תיק המניות בנובמבר 2009

החודש נפטרתי משתי מניות – אחת ותיקה ואחת חדשה יותר. אבל לפני שאפרט, הנה התשואות שלי ושל המדדים מתחילת השנה:

הדאו ג'ונס עלה ב-21.1%, ה – S&P 500 עלה ב-23.6% וההאנג-סנג עלה ב 54.4%. תיק ההשקעות שלי ממשיך לככב ביחס למדדים ועלה ב-123.7%. למרות שלא חישבתי זאת, אני מאמין של ROIAK היה חלק נכבד בתשואה היפה שלי בחודשיים האחרונים. עובדה זו יכולה להמחיש שאפילו מניה אחת יכולה לעשות נפלאות לתיק ההשקעות. למרות שהמניה זינקה ביותר מפי 3 מאז שקניתי אותה לפני כשלושה חודשים, אני עדיין מחזיק בה, ואפילו לא דיללתי את ההשקעה. המניה תופסת כרגע כ-15% מהתיק שלי. כמו שציינתי כאן בעבר, החברה מאוד ממונפת ולכן עדיין יש סיכוי לא קטן שמחיר המניה יתרסק – דבר שישפיע מאוד על ביצועי התיק שלי.

המצב הכלכלי בארה"ב מתחיל להתייצב. למרות שהמכירות הקמעוניות ביום שישי השחור לא הפתיעו לטובה, כמות המשלוחים ברכבות ממשיכה לעלות. כאשר יתחילו למכור יותר רכבים, אז אני אהיה יותר אופטימי. בהונג-קונג, לעומת זאת, חגיגת הקניות נמשכת – כאילו לא שמעו שם על מיתון עולמי. אלו חדשות מאוד טובות לסאונדוויל.

אם נחזור לתיק ההשקעות שלי, לא רק ROIAK כיכבה בזמן האחרון. גם מספר חברות מהונג-קונג הראו ביצועים יפים – ביניהן הניסון (סימול 0896) וסונג-הינג-וויזן (סימול 0125). הניסון, כאמור, היא חברת בנייה הונג-קונגית. אני יושב על המניה כבר מספר שנים. הממשלה בהונג-קונג מתכוונת להשקיע כספים רבים בתשתיות בשנים הקרובות, ולכן אני חושב שיש סיכוי לשיפור משמעותי ברווחי החברה. כמו כן החברה מחזיקה בקרקעות חקלאיות ובמבנים תעשייתיים. לפני מספר ימים החברה קיבלה אישור להפשיר חלקת קרקע ולהקים שכונת ווילות עם שטח בנוי של כ-25 אלף מ"ר. אני מעריך שהיא תרוויח לפחות 400 מליון מבתים אלו. בנוסף לכך, החברה החלה למכור נכס אחר הכולל 14 דירות. בינתיים הם מכרו דירה אחת והרוויחו 12 מליון דולר הונג-קונגי. לא רע לחברה עם שווי שוק של בערך 500 מליון. למרות זאת, לאור העליות החדות במחיר המניה בזמן האחרון, הניסון כבר לא כל כך זולה ביחס לחברות אחרות בהן אני מחזיק, ואני שוקל למכור.

RGCI ממשיכה בנפילה חופשית. כמו שכתבתי כאן בעבר, יש סיכוי לא קטן שהחברה תפשוט רגל. לשמחתי זאת השקעה מאוד קטנה בשבילי, כמו כן בינתיים אני לא מתכוון לקנות עוד ממניה זו.

היי שלום סאלם

סאלם (סימון SALM) הודיעה על הסדר חוב – החברה מגייסת 300 מליון דולר בריבית של 9.6%, ומחזירה את כל החוב הישן שלה. אני לגמרי לא מבין מדוע החברה הייתה צריכה להנפיק חוב בריבית כל כך גבוהה. אפילו קומולוס, שכאמור ממונפת יותר מסאלם, הצליחה להשיג תנאים הרבה יותר טובים כשפנתה לבנקים להסדר החוב. כעת סאלם תשלם כ-30 מליון דולר בשנה הוצאות ריבית, דבר שיאכל לה את כל הרווחים.

למחרת ההודעה החלטתי למכור את כל המניות שלי בסאלם תמורת 5.2$. בכסף מהמכירה קניתי עוד מניות של TA תמורת 4.1$.

