תיק המניות ברבעון השני של 2014

נקודה בזמן.
ה-30 ביוני הוא סך הכל נקודה מסוימת בזמן. התשואה שלי נכון ליום הספציפי הזה לא אומרת יותר מדי לגבי מה שקורה לתיק שלי השנה.

מתחילת השנה התיק שלי מדשדש, והתשואה ממש לא מי יודע מה. במשך החודשיים הראשונים של השנה התשואה שלי נעה לה בין מינוס 2% לפלוס 2%, ואז פתאום מתחילת מרץ המניות שלי החלו לעלות והביאו את התיק לתשואה של כ-8% בסוף הרבעון הראשון.

אולם, עם תחילת אפריל התיק שלי ישר ירד וחזר לדשדש עם תשואה של כ-2% וככה הוא שייט לו בין התשואה של הדאו-ג'ונס לבין זאת של ה-S&P 500 עד שנכנס לו חודש יוני, ואז שוב התיק שלי החל במסע מהיר צפונה (בזכות וולס-פארגו).

לכן, למרות שגמרתי את החצי הראשון של השנה עם תשואה של 12.2%, עדיין אני לא מרגיש שיש לי שנה טובה. במיוחד אם ניזכר בכל הכישלונות שהיו לי השנה – הפייסקו באנחווי, ההתרסקות של קוקו, הנפילה הפתאומית של כ-15% ביום אחד באיביקס והליפים של גולדמן.

פשוט זה יצא במקרה שבסוף הרבעון התיק הכה את המדדים. עד לתחילת יוני, זה לא היה המצב. המדדים, בינתיים, חיוביים השנה. ה-SPY עם תשואה של 6.9%, ה-DIA עם 2.5% והטרקר-פאונד (שמחקה את ההאנג-סנג) עם 1.9%.

קוקו הייתה טעות

לא בגלל שהפסדתי במניה, כי אני מוכן מדי פעם לעשות השקעות בידיעה שיש סיכוי לא קטן שאפסיד, אלא בגלל שהתעלמתי ממשהו שלא הייתי צריך.

הנה משהו שכתבתי לפני 4 שנים כשהייתי צעיר יותר (וכנראה גם חכם יותר):

במקרה של הנהלה, אני אהיה מוכן להשקיע כמעט בכל חברה – גם אם ההנהלה שלה לא טובה – בתנאי שהמחיר זול מספיק. לכלל זה יש שני יוצאי מהכלל:

– כשההנהלה מושחתת – אם המנהלים הם גנבים, שום מחיר לא מצדיק רכישה של המניה. (זאת הסיבה שהחלטתי לא להשקיע במניות סיניות)

– כשההנהלה כל כך גרועה עד שזה די ברור לי שיש סכנה מוחשית לעתיד החברה

קוקו (סימול COCO), ללא ספק, הייתה שייכת לתנאי השני לעיל, ומשום מה התעלמתי מזה, וזאת הייתה טעות. באחת התביעות כנגד החברה נטען שהחברה השתמשה בחותמות של הצבא ללא אישור (או במילים קצת פחות יפות – היא זייפה מסמכים). ברגע שקראתי חלק זה בדוח של החברה, הייתי צריך לזרוק את הדוח לפח ולעבר לרעיון הבא. משום מה, ואין לי מושג למה, לא עשיתי את זה, וזאת הייתה טעות. טעות שעלתה לי בהמון כסף. לאורך הרבעון אפילו עוד "ניצלתי" את הירידות במניה והוספתי לא מעט במחיר ממוצע של כ-90 סנט. לקחתי את המניה לכ-5% מהתיק שלי, מה שגרם להפסד כאן להיות לא קטן בכלל.

מכרתי את כל המניות בערך ב-33 סנט ביום בו החברה דיווחה על ההסתבכות הרגולטורית שלה.

אני מקווה מאוד להיות זהיר יותר בעתיד, ולא לשכוח להתרחק מחברות שמנוהלות ע"י נוכלים. אנשים יכולים לעשות דברים מאוד מפגרים, ואסור לעולם להתעלם מהיכולת של הנהלה גרועה להרוס עד יסוד את החברה אותה היא מנהלת.

