תיק המניות ברבעון הראשון של 2014

אפתח עם הטעות הגדולה שעשיתי הרבעון. טעות שעלתה לי בהרבה מאוד כסף.

בחודשים האחרונים הגדלתי את השורטים על סין בצורה משמעותית מאוד. אלו הלכו נגדי, ונאלצתי לסגור חלק מהם בהפסד. הטעות שלי הייתה שריכזתי את השורטים בברוקר מסוים, ולא היו לי שם מספיק ביטחונות. עיקר הבעיה התעורר בגלל אנחווי (סימול 914) שעלתה די הרבה. כשהיא עלתה, נשארתי עם שתי אפשרויות – להזרים כסף לברוקר או להקטין פוזיציה. מבחינת כל התיק, אני דווקא די נזיל. עקרונית יכולתי להעביר כסף ולספוג אפילו עוד עלייה של 50% באנחווי. מעבר לעלייה של 50% כבר הייתי צריך להתחיל להנזיל מניות אחרות כדי להעביר עוד כסף.

החלטתי לא להתקרב בכלל למצב הזה ולהקטין פוזיציה. אני עדיין חושב שהשורטים שלי הם נכונים, אבל עשיתי טעות גדולה בכך שריכזתי אותם בברוקר בלי ביטחונות. בניגוד לרבים, אני עדיין חושב שיש מקום לשורטים בתיק. אולי אני טועה, אבל אני חושב שהבעיה לא הייתה בשורטים עצמם אלה באיך שניהלתי את התיק. הגעתי למצב הזה כי התלהבתי יותר מדי. זה חסרון גדול אצלי – אם אני מאמין במשהו אז אני אוהב להמר בגדול. זה משהו שעובד ממש טוב כל עוד מדובר בהשקעות לונג בתיק לא ממונף, אבל בשורטים צריך להיזהר. ידעתי את זה, אבל לא נהגתי בצורה הגיונית, ולכן שילמתי מחיר כבד.

אני אפרט בהמשך בדיוק את הפעולות בתיק.

מה שמדהים אותי זה שעם כל הטעויות שעשיתי במשך השנים, התשואות שלי עדיין גבוהות למדי. באמת – עשיתי כל כך הרבה דברים מפגרים במשך השנים, ועדיין הכתי את השוק. זה רק מראה ששוק המניות יכול להיות סלחן ביותר כשמדובר בטעויות קטנות. אפשר לעשות הרבה טעויות ועדיין להכות את השוק. אבל שוק המניות אכזרי מאוד כשמדובר בטעויות גדולות. טעות אחת גדולה ואפשר להימחק.

לכן….. חשוב מאוד לא להפוך טעויות קטנות לטעויות גדולות. זאת הסיבה שהחלטתי להקטין את השורטים גם במחיר של הפסד. זה לא קל בכלל להודות בטעות ולסגור הפסד כספי, אבל זה הכרחי לפעמים. הדבר הכי נורא זה לדעת שעשית טעות אבל לא לסגור אותה, להאמין שאלת המזל תאיר לך פנים ושתוכל לצאת מהטעות ללא פגע. אסור להאמין במזל! אם עושים טעות צריך לסגור אותה גם במחיר הלא נעים של הפסד כספי.

בזמן שאנחווי עלתה, המדדים בסין דווקא לא מככבים השנה. ההאנג-סאנג סגר את הרבעון במינוס 4.3%. המדדים האמריקאים גם כן די מדשדשים כאשר מתחילת השנה ה SPY מציג תשואה של 1.7% וה DIA תשואה של מינוס 0.2%. התיק שלי, למרות השורט סקוויז שחוויתי, עולה על הציפיות שלי בינתיים עם תשואה של 7.9% מתחילת השנה (תודה רבה לכתבי האופציה של וולס שהביאוני עד הלום!).

התשואה החביבה הזאת הרבעון הביאה אותי לנקודת ציון חשובה – היום יש לי פי 10 יותר כסף מאשר ביום בו עזבתי את העבודה (לפני כמעט 6 שנים). אז נכון, עזבתי את העבודה בתחילתו של המשבר הפיננסי- היינו, אחרי שהתיק שלי כבר נפל בכמעט 30% מהשיא שלו ב-2007 (ויש לי עוד הרבה דרך להגיע לפי 10 על מה שהיה לי ב-2007). אבל למה להרוס לי את החגיגה?

