תיק המניות ברבעון הראשון של 2013

השנה התחילה על רגל שמאל. בתחילת השנה הבנתי שעשיתי טעות בכך שמכרתי קולים על ואלי (סימול VALE). למרות שאני מאמין שואלי תרד הרבה בשנתיים הקרובות, למכור קולים (במיוחד קולים ערומים) זה דבר טיפשי. לכן בימים הראשונים של השנה סגרתי את הפוזיציה הזאת בהפסד – דבר שעלה לי בכאחוז מערך התיק. לפתוח את השנה בהפסד של אחוז זה לא דבר נעים. נכון שעד היום התשואות שלי סך הכל היו גבוהות, אבל זה די ברור שהתשואות יתחילו לרדת, ולכן חשוב להילחם על כל אחוז.

אם הייתי מחכה כמה שבועות עם הפוזיציה הזאת, הייתי יכול לצאת ברווח יפה. אבל את זה אני אומר רק בדיעבד. ההחלטה שלי לסגור את הפוזיציה בהפסד הייתה החלטה נכונה. ברגע שמגלים טעות, חייבים לתקן אותה כמה שיותר מהר. ממה שאני רואה אצל משקיעים אחרים, אחת הטעויות הגדולות שהם עושים זה שהם לא מחסלים השקעות גם כאשר ברור להם שהם עשו טעות, וזאת בגלל שקשה להם לספוג (פסיכולוגית) את ההפסד, ועל כן הם מחכים שההשקעה תהפוך לרווחית ורק אז לצאת. זאת טעות גדולה. אם עשית טעות, צריך לצאת ממנה כמה שיותר מהר – אפילו בהפסד. אסור לצפות לאלת המזל שתבוא ותציל אותך.

למרות ההפסד הזה, בינתיים השנה נראית טוב מאוד, וזאת הרבה בזכות גולדמן-זאקס (סימול GS). בשנה שעברה כשהמניה נסחרה מתחת ל-100$ לקחתי הימור בגודל של כ-5% מהתיק שלי על שתי אופציות קול לינואר 2014. האחת עם סטרייק של 150$ והשנייה בסטרייק של 135$. גולדמן-זאקס נסחרה ממש בזול. אני מעריך שהשנה הרווח הנקי שלה יעמוד על כ-20$ למניה. מה שאומר שמחיר של 100$ שיקף לה מכפיל רווח של 5. פשוט מגוחך. לאור זאת, נראה לי שכדאי לקחת הימור קצת יותר מסוכן על החברה. במקרה הגרוע הייתי מאבד 5% מהתיק – לא נעים, אבל הייתי יכול לחיות עם זה. מצד שני, המקרה הטוב נראה מפתה ביותר. המניה עלתה די מהר אחרי שלקחתי את ההימור הזה והאופציות יותר מהכפילו את עצמן עד לסוף דצמבר שנה שעברה. זינוק זה הביא לכך שאופציות אלו כבר תפסו כ-10% מהתיק בתחילת השנה.

הרווח הנקי של גולדמן זאקס ברבעון הרביעי עמד על 5.6$ למניה – הרבה מעל לציפיות השוק, דבר שגרם למניה להמשיך לעלות. עלייה זו משכה גם את האופציות בהן החזקתי, וההשפעה של אלו על התשואה שלי הייתה די משמעותית.

המדדים השנה הלכו בשני כיוונים שונים. מדד ההנג-סאנג סגר את הרבעון הראשון עם תשואה שלילית של 1.1%. לעומתו, הבורסה האמריקאית רצה יפה מאוד כאשר ה SPY הניב 10.3% והתשואה על ה DIA עומדת על 11.7%.
התשואה שלי מתחילת השנה עומדת על 34.5%.

אבל צריך לזכור שזה הרבה בזכות האופציות על גולדמן. אם מחיר המניה של גולדמן יסחר מתחת ל-150 דולר בסוף השנה, התשואה שלי כנראה תרד חזק.
העלייה במחיר האופציות העמידה אותי בפני דילמה. מצד אחד לקחתי את ההימור הזה בשבילי הסיכוי לעשות פי-10 או יותר, אבל מצד שני האופציות כבר החלו לתפוס חלק יותר ויותר גדול מהתיק. עיקר ההימור שלי היה על האופציות עם סטרייק של 150$. קניתי אותן במחיר 2.55$. כשהמחיר עלה לאזור ה-14$, האופציות כבר תפסו יותר מ-15% מהתיק שלי. היה לי קשה לחיות עם המחשבה שאני עלול לאבד 15% מהתיק תוך שנה, ולכן החלטתי לדלל קצת, ולמכור כ-20% מהקולים. את הקולים של 135$ מכרתי תמורת 23.2$, ואת הקולים של 150$ מכרתי תמורת 14.4$. מהלך זה החזיר לי את ההשקעה המקורית ועוד קצת. לאחר שמכרתי האופציות המשיכו לעלות, והחלטתי למכור עוד 10% מההחזקה שם – את הקולים של 135$ מכרתי כבר תמורת 27.9$ ואת אלו של 150$ תמורת 17.7$.

מאז מחיר האופציות ירד די הרבה. אין לי ממש תכנית בראש לגבי מימושים עתידיים. לדעתי, למרות הירידה בשבועות האחרונים במחיר המניה, עדיין ישנו סיכוי לא קטן שגולדמן תיסחר צפונית ל-200$ עד לסוף השנה. לכן בינתיים אני לא ממהר לממש את האופציות שנותרו.

הימור נוסף שהולך טוב בינתיים השנה הוא ההימור נגד הין היפני. בתחילת השנה החזקתי אופציות פוט על FXY (סימול FXY Jan 17 '15 $100 Put) בכ-0.6% מהתיק. עם תחילת השנה הכפלתי הימור זה במחירים 2.8$ ו 2.85$. אופציות אלו עלו בכ-90% מתחילת השנה. למרות שאני לא איש של מאקרו, החלטתי לקחת הימור שהוא לגמרי מאקרו. אני אנסה להסביר למה.

ניצחון במגרש חוץ

לאחרונה יצא לי לראות כמה פרקים בסדרה אמריקאית שנקראת "Storage Wars“. הסדרה עוקבת אחרי מספר אנשים שהעבודה שלהם היא לקנות תכולות של מחסנים. אם מישהו לא משלם שכירות במשך מס' חודשים על מחסן שהוא שכר, בעל המחסן מעמיד את התכולה למכירה פומבית. הקונים לא מורשים להיכנס למחסן. יש להם כמה דקות לבחון את המחסן מבחוץ ואז המכירה הפומבית מתחילה. ישנם כמה קווי דמיון בין תהליך זה לבין השקעות בבורסה. למשל, לפעמים הסחורה במחסן גלויה לחלוטין, ולכן ההימור הוא לא כזה מסובך. מה שמעניין הוא שיש אחד שכמעט תמיד מצליח לעשות יותר כסף מהאחרים. למשל, באחת התכניות פתחו מחסן שהיה מלא במכונות של אוכל ושתייה (vending machine). הסחורה הייתה גלויה ובקלות אפשר היה לראות שמדובר בסחורה חדשה לגמרי שעדיין עטופה בניילונים.

