אז כמה דירות ריקות יש בבייג'ינג?

שלשום ערכתי את הסקר הראשון באתר עם השאלה "מה מספר הדירות הריקות בבייג'ינג?"

תודה רבה לכל מי שהשתתף.

הרבה פעמים כשאני מדבר עם חברים שלי על בועת הנדל"ן בסין, הם פונים לאשתי ושואלים – ומה את חושבת? את מסכימה עם עדו?

התשובה של אשתי היא – כן, כי הוא כבר עשה לי שטיפת מוח. אז נראה שחלק מהקוראים כאן גם עברו שטיפת מוח, וחושבים שמשהו לא תקין קורה היום בגזרת הנדל"ן הסינית. התשובה הפופולרית ביותר אצל הקוראים הייתה שמספר הדירות הריקות עומד על בין מליון לשתי מליון – מה שאומר שבערך 10%-20% מהדירות בבייג'ינג עומדות ריקות. שזה אחוז גבוה לכל הדעות ומצביע על שוק נדל"ן בעייתי.

39% מהקוראים הצביעו – "בין מליון לשתי מליון".

27% הצביעו  -"יותר משתי מליון".

24% הצביעו – "בין 500 אלף למליון".

8% הצביעו – "בין 100 אלף ל-500 אלף"

ו 1% הצביע – "פחות מ-100 אלף"

התשובה, נראה לי, תפתיע רבים כי היא ללא ספק גם הפתיעה אותי. אז תחזיקו חזק!

ובכן, התשובה היא – יותר משתי מליון דירות עומדות ריקות. למעשה, הרבה יותר משתי מליון – תחשבו יותר לכיוון הארבע מליון דירות!!!

כן, לפי בדיקה של משטרת בייג'ינג, בערך 3.82 מליון דירות בעיר עומדות ריקות.

בואו נראה מה זה אומר:
– זה אומר שבערך כל דירה שלישית בעיר עומדת ריקה.
– זה אומר שבממוצע כל משפחה שנייה בעיר מחזיקה בדירה שנייה ומשאירה אותה ריקה.
– זה אומר שיש מקום לעוד בערך 10 מליון תושבים בעיר.
– כלומר, זה אומר שמחר יכולים להגר לעיר עוד כ-10 מליון אנשים ולכולם תהיינה דירות.
– זה אומר שעם קצב ההגירה הנוכחי לעיר, הקבלנים בבייג'ינג לא צריכים לבנות אף דירה, ועדיין ייקח 20 שנה למלא את כל הדירות הריקות.

עוד נתון מעניין מבדיקת המשטרה זה שישנן בעיר 1.4 מליון דירות שמושכרת. כלומר על כל דירה אחת שמושכרת ישנן בערך 2.5 דירות לא מושכרות שעומדות ריקות.
עכשיו תעצרו כמה שניות ותחשבו על זה!

הדבר הראשון שאני חשבתי היה – לא יכול להיות. זה פשוט לא יכול להיות.
ואני עוד מהקולות הכי צעקניים בקשר לבועה הסינית (לפחות בקרב החברים ומהמכרים שלי). כולם אומרים לי שאני מגזים בקשר למצב הנדל"ן בסין, ואפילו אני הופתעתי מנתון זה.

האם באמת יכול להיות שכ-30% מהדירות בעיר ריקות?

כאמור, התגובה הראשונה שלי הייתה שזה פשוט לא יכול להיות. לא רק שאינטואיטיבית המספר נראה גבוה מדי, גם ויזואלית – המצב בבייג'ינג לא נראה כה חמור. אכן, ישנן הרבה דירות ריקות, אבל על פניו המספר נראה הרבה יותר נמוך. למשל, במתחם בו אני גר עכשיו בכל כניסה יש 12 דירות, ונראה לי מבדיקה שטחית שעשיתי שבכל כניסה ישנן בין דירה אחת לשתיים שעומדות ריקות. כלומר משהו כמו 10%-20%. ושאני אומר ריקות, אני מתכוון ריקות לטווח ארוך – כלומר שאף אחד לא גר שם, הדירה לא מושכרת ועומדת ריקה סתם. בהחלט לא מצב נורמלי אבל גם רחוק מה-30%. אבל אז אני נזכר שהמתחם הזה נבנה ב-2003 – שזה במושגים של סין של היום – בניין ישן. בעיית הריקנות קיימת בעיקר בבתים החדשים. ככל שהבניין חדש יותר, התפוסה נמוכה יותר.

