תיק המניות ביולי 2010
החודש התחיל חלש, כאשר השוק המשיך עם מומנטום הנפילות מהחודש שעבר. לאחר כמה ימים בתוך החודש הייתי בטוח שהתיק שלי נכנס לטריטוריה שלילית, והחלטתי להציץ באקסל ולבדוק. להפתעתי עדיין הייתי מורווח ביותר מ-8%. ההרגשה שלי, לאחר מספר חודשים של ירידות, שהתיק שלי מופסד, ולכן פחדתי שאולי עשיתי טעות באקסל. ידעתי שאני מורווח על המניות בהונג-קונג – לפחות על רובן, אבל הפליא אותי שהתיק בארה"ב עדיין בטריטוריה חיובית, וזאת למרות הירידות החדות במניות הרדיו, וולס-פארגו וסטיוארט.
בדקתי שוב את האקסל, והסתבר לי שהוא בסדר גמור – אין שום טעויות. אז החלטתי לבדוק את הסיבה לכך שאני עדיין מורווח השנה. התגלית הייתה מעניינת. סיבה עיקרית לתשואה היפה שלי השנה הייתה שביצעתי מספר החלפות בין ההחזקות שלי. סביר להניח שהייתי מורווח גם ללא שינויים אלו בתיק, אבל השינויים שיפרו את התשואה שלי.
למי שזוכר, אחת המסקנות שלי מהמפולת של 2008-2009 הייתה שלא חיפשתי מניות זולות יותר מאלו שהחזקתי. כתבתי אז שזאת הייתה טעות לשבת על מניות שנסחרות ברבע מהשווי האמיתי שלהן, ולא לקנות מניות שירדו ל-10% או פחות מהשווי האמיתי שלהן. השנה אני כל הזמן חושב איך לשפר את התיק שלי. האם ניתן להחליף מניה שנסחרת במכפיל 7 במניה שנסחרת במכפיל רווח של 5?
להחליף מניה זולה במניה זולה יותר זה אחד הדברים הכי קשים. הסיבה לכך היא שיש סיכוי שאחרי שמכרת מניה עם מכפיל רווח של 7, השוק יגלה מניה זו, ומחירה יוכפל תוך מספר שבועות ויגיע לשווי הוגן, ואילו המניה החדשה שקנית עדיין תדשדש. למרות זאת, אני חושב שבטווח הארוך זאת אסטרטגיה משתלמת. השנה, לפחות, נראה שהשינויים פעלו לטובתי. למשל, אחת מההשקעות הכי רווחיות שלי בינתיים השנה היא מטה (סימול CASH). אבל בתחילת השנה מניה זו דווקא ירדה בעוד מניות הרדיו שלי עלו מאוד יפה, לכן מכרתי מניות של אנטרקום (סימול ETM) תמורת 8.3$, וקניתי CASH תמורת 18.5$. כמו כן מכרתי חלק נכבד ממניות הרדיו במחירים גבוהים בהרבה ממה שהם היום, וקניתי מניות של סטיוארט (סימול STC). אומנם סטיוארט ירדה די הרבה מאז שהתחלתי לקנות, אבל הירידה בחברות הרדיו הייתה חדה יותר. שינויים אלו עזרו קצת לשפר את התשואה שלי.
החודש החל כאמור בנפילה לא קטנה של המניות בארה"ב, ואילו המניות בהונג-קונג דווקא שמרו על ערכן. כמו שתראו בהמשך, ניצלתי הזדמנות זאת בשביל להחליף מניות הונג-קונגיות באמריקאיות. אני מקווה שהחלפה זאת תשתלם. בהמשך החודש שוקי המניות התאוששו קצת, וכך גם התיק שלי.
מתחילת השנה ה SPY ירד ב-0.14%, ה DIA עלה ב-1.6% וההאנג-סנג ירד ב-2.2%. התיק שלי עלה ב-21.6%.
תשואה זו לא כוללת מינוף. התיק הממונף שלי עלה מתחילת השנה ב-5.5% (בלי להתחשב בהוצאות הריבית), כך שאם הייתי מחשיב גם את התיק הממונף, התשואה שלי לא הייתה משתנה בהרבה.
דוחות ודיווחים
החדשות הטובות הן שנראה שהכלכלה מתאוששת מהמיתון הקשה שתקף אותה לפני כשלוש שנים. כל החברות הסיניות בהן אני מחזיק (חוץ מדקה) מדווחות על התאוששות בהזמנות הן מאירופה והן מהארה"ב. גם המצב בארה"ב נראה קצת יותר טוב מאשר לפני שנה. השווקים שנשארו בעייתיים הם שוק הדיור ושוק העבודה בארה"ב. שם ההתאוששות איטית יותר.
על הדוחות של וולס-פארגו כבר כתבתי לפני מספר יומים, אז נעבור לדוחות האחרים.
מאן-סאנג (סימול 938) היא כנראה הנחליאלי הראשון שמבשר על בוא הסתיו בשוק הנדל"ן הסיני. למי שזוכר, החברה הקימה "עיר פנינים" אשר כוללת שוק פנינים, בתי-מלון ובנייני מגורים. מאן-סאנג אומנם הרוויחה השנה, אבל פרויקט הנדל"ן שלה לא מצליח להתרומם. אחד הדברים המדאיגים ביותר מהדוח היה שהחברה צופה שקונים רבים שכבר חתמו על חוזה יחזרו בהם, ויבטלו את הרכישה. הקוראים כאן כבר יודעים מה דעתי על ענף הנדל"ן בסין, והפרויקט הזה מתחיל להיראות כמו עוד פיל לבן מיני רבים שנבנה בסין בשנים האחרונות. עקב ההזדמנויות האחרות בשוק, החלטתי לצאת מהשקעה זאת – מכרתי את כל המניות שלי תמורת 0.48$. סך הכל הרווחתי על השקעה זו – קניתי את המניות בנובמבר 08 תמורת 0.198$.
צ'יני (סימול 216) היא עוד חברת נדל"ן שפעילה בסין. כצפוי, החברה דיווחה על רווחים גבוהים מאוד השנה, אבל למרות זאת החלטתי למכור את כל המניות, וזאת בגלל 3 סיבות:
1 – בועת הנדל"ן בסין. ברגע שהבועה תתפוצץ, כל חברות הנדל"ן בסין ירגישו זאת בצורה זו או אחרת. אפילו החברות שמחזיקות נכסים טובים, תראנה ירידת מחירים וירידה בתפוסה.
