שנה שנייה לחופש – סיכום

בראשון באוגוסט עברו שנתיים מאז שעזבתי את עבודתי בתור מתכנת, והתחלתי להשקיע במשרה מלאה. אז הנה, קצת באיחור, החלטתי לכתוב את הסיכום השנתי.

השינוי העיקרי השנה היה המעבר שלנו לבייג'ינג. למרות שקצת חששתי מחזרה לסין, מצאתי בייג'ינג אחרת לגמרי ממה שהכרתי, וסך הכל טוב לי פה. קשה לי להאמין שאני אצליח לשרוד בסין הרבה שנים, כי הרבה דברים מפריעים לי אצל הסינים – למשל שהם מעשנים כמו קטרים,או שהילדים פה עושים פיפי וקקי בכל מקום.

מצד שני יש לבייג'ינג הרבה יתרונות שגורמים לי להישאר כאן. מעבר לעלות המחיה היחסית זולה, החיים פה די נוחים – ניתן לקנות כמעט הכל במרחק הליכה קטן מהבית, אני גר ליד פארק מאוד גדול, יש שבילי אופניים בכל הכבישים, האוכל פה מעולה, יש חוגים מאוד טובים לילדים וכמובן – הקרבה למשפחה של אשתי. ככה שאני מנסה להתעלם מהחסרונות וסך הכל טוב לי פה. התכנית היא להעביר פה עוד שנה לפחות, ואז נראה.

הנה סיכום השנה השנייה שלי:

שוק ההון

בניגוד לשנה הראשונה שהייתה פשוט אסון פיננסי, השנה הנוכחית הייתה הרבה יותר טובה. התאוששתי לגמרי מהנפילה של 2008 מה שאיפשר לי קצת להירגע. למעשה כיום ההון שלי גדול בערך ב-70% מאשר הוא היה כשעזבתי את קומברס ובערך פי 3 ממה שהוא היה בשיא המשבר במרץ 2009. כך שאם סוף 2008 – תחילת 2009 הייתה תקופה מאוד לחוצה מבחינה כלכלית, מאז קיץ 2009 אני מרגיש הרבה יותר רגוע, וקשה לי להאמין שאני אי פעם אלחץ יותר מכסף.

המטרות שלי לשנה היו לשנן את כל הסימונים שלי בספר Security Analysis ולקרוא לפחות 100 דוחות כספיים. נראה לי שעמדתי בשתי המשימות. לא ממש ספרתי את כמות הדוחות שקראתי, אבל השנה ללא ספק עברתי על יותר רעיונות מאשר בכל שנה בעבר. אני מאוד מרוצה שעברתי ברצינות על הספר Security Analysis – זה בהחלט היה שווה את הזמן הרב שהשקעתי בו.

תקציב

2010 אומנם עוד לא הסתיימה, אבל נראה כי לא תהיה לי בעיה לעמוד בתקציב שלי – שהוא עומד על 2% מסך ההון שלי. טוב, זאת לא ממש חכמה כי אני די קמצן וגם העובדה שאני גר בסין עוזרת, אבל בכל זאת הצלחתי לטייל חודשיים ביפן וגם ניסע לביקור בהונג-קונג בנובמבר.

ב-2011 יהיה לי יותר קשה לעמוד בתקציב של 2% וזאת למרות שנראה כי הרווח שלי השנה מהבורסה יעבור את ה-20%. הסיבה העיקרית לכך היא עלייה בהוצאות הדיור והחינוך לילדים. למרות זאת גם ב-2011 נוכל להרשות לעצמנו טיול קטן. הפעם זה כנראה יהיה ביקור של כחודש בארץ.

אני חושב ברצינות להעלות את התקציב שלי ל-3% מההון, כדי להרגיש קצת פחות לחוץ בהוצאות. נראה לי שגם 3% זה שמרני מספיק.

השכלה כללית

כאן לא עמדתי בתכניות שלי. רציתי לעבוד יותר ברצינות על טכניקות הזיכרון של ערן כץ, ולא עשיתי את זה. אני בינתיים מסתפק ברמה די נמוכה של טכניקות הזיכרון שלו. זה מאפשר לי לזכור כמה מספרי טלפון – שזה הרבה יותר מאשר הייתי מסוגל לעשות לפני שקראתי את הספר שלו סוד הזיכרון המצויין. גם לא שיפרתי את היכולות המתמטיות שלי.

ללא ספק השקעתי הרבה מאוד זמן בקריאת דוחות כספיים מה שלא השאיר לי הרבה זמן לדברים אחרים. היום גם יותר מעניין אותי לקרוא קצת ספרי פסיכולוגיה. לאחרונה קראתי את הספר של דן אריאלי לא רציונלי ולא במקרה. דווקא הספר הספציפי הזה לא כל כך טוב ולא הייתי ממליץ עליו, אבל זה הכיוון שיותר מעניין אותי עכשיו.

בריאות

בתחום הזה כן השתפרתי, אבל אני רחוק מאוד מאיפה שהייתי רוצה להיות. השנה אפילו עשיתי בדיקה רפואית (פעם הקודמת שנבדקתי הייתה בגיל 23), והתוצאות היו בסדר גמור. אני גם מרגיש ממש טוב. ובעיות שהיו לי בעבר (כמו מגרנות) עברו לגמרי אחרי ששיניתי את התזונה שלי. אבל אני עדיין שמן (83 קילו על 1.82 מטר). המטרה שלי היא לרדת ל-74 קילו ולהישאר שם.

השנה אומנם התאמנתי יותר בטאי-צ'י, אבל זה עדיין רחוק מאוד מהשעתיים ביום שאני רוצה להקדיש לזה.

