סין – מרץ 2011

בתחילת אפריל סין העלתה שוב את הריבית – הפעם ב-0.25%. היה לי ברור שהעלאה זו נובעת מכך שהדיווחים הראשוניים שקיבלו הפקידים על האינפלציה במרץ לא היו מעודדים, ואכן ביום שישי האחרון פורסם כי האינפלציה עלתה ב-5.4%, ויותר חמור – מחירי המזון עלו ב-12%.

בשבועות האחרונים ון-ג'יה-באו, ראש ממשלת סין, הכריז תחת כל עץ רענן שהמטרה העיקרית של ממשלת סין היא המלחמה באינפלציה. ואכן נראה שהסינים מנסים להילחם באינפלציה בכל החזיתות – העלאות ריבית, העלאות הרזרבה של הבנקים, הגבלות על קניית נדל"ן ואפילו הפעלת לחץ על היצרנים והקמעונאים שלא להעלות מחירים.

אבל פיקוח על מחירים אף פעם לא הוכיח את עצמו כדרך טובה להילחם באינפלציה. בשביל שהאינפלציה תפסיק להשתולל, הסינים צריכים להדפיס פחות כסף, ובינתיים הם לא ממש מוכנים לעשות את זה. כמות הכסף (M2) בחודש מרץ עלתה ב 16% לעומת השנה שעברה. כבר הסברתי בחודש שעבר מדוע הסינים מדפיסים כסף – כדי שהתל"ג ימשיך לצמוח מהר. המפלגה הקומוניסטית רוצה לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה, ובינתיים זה לא עובד.

התל"ג באמת צומח מהר – בקצב של 9.7% ברבעון הראשון של השנה. וזאת למרות שברבעון האחרון סין רשמה גרעון מסחרי. ככה שהייצוא הסיני לא תרם לתל"ג, ההפך – התרומה של המסחר לתל"ג הייתה שלילית. זה עדיין לא אומר שצריך לדאוג למסחר הסיני. סין עדיין תסיים את השנה עם עודף מסחרי. תמיד הייצוא הסיני חלש יותר בתחילת השנה בגלל שהמפעלים מושבתים במשך ראש השנה הסיני. הייצוא חזק במיוחד לקראת סוף השנה כשההזמנות מהמערב עולות לקראת תקופת החגים.

התל"ג צמח גם בגלל עלייה בצריכה של 17%, אבל הקטר של הצמיחה הסינית ממשיך להיות (הפתעה הפתעה) השקעות בנכסים קבועים, אשר זינקו ב-25% ברבעון הראשון. נתון זה מראה עד כמה הצמיחה בסין ממשיכה להיות לא בריאה. ברגע שהמנופים בסין יפסיקו לעבוד שעות נוספות, הצמיחה בתל"ג תאט בצורה משמעותית.

השקעות בנדל"ן עלו בקצב שנתי של 34%, אם כי אני לא יודע כמה מתוך צמיחה זו נובע מבנייה מוגברת וכמה מהעלייה במחירי חומרי הגלם. מה שבטוח זה שהקטר הזה של סין כנראה הולך לעצור.

נדל"ן

אם יש משהו שכנראה מצליח בסין זאת המלחמה בנדל"ן. מחירי הנדל"ן אומנם טרם ירדו אבל ישנה האטה משמעותית בקצב המכירות של בתים. זה לא פלא לאור כל הצעדים שנקטה הממשלה לצנן את הנדל"ן. עם כל יום שעובר, הממשלה רק מגבירה את צעדי הריסון של הנדל"ן. למשל, לפני מספר ימים הטילה ממשלת העיר שנג'ן תיקרה על מחירי הנדל"ן בעיר בסך של 22,000 יואן למ"ר. ובנוסף אסרה העיר על הקבלנים למכור דירות שבנייתם טרם הסתיימה. זה צעד רציני מאוד כיוון שהקבלנים כאן נוהגים למכור את הבתים לפני סיום הבנייה בשביל להמשיך ולגלגל את הכסף. ללא פיקדונות אלו, הקבלנים יכנסו למצוקת מזומנים.

בכל מקרה הקבלנים יישארו ללא הרבה חמצן אם מגמת המכירות החלשה תימשך. מספר הדירות החדשות שנמכרו בבייג'ינג במרץ ירד ב-40% לעומת שנה שעברה. מגמה זו רק מתחזקת ובעשרה הימים הראשונים של אפריל הייתה ירידה של 84% במכירת הבתים!

הקבלנים לא נשארים אדישים למגמה זו, וגם הם קונים פחות קרקעות. בבייג'ינג הייתה ירידה של 70% במכירת הקרקעות ברבעון הראשון של השנה. אם מגמה זו תימשך, אז תוך שנה בערך נראה ירידה משמעותית במספר התחלות הבנייה, וזה ישפיע מהותית על ענפים כמו – מלט, פלדה וברזל.

פורסם בקטגוריה כלכלה. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.