2 – עד עכשיו החזקתי במניה בגלל שהיא נסחרת בהנחה משמעותית על ה NAV שלה. ובנוסף לכך, היא נכנסה מוקדם לסין, ולכן היא קנתה נכסים במחירים נמוכים ממחירי השוק היום. אבל נראה שהחברה ממשיכה לקנות נכסים בסין גם היום כאשר המחירים גבוהים מדי. זאת סיבה לדאגה. החברה נסחרת בשליש מה NAV שלה, אבל כיום היא קונה נכסים במחירים גבוהים מדי, ולכן ההנחה שהיא נסחרת ביחס ל NAV מצטמקת.
3 – הירידות בתחילת החודש בבורסה האמריקאית, הניבו הזדמנויות השקעה. כמו שכתבתי למעלה, החלטתי להחליף מניות זולות במניות זולות יותר, וצ'יני הייתה אחת מהקרבנות שלי.
קרבן נוסף להחלפה שביצעתי הייתה סונג-הינג-וישן (סימול 125). החברה דיווחה על ירידה חדה בהכנסות וברווחים, אבל זה היה צפוי לאור המצב הכלכלי. שווי השוק של החברה עומד על כ-800 מליון והחברה הרוויחה 80 מליון השנה. אבל רווחי השיא שלה ב-2008 עמדו על 140 מליון. אם החברה תחזור לרווחים אלו, אז היא עדיין זולה. העניין הוא שהחברה מייצאת מסגרות משקפיים לאירופה וארה"ב. המשכורות בסין נמצאות בתהליך עלייה, מה שיכול לפגום בשולי הרווח שלה.
זאת הייתה החלטה לא קלה למכור. אני חושב שהמניה עדיין זולה, והסיבה היחידה שמכרתי היא בשביל לקנות מניות אמריקאיות (בעיקר רדיו-ואן וסטיוארט).
דקה (סימול 997) דיווחה על הפסד השנה – די צפוי לאור המצב הקשה של ענף המלונאות (גם טאי-פינג עומדת לדווח על הפסד השנה). אולם אני חושב שהמניה עדיין זולה – גם אם נחשיב את ההפסד של החברה השנה, נקבל מכפיל רווח של 6.3 על ממוצע הרווחים ב-5 השנים האחרונות.
טימברלנד (סימול TBL) – ההכנסות עלו ב-5%. החברה הפסידה הרבעון, אבל זה נורמלי לרבעון השני שהוא החלש ביותר. הרווחים של טימברלנד מתרכזים בעיקר בתקופת החגים – כלומר ברבעון השלישי והרביעי של השנה. ההפסד גדל השנה לעומת זה של השנה שעברה, אבל מתוך זה 13 מליון באו ממחיקות מוניטין. ללא הפסד חד פעמי זה, ההפסד היה כמעט חצי לעומת זה של השנה שעברה. נתון חשוב מאוד הוא שהחברה רכשה 1.3 מליון מניות הרבעון. נראה שיש סיכוי שהשנה החברה תקנה כ-4 מליון מניות – לעומת ממוצע של כ-3 מליון בעשור האחרון. ההשקעה שלי בטימברלנד עדיין קטנה מאוד. אני מקווה מאוד שהמחיר ימשיך לדשדש בשנה הקרובה כדי שאני אוכל להגדיל את ההחזקה.
תוצאות הרבעון השני של סטיוארט (סימול STC) היו טובות יותר מאשר ציפיתי. החברה דיווחה על רווח הרבעון, אבל אני מעדיף לחכות עוד שני רבעונים לפני שאני פותח בקבוק שמפניה, ולראות שמגמה זאת ממשיכה. החברה דיווחה על רווח של 9.4 מליון דולר, אבל 6.3 מליון מתוך רווח זה אינו רווח אמיתי, אלא קפיטליזציה של תוכנה שפותחה בחברה. אבל גם אם מורידים רווח זה, החברה עדיין הרוויחה, ואלו חדשות בהחלט טובות. אומנם ההכנסות של החברה ירדו עקב המצב הקשה של ענף הנדל"ן, אבל סטיוארט הפרישה פחות לחומ"ס, ומכאן הרווח הרבעוני. סיבה נוספת היא העלייה בהכנסות מחטיבת הייעוץ של החברה. שיפור אמיתי יגיע רק כשמצב הנדל"ן יתחיל להראות סימנים של חזרה לחיים. צריך לחכות בסבלנות, אבל אני נוטה להאמין שהגענו לתחתית, או שאנחנו מאוד קרובים לתחתית.
השוק הגיב באגרסיביות לדוח הרבעוני של קומולוס (סימול CMLS), והוריד את המניה בכ-10% ביום פרסום הדוח, אבל אני דווקא חושב שהדוח היה לא רע בכלל.
ההכנסות עלו בכמעט 6% משנה שעברה. לאחר הדוחות של ETM ציפיתי למספר נמוך יותר אצל קומולוס, וזאת בגלל שלקומולוס יש יותר תחנות מקומיות – בהן ההכנסות מפרסום מתאוששות לאט יותר. ניתן לראות שהרווח לפני מס ירד ברבעון הנוכחי לעומת הרבעון המקביל. זאת בעיקר בגלל 3 סיבות – ברבעון המקביל היה לחברה רווח חד פעמי בסך 7 מליון דולר. תשלומי מניות לעובדים התרכזו השנה ברבעון השני, ואילו בשנה שעברה הם התרכזו יותר ברבעון הראשון וסיבה אחרונה היא העלייה בהוצאות ריבית – זה היה צפוי בגלל שינוי בהסכם החוב עם הבנקים באוגוסט שעבר.
ביוני החברה שילמה 25 מליון דולר מהחוב שלה, ולכן החל מהרבעון הבא הוצאות הריבית תרדנה. כמו כן סמנכ"ל הכספים צופה שהם יחזירו עוד 25 מליון בתחילת השנה הבאה – דבר שיפחית את הריבית ב-0.5% נוספים.
קומולוס הרוויחה הרבעון 13 מליון דולר. נכפיל זאת ב-3 (3 רבעונים, כי הרבעון הראשון תמיד חלש), ונקבל רווח שנתי של 40 מליון דולר. הקורא, יניב, הזכיר לי שמדובר ברווח לפני מס, והוא צודק. הרווח הנקי צריך לעמוד על כ 25 מליון דולר. לאור זאת אני חושב שהחברה שווה לפחות 300 מליון דולר. אני מניח שבשנה הבאה ההכנסות תעלנה והוצאות הריבית תרדנה. בנוסף לכך צריך לזכור שתזרים המזומנים של החברה עוד גבוה יותר. החברה תרשום השנה פחת של כ-9 מליון, אבל מצפה ל CAP EX של 3 מליון בלבד. זה עוד 6 מליון לרווח הנקי של החברה!