התכנית לשנה הבאה

השנה הבאה תהיה מוקדשת יותר לעניין הבריאות. זה המקום שאני רוצה לתת בו דגש חזק יותר. אני מרגיש שעכשיו, כשהמצב הכלכלי שלי השתפר והתאוששתי מהמפולת של 2008, הגיע הזמן לתת יותר דגש לבריאות. סך הכל יש לי את הזמן ואין לי שום תירוץ מדוע שלא להתאמן שעתיים-שלוש ביום. אז זאת המטרה העיקרית שלי. כמו כן אני אמשיך לשמור על תזונה בריאה. כבר היום אני אוכל קצת בשר, וכמעט ולא אוכל בכלל מוצרי חלב וביצים. כל מה שנשאר לי זה קצת לחתוך בדגנים ובמתוקים, שזה לא נראה לי קשה מדי.

בתחום הפיננסי אני מתכנן להמשיך לקרוא הרבה דוחות. כמו כן אני מתכנן לקרוא שוב את הספר Common Stocks and Uncommon Profits ולקרוא את  הספר You Can Be a Stock Market Genius

בתחום ההשכלה הכללית אני כנראה אקרא ספרים מתחום הפסיכולוגיה – את הספר של דניאל כהנמן "רציונליות, הוגנות, אושר" ואולי ספרים נוספים.

שנה ראשונה

פורסם בקטגוריה work. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.
Subscribe
Notify of
guest
81 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
עידו
עידו
13 years ago

בהצלחה!

יהונתן
יהונתן
13 years ago

ראשית, בהצלחה.
שנית, ניסיתי לאחרונה לקרוא את Security Analysis, ולא נעים לי לומר – אבל פשוט מתתי משעמום, עד שהחלטתי לסיים את הסבל בעיצומו. הדוגמאות מטבע הדברים לא נוגעות לגוגל אלא לחברות ארכאיות שלא אומרות לי כלום. חלק מהנקודות הפיננסיות פג תוקפן. המחברים מנסחים את רוב הדברים בצורה מאוד זהירה, ומה שנאמר באופן החלטי שמעתי כבר אלף פעם. הספר היה מקורי בזמנו, אבל דווקא משום שהוא כל כך נכון וחשוב, עיקריו כבר נמסרו אינספור פעמים בראיונות של באפט או במאמרים של משקיעי ערך.
זו התחושה שהייתה לי מקריאת הפרקים הראשונים.

pimodlen
pimodlen
13 years ago

החיים שלך נשמעים מעולה עדו. לעסוק במקצוע שאתה אוהב ולהרוויח מספיק, להיות הבוס של עצמך, האפשרות של לעבוד מהבית, חיי משפחה, לראות עולם, באמת נשמע מעולה.
הלוואי עליי. רק שאני מקבל את הרושם שבסין אין מספיק כבוד לזולת, שזה מאוד מאוד חשוב לי, שמבחינה תרבותית יהיה כבוד בסיסי, ברמה של לא להדחף בתור, ולהגיד שלום כשאתה עם מישהו במעלית גם אם אתם לא מכירים, דברים כאלה… (מן הסתם גם ישראל לא מתאימה לי 🙂 )
אבל על כל השאר, הייתי חותם עכשיו בכיף גדול.

יהונתן, אני מבין אותך לגמרי, לי יש את הגרסא השישית והסימניה אצלי בעמוד 67 כבר איזה חודשיים. מה שאני עושה במקום בינתיים זה פשוט קורא דוחו"ת וכל מושג שאני לא מבין אני ישר מגגל (בדרך כלל מעביר אותי אוטומטית לinvestopedia), זו גם דרך להתקדם בינתיים בהבנה.

עמיחי
עמיחי
13 years ago

עלה והצלח עדו

לירון
לירון
13 years ago

כל הכבוד עדו. עלה והצלח השנה.

יהונתן
יהונתן
13 years ago

עדו, המהדורה השניה. זה מה שמצאתי עבור הקינדל שלי.

Daniel
Daniel
13 years ago

עדו,
בהצלחה!!

אמיר
אמיר
13 years ago

היי עידו

מאוד אוהב לקרא את הבלוג שלך
איך יש לך ויזה לגור בסין והונג קונג?
האם לסינים מותר לגור בשני האיזורים ולהביא בני זוג.יותר מילד אחד?

Daniel
Daniel
13 years ago

תודה שאתה משתף אותנו!
אני בטוח שהרבה אנשים עכשיו שואלים את עצמם "מה איתי?" , "מה אני רוצה לעשות בשנה הבאה?" .
לפחות לי זה גרמ לחשוב ולתכנן את המטרות לשנה הבאה.

שוב תודה ובהצלחה!

גיאל
גיאל
13 years ago

עדו, תודה שאתה משתף בדרך והמון בהצלחה השנה. אני חושב שתופתע עד כמה אתה נוגע, משפיע ונותן השראה לאנשים.

אלון
אלון
13 years ago

אהבתי איך שאתה מתכנן לך את השנה ואני הולך לאמץ את הרעיון.
בתור קורא נאמן של הבלוג שלך הייתי ממליץ לך השנה (וכמובן שאשמח לכך) שתכתוב הרבה יותר על החיים בסין מנקודת מבטך,גם אנקדוטות קטנות יתקבלו בברכה.
כמו כן הייתי שמח לכתה בנושא ניהול הפרוטופוליו שלך(אחוזי השקעה במניה ספציפית,ניהול סיכון, נקודות כניסה ויציאה, וכמות הכסף המושקעת במניות אגחיים וכו)
בהצלחה רבה בהגשמת המטרות שהצבת!

