האם ישראל כל כך מושחתת?

סקר אחרון של גאלופ מראה ש-85% מהישראלים חושבים שרמת השחיתות במגזר העסקי במדינה גבוהה. זה שם את ישראל במקום הראשון במזרח התיכון ובין המקומות הגבוהים בעולם.

את הסקר המלא אפשר לראות כאן. יותר ישראלים חושבים שמדינתם מושחתת מאשר יוונים, איטלקים ואפילו יותר מאשר סינים, הודים, מצרים ועוד כל מיני מדינות עולם שלישי. אבל האם ישראל באמת במצב כה רע?

אז זהו – ממש ממש לא. למעשה מצב השחיתות בארץ לא כל כך נורא (בשביל לראות את הדירוג, צריך ללחוץ מעל לעמודה השנייה מימין על "Freedom From Corruption"). ישראל אומנם מושחתת יותר מאשר סינגפור, הונג-קונג, דנמרק ועוד מספר מדינות שבאופן לא מפתיע די נקיות משחיתות. אבל היא במצב הרבה יותר טוב מאשר איטליה או יוון. ובטח שהשחיתות בארץ נמוכה באופן משמעותי מאשר בסין, הודו או מצרים.

ככה שהסקר של גאלופ מראה יותר על האופי של הציבור הישראלי מאשר על רמת השחיתות במדינה.

אז למה כל כך הרבה ישראלים בטוחים שהשחיתות במגזר העסקי כה נפוצה?

זה באמת מעניין והאמת שאין לי באמת מושג. אני מניח שחלק מזה נובע מהיסודות הסוציאליסטים עליהם נבנתה המדינה. כאשר רבים רואים בכל עשיר נוכל. במדינות עם מסורת קפיטליסטית יותר – כמו ארה"ב, הונג-קונג או סינגפור, ישנה הרבה יותר הערכה לאנשים עשירים, ושם לא חושבים שכל עשיר הוא גנב.

אולי אחת הסיבות היא שהישראלים הם פשוט עם של קוטרים שאוהבים להתלונן. אני גם די בטוח שחלק מהאשמה נמצא בתקשורת כיוון שהיא מאוד אנטי-עסקית. אפילו העיתונות הכלכלית בארץ היא אנטי-עסקית. זאת בניגוד לרוב העיתונות הכלכלית בעולם שהיא בד"כ פרו-עסקית.

הייתי שמח מאוד אם השחיתות בארץ הייתה נמוכה יותר, והיינו ממוקמים בצמרת יחד עם סינגפור או דנמרק, אבל מפה ועד להגיד שאנחנו גרועים ממצרים או פקיסטן המרחק רב מאוד.

ודרך אגב, אפשר לראות שישנה קורלציה די גבוהה בין ניקיון משחיתות לבין רמת הקפיטליזם במדינה. מדינות קפיטליסטיות יותר, נקיות יותר משחיתות. אבל זה לא משהו שכדאי לספר ליחימוביץ'.

פורסם בקטגוריה General. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.
Subscribe
Notify of
guest
43 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
אבשלום הנתן ביצקוב
אבשלום הנתן ביצקוב
11 years ago

כנראה שחלק מהעינין הוא הגדרת השחיתות
שים לב שבמדד מדבר על שחיתות של מוסדות ציבור ולא של מוסדות עסקיים.
כלומר הוא מודד דבר אחר ממה שציינת.
מעבר לכך באופן כללי יהיו הרבה דברים שיתפסו כמושחתים ולא יכנסולאותו מדד שציינת (נגיד בעל עסק שדופק את הפנסיה של העובדים שלו או באופן כללי דופק אותם עם המשכורות, או עסק גדול שדופק את הספקים). כלומר מה שאותו אתר לא יגדיר בכלל כשחיתות נכנס להגדרה של אנשים כשחיתות עסקית.
חוץ מזה יש הרבה ביקורת על המדד והמתדולוגיה שלו.
http://en.wikipedia.org/wiki/Corruption_Perceptions_Index

פיליפ
פיליפ
11 years ago

אין מה לעשות אנחנו כעם מאוד אוהבים להתלונן ואם מישהו בונה את עצמו בעשר אצבעות אז אנשים בטוחים שאותו אחד איכשהו דפק אותם והתעשר על הגב שלהם.
מה לעשות שהרבה יותר קל לקטר ולצאת למחאה הזוייה מאשר לבדוק האם מה שאנחנו מלמדים את הילדים שלנו, והאם מה שלימדו אותנו על כסף, עדיין נכון.