פעולות בתיק
מכרתי את צ'יני תמורת 1.2$ ו 1.15$, מאן-סאנג תמורת 0.48$ ואת סונג-הינג-וישן תמורת 3.05$. את סונג-הינג-וישן קניתי באזור ה-1.5$ לפני כשנה וחצי. אז אפילו אם נתעלם מהדיבידנדים, הכפלתי את הכסף שלי. גם במאן-סאנג יותר מהכפלתי את הכסף שלי – קניתי ב-0.198$ לפני כמעט שנתיים. ההשקעה בצ'יני הייתה פחות מוצלחת כיוון שקניתי אותה באזור ה-80 סנט לפני כשנתיים.
קניתי קצת מניות של דקה תמורת 1.1$. הוספתי עוד לאסיה-סטנדרט (סימול 129) תמורת 1.34$. חיזקתי את ההשקעה בסטיוארט תמורת 8$ ו 8.14$. קניתי עוד מניות של קומולוס תמורת 2.73$-2.8$, טיפ-טיפה טימברלנד תמורת 16.66$ ודי הרבה מניות של רדיו-ואן (סימול ROIAK) במחירים של 0.85$-0.9$.
כיוון שלפני מספר חודשים מכרתי את רוב המניות של קומולוס ורדיו-ואן במחירים הרבה יותר גבוהים ממחירם היום, זה היה נחמד לשוב ולאסוף אותן במחירים זולים.
אני רוצה להזכיר לקוראים שהבלוג הזה מיועד לתעד את ביצועי ההשקעות שלי, ולחלוק מניסיוני כמו גם מהטעויות שלי. אני לא ממליץ על אף אחת מהמניות המוזכרות כאן. כמו כן, אני עלול למכור (או לקנות) מניות זמן קצר לאחר שקניתי (או מכרתי) אותן, וזאת מבלי לדווח על כך כאן.

עדו שלום רב
אני הצתרפתי אליך בהשקעה בסטיוארט קניתי בממוצע 9 דולר שתי מנות קטנות
חשבתי לקנות את ROIAK אבל פתאם קפצה כוון שציינתה שקניתה הרבה מניות
אולי תוכל רק לציין איזה אחוז מהתיק שלך קנית את שתי המניות שרשמתי.
ההשקעה שלי בסטיוארט עומדת על כ-13% מהתיק שלי. ההשקעה ברדיו-ואן עומדת על כ-4.5%.
זה לינק למנהל השקעות שמנהל 16 מיליארד ד' וטוען שהם רואים הכי הרבה ערך בחברות נדל"ן בהונג קונג.
צריך לצפות בוידאו:http://www.cnbc.com/id/38522810
http://www.cnbc.com/id/38522810
יוני, הלינק לא נכון. אתה יכול לספק את הלינק שוב?
הכתבה מדברת על כהן מגולדמן,אבל החלק הראשון של הוידאו זה ראיון אתו.תצפה בוידאו.זה הבעיה?
עדו שלום
היום ROIAK ירדה ורכשתי מנה ראשונה ב-0.89 האם אתה חושב להגדיל
את ההשקעה במידה והמניה תמשיך לרדת?
יוני, תודה על הליק. אני לא כל כך מסכים איתו, כיוון שלדעתי החברות בהן הוא מושקע מעורבות יותר מדי בנדל"ן בסין. אני מכין עוד רשומה על הנדל"ן בסין, ואני מקווה לפרסם אותה בשבוע הבא.
בנימין, אני לא בטוח שאני אקנה עוד מניות של ROIAK. אני מקווה שאתה מודע לסיכון שיש במניה זו – החברה מתקשה להגיע להסדר חוב עם בעלי האג"ח. יכול להיות שאני אוסיף אם המניה תרד ל 60-70 סנט. אבל נראה – זה גם תלוי בהשקעות האחרות שלי.
שלום עדו,
הייתי מעוניין לדעת איך משקיעים בבורסה הסינית ישירות (בורסת הונג קונג).
הנה מדריך שכתבתי.
עדו
תודה על המידע מניה ROIAK אני לא זוכר מתי עלתה מניה אצלי 16 אחוז ביום
אני מודע לסיכון וגם לסיכוי כיום אני במצב שיש לי מספיק נכסים
בטוחים ולכן אני יכול לומר לך שאני יכול להרשות לעצמי אף אחד
לא אוהב להפסיד אבל בלי לקחת סיכון מחושב בהתאם ליכולת אין סיכוי
להרוויח בשום תחום. בכל אופן כיום אנחנו שותפים בשלש מניות.
אני בחנתי אותך לאורך זמן קראתי את כל מה שכתבתה ומאד מצאה חן בעיני
דרך חשיבתך וצורת העבודה שלך והחלטתי לנסות. בנתיים הכל עולה
ורק שימשיך. ובמיוחד שאתה מנסה ללכת בדרכו של בפאט שאני מעריץ אותו
בשנה שעברה כמעט ונסעתי לאומהה להפניג שהוא עושה כל שנה כוון שהיו
לי מניות מסוג B קבלתי את כל האישורים וזה לא פשוט לקבל כוון שהוא
נפגש אישית עם הזרים.אבל מה לעשות לפעמים מסיבות משפחתיות לא מצליחים
בנימין, מה בעצם רצית להגיד? לא מצאתי שום דבר עניני. הכוונה פה ליצור שיח בו מי שיש לו משהוא עניני לכתוב תורם ומפרה. לא התכוונתי להעליב ובהצלחה. אני רוצה להזהיר אותך – גם עדו מפסיד בחלק מהמניות – אם תקנה רק את המסוכנות סיכוייך להפסיד גבוהים. רק אם תחכה את התיק שלו כמעט בשלמותו (כולל WFC הסולידית) תהיה מאוזן.
אני דווקא מצאתי עניין רב בדבריו של בנימין ובאופן שבו תיאר את התקדמותו הכלכלית בחיים. לגבי השקעה ב-ROIAK, אני מאמין שלעולם אין להמעיט ביכולתה של הנהלה גרועה להרוס חברה, כמו שקורה ב-TA.
גם אני מצאתי ערך רב בדברי בנימין. הדברים שהוא כותב מזכירים לי מאוד את הספר "The Millionaire Next Door". רוב האנשים שהתעשרו, לא עשו זאת במכה אחת או ע"י לקיחת סיכונים. רוב המליונרים הם אנשים שעובדים בעבודה נורמלית, אבל חסכו כל החיים והשקיעו את הכסף בצורה חכמה. ואני לא מתכוון כאן לתשואות אסטרונומיות בבורסה, אלא יותר לסגנון ההשקעות של בנימין.
בקשר למניות שלי, יובל צודק לחלוטין. הרבה פעמים אני טועה, או שההשקעות לא הולכות בכיוון שחשבתי, ואני מפסיד.
