אופניים חשמליים – העתיד כבר בסין

אופניים-חשמליות סין בייג'ין רכב-חשמלי תחבורה-ציבוריתאיך סיני שגר בבייג'ינג במרחק 20 ק"מ ממקום עבודתו מגיע כל יום לעבודה?
עד לפני מספר שנים, הסינים היו נוסעים באופניים, אבל ככל שבייג'ינג גדלה, אופציה זאת הפכה לפחות ופחות מציאותית. היה נדמה שלא תהיה ברירה, והסינים יעברו למכוניות, או לתחבורה ציבורית. אלא שבשנים האחרונות הגיע כלי תחבורה חדש לסין, ונראה שהוא מצליח להיקלט יפה מאוד – אופניים חשמליים.

ישר כשהגעתי לבייג'ינג שמתי לב ליצור החדש הזה. המספר של האופניים החשמליים מתקרב ואולי כבר עקף את מספר האופניים הרגילים. ניתן לראות אותם בכל הגדלים ומכל הסוגים משייטים להם בשקט מוחלט ובמהירות לא קטנה ברחבי העיר. החלטתי שאני חייב למצוא מישהו עם זוג אופניים כזה כדי שאוכל לראיין אותו לבלוג שלי. ואכן, לאחר מספר שבועות מצאתי מתנדב – אדון גוו (Guo). הנה הראיון לפניכם.

ראיון עם מר גוו

מר גוו – אני יכול להגיד שאופניים חשמליים הם דבר מדהים. אני מאוד מרוצה מהזוג שלי. קניתי אותם לפני שנה ואני משתמש בהם באופן יומיומי.

עדו – לאיזה מרחק אתה רוכב עליהם?

מר גוו – אני עובד בשי-דן. המרחק מהבית עד לעבודה הוא עשרים ק"מ, ולוקח לי 50 דקות להגיע. אם הייתי נוסע ברכב, היה לוקח לי יותר זמן בגלל הפקקים.

עדו – מהי המהירות המרבית של האופניים?

מר גוו – עד כמה שאני זוכר, המהירות המרבית של האופניים שלי היא 20 עד 25 קמ"ש. אני לא יכול לומר בוודאות כיוון שאין מד מהירות באופניים. אני חושב שהחוק מגביל ל 25 קמ"ש או אולי 30 קמ"ש. היצרנים המקומיים בונים אופניים שיכולים לנסוע מהר יותר. כשאתה קונה אופניים אתה צריך להוציא להם רישיון, ואז בודקים את המהירות שלהם. אבל אח"כ אתה יכול לחזור לחנות והם מנתקים איזה חוט שמחובר למנוע, וזה מאפשר לך לנסוע מהר יותר. ישנם אופניים שמגיעים ל 30 ואפילו 40 קמ"ש. אני קניתי אופניים של יצרנית מטאיוואן – ג'יאנט (Giant). זוהי יצרנית רצינית ולכן היא לא תאפשר מהירות מעל לחוק באופניים שלה.

עדו – כמה עלו לך האופניים?

מר גוו – אלפיים שלוש מאות יואן (כ 1250 ש"ח). מחיר יקר יחסית וזאת בגלל שקניתי אופניים מפירמה טובה. אני מעדיף פירמה טובה על פני אופניים גדולים יותר מפירמה מקומית. למרות שבעצם גם פירמות מקומיות טובות. המבנה המכאני של האופניים מאוד פשוט, והם לא מתקלקלים.

עדו – מה עם תיקונים? מהי העלות השנתית של התחזוקה?

מר גוו – אין כמעט תיקונים. האופניים מאוד פשוטים. כל בחור עם קצת חוש טכני יכול לתקן כמעט הכול.

עדו – מה עם המנוע, הוא לא מתקלקל לפעמים?

מר גוו – עוד לא שמעתי על מישהו שהתקלקל לו המנוע. הטעות היחידה שעשיתי היא שקניתי אופניים עם מנוע קדמי. רוב המשקל באופניים הוא בחלק האחורי – במיוחד אם מרכיבים מישהו או אם אתה סוחב משהו. בגלל שהמנוע מקדימה, קורה שהגלגל הקדמי מסתובב על ריק פעמים רבות, וגורם לשחיקה של הצמיג הקדמי. אתה יכול לראות ברחוב הרבה סוגי אופניים. לחלק מהאופניים יש מנוע הרבה יותר גדול משלי, וישנם גם אופניים עם שני מנועים – אחד קדמי ואחד אחורי. ישנם אנשים רבים שמשתמשים באופניים לסחוב ציוד וכלי עבודה, אז הם צריכים אופניים עם שני מנועים.