לימור
לימור
11 years ago

עידו, הסקרים המעניינים. ב- FAQ של הסקר של מ Index of Economic Freedom, מצויין שהמקור העיקרי שלהם לניקוד השחיתות הוא
Transparency International’s Corruption Perceptions Index (CPI) for 2010
היום, יש נתונים יותר עדכניים 2011. את נתוני סקר השחיתות המעודכן ניתן למצוא בויקיפידה בחיפוש Corruption Perceptions Index. נתון מעניין: בעוד ב2010 סין היתה יותר מושחתת מישראל, ב-2011 התחלפנו, וישראל (מקום 36) יותר מושחתת מסין (מקום 32).
בכל מקרה, את הסקרים האלו צריך לקחת בערבון מוגבל. כי מעצם העניין זה תחום שקשה מאוד למדוד אותו.

לימור
לימור
11 years ago

ההמ, טעיתי. כתוב רפובליקה של סין, אבל הכוונה היא לטיואן (מקום 32), לא סין.

פיליפ
פיליפ
11 years ago

אגב, בנושא אחר, אתמול קראתי כי ממשלת סין החליטת להוריד את יחס הלימות ההון בבנק המרכזי של סין בחצי אחוז, והצעד הזה מגיע לאחר שהבנק הוריד את היחס הזה פעמיים במס חודשים הקודמים. למיטב הבנתי, הם עושים את זה ע"מ שלבנק יהיה קל יותר לתת הלוואות למגזר העסקי שם, האם צעד זה לא יוצר בועה נוספת בנוסף לבועת הנדל"ן? הרי אם הביקוש יורד המפעלים יתקעו עם מלאי גדול ועם הלוואות עוד יותר גדולות?

ארן
ארן
11 years ago

עדו,

הכתבה הזו שמראה איך מנהלים חלבו חברות ציבוריות מסבירה למה העם חושב שה"כל" מושחת.

http://www.themarker.com/markerweek/1.1705591

ולעצם הענין שלי יחימוביץ' בפעם האחרונה שבדקתי היא סוציאל דמוקרטית. כלומר היא מאמינה במשק קפיטליסטי. (יש הבדל בין סוציאל דמוקרטי, סוציאליזם וקומוניזם).

עד כמה שנאי מבין שלי סוברת שיש מקום לממשלה *ב*משק ושאם יש מונופול טבעי אז אולי כדאי שהוא ינוהל על ידי הממשלה, ווועד עובדים זה חלק משוק חופשי. שום דבר מזה לא מנוגד לקפיטליזם. מה שכן אני לא רואה איך קפיטליזם לא מפוקח כמו זה שעזר למשבר הבועה האחרון בארה"ב הוא יותר טוב.

יהונתן
יהונתן
11 years ago

אין מילים כמה אני מסכים עם מה שאתה אומר, וגם עם ההסבר על האידיאולוגיה הסוציאליסטית שרווחת בישראל ושעומדת מאחורי התופעה.

בגדול, הפסיכולוגיה הפוליטית מחלקת בני אדם לשני סוגים, כאלו שמאמינים בשוויון וכאלו שדברים אחרים בראש מעייניהם.
בישראל האמונה בשוויון הרבה יותר חזקה מבסין ובארה"ב, ולכן הסלידה מעושר ומהצלחה.
הסלידה הזו נובעת גם מקנאה, אבל במידה רבה גם מתחושות חזקות של שאיפה לצדק ואמפתיה לחלש, שנפוצות בקרב משכילים.

