תיק המניות בנובמבר 2011

מתחילת השנה התשואה של ה SPY עומדת על 0.9%, התשואה של ה DIA עומדת על 6%, התשואה של מדד ההאנג-סנג עומדת על מינוס 19.3% והתשואה של התיק שלי היא מינוס 1.7%.

התיק הממונף ירד ב-12%, אז אם הייתי מחשיב אותו, התשואה שלי הייתה עוד יותר נמוכה.

השיפור הקל החודש בתשואה שלי נובע בעיקר בגלל המשך הירידה בואלי (סימול VALE) ובגלל העליות בסטיוארט (סימול STC), העליות בפינסברי (סימול בלונדון FIF) והעליות באנטרפרייז-אינס (סימול בלונדון ETI). כמו כן טאי-פינג (סימול 146) עלתה יפה החודש עקב התפתחות מעניינת בחברה עליה אני אכתוב בהמשך.

דוחות ודיווחים

אסיה-סטנדרד (סימול 129) דיווחה על הפסד צפוי עקב הירידה בבורסות בעולם. מה שמפריע לי זאת רכישת הקרקעות האחרונה בשנחאי ובמקאו. ברור לי שהם יפסידו על עסקאות אלו. בנוסף, מחירי הדירות באזור בו הם מחזיקים קרקע בבייג'ינג (Tong Zhou) מתרסקים במהירות, כך שגם על פרויקט זה סביר שהם יפסידו כסף. למרות כל אלו המניה עדיין זולה מאוד ונסחרת בפחות מחמישית מההון העצמי של החברה.

הדוח של אנטרפרייז-אינס הפתיע אותי לטובה. עם התרסקות המניה בחודשים האחרונים כבר חששתי שמישהו יודע משהו שאני לא, אבל הסתבר שלא כך. החברה הרוויחה 117 מליון פאונד בשנה הפיננסית האחרונה. תזרים המזומנים שלה הרבה יותר נמוך בגלל הוצאות ה CAP EX הגבוהות, ועל כן הייתי מעריך שהחברה הרוויחה כ-70 מליון פאונד לפני שינויים בהערכת השווי של הנדל"ן שברשותה. הנושא המדאיג בדוח זה הוא המחירים הנמוכים בהם מכרה החברה פאבים – הרבה מתחת לשוויים בספרים. אי אפשר להתעלם מהפסדים אלו, והשאלה היא האם החברה תמשיך למכור נכסים בזול או שדף חדש לפנינו. סך הכל התזרים של החברה מצדיק שווי שוק הגבוה בהרבה מה-180 מליון פאונד שהשוק מעניק לה (קרי – מכפיל רווח של כ-2.5). הרבה תלוי בהסדר החוב אליו תגיע החברה מול הבנקים. לפי שיחת הוועידה, החברה מתכוונת להאיץ את השיחות עם הבנקים ולהגיע להסדר חוב בחודשים הקרובים.

המחיר הזול של החברה נובע כנראה גם מהחוב הבנקאי וגם מכך שהחברה צריכה להתחיל לשלם שני אג"חים (סדרות A3 ו A4) החל מ-2013 בסך כולל של כמעט מיליארד פאונד. אומנם סדרות אלו פרוסות על כ-10 שנים, אבל זה אומר שכל שנה החברה תצטרך לשלם קרוב למאה מליון פאונד. לדעתי החברה תצליח לעמוד בהחזר החוב כי תמיד הם יכולים למכור כמה פאבים.

חדשות נוספות לחברה באו מהפרלמנט הבריטי שהחליט שלא להוסיף רגולציה לתעשייה דרך חקיקה נוספת. לא ממש הפתעה לדעתי, אבל השוק הגיב בחיוב לחדשות אלו.

פינסבורי ממשיכה לספק חדשות טובות, והודיעה על עלייה של 17% בהכנסות בארבעת החודשים של השנה הפיננסית החדשה לעומת שנה שעברה.

חודש שעבר זאת הייתה דקה (סימול 997) והחודש זאת טאי-פינג (סימול 146). טאי-פינג הודיעה על כוונתה למכור את ההחזקה שלה בשלושת חברות הבת בסין לשותף הסיני שלה תמורת 340 מליון דולר הונג-קונגי. מה שיפה כאן זה שביום ההודעה שווי החברה עמד כל כ-300 מליון דולר. כלומר החברה תקבל 340 מליון דולר במזומן (וזאת בנוסף ל-150 מליון דולר שכבר יושבים בחשבון הבנק של החברה), תמשיך להחזיק בכל שאר המפעלים והחברות שלה, ואת כל זאת ניתן לקנות תמורת כ-300 מליון דולר. אה, ולמי שתהה, לחברה אין חוב. הנה לכם נט-נט אידאלי (בהנחה כמובן שהעסקה תצא לפועל).