אני לא זוכר בדיוק את המספרים, אבל פחות-או-יותר הבחור חטף את הסחורה ב-1,500 דולר ומכר ביותר מ-20 אלף דולר. גם בבורסה לפעמים הכסף ממש נמצא על הרצפה וכל מה שצריך זה להתכופף ולהרים. לפעמים ההשקעות ממש ברורות, אבל משום מה, כמעט אף אחד לא אוסף את הכסף – כמו למשל מה שהיה בסאונדוויל או ב PSPI (עליה אני אדבר מאוחר יותר).

אחרי שראיתי את הפרק, ניסיתי לחשוב למה אף אחד לא ניסה לקחת את המחירים גבוה יותר. הרי אפילו לי, שאין לי בכלל מושג בדברים האלו, היה ברור שהשווי במחסן היה גבוה משמעותית מ-1,500 דולר. אז איך יכול להיות שהקונים האחרים, שזאת העבודה שלהם, לא ראו זאת?

יש לכך מספר תשובות לדעתי. קודם כל, חלק מהאנשים פשוט לא טובים בעבודה שלהם. ישנם קונים שפשוט לא מבינים יותר מדי מהחיים שלהם ואין להם באמת מושג כמה דברים עולים. אבל זה לא מסביר את כל שאר הקונים, שלרובם יש ידע לא רע לגבי העלות של מוצרים שונים. ובמקרה שלהם אני חושב שהסיבה שהם לא ניסו לקנות הייתה שזה לא התאים לרובריקה שלהם. לחלקם, למשל, יש חנות למוצרים יד שנייה, ולכן הם מחפשים מוצרים שמתאימים לחנות – רהיטים, כלי מטבח וכו'. חלק מהם אולי פשוט התעצל להרים את הסחורה או שבאותו היום הם לא הביאו משאית או סבלים וכו'. כלומר המחסן לא התאים למה שהם חיפשו, אז הם ויתרו עליו. בהתחשב בזה שבד"כ הרווח שלהם על מחסן עומד על בין הפסד של כמה מאות דולרים לבין רווח של כמה אלפים בודדים, ההחלטה לוותר על המחסן רק בכלל שהוא לא מתאים לתחום הצר של העסק שלך, נראית לי שגויה. זה קצת כמו ללכת ברחוב ולראות טבעת יהלום גדולה מונחת על הרצפה ואז לא להרים אותה כי "אני לא יהלומן ולא מבין בזה" (לצורך הדוגמה התעלמתי מכך שהמעשה הנכון זה להביא אותה למשטרה).

אני חושב שלפעמים בחיים ישנן הזדמנויות פז שפשוט צריך לדעת לקחת אותן אפילו אם הן לא ממש מתאימות לתחום העיסוק הצר שלנו. אז במקרה שלי, באמת התחום שאני מרגיש איתו הכי בנוח זה חברות שנסחרות ממש בזול – במכפילים נמוכים על ההון ו/או על הרווח. זה המגרש הביתי שלי, וזה בטח מה שאני אמשיך לעשות בשנים הקרובות. אבל… בדרכי צצה הזדמנות חד פעמית לעשות כסף מהימור על מטבעות. נכון שזה משהו שאין לי בו הרבה מושג, אבל מה שקורה ביפן הוא כל כך קיצוני, שברור לי ב-100% שהין הולך לקרוס. לא צריך להיות גאון גדול בכלכלה כדי להבין את זה. לכן, למרות שזה לא המגרש הביתי שלי, הכסף כאן מונח על הרצפה, וזאת תהיה טעות לא להתכופף.

עוד השקעה שהייתה לא טריוויאלית מבחינתי היא השורט שעשיתי על ואלי. עד אז אף פעם לא ביצעתי שורט על אף מניה, ויכול להיות שאף פעם בעתיד אני לא אעשה יותר שורט, אבל ברור לי ששוק הברזל הולך להתרסק, וזאת תהיה טעות לעמוד בצד ולא להרוויח מזה. בינתיים ואלי ממשיכה לרדת. מתחילת השנה היא ירדה בעוד 17%. הדוח של הרבעון האחרון היה חלש במיוחד. העלויות של החברה ממשיכות לטפס כל הזמן, ואם מחירי הברזל לא יעלו, החברה תדמם. לקחתי הימור על הברזל כי האמנתי שאני מכוסה הן מצד ההיצע והן מצד הביקוש. בינתיים, צד הביקוש (כלומר הביקוש לברזל) לא הולך כמו שחשבתי, והבנייה המסיבית בסין ממשיכה. אבל היצע הברזל ממשיך לגדול. לדעתי השוק הפיל את ואלי בעיקר בגלל עניין ההיצע. פתאום אנשים מתחילים לראות את כל הגידול שהולך לצאת לשוק בשנים הקרובות, ולכן הוא מעניש את חברות הכרייה. השוק, לדעתי, עדיין לא מסכים איתי על הצד של הביקוש. אבל לפי מה שאני רואה יש לנו כאן מקסימום שנתיים עד שהביקוש לברזל יתרסק (בגלל ירידה בבנייה בסין).

כיוון שיש לדעתי רק עוד שנתיים עד להתרסקות שוק הברזל, וכיוון שואלי קיצצה חזק בדיבידנד שלה, אני רוצה להגדיל את השורט באופן משמעותי. מתחילת השנה הוספתי לשורט על ואלי במחיר של 19.74$ ובמרץ שוב ב-19.1$ וב-17.25$. מה שקרה זה שבשנתיים האחרונות המניות שלי עלו הרבה ומנגד ואלי ירדה, ככה שהשורט כחלק מהתיק ירד מיותר מ-20% לפחות מ-10%. אם ואלי תחזור שוב לאזור ה-18$-19$, אני מתכנן להגיד עוד את השורט.

קטנות ויפות

בתיק שלי ישנן מספר השקעות קטנות שלא הסכמתי לחשוף את זהותן. מדובר בחברות קטנות עם מסחר דל במיוחד, ולכן אני מעדיף שלא לשתף את הקוראים ברעיונות אלו כדי לא ליצור לי תחרות. שניים מהרעיונות הגיעו אלי דרך לירון מנור מקאפרה קפיטל, תוך כדי הבנה בשעתו שלא לחשוף את שמות המניות.