מה שקורה הוא שבאופן אירוני, הציבורים שהכי סולדים מהעדר שוויון הם הציבורים הכי משכילים ואינטליגנטיים ולכן הכי מצליחים בחברה שלנו שמתגמלת השכלה ואינטליגנציה. כך ראית את התופעה המוזרה שהמעמד הבינוני הגבוה המשכיל יצא לרחובות במחאה החברתית ודרש עוד מסים, קצבאות ותמיכה ממשלתית. בשעה שהחרדים, הערבים ואנשי עיירות הפיתוח, אלו שיהנו מהקצבאות האלו, ישבו בבית ולא התעניינו כלל במחאה.

שלומי
שלומי
11 years ago

במדינה בה שירות צבאי בכפייה וללא שכר נחשב לדבר חיובי, שום דבר לא יכול להיות סוציאליסטי מדיי.

יהונתן, האימרה שאנשים מתחלקים ל2 סוגים -אלו שמאמינים בשוויון ואלו שעניינים אחרים בראש מעייניהם, מעבר לזה שהיא לגמרי טאוטולוגיה (אנשים מתחלקים ל2 סוגים, פלופלופים ולא פלופלופים) היא לא נכונה בהקשר הזה.

זה לא שיש אנשים שמאמינים בשוויון וכאלה שלו, כולן סופר מאמינים בשוויון, פשוט יש אנשים שחושבים ששוויון זה שוויון הזדמנויות ושלכל אחד יש הזדמנות להצליח ולהנות מפירות ההצלחה שלו ללא שאחרים ייטלו בכך חלק, לעומת גישות אחרות סוציאליסטיות קיצוניות שמאמינות שכולם צריכים לסבול ביחד, ושמי שמתעשר לא רק חייב להם, אלא הוא מנובל.

אגב, אני חושב שלמחאה כל אחד יצא עם האג'נדה שלו, ורק ממבט הליקופטר זה נראה כמו גוש עם מטרה אחידה. היה ברור שהמעמד הגבוה שיצא להפגין ציפה להורדת נטל המיסים, אבל כמובן שהיה צורך לפנות למכנה המשותף הנמוך ביותר- לנו "אין מה לאכול ואיפה לגור" והעשירים כקורח (במדינה שלנו, אלו שמרוויחים 5000 דולר בחודש) מתפנקים, ולכן גם הפוליטיקאים פנו למכנה המשותף הנמוך ביותר- העלאת מס ל"עשירים" ודיור בר השגה.

לגבי שלי יחימוביץ', היא עושה לי כאבי ראש. הרגע שהבנתי כמה היא לא נורמלית היה כשהביאו דיון כדי לעודד דיור זול והראו שמונופול המלט מוסיף למחיר של כל דירה 40,000 שקל. התשובה של יחימוביץ' הייתה שזה נראה לה בסדר גמור שאנשים שיש להם כסף לדירה ישלמו יותר כדי שלא יהיו פיטורים. פשוט מדהים.

רועי
רועי
11 years ago

"במדינה בה שירות צבאי בכפייה וללא שכר נחשב לדבר חיובי, שום דבר לא יכול להיות סוציאליסטי מדיי.“

פה קבור הכלב.

עצוב שה social conditioning בסין ובישראל למעשה דומה *בתחומים מסוימים* ומנטרל את החשיבה הביקורתית של חלק גדול מהאוכלוסיה.

דפני
11 years ago

לדעתי אנשים בארץ מערבבים שחיתות עסקית ושחיתות ממשלתית של הון שלטון.
פשוט נוצר מצב שנראה שהעשירים שקרובים לצלחת שדדו את המדינה וקיבלו הכל בחצי חינם.
אם תעבור על רשימת חברי הכנסת בארץ תגלה שרובם מיליונרים וזה לא שבארץ לא מעריכים
עשירים אבל הדרך לעושר נראית לרוב האנשים כמושחתת.
וגם נשיא מדינה אנס ועוד אנשים שנאשמים באונס (ראש עיר) זה נותן תחושת שחיתות גדולה ולא דוקא כלכלית.

שלומי
שלומי
11 years ago

שכר נטו של חבר כנסת הוא בסביבות ה22-24 אלף ש"ח. לא רחוק משכר של מתכנת בן 25 שחי במדינה שלא משלמים בה הרבה מס (הונג קונג למשל).