למשל, ב-2010 גרתי לתקופה קצרה בדירה של קרובת משפחה שלנו. זה היה מתחם די גדול (בטח משהו באזור ה-10,000 תושבים) שנבנה ב-2005 ושם התפוסה להערכתי עמדה על כ-70%. כמו כן צריך להבין שהתפוסה הכי נמוכה נמצאת בפריפריה (למי שמכיר את בייג'ינג, אני מדבר על אזורים כמו Fang Shan, Tong Zhou או Chang Ping) – אלו שכונות ענק שנבנו בפריפריה של בייג'ינג – בלוקים על בלוקים של מגדלים, ושם התפוסה מאוד מאוד נמוכה.

אז כן, אני חושב שהמספר מהסקר המשטרתי יכול להיות די קרוב למציאות.

אני לא היחידי שנבהל מהנתונים. הסקר הכה גלים בתקשורת המקומית, ורבים פקפקו באמינותו – במיוחד לאור העובדה שהמשטרה לא פירטה איך התבצע הסקר, והיא גם אמרה שהוא עוד נתון לשינויים. אכן, סביר להניח שהסקר לא מדויק ב-100%, אבל נתון אחר שנחשף מהסקר מראה שמצב הנדל"ן בבייג'ינג ללא ספק נמצא במקום לא טוב.

המשטרה דיווחה שסך כל מספר יחידות הדיור בבייג'ינג עומד על 13.2 מליון (כולל דירות, בתים, בתי-סלאמס, מעונות וכו'), וזה מספר מדויק, אפילו מדויק מאוד הייתי אומר, כי למשטרה יש רישום טוב של הנכסים בעיר. כאמור, אוכלוסיית העיר עומדת על קצת יותר מ-20 מליון תושבים – מה שמראה שבממוצע ישנו תושב וחצי על כל דירה. מי שמכיר את סין, יודע בוודאות שזה לא קרוב למציאות. מאוד מקובל בסין לגור שלושה דורות באותה הדירה, צעירים לא עוזבים את הבית לפני שהם מתחתנים ואפילו אחרי החתונה הם לפעמים נשארים לגור עם ההורים – בהרבה מקרים עד שההורים מתים. כמו כן, מהגרי העבודה מהכפרים גרים כמה בחדר אחד (על מיטות קומות). לכן ברור שמספר הדירות הריקות בבייג'ינג גבוה מאוד. סביר מאוד להניח שהמספר האמיתי קרוב מאוד ל-4 מליון. בנוסף, נערך סקר לפני כמה חודשים ע"י שני פרופסורים מאחת האוניברסיטאות בבייג'ינג. הפרופסורים בדקו את מוני החשמל של דירות ב-50 מתחמי-מגורים שנבנו בשנים 2004-2006. הבדיקה התבצעה במרווח של חודשיים – בתחילת הקיץ ובסופו. שם התגלה ש-27.16% מהדירות ריקות (מספר קרוב מאוד לסקר המשטרתי שמצביע על 28.9%).

הסקר צריך להפחיד מאוד את כל אלו שיש להם נכסים בבייג'ינג או עניין בנדל"ן הסיני. אם לי הייתה דירה בבייג'ינג הייתי רץ כבר מחר בבוקר ומוכר אותה. אני לא חושב שאי פעם בהיסטוריה של האנושות הייתה בועת נדל"ן חמורה כמו זאת בסין. מתישהו בעלי הדירות יתחילו לממש את הנכסים שלהם, ואז מחירי הדירות יתרסקו. עם עודף היצע כה עצום, שוק הנדל"ן המקומי חייב להתרסק. זאת רק שאלה של זמן. אני לא יודע מה יהיה הטריגר שיביא לנפילה, אבל היא תבוא.

