תיק המניות ברבעון השלישי של 2014

שוק המניות בארה"ב יציב מאוד השנה. התשואות על ה DIA וה SPY הן 8.1% ו-4.4% בהתאמה. ההאנג-סנג הניב השנה 2.3%. התיק שלי, לעומת זאת, הפכפך. בדיוק כמו בשני הרבעונים הקודמים, ישר אחרי שפרסמתי את העדכון לרבעון השני (עם תשואה של כ-12%), התיק החל ליפול עד שדי מהר הגעתי לתשואה שלילית של 3%-4%. אולם מתחילת החודש השורטים החלו לעבוד לטובתי והפיננסים החלו לעלות מה שגרם למהפך בתיק. סגרתי את הרבעון עם תשואה של 20.4%.

מה קורה בהונג-קונג?

אי אפשר שלא להקדיש כמה מילים להתרחשויות בהונג-קונג. ההתנהגות של ממשלת סין הייתה ממש מוזרה. זה היה צפוי שההונג-קונגים ייצאו לרחובות אם סין לא תתגמש ולא תנהל משא ומתן עם האופוזיציה באי. סין מונהגת היום ע"י נשיא חדש שרואה בפוטין דגם למנהיג האידאלי, וזה מסביר הרבה ממה שקורה בסין בשנתיים האחרונות – סכסוכי גבולות עם השכנות, החמרת הצנזורה, הגברת שטיפת המוח במערכת החינוך ובתקשורת, הצקה לחברות זרות ועכשיו – חוסר הגמישות בקשר לדמוקרטיה בהונג-קונג. אם לסין היה נשיא אחר, אז הייתי מהמר שהמפלגה הקומוניסטית תתפשר, אבל עם ההנהגה הנוכחית, אני ממש לא יודע מה יקרה, ולכן אני עוקב במתח אחרי האירועים דרך חשבון הטוויטר שלי.

דבר אחד בטוח – ההנהגה הנוכחית בסין רעה מאוד לכלכלה. תוסיפו לכך את הרוח הנגדית העצומה שסין מקבלת היום משוק הנדל"ן, וקיבלנו את הנשיא הלא נכון בזמן הלא נכון. אני פסימי מאוד לגבי הכלכלה הסינית בשנים הקרובות. אני שומע מזרים רבים שהסביבה העסקית במדינה התדרדרה מאוד. אם סין תשתמש בכוח כדי לפתור את המשבר בהונג-קונג, יש מצב שהכלכלה כאן תחזור אחורה שנים רבות, אבל גם אם לא, קשה לי לראות צמיחה משמעותית בתל"ג בעשור הקרוב.

קוביות המקרו מתחילות ליפול למשבצות הנכונות

אחת הסיבות להתאוששות בתיק שלי היא שפתאום הימורי המקרו החלו לפעול מאוד לטובתי. מן הסתם, ההימור הגדול נגד חברות הברזל – בעדכון האחרון כתבתי שאני מניח שעד סוף השנה מחירי הברזל ירדו לאזור ה-80$, ושבניגוד לתחזיות-האנליסטים, אני לא צופה חזרה ל-100$. ובכן, קיבלנו 80$ די מהר, כאשר מחירי הברזל היום כבר באזור ה-77$. במחירים כאלו פורטסקיו כבר מפסידה. כשפתחתי את השורט על המניה רק לפני כחודשים היא נסחרה במכפיל רווח של 6-7 והיום היא כבר במכפיל רווח שלילי!

עוד הימור שעזר לי הרבעון הוא המט"ח. הדולר התחזק מאוד – וגרם לי להרוויח הן בהימור נגד הין היפני והן בהימור נגד הדולר האוסטרלי. על הפוטים שקניתי על ה FXY (קרן שמחזיקה בינים) עשיתי כבר כמעט פי 4 תוך שנה וקצת. ההיגיון כאן מאוד פשוט – מדינה שמדפיסה יותר מדי תגרום לנפילה במטבע שלה. זה כל כך פשוט שקשה לי להאמין שקיים בכלל ויכוח על נושא זה.

הפוטים פגים בתחילת שנה הבאה. את ההחזקה ב USD/JPY אני מתכוון להמשיך ולהחזיק כל עוד יפן ממשיכה להזנות את המטבע שלה.