מנוע-אופניים-חשמליים סין בייג'ין רכב-חשמלי תחבורה-ציבורית

המנוע של האופניים נמצא באמצע הגלגל

עדו – אופניים כאלו בטח יותר יקרים.

מר גוו – יותר זולים. אופניים כאלו בד"כ לא יפים ועשויים בעיקר מפלסטיק, אז הם זולים יותר. עלות המנוע היא זניחה.

עדו – איך אתה מטעין את הסוללה?

מר גוו – הסוללה מספיקה לחמישים ק"מ. כל יום כשאני חוזר הביתה אני מעלה את האופניים ומחבר לחשמל. האופניים נכנסות למעלית, אז אין בעיה. אפשר גם להוציא את הסוללה ולהטעין אותה לבד. כל יום צריך להטעין את הסוללה 8 שעות. אתה יכול לראות שהסוללה לא מאוד כבדה.

– אני מנסה להרים את הסוללה כמו גם את האופניים. האופניים לא מאוד כבדים, אם כי יותר כבדים מאופניים רגילים – לפי הפרוספקט הם שוקלים 39 קילו. גם כשמוציאים את הסוללה, האופניים די כבדים ומרגישים את המשקל של המנוע מקדימה.

עדו – כשאתה מגיע למשרד, האם אתה מוציא את הסוללה? האם יש גניבות של סוללות?

מר גוו – הסוללה ננעלת כך שאין גניבות. בבייג'ינג יש כל הזמן אנשים ברחובות, אז אף אחד לא יגנוב סוללה באמצע היום.

עדו – כל כמה זמן צריך להחליף סוללה?

מר גוו – כל שנה וחצי. הסוללה מאוד זולה – היא עולה בערך 300-400 יואן. היום גם אפשר לקנות סוללות ליתיום. הן יותר קלות, לוקחות אותך רחוק יותר והבלאי שלהן איטי יותר, אבל הן יותר יקרות.

עדו – האם אתה יכול לקנות סוללה מכל יצרן, או שאתה חייב לקנות מג'אינט?

מר גוו – אני צריך לקנות מהיצרן המקורי, כיוון שיש הרבה סוגי סוללות, ולכן צריך לוודא שאתה קונה סוללה מתאימה.

מכסה-סוללה מנוע-אופניים-חשמליים סין בייג'ין רכב-חשמלי תחבורה-ציבורית

בשביל להוציא את הסוללה צריך להרים את המושב

סוללה-אופניים-חשמליים מנוע-אופניים-חשמליים סין בייג'ין רכב-חשמלי תחבורה-ציבורית

הסוללה בטעינה

עדו – האם צריך להוציא רשיון נהיגה לאופניים?

מר גוו – לא. הם בדיוק כמו אופניים רגילים. לא צריך שום רשיון. כל אחד יכול לרכב עליהם.

עדו – מה עם ביטוח?

מר גוו – לא צריך. הם כמו אופניים רגילים. אני גם יכול להשאיל אותם למי שאני רוצה.

עדו – מה עם ילדים? מותר להם לרכב על אופניים חשמליים?

מר גוו – מבחינת החוק אין הגבלה, כיוון שבחוק אופניים חשמליים הם בדיוק כמו אופניים רגילים. אבל לרוב ההורים לא יתנו לילדים לרכב על כאלו אופניים בגלל המהירות שלהם.

נסיעת מבחן

לאופניים יש שני מצבים – מצב אחד משלב מנוע ופדלים. המצב השני (שמצריך לחיצת כפתור) פועל על מנוע בלבד.
ניסיתי קודם לרכב עם המצב הראשון. כמה שניות לאחר שהתחלתי לפדל, המנוע נכנס לפעולה. עבודת הפידול נהפכה לקלה מאוד – כאילו סובבתי את הרגלים באוויר. לא הרגשתי שום התנגדות. האופניים נסעו במהירות גבוהה, ובכלל לא הייתי צריך להתאמץ. הקלות של הרכיבה הפתיעה אותי. עכשיו אני מבין למה אופניים אלו כל כך פופולארים כאן.

