תיק המניות באפריל 2010

מתחילת השנה ה SPY עלה ב-7%, ה DIA עלה ב-6.1% וההאנג-סנג ירד ב-3.4%. התיק שלי עלה ב-36.3%.

תשואה זו לא כוללת מינוף. התיק הממונף שלי עלה מתחילת השנה ב-27.7%, כך שאם הייתי כולל אותו בחישוב, התשואה שלי הייתה יותר גבוהה.

אז מה היה לנו החודש?

משבר אשראי חמור ביוון שהולך ומתפשט לשאר מדינות ה PIGS (פורטוגל, אירלנד, יוון וספרד), תביעה משפטית נגד GS, הר געש איסלנדי ששיתק את התעופה באירופה למשך כמה ימים, צעדים סינים נגד בועת הנדל"ן, החרפה בעימות מול איראן וממשל אמריקאי אנטי-עסקי. לא יודע אם שכחתי משהו, אבל למרות כל אלו, הבורסה בארה"ב ממשיכה לעלות.

התל"ג האמריקאי עלה ב-3.5% ברבעון הראשון של השנה, ונראה כי ישנה התאוששות משמעותית בכלכלה האמריקאית. תראו למשל מה אמר באפט בראיון אתמול:

– עד מרץ העסקים זחלו למעלה, אבל ממרץ החל שיפור משמעותי. איפה כל המומחים שדיברו על מיתון שני, והתמוטטות של עוד בנקים?

אם אכן הכלכלה האמריקאית תתחיל לרוץ, אני לא רוצה להישאר מחוץ לבורסה. כבר כתבתי כאן על כך מספר פעמים בחודשים אחרונים, אבל אני חושב שחשוב לכתוב זאת שוב – הרבה משקיעים נכוו חזק במשבר של 2008, והחוויה הזאת נצרבה להם חזק בזיכרון. הסכנה בכך היא שהם יחכו כל פעם למפולת הבאה, למרות שזאת יכולה לבוא רק עוד 20 או 30 שנה. בינתיים הם ישבו על מזומנים ויפסידו ראלי שיכול להימשך זמן רב.

רוב המשקיעים הצעירים לא יודעים כיצד נראה ראלי של 10-20 שנה. הם רגילים לשוק שכבר לא זז יותר מ-10 שנים, ולכן כל תזוזה חזקה למעלה מלחיצה אותם. בדיוק כמו שהדור שהתחיל להשקיע בשנות ה-80 או ה-90 לא ידע איך נראה שוק דובי, כך הדור הצעיר היום (ואני בתוכו) לא יודע איך נראה שוק שורי ארוך. דהירה שוורית ארוכה היא רק שאלה של זמן, ולדעתי יש סיכוי שהיא תתחיל עוד שנתיים עד חמש שנים, אבל אולי היא תתחיל קצת יותר מוקדם, ואולי קצת יותר מאוחר. אני בכל אופן לא הולך לשבת על מזומנים ולהפסיד את הראלי!

בינתיים אפשר להרוויח גם בשוק יציב. המניות שלי בהונג-קונג מראות על תשואה חיובית יפה מתחילת השנה, למרות שהשוק הסיני וההונג-קונגי במצב שלילי מתחילת ינואר.

דוחות ודיווחים

טאי-פינג (סימול 146) פרסמה את הדוח לשנת 2009. רווחי החברה ירדו ב-52%, שזה יותר טוב מאשר ציפיתי. היה לי ברור שעסקי השטיחים יסבלו קשות השנה, ואני שמח שהחברה הצליחה להרוויח בשנה קשה זו. הרווח עמד על כ-40 מליון דולר ושווי השוק הוא 400 מליון. מה שאומר שהחברה נסחרת במכפיל 10 בשנה הכלכלית הכי קשה, כך שלדעתי המניה זולה. טאי-פינג החליטה לחלק דיבידנד זהה לזה שבשנה שעברה. מה שאומר תשואה של כ-4.5% – דמי כיס נחמדים בהתחשב בעובדה שיש לי שם החזקה לא קטנה.

נאן-יאנג (סימול 212) פרסמה את הדוח השנתי לשנת 2009. שום דבר מיוחד ומפתיע בתוצאות. ה NAV של החברה עומד על 43$ למניה, לעומת מחיר של כ-14$ כיום. בדיעבד כנראה שעשיתי טעות כשלא מכרתי ב20$+. אני לא אחזור על הטעות הזאת, ואם המניה תעלה בעוד 50%, אני כנראה אמכור.