כמו כן מכרתי החודש את כל המניות שלי בפוק-פו-לאם (סימול 225) תמורת 5.58$ ו 5.8$. החברה פרסמה את התוצאות לשנה הפיננסית. למרות שהחברה נסחרת הרבה מתחת להון העצמי שלה, הרווחים שלה אינם גבוהים וכיוון שהיא כמעט ולא ממונפת, קשה לי לראות אותה צומחת. סך הכל ההשקעה שלי בחברה זו הייתה טעות. כעת כשאני בודק חברות נדל"ן, אני לא מסתפק בחברות שנסחרות מתחת להון העצמי שלהן, אלא מנסה לבדוק גם את הרווחיות שלהן.

דקה (סימול 997) פרסמה אזהרת רווח. זה היה די צפוי לאור המצב הכלכלי. המסחר במניה כבר כמעט ולא קיים. אני חושב שבחצי השנה האחרונה סך כל המסחר היה בסך כמה עשרות אלפי שקלים. לפעמים המניה לא נסחרת במשך יותר מחודש. אולם דווקא לאחר פרסום אזהרת הרווח המניה קצת עלתה.

לפני מספר שבועות כבר כתבתי על הדוחות הרבעונים של החברות האמריקאיות, אז אני לא אחזור על דברים אלו.

חודש שעבריי       ייחודש הבא

פורסם בקטגוריה מניות. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.
Subscribe
Notify of
guest
33 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
א לוי
14 years ago

עידו, קראתי קצת על TA, אני גם מתעניין במניה
ראיתי שיש להם דחייה של תשלום שכירות בסך 15M לרבעון כלומר 60M לשנה
שזה כל התזמז החופשי שלהם
דבר נוסף, לא מצאתי ידיעה רשמית על זה אך בפורום יאהו מדברים על הלוואה בסך 90M ברבית 12% שהם לקחו, יודע משהו על זה?

א לוי
14 years ago

pardon me
אני רואה שתיראת את כל זה בפוסט לפני 3 שבועות
please ignore

יהונתן
יהונתן
14 years ago

בבורסה בהונג קונג יש גם מסחר בתעודות סל מעניינות?

יובל
14 years ago

עדו שלום,
האתר מאוד מעניין ומביא זווית ראיה חדשה על כל נושא ההשקעות.
דבר אחד שלא הצלחתי למצוא הוא מהו הרכב תיק ההשקעות נכון להיום, ומה החלוקה בין המניות השונות.
אודה לך אם תוכל לפרט את ההרכב המדוייק.
תודה, יובל.

ריקו
ריקו
14 years ago

היי עידו,
לגבי הדילול מניות המדובר – יש לך מושג מתי זה אמור להתרחש?
כמו כן, אודה לך על הסבר קצר בנושא – האם בדילול מניות הכל מתבצע בבת אחת או בהדרגה,
לפי איזה שער מוכרים, משמעויות נוספות של דילול מניות וכו'…

ריקו
ריקו
14 years ago

תודה על ההסבר!!!
עוד משהו, אם כבר אני כותב…
סתם "השתעשתי" עם האתרים של google ו- yahoo, כדי לראות נתונים בסיסיים על חברות שונות ( מכפילי הון, מכפילי רווח וכו' ). ניתן לראות שעבור חברות שנסחרות בארה"ב קיימים מגוון של נתונים כאלה, אבל עבור חברות שנסחרות בברזיל / הונג קונג וכו' חסרים הרבה מהנתונים…
אשמח אם תוכל להמליץ על אתרים דומים שבהם ניתן למצוא נתונים בסיסיים לשווקים מחוץ לארה"ב…
TANX!

לירון
לירון
14 years ago

עדו, שאלה לי אלייך, כרגע נראה לי שCMLS יותר אטרקטיבית מROIAK כי היא נסחרת בפחות מחצי אבל מייצרת בערך אותו מזומן.
אתה יכול לעזור לי להבין מה אני מפספס?

לירון
לירון
14 years ago

עדו, תודה על התשובה.
תן לי להקשות… CMLS נסחרת ב$95M ומייצרת כ30 עד 40 מיליון בשנה
ROIAK נסחרת ב$182M ומייצרת כ30 מיליון בשנה.
לכן לכאורה CMLS זולה פי 2 בתמחור הנוכחי.

אגב התלבטתי בינהן כשROIAK היית כ 1.5 דולר והחלטתי שהן אותו הדבר פחות או יותר ואילו CMLS יותר "בטוחה" ולכן קניתי CMLS. אני מודה שלא חשבתי על נושא יתרון רכישת החוב בהנחה גדולה. בדיעבד נראה שעשיתי טעות ואני מנסה להבין אותה.