שתי השקעות אלו היו רווחיות ביותר. הראשונה הייתה SEAOF. מדובר היה בחברת לוגיסטיקה שהחלה להנזיל את הנכסים שלה (שמורכבים בעיקר ממכולות). לפני מספר ימים הודיעה החברה על דיבידנד גבוה, בעקבות זאת המניה זינקה ואני מכרתי תמורת 0.078$. השקעה זו הניבה לי 62% תוך כשנה. אחרי שמכרתי, המניה המשיכה לעלות והמחיר היום כבר עבר את ה-0.1$.

חברה שנייה הייתה ALJJ – שם היה מדובר ב Tender Offer. עשיתי עליה יותר מ-10% בכחודשיים.

רעיונות מסוג זה (למה שבאפט קרה Workouts) דורשים המון עבודה, אבל הרווחים יכולים להיות יפים מאוד. כמו כן מניות אלו אינן תלויות בשוק. כלומר, התשואה שם מובטחת גם בשוק יורד. למרות שלאורך השנים השתתפתי בכמה השקעות כאלו, וכולן יצאו רווחיות ביותר, אני לא מאוד אקטיבי באיתור הזדמנויות שכאלו כיוון שהדבר כרוך בעבודה סיזיפית. צריך לעבור על המון רעיונות בכדי למצוא כמה יהלומים, ואז אחרי כמה חודשים ההשקעה נסגרת. זאת בניגוד לרוב ההשקעות שלי שמחזיקות מעמד 3-4 שנים. לכן, בגלל שאני עצלן, אני מעדיף לחפש מניות עם טווחי השקעה ארוכים יותר. אבל אם רעיון טוב מגיע אלי דרך חבר או דרך פורום, אני תמיד שמח להשקיע.

חשוב להגיד שלירון משתף אותי ברעיונות רק אחרי שהוא סיים לקנות את המניות לשותפים שלו בקרן ורק בגלל שהוא יודע שאני אשמור על חשאיות מוחלטת. אני גם מניח שאם מדובר בסחירות מאוד נמוכה, הוא בכלל לא משתף אותי. הסידור הזה עובד מצוין בשבילי. ובינתיים אני נהנה מהנדיבות של לירון.

למרות שמדובר בעבודה קשה, התחום הזה של Workouts יכול להיות רווחי ביותר, ומפליא אותי שכמות המשקעים שמתעסקת עם זה כל כך נמוכה. כנראה שאני לא העצלן היחידי.

מניה קטנה אחרת בה אני מחזיק היא Public Service Properties (סימול בלונדון – PSPI). גיליתי את החברה הזאת בדצמבר שנה שעברה. מדובר בחברת נדל"ן קטנה שנסחרה בכחמישית מההון העצמי שלה (P/B <5). המינוף של החברה לא היה גבוה מאוד, ולכן זה היה מוזר שהיא נסחרה כל כך בזול. החברה מחזיקה בעיקר נדל"ן בתחום הבריאות – בתי-אבות, בתי מחסה וכו'. תשואת השכירות על הנכסים עמדה על 8% או יותר. לחברה היו נכסים בעיקר באנגליה ובגרמניה, אבל גם מספר קטן של נכסים בשווייץ. כמו כן החברה החזיקה במספר נכסים בארה"ב אותם היא השכירה לרשות הדואר. הסיפור כאן היה ממש פשוט, וזאת חברה מהסוג שאני מכיר ומרגיש בנוח. הבעיה הייתה שהסחירות הייתה מזערית. קניתי בתחילת דצמבר תמורת 12.5 פני ואז בסוף דצמבר תמורת 14 פני. כאשר יותר משני שליש מהרכישה התבצעה ב-12.5 פני ופחות משליש תמורת 14 פני. למעשה מאז הרכישה שלי בתחילת דצמבר הייתה לי הוראת קנייה פתוחה במשך כל החודש, אבל בגלל המסחר הדליל, לא הצלחתי לאסוף. בסופו של דבר, אחרי חודש שלם שניסיתי לקנות, ההחזקה תפסה קצת פחות מאחוז מהתיק שלי. קצת מתסכל. כשאני אוסף מניות כאלו, אני מרגיש כאילו אני מרוקן אמבטיה עם כפית. מאז החברה דיווחה על מכירה של חלק מהנכסים ובעקבות כך המניה זינקה. כיום המחיר שלה כבר עומד על כ-25 פני. מה שאומר שתוך 3-4 חודשים כמעט הכפלתי את הכסף שלי.

זה לא מפסיק להדהים אותי איך תמיד אפשר למצוא מציאות. את המניה הזאת גיליתי ע"י סקרינר שהרצתי – כל המניות באנגליה עם מכפיל הון נמוך מ-0.5. יצאו לי כמה עשרות חברות, והתחלתי לעבור עליהן אחת אחת. אני לא חושב שהיה מקרה אחד שבו ישבתי על איזה שהוא סקרינר במשך כמה ימים ולא מצאתי חברה ששווה השקעה. לצערי, אני עצלן ולא עושה זאת לעתים תכופות יותר. מי שעובד קשה ויושב כל הזמן ומחפש מניות יכול תמיד למצוא מציאות כמו PSPI ולעשות הרבה כסף.

זה למעשה מה שבאפט עשה כשהוא היה צעיר (רק שאז לא היו סקרינרים ולכן העבודה הייתה קשה יותר). בעבר באפט אמר מספר פעמים שאם היה לו סכום כסף קטן (פחות מ-10 מליון דולר) הוא היה עושה יותר מ-50% בשנה. הרבה אנשים מפקפקים באמירה הזאת של באפט, אבל אני בטוח ב-100% שהוא היה מצליח. הוא היה יושב כל הזמן על סקרינרים ומוצא 4-5 חברות כמו PSPI בשנה. זה לא נורא מסובך. תוסיפו לזה שלבאפט איי-קיו גבוה מאוד, זיכרון מדהים והבנה עסקית שאין למשקיעים רבים, ודי ברור לי שהוא היה בקלות מדלג מעל ל-50% בשנה.

כיום אני מחזיק עוד שתי השקעות קטנות שאני לא מוכן לחשוף את זהותן. לגבי האחת – אני מחזיק אותה כבר די הרבה זמן והייתה לי הוראת קנייה פתוחה במשך חודשים, ובקושי הצלחתי לאסוף. לאחרונה ההשקעה החלה לעלות, אז יש מצב שאני אחשוף אותה בקרוב. ההחזקה השנייה היא החזקה חדשה, ואני עדיין בונה שם פוזיציה. אני מניח שבימים הקרובים אני אסיים לקנות ולכן אני בטח אחשוף אותה בעדכון הבא. אומנם אני לא מוכן לחשוף את שם המניה, אבל כיוון שאחת המטרות של הבלוג היא לשתף את הקוראים, אני מוכן לחשוף את הסקרינר שהרצתי כדי למצוא אותה – מכפיל הון נמוך מ-1 ותשואה על ההון גבוהה מ-15%.