יאיר
יאיר
13 years ago

בהצלחה
מעורר מחשבה

style1
13 years ago

הספר Common Stocks and Uncommon Profits הינה שיטת השקעות שונה משל גרהם. המלצתי לשלב בין השיטות השונות.במידה ויש חברה מצוינת לקנות אותה במחיר של גרהם עם מקדם ביטחון למקרה של טעות ולא למכור אותה .
לגבי בדיקות רפואיות יש לי כלל שבחודש הולדתי אני מבצע בדיקות כלליות כולל בדיקות דם.העיגון לתאריך בשנה די עוזרת לשמור על השגרה.וחוץ מזה אין כמו יום ההולדת שלך לחשוב על יום מותך 🙂

איתי
13 years ago

הי עדו. איך החלטת שדווקא 2 או 3 אחוז מההון שלך מוקצה למחיה? זה איזה מספר זהב או שזה מסתדר לך מבחינת פיננסית?

א לוי
13 years ago

יש לך בלוג מדהים. עלה והצלח. פרסום המטרות לשנה הקרובה מחייב עמידה ביעדים 🙂

איתי
13 years ago

עוד משהו אחד, עדו. אתה אומר שאתה קורא המון דוחות כספיים בשנה. אני ממש מאוהב בספר של פיטר לינץ'. one up on wall street. לשיטתו, אין צורך לקרוא את כל הדוח. הרוב זה בלבול מוח וניסיון לבלבל את קורא הדוח. מה שחשוב לו זה כמובן מכפיל הרווח, לסווג את החברה לפי קטגוריה כפי שהגדיר, cash net (הון ביחס לחוב ארוך טווח), מלאים, האם המניה מדוללת או לא, האם יש מכירה או קניה של בעלי העניין ומבנה החוב של החברה. בטח שכחתי איזה פה ושם כמה פרמטרים. הוא לא משקיע את רוב זמנו בלמידה של כל המושגים הפיננסים כמו שאני מתרשם שהרוב פה מכירים. האם באמת צריך לעבור על כל פיפס בדוח?!

ידידיה
ידידיה
13 years ago

בנוגע לsecurity analysis, נראה שבמהדורה השישית הושמטו עשרה פרקים ונוספה פרשנות. מצד שני, גרסת קינדל עולה רק 10$. אולי מישהו יכול לבדוק ולומר כמה הפרקים חשובים.
http://www.amazon.com/gp/product/B0031QSRC8/ref=docs-os-doi_0

ההולך בדרכים
13 years ago

עלה והצלח, יא זלמא!

שנה טובה ומוצלחת! 🙂

pimodlen
pimodlen
13 years ago

ידידיה, אני הזמנתי את הגרסא השישית מאמזון.
אם אני זוכר נכון, קיבלתי CD עם הגרסא השנייה כולה, או אולי רק עם העשרה פרקים החסרים, לא בדקתי ואני לא זוכר איפה שמתי אותו… בכל מקרה, בטוח שיהיו לך גם את העשרה פרקים האלה, לפחות, בקובץ PDF.
כמו כן, הם מזכירים ארועים שקרו עד לרגע יציאת הגרסא השישית (נדמה לי 2008), ומדברים על איך ההשקפות של גרהאם עמדו במבחן הזמן.

אלון
אלון
13 years ago

אם אתה מושקע באחוז כזה במניות אתה לא חושש ממפולת שמסוגלת למחוק לך אחוז ניכר מההון?? (כפי שקרה לך בעבר..)
למה הדבר דומה? אם מציעים לך לגלגל קוביה של 100 פאות וכל מספר חוץ ממאה מכפיל לך את הכסף המכשול היחיד הוא אם יוצא מאה, אז הפסדת את כל הכסף והמשחק נגמר.(תוחלת 0)
האם לא עדיף לגדר חלק מהתיק בזהב או להשקיע חלק מהרווחים השנתיים בביטוח בקניית אופציות פוט?? למרות הפגיעה ברווחים?
אני מאד פסימי לגבי השוק ברמת המקרו, וחושב שבהחלט הולכת ומתקרבת סערה כלכלית לא פשוטה.
ודרך אגב תודה שקיבלת את הצעתי לגבי כתיבה על סין, אני חושב שזה בהחלט ידגיש את הייחודיות של הבלוג הנפלא שלך ויוסיף קוראים לבלוג.

אלון
אלון
13 years ago

כהערה לדבריי בפוסט הקודם, יש מצב שהשוק יפול ולא יתאושש לשנים ארוכות כפי שקרה ביפן בשנות התשעים,אן אחרי המפולת של 29 ואז התסכול גורל למשקיעים המנוסים ביותר להפסיד עוד כסף.

יהונתן
יהונתן
13 years ago

עדו, אתה ממונף, לא? זה הופך ירידות שאינן ירידות של 100% להרסניות כמו ירידות של 100%. נדמה לי שקראתי אפילו בן גרהאם נפל בזה בשפל הגדול.

ידידיה
ידידיה
13 years ago

בקשר לפרקים החסרים – ה-CD לא מגיע עם גרסת הקינדל שקניתי (זאת שעולה $10) אלא רק עם הספר המודפס. בכל מקרה אני יכול לגלות שקל מאוד למצוא את המהדורה הראשונה באינטרנט – לקרוא את זה יהיה כנראה יותר קשה 🙂

א לוי
13 years ago

לידידיה, לדעתי כל הפרקים במהדורה השישית חשובים, קראתי בחודשים החולפים בעיון שני שלישים מהספר ונראה לי שאין משהו שאפשר לוותר עליו או שאינו מספיק חשוב. שוב, תלוי מה אתה מנסה להפיק מהספר – אין בספר פרק שאיתו מייד אפשר ללכת ולצוד תשואות אדירות, לדעתי כוונת המחבר לתת פרספקטיבה מאוד רחבה לגבי כל הנעשה בבורסה כולל סוגי ני"ע שונים.