לירון
11 years ago

היי עדו, ממש מסכים איתך.
אני חושב שהשוני העיקרי בין ישראל וארה"ב / הונג קונג / סין ושאר העולם זו הריכוזיות.
בשום מקום לא תמצא קבוצה עסקית שמחזיקה בקמעונאית המזון הגדולה, המפעיל הסלולרי הגדול, מונופול המלט, חברת ביטוח, ספק האינטרנט הגדול, ועוד ועוד.
זו לא שחיתות אבל גם בטח לא השוק החופשי שאתה מתאר בהונג קונג.
שכחתי איך קוראים לבעל השליטה בקבוצת אלון (מגה, תחנות הדלק של אלון-דור וכו'), אבל הוא אמר בראיון שכמעט לכל קבוצה עסקית בארץ יש את החברה הפיננסית בשליטתה (בנק או חברת ביטוח) והוא מרגיש שהנגישות שלו לאשראי קשה משל המתחרים. מעבר לזה, אם הוא רוצה אשראי מבנק דיסקונט למשל הוא צריך לחשוף המון פרטים עסקיים חסויים והוא תמיד חושש שזה יגיע לבעל השליטה בבנק, ברונפמן שהוא גם בעל שליטה בשופרסל המתחרה שלו. אותו דבר בבנק הבינלאומי של בינו ששולט בפז.

עוד השוואה שאני חושב שגורמת לאנשים להרגיש לא בנוח היא ההשוואה בין מידת ההצלחה של החבר'ה האלה בארץ לעומת מידת הצלחתם בחו"ל מתוך מחשבה שאם הם אנשי עסקים טובים שמצליחים בזכות עצמם, הם אמורים להצליח בחו"ל במידה דומה לארץ.

לירון
11 years ago

לא, לא שמעתי עליו, צרת רבים… 🙂

אני לא יודע כמה זה קשה למנוע ריכוזיות, אני לא יודע איך לי-קאי-שינג עובד, אבל סך הכל זה לא שלמישהו מהחבר'ה בארץ יש את הכסף לקנות את הנכסים האלה, הם פשוט בונים פירמידה של חברות כשכל רמה ממונפת עד למקסימום ויש להם שליטה רק ברמה העליונה, אבל הרמה העליונה שולטת ברמה מתחתיה והרמה מתחתיה שולטת ברמה מתחת וכו'.
למשל –
אידיבי פיתוח מחזיקה 73% מדיסקונט השקעות שמחזיקה 70% מכור שמחזיקה 40% ממכתשים אגן.

אם אתה למשל מחליט שדיבידנד בין חברות יכול לכל היותר לעבור רמה אחת ללא מס, כל הפירמידה קורסת, וזה לא שהחבר יכול לקנות את החברות האלה, הוא גם ככה ממונף מאוד, אז הוא יצטרך למכור אותם לגורם אחר.

דפני
11 years ago

לגבי הרפואה בארץ זה לא בדיוק מה שאתה חושב ,גם כאן אתה הולך לרופא הביתה כלומר פרטי כדי לקצר תהליכים חוץ מזה שבארץ נכנס חזק מאד הביטוחים הרפואיים הפרטיים .
כלומר אתה עושה את הניתוח בצורה פרטית והביטוח משלם וזה באמת מקצר כל תהליך.
לגבי עשירי הממשלה כמובן שלא עשיתי ניתוח מעמיק אבל רובם גרים באזורי המרכז העשירים.
ראש הממשלה בנימין נתניהו מיליונר ,ברק מולטי ,מאיר שיטרית ובוז'י הרצוג ,
אביגדור ליברמן (תחת חקירה) ,סילבן שלום 167 מיליון ,השר יעקוב נאמן 100 מיליון .
דן מרידור וכו.
מה לגבי ראש הממשלה הקודם אהוד אולמרט המיליונר ותחת חקירה ,אריאל שרון .
אפילו משה דיין שעד כמה שידוע לי שדד עתיקות.
בגלל זה יש תחושה בעם של מיאוס מהפולטיקאים ומהטייקונים והחיים בארץ נהפכו ליותר קשים כלכלית .