ההפסד בקוקו היה גדול, והייתי מת להגיד לכם שלקחתי את ההפסד בקלילות, אבל זה לא אני. ישנם אנשים (כמו למשל אשתי) שבאמת דברים כאלו לא מזיזים להם, אבל אותי זה כן השביז, לא יותר מדי, אבל עדיין השביז. אחרי יום וחצי זה עבר לי ועכשיו אני ממשיך להסתכל קדימה. בסופו של דבר אני צריך למצוא השקעה אחת שתעשה לי פי 2 ולשים שם 5% מהתיק כדי לכפר על ההפסד בקוקו. זאת לא נראית לי משימה בלתי אפשרית.

סין במצב סופני

הם יכולים להדפיס כמה כסף שהם רוצים ולנסות ולהתסיס את הכלכלה ולבנות כמה מסילות ברזל שבא להם, אבל זה כבר לא יעזור להם. סין קרובה למשבר פיננסי ואני מוכן להמר על זה עם הרבה מאוד כסף. אני לא ארחיב בעניין, כי אני כבר טוחן את הנושא עד אבק בטוויטר.

הגדלתי עוד את ההימור נגד בועת הנדל"ן בסין וכיום השורטים כבר תופסים בערך 40% מהתיק שלי. ככה שאני עכשיו בערך 130% לונג ו-40% שורט.

הוספתי בצורה מאוד משמעותית להימור נגד ריו-טינטו. גם הכפלתי את השורט הרגיל תמורת 54.5$, וגם קניתי הרבה RIO Jan 15 '16 $35 Put במחירים של 1.9$-2.1$.

הגדלתי גם את ההימור נגד המטבע האוסטרלי. קניתי עוד USD/AUD במחיר 1.081. הגדלתי קצת את השורט של ואלי ב 13.25$, וגם פתחתי שורט על פורטסקיו (סימול FMG) במחיר ממוצע של 4.47 דולר אוסטרלי.

ככול שהזמן עובר וסין מצליחה לגלגל את פחית האשראי עוד כמה מטרים קדימה, מבחינתי זאת הזדמנות להגדיל את השורט. כבר שמתי עין על חברת נדל"ן או שתיים שכנראה תתווספנה לתיק-השורטים שלי בימים הקרובים.

פעילויות נוספות בתיק

מימשתי חלק מ VSEC תמורת 64.05$ וקונרד תמורת 40$. הסיבה העיקרית למימושים הייתה להוסיף לדברים אחרים בתיק (קוקו והליפים של ריו).

החברה של עדן-אלפא ביקרו במטה החברה של קונרד ולפי מה שיניב כתב בבלוג שלו קיבלתי את הרושם שהחברה צמחה בשנים האחרונות יותר כתוצאה של התרוממות התעשייה מאשר יכולות מופלאות של ההנהלה.

כבר לפני הדוח של הרבעון הראשון מימשתי קצת מניות, אבל כשקראתי את הדוח הרבעוני כמעט ומכרתי הכל. החברה נסחרת במכפיל 2 על ההון, וגולדמן במכפיל 1 וקצת. מי לדעתכם יצליח ב-10 השנים הבאות לעשות תשואה גבוהה יותר על ההון?

לדעתי – גולדמן, ולכן זה נראה לי טבעי למכור קונרד ולקנות גולדמן, אבל כשהמשכתי לקרוא את הדוח שמתי לב שהייתה להם עלייה ממש יפה בהזמנות חדשות – מה שאומר שהרבעון השני יהיה כנראה ממש חזק.

יש כאן דילמה. גם באפט וגם פיטר לינץ' אמרו שהם יעדיפו תעשייה טובה על הנהלה טובה, ואני מסכים לגמרי. ראיתי את זה במו עיני. בשנות ה-90 קומברס (חברה בה עבדתי) הייתה אחת החברות שצמו הכי מהר בעולם. הצמיחה שלה הייתה פשוט היסטרית ולכן גם רבים חשבו שהיא מנוהלת ע"י גאונים. כמובן שזה היה רחוק מאוד מהמציאות. קומברס הרוויחה מאוד מהבום העצום של עולם הסלולר. אנשי שיווק בחברה לא היו צריכים להזיז אצבע. הלקוחות היו מצלצלים אליהם כל הזמן לבקש עוד ועוד מערכות כדי להדביק את קצב הגידול במנויים.