אלון
אלון
13 years ago

@עדו מרוז
אני חושב שבכל מקרה כדאי להשקיע 5%-10% מהפרוטופוליו בזהב וקניית אופציות פוט בצורה חכמה.
למה לא לבטח את התיק ולישון יותר רגוע, גם בזמן המשבר הכי קשה , במיוחד שזה מקור הפרנסה היחיד.
הזהב יוכל לשמש גם כמזומן זמין ונזיל לקניית מניות בתחתית.
לעניות דעתי, אי אפשר להתעלם מהמצב של החוב והגירעון האמריקאי, שחיקת הדולר, בועת הנדל"ן בסין וכו'.
משבר הסאב-פריים לא נפתר מהותית, אלא רק ע"י הדפסת כסף (עד מתי העולם ימשיך לממן את האמריקאים???)
לא צריכה להיות שואה גרעינית כדי שהמניות יפלו ב70% זה כבר קרה ועשה רושם שיקרה שוב.
תמיד יש בין המשקיעים אופטימיים ופסימיים ואין לראות בכך אינדיקטור למה שיקרה, כי באמת אי אפשר לדעת מה יקרה! בגלל זה משקיע מקצוען צריך להיות מוכן לכל אפשרות וגם אם תהיה קריסה לגרום לה שתהיה רכה כמה שאפשר.

Corado
Corado
13 years ago

היי עדו,
אני שותף בהרגשה להרבה מהפוסטים והרעיונות שמועלים על ידך. גם אני עברתי תהליך דומה למה שאתה מעיד על עצמך, שהדבר השונה הוא שאני נשארתי בישראל. גם אני עובד עם יעדים ומטרות שנחשבות "למוזרות" בקרב חבריי השכירים. אני רק יכול לחלום לחיות בתקציב של 2% לשנה. אני יותר קרוב ל 20% כשהמטרה היא להוריד אותו ל – 16% בטווח של שנה ולפחות מ 10 אחוז בטווח הרחוק. חגגתי שלשום 15 חודשים של יציאה לחירות… 🙂
יש הרבה כתבות על מצב הנדל"ן בסין, שדירות עולות המון כסף ביחס להכנסה הממוצעת. שיש שכונות רבות, אמנם לא במרכזי הערים, שהן שכונות רפאים שהדירות בהן לא נקנו. אני חייב לומר שאני קצת מסתייג כרגע מהשקעות בסין למרות התשואות הפנומנליות. אין ספק, סין היא מדינה עם צמיחה מדהימה, ולדעתי נתוני הצמיחה הם גבוהים מהנתון הרשמי המפורסם. הייתי בסין מספר פעמים בעשור האחררון. בפעם הראשונה שנסעתי, הייתי המום מהגודל וכמות הבנייה המטורפת. בפעמים הבאות, לפני שהגעתי חשבתי לעצמי שראיתי כבר מספיק כדי לא להיות מופתע, אבל טעיתי. ראיתי צמיחה ובניה עוד יותר אינטנסיבית, עם המון מפעלים, בניינים, תיעוש רב, והרבה מכוניות חדישות שנוסעות על הכבישים. הסינים גם נחשבים למהמרים, שאוהבים "ללכת על כל הקופה". תקן אותי אם אני טועה.
אבל כרגע, אני מרגיש שהמידע שזורם משם הוא של מחירים גבוהים ובועה בתחום הנדל"ן גורמים לי לחשוש. מכיוון שאני לא חיי בסין והמידע שזורם אליי הוא מהתקשורת הכלכלית העולמית, הייתי שמח לשמוע מה יש לך להגיד על התפתחות "הבועה" הנדל"נית בסין.

בנימין
בנימין
13 years ago

 לCORADO שלום רב
אני מבין שאתה מצליח לייצר יותר מעשרים אחוז מההון שלך לשנה כוון שזאת רק ההוצאה אולם
כדי לשמור על ההון הקיים אתה חייב לייצר עוד קצת וכדי להגדילו אתה צריך לייצר קרוב ל-שלושים אחוז מהונך הקיים.
אשמח לשמוע באיזה מניות אתה משקיע ומצליח כל כך ושלא תבין לא נכון אני מפרגן לך.

איתי
13 years ago

בלי שום קשר, תוחלת של מאורע הסתברותי בדיד הוא סכום של כל אחת מההסתברויות כפול כל הערכים. נניח לשם הפשטות שלקוביה יש 6 פאות והסיכוי שווה לקבל כל אחד מהערכים (1/6), אזי התוחלת היא 3.5…התוחלת יכולה להיות אפס רק אם ההסתברויות כולן לכל פאה היא אפס או הערכים הם 0…
ועם או בלי קשר, פיטר לינץ׳ בספרו מראה איך התנקשויות בקנדי, מלחמת יום כיפור או משבר הטילים בקובה בסופו של דבר לא פגע בשוק המניות לטווח ארוך יותר. תמיד תימצאנה החברות הטובות… הוא אומר שצריך למצוא את הפרחים ולא לקטוף אותם.
גם בספר random walk on wall street, יש סטטיסטיקה שמראה איך מנהלי כספים היו במזומן בזמן שהשוק פרץ קדימה והיו בחשיפת מניות מלאה כשהשוק היה לפני ירידה. אני לא ככ חסיד של התיאוריות בספר, אבל זה מדהים לראות איך הפסימיות היא תמיד כשהשוק מפתיע.