פעולות בתיק

הגדלתי את ההשקעה בגולדמן-זאקס תמורת 166.8$ ו-161.8$. בנוסף בניתי פוזיציה של כ-2% מהתיק ב GS Jan 15 '16 $200 Call במחיר ממוצע של קצת פחות מ-4$. ואם זה לא מספיק, אז החלטתי גם לקחת הימור קטנצ'יק (של בערך 0.1% מהתיק) על  GS Jan 15 '16 $250 Call. שילמתי 55 סנט על התענוג. ההיגיון מאחורי ההימור הזה הוא שיש כאן סיכוי לעשות אפילו פי 100 על הכסף (במקרה שגולדמן תגיע ל-300$). (אולי במקום לשים 0.1% הייתי צריך לשים 10% מההון שלי בקולים אלו, ואז אם ההימור היה מצליח הייתי קונה בית ליד ג'קי-צ'אן).

דיללתי עוד את קונרד ב-38.5$ וב-38.1$.

סגרתי את הפוזיציה ב WFC Jan 17 '15 $45 Call ב-7.55$, 7.4$, 6.5$ ו 6.6$. קניתי את האופציות האלו תמורת 70 ומשהו סנט. עוד השקעה שמוכיחה כמה אופציות יכולות להועיל לתשואה.

גם את האופציות של גולדמן  – GS Jan 17 '15 $180 Call סגרתי במחיר של 6.75$. כשמכרתי האופציות עדיין היו מחוץ לכסף וסוף השנה התקרב לכן לא רציתי להסתכן. בהתחשב בעובדה שפתחתי פוזיציה גדולה יותר עם הליפים של 2016 רק כמה שבועות מוקדם יותר כשגולדמן הייתה זולה יותר, נראה לי הגיוני לדלל את החשיפה כעת כשמניה עלתה. סך הכל הפסדתי כאן כ-15%.

הוספתי עוד קצת לכתבי האופציה של AIG תמורת 26.15$.

סגרתי את השורט על ITUB תמורת 15.75$. החברה פרסמה שהיא מוכרת חטיבה מסוימת והמניה זינקה. מכרתי כי אין לי כוח לעקוב אחרי ההשקעה הזאת. מדובר בפחות מ-2% מהכסף שלי וזה לא שווה את הזמן. סך הכל הפסדתי כאן איזה 15%. זה לא המון כסף, אבל הדברים האלו מצטברים. כאן אחוז שם אחוז – עוד סיבה מדוע יש לי שנה לא-מי-יודע-מה.

פתחתי פוזיציה של אחוז-וחצי מהתיק על VALE Jan 15 '16 $15 Put ושילמתי על כך 2.75$. הפעם, לשם שינוי, החלטתי לקנות פוטים בתוך הכסף. אני לא אעשה כאן מכה, אבל יש סיכוי מאוד גדול לעשות פי 2, והסבירות להפסיד הכל די נמוכה.

הוספתי עוד לאנטרפרייז-אינס (ETI) תמורת 118 פני – בערך 2% מהתיק. ככה שההחזקה עומדת כעת על כ-10% מהתיק.

העלות של השורט על אנחווי (סימול 914) עלתה ל-10% בשנה, אז החלטתי לסגור את הפוזיציה. סגרתי ב-28.1$ – שזה בערך המחיר הממוצע של השורט. עדיין הפסדתי על ההשקעה הזאת בגלל הקנייה (סגירת הפוזיציה) הקודמת שביצעתי לפני מספר חודשים.

החלפתי חלק מהשורט בריו-טינטו (סימול RIO) בפורטסקיו (סימול FMG). אני חושב שפורטסקיו בוודאות תפשוט רגל. ריו-טינטו, לעומת זאת, לא תפשוט רגל ובמקרה הגרוע תרד באיזה 70%. לפי חישוב זה, היה הגיוני להחליף את כל הפוזיציה של ריו בפוזיציית שורט בפורטסקיו. ישנן שתי סיבות מדוע לא עשיתי זאת:
1 – אם מחירי עופרת-הברזל פתאום יעלו באופן זמני מסיבה זו או אחרת (למשל השבתה של הנמלים בברזיל), אז פורטסקיו תזנק הרבה יותר מאשר ריו, וזה סיכון שלא כדאי לקחת.
2 – המינוף שאני מקבל על ריו גדול יותר, אז קשה לי להחליף מבלי להוסיף עוד ביטחונות אצל הברוקר.

סך הכל כיסיתי כשליש מהשורט על ריו במחיר של 56.47$, והוספתי לשורט על פורטסקיו במחיר של 4.56$. אחרי הדוחות הכספיים של השתיים החלטתי להחליף עוד. כיסיתי חלק מריו ב-57.09$, והוספתי לפורטסקיו ב-4.53$. מספר שבועות לאחר מכן הוספתי עוד לשורט בפורטסקיו במחיר 4.03$.