שים לב שבשנת 2008 התשואה שלי הייתה מינוס חמישים וחמישה אחוז. הדאו ג'ונס ירד באותה שנה רק ב 32%. ככה שהתיק שלי מאוד תנודתי. מי שהיה קונה את המניות שהחזקתי בסוף 2007 לא היה יכול לעמוד בהפסד כה גדול. בגלל זה אני חושב שעדיף שאנשים ישקיעו בדברים שהם מבינים – ככה גם יותר קל לישון בלילה.
יהונתן, אני מסכים איתך בגדול. אבל איכות של הנהלה זאת סקלה ולא שתי נקודות קיצון. כלומר אין "הנהלה טובה" ו"הנהלה גרועה" – רוב המנהלים הם איפה שהוא באמצע. אני מאמין שרדיו-ואן יצליחו לצאת מהבלגאן של הסדר החוב. זאת לא מניה שהייתי מרגיש בנוח להחזיק במשך שנים רבות, אבל כעת המחיר נראה לי זול מדי. רוב הסכויים שהחברה לא תפשוט רגל, וגם אם תהיה פשיטת רגל, סביר להניח שבעלי המניות יקבלו משהו (כמו במקרה של RGCI). אז אני מאמין שהאפ-סייד הוא של פי 2 או יותר תוך זמן קצר, והדאון-סייד הוא של מינוס 30%-50%. כמובן שיכול להיות שאני טועה, אבל אני מרגיש שההימור פה שווה 4%-5% מהתיק שלי.
ליובל שלום רב
אני בכלל לא רציתי להתרברב בסך הכל ניסיתי להסביר שיש עוד דרך לחיות אבל אחרת
ןכוון שעשיתי זאת בארץ ולא דרך מניות אני מנסה להסביר שצריך לפתוח את העיניים
ותמיד לנסות ללמוד מהניסיון האישי של כל אחד כמו שאני מאד מעריך את מה שעדו
עושה ומנסה ללמוד ממנו אף על פי שתאמין לי אני יכול בשקט לרבוץ בים ולא לעשות
דבר עד גיל 100. אבל בפאט לימד את כולם שגם בגיל קרוב ל80 עדין כייף לייצר גם
צארלי השותף שלו מתקרב ל85 ועוד לא יצא לפנסיה.
ליונתן
תודה על הפירגון בנוגע להשקעה בROIAK אני בהחלט חושב שזאת השקעה מסוכנת מאד
אבל אני מסתכל על המניה כעל ניסיון של המקורבים לחברה לעשות סיבוב על חשבון
המשקיעים ולראיה עם תסתכל בגרף היא הייתה במחיר נמוך מאד עלתה עד 5 דולר
וירדה אצלי ל0.89 סנט לעניות דעתי היא תתחיל לעלות שוב בצורה דומה לפעם
הקודמת ואני חושב להחזיר את השקעתי ברגע שתכפיל את עצמה ואת חמישים אחוז
הנותרים להשאיר בנתיים.
לעדו
ושוב תודה על הפירגון. כוון שיש לך ילדים ואתה מנסה ללמד אותם מה הם מניות
אספר לך קצת על תקופת ילדותי. אני נולדתי עם קום המדינה 1948 כך שהמצב
במדינה לא היה פשוט רובינו היינו עניים ותראה בגיל 6 התחלתי לאסוף בולים
שאלו אותי למה עניתי שאני יהיה גדול אמכור ויקנה דירה כמובן שזה לא יצא
לפועל אבל אני במקרה ינקתי זאת מהתנאים שגרתי עם הורי.בגיל 8 עברתי לגור
עם הורי לדירת מרתף בתל אביב ברח בעלי המלאכה שלי יש היום מרתף כפול בגודלו
ואני התביישתי להביא חברים אלי הביתה אתה מבין איזה פער גדלתי ואז התחלתי
לחלק פרחים מחנות קרובה וקיבלתי טיפים חבל על הזמן בקשתי מי הורי לרשום
אותי לדן חסכן בבנק הפועלים ותאר לעצמך אגורה לא בזבזתי חסכתי סכום
מדהים לאותה תקופה. הורי עבדו קשה ולקחו ללב מדוע אני לא מביא חברים
והם רכשו דירת חדר וחצי ברמת גן ב-7000 לירות לא היה להם מספיק כסף
ולי בקופה היה 300 לירות בגיל 10 תעשה חישוב באחוזים תראה שזה סכום
אדיר לאותה תקופה. בגיל 13 לכל הילדים קנו אופנים אני בקשתי שירשמו
אותי לבנק טפחות לזכאות לדירה בשיכון בגיל 18 שלחו לי ממשרד השיכון
זוג צעיר יש זכות לדירה בתוכנית ל בתל אביב שלצערי לא יכולתי לממש
כוון שהלכתי לצבא. המסר האישי שלי הוא שיש ללמד את הילדים מגיל אפס
מה זה כסף והמשמעות שלו בחיים האמת עם הילדים שלי לא כל כך הצלחתי
אני מקווה להצליח עם הנכדים אבל בנושא לימודים הודות לאישתי
הבת היא אדריכלית והבן באמצע לימודי רפואה בהדסה ירושלים וכאן אני
רוצה לומר שבארץ העלות היא עצומה. ספרתי כל זאת שתבין הפנסיה חשובה
אבל המטרה החשובה יותר היא ההצלחה האישית שלך עם ילדיך ואתה אכן
בדרך הנכונה.
בנימין, תודה על הסיפורים המחכימים שלך. לצעירים כמונו חשוב לקבל פרספקטיבה, במיוחד שלי היה "אבא עני" ולא "אבא עשיר" כמוך (במובן של הספר "אבא עני אבא עשיר", לא במובן של כמות כסף). אני רק בהתחלת דרכי, אבל במובן מסוים "האבא עשיר" שלי הוא עדו ושאר הכותבים בפורומים.
האם תוכל לספר קצת יותר על הדרך בה בנית את הונך? אם הבנתי נכון, היו לך דירות להשקעה. זה היה מנוע הצמיחה העיקרי שלך?