סאונדוויל גם כן פרסמה את הדוח השנתי שלה. גם כאן לא היה שום דבר מיוחד. נראה כי ההשקעות שלה בסין יותר גדולות מאשר חשבתי. קשה להגיד שזה משמח אותי, אבל לפי הנתונים שהם סיפקו, נראה כי הם שילמו מחירים סבירים על ההשקעות שם. אני מקווה שהם יצליחו להרוויח על פרויקטים אלו, אם כי אם תהיה מפולת נדל"ן, היא יכולה ליצור מצב של "מוכרים בלבד" ולפגוע גם בנכסים של סאונדוויל. בינתיים לחברה יש בסין תיק נדל"ן בגודל של יותר ממליון רגל מרובעת.

סאונדוויל ביצעה השקעות מרובות בסין בשנה שעברה, אבל ההשקעות שלה בהונג-קונג היו מינימליות, וזה קצת חבל. לפי רשימת הנכסים בסוף הדוח נראה כי הם קנו רק נכס אחד קטן (ברחוב אלקטריק 118), אולם לפי העיתונות הסינית, החברה כנראה רכשה נכסים נוספים מתחילת השנה. לפחות לגבי רחוב אלקטריק מנכ"ל החברה אמרה בראיון לתקשורת כי החברה רכשה את כל המבנה ברחוב אלקטריק 118-120, וקיבלה אישור לבנות שם מלון בשטח של 30,000 רגל מרובעת. לאור הצלחת פרויקט המגורים ברחוב וורן, החברה שוקלת לבנות שם בניין מגורים במקום מלון. כמו כן אמרה המנכ"ל כי החברה קרובה מאוד להשלמת קניית הנכס ברחוב היוון (HEAVEN). הם מתכוונים לפנות לבית-המשפט בקרוב על מנת לאלץ את הדיירים האחרונים למכור את דירותיהם. במקור החברה חשבה לבנות שם בניין משרדי, אבל שוב, לאור הצלחת הפרויקט ברחוב וורן, החברה חושבת לבנות גם פה בניין מגורים. כאן יש חלק שלא ממש הבנתי – במקור החברה הודיעה שהיא תבנה בניין משרדי בשטח של 180,000 רגל מרובעת, אבל עכשיו מנכ"ל החברה אמרה שהם ביקשו אישור לבנות בניין מגורים בשטח של 110,000 רגל מרובעת וקלאב-האוס. לא הבנתי אם הקלאב כלול ב-110,000 רגל. בכל מקרה אין לי ספק שהפרויקט יהיה מאוד רווחי.

עד היום עלות הרכישה של הדירות עמדה על 400 מליון דולר. בואו נהיה שמרנים ונניח שהם צריכים עוד 100 מליון בשביל שאר הדירות. עלות הפיתוח לבניין מגורים יוקרתי עומדת על 1500-2000 דולר לרגל מרובעת. אז נניח שהעלות הכוללת תהיה 800 מליון דולר. האזור הזה יותר טוב מרחוב וורן, כמו כן הבניין יכלול מועדון, ולכן אם המחירים לא יירדו בשנתיים הקרובות, אין לי ספק שהדירות שם תימכרנה באזור ה-15,000 דולר לרגל מרובעת (במקרה הגרוע) – אבל יש אפילו סיכוי לקבל 20,000 לדעתי. סאונדוויל יכולה להרוויח במינימום 500 מליון מהפרויקט הזה, אבל יש סיכוי אפילו למיליארד (זאת שוב בהנחה שמחירי הדירות בהונג-קונג לא יירדו).

חשוב להדגיש שהחברה כבר רשמה רווח על הדירות ברחוב היוון כשהיא שיערכה אותן לפני שנה. להערכתי השווי שלהן כבר היום עומד על כמיליארד דולר, לכן מבחינה חשבונית יכול להיות שנראה כאן רווח קטן מאוד אם בכלל. זה כמובן לא משנה את העובדה שהשבחת הנכס תהיה רווחית בצורה קיצונית.

ההחלטה של סאונדוויל לבנות דירות מגורים במקום נכסים להשקעה לטווח ארוך, קצת משנה את תמונת הניתוח שלי על החברה. ההכנסות משכירות תהינה יותר נמוכות ממה שחשבתי, אבל מצד שני ההכנסות מהשבחת נכסים תהינה גבוהות יותר. בואו נבדוק את שווי החברה. נתחיל בניתוח לפי NAV:

נכסים-

הפלאזה – להערכתי הוא רשום בספרים בשווי של 4-4.5 מיליארד. הוא מכניס כ-200 מליון דולר בשנה (שכירות + שילוט). לפי תשואה של 6% בשנה – נקבל שווי של 3 מיליארד. (או שווי של 2.4 מיליארד לפי תשואת שכירות של 8%)

הנכס ברחוב טאנג-לונג – להערכתי הוא רשום בשווי של 1-1.5 מיליארד. הוא צפוי להכניס 80 מליון בשנה. לפי תשואה של 6% נקבל שווי של 1.2 מיליארד. (מיליארד לפי 8%)

בניין המגורים ברחוב וורן – זה קל – ידוע לנו שהוא נמכר ביותר ממיליארד דולר.

