תיק המניות במאי 2011

מתחילת השנה התשואה של ה SPY עומדת על 7.7%. התשואה של ה DIA עומדת על 9.6%. התשואה של מדד ההאנג-סנג עומדת על 4.2%, והתשואה של התיק שלי עומדת על 6.1%.
התיק הממונף שלי נמצא בטריטוריה שלילית, אז אם הייתי מחשיב אותו, התשואה שלי הייתה יותר נמוכה.

זה המצב נכון לראשון בחודש, אבל מאז הבורסה האמריקאית נפלה קצת, ומניות הבנקים נפלו הרבה, מה שגרם לתיק שלי להיכנס עמוק לתוך טריטוריה שלילית – במיוחד אם מחשיבים את המינוף שלקחתי. כעת התשואה שלי נמוכה הן מהמדדים האמריקאים והן מההאנג-סנג.

כיום, לאור השינויים בתיק שלי בחודשים האחרונים, האופציות של וולס-פארגו תופסות נתח עצום מההון שלי, במקום השני נמצאת סטיוארט (סימול STC) ובמקום השלילי ממוקם השורט על ואלי (סימול VALE). סאונדוויל כבר נמצאת איפה שהוא בתחתית הרשימה. ההימור הזה של למכור את סאונדוויל ולהעמיס עוד אופציות של וולס ועוד סטיוארט בינתיים לא מוכיח את עצמו.

שני דברים מעיבים על מניות הבנקים בכלל ועל וולס פארגו בפרט. הראשון הוא מצב הכלכלה ומצב שוק הנדל"ן. הנתונים מהשבועיים האחרונים היו מאכזבים, מה שגרם לשוק ליפול. למרות נתונים אלו, לדעתי שוק הנדל"ן קרוב מאוד לתחתית. מחירי הבתים בשפל של כ-10 שנים (תלוי איך מחשבים את השפל – קרי לפי מחירים ראליים או נומינליים או האם משקללים בחישוב את הריבית הנמוכה וכו'). בנוסף לכך נראה כי ישנם לא מעט מקומות בהם התשואה על הנדל"ן עוברת את ה-8%. יש לי קרובי משפחה שמעוניינים לקנות בית בפיניקס ואני קצת מעורב בתהליך. לפחות בפיניקס ניתן היום לקנות בית שמניב שכירות של 8%-10% בשנה אחרי כל ההוצאות והמסים. זאת תשואה מאוד גבוהה שמראה שמחירי הבתים הגיעו כנראה לתחתית.

עוד מדד טוב לראות שאנחנו קרובים לתחתית של שוק הנדל"ן בארה"ב זאת רמת הפסימיות של הציבור בקשר למחירי הבתים. ראיתי מספר כתבות בימים האחרונים שטוענות שמחירי הבתים לא יתאוששו ושהאמריקאים ויתרו על החלום לקנות בית. אחת הכתבות היותר מצחיקות בהקשר זה הייתה כתבה של CNBC בה מסביר הפרשן מדוע מחירי הבתים לא יעלו – בגלל שיותר ויותר אמריקאים עוברים לבתי-אבות, ולכן לא צריך לבנות בתים גדולים.

הגורם השני שהביא לנפילה של מניות הבנקים זאת הרגולציה הכבדה. אני חייב להודות שזה משהו שכן מדאיג אותי קצת, ושאני ממשיך להיות מופתע כל פעם מחדש עד כמה רחוק הלכו הרגולטורים בארה"ב ועד כמה הם מערימים קשיים על הבנקים. לפני מספר ימים הייתה נפילה מאוד חדה במניות הבנקים לאחר שאחד מראשי הבנק המרכזי הודיע שצריך להעלות על יחס הלימות ההון ל-10%-14%. לפי באזל III היחס צריך לעמוד על 7% (שזה כבר הרבה יותר מה 3%-4% שהיו נהוגים בעבר). בספטמבר הקרוב יהיה סבב נוסף של מפגשים בין מנהיגי ה-G20 שם אמורים להחליט על הקשחה נוספת ביחס הלימות ההון, אבל יחס של יותר מ-10% זה משהו שאף אחד לא צפה. אם אכן זה הולך להיות הכיוון, אז רווחי הבנקים יסבלו קשות. אפילו עלייה ל-9%-10% תשפיע לא מעט על הרווחים של וולס-פארגו.