ידידיה שלום רב
אנסה לענות לך מנוע הצמיחה היה התמדה בחסכון במיוחד בגיל צעיר מאד אחר
כך רכשתי דירה בגיל צעיר 22 ואכן זה היה המנוע הראשון בגיל 34 קניתי
דירה 4 חדרים בגיל 39 רכשתי מגרש ובניתי עליו בית במשך 7שנים
בגיל 49 עזבתי את התעשיה האווירית וקיבלתי פיצויים נדיבים 350 אחוז
ואז רכשתי את המונית הראשונה שלי בגיל 50 נכנסתי להשקעה דרך חברת
פרופימקס בבית אבות בקנדה היינו 70 משקיעים השקעה זאת נמכרה לאחר
שבית האבות נבנה והורץ עם הכסף שקיבלתי התחלתי להשקיע במניות וזהב
לאחר מכן במונית נוספת ואז שוב השקעתי במניות בשנים נהדרות מבחינתי
2003 ועד 2006 ומכרתי בסוף דצמבר לפני הנפילה הגדולה היה לי מזל
גדול ומאז רכשתי מונית שלישית ובמשך כל הזמן הזה לא הפסקתי לשלם
לקרן פנסיה מבטחים הוותיקה כאשר יש לי 28וחצי שנים. במהלך השנים יש לי שותפה אישתי שעובדת במשך כל השנים בבנק ומרוויחה היטב.
ניסיתי להסביר בערך את המהלכים שעשיתי. את שתי הדירות הקטנות
שאני משכיר ומטפל בהן הן של אימי. אשר גרה אצלי כבר 13 שנים
ואני דואג לכל צרכיה היא כיום בת 86. והדירות לא קשורות.
אני לא יודע מה זה הון רב אבל מעריך שרק הבית שווה בין 2וחצי
ל3 מליון שח כאשר אני חושב להפוך את המרתף ליחידת דיור.
בעיקרון אני בכלל לא חושב שיש לי הון רב אבל הפנסיה שלי+של
אישתי + בטוח לאומי לכל אחד לחוד + השכרת 3 מוניות והכסף
שצברתי ועדין לא הכללתי את הרכוש של אימי (אני בן יחיד).
יספיק לי עד סוף חיי. ואני מתכוון שהקרן שאצלי הוא רכוש
שיעבור בבוא העת לילדי.
אני בכלל לא חושב שעשיתי משהו מיוחד שאתה לא יכול לעשות
אני חושב שצריך להגדיר מטרה ולא להרפות
כל מה שאני עושה כיום בעקר זה יהיה עבור ילדי.
מקווה שעניתי ולא קראתי בימי חיי שום ספר איך להתעשר אלה
מה שלי היה חשוב להגדיר מה אני צריך מטרה אחת כל פעם.
קראתי באינטרנט על אנשים כמו באפט והוא הרשים אותי במיוחד
ומצא חן בעיני שעדו גם מעריך אותו מאד ומנסה ללכת בדרכיו.
מעניין אותי לשמוע על ההשקעה בבית האבות, כי זה לא כל כך סטנדרטי. איך הגעת לזה? האם זו היתה השקעה רווחית במיוחד?
לידידיה
כוון שעזבתי את תעשיה אווירית וקיבלתי פיצויים ולקחתי את אימי
אלי. דרך אגב זה הדבר הכי לא שגרתי שעשיתי כי למעשה יש לי
בית אבות פרטי עבור אימי ואני לא מכיר אף אחד שעזב מקום עבודה
קודם כל עבור אימו והיא אצלי קרוב ל13 שנה.
עכשיו אני נמצא בבית שלי עם אימי כל היום התחלתי לחשוב כמו
עדו מה אני הולך לעשות. אבל כמובן שהיה לי גב להחלטה הזאת
בתחילה פתחתי משרד בבית בנושא הנדסת אבטחת איכות ואמינות
אבל זה היה קשה מאד קודם כל ללמוד את כל הנושא להיות עצמאי
ואחר כך לרוץ לכל מיני מפעלים גזל לי יותר מידי זמן.
והתחלתי לחפש באינטרנט ויום אחד תוך כדי גלישה הגעתי לחברה
הזאת זאת היתה מבחינתי השקעה סולידית החזירה לי את ההשקעה + 10 אחוז
היא גם בוצעה בדולרים קנדים ואז הם היו זולים מאד. הפער
בין הדולר האמריקאי והקנדי כיום קטן מאד אז עמד על 40 אחוז.
הרווח הגדול היה עקב פערי מטבע. אפשר לומר כמו בורסה זה היה
ענין של עיתוי מתאים.
אין אצלי איזה שהוא שפן ששלפתי מהמותן אלה חיפוש מתמיד אחרי השקעות
סולידיות לא לקחתי סיכונים גדולים אולי פעם אחת שרכשתי מגרש בחולות
ראשון לציון אבל גם כאן זה היה מחושב היינו עמותה פרטית אז העמותה
הכי גדולה בארץ 328 משפחות ולמעשה היינו הראשונים שנכנסנו לחולות
ראשון לציון וזה היה אינטרס של עירית ראשון לציון ושל חברת הבניה
אז רובנשטין לפתח את האזור. ואני גרתי בבת ים בדירה של 4 חדרים
גדולים כך שיכולתי בשקט להתעסק עם פרוייקט בחולות ועדין עבדתי
בתעשיה אווירית.
מקווה שעניתי לך.
עידו, מסקרנות אתה משתמש ב DCF להערכת ערך של חברות?
לא
עדו שלום רב
מר קריימר הידוע היום בגלובס נתן טיפ שלהגדרתו חשוב ביותר
עקב אי הבהירות במצב השווקים וטען שחשוב מאד להשקיע בזהב
כחלק מפיזור סיכונים המלץ על תעודת הסל GLD שאני מבין
שהיתה לך לא ממזמן .
לא שולל השקעה בחברות כריה גדולות אבל מציין שחשוב לבדוק
אותן לעומק.
אני שואל האם קראת ומה דעתך כוון שיש בעיה בארצות הברית
עם שוק העבודה לא מצליחים לצמצם את אחוז המובטלים?
1 – אני לא מקשיב לקריימר, כי הוא טועה יותר מאשר צודק.
2 – העתיד אף פעם לא בהיר. אני לא אוהב את הטיעונים "בגלל שהעתיד לא ברור….". העתיד אף פעם לא ידוע. רק העבר ברור, ואפילו עליו יש חילוקי דעות. אבל לגבי העתיד, אף פעם אנחנו לא יודעים מה יקרה. לכן תמיד יש חוסר בהירות, ולא רק עכשיו.
3 – אני לא מבין מה הקשר בין אבטלה גבוהה לבין התחזקות הזהב. הסיבה היחידה שאני שוקל לקנות זהב היא בגלל שאני נוטה להאמין שתהיה אינפלציה ורוב המטבעות יחלשו. אין לכך שום קשר למיתון בארה"ב. אבל בסופו של דבר, אני מעדיף להמשיך לחפש ולהשקיע בחברות זולות מאשר להשקיע בזהב. הסיבה לכך היא שאני מרגיש שהיכולת שלי לנבא אינפלציה שואפת לאפס, אבל אני מצליח לא רע בזיהוי חברות זולות.