דוגמאות טובות נוספות הן החברות שהרוויחו מבום הנדל"ן בסין בעשור האחרון. המנהלים של ואלי (סימול VALE) רחוקים מלהיות גאונים ולמרות זאת המניה עלתה מ-2$ ל-30$ תוך 5 שנים. והמניה של אנחווי (סימול 914) עלתה פי 100 תוך 15 שנים! הכל תודות לבום בסין.

מה שאני רוצה להגיד זה שאם קונרד נמצאת במקום הנכון ובזמן הנכון אז החברה יכולה לצמוח בטירוף גם אם למנכ"ל שלה לא קוראים סם וולטון. לכן אני קצת בדילמה. בינתיים מה שעשיתי זה דיללתי קצת את קונרד באזור ה-40$ ויש סיכוי שאני אמשיך לדלל, אם כי אני לא בטוח בזה. במקביל הגדלתי את ההחזקה בגולדמן זאקס ב-162 ו 164 דולר.

סגרתי את ההחזקה בסטיוארט במחירים של 30.7$ ו 31.9$. כתבתי כאן כבר כמה פעמים ש-"סטיוארט ב-30$ זה לא סטיוארט ב-10$". זאת הייתה אחלה השקעה – גם כסף בטוח וגם בלי סיכון. ממש כסף על הרצפה, אבל כבר עשיתי כאן פי 3 ואני לא בטוח אם יש כאן עוד פי 2 בשנתיים-שלוש הקרובות, ולכן החלטתי לעבור הלאה.

מכרתי 40% מהמניות שהיו לי באיביקס במחיר ממוצע של 16.5$. המניה עלתה יפה ותפסה חלק גדול מדי בתיק שלי ולכן החלטתי לדלל. למזלי זה היה מספר שבועות לפני שהמניה התרסקה באופן מוזר למדי. מעניין יהיה לקרוא את הדוח ולראות האם הייתה סיבה לירידה.

חוץ מאיביקס, אני צופה רבעון די חלש לחלק מההחזקות שלי. השילוב של הריבית הנמוכה ושוק משכנתאות עגום, יפגע ברווחים של וולס-פארגו וג'יי-פי. גם גולדמן לא תפגיז כנראה. שוק ההנפקות והמיזוגים רותח אבל עסקי הברוקרז' חלשים ביותר. עד לפני שנה-שנתיים כולם היו בטוחים ששוק המיזוגים וההנפקות לא יחזור לימי הפאר שלו. כמה שנה יכולה לשנות! תוך 12 חודשים התחום פשוט עף. אם יקרה דבר דומה לשוק הברוקרז', גולדמן תזנק פי 2 די מהר. בינתיים אני מחכה בסבלנות, ואנצל ירידות בשביל לחזק השקעה זו.

תאורטית, ובמחיר הנכון, אין לי שום בעיה להפוך את גולדמן להחזקה של 30%.

מעניין גם יהיה לראות איך הירידה במחירי הברזל השפיעה על הרווחים של הכורות. ואלי דיווחה בדוח הרבעוני הראשון שהם החליטו שלא למכור כמה מליוני טונות של עופרת-ברזל בגלל התמחור הזול. המחיר הממוצע של העופרת עמד ברבעון הראשון על 120$ והיום הוא כבר מתחת ל-100$. כל הכבוד לואלי שהצליחה לשרוף למשקיעים שלה עוד קצת כסף, עם אסטרטגית תזמון השוק שלה.

ואלי מתכננת עוד מרכז הפצה באירופה ופורטסקיו חושבת על בניית צי אוניות. החברה האלה עדיין חיים בסרט סיני של ג'אנג-יי-מואו.

אז בינתיים הצלחתי לשרוד לא רע השנה למרות הטעויות שעשיתי. אני מקווה שחצי השנה השני יהיה טוב יותר.

פורסם בקטגוריה מניות. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.