תיק המניות בספטמבר 2010

זוכרים שבחודש שעבר כתבתי שהפסימיות של המשקיעים הגיעה לשיא חדש ממרץ שנה שעברה? כמו כן כתבתי שזה סימן מעודד כי הזמן לקנות מניות הוא כשכולם פסימיים.

אז הנה הגיע חודש ספטמבר והבורסה האמריקאית עלתה. למעשה זה היה חודש ספטמבר הכי טוב מזה 71 שנה!

מה שמראה שוב שבעולם ההשקעות כדאי ללכת נגד הזרם. כשכולם פסימיים והעיתונים מלאים בנבואות זעם – זה הזמן להיות אופטימיים (או לפחות לא להצטרף למקלת הפסימיים).

ההתנהלות של העיתונים הכלכליים בארץ מאוד מאכזבת אותי. בעבר היו מספר כתבות בדה-מרקר (של מירב ארלוזורוב בין השאר) על כך שהציבור לא מרוויח מהבורסה בגלל שהוא כל הזמן נכנס ויוצא, ולא מצליח להשקיע לטווח ארוך. אבל האם לדה-מרקר ולגלובס אין חלק באחריות לכך שהציבור נלחץ כל שני וחמישי?

האם זה באמת תפקידה של העיתונות הכלכלית לצטט שלוש פעמים בשבוע את רוביני ופעם בשבוע את מרדיט וויטני?

בסוף אוגוסט קיבלתי מכתב מקרוב משפחה שלי ששאל אותי האם באמת כדאי להכניס כסף לבורסה כיוון שכל המומחים מנבאים נפילה של 50% בשוקי המניות. קרוב המשפחה הזה מנוי לעיתון דה-מרקר, ואני בטוח שהוא קיבל את הרעיון של נפילת שוקי המניות מעיתון זה. לרוב האנשים אין את הזמן (או את הרצון) לבצע בדיקת עומק לכל הנביאים והמומחים שמצוטטים בעיתונים. כך שאם כתוב בעיתון שמרדיט וויטני ניבאה את המשבר, הם יאמינו לכך (למרות שזה לא נכון).

האם העיתונות הכלכלית באמת צריכה לשמש במה לנביאי השקר?

האם לא היה עדיף שהם יבזבזו דיו על נושאים חשובים יותר?

עכשיו כשגמרתי להתלונן, הנה התשואות של המדדים השונים:

מתחילת השנה DIA עלה ב-5.2%, SPY עלה ב-3.9% ההאנג-סנג עלה ב-4.9% והתיק שלי עלה ב-25.9%.

התיק הממונף שלי ירד ב-3.2% (בגלל וולס-פארגו), כך שאם הייתי מחשיב גם את התיק הממונף, התשואה שלי הייתה נמוכה יותר.

דוחות ודיווחים

החודש היה שקט מאוד ללא שום דוח כספי.

באחד העיתונים בהונג-קונג הייתה ידיעה שסאונדוויל (סימול 878) ביקשה לפני מספר חודשים אישור לבניית בית-מלון במקום הנכס ברחוב Hing Wan. החברה מחזיקה את הנכס כבר מספר שנים, וזה יהיה נחמד אם היא תפתח אותו סוף סוף. הבקשה היא לבניית מלון בן 25 קומות (לעומת הבניין הנוכחי של 5 קומות)

הבניין ברחוב Hing Wan

בינתיים מספר התיירים שמבקרים בהונג-קונג ממשיך לשבור שיאים. אלו חדשות טובות מאוד להחזקות שלי בבתי-מלון – קרי אסיה-סטנדרט (סימול 129) ושון-הו-טק (סימול 219). אבל גם לסאונדוויל כיוון שתנועת תיירים ערה תעזור לדמי השכירות שהיא מקבלת. שימו לב שאוכלוסיית הונג-קונג עומדת על כ-7 מליון תושבים (בערך כמו ישראל), אבל היא מקבל יותר תיירים בחודש מאשר ישראל מקבלת בשנה. מכאן ניתן להבין את התרומה החשובה של התיירות לכלכלה ההונג-קונגית. מה גם שבעוד התיירות להונג-קונג היא בעיקר תיירות-שופינג, התיירות לארץ היא בעיקרה צליינית.

עסקי הרדיו בארה"ב ממשיכים להתאושש, כאשר באוגוסט נרשמה עלייה של 7% בהכנסות התעשייה ביחס לשנה שעברה. בנוסף לכך, עונת הבחירות המתקרבת תבטיח הכנסות גבוהות יותר מפרסום ברבעון הרביעי ביחס לשנה שעברה. הנה ציטוט מתוך כתבה בכלכליסט:

באופן מסורתי, כ־75% מהיקף הפרסום הפוליטי בבחירות האמצע יוצאים לדרך ב־30 הימים האחרונים של הקמפיין", מסביר איוואן טרייסי, אנליסט בקמפיין מדיה אנליסיס גרופ. "זו הולכת להיות פוליטיקה מחוף לחוף ומקיר אל קיר בטלוויזיה וברדיו בסתיו הקרוב", הוא מזהיר.