עידו, אני כבר זמן מה לומד וקורא כל מה שניתן על השקעות ערך
בתקופה האחרונה קצת נכנסתי לנושא של הערכות ע"ב DCF
(ועל כן שאלתי על כך בהערה קודמת)
מסקרן אותי-אתה לא מאמין במודל ? הוא פחות אפקטיבי לדעתך מהערכת חברה לפי מכפילים?
בקיצור האם היית ממליץ לאדם בתחילת דרכו בהשקעות ערך להשקיע את הזמן וללמוד לעשות DCF?
בלי קשקר, הבלוג שלך מעולה ומשובח ותמשיך כך
הערה בקשר לנושא האבטלה שעלה פה. בד"כ נתוני האבטלה הרבה פחות משמעותיים ובעלי פחות משמעות בניתוח מגמות עתידיות של הצריכה הפרטית באמריקה שכידוע היא הכח המניע את שוק המניות האמריקאי. לכך שתי סיבות עיקריות:
1. לאורך ההיסטוריה, שיעור האבטלה יורד רק אחרי שהצריכה הפרטית עולה ולא להפך. כמו כן, שיעור האבטלה עולה אחרי שהצריכה הפרטית יורדת. מכאן שנתון זה תמיד יפגר אחרי השוק והצריכה ולא להפך כפי שהרבה פעמים מוצג בטעות במאמרים של יודעי דבר לכאורה.
2. הנתון שכן חשוב ויכול לשמש כאינדיקטור (והוכח ככזה ברוב השנים) הוא הכנסה שעתית ממוצעת. נתון זה מאד חשוב שכן ל90 פלוס אחוז שכן עובדים יש הרבה יותר כח והשפעה מאשר הפחות מ10 אחוז המובטלים. אם השכר השעתי הממוצע של ה90 פלוס אחוזים נשחק או גדל, ההשפעה הרבה יותר חזקה מאשר עלייה או ירידה של כמה עשיריות האחוז בשיעור האבטלה.
סימוכין להנ"ל ומחקר מקיף בנושא ניתן לקרוא בספרו המומלץ של ג'וזף אליס
Ahead Of The Curve
המחבר היה אנליסט בכיר באחד מבתי ההשקעות הגדולים, הספר שלו העוסק בנושאי מקרו, מאד מעניין ומומלץ.
אפשר להתרשם מהתאוריה שלו על קצה המזלג באתר הספר:
http://www.aheadofthecurve-thebook.com/10-07.html
Zafod, אף פעם לא הבנתי מדוע DCF כל כך פופולרי. הסיבה שאני לא משתמש בשיטה זאת, היא שאני לא מאמין שאני יכול לנבא את הרווחים העתדיים של חברה מסויימת כל כך הרבה שנים לתוך העתיד. לרוב, אפילו קשה לדעת איך ייראו הרווחים של חברה מסויימת בשנה הבאה ואפילו ברבעון הבא, לכן זה נראה לי קצת יומרני מדי לנסות לנחש כמה תרוויח החברה מעתה ועד עולם.
באחד הספרים שקראתי (אני חושב שזה היה Contrarian Investment Strategies – The Next Generation), מראה המחבר עד כמה תחזיות הרווח של החברות מתבררות כשגויות. הוא גם מראה בספר איך חברות שצמחו מאוד מהר בחמשת השנים האחרונות, צמחו לאט בחמש השנים הבאות, וההיפך לגבי חברות שצמחו לאט בעבר.
למרות שגם אני מנסה לנחש לפעמים איך ייראו הרווחים של החברות שאני קונה, אני חושב שיש הבדל בין הדרך שלי לבין DCF. הניחושים שלי מבוססים על דברים יותר קונקרטים. למשל, אני מניח לפעמים שהרווחים של החברה יחזרו למה שהם היו לפני המשבר הכלכלי. או שאני מבסס את הנבואה שלי על פרויקטים עתידיים שיוסיפו לרווחים של החברה – למשל במקרה של סאונדוויל שיש לה בניין מסחרי שנמצא בתהליך בנייה.
אני מעדיף להשתמש במכפיל רווח או מכפיל הון. זה נכון שהרווחים יכולים לכלול הרבה סעיפים חד פעמיים, ולכן חשוב לנרמל אותם. דרך טובה אחרת שאני משתמש בה הרבה, היא מה שבנג'מין גראהם הציע – לבדוק את הרווחים הממוצעים של5-10 השנים האחרונות. בקיצור, אני מעדיף לבסס את הערכת השווי על רווחים עכשווים או רווחי העבר, ולא לנחש את אחוזי הצמיחה העתידיים של החברה.
יניב, אני מסכים איתך. נדמה לי שגם כתבתי כאן בעבר שהאבטלה היא האינדיקטור האחרון שנראה בו שיפור. הסיבה לכך היא שמעסיקים לא יתחילו לגייס עובדים לפני שהם בטוחים ב-100% שמצב הכלכלה השתפר.
לפי באפט אחד האינדיקטורים הראשונים שיצביע על שיפור כלכלי הוא שיפור בתעבורה היבשתית בארה"ב. הסיבה לכך היא שברגע שהצרכן האמריקאי יפתח את הארנק, מספר ההזמנות יגדל, וכך גם התעבורה.
מי שמעוניין לקרוא את הדוח החודשי של תעבורת הרכבות יכול לקרוא זאת כאן. אפשר לראות את ההתרסקות מסוף 2008 ואיך המצב השתפר ב-20010, אם כי הייתה ירידה שוב במאי וביוני.
יניב, חוץ מזה, תודה על הלינק, ועל ההמלצה על הספר. הוא נשמע מעניין, ואני אוסיף אותו לרשימת הקריאה שלי.
משהו יודע מתי ROIAK מפרסמים את הדוחות הרבעוניים לרבעון השני? לי רשום שזה היה צריך להיות בחמישי באוגוסט ולפי מיטב ידיעתי הם לא פרסמו עדיין כלום.
ניר, יש להם 45 יום מסוף הרבעון לפרסם את הדו"ח, משמע זה אמור לקרות השבוע, אני מנחש שביום שישי.
תודה!
לינק לראיון עם ריצ'רד פילד מ etm
http://www.entercom.com/docs/FMQB-DJF-2010.pdf
מניות הרדיו הופכות לזולות יותר ויותר יש לך תוכניות להגדיל השקעות?
יוני, תודה על הלינק. אני אקרא את זה מחר.
בקשר לרדיו, מכרתי היום את כל המניות של ברדיו-ואן ובטימברלנד וקניתי ETM במקום. ממש מפתיע שהמניה ירדה מתחת ל-7$.