לדעתי הסבירות שהממשלה הסינית תטיל מס רכוש על נדל"ן עולה מיום ליום. מצד אחד זה יחסל לגמרי את ענף הבנייה בסין, ויביא כמעט בוודאות למיתון במדינה, אבל מצד שני למדינה אין הרבה ברירה. מצד אחד ישנם מליונים אזרחים שלא יכולים להרשות לעצמם לקנות או לשכור דירה, ומצד שני ישנן עשרות מליוני דירות (בכל סין) שעומדות ריקות.

אני שמח שהורדתי את החשיפה שלי לסין בצורה משמעותית בשנה האחרונה. בשבועות ובימים האחרונים הקטנתי עוד את החשיפה והיום כבר אין לי הרבה כסף במניות בהונג-קונג. לאור הנתון החדש הזה, אני שוקל לצאת לגמרי משון-הו-טק ומסאונדוויל ולהשאיר רק את המניות של טאי-פינג. עוד לא החלטתי האם לעשות כך, אבל אני שוקל זאת כיוון שהמצב בסין מפחיד מדי.

לדוברי הסינית, ניתן לקרוא עוד על נושא זה כאן וכאן.

 

פורסם בקטגוריה כלכלה. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.
Subscribe
Notify of
guest
39 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
עמיחי
עמיחי
11 years ago

וואו, בחיים לא הייתי מהמר על מספר כזה. הערכתי את המספר בפחות ממיליון שגם זה לבד מעיד על בעיה רצינית.

יהונתן
יהונתן
11 years ago

להערכתך, איך זה שלא נוצר מצב שבו אנשים שוכרים דירה מאוד בזול. על פי חוקי הכלכלה, זה לכאורה הפיתרון ההגיוני למצב שבו יש כל כך הרבה דירות ריקות מצד אחד, ומצד שני יש עדיין הגירה לבייג'ינג.

אלון
אלון
11 years ago

הטעות שלך עידו נאוצה בעובדה שסין זו לא סתם מדינה : היא גם דיקטטורה וגם המדינה המאוכלסת בעולם. לפיכך היא יכולה לשלוט בכלכלה הרבה יותר ממדינות מערביות, ואם יהיה משבר רציני היא תפעיל את כל החוקים הדרקוניים שבעולם כדי שהוא לא יתממש.

גיא
גיא
11 years ago

אלון, מה שנראה לי שעדו טוען זה שלמרות שסין היא דיקטטורה היא לא יכולה לשנות את חוקי הטבע או הכלכלה הבסיסיים.
היא יכולה אולי לדחות את המפולת בעוד זמן להסתיר נתונים ולתת תמריצים גדולים יותר מדמוקרטיה
אבל זה רק יחמיר את הפיצוץ
כי בסוף ההיצע והביקוש שולטים במחירים.

מהטמה במבי
מהטמה במבי
11 years ago

איך העובדה שיש לה אוכלוסיה גדולה עוזרת לה להתמודד עם משברים? להזכירך המשבר של 1929 פקד את כל העולם המערבי. למדינות גדולות לא היה יתרון על פני קטנות בהתמודדות עם משבר ובכלל לא היה כל כך הבדל ואם כבר מתעקשים למצוא בכל זאת הבדל אז אפשר למצוא דוגמאות של מדינות קטנות שמתמודדות עם המשבר ביעילות יותר גדולה.