זה לגבי מה שהיה. לגבי מה שיהיה, אני בטוח לגמרי שהתיזה שלי על שורט-סין תתממש. מה גם שדברים זזים בסין. מי שעוקב אחרי בטוויטר יודע כבר ששוק הנדל"ן השנה מקרטע. הדברים לא נראים טוב בכלל בסין. למעשה, המצב מזכיר מאוד את מה שקרה ב-2011 – ירידה במכירות של דירות, ירידות מחירים וכו'. ב-2011 חשבתי שהמפולת החלה אבל טעיתי. הממשלה הסינית באה לעזרה "והצילה" את המצב. רק שהיא לא פתרה את הבעיות אלא גלגלה את הפחית ובכך רק החמירה את הבעיות בכלכלה הסינית (עודף בנייה, עודף היצע, עודף אשראי). יכול להיות שגם הפעם תבוא הממשלה ותצליח לגלגל שוב את הפחית, רק שזה נעשה יותר ויותר קשה כי הבעיות רק מעמיקות.

המצב מאוד מזכיר את 2011 רק שהפעם הבעיות חמורות יותר. עודף ההיצע של הנדל"ן רק גדל וכמות האשראי בסין צמחה בהרבה בשלושת השנים האלו. בנוסף, ההצלה ב-2011 לא הייתה מלאה. למרות שנים חזקות ב 2012-2013, הן לא היו חזקות מספיק בשביל להדביק את קצב הצמיחה בהיצע. כמו כן נשארו צלקות מהמשבר של 2011 – חלק מהערים בסין (כמו אורדוס וונג'וו) לא הצליחו להתרומם חזרה מאז. בחודשים האחרונים ישנן לא מעט ערים בהן שוק הנדל"ן נראה חלש. אני שם עין במיוחד על חאנגג'וו. אם המצב שם יחמיר, כבר יהיה קשה מאוד לעצור את כדור השלג. חאנגג'וו היא עיר גדולה וחשובה בהרבה מאלו שניזוקו ב-2011. אם היא תיפול, סין תהיה בבעיה.

אז מבלי להיכנס לפרטי פרטים, המצב בסין לא נראה טוב, וזה גרם להתלהבות שלי מהשורטים של סין. חבל שנסחפתי יותר מדי, אבל אני עדיין מאמין שבסופו של דבר אני ארוויח יפה משורטים אלו. ועכשיו לפעולות הרבעון:

הגדלת השורטים ואז הקטנתם

פתחתי שורט על China Railway Group Ltd (סימול בהונג-קונג – 390) עם קצת יותר מ-1% מההון שלי תמורת 3.54$. ואז (בגלל השורט סקוויז) סגרתי ב 3.51$. בנוסף סגרתי גם את השורט על China Communications Construction Co. Ltd תמורת 5.49 דולר – ברווח של כ-10%. כאמור, אני עדיין מאמין בשורטים האלו, אבל סגרתי בגלל הסקוויז. בנוסף, כיסיתי קצת פחות משליש מהשורט על אנחווי (סימול 914) ב-32.3$ ואח"כ עוד ב-34.15$. סך הכל כיסיתי כחצי מהפוזיציה.

השורט סקוויז בא ממש בסוף החודש, לפני כן הייתי עסוק בהגדלת הפוזיציה בשורטים. חוץ מההוספה לאנחווי ב-28.27$. עשיתי את הדברים הבאים:

קניתי עם קצת יותר מאחוז מהתיק פוטים על ריו-טינטו (RIO Jan 15 '16 $35 Put) תמורת 2.1$.

בערך הכפלתי את השורט על ואלי במחיר ממוצע של 12.94$.

פתחתי שורט גדול על ריו טינטו (סימול RIO) ב-53.7875$.

הסיפור של ריו טינטו ממש דומה לזה של ואלי. רק בעוד שואלי ירדה בלמעלה מ-50% בשלושת השנים בהם אני בשורט על המניה, ריו טינטו כמעט ולא ירדה. ואלי הייתה פעם המניה הכי יקרה משלושת הגדולות (קרי – RIO VALE BHP) ולכן פתחתי עליה שורט. היום ריו טינטו לא פחות יקרה לטעמי.