באופן כללי רציתי להגיד לך שאני מאוד נהנה לקרוא את הפורום שלך ולתרגל השקעות ערך ואני גם מהנדס תוכנה שחולם לפרוש בגיל 47 🙂

לירון
לירון
14 years ago

OK אז אני ממש אודה לך אם תגיד לי איפה אני טועה. בתשעת החודשים הראשונים של השנה:
CMLS הכניסה בתזרים שוטף 21.21 והוציאה כ1.8 עלCapex מה שנותן תזרים חופשי של 19.5M
ROIAK הכניסה בתזרים שוטף 21.86 והוציאה כ3.4 על Capex מה שנותן תזרים חופשי של 18.4M
מה שכתבתי קודם על 30-40 לכל השנה זה כי אני מניח (אולי לא בצדק) רבעון אחרון חזק גם בגלל התאוששות כלכלית וגם בגלל שזה עונת החגים לכן חשבתי על משהו כמו FCF 12-15M ברבעון האחרון.

שוב, המון תודה על העזרה.

לירון
לירון
14 years ago

תודה רבה, אני אעקוב לשמוע את מסקנותיך אחרי שתבדוק את המספרים

לירון
לירון
14 years ago

ראשית תודה רבה על כל האינפורמציה ובעיקר שאפשרת לי לראות את דרך המחשבה שלך.

+ בניתוח חברות אני משתדל להסתכל שנים אחורה ובעיקר כתלות במרחק למשבר הגדול האחרון, אז אמנם הפעם לא צריך להסתכל הרבה אחורה, אבל רבעון אחד זה נראה לי קצת מעט בעיקר

בגלל ריבוי האירועים החד פעמיים.
+ אני לא בטוח שאני מבין איך הגעת ל5 מיליון תזרים חופשי לCMLS ברבעון האחרון. אני לא מצליח לראות את הדיווח ל3 חודשים בדוח אז החסרתי את ה FCF ל9 חודשים

(19.5) מהFCF של ה6 חודשים (11.96-1.2=10.76) ואני מקבל FCF רבעוני של 8.74 נכפיל ב4 ונעשה התאמה לרבעון חלש (למה אגב הרבעון של החגים חלש? הייתי

מצפה שהוא יהיה הכי חזק) נקבל כ30, תוסיף את ה5 מחיסכון המימיון ותקבל 35 על 95 שווי שוק (מכפיל 2.5).
+ אם אני עושה את אותו התרגיל לROIAK אני מקבל ל6 חודשים – 12.86-2.3=10.56 ול9 חודשים 21.86-3.4=18.46 ואם אני מחסיר אני מקבל 7.9 מיליון ברבעון.
לכן אני מפספס איך הגעת ל14 ו5 כשאני מגיע ל7.9 ו8.74

דרך אגב, יכול להיות שאני מדבר שטויות כי אני לא רו"ח , אבל להבנתי יש מצב אבסורדי שלROIAK יתרון נוסף וזה שנשאר להם 800 מיליון intangible מה שאומר שהם יוכלו למחוק אותו על פני תקופה ארוכה ולא לשלם מיסים ואילו CMLS מחקו את הרוב ונשארו רק עם כ220 מיליון.

יהונתן
יהונתן
14 years ago

בקישור יש מאמר מעניין והדיון בתגובות עוד יותר מעניין
http://www.fool.com/investing/general/2009/11/20/who-killed-terrestrial-radio.aspx

לירון
לירון
14 years ago

עדו, אתה צודק… אני דיברתי על FCF 🙂
אני הבנתי שחברות מהסוג הזה הכי כדאי לנתח תזרימית כי גם זה גם יתן לנו את ההבנה אם הן ישרדו את המשבר וגם יעזור לנו לתת להם ערך מקורב (DCF או כל שיטה אחרת שאתה רוצה). אני אודה לך אם תסביר למה אתה מסתכל על הרווח.
מעבר לזה להבנתי אתה מסתכל על משהו ביו תזרים חופשי לרווח כי CMLS למשל "הפסידה" 143 מיליון ברבעון (בגלל מחיקת intangible) ולא הרוויחה 5M

כל המספרים שנתתי הם לרבעון השלישי אבל בגלל שהם לא הופיעו בדוחות (או לפחות אני לא מצאתי) אז חישבתי FCF ל9חודשים ול6 חודשים והחסרתי לקבל את הFCF ל3 חודשים אחרונים וזה המספרים שנתתי לך. אגב אני חישבתי את זה על ידי הoperating cash flow פחות Capex. ומה שאני רואה זה שהן ייצרו אפילו ברבעון ה3 פחות או יותר אותה כמות המזומנים אבל CMLS נסחרת בפחות מחצי ולכן התחלתי את השיחה הזו איתך. אם אני לוקח את החישוב שלך של לקחת את הרבעון הרביעי, להכפיל ב4, להפחית קצת בגלל רבעון ראשון חלש ולהוסיף לCMLS את ה5M שהיא תחסוך על מימון אז אני מקבל 35M לCMLS (כולל ה5 מיליון חסכון מימון שציינת) ו כ 31 מיליון לROIAK מה שנותן מכפיל של 2.8 על FCF לCMLS ו מכפיל של 5.8 על FCF לROIAK (לפי מחירי הסגירה של אתמול).