דפני
11 years ago

בוודאי שלא כל העשירים מושחתים ואני ממש לא נגדם ,רוב האוכלוסיה בארץ הפכה למיליונרים על הנייר בזכות עליית מחירי הדירות או הדירה שבבעלותם.
אני טוענת שפוליטיקה וכיבוש משחיתים .
מי שקרוב לצלחת או מחובר זוכה לטובות הנאה.
בסיכום עדיף פוליטיקאי עשיר מעני כי העשיר כבר שבע ויקח פחות.
ולא כולם מושחתים אם נלך לפי תאוריית 20/80 כל אחד יקח את היחס שנכון בעיניו.

יהונתן
יהונתן
11 years ago

דפני, אם את מגדירה מיליונריות כהחזקה של מיליון ש"ח, או אפילו כהחזקה של מיליון דולר, אז אולי יש הרבה ח"כים מיליונרים, אבל הקריטריון שלך הוא נמוך בהרבה ממה שאנשים חושבים עליו כשחושבים על מיליונרים.

שלומי, אני לא חולק עליך. החלוקה לשניים שלי הייתה פשטנית במכוון. בגדול, יש אנשים שלא מסוגלים לשאת סיטואציה של חוסר שוויון, לא רק בהזדמנויות אלא גם בתוצאה, והאנשים האלו מרוכזים במדינה דווקא באליטה. כך נוצרת סיטואציה מוזרה ואולי אף צבועה, שבה אנשים שמרוויחים הרבה מדברים בשם השוויון.

דפני
11 years ago

יהונתן זו היתה סתם הערה צינית מצידי לגבי עליית מחירי הדירות בארץ ,האנשים מרגישים שווים יותר והמדינה גוזרת את הקופון במיסים.
המצב בארץ אולי לא גרוע כמו בסין אבל אם 85% מהישראלים חושבים שהמדינה מושחתת
אז זה מעיד על הרגשת התושבים ואין להתעלם מזה .
עידן מכיוון שאתה לא חי היום בארץ אולי אתה יותר אובייקטיבי ואולי מרחוק הכל
נראה יותר בסדר .
אני אישית חיה לא רע ובכל זאת אני מודאגת מאד ממה שקורה כאן בשנתיים האחרונות,

אילן
אילן
11 years ago

ישראל אולי לא מושחת כמו סין או מדינות אחרות ולא נחשבת מדינת עולם שלישי , אבל, התחושה לגבי השחיתות היא מקיפה,
שחיתות נחשבת גם כשכמה חברות סלולר שולטות על השוק וסוגרות אותו ועקב כך הצרכן משלם מחריים מוגזמים לאורך שנים, ורק לאחרונה אחרי הרבה שנים קם שר וחושב על ציבור ומשנה את המצב.

המצב שבו מגזר חרדי מטיף לא לעבוד ולא לשרת ומנצל את כוחו הפוליטי להשיג הטבות, גם יכןל להיחשב כשחיתות מןסרית של הממשלות המאשרות זאת

שוק שחור פורח בישראל מביא לתחושה לא נעימה

גם שלטון הוועדים שלנו הוא סוג של רקבון ושחיתות (רכבות, נמלים וכו')
נכון אמרת עדו שחשוב לשמור על תקשורת חופשית, בארץ הטייקונים שולטים בחלק ניכר מכלי תקשורת שבתורם מגבים את הטייקונים (בשיא המשבר גלובס של פישמן יצא להגנת הטייקונים בדרישה שהממשלה תתמוך בהם, דנקנר קנה את מעריב הכושל שמסביר למה אין בעיית ריכוזיות, ערוץ 10 של מימן ועוד).

לגבי הקינאה וחוסר הפירגון, אני לא שמעתי על חוסר פרגון לאלי הורביץ ז"ל, או גיל שוויד מצ'ק פוינט או ורטהיימר, הכעסים ברובם המכריע מופנים כלפי בעלי עסקים ממונפים בצורה יוצאת דופן השולטים במקביל בנכסים פיננסיים וריאלים.