איתי
13 years ago

זאת ועוד, חשבתי על זה עוד קצת, מאחר ואין שום סיכוי סטטיסטי שכל התיק יירד לאפס (בהנחה שאין מינוף ולא פגיעה של מטאור ענקי), ויש לך תיאורטית אינסוף הטלות, אתה תתיישר לממוצע מסוים. מה הכוונה? חוק המס הגדולים אומר שאם תטיל המון פעמים מטבע בסוף תקבל חצי מההטלות עץ וחצי פלי. אם תטיל מעט, אתה לא תדע מה היחס בין התוצאות. בכל מקרה, אין קשר סטטיסטי בין הטלה והטלה. אם יצא לך קודם עץ גם בהטלה הבאה יכול לצאת עץ (או פלי). בסוף הסטטיסטיקה מתיישרת. אם משקיע מסוים טוב, אז לאורך זמן הוא יפגין את ביצועיו כמו אותו מטבע. ככה אני מפרש את הדברים. לינץ׳ אומר שבזכות שיעורי היוונית שלו הוא למד איך לנהוג בשוק המניות (לוודא דברים ולא לדבר עליהם כשהמידע הוא לפניך). סטיב ג׳ובס אמר שלולא שיעורים מסוימים שלקח שלא עזרו לו כלל בלימודיו האקדמיים, הוא לא היה יוצר את הממשק הגרפי של מקינטוש. זה המעט שהאקדמיה תרמה לי 🙂

Corado
Corado
13 years ago

בנימין היקר,
הצלחתי להבין גם ללא המשפט האחרון שלך שפנייך לשלום…
אתה צודק מאה אחוז, אני צריך יותר מ 20% בשנה על מנת לא להקטין את ההון שלי. זה לא פשוט, כי יש תקופות ששום דבר לא זז.
בגדול אני דוגל בגישה של המניות המוכות/חבוטות. למרות שקשה למצוא כאלה על בסיס קבוע. אבל אם תפסת אחת, זה משנה לך את התיק בצורה משמעותית. אני אדם עם הרבה סבלנות ולמזלי גם זכרון צילומי. הסבלנות שאומרת שאם אתה חושב שמנייה מתומחרת לא טוב, שב עליה, ויבוא יום וזה "יתיישר". העניין הוא לא להקשיב לאחרים בסביבתך שאומרים לך שאתה מדבר שטויות, ושבשביל 400 ש"ח, פעם בשבוע, אתה יכול להיגמל מכל המחלות הנפשיות שלך. היו מקרים שהקשבתי וכמובן הצטערתי. היום אני מקשיב, ובדרך כלל פועל לפי התכנון, ומחייך אחרון… 🙂
אני עובד הרבה עם סקרינרים של מניות כדי לאתר מניות לפי הקריטריונים שאני מחפש, ויש כמה סקרינרים מאוד טובים בתחום, ובחינם.
אני לא מרגיש נוח וזה גם לא רציני לפרסם רשימה של מניות בצורה כזו, ושלא תבין לא נכון, אני אשמח אם כולם יקנו אותן, כי זה יעלה את ערכן. אבל זה לא מתאים לי. אם אתה מעוניין, שלח לי אימייל ואני מבטיח לחזור
שבת שלום
corado

בנימין
בנימין
13 years ago

CORADO

המייל שלי feldstein60@gmail.com
אשמח לשמוע ממך.

צאלון
צאלון
13 years ago

עדו, אם כבר אתה חושב על סיכונים, כדאי שתחשוב גם בכיוון של "סיכון פוליטי".

בשביל שתאבד את נכסיך בהונג קונג, אין צורך בפצצת אטום, ואין צורך שיקרה משהו רע לנכסים עצמם. די בכך שהנכסים יחדלו להיות שלך. אני מתכוון להלאמה על ידי המשטר הסיני. זאת לא חייבת להיות הלאמה כוללת, מספיק שהמשטר יחליט שהוא מפקיע את הנכסים ששייכים לזרים. מן הסתם צעד כזה יהיה מלווה בתעמולה על הנזק שגרמו ה"ספקולנטים" הזרים לכלכלה.

אין לי מושג מה הסבירות לכך, אבל אני חושב שהיא לא אפסית.
אגב, סיכון פוליטי קיים גם בארה"ב.

אלון
אלון
13 years ago

עדו , שוב זה ששרדת פעם אחת זה לא אומר שתשרוד שוב ח"ו (מי אמר שהשוק יבצע את אותה תפנית? ועוד בזמן כל כך קצר?) אבל אם באמת זה לא מזיז לך אז כל הכבוד.
אני חושב שהגנה על תיק מניות זה עוד סוג של השקעה ולא קשור לפחד מהתנודתיות בשוק, (שאצל משקיעים מנוסים ומקצוענים הוא לא קיים).
 

ערן
ערן
13 years ago

רק תוסיף קצת לימודי גמרא לכל זה ואתה מסודר

צאלון
צאלון
13 years ago

עדו, לגבי התנודתיות, אני איתך.

גיא
גיא
13 years ago

עידו, בודאי שאנשים קונים הגנות על נדל"ן, קוראים לזה ביטוח על הדירה שלך ובמקרה של רעידת אדמה זה גם חתיכת דבר נחוץ.
עם זאת מסכים לגבי מה שאתה אומר – אין לי בעיה לספוג ירידה זמנית (גם אם ארוכה מאד) בשווי התיק. כשיש לי כסף פנוי, כל עוד יש הזדמנויות שאני מבחין בהן מעדיף להשקיע אותו בהן ולא בהגנות על התיק.
הבעיה היחידה היא כמובן שבשנתיים האחרונות, הזדמנויות לא חסרו אבל המזומנים להשקעה בשלב מסוים בודאי שחסרו. רואה שמצבך לא שונה כרגע. יש לך רעיונות בענין?

באפט פתר את הבעיה בתחילה ע"י יצירת שותפות ולקיחת אחוזים, ובהמשך באמצעות חברות הביטוח שלו שייצרו float. זה החלק השני המבריק באסטרטגיה שלו שלרוב מתעלמים ממנה.

