קוקו על כל הראש

בשבוע האחרון פתחתי פוזיציה במניה חדשה – קורינטן קולג'ס (כיוון שהסימול שלה הוא COCO, מעכשיו אני פשוט אקרא לה "קוקו"). החברה מתעסקת בתחום ה-"השכלה הפרטית" (או כמו שקוראים לזה באינגליזית "For-profit education").

התחום נפגע קשות בשנים האחרונות. מניות רבות התרסקו וכך גם קוקו שלנו. המניה ירדה מאזור ה-30 דולר בו היא נסחרה בשיאה לפני מספר שנים לכ-2 דולר היום. אין לי בכלל ספק שחלק מהירידה מוצדק. התעשייה הזאת התרחבה הרבה יותר מדי מהר, ובדרך השחקניות בתחום שכחו שהן צריכות גם לדאוג להשכלה של התלמידים שלהן ולא רק לבעלי המניות. גיוס אגרסיבי מדי של תלמידים (שרובם מקבלים מימון נוח מהממשלה) הביא לכך שתלמידים רבים שסיימו את הלימודים, התקשו במציאת עבודה, לא הצליחו לממן את ההלוואות הממשלתיות וזה הביא הן לחדלות פירעון של התלמידים והן למעמסה על התקציב של ארה"ב.

אם כי אין לי ספק שחלק גדול (אפילו חלק ענק) מהאשמה באמת נופל על קוקו וחברותיה, אני גם מאמין שמצב הכלכלי הקשה הוסיף שמן למדורה, ושאחת הסיבות לקשיים שחווים הבוגרים היא המצב הכלכלי הקשה והאבטלה הגבוהה.

כך או כך, ולא משנות הסיבות, הממשל האמריקאי עם שלוחותיו הרבות החלו להיכנס חזק בחברות הפעילות בתחום הזה והוציאו תקנות חדשות מכאן ועד לקזחסטן. אני לא אפרט אותן כי הן כל כך רבות ומורכבות שכמעט חצי מהדו"ח השנתי של קוקו מתעסק רק בהן. שוק המניות הגיב מאוד באגרסיביות, וכמו שציינתי למעלה, המניה התרסקה. לדעתי, ואני אסביר, השוק הגיב בקיצוניות יתר, והמניה מתומחרת בחסר משמעותי.

הבדיקה הראשונה שאפשר להעביר על החברה היא מאוד פשוטה – מהם המכפילים?
דווקא המכפיל האהוב עלי ביותר – מכפיל הרווח, לא יעבוד כאן כיוון שהחברה מפסידה היום. ולכן אני ניגש לשני מכפילים שלדעתי משקפים טוב יותר את תמחור החברה – מכפיל מכירות ומכפיל הון. שווי השוק של קוקו הוא כ-190 מליון דולר. ההכנסות שלה עומדות על כ-1.6 מיליארד דולר, וזה מביא אותנו למכפיל מכירות של משהו כמו 0.15. ההון העצמי של החברה עומד על 570 מליון דולר. אם נוריד את כל הנכסים הלא מוחשיים, עדיין נקבל הון עצמי של 190 מליון – מה שאומר שמכפיל ההון המוחשי עומד על 1. ההון הלא מוחשי מתחלק בין מוניטין של 205 מליון והשאר – 180 מליון. חלק גדול מאוד מה-180 מליון האלו זה השווי של כל האישורים הרגולטורים ורישיונות שהחברה מחזיקה. לדעתי, לפחות חלק מזה ללא ספק שווה משהו. אם מישהו רוצה לפתוח בית-ספר ולעמוד בתנאי הרגולציה לסבסוד שכ"ל, הוא צריך להשקיע הרבה מאוד כסף, ולכן מדובר בנכס אמתי שלא שונה מהותית מקנייה של מעבדות ומחשבים לכיתות.

כשבודקים חברה שיוצרת הפסדים, מאוד קשה להעריך את השווי שלה. ולכן, יש לשוק נטייה לטעות בהערכה של חברות כאלו. גם לי מאוד קשה להעריך כמה קוקו שווה, אבל אני חושב ששני המדדים שציינתי למעלה – P/B ו P/S מצביעים על כך שהחברה זולה. אם תסתכלו על ההון העצמי המוחשי בשנים האחרונות, תראו שהוא לא ירד, וכמו כן גם הכנסות החברה לא ירדו בצורה דרסטית. הפחד הגדול כאן הוא ליפול למלכודת ערך – כלומר להשקיע בחברה שנראית זולה רק בשביל לראות איך היא ממשיכה להתדרדר לאורך השנים. לדעתי, זה לא המקרה כאן. לא רק שהכנסות החברה לא התרסקו אלא נראה שהרע מאחוריה. לירידות בהכנסה היו מספר סיבות – בין השאר בגלל שהממשל הפסיק לסבסד השכלה גבוהה לתלמידים ללא תעודת בגרות. כיום כבר כמעט לא נשארו תלמידים שכאלו במוסדות קוקו, אז רוב הירידה מאחורינו. סיבה נוספת לירידה היא כמובן המצב הכלכלי שכאמור מתחיל להשתפר היום. כמו כן בגלל שבתי-ספר רבים נסגרו (כולל מספר בתי-ספר של קוקו) התחרות בענף פחתה. החברה גם טוענת שחלק מהירידה בהכנסות נובעת מבעיות בלימודים מרחוק (קרי – דרך האינטרנט) וזאת בגלל בעיות IT של החברה. הם עובדים על זה, ומצפים לשיפור במהלך השנה הקרובה.