כתבתי כאן בעבר על טאי-פינג, אבל הנה תקציר קטן – מדובר בחברה קטנה מהונג-קונג שמייצרת שטיחים – בעיקר שטיחי יוקרה לשוק ההארחה (קרי לבתי מלון 5 כוכבים). אבל גם שטיחים ליכטות, מטוסים וגם שטיחים יקרים לשוק הביתי. הבעלים העיקריים של החברה הוא מייקל כדורי – יהודי שעל שם משפחתו נקרא בית הספר החקלאי שליד הר-תבור. כדורי הוא אחד מעשירי הונג-קונג בזכות ההחזקות שלו ב CLP (אחת משתי חברות החשמל בהונג-קונג) וב-"מלונות הונג-קונג ושנחאי".

לאור עובדה זו (שכדורי מחזיק בנתח משמעותי בחברה) הסיכוי לאיזה שהיא רמאות בחברה הוא קלוש.

השאלה הגדולה היא מה הסיכוי שהעסקה תצא לפועל. הדירקטוריון של טאי-פינג כבר נענה בחיוב להצעה של השותף הסיני, ולכן אין סיבה שלהצעה לא יהיה רוב (כי למייקל כדורי יש 37% ממניות החברה). הסיכון היחידי הוא שהשותף הסיני ייסוג מההצעה. הדמיון בין דקה לבין טאי-פינג משעשע. מדובר בשתי חברות שישבתי עליהן די הרבה זמן בידיעה שהן זולות מאוד מבלי שהמניות עלו יותר מדי, והנה במרווח של חודש שתי החברות הולכות למכור את הפעילות שלהן בסין למשקיע סיני.

העיתוי שלי במניה זו פשוט מדהים. אני מחזיק במניה כבר תקופה ארוכה ובדיוק לפני כחודש החלטתי למכור את ההחזקה. המסחר במניה כה דליל שמכרתי רק כשליש מההחזקה שלי לפני שהתייאשתי והחלטתי להשאיר את שאר המניות. זמן קצר לאחר שמכרתי יצאה החברה עם הודעת הרכישה. בעקבות הודאה זו החלטתי לקנות בחזרה חלק מהמניות שמכרתי אבל במחיר גבוה יותר מזה שמכרתי. ואז אתמול החברה יצאה עם הזהרת רווח עקב ההצפות בתאילנד.
אבל, אפילו עם אזהרת הרווח, מי שקונה היום את המניה יקבל חברה זולה מאוד. יש סיכוי גבוה מאוד שלחברה יהיו יותר מ-450 מליון דולר במזומן תוך מספר חודשים, ועוד הוא יקבל את כל האופרציה של החברה מחוץ לסין – קרי המפעלים בתאילנד ובפיליפינים וכל השיווק באירופה, בארה"ב ובשאר העולם. שווי השוק של החברה היום (אחרי הזינוק בימים האחרונים) עומד על 350 מליון דולר. כמו שאמרתי – נט-נט אידאלי, וזה מדהים שאחרי ההודעה המניה לא עלתה באיזה 100%.

לאחר שמחירי הברזל הגיעו לשפל של 118$ בחודש שעבר הם זינקו עד לכמעט 150$ ואז לפני כשבוע החלו לרדת שוב, וכיום הם עומדים על כ-140$. בגלל המנגנון בו ואלי (סימול VALE) מוכרת את הברזל שהיא כורה (שרובו מבוסס על תמחור לפי המחירים ברבעון הקודם וחלקו לפי מחירי ספוט) זה ברור שהרווחים של ואלי ברבעון הנוכחי כמו גם ברבעון הראשון של 2012 וכנראה גם ברבעון השני של 2012 יהיו נמוכים משמעותית מהרווחים ברבעונים האחרונים. ככה שמי שקנה את ואלי על בסיס מכפיל הרווח הנמוך שלה הולך להתאכזב קשות.

לראשונה מאז 2009 נרשמה בסין צמיחה שלילית ביצור התעשייתי. לאור הירידה במחירי הברזל, נתון זה לא הפתיע אותי, כיוון שלדעתי מחירי הברזל הם האינדיקציה הטובה ביותר למצבה הכלכלי של סין, והם מאותתים לנו שסין נכנסת להאטה משמעותית. שוק הנדל"ן בסין ממשיך לקרטע וההשקעה בתשתית הרכבות ירדה בחודשים האחרונים בכ-60%-70% לעומת השנה שעברה! כל אלו מבשרים על המשך חולשה בשוק הברזל ובכלכלה הסינית.

