין מידע, ההודעה סתומה לחלוטין ואף אחד לא יודע מהן ההשלכות. אפילו החברה. אם אני לא יודע להעריך מה יקרה, לפי ההודעה הסתומה הזו, למה השוק יודע? הרגולטור הוא אח שלו? מי יודע מה יעשה הרגולטור? במקרים כאלה, שוקלים את המצב החמור ביותר לדעתי.

לגבי "משקיע חרוץ" – שכח מזה. מה שמודיעים מגיע תמיד למחשבים של המוסדיים וכו' ואתה לעולם, לעולם לא תוכל לנצח במשחק הזה. במקרה הנ"ל, זה פורסם אחרי המסחר ב 12 לחודש, וב 13 לחודש CASH פתחה בשער של 25 דולר למניה. מספר העסקות שהתבצע במחיר הזה הוא ממש פעוט, אני לא מאמין שהיית מצליח להתברג שם.

אני מציע לך לעולם לא להכנס לתחרות הזו, אפשר אולי לגנוב פה ושם דולר ולהפסיד 20, אבל לנצח לא תוכל. הנצחון לא מגיע ממהירות, הוא מגיע מיסודיות, מחשבה, דקדוק והתמדה.

כשאתה רואה את המניה נופלת, אתה את שלך דיממת כבר, או לפחות את הרוב. במקום לנסות לתפוס שער טוב יותר, נסה להבין מה קורה, להסתכל סביב, לבדוק האם והיכן טעית. לרוץ ולפעול מהבטן זה בד"כ לא נכון. לנסות למכור לפני כולם זה כמו לנסות לאסוף מהרצפה חלב שנשפך עם כפית. אתה אולי תצליח, אבל תחזיר אולי שתי טיפות מתוך ליטר – ההצלחה פה היא יחסית :). במקרה שכזה, אם החלטת למכור, השלם עם ההפסד. אם החלטת להשאר, עוד לא הפסדת, לך תדע מה יוליד יום. בכל מקרה, אין באמצע בהודעות מהסוג הזה.

לדעתי, מוטב להשאיר את מהירות התגובה לשומאכר ולסוחרי יום.

אסף נ
אסף נ
13 years ago

הנה האחרון, מה שאליס כתבה בביוגרפיה של וורן:
http://www.msnbc.msn.com/id/22507302/

ידידיה
ידידיה
13 years ago

תודה על ההבהרות. אסף, באופן כללי אני מסכים עם הטיעון שלך (אם הוא היה רוצה לגנוב היה גונב יותר), אבל יש גם יוצאי דופן (קובי אלכסנדר, אני חושב).

פסח
פסח
13 years ago

שלום עידו.
יש לך מושג למה מנית CASH עשתה בנג'י?
תודה פסח

אסף נ
אסף נ
13 years ago

תודה עדו !

תשמע ידידיה, תמיד יש יוצאי דופן. כל מה שאמרתי וכל מה שאומר זה בגדר ספקולציה. תחושת בטן. אין לי מידע.
אבל ההנהלה, פשוט לא עושה לי שכל שבנק כזה קטן באיווה ימעל. הייתי שם באיווה, אלה אנשים מסוג אחר. באמת. אנשים טובים, כפריים, ילדים טובים ירושליים, שיסבירו לך איפה כל דבר נמצא וילכו איתך יד ביד להראות לך. זה נשמע כמו ססמא, אבל זה נותן לך רקע. זה לא ניו יורק ששם אתה יכול לדמם על הרצפה ואנשים עם חליפות פשוט ידלגו מעליך.
אותם האנשים האלה, ממרכז ארה"ב, ממדינה נידחת, מנהלים את הבנק. ה CEO בן 70 ומנהל את הבנק משנות ה 60 או ה 70. אז עכשיו, אחרי 40 שנה, הוא ידפוק את הבייבי שלו? למה? נראה לי לא הגיוני. לא עושה לי שכל. ואם זה לא ה CEO זה איזה מישהו זוטר, אז הוא יפוטר, אבל החברה לא תתפרק בגללו. כמוכן, למנכ"ל שנים של נסיון בתחום הבנקאות והוא גם עבד בשביל הרגולטורים פעם, FDIC, ככה שהוא יודע מה קורה.

קצת אמון. כותרות הן לא כל האמת. כשאתה קורא משהו בעיתון, אתה מאמין לו מייד? לדעתי, קצת חשיבה ביקורתית היתה עוזרת כאן.
אני לא אדבוקט של להחזיק במניה. אני חושב על למכור, לא אשקר. אבל כנראה לא אמכור הכל, ואמכור רק מכיוון שנחשפתי לסיכון שאני לא תכננתי, ושאת השלכותיו אני לא מבין.

pimodlen
pimodlen
13 years ago

גם אני התלבטתי עד לרגע האחרון של פתיחת המסחר מה לעשות עם CASH.

לפי איך שאני הבנתי את המסמך שהם הוציאו באוקטובר 12, גם ההנהלה לא יודעת מה יהיה, או שהם יודעים וזה לא כל כך טוב, בכל מקרה הם לא באמת ניסו להרגיע את המשקיעים, מה שאני מניח שהם כן היו עושים אם היה להם איך.

עם זאת, לא היה לי ספק שהמשפט
"It is anticipated that the discontinuance of the iAdvance program and the potential discontinuance of the tax-related programs (which are subject to OTS approval) will eliminate a substantial portion of MPS' gross profit"
לבדו הוא מספיק בשביל להוריד את המניה חזק, לכן החלטתי בסופו של דבר לשים הוראת מכירה באזור ה26 (כלומר בערך 20% פחות ממחיר הסגירה ביום הקודם).
יצא כך שמכרתי את המניות ב26.89, כך שכן היה אפשר "להשתחל" למכירות בהתחלת המסחר, למרות שאני בטוח שכמות המניות שהייתה לי היא קטנה מכמות המניות שעדו מחזיק למשל.