פורטסקיו היא מת-מהלך, יעני – זומבי. החברה מתה וזאת רק שאלה של זמן. עלות הנפקת הברזל שלה גבוהה יותר מאשר של המתחרות הגדולות האחרות. המתחרות יגדילו תפוקה עד שהן תהרוגנה את פורטסקיו. לאור זאת, יש מצב שאני אמשיך להגדיל את השורט ככול שהמניה תיפול, למרות שאני עוד לא בטוח שאני אעשה זאת. אם השורטים בתיק שלי ימשיכו ליפול, זה יוסיף לי הרבה נזילות, ויכול להיות שעדיף לי להוסיף להשקעות הלונג מאשר להמשיך ולהכות בשורטים. ההתלבטות הזאת תלווה אותי בחודשים הקרובים (אם באמת השורטים יתמוססו לאט לאט).

פתחתי פוזיציה די גדולה על FAF ב 27.17$-28.21$. FAF היא אחת מהמתחרות של סטיוארט (סימול STC). את הרעיון להשקעה קיבלתי מלירון מנור. לכאורה מדובר בחברה שנסחרת במכפיל 11-12. אבל אם מנרמלים את הפסדי-הביטוח, מניחים שמכירות הנדל"ן יעלו לפחות ב-10% בשנה-שנתיים הקרובות ומניחים ריבית יותר גבוהה בעתיד הקרוב, מקבלים מניה שנסחרת במכפיל רווח קרוב יותר ל-7. אני גם מאוד אוהב את התעשייה הזאת ומכיר את הסיפור לא רע בזכות סטיוארט.

לסיכום – מקבלים כאן חברה סבירה, בתעשייה מעולה ובתמחור זול.

מכרתי חצי מהמניות של שומרי משקל (סימול WTW) לפני שהיא פרסמה את הדוח בערך ב-20$ ולאחר הדוח מכרתי את החצי השני בערך ב-24$. ממש תזמון מעולה, בהתחשב בכך שהמניה כבר נסחרת מעל ל-27$. לא התלהבתי מהדוח שלה. אני עדיין מאמין שהמותג חזק, אבל המינוף הרב בחברה מטריד אותי.

חשבתי לכתוב על הנושא הזה רשומה נפרדת, אבל אין לי כוח לזה – אז אם לסכם את זה בכמה משפטים – אני מעדיף לחזור למקורות של השקעות ערך פליין-ונילה – כלומר להשקעות בחברות זולות עם מינוף נמוך. הביטחון שלי בסיפור של WTW עומד על 40%-50%, אבל במקרה של VSEC, או FAF או GS – אני מאמין בסיפור ביותר מ-90%. אני מעדיף לעשות פי 2-3 על הכסף בסבירות של 90 ומשהו אחוז מאשר לעשות פי 4-5 על הכסף בסבירות של 40%.

פתחתי פוזיציה קטנה מאוד בחברה קטנה אותה החזקתי בעבר. מדובר בחברה קטנה עם מסחר דליל, אז אני לא מוכן לחשוף פרטים עליה. חברה אחרת בה אני מחזיק עלתה הרבה מאוד בחודשים האחרונים. חיזקתי מאוד את הפוזיציה שם מתחילת השנה כי יש שם התפתחויות מעניינות. אני מניח שהסיפור שם רחוק מלהסתיים ואני מצפה שהמניה תתן לי תשואה יותר מנאה בשנים הקרובות. אני מקווה לדבר עליה בעתיד כאשר שווי השוק שלה יהיה גדול יותר. סיפור מאוד מעניין.

חיזקתי את ההשקעה ב VSEC ב-62$, 54.87$ ועוד קצת ב-48.7$. המניה כבר יותר מהכפילה את עצמה מאז שהתחלתי לקנות, ועדיין היא נסחרת רק במכפיל 8.

חיסלתי את ההשקעה ב EBIX במחיר של כ-14.7$. איביקס פרסמה 8K בו היא דיווחה כי הם קנו נדל"ן בהודו שישמש את פעילות החברה במדינה. את המשרדים עיצב לא אחר מאשר המנכ"ל המוכשר שלהם. זה כבר הדליק אצלי נורות אדומות, אבל אמרתי לעצמי – לא צריך לשפוט מהר מדי, לכל אחד יש תחביבים מחוץ לעבודה. גם צ'רלי מנגר תכנן סירות מפרש. החברה שמה סרטון בעמוד הבית שלה שמראה את המשרדים החדשים. לאחר צפייה בסרטון ההזוי בכיכובו של המנכ"ל הנרקיסיסטי, לחצתי מיד על כפתור "המכירה".

פורסם בקטגוריה מניות. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.