בקיצור, מה שניסיתי להגיד בפסקה האחרונה זה שאני חושב שלא נראה כאן ירידה משמעותית בפעילות של החברה. סך הכל התחום הזה של השכלה-פרטית לא יעלם, ולדעתי גם לא יפחת. אני מבין את כל אלו שטוענים שהכסף לא שווה את התעודה, ואני הראשון שיסכים עם זה, אבל ממה שאני מכיר את האופי האנושי וממה שאני רואה מסביבי, אנשים מוכנים לשלם – ולפעמים לשלם הרבה – בשביל תעודה שתלויה להם על הקיר. מה גם שמעסיקים רבים דורשים תעודות. לכן, כל עוד ארה"ב תצטרך סייעניות-שיניים, מסז'יסטים, עובדי IT, מזכירות, וכו' – אני לא רואה את התעשייה הזאת נעלמת לשום מקום.

אני מניח שכל הקוראים יסכימו איתי שהתעשייה לא תעלם, ולכן לדעתי השאלה הגדולה שהמשקעים צריכים לשאול את עצמם היא עד כמה העסקים יכולים להתדרדר? מה יהיו הרווחים הנורמליים של החברה בעתיד?

ברור שאין לי באמת מושג, אבל מה שאני כן יודע זה שאם הממשל ירצה שהתעשייה תמשיך להתקיים (ואין לי קמצוץ של ספק שהוא רוצה בכך), הוא יצטרך לתת להם להרוויח ברמה סבירה. מי שזוכר את הדברים שכתבתי בשעתו על גולדמן-זאקס, זוכר שאמרתי אז שאני לא מתכוון לפרק את החברה לגורמים ולנסות לראות כמה כל חטיבה שווה ולפי זה להעריך את השווי. במקום זה, טענתי, אני אסתכל על החברה בצורה הוליסטית יותר. האמנתי (ואני עדיין מאמין) שגולדמן יעשו יותר מ-15% תשואה על ההון העצמי (ROE), ולפי זה נתתי ערך לחברה. אולי זה נראה פשטני לרבים, אבל לדעתי זאת הדרך הכי טובה להעריך את השווי של גולדמן כיוון שההנהלה יכולה לסגור כל חטיבה וגם משרד שלא עומד בתשואה גבוהה על ההון ולהשקיע בתחומים היותר טובים. וזה, דרך אגב, באמת מה שגולדמן עושים.

באותה הדרך, אני אנסה לבדוק את השווי של קוקו – אפילו אם זה ייראה לרבים פשטני. אני אבדוק בשתי צורות. לדעתי שתי הצורות הגיוניות ביותר. הדרך הראשונה היא שולי רווח נקי. אני מניח שחברה שכזו צריכה לעשות לפחות 5% רווח נקי. אלו שולי רווח מאוד נמוכים לתחום שכזה לדעתי, אבל נלך על 5%. במקרה שכזה, אפילו אם ההכנסות של החברה יירדו בחצי ל-800 מליון – נקבל שהחברה תרוויח 40 מליון דולר – מה שאומר שהיא נסחרת במכפיל רווח נמוך מ-5.

הדרך השנייה היא לפי תשואה על ההון. אם ארה"ב רוצה שהמגזר הפרטי ימשיך ליטול חלק בהשכלה של הציבור, המדינה חייבת לתת לחברות לעשות תשואה סבירה על ההון – מינימום של 12%. אפילו פרויקטים של תשתיות מבטיחים לרוב תשואה גבוהה מזה, לכן לדעתי 12% זה המינימום. אם ניקח את ההון המוחשי של כ-200 מליון ונכפיל אותו ב-12% – נקבל רווח נקי של 24 מליון דולר – מה שאומר ששווי השוק צריך להיות באזור ה-300 מליון דולר. אבל תזכרו שהתעלמתי מהנכסים הלא מוחשיים. לדעתי זאת טעות להתעלם מהשווי של הרישיונות בהם מחזיקה החברה. אם נחשיב את הערך של נכסים אלו, נקבל שווי שוק כפול – או בערך 600 מליון דולר. וזה כאמור עם תשואה על ההון נמוכה.

כמו שהזהרתי אתכם – ניתוח מאוד פשוט. אבל קשה לי להתעלם מכך שכל הניתוחים המהירים האלו מביאים אותי לאותה נקודה – שהחברה ממש זולה. עוד בדיקה שעשיתי הייתה להסתכל על דוח מלפני הרבה שנים. אני עושה את זה בד"כ כדי לראות איפה החברה הייתה פעם ומה היא עשתה מאז. לכן הסתכלתי על הדוח של 2002. החברה הרוויחה אז יותר מ-30 מליון דולר – ותזכרו שזה היה עוד לפני הצמיחה המהירה של התעשייה בעשור האחרון. בנוסף, מאז החברה ביצעה רכישות רבות. רק על רשת הִילְד היא שילמה יותר מ-300 מליון דולר – או בערך פי 2 מכל מה שקוקו שווה היום. אז אפשר להגיד שקוקו שילמה יותר מדי. השאלה היא כמה יותר מדי?

אני חושב שהדאון-סייד כאן מאוד נמוך והאפ-סייד מאוד גבוה. אני לא חשוב שזה בלתי הגיוני לצפות מהמניה לטפס עד ל-10 דולר ואולי אפילו ל-15. מצד שני אין לי כאן את הביטחון שהיה לי בחברות כמו – גולדמן-זאקס הוא סטיוארט – שם ראיתי את העתיד בצורה הרבה יותר ברורה. פתחתי כאן פוזיציה בשווי של כמעט 5% מההון שלי. קניתי פעמיים – בערך שליש מההחזקה תמורת 2.08$ ושני שליש תמורת 2.16$.

חשוב לציין שניתוח זה של קוקו הוא דעתי האישית בלבד, ואין זה אומר שהניתוח נכון או מדויק. כמו כן אני מחזיק במניה, אבל אני יכול למכור אותה בכל עת מבלי לדווח על כך כאן או בכל מקום אחר. ובשום פנים ואופן אין לראות בניתוח זה המלצה לקנות את המניה (או כל מניה אחרת לצורך העניין).

