תיק המניות ברבעון הראשון של 2015

מתחילת השנה פורטסקיו (סימול FMG) ירדה ב-29% (אם מחשיבים את הירידה במטבע האוסטרלי, הירידה הייתה חדה יותר). ואלי (סימול VALE) ירדה ב-32% מתחילת השנה.

מחירי עופרת הברזל התחילו את השנה ב-70$. היום הם ב-52$. לפני שנה הם היו ב-130$. כשהתחלתי את השורט על חברות כריית-הברזל, מחיר העופרת עמד על 190$. מספר משקיעי ערך נפגעו קשות מהנפילה הזאת כי חברות הכרייה נראו זולות לאורך כל הדרך (קרי- מכפילי רווח נמוכים).

בחודשים הבאים שוק הברזל הולך לקבל עוד כמויות גדולות של היצע חדש, ומצד שני הביקוש הולך סוף סוף ליפול. עד עכשיו הסיבה העיקרית לנפילה במחירי הברזל הייתה צמיחת ההיצע מצד אחד וקיפאון בביקוש מהצד השני. אבל עכשיו אנחנו מתחילים לראות סוף סוף את החולשה גם בצד הביקוש. הביקוש לפלדה בסין ירד ב-2014 בכ-2%. בינואר-פברואר השנה הוא כבר ירד ב-7.5% מול שנה שעברה. בהתחשב בכך שמספר התחלות הבנייה בסין ירד ביותר מ-30% (!!!) מתחילת השנה, אנחנו הולכים לראות עוד ירידה בביקוש לפלדה בשנה-שנתיים הקרובות (כי לוקח לפחות 3 שנים לבנות בניין מרגע "תחילת הבנייה" – שזה בעצם הרגע בו מתחילים להכשיר את הקרקע).

העולם הגיע לשיא הפלדה (Peak Steel) בשנת 2013. כלומר תפוקת הפלדה העולמית הגיעה לשיא ב-2013 ומשם היא רק תרד וכנראה שלא תחזור לרמות האלו לפחות ב-20 השנה הבאות. ההשלכות על תעשיות הפלדה והברזל העולמית תהינה עצומות. אני ציפיתי ששיא הפלדה יגיע שנה קודם וטעיתי. אבל טעות זו של שנה מתגמדת לעומת הטעות של רוב האנליסטים, חברות הכרייה, ציוד הכרייה, חברות הפלדה וכו' – אלו ציפו שלא נגיע לשיא הביקוש לפני 2030 (!). הם טעו ביותר מ-15 שנה.

טעות זו תעלה להם בעשרות אם לא יותר של מיליארדי דולרים. כתבתי על כך בהרחבה ב-2011-2012 וקיבלתי לא מעט ביקורת מחברים על כך שאני מלגלג יותר מדי על מנכ"לים של חברות גדולות. כאילו שהם לא מבינים מה הם עושים ולא מבינים את התעשייה. ובכן.. מסתבר שזה שאתה מנהל אלפי עובדים ומקבל משכורת של מליונים לא באמת אומר הרבה על היכולות שלך לנתח בצורה נכונה את המציאות הכלכלית. המנכ"לים התעלמו לגמרי מנתוני הביקוש הסינים. המחקרים עליהם הם התבססו היו מופרכים לגמרי – למשל בנו על כך שסין תמשיך לבנות 20-30 מליון דירות בשנה (למרות שהביקוש האמתי עומד רק על 7-10 מליון במקרה הטוב).