ETM CMLS ירדו חזק – שתיהן מחוץ לקווננט מינוף ונמצאות ב restricted period אאל"ט אחת מהן דחתה את הקווננט עד סוף השנה ויתכן שגם אצלן הבנקים ידרשו פיצוי כמו שוולס דרשה מרדיו ואן מה שיכול להקטין רווחים
איפה אתה רואה שהן מחוץ לקווננט?
לפי הדוח האחרון, הן עומדות בתנאים.
CMLS – תחילת עמוד 15 בדוח רבעוני Q2 – מינוף מותר 6.5 מינוף נוכחי 7.7
ETM – תחילת עמוד 34 בדוח רבעוני Q2 – מינוף עבר 6 והחברה ב restricted period
יתכן שאני טועה – אתמול במקרה בדקתי את שתיהן ברפרוף
לוי, בקשר לETM.
ההסכם נחתם במרץ וETM הייתה בתקופת הגבלה מתחילתו, ההסכם אומר שכל עוד יחס המינוף לא יורד מ,6 החברה בתקופה בה היא מוגבלת בדיבידנדים,רכישת מניות והשקעות הוניות.
אלי, בקשר לקומולוס, מה שציינת זה הקווננט הקודם שהוחלף לפני שנה. תקרא כמה שורות למעלה ותראה את הפירוט של הקווננט הנוכחי. קומולוס עומדת בתנאים.
כמו שאלעד כתב, ETM לא הפרה את הקווננט, אלא חלות עליה מגבלות לגבי דיבידנדים, רכישת מניות והשקעות.
איזה מזל שמכרתי את רדיו-ואן אתמול.
עדו, מה שורש ההידרדרות? האם כבר אין מה לצפות להסדר חוב קרוב שיציל את רדיו-ואן?
הם פרסמו היום את הדוח הרבעוני, והוא לא ממש מזהיר. אני עדיין מאמין שרדיו-ואן זולה ושעניין החוב יסתדר. אבל הרבה יותר קל לי לנחש מה יקרה ל ETM מאשר ל ROIAK. והמחיר של ETM פשוט זול מדי. אני לא אופתע אם ETM תעלה לאזור ה-20$ תוך שנתיים – אולי אפילו פחות.
לכן החלטתי להחליף את ROIAK ב ETM.
בנוגע ל- ROIAK והדיווח שלהם היום יש שם כמה נקודות שראיתי-
1. הם האריכו את ה- Forberance Agreement עם WFC עד ה- 10.9, מה שהיה מתבקש כיוון שהם לא הגיעו להסכמה עם בעלי האגח ב- 13.8 הסיום המקורי של ההסכם עם WFC
3. הם ציינו שם במפורש שה- default שדרש את ההסכם הוא הנושא של המעבר מ- 7.25 ל- 6.5 יחס כיסוי הוצ' מימון כולל
3. הם הוסיפו סעיף נוסף בהסכם עם WFC שמחיל אותו גם על אירוע default חדש נוסף ללעיל שעתיד להרחש מכיוון שהם מציגים מחדש את הדוחות שלהם ל- 2007-2009 ושם הם יקבלו אזהרת עסק חי בגלל, כמה אירוני, שהם ב- default כעת עם WFC, מה שיצור default חדש ולכן גם מפניו הם מוגנים, עד ה- 10.9
4. WFC הפעיל במסגרת ההסכם חסימת תשלום ריבית לבעלי האגח של סדרת 2013 שהייתה אמורה להתבצע ב- 15.8
5. ממה שראיתי יש הודעה על מינוי יועץ לארגון מחדש של החוב והאקוויטי
בנוגע להצגה מחדש של הדוחות בהקשר של Reach Media, לא מדובר על עניין רציני. יש להם אחזקה של 51% בחברה ולכן הם מציגים דוחות מאוחדים שלהם עם החברת בת הזו, והשגיאה היא בהפרשה לא מספקת לזכויות מיעוט (בסך 49%), מדובר על כמה מיליוני דולרים בודדים
הדוח עצמו שלהם לדעתי היה בסדר. אם מסתכלים על מחצית 2010 תזרימית (על בסיס הדוח רו"ה) הם כיסו את הוצ' המימון שלהם ב- 1.65 בערך, והרוויחו בערך 10-15 מיליון דולר. חשבונאית הרווח לפני הוצ' מימון שווה להוצ' המימון
קשה להאמין שהם הגיעו לכזה בלאגן עם המימון, זה די מדהים כי הם לא במצב כזה גרוע יחסית לחברות רדיו אחרות שמצדיק את זה. לדעתי הם יגיעו להסדר עם בעלי האגח גם וגם בנוגע לאשראי בנקאי (יש עדיין את ההלוואה של דויטשה שהם לא אמרו מה קורה איתה). יכול להיות שיהיה מעורב דילול מסוים ואם זה יוריד את הוצ' המימון או את קרן החוב יכול להיות שזה כדאי. גם דילול של 50% משקף להם שווי של 80 מיליון דולר שזה זול אם מורידים קצת מהחוב והוצ' המימון
יפה, ביום שאתה יצאתה מרדיו-וואן, אני החלטתי שהיא מספיק זולה בשביל להכנס.
אבל אני רוצה להגיב בגלל TA, נתקלתי כבר בכמה תגובות שטוענות שהנהלת החברה היא לא טובה ולכן המניה יורדת.
אני חושב שאנשים שרואים שמחיר המניה יורד, בגלל שהחברה הפסדית, מגיעים למסקנה שההנהלה לא טובה.
צריך לזכור שהם הודיעו הרבה מראש שבזמנים שמחירי הנפט עולים המרווחים שלהם יורדים.
בזמנים שמחירי הנפט קבועים\ יורדים אז המרווחים שלהם עולים.
אם יהיה שיפור כלכלי בארה"ב אז החברה הזו תהנה ממנו ואני רוצה להפנות תשומת לב לעובדה שהחברה חזרה לרווחיות, למרות צפי של הפסד ל 80 סנט למניה.
אני אוסיף ללעיל ש-
1. אי תשלום הריבית לבעלי האגח 2013 עקב החסימה של WFC תהווה אירוע default כלפי בעלי האגח הנ"ל אך ורק כשיהיה איחור של 30 יום בתשלום, כלומר רק ב- 16.9 מדובר בדיפולט מול בעלי האגח
2. אתמול ה- 18.8 מונה להם יועץ ארגון מחדש. כנראה מדובר Rothschild Inc שמהווה כרגע גם את היועצת הפיננסית של החברה
עוד תיקון קטן ללעיל כשכתבתי מעבר מ- 7.25 ל- 6.5 התכוונתי ליחס חוב מול EBITDA ולא ליחס כיסוי הוצ' מימון (שבו הם עומדים… וזה היה מצחיק אם היה להם יחס כיסוי של 6.5)
הופתעתי לקרוא שגורג סורוס רכש נתח בסיריוס (SIRI) ברבעון השני – זכור לי שעדו נתן כאן הסבר מפורט ומשכנע למה המשקיעים צריכים להתרחק מסיריוס כמו מאש – בין היתר הדילול פי 1000 במניות. כך שיש לעדו כותרת נוספת – "מי צודק – סורוס או עדו"
ג.נ. חזרתי השבוע להחזיק מספר חברות רדיו ארצי (terrestial) כולל החזקה קטנה ברדיו ואן בשבוע שעבר
אלי ב., תודה על הפירוט.
