מחירי הנדל"ן עדיין רחוקים מאוד מתמחור סביר

את זה לא אני אמרתי אלא ראש ממשלת סין במסיבת עיתונאים לרגל סגירת כינוס הקונגרס השנתי. (הציטוט בסינית הוא – 房价远远没有回到合理价位).
ואז הוא המשיך ואמר – ומה זה מחירים סבירים? – כשמחירי הדירות יהיו ביחס הגיוני להכנסה וייתנו תשואה סבירה על ההשקעה. אלו בדיוק שתי הקטגוריות בהם השתמשתי בהרצאה שנתתי לפני כשנה באירוע של לשכת המסחר הישראלית בסין, כשטענתי שיש בועת נדל"ן בסין (שקף שלישי במצגת). לפחות בבייג'ינג, לדעתי, מחירי הדירות צריכים לרדת ב-50%-70% בשביל להגיע לתמחור סביר לפי שני פרמטרים אלו.

וככה במשפט אחד הפיל ראש הממשלה את הבורסה המקומית. בכך המשיך ראש הממשלה את הריקוד עליו כתבתי לפני מספר ימים בין אנשי הנדל"ן לבין הממשלה הסינית. כאשר הראשונים בטוחים שאו-טו-טו הממשלה תמתן את ההגבלות על הנדל"ן, ואז בא פקיד ממשלתי וסותר השערות אלו. המשפט הזה של ראש הממשלה הוא כנראה הברור ביותר שנשמע עד כה, ומראה עד כמה הממשלה הסינית רצינית בכוונתה לפוצץ את בועת הנדל"ן. כל מי שחושב שאחרי משפט שכזה הממשלה תעשה סיבוב פרסה ותיתן לבועה להרים שוב את הראש, משלה את עצמו.

באותו עניין – לפני מספר ימים פרסמה הלשכה לסטטיסטיקה הסינית את הנתונים הכלכלים לחודשיים הראשונים של השנה. צ'יינה דיילי סיכם יפה את נתוני-הנדל"ן בשלושה גרפים. הגרף השלישי מראה על כך שההשקעות בנדל"ן עדיין ממשיכות לעלות, אם כי ניתן לראות איך קצב הצמיחה יורד בצורה חדה מחודש לחודש. לעומת ההשקעות בנדל"ן שעדיין עולות, הגרף הראשון מראה לנו מה קרה לרכישות הבתים בחודשיים הראשונים – ירידה של 21% משנה שעברה.

כלומר, בעוד מכירות הבתים בסין ירדו ב-21% מתחילת השנה, ההשקעות בנדל"ן עלו ב-28% – חלק מהעלייה נובע מהבנייה של דירות-ציבוריות, אבל, כמו שהראתי כאן בעבר, מדובר בחלק קטן משוק הנדל"ן המקומי. ההסבר העיקרי לעלייה בהשקעות הוא – כוח האינרציה. הקבלנים קנו הרבה אדמות ב-2009-2011, ועכשיו הם בונים על קרקעות אלו. הדירות שנבנות תגענה בקרוב לשוק.

עלייה בהיצע, וירידה בביקוש פירושן המשך ירידות במחירי הנדל"ן בסין.

פורסם בקטגוריה כלכלה. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.