בוא אלינו לים

סקרינר נוסף שהרצתי לפני יותר מחודש היה – מניות עם תשואה על ההון מעל ל-15% ומכפיל רווח נמוך מ-7. ככה מצאתי את קונרד (סימול CNRD). מדובר בחברת מספנות אשר בונה בעיקר דוברות, אבל גם ספינות לתעשיית הגז/נפט, מעבורות וספינות למשמר החופים האמריקאי. בארה"ב ישנו חוק האוסר על ספינות ששטות בין שני נמלים פנימים במדינה להיות מיוצרות בחו"ל, לכן החברה מוגנת מפני תחרות זרה זולה.

לפני מספר ימים יצא הדוח השנתי ל-2012. הרווח הנקי עמד על 20.8 מליון דולר, ההון העצמי – 101 מליון (כלומר ROE של 20%). מזומן – 55 מליון. שווי השוק היום הוא כ-140 מליון. קונרד נכנסת בקלות לרובריקה של "חברה מעולה וזולה (אבל לא סופר זולה)". השווי ההוגן שלהם הוא לפחות פי 2, ולדעתי אפילו פי 3. קניתי את המניות תמורת 21$, 21.25$, 22.2$ ו 22.25$.

קונרד עלתה אצלי ברדאר כבר כשהיא נסחרה באזור ה-19$. רק שאז לא היו לי מזומנים, ולכן נאלצתי לעמוד בצד ולראות אותה עולה. רק בפברואר נכנס לי מספיק כסף בשביל להתחיל לקנות. כיום המניה תופסת משהו כמו 4% מהתיק שלי – שזה ממש קצת מדי בשביל חברה כזאת. עשיתי כאן טעות גדולה שלא בניתי פוזיציה גדולה יותר. אני מקווה שהשוק ייתן לי הזדמנות להוסיף.

אחרי שהתחלתי לקנות את המניה שיתפתי חלק מהחברים שלי ברעיון. ביניהם, סיפרתי גם לעמיחי. למי שזוכר, לעמיחי יש את זכויות היוצרים על השקעה אחרת שלי שהצליחה מאוד – פינסבורי (סימול באנגליה FIF). דקות אחרי ששלחתי לו את המייל על קונרד, הוא החזיר לי מייל שהוא כתב לי מזמן בו הוא סיפר לי על קונרד. עמיחי קנה מניות של החברה כשהיא נסחרה מתחת ל-10 דולר והוא סיפר לי עליה כשהיא הייתה רק ב-10-11 דולר. משום מה לא בדקתי את הרעיון הזה אז ושכחתי ממנו לגמרי.

העצלות שלי עולה לי בהרבה כסף.

פעולות אחרות בתיק

טעות דומה לטעות שעשיתי בקונרד הייתה בדארט-גרופ (סימול בלונדון DTG). גם שם הייתי צריך לבנות פוזיציה גדולה יותר. הרבעון תיקנתי חלקית את הטעות והוספתי מניות תמורת 1.28 פאונד.

בינואר קניתי עוד קצת כתבי אופציה של וולס-פארגו (סימול WFC-WT) תמורת 10.65$ ו-10.66$. בפברואר תמורת 11.12$ ועוד קצת תמורת 11.36$ ובמרץ תמורת 11.65$.

אחרי שדיללתי קצת את האופציות שהיו לי בגולדמן-זאקס, החלטתי לפתוח פוזיציה דומה בוולס-פארגו. כבר יש לי קצת ליפים לינואר 2014 עם סטרייק של 35$. לדעתי השוק מפספס לגמרי כמה גבוהים עומדים להיות הרווחים של הבנק מפה והלאה, ולכן החלטתי לבנות פוזיציה בגודל של כ-2% מהתיק באופציות קול של וולס-פארגו לינואר 2015 עם סטרייק של 45$. קניתי תמורת 0.77$ ו-0.75$.

בנוסף קניתי כתבי אופציה של ג'יי-פי-מורגן (סימול JPM-WT) תמורת 14.59$ ויום לאחר מכן תמורת 14$ (תודה למר שוק שהפיל את השוק בדיוק כשהייתי קצת נזיל).

דוחות ודיווחים

סטיוארט (סימול STC) יצאה עם דוח שנתי טוב מאוד לדעתי, אבל מר שוק לא הסכים איתי והפיל את המניה. הרווח לפני מס ב-2012 עמד על 89 מליון דולר. אם הפסדי הביטוח מסך הכנסות הביטוח יירדו ל-5% (ואני די בטוח שזה ייקרה), רק זה יעלה את הרווח לפני מס בעוד 52 מליון דולר. אפילו אם נתעלם משיפור בשוק הנדל"ן, הרווח הנקי של סטיוארט יגיע לאזור ה-90-100 מליון דולר. מה שאומר שהמניה צריכה להיסחר לפחות פי 2 ממחירה היום.

שון הו טק (סימול בהונג-קונג – 219) הרוויחה בערך 170 מליון דולר לפני הערכת שווי של הנכסים שלה. מה שאומר שהיא נסחרת במכפיל רווח של 5. פשוט מגוחך. וזה עוד לפני שכל המלונות שלה פעילים. אם לא הייתי מפחד מהבועה בסין, הייתי בונה פה פוזיציה של 10%. בינתיים אני מסתפק בפוזיציה של כ-1%.

פינסבורי מכרה את חטיבת הלחמים-ללא-גלוטן שלה תמורת 21 מליון פאונד. זאת החטיבה הפחות רווחית של החברה. למי שלא זוכר, קניתי את מניות החברה כששווי השוק שלה עמד על 12 מליון פאונד. עכשיו החברה מוכרת חטיבה אחת בכמעט פי-2 מאשר אני שילמתי עבור כל החברה. זה רק מראה עד כמה פינסבורי הייתה זולה. הדוח החצי שנתי שלה יצא לקראת סוף מרץ, והוא הצביע על רווח נקי של כ-33 פני למניה – וזה עוד החצי הפחות רווחי. החצי השני של השנה הפיננסית תמיד טוב יותר, כיוון שעוגות נמכרות טוב במהלך חג הפסחא.