להדק חגורות – נוחתים

חיסלתי את ההשקעה שלי בחברת התעופה דארט גרופ (סימול באנגליה – TDG). מבחינתי יש רק משפט אחד שמתאר את ההשקעה הזאת – לירון מנור הוכיח לבאפט שאפשר להרוויח גם מחברות תעופה. לשמחתי, לאחר לא מעט שכנועים גם אני הצלחתי לראות את הערך וקניתי מניות באזור ה-80 פני ואח"כ (לפני כשנה) שוב ב-130 פני. מכרתי את המניות הרבעון תמורת – 275 ו-278 פני. רווח יפה מאוד לכל הדעות.

במקום דארט-גרופ, נכנסה מניה חדשה לתיק שלי – שומרי-משקל (סימול WTW). קניתי בסכומים לא גדולים תמורת 21.07$ ו 21.26$. סך הכל מדובר בהשקעה של 3% מהתיק. הייתי מוכן להגדיל את ההשקעה הזאת אם היו לי מזומנים פנויים.

באחד הפרקים של "סקס והעיר הגדולה" מירנדה לא מצליחה להוריד את עודפי הק"ג שהיא צברה במהלך ההיריון, ואז מישהי אמרה לה – 'יש רק דרך אחת אמתית לרדת במשקל וזה להצטרף לשומרי משקל'. מירנדה שומעת לעצת חברתה ומצליחה לרדת.

אם לזה לא קוראים "חפיר" אז אני לא יודע מה זה חפיר. המותג של "שומרי משקל" הוא מותג ממש חזק כבר כמה עשרות שנים. בסך הכל מדובר בעסק ממש טוב – הוא כמעט לא צורך הון, יש ביקוש מתמיד לשירות הזה ולא פחות חשוב – אין לו שום בעיות רגולטוריות (בניגוד לכמעט כל שאר המניות בתיק אצלי). המניה התרסקה מ-80 דולר לפני שנתיים לכ-20 דולר היום. יש שתי סיבות עיקריות לנפילה במניה – האחת היא ירידה בהכנסות החברה והשנייה היא החוב הגדול שיש לחברה.

כמו שציינתי, החברה לא צריכה הרבה הון בשביל לצמוח. הסיבה לחוב הגדול היא שההנהלה לוותה כספים רבים על מנת לעשות בייבק. כיום יש לחברה כמעט 2.5 מיליארד דולר של חוב לעומת שווי שוק של כמיליארד דולר. החוב הוא בהחלט בעיה גדולה. אם לא היה לחברה כזה חוב, הייתי מוכן גם לשים כאן 30% מהכסף שלי, אבל מצד שני, אם לחברה לא היה כזה חוב, אני די בטוח שהמחיר לא היה כל כך זול.

השאלה הגדולה כאן היא האם שומרי-משקל תצליח לחזור לרווחיות של כ-300 מליון דולר בשנה. אם כן, אז הם יצליחו די בקלות לשלם את החוב והמניה תטוס. השנה הצפי הוא לרווח של 80 מליון דולר. השנתיים האחרונות היו לא קלות לחברה. ההכנסות החלו לרדת. השוק הגיב באופן שלילי במיוחד לכך שגם ההכנסות מהאינטרנט החלו לרדת ברבעון האחרון. ההכנסות מהאינטרנט ומהאפליקציה לסמארטפון החלו להוות גורם חשוב מאוד בהכנסות החברה, ולכן השוק לא אהב את הירידה הזאת בהכנסות.

לדעתי, ובאמת שאין לי הרבה מושג בתחום, אבל לדעתי אין מצב שהמותג הזה של שומרי-משקל נחלש. לפעמים לעסקים יש כמה שנים חלשות (מכל מיני סיבות שונות ומשונות). אני לא רואה בעיה גדולה בירידה בהכנסות במשך שנתיים. עד ל-2012 ההכנסות של החברה עלו כל שנה ממש יפה – אפילו ההכנסות של מרכזי ההרזיה, לכן אני לא חושב שעבר זמנו של המותג הזה. מדובר בחולשה זמנית ותו לא. זאת דעתי, וימים יגידו אם אני צודק.