מה שזה לימד אותי זה עד כמה זה מסוכן לסמוך על ההערכות של בכירים בתעשייה מסוימת. צריך לקחת בערבון מוגבל מאוד את נבואות המנכ"לים. מצד שני, אני כן מוכן לקחת את ההערכות של ג'יימי דיימון שג'יי-פי-מורגן תעשה תשואה של 15% על ההון המוחשי שלה. ככה שאין לי ממש תשובה מתי כן לסמוך על המנכ"ל ומתי לא. במקרה של חברות הברזל פשוט ידעתי שהם טועים, כי הצצה בשנתון הסטטיסטי הסיני שברה את כל הטענות שלהם (וכתבתי על כך בהרחבת יתר לפני מספר שנים אז אני לא אחפור שוב). במקרה של דיימון יש לי את הסיבות שלי להאמין לו – בעיקר בגלל שאני חושב שלבנקים יש יכולת טובה מאוד להעביר פעילות מתחום מסוים שמייצר תשואה נמוכה לתחום אחר שמייצר תשואה גבוהה.

לבנקים אין מפעלים, בולדוזרים וכו' בהם הם השקיעו מיליארדים. לבנקים יש הרבה יותר גמישות לשחק בין המוצרים השונים שלהם. כמו כן יש להם יכולת תמחור חזקה מאוד. אלו הן הסיבות העיקריות, שלמרות הסקפטיות מצד השוק, הבנקים הגדולים בארה"ב מצליחים להגדיל את התשואות על ההון בשנים האחרונות למרות הרגולציה המאוד נוקשה (במיוחד יחסי הלימות הון גבוהים).

לפני שאני מציג את התשואות הרבעון, אי אפשר בלי כמה מילים על הבורסה בסין. המניות בסין זינקו בשנה האחרונה בצורה מטורפת כאשר כל יום נרשם עוד שיא חדש בבורסות בשנחאי ובשנג'ן. וזאת בניגוד לכלכלה הראלית אשר מראה חולשה הולכת וגדלה. באופן פרדוקסלי הזינוק הזה בבורסה טוב מאוד לשורטים שלי. תופעת העדר אצל הסינים חמורה בהרבה מאשר במדינות המערב. זאת הסיבה לכך שבועת הנדל"ן התפתחה לרמות שלא היו אי פעם במדינה אחרת. היום, בגלל שהנדל"ן חלש, הסינים חזרו לבורסה (ובגדול). תופעת הלוואי היא חולשה נוספת בנדל"ן. הסינים עכשיו מעדיפים לקנות מניות מאשר נדל"ן.

אז השורטים תרמו לא מעט לתשואה שלי שהצליחה להתאושש לא רע מהמיני-מפולת שחוויתי בתחילת השנה. להלן התשואות מתחילת השנה:
SPY הניב 0.9%
DIA הניב 0.4%
ההנג-סאנג הניב 6.1%
התשואה של התיק שלי עומדת על 8.6%

פעולות ברבעון

בעדכון הרבעוני הקודם כתבתי על כך ש VSEC ביצעה רכישה מאוד משמעותית. (לפי חישובים שלי הרכישה הזאת הולכת להוסיף כ-2$ לרווח הנקי למניה). באופן מפתיע השוק הוסיף רק 8$ למחיר המניה לאחר ההודעה. ניצלתי את הפספוס הזה של השוק והוספתי הרבה מניות במחירים 64-69 דולר. אני מעריך שהחברה תרוויח לפחות 8 דולר השנה או בשנה הבאה (רווח אמתי ולא חשבונאי. כלומר רווח שמתעלם מהפחת על רכישות שהחברה ביצעה). אני בהחלט רואה את המניה מגיעה למחיר של 120-150 תוך שלוש שנים, וזאת בכלל בלי להחשיב צמיחה עתידית.

מי שמעוניין, הנה אקסל קצר שבניתי איך לדעתי נראים הרווחים האמתיים של החברה אחרי הרכישה. שימו לב שלפי האקסל שלי, הוצאות הריבית יעמדו על יותר מ-11 מליון דולר, לעומת 6 מליון שהחברה טוענת בדוח השנתי האחרון. ככה שההנחות האלו של-8 דולר למניה כנראה שמרניות מדי.

היום VSEC תופסת כ-16% מהתיק שלי.