פורסם בקטגוריה מניות. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.
Subscribe
Notify of
guest
152 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
יובל
יובל
10 years ago

עידו, האם אתה אי פעם מתיחס לסנטימנט סביב מניה או ענף? לפעמים מסעדה נפתחת במקום שנחשב 'מקולל' ולא מצליחה. יש אפקט ליחסי הצבור..תחום החינוך סובל מסנטימנט כזה בוול סטריט. הרי השקעותיך תמיד מסתמכות על גילוי חברה זולה ואז אתה מחכה שmain street יגלה את העיוות הארביטראז' והמניה עולה – לא ברןר לך שלאפקט הפסיכולוגי תפקיד חשוב? האם השוק מושלם ותמיד העיוותים נפתרים? אם לחליפין תחכה ש COCO תגיע לרווח נורמלי זה עלול לקחת שנים?!

מהטמה במבי
מהטמה במבי
10 years ago

לפני שנתיים המנייה נחתכה ביום אחד באופן חד מאוד בעקבות גילויים על רישום כוזב כלשהו לכאורה בדוחות הכספיים. היום חיפשתי ואני כבר לא מצליח למצוא לסיפור הזה כל זכר. ובכל זאת אני תחת הרושם שלחברה הזו יש את השם הכי גרוע. יש כלפיה חשדות ותביעות בקנה מידה שנראה יותר משמעותי מהמתחרות שלה. התחום כולו נסחר היום במחירים מעניינים (חלק יותר וחלק פחות) אולי עדיף למצוא אחת אם תדמית קצת יותר חיובית?

משקיע מתחיל
משקיע מתחיל
10 years ago

לגבי הדרך המ-1 : כרגע החברה בהפסד כלומר מכפיל 0, בתרחיש שתיארת המכפיל העתידי מגיע ל4.75 ,זה אומר שהמניה תכפיל את עצמה ב4.75 ? מה ניתן להסיק מהמכפיל העתידי הזה ?
כמו כן למה 5% שולי רווח זו הנחה סבירה , לפי הנפילה שולי הרווח הנקי עמדו על 5% ?

לגבי הדרך ה-2 : כיצד הגעת מרווח נקי של 24 מיליון דולר לשווי שוק שצריך להיות 300 מיליון דולר? מה פיספסתי ? הייתה הנחה אחת בלבד של 12% תשואה על ההון העצמי …

תודה .

דודו
דודו
10 years ago

היי,

מדוע אתה חושב שמכפיל 12-15 לחברה בסיכון גבוה זה מכפיל הגיוני? האם מכפיל זה לא מתאים יותר לחברות כמו WMT, WFC, XOM וכו' עם חפיר קצת יותר עמוק?

תודה.

ערןש
ערןש
10 years ago

עדו,

אכן כל תחום ה- for profit education חטף חזק בשנתיים האחרונות והחברות השונות בו עולות באופן קבע בסקרינרים שונים במסע אחרי חברות הנסחרות בזול.

אני סימנתי לי דווקא 2 חברות אחרות מהתחום שמובילות, מרוויחות זולות ו"שנואות פחות" – Strayer ו- ITT אבל טרם נכנסתי לפוזיציה שם.

כמה נתונים על התחום:

1. אכן הממשל נכנס חזק בשנתיים האחרונות בחברות הפעילות בתחום ומוביל את המאבק סנטור תום הארקין, יו"ר ועדת HELP. כדאי לקרוא את טענותיו כאן:
http://www.harkin.senate.gov/help/forprofitcolleges.cfm

2. מכל החוקים והתקינות המחמירות לבתי הספר האלו כדאי להכיר ולבדוק 2 תקנות מפתח שאי עמידה בהם מהווה סכנה להמשך פעילות המוסד:

90/10 Rule:

: This rule states that a for-profit education company can’t get more than 90% of its revenues from Title IV government financial aid. Many companies are in the '80s, and a few are even at or slightly above 90. Going over puts the company on probation and risks it losing the ability to use these funds, which would put them out of business.

Two or Three-Year Cohort Default Rate (CDR):

The CDR tells you how many students are defaulting on their student loan obligations after two or three years. Both measures have been used. Basically, a company cannot have a CDR in any one year over 40%, and can’t have a two-year CDR over 25%. Many companies are around 15% to 20%, but the average in the industry is about 12%. Going over 25% puts the company in danger of losing its accreditation, which would seriously damage the business.

3.כדאי לעיין בטענות הממשל על כל מוסד בתחום בפרט בדו"ח המלא הזה:
http://www.help.senate.gov/imo/media/for_profit_report/PartI-PartIII-SelectedAppendixes.pdf

ערןש
ערןש
10 years ago

אגב, הסיבה שהיססתי לגבי הפוזיציה היא בגלל הירידה המתמשכת ברישום , במחזורים וברווח הגולמי מאז 2011 בכל המוסדות שבדקתי

אסף
10 years ago

האמת היא שאני מסתכל על התחום הזה כבר מעל חצי שנה ולא מצליח ללחוץ על ההדק. לדעתי החברה הזולה ביותר בתחום היתה ESI ב 11 דולר, אבל לא הספקתי לתפוס אותה אז. רציתי לקנות אופציות עליה ועל חברותיה, לפני כמה חודשים היה השיא.

לעניות דעתי יש חברות טובות ממנה אך לא זולות ממנה, כמו למשל Strayer וכמובן אפולו.
אני נוטה מאוד להסכים עם מה שאמרת, ויש מבחר עצום של חברות לבחור מהן… וכן זה תחום דוחה ומגעיל.

אסף
10 years ago

אגב, ישנן חברות שכבר היום מרוויחות ולכן קל יותר להעריך אותן, עם תזרים חיובי וכו'.
אודה ואתוודה שלא בדקתי את המפסידות לעומק, COCO, CECO, EDMC, וכל חברותיהן וכשאני חושב על זה, כנראה באמת האפסייד שם הרבה יותר גבוה בדיוק מהסיבה הזו, אך כך גם הסיכון.