סין לא בדיוק דיקטטורה אבל גם אם נסכים לקרוא לה כך אין הוכחות אמפיריות שזה עשוי לעזור לה. ההיגיון אומר שכביכול היא יכולה לבצע מהלכים יותר קיצוניים במהירות רבה יותר מדמוקרטיה אבל זה לא בהכרח יתרון. יכול להיות שאתה מכיר את המקרה של ה'דיקטטורה' שכדי להזניק את הכלכלה קדימה החליטה לכפות על כולם לבנות כבשנים ולייצר פלדה. זאת הייתה החלטה חדה וקיצונית שנועדה לקדם את הכלכלה אבל הביאה למשבר קטסטרופלי ורעב המוני. בדומה לכך אפשר להביא עוד הרבה דוגמאות למדינות מרחבי העולם שאינן דמוקרטיות שניסו לבצע מהלכים לקידום הכלכלה שהביאו להיפך המוחלט (תוכנית החומש של סטאלין שהביאה לרעב המוני או כשצ'אוצ'סקו חיסל את החוב הלאומי של רומניה ותוך כדי כך גם חיסל את הכלכלה). ההיסטוריה מוכיחה שלדיקטטורות אין יתרון על פני דמוקרטיות מהסיבה הפשוטה שגם הן לא בטוחות מה צריך לעשות כדי לצאת ממשבר. אם אתה חושב שזה עניין מהעבר והיום אנחנו יודעים ללא ספק איך לצאת ממשבר אפנה אותך למאבק שמתחולל בטובי המוחות הכלכליים של ימינו בין הגישה הקיינסיאנית לגישה האוסטרית.

אגב, איזו מדינה היא כן סתם מדינה?

יהונתן
יהונתן
11 years ago

עדו, מה מונע מהבק המרכזי של סין להדפיס כסף בלי חשבון? למדינה שחייבת כסף במטבע משלה, אין באמת מחסום ואולי נראה את יפן בארבע מאות אחוז חוב לתלג.

דור
דור
11 years ago

"הנתונים של היום מבטלים לחלוטין כל צל של ספק שנותר בעניין בנוגע לעובדה שהמדיניות הנוכחית לא הייתה מספקת לטיפול במצב בסין", אמר שין ג'יאנגנג, כלכלן בכיר בחברת Mizuho Securities Asia. "צריך בדחיפות תוכניות הקלה יותר אגרסיביות במיוחד בתחום הדיור על מנת למנוע נחיתה קשה של הכלכלה הסינית".

יהונתן
יהונתן
11 years ago

קשה להאמין שהיפר אינפלציה תהיה התגובה לצלילה דרמטית במחירים של דיור, זה אוקסימורון, אפילו אם הממשלה תתערב מסיבית ותנסה לרכך את המכה. האסכולה (האוסטרית) שטענה שההתערבות של הממשלות במשבר הפיננסי הנוכחי תוביל לאינפלציה, הופרכה לחלוטין, והיא בדרכה המוצדקת לפח הזבל של הכלכלה.

אני מניח שהחשש הרציני יותר הוא מאבטלה במימדים גדולים. ובאמת, אין ספק שזו התגובה המיידית, כשסקטור שלם של בניה מושבת, וכאשר ההתרוששות גורמת לאנשים להקטין צריכה בכל תחום. תיאורטית הממשלה יכולה למצוא עבודות יזומות, הזויות ככל שיהיו, כדי להתמודד עם אבטלה בהיקף גדול. זה מה שנעשה בניו דיל. פול קרוגמן, חצי בצחוק חצי ברצינות, מזמן קרא לפתור את המשבר הנוכחי על ידי הכנות מסיביות לפלישה של חייזרים ממאדים.

יהונתן
יהונתן
11 years ago

ההימור שלך על השורט של ואלי נראה מוצדק. צריך להיות מאוד קשה עורף כדי לקרוא את הבלוג שלך מבלי להשתכנע בכך.
מה שרציתי לומר הוא שסין הולכת להיות מקרה מבחן מאוד מעניין לתיאוריות הקיינסיאניות. ולכאורה, מימוש מלא שלהן, שסין אולי כן מסוגלת לו, ימנע את המשבר מלהפוך לקטסטרופה הטוטאלית נוסח ארה"ב בשנות השלושים, או יוון כיום, שעל פניו נראה שהוא עומד להיות. זה בהחלט לא אומר שימשיכו לבנות בתים ופסי רכבת חסרי ערך. יש שימושים טובים בהרבה לגרעון – אולי כמו בארה"ב בניו דיל הממשלה תקים תשתית של סעד ורווחה? אולי אפילו ביטוח בריאות?
אם המקרה היפני יחזור במלואו זה אומר שסין תעבור למצב של אינפלציה אפס או פחות, וריבית אפס. זה מאוד שונה מהמצב הנוכחי בסין וגם את זה יהיה מאוד מעניין לראות. כיום יש קריאות להתבונן מחדש במה שקרה ביפן ולהסיק שבעצם הם הצליחו לעבור את המשבר בצורה יפה – בלי הרבה אבטלה וירידה ברמת החיים.
http://www.nytimes.com/2012/01/08/opinion/sunday/the-true-story-of-japans-economic-success.html?pagewanted=all