גם לאנטרפרייז אינס (סימול בלונדון – ETI) מגיע לזכות בחדשות טובות מדי פעם – הפרלמנט הבריטי הוריד השנה את המס על הבירה. זמן לצאת ולחגוג!

אני רוצה להזכיר לקוראים שהבלוג הזה מיועד לתעד את ביצועי ההשקעות שלי, ולחלוק מניסיוני כמו גם מהטעויות שלי. אני לא ממליץ על אף אחת מהמניות המוזכרות כאן. כמו כן, אני עלול למכור (או לקנות) מניות זמן קצר לאחר שקניתי (או מכרתי) אותן, וזאת מבלי לדווח על כך כאן.

תחילת השנה..      ..רבעון שני

פורסם בקטגוריה מניות. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.
Subscribe
Notify of
guest
61 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
ערך מוחלט
11 years ago

תודה על הדיווח המפורט והמעניין כהרגלך.
CNRD – זו אחת המניות שמסתובבת ב"קהילת הערך" כבר זמן מה, יצא לי כבר לקרוא עליה מספר פעמים בבלוגים שעוסקים בהשקעות MICRO CAPS.
כמו כן היו גם כמה פוסטים בנוגע אליה בVIC:
הראשון בתחילת 2010 – בשווי 45 מ'
http://www.valueinvestorsclub.com/value2/Idea/ViewIdea/27895
והאחרון בתחילת 2012 – בשווי 98 מ'
http://www.valueinvestorsclub.com/value2/Idea/ViewIdea/63344

בכל אופן בהחלט נראית כאופציה מעניינת..

ואם כבר בנושא חפירות אחרי רעיונות השקעה, בנוסף לסקרינרים ולמי שיש זמן שווה להקדיש כמה שעות בשבוע לסקירה של הרעיונות בVIC.

דני
דני
11 years ago

מעניין איך כל פעם קורה שברגע שאני שומע על רעיון השקעה כלשהו אני מתחיל לשמוע אותו מהרבה כיוונים במקביל.
מצגת שפורסמה לפני חודש לגבי קונרד:
http://motiwalacapital.com/blog/idea-presentation-to-small-cap-investing-summit-2013/

איתי
11 years ago

עדו, לגבי FIF, החברה מכרה את חטיבת הגלוטן שלה וזהו סגמנט שאחראי על רק 25% מהכנסות כל החברה בחציון האחרון ב 21M פאונד. (על שווי שוק של 32M פאונד).
כלומר, זה מרמז כמה שווה החברה שאחראית על שאר 75% מהכנסות החברה…

איתי
11 years ago

עדו, איזה סקרינר אתה משתמש עבור המניות בלונדון? יש לך לינק?

שי
שי
11 years ago

עדו, עד כמה אתה סומך על מהימנות הנתונים בדו"חות שון הו טק ? ובלי קשר האם רמת הוצאות המימון של החברה סבירה ביחס להיקף החוב שלה ?

עמיחי
עמיחי
11 years ago

עדו, למה בכלל להתעסק עם מניות באחוזים זניחים? אני שואל כי אני כבר ויתרתי מזמן על הסיפור. הגעתי למסקנה שזה אותה השקעת זמן כמו השקעה גדולה אבל תרומה משמעותית לתיק זה לא ממש נותן. אני כבר לא בונה פוזיציות קטנות מ5% אלא אם זה משהו שיכול לעלות בסדר גודל בסיכון גבוה וגם אז אני בטח אשקיע אולי 1-2%.

יש כאן כמובן את האפקט הלימודי בניתוח מצבים\עסקים אפילו אם התמורה העכשווית היא זניחה יחסית- צבירת ידע וניסיון כזה שווה לטווח הארוך המון כסף.

איתי
11 years ago

עדו, במבט חטוף PSPI זולה בנטרול ההפסדים שלה כתוצאה משערוך הנדל"ן שברשותה. מי מבטיח שערך הנדל"ן לא יירד בהמשך? ובנוסף, יש לחברה בעיה להעלות שכ"ד באחזקות שלה במדינות אירופה הסוציאליסטיות, לא?

רועי
רועי
11 years ago

"אבל זה די ברור שהתשואות יתחילו לרדת"

למה?

ארן
ארן
11 years ago

עדו,

בקשר למכירה הפומבית שהזכרת, רציתי לציין שזה לא כל כך פשוט.

בחודש האחרון השתתפתי בכמה מכירות פומביות, בנסיון להרחיב את הדברים שאני מוכר.
סביר מאד שגם אני הייתי מוותר על הקניה של המכונות הנ"ל. ואני אסביר לך מה הרציונל.
בשוק שאני מוכר (דברים שקשורים למחשבים) אני מכיר די טוב את השוק, ויכול להעריך בכמה דקות אם עסקה מסויימת היא טובה או לא, אני גם יודע איך לבדוק מה הקצב מכירה של מוצר מסוים וכך להעריך כמה זמן יקח לי לגמור את המלאי שלי. בנוסף כשאני קונה סטוק יש לי בד"כ אסטרטגיית יציאה.

אם הייתי נצב מול המכונות הללו השאלה הראשונה שהייתי שואל את עצמי זה איך אני מוכר את זה הלאה. סביר שהייתי מגיע למסקנה מהירה שאני לא יודע. ובנקודה הזו הייתי עוצר ולא מנסה לקנות את המכונות הללו.
רק בתור דוגמא, ממה שאני יודע רוב המכונות האילו שייכות לחברה גדולה שהיא זו שבעצם אחראית, והחנות/מקום שבו המכונה נמצאת בעצם רק חוכרת את המכונה. ושוב בתיאורה אפשר למכור הכל באיביי. אבל השינוע של מכונה כזו יכול להיות מאד בעייתי, ולמרות שאני יודע איך הייתי משנע מכונה כזו, לא מן הנמנע שהייתי מוותר כי זה חתיכת תיק לשנע מכונה כזו.

שי
שי
11 years ago

עדו,

כמה שאלות בעניין שון הו טק ברשותך.

1. לאור שווי השוק של MAGNIFICENT לעומת שווי השוק של SHUN האם ניתן/כדאי לבצע אסטרטגיה של לונג שורט וע"י כך לנטרל את החשש שלך מכלכלת סין ?
2. האם הדיסקאונט בשווי השוק של SHUN לעומת שווי השוק של MAGNIFICENT היה היסטורית ברמות דומות/אחרות ?
3. באופן תיאורטי אילו SHUN תרצה לממש את החזקתה ב MAGNIFICENT יש לך הערכה מה תהיה חבות המס שלה ?

שי
שי
11 years ago

למה הדבר הנכון לשון הו טק לעשות זה לקנות את חברת הבת שנסחרת במחיר הרבה יותר גבוה ? אם כבר נראה לי הרבה יותר נכון לשון הו טק לעשות בייבק של מניותיה או לחילופין לבעל השליטה בה לנסות לקנות את הציבור בשון הו טק.

