שנה ראשונה לחופש – סיכום

בראשון באוגוסט עברה שנה מאז שעזבתי את עבודתי בתור מתכנת, והתחלתי להשקיע במשרה מלאה. למרות שהייתי שלם מאוד עם ההחלטה, המשבר הפיננסי שהיכה בבורסות העולם בעוצמה רבה זמן קצר לאחר שהתפטרתי מהעבודה, לא הקל עלי, ובכל זאת אני לא זוכר כמה פעמים במשך השנה אמרתי לעצמי – "איזה חיים טובים" וזה בעצם אומר הכל. לשבת בבית עם מוזיקה יפה ליד אשתי והילדים, ולקרוא דברים מעניינים בלי בוסים שאומרים מה לעשות, בלי לוחות זמנים, בלי ישיבות ובלי לחץ – בקיצור החיים יפים.

הנה סיכום השנה הראשונה שלי:

שוק ההון

כל מי שעקב אחרי הבלוג שלי בשנה האחרונה יודע שעברה עלי שנה מאוד קשה בתחום הפננסי. מספר חודשים לאחר שעזבתי את עבודתי הפסדתי בערך חצי מהכסף שלי. גם בתרחיש הכי פסימי לא התכוננתי לכזאת מפולת, והודתי על כך שכשעזבתי את העבודה ההון שלי היה גדול יותר מאשר בתכנון המקורי שלי.

הנפילה היתה כל כך גדולה עד שבשלב מסויים כבר אמרתי לעצמי שאם המניות שלי תיפולנה בעוד 10%, אני כבר אשקול להתחיל לעבוד במשרה חלקית (חשבתי למשל ללמד אנגלית בסין מספר שעות בשבוע). אולם לבסוף לא היה צורך בכך עקב ההתאוששות הגדולה במחירי המניות בחודשים האחרונים.

מבחינת השכלה פיננסית השנה הייתה מאוד פוריה. סוף סוף קראתי את הספר של בנג'מין גראהם – Security Analysis. בשנים שעבדתי פשוט לא הצלחתי למצוא זמן לקרוא ספר חשוב זה. זהו ספר של יותר מ-700 עמודים כאשר חלק מהנושאים לא קלים להבנה. קראתי את הספר לאט לאט – כל יום בערך עשרה עמודים, תוך שאני מסמן במרקר חלקים חשובים ומנסה להבין כל פיפס. הספר הזה החזיר אותי למקורות – כלומר למקורות של השקעות ערך. אחרי שקראתי כל כך הרבה ספרים בשנים האחרונות, אני די משוכנע שבשביל אנשים שכבר מתעסקים מספר שנים בשוק ההון זהו כנראה הספר הכי חשוב שנכתב על ניתוח חברות.

בנוסף לספר זה, קראתי גם מספר לא מבוטל של דוחות כספיים. התכנון המקורי שלי היה לקרוא כ-100 דוחות בשנה. אני לא חושב שעמדתי במשימה הזאת השנה, כך שיש עוד מה להשתפר בתחום זה.

למרות שלא ניתן לקבוע בוודאות, ההרגשה שלי שכלכלית המעבר היה כדאי. למרות שוויתרתי על משכורת של היי-טק, יותר מפיציתי על כך ע"י מספר השקעות שעשיתי בשנה האחרונה. אם הייתי ממשיך לעבוד במשרה מלאה, לא בטוח שהיה לי זמן לבדוק את כל ההזדמנויות שניצלתי השנה.

השכלה כללית

קראתי שני ספרים מאוד מעניינים על חשיבותו של הכישרון להצלחה בחיים (או יותר נכון מדוע כישרון לא כל כך חשוב). אני מתכוון להרחיב על עניין זה בפוסט נפרד.

השנה גם עבדתי על שיפור הזיכרון שלי וזאת אחרי שקראתי את הספר המומלץ של ערן כץ "סוד הזיכרון המצוין". אני עדיין עובד על הטכניקות מהספר, וגם על נושא זה אני מתכנן לכתוב פוסט נפרד.

את הרשימה המלאה של הספרים שקראתי ניתן למצוא בעמוד הספרים מומלצים שלי.

בריאות

התחלתי את השנה בצום ארוך של עשרים יום בהם שתיתי מים בלבד, וזאת בכדי לפתור דלקת שהייתה לי בעקב. לאחר מכן הקפדתי על תזונה נכונה, אולם לאחר מספר חודשים התחלתי להתדרדר. אומנם הפסקתי כמעט לגמרי לאכול מוצרי חלב וגם הורדתי בצורה משמעותית בכמות הבשר, אבל התחלתי עוד פעם לאכול מתוק.

כמו כן במשך השנה כמעט ולא התאמנתי בטאי-צ'י.

סך הכל אני מרוצה מההתקדמות שלי השנה. לא ישבתי כל היום וצפיתי בטלוויזיה או שיחקתי במשחקי מחשב. השקעתי המון שעות בלימוד. אומנם לא מדדתי עם סטופר, אבל ההרגשה שלי שבממוצע קראתי לפחות 7 או 8 שעות ביום – בין אם זה ספרים, עיתונים או דוחות כספיים.

התוכנית לשנה הבאה

בתחום הפיננסי אני מתכנן לעבור על כל הסימונים שלי בספר Security Analysis ולשנן את כל מה שסימנתי – ממש כמו שהייתי לומד לבחינה חשובה באוניברסיטה. כמו כן אני מתכנן לקרוא מספר רב של דוחות כספיים.