מה שהפוליטיקאים והרגולטורים עושים לבנקים זאת דוגמה טובה לפעילות פרו-מחזורית. בשנים שהבועה התנפחה לה, המינוף בשוק השתולל והבנקים נתנו הלוואה לכל מי שיש לו שתי עיניים ואף. הרגולטורים לא התערבו בחגיגה, וזאת למרות אזהרות רבות שנשמעו מאנשים כמו באפט ואחרים. הבנק המרכזי ישב בצד ונתן לבועה להתנפח. כיום כשהבעיה היא חוסר-מינוף, כאשר עסקים ואנשים פרטיים מפחדים לקחת הלוואות, הבנק המרכזי כמו גם הממשל של אובמה מקשיחים עוד יותר את הדרישות מהבנקים. ככה שמה שקורה הוא שהבנק המרכזי והפוליטיקאים במקום לווסת את הכלכלה כשיש בועה ולהמריץ אותה כשיש מיתון, שופכים שמן למדורת הבועה ומוסיפים קרח לקרה של המיתון.

אובמה גער מספר פעמים בבנקים על כך שהם לא מלווים כעת מספיק כסף, אבל איך הם יכולים להלוות, אם לא מרשים להם להלוות?
מאובמה אני לא מצפה להרבה כי הוא ממש לא מבין כלום בכלכלה ומצבה של אמריקה בשנים האחרונות מוכיח זאת, אבל ברננקי ממש מפתיע כאן. מצד אחד הוא מדפיס המון כסף, ומצד שני מעלה לבנקים את יחס הלימות ההון. מה שווה כל הכסף שהוא מדפיס, אם הוא מכריח את הבנקים להחזיק את הכסף הזה אצלם במאזנים?
במקום לתת להם לשחרר את הכסף ולתמרץ את הכלכלה, הבנקים יושבים על הרים של מזומנים. ג'ים דיימון, מנכ"ל ג'י-פי-מורגן התעמת עם ברננקי על עניין זה לפני מספר ימים והעימות יצר הרבה רעש, אבל אני בספק אם זה יעזור במשהו, ובינתיים נראה שהבנקים הולכים להמשיך לחטוף מהרגולטורים.

הנה העימות בין דיימון לברננקי:

וולס-פארגו, כך נראה, לא מאוד מתרגשים מהמהלומות שהם חוטפים מוושינגטון. הם נשמעים הרבה יותר רגועים מאשר דיימון. גם המנכ"ל וגם סמנכ"ל הכספים דיברו לאחרונה, והם נשמעים מאוד בטוחים בעתיד של הבנקים כמו גם בכך שהכלכלה מתאוששת אם כי בקצב איטי. בנוסף לכך שניהם ציינו שהמניה נסחרת כעת במחירי סוף עונה, ושהחברה מבצעת קנייה חוזרת של מניות.

דוחות ודיווחים

אנטרקום (סימול ETM) הצליחה שוב להגדיל את ההכנסות שלה ברבעון האחרון, מה שמוכיח שוב לכל מי שחושב שהרדיו מת, שסופם של רזי ברקאי וחבריו כנראה עוד רחוק מאוד. מצד שני ההוצאות של אנטרקום גדלו עוד יותר, ולכן הרווחים התרסקו מ-12 סנט למניה מלפני שנה ל-3 סנט השנה. אחת הסיבות לירידה הייתה הוצאה חד פעמים של 1.5 מליון דולר על עלויות מיזוג. אבל גם בלי הוצאה זו, הרווחים היו יורדים בחדות.

