בדיקה ראשונית של זהב מלכותי

הפעם אני אעשה כאן משהו קצת שונה. אני אדבר על חברה עוד לפני שלמדתי אותה. עם הזמן אלמד את החברה, ואעדכן תוך כדי ההתקדמות שלי.

החברה המדוברת היא רויאל-גולד – והסימון שלה בבורסה הוא RGLD. אני בודק את החברה בתור רעיון לשורט – כלומר אני חושב שיש סיכוי שהמניה תרד, ולכן אני שוקל למכור את המניה בחסר.

כיוון שאני רק בתחילת הבדיקה, יכול להיות (ואפילו סביר) שלא ייצא מזה כלום, ורויאל גולד תצטרף למועדון המכובד של חברות שאין לי דעה מוחלטת לגביהן. אבל אולי, מי יודע, אולי החברה תכנס לתיק ההשקעות שלי.

טיפ טיפה על החברה

בשלב הזה אני יכול לכתוב רק ממש קצת על פעילות החברה, כי עוד לא למדתי אותה לעומק. בגדול החברה משקיעה במכרות זהב ע"י קנייה של זיכיונות. רויאל-גולד אינה מחזיקה פיזית במכרות וגם לא אחראית לתפעול שלהם. במקום, היא משלמת לחברת כרייה ומקבלת בתמורה זיכיון על חלק או כל הזהב שנכרה. יש לה כל מיני סוגי חוזים עם החברות השונות, אבל כיוון שאני רק בתחילת הלימוד של החברה, אני עוד לא בקיא בפרטים.

למה אני נמשך לחברה

הגעתי לחברה הזאת כבר לפני מספר חודשים, ואני כבר לא זוכר איזה סקרינר הפיל אותה עלי. אני חושב שזה היה סקרינר של המניות שעלו הכי הרבה ב-10 שנים האחרונות, אבל כיוון שאני לא מוצא סקרינר שכזה, אז כנראה שהזיכרון מטעה אותי. בכל אופן, הגעתי לחברה הזאת דרך איזה שהוא סקרינר, ועל פניו היא נראתה לי כרעיון מעניין. אבל כשהתחלתי לקרוא את הדוח השנתי האחרון שלה, איבדתי כיוון לגמרי. החברה מסובכת מאוד. יש לה זיכיונות בעשרות מכרות וכל חוזה שונה. זה נראה לי כמשימה בלתי אפשרית להבין מה קורה שם, אז זנחתי את הרעיון.

אבל משום מה, החברה לא יצאה לי מהראש אז החלטתי לבדוק שוב, וגם בפעם השנייה ויתרתי אחרי כמה דקות.

ועדיין החברה לא יוצאת לי מהראש, אז החלטתי לנסות את מזלי בפעם השלישית. הפעם אני מקווה להצליח לפצח את האגוז הזה, או לפחות לנסות יותר ברצינות ללמוד אותה. אני רק רוצה להגיד שזה משהו שאני בדרך כלל לא עושה. אני לא אוהב ללכת עם הראש בקיר. בד"כ אם דברים נראים לי מסובכים מדי, אין לי בעיה לוותר ולעבור הלאה. הבורסה מלאה בחברות, אז למה לשבור את הראש על חברה מסובכת כאשר אפשר להתעמק בחברות פשוטות?

אבל יש משהו ברויאל-גולד שמושך אותי אליה כל הזמן. האינטואיציה שלי אומרת לי שהחברה יקרה מאוד. בניגוד לרבים, אני לא מזלזל במושג "אינטואיציה". יש משהו שנקרא אינטואיציה-מקצועית. אחרי שאנחנו מתמקצעים בתחום מסוים, המוח שלנו יוצר קיצורי דרך. המוח לומד לקבל החלטות בצורה מהירה יותר מבלי ללמוד כל פעם מחדש. זה מה שמביא שחקן כדורסל לדעת מתי לזרוק את הכדור לסל או קשר טוב לדעת למי למסור את הכדור. אפשר לקרוא לזה אינטואיציה או רפלקס-נלמד. לא משנה איך קוראים לזה.

בניגוד לספורטאי שצריך לפעמים להסתמך בלעדית על האינטואיציה בגלל מגבלת זמן, לי, כמשקיע, אין את הבעיה הזאת. כלומר, אני לא הולך לעשות שורט לרויאל-גולד בגלל שהאינטואיציה שלי אומרת לי שהחברה יקרה. אני עדיין אקח את הזמן והמאמץ ואלמד את החברה לעומק, אבל אני לא מתעלם מהאינטואיציה שלי, ואם היא מושכת אותי שוב ושוב לכיוון של רויאל-גולד, אז אני אשמע לה, ואנסה שוב ללמוד את החברה.

אז מה מושך אותי לחברה? למה היא נראית לי יקרה?
הנה עיקרי הדברים:

–  המניה עלתה בצורה מטרופת ב-10-15 שנים האחרונות. יש לי רתיעה ממניות שהיו הכוכבות של העשור האחרון. בד"כ הכוכבות של העבר הן המאכזבות הגדולות של העתיד.