Corado
Corado
13 years ago

היי עדו,
אני איתך לגמרי בעניין ה 20%. לא מרגיש עם זה נוח, אבל זו עלות המחיה בישראל. 
אני מספיק צעיר כדי לחזור לעבוד, אבל זה לא יעשה טוב לתוכנית הפעולה שבניתי. אבל אני מחפש דרך ביניים, עבודה במשרה חלקית שתשאיר זמן לחשוב, לתכנן, ללמוד וגם תיתן קצת אוויר…

אם להתייחס לשני נושאים שעלו כאן:
נושא הקליעה לסל של בעל "היד החמה". הייתי בהרצאה של פרופ' באוניברסיטה על הנושא לפני כשנה. באמת יש שחקנים שנראה שהכל הולך להם בערב מסוים, ואז הכדורים הולכים אליהם. אבל כשהקבוצה המגנה שמה יותר תשומת לב לשחקן בעל "היד החמה", בגלל הלחץ עליו הוא מוסר יותר, וחוסר הלחץ על שחקנים שמקבלים את הכדור מעלה את אחוזי הקליעה שלהם. מה שנקרא, בסוף הסטטיסטיקה מתיישרת.

נושא אחר הוא הגידור של התיק עם. אף אחד לא אוהב להפסיד על התיק שלו, במיוחד אם הוא בגיל מתקדם זה מחלחיץ מאוד, וגם אם חלק ניכר מההון מושקע במניות (ולא משנה כרגע אם הן גדולות או קטנות, כשיש משבר כולם "נהנים"). בעיניי מה שחשוב הוא כמה זמן לוקח לשוק להתאושש. מדברים על "העשור האבוד" של ארה"ב שבו השוק השיג תשואה אפסית, או התקופה שלאחר המשבר הגדול ב 1929 ששם זה ארך כ 15 שנה. יש את המקרה ההפוך של המשבר ב 2000 (בועת ההיטק) שהמשיך ב – 2001 (אסון התאומים) שלאחריו, באוקטובר 2002 השוק עלה במשך כשנה, בצורה מרשימה הרבה יותר ממה שחווינו בשנתיים האחרונות. עוד דוגמא לעלייה מרשימה הוא הירידה החדה ב 19 באוקטובר 1987 שבעקבותיה הייתה עליה חדה. אף אחד לא מבטיח שהשוק יתאושש בזמן קצר. ברור שהממשלות עושת כמיטב יכולתן להמריץ את המשק, אבל לא תמיד זה מספיק. לדעתי אנחנו קרובים לתקופה שבה יהיה משבר נוסף באירופה. לדעתי ההשפעה שלו על שאר העולם תהיה פחותה ממה שחווינו לפני מספר חודשים, אבל על הגוש האירופי ההשפעה תהיה גבוהה. כמו כן, אני מוטרד מאוד מהבועה הנדל"נית שהולכת ומתגברת בסין (זו הסיבה ששאלתי), ואני חושב שהיא תהיה בעלת השפעה רבה על שאר העולם. שוב, זו דעתי, לא אומר שאני צודק, אבל לדעתי צריך לשים לנו בראש את הדבר הזה, ולהיות מוכן למשברים נוספים.

בכל מקרה שתהיה לנו שנה פוריה ושכל התחזיות האפוקליפטיות לא יתגשמו.

רונן

לירון
לירון
13 years ago

אני חושב שחלק מהסיבות שבאפט רוצה החזקה מלאה בחברות ולא רק השקעה בהן זה השליטה בהון שהן מייצרות. מה עוזר לו שBNI מייצרת 3-4 מיליארד דולר בשנה אם היא מחזירה רק רבע מזה כדיבידנד למשקיעים? הרי ב2006 הוא לא היה רוצה שום דיבידנד וב2008 הוא היה רוצה את כל היתרה הנצברת של 3-4 שנים אחורה.

לירון

אלון
אלון
13 years ago

אתה יכול ליצור קשר עם בית חב"ד אני בטוח שהם ישמחו ללמד אותך גמרא וחסידות.
אני מאמין שזה יוסיף לך הרבה גם בתחום ההשקעות.

Corado
Corado
13 years ago

היי עדו,
מבין אותך לגמרי בנושא של "להוריד את הראש ולהתאפק". עשיתי את זה שנה ארוכה של הקרבה בלי שהיה לי כמעט זמן פנוי (עובדים כמו מטורפים שעות רבות, כולל חגים ושבתות) בסטרס שאי אפשר לתאר, ואין מה לעשות, זה היה התפקיד. לאחר שנים של לחץ בחזה ושלוש ביקורים אצל קרדיולוג לאחר סמי-אירועים (וזה לא מצחיק), עשו לי בדיקות מקיפות, ואז נפל האסימון. הבנתי שמשהו כנראה לא בסדר בחיים שלי, כי אני אדם בריא בדרך כלל. היה לי ברור שזה קשור לסטרס בעבודה (כמה קשה זה יכול להיות שהעבודה ממלאת לך 80% מזמן הערות…). אבל לא הבנתי באמת עד כמה, עד שעזבתי בפועל. מאז הלחץ הקבוע בחזה חלף, ואני לא מדבר שהקרדיולוג שלי מאוד מתגעגע אלי, כבר 15 חודשים 🙂
גם לי לא היה טוב, ידעתי שאני רוצה לשנות ולקח לי בערך שנה להחליט מה אני רוצה, ועוד שנה לתכנן את העזיבה, שנה שבה הייתה התאפקות עם תקופה מאוד לא קלה, של אינסוף פיטורים של אנשים יקרים מסביב. מכיוון שידעתי שאני רוצה לעזוב, לא חששתי שיפטרו אותי, מה שלא קרה, כי באופן "מפתיע", סוסים שרצים מרתון בקצב של ריצת 100 מטר, לא מפטרים כל כך מהר.