ויש עוד נקודות בעייתיות

אני לא חושב שהשחיתות בישראל מתקרבת לסין,

רועי
רועי
11 years ago

"שחיתות זה קבלה או נתינה של שוחד או טובת הנאה או גניבה מהקופה הציבורית."

זהו אכן סוג מסוים של שחיתות, ואולי לזה התכוון המשורר בסקר. בעברית, וגם בשפות אחרות, למילה שחיתות יש משמעויות אחרות שלא מוגבלות רק לתופעה הספציפית שציינת של "מתן וקבלת שוחד" (רציתי לכתוב "שיחוד", אבל אז בדקתי במילון וראיתי שגם לזה יש משמעויות אחרות. עברית שפה יפה…)

האם הסוקרים הגדירו את המילה לפני ששאלו את השאלה? אני בספק.

מהצד השני, אולי ישנן מדינות שמה שאנחנו קוראים שוחד כל כך מובנה בחברה שהם עצמם לא קוראים לזה שחיתות.

בהקשר של הונג קונג, התפיסה שלי של המקום הזה, שהוא בבסיסו נשלט על ידי מספר אנשים\משפחות. אחד מהם ציינת מעלה. אז לדוגמא, לאדם הנ"ל יש כוח אדיר, שרק עצם קיומו יכול להשפיע על מקבלי החלטות ורשויות חוק וכו אפילו שלא ניתן שוחד ישיר. לטעמי המערכת במצב כזה מושחתת מיסודה.

אילן
אילן
11 years ago

עדו, אתה צודק בהגדרה הבסיסית המדויקת של המילה שחיתות.
אבל אתה שואל למה הישראלים מגדירים את המדינה שלהם כמושחתת, והתשובה לדעתי קשורה ל"תחושות רעות" לגבי מגוון נושאים בארץ שמתקשרים למושג יותר רחב של המילה שחיתות, בעבור ה"ציבור".
כשאתה רואה את יו"ר ועד העובדים של הנמל עושה את מה שהיא רוצה בבוטות, זלזול, בריונות ואין מה לעשות נגד זה, הציבור (או לפחות חברי לעבודה וכו') מגדיר זאץ כסוג של שחיתות, למרות שהיא לא קבלה שוחד, היא יושבת על ברז ומסובבת אותו כרצונה.
אני מאשים את המדינה בעובדה שהמגזר החרדי לא עובד/משרת או כל דבר אחר, אבל כשאדם עובד, מזהה קבוצה שלא עובדת, ואפילו אם זה חוקי, הוא מזהה ומגדיר זאת כסוג של שחיתות פוליטית שמבוצעת ע"י כל ממשלות ישראל – שמאל וימין.
הפוליטיקאים לא מקבלים "כסף" הם מקבלים משהו אחר אבל מקבלים.
החרדים? הם משחקים את המשחק הפוליטי של ישראל.
כנ"ל הטייקונים כשאתה מזהה לא מעט ח"כ ושרים לשעבר וכמובן נושאי משרות בכירות ומשפיעות עובדים אצל הטייקונים מספר שנים אחרי שהעבירו החלטות לטובתם, אתה כועס ומגדיר זאת כשחיתות.
בקיצור, אנחנו לא עובדים ע"פ המילון אלא גפ ע"פ תחושות.
אם זה נכון או לא, אני לא בטוח

