תיק המניות בדצמבר 2011

מה הייתם עושים אם לפני שנה הייתם מקבלים כדור בדולח במתנה אשר היה מראה לכם את האירועים המרכזיים של 2011:

– צונמי חסר תקדים הכה את יפן וגרם לאסון גרעיני נוסך צ'רנוביל כמאה קילומטרים מטוקיו.
– שיטפונות בתאילנד השביתו חלקים מתעשיית הדיסקים הקשיחים וגרמו לעלייה במחירים של אלו.
– משבר האשראי באירופה מחמיר. יוון פושטת רגל דה-פקטו ויש חששות רציניים לגבי עתידן של ספרד ואיטליה. תשואת האג"ח של אלו עולה אל מעל 7%. חשש אמיתי לגורל הבנקים האירופאים.
-העולם הערבי גועש. מהפיכות מביאות להתחזקות האסלאם הקיצוני.
-ההפגנות שהחלו באירופה מגיעות גם לארה"ב (ולישראל). המונים קוראים ל-"צדק חברתי" ולכבוש את וול-סטריט.
-בועת הנדל"ן בסין מתפוצצת.

אני מניח שרובנו היינו מניחים ששוקי המניות יתרסקו בשנה שכזאת, אבל הנה הדאו-ג'ונס הניב 7.4% בשנה שחלפה. פעמים רבות שאני מדבר עם אנשים על שוק ההון אני שומע דברים בנוסח – אירופה הולכת להתמוטט, תהיה מלחמה עם איראן (וכו') – ולכן עכשיו זה לא הזמן להשקיע בבורסה. העניין הוא שאין קשר בין מאורעות שכאלו לבין התשואות של הבורסה. הנה בסין הכלכלה בפריחה והתל"ג עולה ביותר מ-10% בשנה, ולמרות זאת הבורסה כאן נמצאת בשפל של שנים רבות. לעומת זאת הבורסה האמריקאית עלתה למרות האסון הגרעיני ביפן, למרות הבעיות באירופה ולמרות ההתאוששות האטית בארה"ב.

שאר המדדים פיגרו אחרי הדאו-ג'ונס. ב-2011 התשואה של ה SPY עמדה על 1.24%, התשואה של ה DIA עמדה על 7.4%, התשואה של מדד ההאנג-סנג עמדה על מינוס 17.2% והתשואה של התיק שלי היא 0.36%.

התיק הממונף ירד ב-12.72%, אז אם הייתי מחשיב אותו, התשואה שלי הייתה עוד יותר נמוכה. סך הכל התיק הממונף הוא בעל ערך של כעשירית מהתיק הלא ממונף שלי, אז ההשפעה שלו לא הייתה מאוד גבוהה אם הייתי מחשיב אותו, אבל זה היה מכניס אותי לטריטוריה שלילית השנה. כדי לא לסבך יותר מדי את העניינים, משנה הבאה אני מתכוון להחזיק רק תיק אחד שיכלול גם את המניות שקניתי ע"י מינוף.

אני מרגיש שאיך שהוא הצלחתי לצאת בשן ועין מהשנה הזאת. בתחילת השנה עוד כתבתי שאני מרגיש שזאת תהיה שנה לא טובה ושאני חושב שאני לא אצליח לעקוף את המדדים. בסופו של דבר התמקמתי איפה שהוא באמצע בין התשואה הגרועה של הונג-קונג לתשואה הסבירה של המדדים בארה"ב. המצב של התיק שלי היה יכול להיות הרבה יותר גרוע. זאת הייתה שנה לא קלה להרבה משקיעי ערך, ואני מרגיש שהייתי לא רחוק מתשואה הרבה יותר גרועה. שתי החלטות השנה הצילו לי את התשואה:

האחת הייתה לפתוח פוזיציית שורט נגד ואלי (סימול VALE) ולהגדיל אותה שוב ושוב לאורך השנה. ואלי ירדה ביותר מ-30%. רק השקעה זו הוסיפה לי כמעט 10 נקודות האחוז לתשואה.
ההחלטה השנייה הייתה למכור את סאונדוויל (סימול בהונג-קונג 878) כשהיא נסחרה ב 11$-12$. עם תחילת השנה סאונדוויל זינקה בכ-30%, וכיוון שזאת הייתה ההחזקה הגדולה ביותר אצלי בתיק, ההשפעה שלה על התיק שלי הייתה משמעותית מאוד. לשמחתי החלטתי למכור מניה זו די קרוב לשיא שלה.

ללא שתי פעולות אלו מצבי השנה היה גרוע בהרבה.

סך הכל, מ-2006 – אז התחלתי בכתיבת הבלוג הזה – התשואה שלי עוקפת את המדדים בצורה יפה מאוד:

[table id=28 /]

עכשיו, כשאני מסתכל על הטבלה, התשואה השנה נראית מאוד מאכזבת. חוץ מב-2008 שהייתה שנה נוראית, בכל שאר השנים הכיתי את המדדים שוק על ירך. אבל השנה לא הצלחתי לעשות זאת. למרות זאת, אני לא מצליח לחשוב על אף טעות שעשיתי. הטעות היחידה אולי היא שלא קראתי את הדוחות של GMCR ישר אחרי שדויד איינהורן דיבר עליה. יש סיכוי שאם הייתי עושה זאת, הייתי פותח פוזיציית שורט על המניה. אבל חוץ מזה, אני לא מצליח לחשוב על אף טעות רצינית שעשיתי השנה.