אני בהחלט לא מרגיש רגוע עם כמות הכסף שיש לי, ביחס לקצב ההוצאות שלי, אבל אני עובד קשה מאוד, מנסה לחשוב יצירתי, ובדרך כלל מצליח יפה עם המחשבות והתחזיות. המטרה היא להגיע ל 5% הוצאות מההון, שזה דורש לא מעט אחוזים של תשואה בשלוש השנים הקרובות. אחד הדברים הטובים שלמדתי מהעבודה זה להציב יעדים ברורים. יש לי מקרר מסיבי, כי הוא צריך להחזיק את כל המחשבות והיעדים שלי, וזה לא קל… 🙂

רונן

ידידיה
ידידיה
13 years ago

5% הוצאות זה עדיין קשה מאוד, לא? אפילו אם נניח שמצליחים איכשהו להתקיים מ-5000 ש"ח בחודש (וזה מעט מאוד אם יש לך משפחה), זה אומר שצריך יותר ממליון נזיל. ואני מניח שכדי לחיות מ-5000 ש"ח כבר יש לך איפה לגור.

אייל
אייל
13 years ago

היי,

בלוג מעניין. יישר כוח.

רציתי להעיר לגבי משהו שכתבת. בישראל עליית "רמת החיים" זהה לעליית מדד המחירים לצרכן. ואפשר לראות את זה בקלות באתר הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. אפשר פשוט לראות שההוצאה הממוצעת למשפחה בישראל עולה משנה לשנה בשיעור כמעט זהה לעליה במדד המחירים לצרכן. האמת שהגדרתית זה חייב להיות ככה, כי המדד מייצג את מחירי הסל הממוצע של שרותים ומצרכים של משפחות בארץ.
בהנחה שמה שכתבת נכון, זה שבארה"ב יש שוני נראה לי אנומליה רצינית…, יתכן שהם מעוותים את ה CPI כדי להראות שאין אינפלציה…, אבל מדד "רמת החיים" מראה שיש אינפלציה . אם הייתי אמריקני הייתי מאד מודאג מזה.

טדי
טדי
13 years ago

Corado שלום,
אני גם אשמח לקבל לינקים לסקרינרים, Tedy63@gmail.com, או כל מידע אחר שאתה חושב שיכול לעניין אותי.

זה מוזר, אני עובד מגיל מאוד צעיר בעסק משפחתי (בתחום הטקסטיל), עכשיו סיימתי תואר שני ואני רוצה ללכת לעבוד בחוץ.

התיק שלי הוא כחמישים אחוז אג"ח מדינה צמוד מדד ( של ישראל ), כך שאני יכול להפסיד עד חמישים אחוז נומינלית.
שאר התיק שלי מתחלק 25% בארץ, 20% בארה"ב והשאר אופציות.
יש לי השקעות שנמחקו לגמרי, חברה שנמחקה מהמסחר, שעדיף היה לי להשקיע באופציות.
נראה לי שיש לי תשואה חיובית, אבל אני בטוח שיש לי עוד המון ללמוד.

בגלל החלוקה של התיק אין לי חשש מתנודתיות, אבל יש 50 אחוז מהכסף שמשמש כאבן לעצירת תנודתיות, כאשר יהיה לי מספיק כסף בשביל לבצע שורטים, אז אני חושב שאני יבנה תיק גירוד.

אסקובאר
אסקובאר
13 years ago

עדו בהצלחה! יש הרבה שמחת חיים בבלוג הזה ותענוג לקרוא את הדברים שאתה כותב, וגם את התגובות של המשתתפים.
הנסיון והדרך שלך נותנים השראה, ודוגמה חיובית לכך שהגיון בריא פלוס חריצות הם מתכון להצלחה.

אייל
אייל
13 years ago

@עדו מרוז
היי עידו,

סל המצרכים במדד המחירים לצרכן מתעדכן בהתאם לצריכה של משפחה ממוצעת בישראל. כאשר נושא התקשורת הפך יותר דומיננטי בשנים האחרונות, זה התבטא במדד המחירים לצרכן. לא הגיוני שהסל ישאר כמו לפני 30 שנה. הוא חייב להתעדכן אחרת אין לו ערך.

כמו שאמרתי (ובדקתי באתר הלמ"ס) ההוצאה הממוצעת למשפחה בישראל עולה בצורה די דומה למדד המחירים לצרכן. וזה עונה לשאלה שלך כמה צריך לחסוך ב % כל שנה בישראל כדי לשמור על אותה רמת חיים.
התמ"ג יכול לעלות ביותר מהמדד פשוט בגלל גידול באוכלוסיה שגורם לגידול בפעילות הכלכלית. אבל עבור אותה המשפחה המשכורת וההוצאות הן אותו הדבר (עד כדי השינוי במדד).

אייל
אייל
13 years ago

@אייל
תוספת לפוסט הקודם:

התל"ג לנפש הדולרי בישראל עלה בגלל התחזקות השקל. ההוצאה השקלית (והתל"ג לנפש השקלי) נשארו קבועים.

יש הסבר נחמד (למרות שהוא קצת ישן) בלינק המצורף:
http://finance.walla.co.il/?w=//1161026/@@/item/printer

כל מה שכתבתי נכון לגבי ישראל. בארה"ב יש "התאמות הדוניסטיות" בחישוב מדד ה CPI שגורם להטיה שלו כלפי מטה. מי שזה מעניין אותו יכול להיכנס ל SHADOWSTATS.COM .