בתחום ההשכלה הכללית אני רוצה להמשיך ולעבוד על שיפור הזיכרון שלי, ואז אני חושב ללמוד לבצע חישובים בלי מחשבון – איך לכפול ולחלק במהירות ללא מחשבון.

את הבריאות אני מתכנן להעלות בסולם סדר העדיפויות ולחזור לתזונה בריאה יותר. כמו כן אני מתכנן לחזור בגדול לטאי צ'י. המטרה שלי היא להתאמן בממוצע שעתיים ביום. מאז שעברנו לבייג'ין כבר התחלתי להתאמן כל יום מוקדם בבוקר. אני קם לפני חמש ומתאמן כשעה וחצי. אני מאמין שתוך מספר שבועות הכושר שלי ישתפר וכך אוכל להעריך את משך האימונים.

פורסם בקטגוריה work. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.
Subscribe
Notify of
guest
21 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
דורון
דורון
14 years ago

גם אני נופל במתוקים… בכל מקרה, כל הכבוד שלא נשברת והמשכת במסלול שלך

מאור ל
מאור ל
14 years ago

בהצלחה…

ההולך בדרכים
14 years ago

פוסט מצוין, תודה! 🙂

עזרא
עזרא
14 years ago

וואלה, אתה חי בסין. עכשיו אני נבוך. ואני עוד התווכחתי איתך על התרבות הסינית על סמך מאמר אחד שקראתי.

לגבי הקריאה. בתור אחד שקורא שלוש ארבע שעות ביום אני אייעץ לך לשים יעדים בקריאה יעדים יומיים אחרת איכשהו המוח מעדיף לקרוא את החומר הכי פחות מועיל (כמו לראות טלוויזיה)

יהונתן
יהונתן
14 years ago

תמשיך להנות מהחיים! זה הכי חשוב. לא ראיתי שאתה מתעניין או מתייחס לסוגיה של השקעות באנרגיה והשקעות ירוקות. רציתי להמליץ לך על ספר מצוין: http://www.withouthotair.com/
אפשר להוריד אותו מהאתר בחינם. ספר רציני מאוד של פרופ' בריטי שמראה כמה קשה יהיה להפיק מאנרגיה ירוקה את מה שנותן לנו הנפט, על גבול הלא סביר (למשל, לכסות 20% מבריטניה בטורבינות רוח, בצפיפות אדירה). זה מכוון אותי להשקעה בחברות נפט, בפרט חברות נפט לאומיות כמו בברזיל וברוסיה.

א לוי
14 years ago

אני מצדיע לך
חזק ואמץ במסלול החיים החופשים – אתה מהוה השראה

א לוי
14 years ago

איך היית מגדיר את חשיבות הספר security analysis ביחס למשקיע האינטליגנטי
את השני קראתי כבר יותר מפעם אחת ובימים אילו אני חוזר עליו דווקא בנושא אג"חים שעד כה לא משך אותי במיוחד ואת הראשון קראתי עד לאמצע

דפני
14 years ago

תמיד נהנית לקרוא את מה שאתה כותב.
למה אתה קם ב5 בבוקר? יש לך פגישות עם הדאלאי לאמה?
גם אני עושה טאי צ'י וצ'י קונג אבל בקבוצה ,אין לי משמעת עצמית בלבד וכמובן ידע.
אתה עושה את זה בטבע?
כשנמאס לך לקרוא דוחות או ספרי כלכלה הייתי ממליצה על אושו (OSHO)כמנוחה אקטיבית.
דבר נוסף ,קראתי פעם על מדד יושר של מדינות ,ככל שהמדד גבוה יותר המדינה מפותחת יותר ,
סין דווקא היתה בין המקומות הראשונים שראויים למדינות מפותחות לעומת ישראל שהיתה די רחוק למטה.

משה א
משה א
14 years ago

כל הכבוד על ההתמדה, ובהצלחה!

דפני
14 years ago

אני בטוחה שזו היתה סין ,אחפש את הכתוב ואצטט.

קטיון
קטיון
14 years ago

תודה רבה
אני קורא קבוע כבר שנה, אתר מצויין
אני מאד אוהב את האתר החדש, הוא יותר טוב בעיני
לפי דעתי היציאה מעבר לגבולות ההשקעות בלבד והתעסקות בנושאים אחרים מתאימה מאד, גם באתר וגם בחיים האמיתיים
בהצלחה ותמשיך לכתוב

עוז
עוז
14 years ago

תודה על אתר מצוין וכל הכבוד על השינוי בחיים שעשית, ממש מעורר השראה.

דפני
14 years ago

מדובר על אמון בן אישי,הספר(האם שימפנזים חושבים על פרישה\מאת יעקב בורק)
"בסין,הרווחה הכלכלית מוגבלת ביותר,אבל רמת האמון הבן אישי גבוהה מאד. למעשה ,העקומה רק מחזקת את מי שמחפש תימוכין לפוטנציאל הכלכלי הגלום בסין ואם צודקים הכלכלנים חוקרי האמון,סין תנוע אל מקומה הטבעי בעקומה המוכתב על יד המתאם בין רמת האמון לרווחה הכלכלית".
יש כאן מן מפת אמון וסין בקו אחד עם פינלנד ,למעלה יותר נורווגיה.

אושר
אושר
11 years ago

בלוג מעולה. תודה.
כתבת שקראת שני ספרים מאוד מעניינים על חשיבותו של הכישרון להצלחה בחיים (או יותר נכון מדוע כישרון לא כל כך חשוב), והתכוונת להרחיב על כך בפוסט נוסף.
אני לא ראיתי איפה הרחבת על כך עם עשית זאת. אפשר לינק ?