סוף סוף התפנתי לקרוא את הדוח שלהם. לדעתי הוא מאוד מאכזב. אני מגיע למספרים אחרים ממך.
בששת החודשים האחרונים הם רשמו הפסד של 2 מליון דולר, אפילו אם אני מוסיף את כל הפחת, אני מקבל רווח רק של 7 מליון (אבל זה בעצם 5 מליון בגלל CAP EX של 2 מליון). אולי לא החשבת את המניות שהקצו לעובדי החברה.
מה שמאכזב בדוח הוא שהחברה הגדילה בצורה משמעותית את ההוצאות הכלליות שלה. בהתחלה חשבתי שזה בגלל שהם עכשיו משווקים את ריץ' מדיה, אבל לפי פילוח החטיבות שלהם, זה לא המצב. כמו כן רוב ההוצאות הן לא חד פעמיות. אני ציפיתי שעם הצמיחה בהכנסות, הרווחים יזנקו, אבל משום מה זה לא קורה, והחברה מגדילה את ההוצאות שלה.
בקומולוס, למשל, לא רק שההכנסות גודלות, אלא הם עוד ממשיכים לחתוך בהוצאות, שזה די מדהים.
אני מניח שבחצי השנה הקרובה ההוצאות של רדיו ואן יזנקו בגלל כל הבלאגן שיש להם עם המלווים. כל ההסכמים האלו, המשא ומתן ובטח – היעוץ של רוטשילד, יעלו להם הרבה מאוד כסף.
אין לי מושג איך הם הצליחו להיכנס לתוך הברוך הזה. נראה לי שאני אסתכל עליהם מהצד. בשלב זה לפחות, אני מרגיש הרבה יותר בנוח עם ההשקעות האחרות שלי.
טדי, הבעיה שלי עם TA היא לא ההפסדים התפעולים שלה, אלא ההתעקשות של ההנהלה לדחות את תשלומי השכירות ל HTP ובגלל זה לשלם ריבית של 12% בשנה. במיוחד לאור העובדה שלחברה יש כל כך הרבה מזומנים. אפילו חברות הרדיו, שהן סופר ממונפות, לא משלמות כל כך הרבה ריבית. זאת בפירוש טעות (חמורה!) של ההנהלה.
אלי לוי, אני חושב שסורוס כבר מזמן לא פעיל בשוק ההון. יש לו עדיין קרן השקעות, אבל אני חושב שהוא לא מנהל אותה יותר. שים לב שהקרן גם השקיעה הרבה בקומברס, ככה שזאת לא נראית קרן ששווה לעקוב אחריה
עידו אני מקבל 12 מיליון דולר רווח ויחס כיסוי של 1.63. בחישוב שלי לא החשבתי 1. הוצ' פחת 2. הוצ' בגין הקצאת אופציות לעובדים. ככה שמקבלים 12 + 19 הוצ' מימון חלקי 19 = 1.63
בעקרון הייתי פשוט מעדיף להסתמך על הדוח תזרים אבל אין שם כרגע ב- 23 לחודש אמור להיות. אני מנסה לראות אם הם יכולים לעמוד בהוצ' המימון פחות מה מידת הריווחיות שלהם כרגע. בנוגע להקצאת אופציות לעובדים אני לא הייתי מחשיב את זה גם אם הייתי רוצה להגיע למידת הריווחיות ובאופן כללי אני חושב שזה לא משהו שבכלל צריך להיות הוצאה (ופעם אגב זה לא היה). נדמה לי שיש איזשהי נוסחא שבאמצעותה מחשבים את זה אבל בפועל זה יוצר מצב שלוקחים בחשבון את החלוקה פעמיים – פעם אחת ההוצאה מפחיתה לך את ההון העצמי ואת הרווח, ופעם שניה בזה שאתה מחלק את ההון העצמי והרווח בסך המניות החדש מדולל (כלומר כולל אופציות). חלוקת אופציות היא לא באמת הוצאה זה פשוט דילול וכמו שאני לא אחשיב דילול מניות כהוצאה ככה לא אמורים להחשיב חלוקת אופציות, מה שכן צריך לדאוג לחלק את הרווח וההון העצמי וכיוצא בזה במספר המניות המדולל מתוך הנחה שכל האופציות ימומשו
1 – אם אתה לא מחשיב הוצאות פחת, אתה לא יכול להתעלם מ CAP EX – כלומר תוריד עוד 2 מליון דולר מתזרים המזומנים.
2 – אני לא מסכים איתך. וגם באפט לא מסכים איתך.
תחשוב שרדיו ואן יכולים להחליט לשלם לכולם באופציות – לעובדים, ספקים וכו'. ואז הרווחים שלה יקפצו. אופציות זאת הוצאה כמו כל הוצאה אחרת.
"If options aren't a form of compensation, what are they? If compensation isn't an expense, what is it? And, if expenses shouldn't go into the calculation of earnings, where in the world should they go?"
http://www.fool.com/news/take/2002/take020410.htm
http://money.cnn.com/2004/05/03/pf/buffett_qanda/index.htm
זאת הבעיה כשמסתכלים רק על תזרים מזומנים – אפשר בקלות להתעלם מהוצאות שאינן כרוכות במזומנים, למרות שהן הוצאות לכל דבר.
זה נכון שהוצאות-שאינן-מזומנים לא רלוונטיות ליכולת העמידה שלהם בהוצאות מימון, אבל זה מאוד רלוונטי לחישוב מכפיל הרווח שלהם.
סתם אנקדוטה – בלינק השני באפט מציין שהטעות הכי גדולה ב 2004 היא לא לרכוש WMT – השנה קיבל הזדמנות שניה
יכול להיות שהוא יעשה זאת. בינתיים נראה שהוא מעדיף את JNJ – עוד מניה אחת מיני רבות שלא זזה בעשור האחרון.
שכחתי לציין – הוא דווקא חיזק WMT ו JNJ ברבעון השני (ע"ח KFT ואחרות). מחיר WMT עכשיו אפילו נמוך מהמחיר ב 2004 ומאז הערך הפנימי רק עלה ועלה (מכירות, רווח פלני מס). עדיין המכפיל גבוה יחסית לערך עמוק.