Corado
Corado
13 years ago

היי טדי,
אין לי בעייה להעביר מידע. זו הפעם הראשונה שאני כותב כל כך הרבה באינטרנט, ובטח שבאתר אחד. אני מרגיש שאם אני מגיב עוד פעם אחת עדו שולח למחשב שלי את הוירוס הקטלני שהאיראנים מנסים להשתלט עליו כבר כמה שבועות… 🙂
בנושא סקינרים, השבוע, לאחר שנים של עבודה עם יאהו, וכמה חודשים של חיפושים אחרי סקרינרים באינטרנט הגעתי למה טובים, כולם בחינם כמובן.
מה זה סקרינר טוב בעיני? 1) כזה שאפשר לסרוק כמעט כל פרמטר, בין אם זה בנתונים ההבסיסיים, הפיננסים, והטכניים (למרות שאני לא מבין בזה כלום). 2) כזה שכל קריטריון שנבחר הופך להיות עמודה בתוצאות. 3) מאפשר להוריד את כל (לא רק 10 או 40 ראשונות) לקובץ אקסל. השבוע, לאחר ימים רבים של עבודה, הגעתי לארבעה טובים (כמובן לפי החשיבות שלי):
1) אתר FOOL המוכר, שממתבסס ברובו על הדירוג הפנימי של הגולשים המקצועיים והמקצועיים יותר:
http://caps.fool.com/Screener.aspx?source=ifltnvsnv0000001
2) יש כמובן גם את יאהו, שעובד על ג'אווה שהוא גם נהדר. אבל משופ מה הוא מצמצם לי את הרשימה ככל שאני מכניס יותר פרמטרים, למרות שאני מנסה להכניס תחום רחב ככל האפשר:
http://screener.finance.yahoo.com/newscreener.html
3) אתר של נסד"ק. טוב מאוד.
http://www.nasdaq.com/reference/StockScreener.stm
4) הכי טוב שמצאתי עד כה, הוא אתר עלום שם.
http://finviz.com/
ממש ממש טוב. אני חושב שאין פרמטר שלא מציע, ואם לא תמצאו אחד מסוים, אפשר לעשות מניפולציה די פשוטה על הנתונים באקסל אחרי הורדה. מה שאני עושה בעצם. יש לי הרגשה שיתחיל לגבות כסף בקרוב.

אני לא יועץ מספיק בכיר כדי לייעץ לך על איך לבנות את התיק… מה שכן אני יכול להמליץ זה לבנות את התיק שלך באתר פיננסי, לא דרך הברוקר שלך. זה אומנם כפילות וחברים שלי צחקו עליי בהתחלה, אבל היום כולם עובדים כמוני. אני עובד עם האתר של יאהו, שהוא בעיני מעולה, כי מאפשר לבנות את העמודות שלך. בלחיצת כפתור בסלולרי שלי, אני רואה את התיק, כולל שינוי ברמה יומית ותשואות מאז שהכנסתי מניות לתיק. אפשר גם להכניס כמה מזומן יש לך ואז אתה רואה את שווי התיק ללא צורך בחישובים סבוכים שאתה שואל את עצמך "כמה מזומן יש לי?" נכון, דורש עוד קצת עבודה אחרי הקניה/מכירה, אבל אחרי שבונים את הכל פעם אחת (לוקח כ 30 דקות) פעולות העדכון אחרי כן, לוקחות ברמה של שניות.
בעבר לא עבדתי ככה ואיבדתי שליטה על התיק והתשואות. לא הבנתי אף פעם איפה אני נמצא. זו גם הדרך בה אני בודק את הנתונים אצל הברוקר שלי כל פעם שאני נכנס לאתר, עד רמת הדולר, אם יש בעיה או טעות בחשבון.  

אם יש עוד שאלות, תגיד ונעבור למיילים ולא נטריד את מנוחתם של גולשי האתר.

שיהיה בהצלחה!
רונן

אייל
אייל
13 years ago

@עדו מרוז
היי עדו

ההבדל בין הגידול בתל"ג לנפש לבין הגידול במדד המחירים לצרכן הוא החסכון\השקעה במשק. כלןמר, אתה כאזרח מרויח דברים גם בלי לשלם עליהם, אם זה כבישים טובים יותר, מערכת אוטובוסים משופרת, פחות זיהום אויר, מערכת בריאות טובה יותר, וכולי.

נתת דוגמא מצוינת לזה בפוסט על השינוי בבייג`ין שחווית. נכון שהמחירים לצרכן גם עלו, אבל כאזרח הרווחת דברים נוספים שלא שילמת עליהם, כמו אויר נקי, ומערכת אוטובוסים טובה, ובטח גם פחות פשיעה.

כמו שאמרתי קודם, מדד המחירים לצרכן חייב הגדרתית לייצג את סל הצריכה הישיר של משפחה ממוצעת כיום בישראל כולל הסטייקים (נכנס תחת הוצאה למזון) וה IPHONE (נכנס תחת תקשורת), אחרת כל חישובי קרנות הפנסיה (שמתבססות על המדד) ילכו קפוט, וזה נושא קריטי כיום בכל העולם. הלמ"ס משיג את המידע הזה ע"י שימוש בנתונים אמיתים של משפחות ומעדכן כל שנתיים. ראה גם:
http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%9E%D7%93%D7%93_%D7%94%D7%9E%D7%97%D7%99%D7%A8%D7%99%D7%9D_%D7%9C%D7%A6%D7%A8%D7%9B%D7%9F

Yaniv
13 years ago

עדו, נראה לי שאתה ואייל אומרים את אותו דבר אבל ההגדרות שלכם שונות. אייל גם אומר שרמת החיים עלתה, הוא פשוט מדבר על מדד לרמת חיים שמשתנה כל שנתיים לפי העלייה ברמת החיים, כלומר ה"אפס" שלו זז כל הזמן. אתה מדבר על נקודת ייחוס לפני 20 שנה (ה"אפס" שלך קבוע) ואייל מדבר על נקודות ייחוס שזזות כל שנתיים…

צאלון
צאלון
13 years ago

אפרופו שכר מינימום
http://www.kav.org.il/100994/b1090