עיר הרפאים הגדולה בעולם

העיר שן-יאנג (Shen yang) שבצפון מזרח סין נהפכה לעיר הרפאים הגדולה בעולם – וזאת תוך ימים ספורים.

העיר שמונה כ-8 מליון תושבים (אבל היא בטח עוד עיר סינית שרוב הקוראים לא שמע עליה מעולם) היא בירת חבל ליאו-נינג (Liao Ning). הפעם לא מדובר על עוד עיר עם בנייה עודפת של דירות מגורים (למרות שאני בטוח שגם זה קיים שם), אלא השבתה כמעט מלאה של המסחר בעיר.

תוך מספר ימים רוב החנויות בעיר נסגרו בגלל שמועות שעובדי עירייה החלו לגבות קנסות מעסקים בעיר על עניינים פעוטים. העיר אמורה לארח את אירוע הספורט הלאומי בשנה הבאה (מעין אולימפיאדה מקומית). נראה שלעיר חסר כסף, אז היא מצאה פתרון יצירתי – להתנכל לבעלי עסקים קטנים. לפי השמועות, מסעדה קיבלה כנס של 10,000 יואן כי נמצא שם זבוב, חנות נקנסה בגלל שלא היה להם אישור למכור קיסמי-שיניים ורוכלת שמוכרת טופו ברחוב נקנסה כי היא לא שמה מסכה על הפה.

השמועות האלו בין אם נכונות או לא (או נכונות חלקית אבל מוגזמות) הצליחו להלחיץ את הרוכלים הקטנים שגם ככה לא מרוויחים הרבה. ורוב שטחי המסחר בעיר סגורים כבר מספר ימים – בטח לא התוצאה לה פיללו קברניטי העיר. עכשיו הפקידים מנסים להרגיע את הרוחות ולהחזיר את העיר לשגרה כמה שיותר מהר.

אם השמועות נכונות, הן מראות עד כמה ההאטה הכלכלית במדינה מתחילה להשפיע על הכנסות השלטון המקומי. חלק נכבד מהכנסותיו של זה היו תלויות במכירת קרקעות (עד 50% מההכנסה בערים רבות), עכשיו כשהנדל"ן מתקרר, הערים מתחילות להרגיש חולשה בגביית מסים. לפי הכתבה כאן, שן-יאנג הגדילה השנה את הגבייה שלא ממסים (קרי – מקנסות) ביותר מ-50%. ככה שנראה שיש אמת בשמועות.

עוד על עניין זה (כולל כמה תמונות) ניתן לקרוא כאן וכאן.

פורסם בקטגוריה כלכלה. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.