גם באפט רואה שיפור בעסקים אצל חברות הבת שלו והוא שולל את האפשרות של מיתון נוסף בארה"ב. ההבדל בין באפט לבין נביאי השקר הוא שבאפט מבסס את ההערכות שלו על הביצועים של החברות שלו. זה לא אומר בהכרח שהוא צודק, אבל אם הוא אומר שיש שיפור (אם כי אטי) בביצועים של חברות הבת של ברקשייר, אז זה אומר הרבה לגבי הכלכלה האמריקאית, כיוון שחברות הבת של ברקשייר מתעסקות במגוון מאוד רחב של תחומים – משוקולדים ועד לבתים טרומיים, מרשת מזון מהיר ועד למטוסים פרטיים.

פעולות בתיק

חודש פסיבי לגמרי מצידי. בתיק הרגיל שלי לא בצעתי שום פעולה. בתיק הממונף שלי קניתי קצת מאוד מניות של חברה קטנה.

אני מעדיף בינתיים שלא לחשוף את ההשקעה הזאת בגלל שיש סיכוי שאני אוסיף עוד למניה הזאת בחודשים הקרובים. כמו כן, כיוון שמדובר בחברה מאוד קטנה עם מחזור נמוך, אני מעדיף שלא תהיה לי תחרות בקנייה של המניה.

ההשקעה שלי במניה זו היא קצת שונה ממה שאני עושה בד"כ. זאת השקעה מהסוג שבאפט נוהג לכנות "Work outs" (למישהו יש רעיון לשם עברי?). מדובר בחברה שהולכת להירכש ע"י חברה אחרת. מחיר הרכישה עומד על יותר מפי 2 ממחיר המניה ביום ההודעה על הרכישה. המניה כמובן זינקה בעקבות ההודעה, אבל עדיין נשאר פער בין מחירה כיום לבין מחיר הרכישה. פער די גדול למען האמת – של כ-18%. כיוון שהעסקה אמורה להיסגר תוך חצי שנה, מדובר על תשואה של 18% תוך חצי שנה. (אני כמובן קניתי אחרי שההודעה יצאה. לא היה לי מידע פנימי או משהו כזה :)).

הסיכון כאן הוא שהעסקה לא תצא לפועל (העסקה צריכה לעבור אישור של בעלי המניות וישנן גם התניות אחרות). קראתי את החוזה בין הצדדים, ונראה לי שהסיכון משתלם. הסיכון השני הוא שהעסקה תדחה, ואז התשואה השנתית תהיה נמוכה יותר (אם אקבל 18% תוך חצי שנה, אז מדובר על תשואה שנתית של יותר מ-30%, אבל אם למשל ייקח לעסקה שנה עד הסגירה, אז התשואה תהיה רק של 18%).

בקיצור, לדעתי מדובר בהשקעה לא רעה בכלל. הסיבה ששמתי שם קצת מאוד כסף היא שאני מרושש לגמרי. אני מוכן להיכנס להשקעות שכאלו ע"י מינוף, כיוון שהתשואה שאני מקבל כאן הרבה יותר גבוהה מהריבית שאני משלם, אבל אני מתחיל להיות ממונף יותר מדי, אז אני מעדיף להיות זהיר יותר.

בימים הראשונים שאחרי ההודעה על הרכישה, המחזור במניה היה מאוד גדול, ואני קניתי בסכום קטן. בינתיים המחזור הצטמק משמעותית. אבל כיוון שיש עוד מספר חודשים עד לסגירה של הרכישה, אני מאמין שעד אז יתפנה לי כסף ואני אוסיף.

ברגע שאני אצבור מספיק מהמניה, או שאני אראה שאני לא מתכוון יותר לקנות, או שהמחזור במניה יגדל בצורה משמעותית, אני אחשוף את המניה כאן בבלוג.

עוד מניה שהסתכלתי עליה היא BNE. גם היא עומדת להירכש בקרוב. כאן ההפרש נמוך יותר. כשהסתכלתי עליה המחיר עמד על 11$ ומחיר הרכישה אמור להיות 11.5$, אבל כנראה שטווח הזמנים פה יהיה קצר יותר כיוון שהחברה כבר קיבלה את רוב האישורים לעסקה. עוד לא הספקתי להסתכל על כל האינפורמציה, ובינתיים המחיר עלה אתמול. שווה לשים עיין על המניה הזאת במקרה שהיא תרד. עם מחיר של 11$, התשואה היא של 4.5%. אבל אני רוצה להדגיש, שבניגוד למניה הראשונה ששם באמת קראתי את החוזה בין הצדדים, במקרה של BNE עוד לא עשיתי עבודת מחקר, ולכן יכול להיות שיש שם הרבה לוקשים.

התחום הזה של Workouts הוא משהו שאני כנראה אכנס אליו יותר בעתיד. חשוב גם להדגיש שהתשואה כאן אינה תלויה במצב הכלכלה. לכן מי שמודאג מכיוון הכלכלה או כיוון הבורסה, יכול תמיד להתמקד בתחום הזה של Workouts.

אני רוצה להזכיר לקוראים שהבלוג הזה מיועד לתעד את ביצועי ההשקעות שלי, ולחלוק מניסיוני כמו גם מהטעויות שלי. אני לא ממליץ על אף אחת מהמניות המוזכרות כאן. כמו כן, אני עלול למכור (או לקנות) מניות זמן קצר לאחר שקניתי (או מכרתי) אותן, וזאת מבלי לדווח על כך כאן.

חודש שעבריי      ייחודש הבא

פורסם בקטגוריה מניות. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.
Subscribe
Notify of
guest
143 Comments
Inline Feedbacks
View all comments