אני נמשכתי לאפולו וסטרייר שלמשל שם גם אם הממשל ילך לקצה ויקטול את רוב התחום, שתי אלה כנראה ישארו לעמוד, כל הקוקואים … נו טוב אני לא בטוח 🙂 מה שכן קוקו היא הזולה ביותר שאני מכיר ע"פ P/S ולכן האפסייד בהנתן שהיא תשרוד ותצליח לעבור לרווחיות הוא גדול מאוד.
לסטרייר יש יתרון שהיא מקומית, כמו "אוניברסיטת חיפה" שכולם בחיפה הולכים אליה, משהו כזה.

Mnakash
Mnakash
10 years ago

Coco הידועה )כמו גם חברותיה בתעשייה) מופיעה בסקרינרים של ערך כבר שנים רבות. מ2011 הטיעונים שהעלית פה תקפים והמחירים הסתובבו מאז מסביב ל2-3$ עם גיחות קצרות למעלה. האם אתה רואה זרז לשיפור המצב (בחברה או בתעשייה) דווקא בשנים הקרובות או שאתה מוכן לדגור על המניות האלו עוד כמה שנים טובות?
שולי רווח ממוצעים של 5% נשמעים לי אופטימיים בהתחשב בתוצאות העסקיות שלה בעשור האחרון.
 מי שמאמין שהסקטור הזה יכול לחזור ולהיות רווחי כמו בעבר (לאו דווקא בשיא הסייקל אבל כמו בעשור הקודם בממוצע) יכול לבחון גם את האיכותיות יותר בתעשייה שסובלות גם הן מתימחור חסר.
אני בהחלט יכול להבין את מי שנמנע מתעשייה דועכת שעתידה לוטה בערפל (סיכונים רגולטוריים משמעותיים). לי אין כדור בדולח ואין לי מושג כמה קולג׳ים כאלו ייסגרו לפני שהסייקל יתהפך שוב. אולי קוקו יגיעו ל10-15$ בשיא הסייקל הבא ואולי הם ייסגרו עוד קודם ורק החזקים יישרדו. אולי התעשייה הזו תמשיך לדמם בזמן שההוצאות הממשלתיות יצומצמו. באמת שיש פה מידה מסויימת של אי וודאות והשוק מתנהג בהתאם.
לא הצלחתי למצוא את ה ytm על החוב שלהם וראיתי שהם גייסו כסף ברבעון האחרון, בלעדיו ה current ratio שלהם היה מתחת לאחד מה אתה חושב על המאזן והנזילות שלהם? מה אתה חושב על השרידות לטווח בינוני ארוך של החברה הזו?
אני מודה שהחברה הזו בתימחור הזה מסקרנת אותי כמו עוד חברות יותר איכותיות בתעשיה הזו אבל תעשיות חלשות עושות לי הצטננות פיננסית. עד היום הכשלונות שהיו לי בהשקעות היו קשורים בחברות שחשבתי שיכולות לעשות turn around או שהעסקים חלשים באופן זמני והתברר שלא כך. בחלק מהמקרים הצלחתי לתפוס שיהוקים למעלה ולמכור ברווח נאה ובחלק הפסדתי את רוב הקרן.

ירון קרן
ירון קרן
10 years ago

כדי להבין איך פעל תחום החינוך למטרות רווח בכלל ואפולו בפרט, כדאי להתחיל מסדרת הסקירות המצוינות של Citron Research מ 2009 על אפולו:

http://www.citronresearch.com/?search-class=DB_CustomSearch_Widget-db_customsearch_widget&widget_number=preset-default&cs-stock_ticker-0=APOL&cs-all-1=&search=Search

אז היום זה אחרת. כנראה.

Mnakash
Mnakash
10 years ago

מקור מעניין להשוואת איכות החברות בתעשייה
http://www.help.senate.gov/imo/media/for_profit_report/PartII/Corinthian.pdf
http://www.harkin.senate.gov/help/forprofitcolleges.cfm

בדוחות האלו יש מספרים מעניינים על יחס הסטודנטים הפורשים או אחוז הסטודנטים שעושים דיפולט על ההלוואה. המספרים לא מחמיאים לתעשייה בכלל וגם לא לcoco ספציפית.
אני בדיעה שבתנאים מסויימים coco יכולה להיות 10bagger. בתנאים מסויימים קיצוניים לכיוון השני חלק מהקולג׳ים האלו ייסגרו וcoco אחד המוסדות הפחות אכותיים חשופה לעניין יותר מאחרות. אני מודה שלא התעמקתי בתעשייה הזו כ״כ אבל עדיין לא הבנתי מה מביא אותך להשקיע בה דווקא עכשיו ולא לפני כמה שנים שהתימחור היה זהה? האם אתה רואה משהו שיגרום לשינוי דווקא עכשיו או בזמן הקרוב או שיש לך סבלנות לדגור על זה (שנים?) עד שתהיה התפתחות?

איתי
איתי
10 years ago

בזמנו, לפני שנה אם אני לא טועה, ESI היתה אחת מהמניות לפי המגי'ק פורמולה של גרינבלט ופספסתי אותה…

יהונתן
יהונתן
10 years ago

בשנים האחרונות מרבים לדבר על התרחבות ההשכלה הגבוהה דרך האינטרנט. רואים בדו״חות של החברה שהתהליך כבר בעיצומו אצלה. לא ברור לי אם זה יתרון או חסרון לחברה מהסוג זה. אמנם כיום היא מספקת לימודים מקוונים וזה אחד התחומים הצומחים שלה. מצד שני, אם אוניברסיטאות ומכללות טובות יותר וזולות יותר יספקו תואר כזה, הדבר יוריד משמעותית את המחירים, ולמוסדות הלא איכותיים לא יהיה יתרון משום בחינה. ממה שאני מבין, דרישות הקבלה הזעומות והשעות הגמישות הם מה שמושך תלמידים למוסודת COCO. חינוך מקוון יאפשר למוסדות טובים יותר להציע אלטרנטיבות.