מכל זה אני מסיק שCMLS זולה ביותר מ50% מROIAK ואני רוצה להבין למה אתה ושאר העולם חושבים שאני טועה… 🙂

יהונתן, תודה על הקישור. יש שם תגובה של מישהו "משוחד" מתעשיית הרדיו שנותן מספרים די אופטימיים (אני לא אסבך את עדו ואעלה את הגיגיו משיקולי זכויות יוצרים אבל שמו הוא
mgmbrad) אז אפילו אם הוא מגזים בכמה עשרות אחוזים השוק מתמחר בחוסר ענק את חברות הרדיו.

לירון
לירון
14 years ago

זה נקודה נכונה שהcapex יעלו אז הFCF ירד כי הם לא יוכלו להתמיד ב"לתקן ציוד עם נייר דבק" ואז הCapex יתקרב לפחת ולכן יותר נכון להסתכל על רווח/הפסד. לא חשבתי על זה.

OK, אני אלך אם כיוון המחשבה שלך –
אם אני מסתכל על הדוחות של ROIAK אז הרווח הוא באמת 14 מיליון אבל הCapex הוא 3.4 מיליון לכל ה9 חודשים הראשונים (מתוכם 2.3 ל6חודשים הראשונים), ולכן הCapex הוא 1.1 מיליון (עמוד 57 ב10Q) ואז זה יוצא 52 או מכפיל 3.5 על התזרים החופשי, אבל עדיין הרבה יותר טוב ממה שיצא לי.

בקשר לCMLS אם אני עושה את אותו התרגיל אבל לא מוריד את מחיקות הintangible ואת ה3M של הderiviteive וכן מוריד capex של 0.6 לרבעון אני מקבל 5 מיליון כמו שאמרת. אם תוסיף לזה את ה5 מיליון חסכון בהוצאות ריבית לשנה הבאה תקבל 10 . נכפול ב3.5 ונקבל 35 או מכפיל 2.7 .
אז ההפרש הוא כרגע כ30% לטובת CMLS. מה שעוזר לי להבין למה טעיתי כשלפני חודשיים בדיוק שקלתי בין שתיהן ובחרתי בCMLS כי הם היו נראות לי זהות בעוד שROIAK הייתה בפועל זולה ב50% 🙂

תודה שעזרת לי להתקדם.

לירון
לירון
14 years ago

שוב צודק, כמובן שה5 הוא לכל השנה…
אז המכפיל FCF של CMLS הוא 4.3
כמובן שזה לא מדע מדוייק אבל אם אנחנו לוקחים הערכות שמרניות סבלנות, ואנחנו רוכשים בהנחה טובה אז המספר שנגיע אליו יהיה חסם תחתון ולכן נראה לי חשוב להגיע למספר כזה (או זה לפחות הניסיון שלי בשנה שאני עוסק בהשקעות ערך).

תודה רבה ושבת שלום

נשיא GIC
נשיא GIC
14 years ago

עידו שלום רב
יצא לך לראות לשמוע לגבי הספליט ברדיו1 ? למה הם רוצים לעשות ספליט הרי דבר לא עושה שום דבר חוץ מזה שזה משנה את מחיר המניה, בגדול זה פרט טכני אז למה הם חושבים על זה בכלל ?

יהונתן
יהונתן
14 years ago

עדו, לגבי מה שכתבת:
"תבדוק את הדוחות של SIRI, ותראה שהחברה מדממת. למעשה היא כבר מזמן מתה. החברה הונפקה כבר לפני יותר מ-15 שנה, ומאז היא לא מפסיקה להפסיד כסף – ובכמויות. החברה לא מצליחה אפילו לעמוד בתשלומי הריבית שלה. הסיבה היחידה שהיא עדיין חיה היא שבעלי המניות ממשיכים להחיות אותה כל הזמן – מספר המניות בעשר השנים האחרונות גדל פי 100!"
זה שהרדיו הלוויני לא רווחי, אינו אומר שהרדיו הרגיל לא יפגע מהתחרות איתו. חברות תעופה הן עסק רע מאוד, אבל הן בהחלט הצליחו לסלק את האוניות מהשוק של הובלת הנוסעים. דוגמה עדכנית יותר הם אתרי האינטרנט החדשותיים, לעתים קרובות כישלון מסחרי מוחץ, אבל זה לא אומר שהם לא ממיטים אסון על העיתונות.