– החברה, כאמור, קשורה לשוק הזהב. הזהב עלה בצורה מרשימה מאוד מאז שנת 2000, וההיסטוריה מלמדת אותנו שאחרי תקופה טובה של הזהב באה תקופה פחות טובה. האמת היא שאין לי דעה ממש מגובשת לגבי מחירי הזהב. זה לא כמו המקרה של מחירי עופרת-הברזל ששם ידעתי בוודאות של כמעט 100% שהמחירים הולכים להתרסק. כאן אין לי את הביטחון הזה. אני נוטה לחשוב שמחירי הזהב יירדו בשנים הקרובות, או לפחות לא יעלו בקצב המרשים בו הם זינקו בעשור האחרון. זה מה שאני חושב שייקרה, אבל ממש ממש לא בטוח בזה. חשוב להדגיש, שבחיים לא הייתי עושה שורט על רויאל-גולד רק בגלל שאני חושב שהזהב יקר. הסיבה הזאת היא רק תוספת לסיבות האחרות. היא כשלעצמה, אינה מספיקה בשביל לעשות שורט.

– לחברה מכפיל רווח של 50.

– מכפיל הון של 2.7.

– החברה מדללת בעקביות ובאגרסיביות את בעלי-המניות. זאת לדעתי נורת אזהרה ענקית. אם החברה כזאת מרשימה, והרווחים שלה דוהרים קדימה, מדוע החברה צריכה לדלל כל הזמן את בעלי המניות?

–  הרווחים של החברה עלו בעשור האחרון בערך בקצב של העלייה במחיר הזהב, אבל מחיר המניה עלה הרבה יותר.

– התשואה על ההון ממש נמוכה – כיום מדובר על תשואה של כ-6%. התשואה הממוצעת בעשור האחרון אומנם יותר גבוהה, אבל עדיין נמוכה משל חברה ממוצעת. ועל זה צריך לשאול את השאלה המתבקשת – אז איך לעזאזל הרווחים שלה עולים בקצב מטורף? תשואה נמוכה על ההון וצמיחה מרשימה ברווח לא הולכים יד ביד. על פניו נראה שזה קשור לסעיף 1 ולסעיף 3 למעלה. כלומר, החברה משתמשת במחיר היקר מאוד של המניה שלה כמזומן. היא מקבלת הרבה כסף תמורת כל דילול ובכסף זה היא משתמשת בשביל להתרחב. זהו, כמובן, מודל עסקי שלא יכול להימשך לעד. הבעיה הגדולה היא שאפילו אם המודל הזה לא יכול להימשך לעד, הוא יכול להימשך הרבה מאוד זמן. זה משהו שאמור מאוד להפחיד אותי ולמנוע ממני לעשות שורט על המניה הזאת. מי יכול להבטיח לי שמחיר המניה לא ימשיך להיות גבוה, ושהחברה לא תמשיך להשתמש במניות היקרות כדי למנף את עצמה?
זאת דאגה אמיתית, ואני אחשוב על זה יותר בזמן שאני אלמד את החברה. ישנה עובדה אחת שקצת ממתקת דאגה זו והיא שהחברה מתחילה להיות גדולה מדי למשחקים האלו. שווי השוק של רויאל-גולד עומד היום על כ-5 מיליארד דולר. זה משהו אחד לצמוח מ-500 מליון דולר ל-5 מיליארד, אבל לצמוח מ-5 מיליארד ל-50 מיליארד זאת כבר משימה הרבה יותר קשה.

– חלק נכבד מהזהב שנכרה מגיע ממכרות נחושת. כאן יכולה להיות טמונה בעיה מאוד רצינית לרויאל-גולד. ברבים מהמקרים הזהב הוא מוצר נלווה לנחושת. כלומר, הנחושת היא הסיבה העיקרית למכרה. בחודשים האחרונים מחירי הנחושת ירדו חזק (מי שעוקב אחרי הבלוג הזה, יודע מה הסיבה לכך – הבועה המתפוצצת בסין). אני לא מכיר לעומק את שוק הנחושת, אבל אני כן יודע קצת על תעשייה זו כיוון שואלי, ריו-טינטו ו BHP – כולן כורות נחושת. לדעתי, המצב בשוק הנחושת די דומה לשוק הברזל ונראה כאן את ההיצע עולה על הביקוש בשנים הקרובות. זה יכול להביא לסגירה של חלק ממכרות הנחושת בעולם – כולל אולי אלו בהם מחזיקה רויאל-גולד זיכיונות. אם זה ייקרה, זה יכול להיות כאב ראש ענקי לרויאל-גולד ופגיעה אפשרית ומשמעותית ברווחים שלה.

אלו, בגדול, הסיבות בגללן נראה לי שיש בשר בשורט על רויאל-גולד. השלב הבא הוא כמובן לקרוא לעומק את הדוח השנתי. אבל לפני שאני עושה זאת, רציתי לראות שהברוקר שלי מאפשר לעשות שורט על החברה. אז שלשום מכרתי בחסר סכום פעוט (פחות מ-2,000 דולר) של מניות החברה, רק כדי לראות שניתן לעשות עליה שורט לפני שאני משקיע שעות רבות של מחקר.

שנת הכספים של החברה מסתיימת ב-30 ביוני, אז ה-10K שלה צריך לצאת כל יום. ברגע שהוא ייצא, אני אקרא את הדוח ואעדכן כאן.

גילוי נאות – אני מחזיק בפוזיציית שורט קטנה על רויאל-גולד. אין לראות ברשומה זו המלצה לקנות או למכור מניות של רויאל גולד או כאלו שקשורות לענף הזהב העולמי, או כל מניה אחרת (או סחורה אחרת) לצורך העניין.

פורסם בקטגוריה מניות. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.