ארי
ארי
10 years ago

עדו, נקש ואחרים, מה שאותי מעניין זה איך מוצאים חברות מהסוג הזה. הרי מכפיל רווח לא רלוונטי, מכפיל הון אני משער שיש המון חברות במכפיל הון מוחשי של 1. אז בעצם ה"מפתח" היחיד כאן זה מכפיל מכירות? היו דיונים על החברות האלו בפורומים של ערך? איפה?

איתי
איתי
10 years ago

ארי, אני מצאתי את ESI באתר של גרינבלט ומשם אתה יכול למצוא את כל חברותיה למגזר.

אייל
אייל
10 years ago

כתבה שטוענת שמחיר היעד הוא 1.38$ , כי P\E ראוי הוא 9, ויחד עם EPS צפוי של 0.10-0.15$ נותן מחיר יעד של 1.38$ :

http://seekingalpha.com/article/1707592-corinthian-colleges-38-downside-a-great-short-play

מיקי
מיקי
10 years ago

לדעתי החברה נמצאת במלכודת ערך כך שמי שטווח ההשקעה שלו בינוני-ארוך צפוי לטלטלה מסיבות שכבר צויינו.
מה שכן,אני מסתכל על החברה כאופציה שכן היחס סיכון/סיכוי אינו סימטרי לכן כן יהיה סביר להשקיע 2-3 אחוז מהתיק.
אם הפסדת,אתה עדיין במשחק.הרווחת,התמורה מצויינת לסך הסכום שסיכנת.
כמו שאמרו כמה מטובי המוחות הפיננסיים(קלרמן,ברקוביץ,ווטסה וכו') יש לחשוב קודם על ה-downside.
מיקי

אביב
אביב
10 years ago

לעומת קודמיי, אני אסטה מהנושא ורק אגיד – תודה רבה עדו על ההסברים!
אינני מרגיש שיש לי את הידע או הניסיון על מנת לחלוק עליך כמו קודמיי, וכל ההסברים שלך (כולל התקיפות ממספר כיוונים) נשמעים לי הגיוניים, כך שאני הייתי פועל בדיוק כמוך…

הרבה תודות על התחזוקה של הבלוג, תענוג לקרוא כל כתבה מחדש! (וגם את הספרים, שעליהם אני עובר אחד אחד)

מיקי
מיקי
10 years ago

לגבי מכפיל רווח, אפשר לקחת את ESI בתור השוואה זריזה מאותו תחום כפי שכבר צוין כאן. ESI חזרה להרוויח בתחילת השנה ונמצאת פחות או יותר בטווח הרווח שראשי החברה נתנו בסוף השנה הקודמת: 3.5 -4 דולר רווח למניה. כיום המניה על מחיר של 30$ בערך שמשקף מכפיל של 8.5 על הרף התחתון של צפי הרווחים ל 2013 שנמצא בהחלט בהישג ידה של ESI. לדעתי זהו מכפיל סביר לתעשיה הזו. כנגד ESI עומדות תביעות רבות, והיא מקרה מייצג של חברה שהרגולטור ואנליסטים אוהבים לחבוט בה, מה שלא מאפשר מכפיל גבוה מדי.
חזרה ל COCO, לדעתי, המאמר שציין אייל שנותן מכפיל של 9 על רווחים של 15 סנט למניה ב 2014 (טווח הרווח ל 2014 צוין במפורש על ידי החברה בשיחת המשקיעים האחרונה) מעלה תזה ריאלית בהחלט. המכפיל עולה בקנה אחד עם המכפיל של ESI לדוגמא.
עדו, אני מניח שחישוב שמתבסס על רווחי 2014 לא נעלם מעיניך ובכל זאת בחרת להסתמך על על שולי רווח של 5%, ובמספרים 40 מליון דולר רווח נקי לדבריך. כלומר כ 45 סנט למניה. בערך פי 3 מהתחזית שהחברה עצמה נותנת.
אם ניקח את החישוב השני שלך שהוא יותר שמרני ומדבר על 24 מיליון דולר רווח מקבלים בערך 28 סנט למניה. עדיין רחוק מאוד מהתחזית של 15 סנט למניה, כאמור הרף העליון של רווחי 2014 כפי ש COCO עצמה צופה.
אתה לא חושב, שלאור תחזיות הרווח האלו (של החברה ושלך), האפסייד שאתה נותן הוא סופר-קיצוני?

איציק
איציק
10 years ago

לחברה יש 2 מיליון מניות בשורט בערך
האם יש לזה השפעה על בחירת מניה להשקעה?
האם זה עוזר למשקיע במניה או להפך?

איציק
איציק
10 years ago

באמת טעיתי בשורט זה 20 מיליון ולא 2. בערך 20 אחוז משווי החברה לא מעט. ה-שוק פסימי.