אנטרפרייז אינס (סימול ETI בלונדון) דיווחה על הסכם שכירות מעניין עם רשת המבורגרים. אחת הסיבות שהירידה במכירת בירות בבריטניה לא מאוד מטרידה אותי היא שאנטרפייז היא יותר חברת נדל"ן מאשר ספקית בירה. סך הכל רוב הפאבים נמצאים בבעלותה, ולכן אם עסקי האלכוהול יתדרדרו, הם יוכלו למצוא דרכים אחרות להרוויח כסף מהנדל"ן שבבעלותם. בעתיד סביר להניח שהם ימירו הרבה מהפאבים למסעדות, ושאחוז גדול יותר מההכנסה שלהם יגיע או ממכירת מזון או משכירות גבוהה יותר.

סאונדוויל (סימול 878 בהונג-קונג) ערכה את האספה הכללית שלה החודש. לפי מה שהצלחתי ללקט מהתקשורת, הם מתכוונים למכור שני נכסים שיועדו לבניית בתי-מלון. בנוסף הם מתכוונים השנה לקנות כשבעה נכסים. זה מספר קצת מאכזב לאור העובדה שהם במשא ומתן על 20 נכסים.
את הדירות ברחוב HEAVEN הם מתכוונים להתחיל לשווק השנה, ולפי אנשי נדל"ן מקומיים יש מצב שהם ימכרו במחיר של 18,000 דולר לרגל מרובעת. אז זה אכן יקרה, הרווח שלהם מהפרויקט יהיה אסטרונומי ויעמוד על יותר ממיליארד דולר הונג-קונגי.

פעולות בתיק

החודש נפטרתי מעוד נתח משמעותי מסאונדוויל. עכשיו המניה תופסת רק כ-5% מהתיק שלי.
כיוון שהיו לי שם יותר מ-30% מהתיק עד לא מזמן, הכסף שקיבלתי מהמכירה היה די משמעותי ופיצלתי אותו על ההשקעות הבאות:

חיזקתי את ההשקעה בסטיוארט (סימול STC) באופן די משמעותי במחירים 9.95$-10.4$.
קניתי עוד אופציות 2018 של וולס-פארגו (סימול WFC.WS) תמורת 9.93$ ו 10.11$.
מכרתי בחסר (כלומר עשיתי שורט) על עוד מניות של ואלי (סימול VALE) במחירים של 29.81$ ו 30.88$.
קניתי עוד מניות של אנטרפרייז-אינס תמורת 93 פני.

ו….. קניתי עוד מניות של פינסברי (סימול בלונדון FIF). בחודשיים האחרונים אספתי כמות יפה של מניות של פינסברי במחירים של 21.2 עד 23 פני. וגם פעם אחת תמורת 25.5 פני.

פינסברי היא מאפיה קטנה של לחמים ללא תוספות (למשל, לחם ללא גלוטן) ועוגות. את הרעיון שלח לי עמיחי ולקח לי רק כמה דקות בשביל להתלהב ממנו.
מדובר בחברה מאוד קטנה עם שווי שוק של כ-11 מליון פאונד (ומניה מאוד לא סחירה), אשר מרוויחה כיום, בזמן המשבר הכלכלי, כ 3-4 מליון פאונד בשנה. הבעיה היחידה שאני רואה בחברה זו זה המינוף הגבוה שלה – כ-40 מליון פאונד. שמתי על השקעה זו יותר מ-10% מהתיק שלי, וכיום (אחרי הנפילות ב ETI), זו ההשקעה השלישית הכי גדולה אצלי בצד הלונג, או הרביעית אם מחשיבים את ואלי.

אני רוצה להזכיר לקוראים שהבלוג הזה מיועד לתעד את ביצועי ההשקעות שלי, ולחלוק מניסיוני כמו גם מהטעויות שלי. אני לא ממליץ על אף אחת מהמניות המוזכרות כאן. כמו כן, אני עלול למכור (או לקנות) מניות זמן קצר לאחר שקניתי (או מכרתי) אותן, וזאת מבלי לדווח על כך כאן.

חודש שעבריי      ייחודש הבא

 

פורסם בקטגוריה מניות. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.