ייצור הפלדה היומי בסין ירד מכ-2 מליון טון ביום לפני מספר חודשים לפחות מ-1.7 מליון היום. למה זה קרה? כי בועת הנדל"ן בסין התפוצצה וישנה האטה בבנייה.
ביולי כתבתי כאן לראשונה שבועת הנדל"ן התפוצצה, ומאז הדברים מתדרדרים בקצב מהיר משחשבתי. למשל, כתבתי אז שהשלב הראשון של התפוצצות הבועה לו קראתי "שלב ההתפכחות החלקית" יימשך בין חצי שנה לשנה, אבל נראה שכבר היום הגענו לשלב השני – או "שלב ההכרה". כמעט כולם כבר מכירים בעובדה שהייתה בועת נדל"ן בסין והיא התפוצצה (כשאני אומר "כמעט כולם" אני מתכוון לאלו שקשורים לתעשיית הנדל"ן בסין – כמו קבלנים, מתווכים וכו'). ישנה ירידה מאוד מאוד משמעותית הן במספר הדירות שנמכרות והן במחירי הבתים. ירידות אלו התפשטו כבר לערים TIER 2 ו TIER 3.

הנה מספר דוגמאות למצבו הקשה של שוק הנדל"ן הסיני:
– מספר הדירות החדשות שנמכרו בבייג'ינג מתחילת השנה ירד בכ-30% לעומת השנה שעברה והגיע לשפל של עשור!
בשמונה ערים שנבדקו (4 ערי ה TIER 1 ועוד 4 ערי TIER 2) מספר התחלות הבנייה כפול ממספר הדירות שנמכרות. כלומר – על כל דירה שנמכרת, מתחילים לבנות שתיים.
– ביולי כתבתי שמלאי הדירות בבייג'ינג הגיע ל-110 אלף, ולקח לו רק שלושה חודשים לעלות מ-100 אלף ל-110 אלף. היום המלאי הגיע כבר ל-130 אלף כאשר לקח לו לטפס מ-120 אלף חודש אחד בלבד.
– ב-130 ערים מרכזיות בסין נרשמה ירידה של כ-30% במכירת אדמות השנה ביחס לשנה שעברה.

אלו רק טעימות מהמצב הקשה של שוק הנדל"ן בסין. מספר הדירות שנמכרות ירד בצורה דרסטית – וזה כבר משהו שהתפשט לרוב הערים בסין ולא תופעה של הערים הגדולות בלבד. לאור זאת, ברור ששנה הבאה תהיה ירידה דרסטית במספר התחלות הבנייה מה שיביא לירידה בדרישה העולמית לברזל.

החולשה הברורה בשוק הנדל"ן הסיני לא ממש משנה את דעתם של ברוני-הברזל אשר מתכוונים להמשיך במלוא הקיטור להגדיל את התפוקה (הנה דוגמה).
זה כיף להיות צודק, לדעת את זה ולעשות מזה כסף!

פעולות בתיק

בחודש שעבר דיווחתי על ההתפתחות המעניינת בדקה. החודש החלטתי שלא להסתכן ולחכות לעסקה שתצא לפועל, ומכרתי את כל ההחזקה שלי תמורת 2.3$ ו 2.29$.
כמו שכתבתי למעלה, קניתי קצת מניות של טאי-פינג תמורת 1.6$.

בבורסה האמריקאית הגדלתי עוד את השורט שלי על ואלי במחיר 25.81$.

לאור הנפילות של וולס-פארגו לא יכולתי להתאפק וקניתי עוד WFC Jan 18 '14 $35 Call תמורת 2.22$, 2.1$ ו 1.92$. הגדלתי די משמעותית את ההחזקה הזאת וכיום היא בערך באותו הגודל של WFC Jan 19 '13  $35 Call. כל אחת משתי החזקות אלו תופסת כ-5% מהתיק שלי. יש סיכוי גדול מאוד שאני אפסיד 100% על WFC Jan 19 '13  $35 Call, אבל אני מקווה שהאופציות של 2014 יעלו מספיק בשביל להצדיק הימור זה על האופציות.

אני רוצה להזכיר לקוראים שהבלוג הזה מיועד לתעד את ביצועי ההשקעות שלי, ולחלוק מניסיוני כמו גם מהטעויות שלי. אני לא ממליץ על אף אחת מהמניות המוזכרות כאן. כמו כן, אני עלול למכור (או לקנות) מניות זמן קצר לאחר שקניתי (או מכרתי) אותן, וזאת מבלי לדווח על כך כאן.

חודש שעבר..      ..חודש הבא

פורסם בקטגוריה מניות. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.