חיזקתי קצת את ההחזקה בוורנט של ג'יי-פי (JPM-WT) תמורת 19.33$ ואח"כ ב-16.25$.

מכרתי חלק לא קטן מהוורנטים של וולס-פארגו (WFC-WT) ב-21$ וב-19-20 דולר.

מכרתי חלק מהמניות של גולדמן-זאקס ב-175-176 דולר.

ישנן 3 סיבות עיקריות לדילול של וולס וגולדמן. הסיבה הראשונה היא שהחשיפה שלי לכתבי האופציה של וולס הייתה מאוד גדולה. עם הזמן אנחנו מתקרבים לפקיעה של אופציות אלו ולכן הסיכון גדל. בתחילת השנה ההחזקה שלי שם עמדה על 35%. הורדתי אותה ל-28% שזה עדיין הרבה. מכאן אני כבר פחות לחוץ לדלל, ולכן אמכור לאט לאט בשלושת השנים הקרובות.

סיבה שנייה היא שיש הזדמנויות אחרות בשוק (כמו VSEC ומניות קטנות עליהן אכתוב בהמשך). הפוטנציאל במניות אלו לא קטן מאשר בחברות הפיננסיות, אז זה נכון לפצל קצת את התיק – סיכוי לתשואה דומה, אבל סיכון קטן יותר.

סיבה שלישית היא בגלל שמכרתי פוטים של וולס וגולדמן (כמו שכתבתי בפוסט קודם), אז ראיתי צורך לדלל את ההשקעות פליין-ונילה בחברות אלו.

פתחתי שתי פוזיציות חדשות אבל מאוד קטנות בשתי חברות קטנות. כמו כן הגדלתי שתי פוזיציות במניות אחרות שעוד לא חשפתי. מניה אחת הגדלתי בצורה מאוד משמעותית וכיום היא כבר תופסת בערך 7% מהתיק שלי. חוץ ממניה זו יש עוד מניה שלא חשפתי שיש לי שם השקעה גדולה – 8% מהתיק. זה קצת מבאס אותי שאני לא יכול לחשוף את ההשקעות האלו, אבל מדובר במניות שממש קשה לאסוף, ולכן אני לא רוצה ליצור לעצמי תחרות. בנוסף, חלק מהרעיונות אני מקבל מחברים בתנאי שאשאיר את הרעיונות האלו לעצמי.

הגדלתי את השורט על ואלי ב-8.34$ ועל ריו-טינטו (סימול RIO) ב-43.27$. הייתי שמח גם להגדיל את השורט על פורטסקיו, אבל כבר אין יותר מניות לשרטט. כמו כן פתחתי שורט על חברה חדשה – ענקית הסחורות גלנקור (סימול באנגליה GLEN) תמורת 245.25 ו 250.549 פני. מדובר בשורט קטן של כ-1% מהתיק שלי. הסיפור פה הוא שוב סיפור של סחורות – בעיקר מתכות תעשייתיות ופחם. שוק הפחם נחלש מאוד בשנתיים האחרונות. לא כתבתי על כך כמעט למרות שגם ואלי וריו חשופות מאוד לשוק הזה. לדעתי שוק הפחם הולך להמשיך במדרון ארוך למטה בגלל שיש היום אלטרנטיבות נקיות יותר וזולות יותר ליצור חשמל. מקווה לכתוב על נושא זה באריכות בעתיד הקרוב.

הוספתי גם עוד למניה שלא מפסיקה לאכזב – אנטרפרייז-אינס (סימול באנגליה ETI) תמורת 112 פני.

כמובן, גם פתחתי שורט של 2% על מדד הביוטק, כמו שכתבתי על כך לפני מספר ימים. הלוואי שמניות הביו יזנקו בשנה-שנתיים הקרובות כדי שאוכל להגדיל את השורט.

פורסם בקטגוריה מניות. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.