הבניין ברחוב היוון – להערכתי הוא רשום בספרים בשווי של מיליארד דולר. אם נניח שיבנה בניין מגורים בשטח 110,000 רגל – עם שווי של 15 אלף לרגל, נקבל שווי של 1.6 מיליארד.

הבניין ברחוב אלקטריק – 30,000 רגל כפול 10,000 דולר לרגל – נקבל 300 מליון דולר.

כל שאר הנכסים בהונג-קונג – 500 מליון דולר.

ביחד כל הנכסים – 7.5 מיליארד (או 6.7 לפי תשואת שכירות של 8%).

חובות – 2 מיליארד דולר. עלות הבנייה של כל הפרויקטים – 500 מליון.

קיבלנו שווי של 5 מיליארד דולר, או 20 דולר למניה. זוהי הערכה שמרנית מכמה סיבות – חישבתי את הנכס ברחוב היוון לפי שטח של 110,000 רגל אבל יכול להיות שהוא יהיה גדול יותר, לא החשבתי בכלל את הנכסים בסין ויש סיכוי ששאר הנכסים בהונג-קונג שווים יותר מ-500 מליון.

עד היום העדפתי לנסות להעריך את הרווחים העתידיים של החברה, ולא להשתמש ב NAV, אבל בגלל שהחברה החליטה למכור את הנכסים אותם היא משביחה, קשה להעריך מה יהיו הרווחים שלה. השכירות תעמוד על 280 מליון דולר בשנה משני הנכסים שלה (הפלאזה והנכס ברחוב טאנג-לונג). מה שאומר שרוב הרווחים יגיעו מהשבחת הנכסים ומהפעילות בסין. מנכ"ל החברה אמרה לפני שבוע שהם מתכוונים להשביח 2-3 נכסים כל שנה. אני לא מצפה שכל נכס יביא לרווח של 500 מליון כמו מוורן-וודס, אבל אפילו רווח של 70 מליון לנכס, יביא לרווח של 150-200 מליון בשנה.

יש הבדל מאוד גדול בין הנכס ברחוב היוון (שטח של 180,000 רגל מרובעת) לבין זה ברחוב אלקטריק (שטח של 30,000). מה שאני עושה זה מנסה לראות את כוח הקנייה של החברה, ואז אני אעריך איך יראו עסקי ההשבחה של החברה. בשנתיים הקרובות סאונדוויל הולכת להתמודד עם בעיה חדשה – הולכות ליפול עליה כמויות גדולות של כסף. רק ממוורן-וודס היא תקבל יותר ממיליארד דולר בשנה וחצי הבאות. השאלה היא מה היא תעשה עם כל הכסף.

אם נניח שהיא תנתב אותו להשבחת נכסים, זה יאפשר לה (בתוספת מינוף) לרכוש נכסים בסך מיליארד וחצי בשנתיים הקרובות – או 700 מליון דולר בשנה.

עד היום החברה רכשה נכסים מאוד בזול, אבל השוק התייקר מאז. הנחה פרועה שלי היא שהיא תרכוש נכסים בשווי 5,000 דולר לרגל מרובעת, תשביח בעלות של 2,000 דולר ותמכור במחיר של 10,000 (שזאת הערכה שמרנית). כאמור זה הימור פרוע, אז אל תיקחו את זה כתורה מסיני. לפי חישוב זה, החברה יכולה לרכוש כל שנה משהו באזור ה-100-150 אלף רגל מרובעת, ולהרוויח כ-300-400 מליון מפעילות ההשבחה.

זה כמובן תלוי מאוד בתנאי השוק כמו גם במדיניות של החברה. יכול להיות שהחברה תחליט להשקיע יותר בסין, ואז יכול להיות שהרבה מהכסף ילך לטמיון. יש כאן הרבה מאוד סימני שאלה, ולכן בשלב הזה אני מעדיף לחזור ולהשתמש בחישוב לפי NAV, ולא לנסות לנחש מה יהיו רווחי החברה בעתיד.

מאוד אהבתי את ההחלטה של סאונדוויל לפצל את עסקי התשתיות של החברה בסין. אפילו אם שווי החלק הזה יוערך רק ב-25 מליון דולר, זה עדיין אומר שאני אקבל דיבידנד של עשרה סנט למניה. כיוון שעד היום התעלמתי לחלוטין מחטיבה זו, כל סכום שאני אקבל יתקבל בברכה. אם החטיבה תונפק בשווי 50-100 מליון, אני בכלל אהיה מאושר.