ניר
ניר
11 years ago

לגבי ואלי – אולי תמצא עניין בלינק הבא:
http://brontecapital.blogspot.co.il/2012/06/how-business-decisions-are-made-in-boom.html

יהונתן
יהונתן
11 years ago

באשר ליפן – ההימור על כך שהתשואה על אגרות החוב שלה תעלה זכה לכינוי "מסחר המוות", הוא נראה כל כך מפתה ובכל אופן שוב ושוב הוא נכשל טוטאלית. אני מניח שיחס חוב סביר לתל"ג צריך להיבחן ביחס לריבית, וביפן הריבית היא סביב האפס ואולי אפילו פחות, אם מתחשבים בכך שבחלק מהשנים, ביחס לאינפלציה היא שלילית.
אז לאיזו רמות מינוף סביר להגיע כשמשלמים ריבית שלילית? להערכתי, הרבה יותר משנדמה במבט ראשון. צריך לזכור שכל החוב נקוב ביינים, אם היה נקוב במט"ח הייתי הרבה יותר סקפטי. בסופו של דבר, זה חוב של היפנים לעצמם, ויפן היא מדינה מייצאת שיש לה הרבה מה למכור לעולם, ועם ין חזק שעוד אפשר לפחת אותו בהרבה. ותמיד יש להם את המוצא האפשרי שבו הבנק של יפן יקנה את החוב כשלא יהיו לו קונים אחרים. ואז מה יקרה? תהיה אינפלציה? לאור הטרנד הדמוגרפי ביפן, אינפלציה משמעותית נראית כרגע רחוקה מאוד.

מהטמה במבי
מהטמה במבי
11 years ago

עדו, תודה על הלינק לגרף התל"ג חיפשתי משהו כזה. יפן לא צמחה באותם השיעורים כמו ישראל או קוריאה אבל אנחנו התחלנו ממקום הרבה יותר נמוך כך שהיה לנו לאן לצמוח. זה לא מסתדר לי שאתה קורא לה – על הקרשים כבר 20 שנה. במיוחד לאור העובדה שכל הזמן הזה התלג לנפש, איכות החיים, תעסוקה ושוויון נשארו בין הגבוהים בעולם.

יהונתן
יהונתן
11 years ago

http://tinyurl.com/china-bi-link
קישור מעניין מאוד על מקור בעיותיה של סין. מדיניות הילד האחד עומדת בבסיס שיעור החיסכון העצום, שמוליד בועות נדל"ן, בהעדר אפיקי השקעה אחרים.

רני
11 years ago

יהונתן, באמת מאד מעניין – הרעיון שזו השחיתות השלטונית שמניעה את הכל חדש לי. תודה.

ג'ים
ג'ים
11 years ago

ביי ג'ינג גדולה וחלקים ממנה אכן עדיין רייקים בעיקר בדרום ומחוץ לטבעת חמישית בואכה שישית מתחיל להיות דליל.
השאלה הרלוונטית למחיר הנדל"ן כמה דירות ריקות יש מהטבעת השניה עד למחוץ לרביעית. והתשובה היא כנראה שלא הרבה. זה מה שיוצר את הביקושים והמחיר הגבוה. דירה בביי גי'נג בסמוך לטיאן ג'ין לא יוצרת בועת נדל"ן אלא מענה עתידי לצרכי תעשיה, והדירות הללו אגב עדיין יחסית זולות.

תרחא לבא
תרחא לבא
11 years ago

עדו,

אתה מתכנן להוציא את המשפחה מסין?