מה שכן קצת מטריד אותי זה המנכ"ל החדש. החברה החליפה מנכ"ל לפני שנה וזה קצת מדאיג אותי. אני מפחד שהוא ינסה לתקן משהו שבכלל לא מקולקל. זה יכול להפיל את החברה. איך שלא יהיה, אני מאוד אוהב את הסיפור פה ואת התמחור של המניה (מכפיל רווח של 3 על רווחי השיא). יש סיכוי שאגדיל את ההשקעה אם אחליט לממש מניה אחרת.

שאר הפעולות

על מנת להוריד סיכון בתיק, מכרתי בתחילת הרבעון חלק מהאופציות בהן אני מחזיק.

ראשית, מן הסתם, מכרתי את כל האופציות של 2014. את גולדמן-זאקס עם סטרייק 135$ מכרתי תמורת 44.7$. ואת וולס פארגו סטרייק 35$ מכרתי תמורת 10.65$. להזכירכם את שתי האופציות קניתי כשהן היו רחוקות מחוץ לכסף. כמו כן הפוטים שמכרתי על וולס (עם סטרייק של 30$) פקעו מחוץ לכסף ומימשתי 100% רווח תוך כשנתיים. בנוסף לכך, על מנת להוריד סיכון, מכרתי יותר משליש מהאופציות קול שהיו לי על וולס-פארגו ל-2015 סטרייק 45$. מכרתי תמורת $3.25, $3.35 ו-3.55$.

מכרתי סטיוארט (סימול STC) ב-34$ וגם ב-30.85$ וב-30.98$. סטיוארט שהייתה פעם שחקנית חשובה אצלי בתיק ותפסה נתח של איזה 30% מההון שלי, נשארה היום קטנה ומבוישת כשהיא תופסת רק כ-3% מהתיק. כמו שאמרתי ברשומה הקודמת – סטיוארט ב-10$ זה לא כמו סטיוארט ב-30$.

מהצד השני קניתי בסכום פעוט אופציות קול על קוקו (COCO Aug 16 '14 $2 Call) תמורת 20 סנט. ובסכום גדול יותר מניות של החברה – במחירים מ-1.3$ ועד ל-1.56$.

קניתי עוד כתבי אופציה של ג'יי-פי מורגן (סימול – JPM-WT) תמורת 17.83$.

חיזקתי קצת את VSE (סימול VSEC) תמורת 46.5$, 46.82$, 48.35$, 48.5$.

ולסיום – קניתי עוד מניות של גולדמן זאקס ב 162.69$.

אני רוצה להזכיר לקוראים שהבלוג הזה מיועד לתעד את ביצועי ההשקעות שלי, ולחלוק מניסיוני כמו גם מהטעויות שלי. אני לא ממליץ על אף אחת מהמניות המוזכרות כאן. כמו כן, אני עלול למכור (או לקנות) מניות זמן קצר לאחר שקניתי (או מכרתי) אותן, וזאת מבלי לדווח על כך כאן.

פורסם בקטגוריה מניות. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.
Subscribe
Notify of
guest
69 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
עופר
עופר
10 years ago

עדו, למה לא רואים את המגיבים האחרונים ברובליקה משמאל ?

אם הסרת במכוון, אז אפשרות אחרת היא להתעדכן ע"י RSS אבל משום מה היא לא עובדת לי על התגובות

יואב
יואב
10 years ago

עדו, אני מבין מאיפה אתה בא בנושא התגובות אבל אולי אפשר למצוא איזה שביל אמצעי, כמו אולי לחייב את המגיבים להרשם או משהו בסגנון?
קצת חבל בלי תגובות בכלל. לפעמים כשמתפתח דיון על חברה או נושא ספיציפי הן יכולות להועיל.

אבישי
אבישי
10 years ago

אני מסכים עם יואב ולדעתי כדאי שאנחנו המגיבים ניקח יותר אחריות. לא כל מה שעובר בראש צריך להמשיך למקלדת. את ההחלטות בסוף שכל אחד יקבל עם עצמו

עופר
עופר
10 years ago

טוב הRSS על התגובות כן עובד. 🙂

ועכשיו ברצינות – לא מבין על מה העניין – אז רצות תגובות ברקע, איזה אפורט יש פה ?
מי שרוצה להתעלם הרי מתעלם, מי שלא רוצה תגובות שיסגור את האפשרות לגמרי.

אבישי באופן עקרוני אתה צודק אבל הרי תמיד יהיו שיגזימו. (ויכול להיות שאני ביניהם לא יודע)

ג'וני
ג'וני
10 years ago

יש אנקדוטות מעניינות לגבי JPM אחרי הדוחות הרעים?