שי
שי
11 years ago

תודה עידו. אותי בעיקר מעניינים הנתונים התפעולים של הנכסים המניבים (כולל המלונות כמובן). חשוב לי כמובן לנסות להבין עד כמה הגיוני שהחברה תוכל לשמרם/לשפרם לאורך זמן. אני אבדוק. ראיתי שמגניפיסנט מפרסמת נתונים חודשיים על התפוסה וההכנסה פר נכס.

שי
שי
11 years ago

טוב לאור מבנה ההחזקות בחברות בקבוצה נראה שמבחינת הבעלים הצעד המתבקש (והזול ביותר) הינו לרכוש את הציבור בחברת ההחזקות של שון הו טק. אם אני מבין נכון הוא מחזיק בה71.2%באמצעות חברות בשליטתו ובנוסף מגניפיסנט מחזיקה בה 20.6%, דהיינו בציבור יש רק 8.2%.
אני מניח שעם סכום של פחות כ 8 מ' דולר ארה"ב הוא יצליח לעשות זאת.
השאלה היא האם יש לו יכולת פיננסית. יכול להיות שבחברות הפרטיות שלו הוא ממונף, לך תדע.

Yaniv U.
11 years ago

ראשית, ברכות לעדו על הרבעון המדהים!

בקשר למגניפיסנט, כמובן שתלוי איך מסתכלים אבל החברה נסחרת בפחות מחצי מההון. למגניפיסנט אסור לשערך כלפי מעלה את הערך של המלונות והם כתובים בספרים לפי עלות פחות פחת. השווי הנכסי הנקי של החברה הוא באזור ה-10 מיליארד דולר אם נסתכל על שווי השוק (אליבא מעריכי השווי) של נכסי החברה. כמובן שהסתכלות כזאת תגדיל עוד יותר את הדיסקאונט ברמה של החברה האם.

בעבר בדקתי במספר נקודות ומצאתי שתמיד יש דיסקאונט דיי גדול בין החברה האם למגניפיסנט, אני לא זוכר את המספרים כרגע אבל זה היה משמעותי ודיי קבוע. אתה יכול לעשות ניסוי ולעשות "חלון" בגודל שנתיים ביאהו ולשים את שתי המניות על גרף אחד ואז להזיז את החלון ולראות כמה תקופות אתה רואה שכל אחת מהן מבצעת טוב יותר, אתה תראה שלמעט האנומליה ביולי 2007 מגניפיסנט מבצעת טוב יותר ברוב המכריע של התקופות. לאחרונה הדיסקאונט גדל. כשאני החלפתי, מגניפיסנט היתה באזור ה 28 סנט ושון-הו באזור דולר. היום מגניפיסנט ב 0.45 ושון הו ב 1.5 הבדל של 10 אחוז בתשואה לטובת מגניפיסנט מה שעוד יותר הגדיל את הדיסקאונט וכמובן שיש דיבידנד במגניפיסנט אבל אין בשון-הו.

כמובן שבשון-הו, בגלל הדיסקאונט הגדול יותר יש יותר פוטנציאל שיקרה משהו (הפיכה לפרטית, "דיבידנד בעיין" של האחזקות באופן פטור ממס וכו), אני לא רואה טריגר לזה אבל זה יכול לקרות בלי התראה.

שי
שי
11 years ago

עידו/יניב אתם יודעים במקרה האם שיעור התפוסה הגבוהים מאוד שהחברה מדווחת עליהם במלונותיה אופייניים לאזור בו הם ממוקמים ? נראה שבתי המלון בישראל יכולים רק לחלום על שיעור תפוסה שכאלה.

Yaniv U.
11 years ago

שי, שיעורי התפוסה שהחברה מדווחת עליהם אופיינים למיקום. אתה יכול לעקוב אחר פרסומים של משרד התיירות של הונג קונג שנותן ממוצעים לכל התעשייה ולהשוות. אין מה להשוות את הונג קונג לישראל מבחינת דרישה לחדרים בבתי מלון ותיירות נכנסת. הנה דוגמה לדוח לא עדכני עם שיעורי תפוסה:
http://www.investhk.gov.hk/zh-hk/files/2012/02/en_sector_th_hotel.pdf
וזה לכלל הסקטור. המלונות של החברה ממוקמים במקומות טובים מהממוצע…

אסא
אסא
11 years ago

עדו,
ברכות על התשואות המדהימות.
אם תמשיך בדרך הזו יהיה לך קשה מאוד ״להצליח״ להידבק ליעד של 22% תשואה ממוצעת לשנה שהצבת לעצמך בתחילת הדרך. אתה הולך ומתרחק משם לכיוון ה-40% …
ראה הוזהרת!
(-:

איתי
11 years ago

עדו, שאלה לגבי PSPI:
אני מבין שהחברה לא אמורה לשלם מס כי היא מפסידה כתוצאה משעורכי הנדל"ן בשברשותה. כתוצאה מההפסדים האלה היא אמורה ליצור מגן מס כחלק מהנכסים שלה במאזן.

אם ככה, למה בעמוד 7 בדוח רווח והפסד החציוני יש income tax expense של 1.395M שמגדיל את הרווח? לא שזה כ"כ משנה את התמונה של הרווח (או ההפסד של החברה במקרה הזה בגלל הפסדי הנדל"ן) אבל למה לחברה יש הכנסת מס? אשמח אם תוכל להבהיר את העניין.
בכלל, לפי המאזן יש לחברה יותר התחיבויות למס נדחה מאז נכסי מס נדחה. איך זה מסתדר כל זה?

איתי
11 years ago

עדו, תודה על התשובה.
אז מבלי לבדוק שוב ולהבין את הדקויות, אם לחברה יש רווח בדוח רווח והפסד שמוגדר כ income tax expense, אפשר להניח שהוא לא יהיה קיים כי בעתיד החברה תשערך מחדש את הנכסים (בשאיפה) למעלה?
ואפשר יהיה להניח שהם ישלמו מס לפי שומת המס ב UK?

איתי
11 years ago

עדו, אם ככה PSPI תצטרך לשלם בשנה רגילה מס על הרווחים שלה ולהפסיק להנות מהכנסות מס כתוצאה משערוך למטה של הנכסים שלה, נכון?

איתי
11 years ago

עדו, בזמנו כתבת על סאונדוויל שהנכסים שלה מחושבים לפי מכפיל של 20-25 על דמי השכירות השנתיים.
לפי אותה לוגיקה, פה ב PSPI אם השכירות החצי שנתית היא 8.8M והיא עושה 8% תשואת שכירות, אז לפי זה אפשר לשערך את הנכסים שלהם ב 220M ואחרי התחיבויות של 163M, זה יוצא הון של 57M, כלומר פי 2 מהשווי שוק הנוכחי שלהם.