לאחר כחצי דקה של רכיבה החלטתי לנסות את המצב השני. המצב השני מזכיר קצת אופנוע. בשביל לקבוע את המהירות, צריך לסובב את הידית הימנית. ככול שמסובבים יותר כך המהירות גבוהה יותר. עכשיו אני מנסה לבדוק איך הם נוסעים כשמשתמשים בפדלים בלבד. בשביל כך צריך להפעיל את המצב השני, אך לא לסובב את הידית. גם במצב זה אני רוכב בקלילות. למרות שהאופניים אמורים להיות יותר כבדים מאופניים רגילים, אני לא מרגיש הבדל ברכיבה. זאת אומרת שגם כשנגמרת הסוללה, עדיין ניתן לרכוב על האופניים כמו על כל זוג אופניים רגיל.

מר גוו מציע לי להסיע אותו מאחורה, ולראות איך מגיבים האופניים. עכשיו אנחנו שני מבוגרים על האופניים. אני מפעיל את המצב השני, מסובב את הידית והאופניים שטים להם בלי בעיה בכלל. למען האמת, אני לא מרגיש שהם יותר איטיים מאשר כשרכבתי לבד.

נסיעת-מבחן מנוע-אופניים-חשמליים סין בייג'ין רכב-חשמלי תחבורה-ציבוריתשניים-על-אופניים מנוע-אופניים-חשמליים סין בייג'ין רכב-חשמלי תחבורה-ציבורית

לסיכום, זהו באמת כלי תחבורה מדהים. קשה לי להבין למה מישהו יעדיף קטנוע על פני אופניים חשמליים. אם הייתי גר בעיר גדולה, והייתי צריך לנסוע כל יום לעבודה, בהחלט הייתי שוקל לקנות זוג כזה.

תמונות של אופניים בבייג'ינג

התמונה הראשונה היא של אופניים בלי פדלים שנראים כמו קטנוע. מבחינת החוק, האופניים האלו הם בדיוק כמו האופניים של מר גוו. כלומר ניתן לרכב עליהם לכל מקום, לא צריך רישיון וכו'.

אופניים-כמו-קטנוע מנוע-אופניים-חשמליים סין בייג'ין רכב-חשמלי תחבורה-ציבורית

אופניים דומים לקטנוע

כאן אני מביא תמונות של שלושה סוגי תלת-אופן. אופניים רגילים, אופניים עם מנוע בנזין ואופניים חשמליים.

תלת אופן רגיל ללא מנוע:

תלת-אופן מנוע-אופניים-חשמליים סין בייג'ין רכב-חשמלי תחבורה-ציבורית

תלת אופן – דור א'

תלת אופן עם מנוע בנזין:

תלת-אופן-מנוע מנוע-אופניים-חשמליים סין בייג'ין רכב-חשמלי תחבורה-ציבורית

תלת אופן – דור ב'

תלת אופן חשמלי:

תלת-אופן-חשמלי מנוע-אופניים-חשמליים סין בייג'ין רכב-חשמלי תחבורה-ציבורית

תלת אופן – דור ג'

עוד תלת אופן חשמלי:

תלת-אופן-חשמלי-סין

העתיד נמצא בחשמל

המשימה הבאה שלי היא לבדוק מכונית חשמלית. BYD היא חברה סינית שמייצרת סוללות ומכוניות (ברקשייר של וורן באפט מושקעת במניה). החברה אמורה לצאת בשבועות הקרובים עם מכונית חשמלית ראשונה בסין, ואני מנסה לארגן לעצמי נסיעת מבחן.

פורסם בקטגוריה סין, רואים עולם. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.
Subscribe
Notify of
guest
32 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
אלעד
אלעד
14 years ago

הלוואי שבמדינה שלנו יהיה את האפשרות ליסוע בכלי רכב הגאוני הזה, נסיעה מהערים שסובבות את תל אביב למרכז תל אביב לוקחת כחצי שעה (מדובר בנסיעה של כמה קילומטרים בודדים), וזאת כמובן בלי להתייחס לעלויות תחזוקה,זיהום אוויר וחניה שעשרות אלפי רכבים משפחתיים ומרווחים המלאים בנוסע בודד גורמים לסביבה,לכיס ולאיכות החיים.