יואב
יואב
10 years ago

כן, אני זוכר שסגרת את התגובות ואז פתחת, אני קורא את הבלוג שלך כבר ארבע שנים בערך.
יאללה תסגור את התגובות, לא כזה קריטי, העיקר שתמשיך לכתוב, אתה המקור מספר אחד שלי לרעיונות מעניינים…
לא שאני משקיע בדיוק באותם דברים אבל תמיד הרעיונות טובים ותמיד מאוד מעניין לקרוא

עומרי
עומרי
10 years ago

עדו, זה הבלוג שלך ולגיטימי לגמרי לנהוג בדיוק כפי שתבחר.
אתה עושה שירות גדול לקהילה משמעותית של אנשים.
זכור שלעתים עשוי להיות זהב בתגובות.
לסיפור מסביב לEBIX ולחברה בכלל נחשפתי דרך התגובות כאן, וכך גם אתה כפי שאתה בוודאי זוכר.

עופר
עופר
10 years ago

עמרי EBIX זה לשון המעטה, גם לוורנטים של וולס פארגו שמהווים את רוב התיק היום.
בכל אופן דיי ברור שיש קהילת עלית מעל הבלוג שחולקת רעיונות וזה היתרון של חשיפה לקבוצת איכות של משקיעים ע"י בלוג מעין זה.
בהחלט מדובר בבלוגים מהטובים ביותר בעולם ברמת הכתיבה והניתוח ואני אישית מלקק את האצבעות ומפעיל את התאים האפורים להדביק את הרמה בכל פוסט.
התגובות זה המשך טבעי ועדיין לא הבנתי מה העניין, הפלטפורמה מאפשרת וזה קצת לא טבעי ופחות נוח להתדיין בפורומים אחרים על פוסטים כאן.

אבל רצונו זכותו.

יובל
יובל
10 years ago

עידו, אני מתנצל, מרגיש אשם כי קורא את הבלוג שנים ובקושי הגבתי עד לאחרונה. בזמן האחרון הגזמתי כנראה ואולי אני הקש ששבר..אני מבטיח להגיב לעיתים רחוקות ולא להביא תוכן חדש/המלצות פעולה כאן. רצונך הוא זכותך המלאה. חג שמח ובהצלחה!

ד
ד
10 years ago

זו זכותו המלאה לנטרל את התגובות. זה הבלוג שלו.

העיקר שתמשיך לכתוב 🙂
הפוסט על המשכנתאות בסין ממש מעולה !!!
תודה

Daniel
Daniel
10 years ago

VALUE TRAP:
http://www.gurufocus.com/news/254660/sell-weight-watchers-now-its-a-value-trap

יש גם פוסט בעברית ב LONG:
http://long.co.il/index.php/forum/24–/22937-weight-watchers-international,-inc-nyse-wtw#26622

בכל מקרה, שיהיה בהצלחה

ג.נ.:אין החזקות ב WTW

גלעד
גלעד
10 years ago

דניאל יש גם דעות הפוכות:http://gannonandhoangoninvesting.com/

יש לה תשתית רחבה (40,000 מפגשים,1.8 M מנויים, ), מוניטין מעולה בתחום, ושולי רווח מרשימים.

והיא מאוד זולה (מתוך מסמך notes שחיברו גנון והונג):
EV/EBITDA is about 8.8
o Normal earnings power is about $5.32 per share
o At EV/EBITDA of 12 that good consumer products companies usually
trade at, the intrinsic value is $77
o By our estimate, buying at less than $63 can give at least 10% annual
return in 5 to 10 years o At … price of $46 per share, we can get 20% annual return in the
next 10 years

ג.נ. לא מחזיק כרגע.

מיקי
מיקי
9 years ago

עדו,
אני יודע שאתה מנסה להרוג את התגובות, אבל אולי בכל זאת תשמח לדעת שהצבעתי כמוך על האחזקה ב VSEC.
אני מחזיק כ 6% מההון שלי במניה, ואגב, אני גאה בכך שקניתי אותם עוד לפני ששמעתי עליהם כאן בבלוג, אם כי אני מודה, שחיזקתי את האחזקה במניה רק אחרי שהסברת על ההפחתה שהם רושמים על נכסים לא מוחשיים.