גיא
גיא
10 years ago

זה אחד התנאים הבסיסיים להשקעת ערך.
אם השוק אופטימי אין הזדמנות

איציק
איציק
10 years ago

קוקו זו חברה שאיבדה לפני 3 שנים את בסיס הצמיחה שלה שזה ATB – סטודנטים ללא תעודת בגרות כתוצאה מהחלטה רגולטורית לא לתת הלוואות מדינה לסטודנטים ATB. זה גרם להצטמקות במספר הסטודנטים במשך 3 שנים. כאשר החברה סוגרת בתי ספר מפסידים ורושמת כתUצאה מזה הפסדים. בשנת 2014 צפוייה התייצבות במספר הסטודנטים על רמה נמוכה יותר. במשך 5 שנים מחיר המניה ירד CNNUMG ל-2 דולר ממחיר של 10 דולר בממוצע יותר מהמתחרים. שווי השוק כיום 180 מיליון כשבתחילת 2010 החברה קנתה את "Heald רשת של 13 בתי ספר ב-395 מיליון דולר כאשר מתוך זה 200 מיליון מוניטין (שעדיין במאזן)כאשר לקוקו באותו זמן היו כ-100 בתי ספר. ב-2011 החברה מחקה מוניטין ב-200 מיליון.
כ-30 אחוז מההכנסות באים מלימוד מרחוק כאשר בשנה האחרונה לחברה קשיים וירידה בתחום במספר הסטודנטים בשיעור 10 אחוז.כאשר החברה מדווחת על השקעות שהיא מבצעת בתחום. כדי שהחברה תתאושש היא צריכה להתייצב על גידול מסויים בתלמידים בבתי הספר הרגילים וכן היא צריכה להגיע לגידול במספר התלמידים בלימוד מרחוק
בדוחות 2013 החברה קרובה לאיזון. ראוי לציון שבשנת 2013 החברה הצליחה להעלות את ההכנסות לתלמיד בכ-3 אחוז מה שהיא לא הצליחה ב-2012. בתחזית ל-2014 של החברה גידול במספר התלמידים הרגילים וכנראה ירידה במספר התלמידים בלימוד מרחוק כאשר בסה"כ החברה תשמור על מספר התלמידים ואף צפוייה עלייה קלה .החברה צופה מעבר לרווח וזה יכול לקרות אם תוכל להמשיך את הגידול בהכנסות מתלמיד ואולי גם קיטון בהוצאות כתוצאה מסגירת בתי ספר. מה שבולט בתחום לעומת מה שקורה בארץ זה שהלימודים יקרים כ-18000 דולר לשנה וזה עבור תעודות דיפלומה או לימודי תואר דו שנתי ומתבססים על אשראי ברובו מהמדינה חלקו מסובסד אך לא רק מהמדינה. לחברה מחיקה של 4 אחוז מההכנסות כתוצאה מחובות אבודים וזה סדר גודל רגיל בפעילות וזה כנראה מאשראי שלא מהמדינה נראה לי שמימון האשראי הנדיב מהמדינה מאפשר לגבות מחירי שכר לימוד גבוהה.

מיקי
מיקי
10 years ago

הדוח של הסנט על קוקו ועוד כמה מחברותיה שפירסם כאן MNAKASH פשוט מפחיד. אם לשפוט מהתוכן זה תחום פרוע, ציני שטובת הסטודנט רחוקה מאוד מלהיות נר לרגליהם של מי שעוסק בו.
צריך לסתום את האף ולזכור שזה בדיוק מה שלינץ׳ אוהב: חברות טובות בתעשיות שנואות.
השאלה היא אם קוקו היא חברה טובה, ואם הרגולציה הנוקשה שהסנט מנסה לאכוף לא תביא לסגירתה? אין פה סכנה של פשיטת רגל כמו שיש סכנה מוחשית שקוקו פשוט תאבד את הרשיון.
בתחילת השנה עשיתי סיבוב יפה על ESI. קניתי ב 13 ומכרתי ב 27 דולר. לא בדקתי יותר מדי את החברה כי המספרים פשוט היו מדהימים. מכפיל רווח של 3 בערך בקניה. לא בטוח שהייתי קונה אם הייתי קורא קודם לכן את הדיווחים של הסנט על המוסדות האלו. לפעמים יש ברכה בבורות…
בעניין איכות החברה, עדו, האם כחלק מהמחקר של קוקו השווית אותה לחברות אחרות בתחום? יש כמה עשרות, אני יודע, אבל מעניין לדעת אם נכנסת בעובי הקורה של מתחרות נוספות ומדוע בררת דווקא את קוקו מכל השאר?

ד
ד
10 years ago

עידו,אני יודע שזה לא קשור לפוסט הספציפי הזה, אבל מה דעתך על הכתבה הזו?
http://www.themarker.com/wallstreet/1.2127688

מיקי
מיקי
10 years ago

מתברר שהדו"ח על קוקו וחברותיה מטעם הסנאט הוא מלפני שנה או שנתיים (לא הצלחתי להבין בדיוק ממתי) ועל פי שיחת הועידה האחרונה של קוקו מתברר שרוב הליקויים תוקנו או נמצאים בטיפול. כל בתי הספר והשלוחות של קוקו עומדים בדרישות הרגולציה כרגע מלבד מספר בתי הספר שקוקו אכן סגרה ומנסה למכור (לא בהצלחה יתרה אגב).

הדו"ח של הסנאט, אגב, הוקיע את השיטות של קוקו ושל חברותיה ששימשו (או עדיין משמשות?) להציג מקסם שווא של סטודנטים שעומדים כביכול בתשלומי ההלוואות. היריעה כאן קצרה מלפרט. הסנאט הפעיל חקירה סמויה במסגרתה חוקרים נרשמו כסטודנטים ולמדו מקרוב על האמצעים הבלתי כשרים בעליל שהתעשייה הזו מאמצת. שווה לקרוא כיצד קוקו ועוד בתי ספר עמלו בצורה מאוד יעילה להסתיר את האמת על אי היכולת של אחוז ניכר מהסטודנטים שלהן לעמוד בתשלומי ההלוואות, או על כך שבוגרים במקצועות מחשבים למשל מועסקים אח"כ בחנויות של בלוקבאסטר ונכנסים לסטטיסטיקה ה"חיובית" של דוחות ההשמה התעסוקתית.

חזרה להווה, קוקו מדווחת על ירידה משמעותית בהיקף אי עמידה בתשלומי ההלוואות של תלמידיה ונראה שעל פי הדו"ח האחרון המצב בגזרה הזו השתפר דרמטית. כמו כן אחוזי ההשמה של בוגריה עלו בשיעור משמעותי (67% אם אני זוכר נכון). המגזר כולו החל להתנער מהשיטות הפסולות, אבל שווה לבחון את הנתונים לעומק, משום שאם לשפוט על פי העבר המספרים האלו נתונים למניפולציות.