איתי
איתי
11 years ago

כלומר, זאת בהנחה שאתה נותן מכפיל 12.5 על כל הנכסים שלהם ולא רק על ה investing properties שלהם…

ברק ה
ברק ה
11 years ago

היי עדו,
ראיתי שאתה מעדכן את הטבלא עם הצפי להיצע ה – IO.
הכנתי טבלה דומה, התוצאה אצלי היא תוספת יותר משמעותית בשנת 2013.
ישנם פרויקטים גדולים, למשל של חברת African Minerals אשר תוסיף 20mtpa מאמצע שנת 2013.

לפי שיחת הוועידה של שנת 2012 מנכ"ל BHP:
" in this year – our expectations are…
There’s 100 million tonnes of capacity in iron ore that is coming on, and pretty definitively coming on seeing who’s building it, who’s supplying it and so on. These are projects are well advanced."

ברק ה
ברק ה
11 years ago

פורטיסקיו: תוסיף 15 ב – H1 ולפי תנאי השוק עוד 40 ב – H2.
Citic: היו בעיות בפרויקט שלהם, אני חושב שהם יפיקו משהוא כמו 5 ויעלו בהמשך.
Atlas Iron: יוסיפו עוד 6.
Gindalbie: הוסיפו כבר 10 (המכרה נפתח רשמית אתמול)
הודו: דיברו אתמול על תוספת אפשרית של עוד 30 (פתיחת מכרות ב – Karnataka)

האיכות של African Minerals היא 58%. אבל יש להם תכולה נמוכה של סיליקה מה שנותן פרימיום על המחיר.

יש הרבה חברות שכל אחת מהן מוסיפה קצת. אני אעלה את הטבלה שלי מאוחר יותר (בינתיים יש לי רק את התוספת של 2013).

צריך לקחת בחשבון שהרבה חברות מכריזות על פרויקטים ובסוף לא מממשות או דוחות אותם.
אבל הפרויקטים של 2013 קרוב לוודאי יתממשו.

אורי
אורי
11 years ago

עידו
למה לא לקנות פוטים על VALE לינורא 2015?
צריך הרבה פחות נזילות

@עדו מרוז

אסא
אסא
11 years ago

אורי,
לשורט לא צריך נזילות. מקבלים כסף.
והפוטים לדעתי יקרים.

אודי
אודי
11 years ago

שלום עידו,

פוסט מצוין. המשך בדרכך הברוכה.
יש לי שאלה לגבי הברוקר איתו אתה סוחר במניות בלונדון, במיוחד מניות כנו PSPI ן FIF.
יש לי חשבון ב HSBC בהונג קונג (אני גר שם) אך איני יכול לסחור בו במניות באנגליה. גם אם אפתח חשבון HSBC באנגליה (בתור תושב הונג קונג שאינו אזרח בריטניה) אין לי אפשרות לסחור שם. אני זוכר שבעבר אמרת שהברוקר שלך למסחר בלונדון הוא HSBC. האם תוכל להבהיר?

תודה רבה

רועי
רועי
11 years ago

השורט על VALE הוא לחלוטין רק בהתייחס לחברה עצמה או שיש פה גם גידור מסויים נגד נפילה כללית של השוק? כלומר, האם לגידור כזה יש משקל מסויים בהחלטה לבצע את השורט?

מיקי
מיקי
11 years ago

עדו שלום,
ברכות על הרבעון המדהים.
אני רושם לעצמי תמיד לבדוק לעומק את המניות שלך כי אתה כמעט תמיד לא מפספס. התחלתי להסתכל על PSPI ורציתי לשאול שאלה על המאזן שלהם. על פי הדו"ח האחרון שלהם (שאגב נכון לאמצע 2012 ומאז קרו המון דברים), יש להם התחיבויות מס נדחה של 16.4 מליון פאונד (באור 12 בדו"ח). איך שאני מבין את זה בגלל שזה מופיע תחת התחיבויות הם צריכים מתישהו לשלם את זה בפועל, לא? הנקודה שלי היא שזה לא נראה כמו מגן מס כפי שאיתי אולי הזכיר למעלה. מצד שני זו לא התחיבות שוטפת אז אולי מדובר במס נדחה כתוצאה משיערוך למעלה של נכסים?

מיקי
מיקי
11 years ago

עדו, תודה על התשובה,
אכן הביאור הזה מסדיר את העניין.
תודה גם על הגילוי הנאות לגבי המחשבה למכור את האחזקה. מבלי להיכנס ספציפית לגופו של עניין לגבי מניה זו או אחרת, אם אתה, באופן כללי, לא "מאושר" ממכפיל הון של 0.5?
שוב, אני מבין שבכל מקרה צריך לבחון הרבה מאוד פרמטרים, ולא רק מכפיל הון, אבל ציינת כאן כמה פעמים שמכפיל של 0.5 לא מהווה מרווח ביטחון מספיק בשבילך. ברשותך, אשמח אם תרחיב קצת על הסיבות לכך, או ברשומה נפרדת.

יהונתן
יהונתן
10 years ago

עדו,
לא מזמן הגעתי לבלוג שלך, ומאז אני מחכה לכל פוסט חדש…
שאלה לגבי דארט-גרופ (או אולי שאלה כללית) – איך הגעת למסקנה שהיית צריך לבנות פוזיציה גדולה יותר? האם אתה עשית הערכה של DCF ומצאת שהפער בין השווי למחיר גדול יותר מאשר בפוזיציות אחרות?

רועי
רועי
10 years ago

" בארה"ב ישנו חוק האוסר על ספינות ששטות בין שני נמלים פנימים במדינה להיות מיוצרות בחו"ל, לכן החברה מוגנת מפני תחרות זרה זולה."

היה איזה יתרון תחרותי שמצאת גם ל PSPI או זה היה רק כמותי?

איתי
10 years ago

עדו, האם אתה עדיין מחזיק בפורד?

שי
10 years ago

עידו שלום,

כמו תמיד כיף לקרוא את פוסטים שלך.
אני עוקב כמה זמן אחרי חברה מאוד מעניינת בתחום הביטוח, HIG.
לחברה יש מכפיל הון מאוד זול, כמו כן החברה עשתה מהפך ומראה שיפור אמיתי במדדים התפעולים.
בשילוב עם המחיר הזול של הוורנט שלה, נראה שהיא בין השקעות היותר אטרקטיביות במגזר הפיננסי היום.