היו לי שתי מניות שאכזבו בגדול השנה – הראשונה היא כמובן אנטרפרייז-אינס (סימול בלונדון ETI) והשנייה היא האצ'ינסון (סימול HTCH). אבל בשני המקרים אני לא חושב שעשיתי טעות בהשקעות האלו. ימים יגידו.

הסיבה העיקרית לתשואה הנמוכה שלי השנה היא ששתי ההשקעות הגדולות שלי (ובעוד כמה ימים כשאני אפרסם את הרכב התיק שלי, תכלו לראות עד כמה השקעות אלו גדולות) – סטיוארט (סימול STC) ווולס-פארגו (סימול WFC) טרם הבשילו. אני עדיין מאמין שמניות אלו תככבנה בשנים הקרובות, אבל זה לא קרה השנה. כשזה יקרה, התיק שלי יעוף צפונה. עד אז אני מתאזר בסבלנות.

תחזיות כמו חול

כמו בכל שנה, גם השנה נכשלתי בנבואות המקרו שנתתי בתחילת השנה. בואו נבדוק:

השנה תמשיך ההתאוששות בכלכלה האמריקאית. הנדל"ן יגיע לשפל והמחירים יתחילו לטפס מתי שהוא השנה. קצב התחלות הבנייה יעבור את ה 700-800 אלף לקראת סוף השנה.

הכלכלה האמריקאית אכן התאוששה, אבל בקצב איטי ביותר. מחירי הנדל"ן דווקא המשיכו לרדת, וקצב התחלות הבנייה הגיע ל 685 אלף.

אחרי שיהיה ברור לכולם שהכלכלה האמריקאית ממשיכה להתאושש, חברות תתחלנה לגייס עובדים, ונראה ירידה ברמת האבטלה.

האבטלה אכן החלה לרדת אבל בקצב איטי מאוד.

הבנקים יתחילו להלוות יותר. אני מצפה שוולס פרגו תככב השנה.

הבנקים אכן החלו להלוות יותר – בעיקר לשוק העסקי. השוק הביתי עדיין חלש. וולס-פארגו אומנם מצליחה להגדיל את הרווחים אבל המניה רחוקה הייתה מלככב.

כשיהיה ברור שאמריקה לא נופלת ושאירופה מתייצבת, תשומת הלב תופנה מזרחה לבעיות בסין.

כאן טעיתי בגדול. תשומת הלב הופנתה השנה לאירופה. רק בודדים מסתכלים ורואים את הבעיות של סין.

השנה תהיה ירידה בפעילות הנדל"ן בסין וכמו גם במחירים. הסינים ינסו לעשות הכל כדי למנוע משבר, אבל לדעתי זה לא כל כך יעבוד. אני לא צופה שתהיה השנה מפולת בסין כיוון שלוקח זמן לדברים האלו להתגלגל, אבל מחירי הנדל"ן יירדו וזה יהיה סימן ראשון לשנים הבאות שיהיו קשות יותר לכלכלה הסינית.

כאן צדקתי בגדול. ישנה ירידה משמעותית בפעילות הנדל"ן ובמחירים בסין. ואכן כמו שכתבתי, המפולת עוד לא הגיעה לסין, אבל היא בדרך….

התפתחויות בהחזקות

החודש לא יצאו דוחות חדשים. מי שיש לו קצת זמן יכול להקשיב למצגות של שלוש מהחברות בהן אני מושקע.

המנכ"ל החדש של סטיוארט הרצה בכנס משקיעים. הנה המצגת. וכאן ניתן למצוא את ההרצאה.
המנכ"ל של וולס-פארגו הרצה בכנס בנקאים של גולדמן-זקס.
מי שמתעניין בואלי, יכול לצפות ביום ואלי בלונדון וביום ואלי בניו-יורק. את המצגת ניתן למצוא כאן.

פעולות בתיק

שוב דבר מעניין לא קרה בגזרה הזאת. המשכתי להגדיל את הפוזיציות בדברים הרגילים – קניתי עוד וורנטים של וולס-פארגו ל-2018 תמורת 8.82$, קניתי עוד ליפים – WFC Jan 18 '14 $35 Call תמורת 2.05$ והגדלתי עוד קצת את השורט על ואלי במחיר של 21$.

שתהייה שנה טובה. אני מקווה לכתוב בקרוב את הרשומה הראשונה לשנה החדשה שתכלול גם את הרכב תיק-ההשקעות שלי.

אני רוצה להזכיר לקוראים שהבלוג הזה מיועד לתעד את ביצועי ההשקעות שלי, ולחלוק מניסיוני כמו גם מהטעויות שלי. אני לא ממליץ על אף אחת מהמניות המוזכרות כאן. כמו כן, אני עלול למכור (או לקנות) מניות זמן קצר לאחר שקניתי (או מכרתי) אותן, וזאת מבלי לדווח על כך כאן.

חודש שעבר..      ..שנה הבאה

פורסם בקטגוריה מניות. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.