יואב
יואב
10 years ago

הבנתי, נשמע הגיוני, תודה על התשובה.
(השאלה למי שמתעניין נמצאת בפוסט אחר: טיול באזור שנחאי – רשמים כלכליים)

משה
משה
10 years ago
אביב
אביב
10 years ago

היי עידו,
מצטרף לשאלתו של משה.
נשמח מאוד לשמוע את דעתך על התביעה של קליפורניה כנגד החברה וכיצד לדעתך זה ישפיע על התחזיות.

תודה רבה,
אביב

ערןש
ערןש
10 years ago

טוב, Apollo פרסמה דוחות. ירידה כמעט בכל הפרמטרים. רק שהתחזית היתה כזו נמוכה שהם דיווחו על רווח כפול למניה והמניה מזנקת. מעניין איך תהיה ההשפעה מחר על התחום (אם בכלל)

ערןש
ערןש
10 years ago

כל התחום (profit education) פשוט טס יום אחרי יום, יש לי כבר פחד גבהים בחברה בה אני מושקע. ציפיתי לעליות מתונות בזמן ארוך יותר. די מתלבט אם להישאר בפוזיציה בפרט שהערכים משקפים התייעלות ולא גידול (למעשה קיטון בוודאות)

דורון
דורון
10 years ago

מה אתה דואג ערוש? CECO שממש במקרה נתקלתי בה פה בבלוג ונכנסתי אליה לפני כמה שבועות מכרה את החטיבה שלה באירופה הלילה וטסה 60 אחוז באפטר מרקט , זו הסיבה האמיתית כנראה לעליות מאחורי הקלעים, גם COCO נהנית מזה.
מישהו יכול לתת הערכה לגבי השווי שCECO משקפת נכון להיום? הבנתי שהם מקבלים באזור ה275 מליון דולר נטו מהמכירה וביחד עם המזומנים בקופה יש לה באזור ה500 מליון שזה לבד שווה עליה של מאה אחוז מהסגירה של אתמול.
מישהו רוצה להרים את הכפפה?

מוזס
מוזס
10 years ago

דורון אתה צודק לחלוטין בהערכה למעט פרמטר אחד שאני לא יודע להעריך אותו, מה הסיכוי שהעסקה הזו תתפוצץ?
על פניו בהנחה והעסקה הזאת מתקיימת לדעתי החברה זולה עוד יותר מלפניה.

ערןש
ערןש
10 years ago

דורון,
העליות התחילו מפרסום הדוחות של APOLLO לפני 5 ימים. האמת שהאפקט של CECO היה הפוך, הרבה ניתלו את העליות של השבוע האחרון בתחום בכדי לקחת רווחים.
ראיתי את זה גם באחזקה שלי ב- Strayer והחלטתי גם לממש היום.
הסיבה שמימשתי כי האמת שפשוט לא התרשמתי כלכך מהדוחות של apollo כקטליזטור ל turnaround. אפשר להגיד שאפילו התאכזבתי מהדוח שלו.
בחברה שהחזקתי יש תזרים חיובי שצומח רבעון על רבעוןף יש התייעלות יפה תפעולית, אבל היא ממונפת (ביחס לאחרות), מספר הנרשמים עדיין במגמת ירידה ומכפיל 10 לדעתי זה מחיר הוגן מלא בשבילה. לא נשארתי איתה לדוחות בעוד שבועיים למרות שיכול להיות שאופתע (מסורתית אגב זה רבעון חלש)

המאזן של CECO אגב נראה סיפור אחר לגמרי. פספוס שלי. רק בשביל Asset play הייתי קונה אותה

רמי
רמי
10 years ago

עדו,
עוקב הרבה מאוד זמן אחרי הבלוג שלך, תודה רבה על השיתוף, למדתי המון.

נראה כי מניית COCO עלתה משתי סיבות עיקריות:
1) דוח של APOL שהיה טוב מהערכות.
2) מכירת חלק מ- CECO במחיר גבוה מהערכות.

במקור תיזת השקעה שלך ב- COCO מתבססת על חזרה לרווחיות ובעקבות חזרה למכפילים גבוהים יותר. השאלה כיצד יש להתנהג אם מניה שבה אתה מושקע עולה חזק, אך לא מהסיבות שחשבת עליהן? הרי לא פורסמו נתונים כלשהם של הבחרה המעידים על רווחיות.

נניח כי אתה הערכת כי COCO תעלה פי 3-5 בטווח של 2-3 שנים וכרגע היא עולה 25%,אך מסיבות אחרות ולא סיבות שחשבת בתחילת השקעה. איך לדעתך משקיעי ערך צריכים להתנהג? למכור? לקנות? לא לעשות כלום ולחכות לרעיון שיבשיל?

תודה.

מוזס
מוזס
10 years ago

CECO הייתה עד היום סוג של מלכודת ערך.
רכשתי אותה לפני יותר משנה כאשר המזומן היה גבוה משווי השוק והיא עוד הייתה רווחית, מאז ועד היום הרווחים נעלמו והחברה מפסידה והרבה. האמון שלי בהנהלה שם מאוד מאוד נמוך. תעבור עוד לפחות שנה לדעתי עד שהמצב (אולי) יתהפך עד אז היא תמשיך להפסיד והרבה.
חשוב לזכור שבתי הספר שלה באירופה הם רווחיים לכן, הם היו היעד הראשון למכירה. המחיר מאוד מפתיע לטובה אבל לא ניתן להשליך ממנו על כל שאר חלקי החברה.
עוד משהו קטן שזכור לי הוא שהכספים שהחברה מחזיקה באירופה לא יכולים להגיע לארה"ב ללא תשלום מס ולכן הם בעצם מחוץ ליד המשקיעים (מקווה שלא מטעה אבל זה מה שזכור לי).
הייתי מאןד נזהר להשקיע בה כעת עד הדוחות הקרובים / סגירת העסקה סופית בה נדע בוודאות איך יראה המצב הפיננסי אחרי העסקה.