תרחא לבא
תרחא לבא
11 years ago

http://www.mpettis.com/2012/06/11/what-is-globalization/

אם קוראים את זה בקונטקסט של סין, זה ממש לא מבשר טובות.

יהונתן
יהונתן
11 years ago

לדעתי זה לא הגיוני שמשתמשים במילה מסוימת לתאר חוב שאתה חייב במטבע שאינך יכול להדפיס כמו מה שקרה לספרד, אירלנד, נוחי דנקנר, ארגנטינה בתחילת העשור, יצחק תשובה, גרמניה בשנות העשרים, כל אדם שלוקח הלוואה מהבנק.
באותה מילה משתמשים לתאר חוב במטבע שהחייב יכול להדפיס כמו מה שקורה ליפן, ארה"ב, בריטניה, ישראל בימים אלו (עם ישראל יש טוויסט, יש לה גם הרבה חוב צמוד למדד, שהתמודדות איתו באמצעות הדפסה אפשרית תיאורטית, אך בעייתית ביותר). אולי צריך לקרוא לזה "חוב" ולזה "חוז". צריך לחשוב על משהו, כי אלו שתי תופעות כלכליות שונות לגמרי, עם השלכות שונות לגמרי.

יהונתן
יהונתן
11 years ago

וכמובן, השורה התחתונה, החוב של סין הוא לא חוב. הוא חוז.

יואב
יואב
11 years ago

כתבת שהסינים חיים כמה דורות בדירה ולפעמים במיטה קומותיים, זה נראה שיש מי שיספוג את הדירות בירידת המחירים.

יהונתן
יהונתן
11 years ago

קראתי את הקטע הרלוונטי בספר. "המציאות מראה שאין הרבה הבדל בין חוב מקומי לחוב חיצוני ובין חוב במטבע שלך לבין חוב במטבע זר". זו אמירה מרחיקת לכת, הרבה מעבר למה שכתוב בספר. אם היית אומר:"יש הבדל עצום בין חוב מקומי לחוב חיצוני ובין חוב במטבע שלך לחוב במטבע זר (בפרט אם החוב במטבע שלך אינו צמוד), ובכל אופן יש סיכוי במקרה קיצוני לפשיטת רגל גם במטבע משלך, שהדוגמה המודרנית המשמעותית היחידה שלו היא רוסיה ב-1998", היית יותר מדייק.

יהונתן
יהונתן
11 years ago

אחרי שקראתי עוד קצת, אני מתקן חלקית מה שכתבתי. השתכנעתי שאין באמת הבדל גדול בין חוב פנימי לחיצוני. אבל אני עדיין עומד על כך שיש הבדל גדול בין חוב שנקוב במטבע שלך לחוב שנקוב במטבע אחר או צמוד לאיזה מדד חיצוני. הבעיה שכותבי הספר מכניסים חוב פנימי נקוב במט"ח לקטגוריה של חוב פנימי. אני מעריך שפשיטת רגל על חוב פנימי שגם נקוב במטבע הפנימי וגם נטול כל הצמדה שהיא, היא באמת דבר נדיר מאוד. אולי זה קרה יותר בימים עברו כאשר הייתה מסורת של הצמדת המטבע עצמו לשווי מתכות. גם פשיטת הרגל ברוסיה נבע מניסיון לשמור על הקשר בין ערך המטבע לדולר.

אחד
אחד
11 years ago

מה אתם אומרים על הכתבה הזאת?

http://www.themarker.com/markerweek/1.1775327

nathid
nathid
11 years ago

@אחד
הנה סרטון מעניין של Jim Chanos ,משקיע שמתמחה במכירה בחסר.
http://www.youtube.com/watch?v=G1ykiUWXGRw&feature=player_embedded

מה שמדהים הוא אומר שנכון להיום יש מספיק משרדים בסין בגודל 5 על 5 רגל לכל סיני וזה בלי להתחשב שהבניה ממשיכה.
עדו מה שאתה אומר כבר מספר שנים, רק לאחרונה מגיע גם לעיתונות ה-Mainstream