יניב א.
יניב א.
11 years ago

נראה שאם היינו מעבירים את העם היושב בציון לסינגפור או הונג-קונג ועושים את הסקר, גם שתי המדינות האלה היו יוצאות מושחתות יותר ממצרים 🙂
עכשיו ברצינות – לדעתי הרבה אנשים מבלבלים בין שחיתות לבין חוסר שביעות רצון מאיך שדברים מתנהלים.
למשל אילן כתב "הפוליטיקאים לא מקבלים "כסף" הם מקבלים משהו אחר אבל מקבלים" – הפוליטיקאים מטבעם מייצגים את העם וקבוצות שונות בו. ברור שהם יקבלו כח\השפעה וכו' מהציבור שבחר בהם אם הם יירצו את הציבור הזה. למשל אם שר החקלאות מאשר סובסידיית מים לחקלאות אז הוא יקבל תמיכה (שתתורגם לכח, השפעה וכו') מהחקלאים. זה טבעי. כנראה שזאת לא שחיתות למרות שזה דיי מטומטם לסבסד מיים לחקלאים שמייצאים את הפירות לאירופה ומה שיוצא בעקיפין הוא שישראל מסבסדת ייצוא של מיים. לא חכם? כן. שחיתות? לא. יכול להיות שהחקלאים יעסיקו אותו בעבור משכורת גבוהה כשהוא יסיים את שירותו בכנסת – זה לגיטימי, הוא הוכיח שהוא יודע לדאוג לציבור שלו בדרך חוקית.
כנ"ל מנהלת של ועד עובדים שדואגת לקבוצה לה היא שייכת. כמו שעדו כתב, זאת פעילות לובי לגיטימית במשטר דמוקרטי.
לדעתי הדגש שיש לאחרונה על הכלכלה ובעיות פנים הוא תוצאה של חוסר איכפתיות של רוב הציבור במשך שנים רבות והתעלמות מהנושאים האלה. בזמן שהחקלאים דאגו לחקלאות, החרדים דאגו לישיבות ואינטל דאגה לשורה התחתונה רוב הציבור התעסק בכמה טילים יש לאיראן או סאדם חוסיין, האם אש"ף הוא ארגון טרור, האם צריך או לא להחזיר את השטחים ועוד המון סוגיות אחרות (כבודן במקומן מונח). נושאים כמו כלכלה, הקצאת משאבים, פשע וחינוך נדחקו לפינה ואף פעם לא תפסו את הבמה המרכזית במערכת הבחירות. הבמה המרכזית תמיד נתפסה על ידי דברים אחרים וזאת התוצאה.
מספיק להסתכל על העימותים בין אובאמה למקיין במערכת הבחירות האחרונה ולראות כמה זמן הם עסקו בעיראק\איראן\צפון קוריאה וכמה זמן המדיון הוקדש למדיניות של מיסים, בריאות, רגולציה וכו'.
לכן לדעתי הבעיה בארץ היא לא שחיתות, אלא חוסר שביעות רצון של רוב הציבור מאיך שדברים מתנהלים וזו בעיקר תוצאה של הזנחה של התחום הזה על ידי רוב הציבור בבחירה של נציגי המפגלות אליהן אנשים התפקדו וגם בבחירות לכנסת. נקווה שזה ישתנה בעתיד.

דפני
11 years ago

אפרופו שחיתות נתקלתי עכשיו במאמר שהזוכים בהגרלת הקרקעות בבית שאן הם ראש העיר
לוי ואחותו חברת הכנסת אורלי לוי.
היו 150חלקות מוזלות מאד ,ניגשו 600 למכרז וחלק גדול מהזוכים שייכים למשפחת לוי.
מי שלא זוכר לוי האבא היה פעם חבר כנסת ,זה שירדו עליו המון .
לראש העיר יש וילה והוא בכל זאת זכה ,אני מסתמכת על כתבה בעיתון ולא בדקתי אישית.
אז האם זו שחיתות או סתם מזל חחח .

אילן
אילן
11 years ago

אגב, סתם הערה, כש"אשת" שר הבטחון מעסיקה עובדת זרה בצורה לא חוקית זו שחיתות?
האם מר ברק לא שם לב שהעובדת היא פיליפינית? האם הוא לא האחראי על המערכת שבונה את הגדר עם מצריים והטוענת כמה חשוב למנוע מבעיית הזרים להתרחב?
והיועץ המשפטי שאשתו גם כן הואשמה באשמה דומה, האם הןא לא מהממונים על החוק בישראל? הוא לא ידע שזה לא חוקי?
אלו דוגמאות למקרים קטנים נטולי משמעות אמיתית לחיי המדינה, אבל כשהאזרחים שומעים עליהם הם מתחילים לנוע באי נוחות.

רועי
רועי
11 years ago

טוב, אני חושב שכל אחד יכול לפתןח מילון ולראות שלמלה שחיתות בעברית ובשפות אחרות יש משמעויות מקובלות הרבה מעבר מלמתן שוחד ישיר או עקיף.