דפני
14 years ago

תמיד נהדר לקרוא את הכתוב אבל התמונות מבייג'ין הופכות את זה לנפלא.

דורון
דורון
14 years ago

אלעד, גם פה בישראל יש קיט שניתן להרכיב על האופניים ולהפוך אותם לחשמליות תחפש בגוגל אופניים חשמליות ותמצא.
בתור אחד שרוכב כל יום לעבודה אני יכול לומר שאני מבין את הסינים 🙂

עמיחי
עמיחי
14 years ago

קלאסי לירושלים.
תמיד רציתי לנסוע לעבודה עם אופניים אבל אחרי עלייה אחת שכחתי מזה.
עדו מאוד נהנתי מהפוסט.

עמיחי
עמיחי
14 years ago

בהקשר לישראל פחות, לפני כמה חודשים ראיתי כתבת וידאו על איזה יזם מסכן שניסה לקבל אישור ליבוא והפצה לרכבון קטן ממונע לא זוכר כבר איך הוא נראה אבל זה היה מכשיר די פשוט.
שיגעו אותו במשך שנתיים מממשרד למשרד ולאף אחד לא היה מושג תחת מה לקטרג את זה ומה לעשות עם הבקשה שלו. אני מניח שגם עם האופנים זה אותו הדבר.
בנוגע למדינות חובבי אופנים רבות – כגון הולנד הבעיה המרכזית היא אכן הגניבות.

א לוי
14 years ago

מישהו בעבודה שלי מגיע עם אופניים חשמליות ממבשרת עד רמת החייל כך שהאופניים הן אמצעי תחבורה מהבית לתחנת האוטובוס ומהתחנה לעבודה.
באוטובוס הנהג התורן גובה מדי פעם סכום משתנה עבור האופניים כמטען חורג.

ארנון
ארנון
14 years ago

עדו, כתבה נהדרת! סחתיין. במידה ונושא האופניים מעניין אותך, תסתכל על call a bike.
שאלה 1: באיזה אתר אתה מסתכל על הדוחות/נתונים של המניות שנסחרות בהונג קונג (לדוגמא 878 וכו'). שאלה 2: האם אתה מבצע ההערכה של מחיר המניה ואם כן אז כיצד?. תודה, ארנון

ארנון
ארנון
14 years ago

עדו שלום,
חפשתי באתר ריכוז השוואתי של נתונים ב-5 השנים האחרונות כפי שהצגת בדוגמא ולא מצאתי. איך אני מגיע לזה? קראתי את המדריך למשקיע המתחיל (אני לא) ועדיין לא ראיתי ביצוע הערכת מחיר/שווי למניה. ראיתי קריטריונים לבחירת מניה אבל לא קביעת מחיר "מדבקה". לדוגמא: מה הערך של 878 לטעמך?

רוזי
רוזי
14 years ago

אחות מוטרדת- האם זה אומר שהדור הבא של הסינים יסבול יותר מהשמנה, סכרת ויתר לחץ דם?
בכל מקרה זה עדיין עדיף על מכוניות.
וסחתיין לג'יאנט (אני רוכבת על גי'אנט בשטח ומאד מרוצה)

תייר
תייר
14 years ago

Tea Ceremony Scam – China
Eric Zeliff found out at huge cost what a traditional Chinese Tea Ceremony consists of.

Many tourists jump at the chance of observing the world renowned traditional “Tea Ceremony” when in China. They are taken to a ceremonial tea house, shown upstairs into a private room where the ceremony is carried out, with delicacy and elegance – a bona fide piece of Chinese cultural heritage. However when it comes to paying, the proceedings are less polite. Tourists have been known to be stung for as much as $680 for the ‘standard’ ceremony. When the bill is questioned things get heavy and, as travellers are often out numbered they often feel pressured into paying, fearing the consequences. That’s a cup of tea that will leave a nasty taste in your mouth…

דורון
14 years ago

אצלי בעבודה יש בחור שרוכב על אופניים שהרכיב עליהם קיט מנוע חשמלי – 20 ק"מ לכל כיוון