ZAFOD
ZAFOD
10 years ago

מוזס, CECO החליפו מנכ"ל לפני מספר חודשים
המנכ"ל הנכנס בא מרקע המשלב השקעות והשכלה גבוהה
ייתכן מאוד שהמהלך האחרון הוא פרי יוזמה שלו

אלעד
אלעד
10 years ago

עדו, לפי איזה פרמטרים אתה מחליט איזה נתח מהתיק להשקיע בכל רעיון ?
ומה השתנה במהלך החודש האחרון שגרם לך להגדיל את הפוזיציה במניה ?

מוזס
מוזס
10 years ago

אפרופו COCO ו- CECO, האם לדעתכם יש מניות נוספות בסקטור שהם בעלות פוטנציאל עליות דומה?
ברור שאם הסקטור יחזור לרווחי 2010 או אפילו כמה שנים קודם אזי מרבית החברות יזנקו אבל זה ייקח זמן רב (אם בכלל) ומרבית החברות הרווחיות כבר לא זולות בכלל (APOL) והמפסידות אינן בעלות מאזן חזק מספיק ועלולות לקרוס אם הגלגל לא יתהפך תוך שנתיים.

יואב
יואב
10 years ago

היי עדו, אז זהו, אתה נפרדת מסטיוארט? יש אולי כמה מילות סיכום?

אלעד
אלעד
10 years ago

היי עידו, האם ישנה הודעה/הרעה מהותית בעסקיה של קוקו שפורסמה בימים האחרונים? עושה רושם שהמניה נופלת די חזק בימים האחרונים בניגוד למהלך עליות נאה של כל הסקטור לאחרונה?

אלעד
אלעד
10 years ago

היי עידו, האם ישנה הודעה/הרעה מהותית בעסקיה של קוקו שפורסמה בימים האחרונים? עושה רושם שהמניה נופלת די חזק בימים האחרונים בניגוד לסקטור…

ZAFOD
ZAFOD
10 years ago

COCO לא דיווחה משהו מהותי בימים האחרונים, הם מתוכננים להוציא דיווח רבעוני ב 05.11.

STRA שנחשבת לאחת החברות האיכותיות בענף הוציאה דיווח רבעוני חלש
קיטון בכ 10% בהכנסות ו 28% קיטון ברווח הנקי.

ומה שהכי מלחיץ את השוק (לדעתי כמובן) – קיטון של 23% ברישום תלמידים חדשים לסמסטר הנוכחי
ידיעה זו מפילה היום את הענף בצורה רוחבית

משקיעים צריכים לחשוב והחליט האם זו נקודת כניסה טובה,מלכודת ערך או סיטואציה מורכבת מידי…

אלעד
אלעד
10 years ago

תודה, אכן דילמה : )

איציק
איציק
10 years ago

בתור אחד שמכיר רק את ישראל לא חושב שמה ש-coco מציעה תמורת 34 אלף דולר ללימודים של שנתיים ו-55 אלף דולר לשלוש שנים שווים את ההשקעה . זה סכומים גבוהים גם באמריקה. לדעתי הלימודים לא אטרקטיביים ביחס להשקעה הכספית. לכן לא הייתי משקיע במנייה למרות שייתכן שהיא מניית ערך ,ויתכן שמי שישקיע במחיר של היום ,כמו עדו מרוז ירויח כי החברה יכולה להשתנות מהר ולהיות רווחית. לדעתי הקורסים שהיא מציעה בתחום המחשבים לחברות -בעלי ערך כלשהוא אך זה ערך קטן משווי החברה. החברה והתחום נהנים מאוד מהבזבזנות של המימשל (כמו רבים אחרים) והטיפשות של התלמידים האמריקאים. בתקופות קשות בכלכלה נחשף יותר הערך הנמוך של הלימודים האלה ביחס להשקעה הכספית . ולא שאין להכשרה הזו ערך -יש לה ערך אך לא כגודל ההשקעה הכספית.

יובל
יובל
10 years ago

איציק, השיקול האכותי שלך מכובד – זו דרך נכונה לשקול השקעות. אולם זה לא עובד מול השקול הכמותי. איך אתה יכול לקבוע שהיות והשכר לימוד יקר ולא משתלם אזי מחיר המניות יקר מידי.
כשאני לא מעריך מוצר או שרות או מודל עיסקי אני פשוט לא משקיע בחברה. לעולם לא אקנה מניות של חברה שאת מוצריה לא הייתי רוכש בשום סיטואציה גם אם נראה לי שהיא זולה יחסית.

איציק
איציק
10 years ago

מחיר המניה coco נראה זול מאוד כשמסתכלים על שווי שוק לעומת הון עצמי ושווי שוק לעומת מכירות . אבל לאיכות המוצר בעיני המשתמש יש השפעה על המנייה באופן ישיר בטווח הארוך. לחברה עם מוצר טוב יותר קל להגדיל רווחים כי יהיו מוכנים לשלם יותר על המוצר או לצרוך אותו יותר.ולחברה עם מוצר רע יותר קשה להגדיל רווחים כי לא ירצו את המוצר. מה תגיד על איכות המוצר של coco אם תלמיד משקיע בלימוד דו שנתי 34 אלף דולר הרוב בהלוואות ולא מצליח למצוא עבודה בתחום הלימוד או לא מצליח לסיים את הלימודים ? תגיד שהמוצר לא שווה את הכסף . לדעתי גם אם מוצאים עבודה וקשה להחזיר את ההלוואה עקב הכנסות נמוכות מוריד מערך המוצר.
stra שזו חברה אחרת בתחום הזה שאני לא מכיר הודיע עכשיו שהיא מקטינה את שכר הלימוד זה יכול להוריד רווחיות ל- stra בטווח הקצר אם לא יקטינו הוצאות במקביל. coco בשנתים האחרונות העלתה מחיר שכר לימוד או שמרה על אותה רמה .

דורון
דורון
10 years ago

פורסמו היום דוחות, יש איזה תובנות מעניינות?