לגבי הונג קונג, מאוד יכול להיות שאני טועה. שמעתי את אותה דעה שהצגתי מאנשים שגדלו שם. לאחרונה יש גם אירוע שבעקבות ריב פנימי באחת המשפחות אחד (לפחות) מהאחים הוצא לאור הזרקורים.

אני מסכים לגבי מה שנכתב על אופי האדם שכוח משחית . אז האנשים והמשפחות החזקות בהונג קונג כל כך זכים שזה לא חל עליהם? אני בספק.

שאלתי את גלופ אם הם הסבירו את השאלה או רק שאלו וקיבלתי את התשובה הבאה:

"Thank you for contacting Gallup. For our polling, we leave it up to the respondent to define the word “corruption”.

Does that answer your question? If you could let me know a bit more about what you are working on or what organization you are with, I would be happy to assist you with any further questions you may have. "

דור
דור
11 years ago

אנשים מגיבים על שינויים ולא דוקא על מצב אבסולוטי.
יחסית לסין מצבנו טוב. אבל, לא מעניין להשוות את ישראל למצב בסין, או במצריים.
מה שיותר חשוב הוא: האם המצב המקומי משתפר או נעשה יותר גרוע?
עכשיו אני מסתכל בנתונים על מדד השחיתות הבינלאומי (ע"ע ויקיפדיה בעברית).
ב-1996 ישראל הייתה במקום 14 עם ציון 7.71. בשנת 2011 במקום 36 עם ציון 5.8. שינוי זה מעיד על הידרדרות משמעותית.

אגב, שאלה, עם הביקורת שלך על שחיתות בסין, אתה מוזמן לחזור לארץ. המדינה מעודדת ישראלים לחזור ונותנת הטבות. בטוח שאתה יכול לתרום כאן הרבה (ובמשקל סגולי הרבה יותר מ 1 חלקי ביליון סינים). מדוע בחרת לגור בסין ועזבת את הארץ?

דור
דור
11 years ago

ולמה לא לישראל? מה עם פטריוטיות? ציונות? בניית הארץ?
חינוך ילדך ליהדות וציונות?
מבין שאשתך סינית… אבל הכרתי זוגות מעורבים שחיים באושר בארץ (עם יפניות).
מסיבות מס? יש 25% מס על רווחי הון. אם כי עבור ישראלים חוזרים יש פטור מזה לכמה שנים.

ואתה כותב את הבלוג בעברית… בעצם היה לך קהל הרבה יותר גדול עם היית כותב בסינית או אנגלית. יש סיבה ?

יהונתן
יהונתן
11 years ago

עדו, האם אתה חושב שזוגות שבהם הגבר לבן והאישה סינית הרבה יותר שכיחים מהזוגות מהסוג ההיפך.
יש טענה שנשים מחפשות "זכרי אלפא" ולכן לא ממהרות להתחתן עם גברים אסייתים שהם יותר מהסוג המופנם והקונפרמיסטי.

שחר
שחר
10 years ago

פיליפ נראלי שחשוב להבדיל, בין עשירים כאלה לכאלו, יש אנשים עשרים כמו החבר שלי ושלך שבנו את עצמם בעשר אצבעות הקימו עסק עבדו קשה והתעשרו. ויש אנשים כדוגמת עידן עופר שהיה לו אבא עשיר שבנה את האימפריה מתוך אביו העשיר ובעזרת כל העושר הזה נהיה יותר עשיר, משתמש במדינה ובכספים שאני (לא יודע לגביך) משלם על כל קנייה וכל חודש, בעזרת ניצבי המלח שלו שנמצאים כרגע בפוליטקה. עידו אני חושב שאתה צריך לבדוק שוב את המקורות שלך ויש דברים ששווה יותר לחשוב ואז לרשום מאשר פשוט לרשום. פעם אנשים וילדים כשהיו נשאלים מה אתם רוצים לעשות מה החלום שלכם? היו עונים תשובות שהיו להם משמעות מסויימת כלפי החיים שלהם ולא כלפי כמות הכסף שלהם. היום לא מעניין אף אחד איך העיקר שנהיה עשרים יותר..
לילה טוב
@פיליפ