הם מגיעים ל 48 קמ"ש
צריך פה רשוי(60 אוירו לשנה) לאופניים חשמליים מעל 25 קמ"ש – אבל הוא לא עשה

נחום
נחום
14 years ago

בתל אביב מתפתח טרנד של קורקינטים ממונעים, 5 אלף לחתיכה עם ביצועים דומים לביצועי האופניים החשמליות. אין להם קטגוריה מבחינת הרישוי ולכן הייבוא שלהם אסור. ישנו ייבוא מחתרתי וגם ייצור מקומי (מותר).
הם נוסעים על הכביש ועל המדרכה, אדם אחד נהרג כשאיבד שליטה ונכנס במכונית חונה, ילד אחד נדרס כאשר נסע על סקייטבורד ממונע (שוב, ביצועים דומים), לא הצליח לעצור, התפרץ לכביש ונדרס.
כיוון שאין להם קטגוריה, לא ניתן לרשום להם דוחות והשוטרים פשוט מתעלמים מכל עבירה שהם מבצעים.

יהונתן
יהונתן
14 years ago

מה עם המכונית החשמלית? ניסית אותה?

אסף
14 years ago

הי עידו

עשית שירות נהדר בפוסט הזה, סופסוף כתבה נורמלית על אופניים חשמליות. ואני מתכוון כתבה לא סתם. לא מצאתי יותר מדי מידע אינפורמטיבי על זה ברחבי הווב אז שאפו.

דורית
דורית
14 years ago

נראה מעולה. ואחלה כתבה. נראה לכם שכדאי להביא זוג כזה מהטיול הבא שלי לסין, עוד חודשיים? למישהו יש מושג כמה יעלה לי להביא את זה לארץ (בתור מטען בטיסה)?
והאם בכלל ניתן להשתמש בהם בארץ? (צריך רישיון, זה חוקי?) והאם יהיה ניתן להחליף או להטעין בארץ את הבטריה שלהם?

תודה! דורית

GizM0
GizM0
14 years ago

דורית, למה לנסוע עד לסין בשביל להביא אופניים חשמליות?
תכתבי בGoogle אופניים חשמליים/חשמליות ותגלי הרבה חנויות שמוכרות אותן בארץ..

ידידיה
ידידיה
14 years ago

עידו, קצת מסקרנת אותי הנכונות של מר גוו לענות לך באדיבות וגם לתת לך סיבוב. האם לדעתך קל יותר למצוא מתנדבים לשיחה כזו בסין מאשר בארה"ב (שם אני גר) או בישראל?
אני צריך להודות שיכול להיות שגם במקומות אחרים אנשים היו שמחים לשתף בחויה שלהם – אבל לי לא היה האומץ לעצור מישהו ברחוב סתם-כך ולשאול.

גיא
גיא
14 years ago
גל עגלות
14 years ago

שלום עידו !
גם אני ביקרתי בביגינג ואכן הדבר שעניין אותי יותר מהכל היו האופניים המיוחדות שראיתי שם .אני זוכר במיוחד שנתקלתי באופני אוטו זבל של העיריה,אופניים שעליהם מורכב מיכל גדול מאוד אולי 10 קוב אם יש לך תמונה של זוג אחד כזה או כל תמונה מענינת אחרת אשמח לשים בבלוג שלי ששעוסק בנגררות אופניים.
כתבה יפה ומענינת תודה.
כתובת הבלוג שלי http://israblog.nana10.co.il/blogread.asp?blog=678448

מעין
13 years ago

יש בארץ גם דגמים יותר איכותיים, עם מנוע שמולבש על השרשרת במקום על הגלגל, סוללות ליתיום קלות יותר ועמידות יותר ושיפורים נוספים. חוץ מזה קיימים אופניים חשמליים מתקפלים שניתן לעלות איתם גם לרכבת, לאוטובוס וכו'. תוכל לראות מידע נוסף באתר של רשת גלגלים ירוקים- http://www.greenwheels.co.il

אופניים חשמליים
13 years ago

נהנתי מאוד לקרוא! תודה רבה

אופניים חשמליות
13 years ago

כתבה מעולה על אופניים חשמליות והדגמים השונים.
אבל התמונה של האופניים שדומות לאופנוע? 100% זה לא אופנוע? משהו פה מוזר