אשמח לשמוע גם את דעתך עליה.

אמיר
אמיר
10 years ago

עידו,

עוד לא היה לי זמן לקרוא לעומק את הרבעוני של VALE,
אבל על פניו – משהו מאד מוזר לי בדוח הזה.
1. הצמצום בהוצאות התפעוליות נראה לי חד מדי, איך אפשר לחתוך שליש מהוצאות ההנה"כ ומכירה תוך רבעון בלי שיהיו לזה עלויות חד-פעמיות אדירות?

2.הקיטון של יותר ממיליארד ריאל בלקוחות (לעומת עליה בהכנסות) נראה קצת מוזר בהתחשב בגידול במכירות. או שפתאום הם יודעים לגבות יותר טוב, או שמישהו התאמץ לחתוך בהון החוזר כדי להציג מאזן חזק יותר מבחינת מזומנים.

3. הוצאות הקאפקס האדירות ממשיכות, בלי שום פרופורציה להוצאות הפחת. על מה הולכים הסכומים האדירים האלה?? 7.5 מיליארד רק ברבעון האחרון. החברה רשמה הוצאות קאפקס של 92 מיליארד ריאל מתחילת 2010 מול 20 מיליארד פחת בלבד!

אמיר
אמיר
10 years ago

http://www.bloomberg.com/news/2013-01-23/vale-argentine-potash-project-suspended-indefinitely.html

אגב תשואה נמוכה על ההשקעות, לא ממש ברורה לי הסיבה שהפרויקט נעצר, אבל די ברור שהרבה שנים יעברו עד שייכנס תזרים חיובי מהפרויקט הזה

אמיר
אמיר
10 years ago

קראתי את התמלול של שיחת הועידה. אני חייב להגיד שלמרות שהיו לא מעט שאלות בנושא הירידה החדה בהוצאות, לא ממש קיבלנו תשובה חד משמעית לשאלה איך הן היו כל כך חדות, וממה *בדיוק* הן נובעות (פיטורים, הובלה, עצירת פרויקטים…). אני נוטה להאמין שואלה חברה מספיק גדולה ושרואי החשבון המבקרים שלה מספיק רציניים כדי שלא נגלה שמדובר פשוט בשינוי מדיניות לגבי היוון הוצאות לפרויקטים – אבל באמת שאני כבר לא יודע במה להאמין.

לגבי שאר השאלות, בדבר אחד אני מצדיק את ההנהלה – והוא שהמשקיעים דווקא כן מעוניינים בחשיפה למחירי המתכות שהחברה כורה, ולכן אין טעם להתקשר בעסקאות גידור עתידיות לגבי מחירי עופרת הברזל. לגבי הפרויקט שנעצר בארגנטינה, התשובה של הסמנכ"ל האחראי נשמעת די אובדת עצות (יש לנו עוד הרבה פרויקטים בקנה, אבל אין לנו Plan B), כך שלא נראה שהחטיבה הזו תייצר ערך אמיתי בתקופה הקרובה.

אני מאמין שעכשיו הכל שאלה של תזמון. פיצוץ הבועה הסינית בשנה הקרובה, ובעקבותיה ירידה חדה במחירי עופרת הברזל (שהנהלה החברה בטוחה מסיבה כלשהי שלא יירדו מתחת ל-110$ לטון למרות עודף ההיצע), עלולים לדעתי באמת ובתמים לסבך את ואלה במצוקה תזרימית ובבעיית הישרדות אמיתית. המשך צמיחה בסין של עוד שנה-שנתיים-שלוש עשוי לעזור "להציל" את החברה, שכן עד אז תמהיל ההכנסות עשוי להיות קצת מאוזן יותר והשפעת הירידה במחירי הברזל אולי תהיה דרמטית מבחינת הרווחיות של החברה, אבל עדיין תאפשר לה לשרוד.

All eyes to china

יהלי
יהלי
10 years ago

עדו, למה ווסטרן משלמים כל כך מעט מס?

יהלי
יהלי
10 years ago

אז יש עדכון חדש על האחזקות? 🙂

מתן
מתן
10 years ago

ראשית, ברכות על הרבעון המוצלח, מאחל לכולנו עוד הרבה כאלה.

בנוסף עוד כמה נק' מעניינות לדעתי על קונרד, שלא ציינת ברשומה:
1. החברה הגישה בקשה לפיצויים בגובה 22.6 מיליון (לפני מס) בעקבות האסון של BP במפרץ מקסיקו. ע"פ החברה הם יקבלו תגובה לדרישה בחודשים הקרובים, הבקשה לא קיבלה ביטוי בדוחות הכספיים. אם וכאשר, זה אמנם רווח חד פעמי, אך עדיין כמות יפה של מזומנים לקופת החברה.

2. חומר גלם עיקרי אשר משמש את החברה לבניית סירות\דוברות הינו פלדה. כמובן שככל שמחיר הפלדה העולמית ירד כך החברה תרוויח ע"י הורדת ע. המכר (COGS). בהמשך לפוסטים ואזכורים באתר על ואלי וסין, הנתון הזה עשוי לשחק לטובת החברה בעתיד הקרוב.

3. חלק מהותי מהכנסות החברה תלוי בפעילות הנפט\גז במפרץ מקסיקו. למען האמת אין לי יותר מדי ידע או הבנה בנושא, אך מבדיקה של תחזיות ה"מומחים" – השנים הקרובות הולכות להיות שנות שיא בפעילות בתחום במפרץ. הסיבה קשורה בתנאים אקולוגים ובנוסף להתאוששות המפרץ מאותו אסון ב-2010 שבגינו החברה דורשת פיצויים. כמובן שלא הייתי ממליץ לאף אחד לשים את הכסף שלו בהתאם לתחזיות של מומחים, אבל לדעתי אלו לכל הפחות חדשות שאינן רעות לחברה ולעסקיה.

איתי
10 years ago

עדו, יש מניעה לבצע שחלוף של האופציה של GS לארוכות יותר וזולות יותר? (מלבד אולי תשלום מס)

לדוגמא, האופציות של ינואר 2015 עם סטרייק של 240$, כלומר עליה של 43% בלבד ממחיר המניה היום. לא בשמיים.
אם המניה תגיע ל $300 במקרה כזה, אז הרווח יהיה (אם נחזיק בפקיעה) 60$ ליחידה בעלות של כ 2.5$ בלבד. זה לא עדיף למלהחזיק כרגע את האופציות שפוקעות עוד חצי שנה?…

ערן
ערן
10 years ago

עליה של 43% זה לא בשמים?
כשמתחילים לחשוב כך ועוברים ממניות לאופציות זה שלב קצר חפני שמפסידים הכל