וולס-פארגו פרסמה את הדוח הרבעוני הראשון לשנה. במבט ראשון הוא היה קצת מאכזב – עם רווח של 0.45$ למניה ו PTPP של 9.3 מיליארד דולר. (PTPP זה הרווח לפני מיסוי ולפני הפרשות לחובות אבודים. הסיבה שאני משתמש ב PTPP היא שבשנתיים האחרונות ההפרשות לחובות אבודים היו גבוהות מאשר בשנים נורמליות. לכן בשביל להעריך את הרווחים בשנים הבאות, כדאי להשתמש ב PTPP). אני ציפיתי שה PTPP השנה כבר יעלה על ה-40 מיליארד דולר. אבל במבט שני, הדוחות לא היו כל כך נוראיים. ישנן שלוש סיבות עיקריות ל PTPP הנמוך:

1 – עלויות של יותר מ-300 מליון דולר אשר קשורות למיזוג עם ווקוביה.

2 – עלויות רבות הקשורות למצב הנדל"ן בארה"ב – עלויות הקשורות בהחזקת נדל"ן ומציאת פתרונות לפשיטת רגל של לקוחות.

3 – הסיבה העיקרית היא הריבית הנמוכה. וולס-פארגו לא מוכנה להיכנס להלוואות ארוכות טווח או להשקעות באג"ח כאשר הריבית כל כך נמוכה. זה דבר שפוגע ברווחים שלהם בטווח הקצר, אבל בטווח הארוך זאת אסטרטגיה נכונה.

בסיכומו של דבר אני עדיין עומד מאחורי האומדן הראשון שלי מלפני כשנה שהחברה תרוויח 4$ או יותר למניה החל מ-2011 או 2012 לכל המאוחר, ולכן מחיר המניה צריך להיות באזור ה 60$-70$.

שון-הו-טק (סימול 219) גם פרסמה דוח שנתי. התוצאות היו מעולות לדעתי. ההכנסות מהמלונות ירדו רק ב-22%. הייתי בטוח שהירידה תהיה יותר חדה. למרות שנה כלכלית מאוד קשה, המלונות עדיין שמרו על רווחיות. לדעתי החברה מאוד זולה היום, ואני שוקל לחזק השקעה זו.

מדי פעם פונים אלי קוראים ושואלים אותי שאלות על חברות שונות, או כיצד להעריך חברה ואיך לזהות אם חברה זולה. למרות שאני שמח לשתף משקיעים אחרים בהשקעות שלי ולתרום מזמני ומהידע שלי, אני קצת פחות אוהב לתת "שיעורים פרטיים" – בעיקר בגלל בעיית זמן – אם אני אסביר לכל קורא בנפרד, זה יגזול הרבה מזמני. יותר מזה – אין תשובה פשוטה לאיך להעריך חברות.

יכול להיות שברשומות שלי אני לא כולל מספיק ניתוחים מקיפים על החברות שאני קונה, אז אני אשתדל לעשות זאת יותר בעתיד. אני מקווה שזה יוסיף ערך לקוראים שלי. אני אנסה בקרוב להעלות לבלוג ניתוח של שון-הו-טק. אני בספק אם זה יקרה החודש, כי אני עדיין ביפן.

פעולות בתיק

כמו שכתבתי ברשומה על הבועה בסין, חיסלתי את ההשקעה שלי בצ'וק-נאן (סימול 131) תמורת 2.64$. גם ככה ההנהלה של החברה מעצבנת אותי, אז העובדה שהם קנו שני שטחים בסין במחירי בועה, רק הקלה על ההחלטה לצאת מהמניה. קניתי את המניה בסוף 2008 תמורת 1.08$.

חיזקתי בצורה די משמעותית את ההחזקה שלי באסיה-סטנדרט (סימול 129) תמורת 1.36$ ו 1.4$.

מכרתי קצת מניות של ROIAK ושל CMLS (פחות מעשר אחוז מההחזקה במניות אלו) תמורת 4.17$ ו 5$ בהתאמה.

חיזקתי עוד את ההשקעה שלי בטאי-פינג (סימול 146) תמורת 1.96$.

את דקה (סימול 997) קניתי לפני 3 שנים תמורת 1.4$. המניה עלתה ל-4 דולר בשנת 2007, ומאז החלה להתרסק. שנה שעברה מימשתי חלק תמורת 1.6$ בשביל לרכוש WFC. מאז מחיר המניה המשיך לרדת לאזור הדולר למניה. זה מחיר זול מאוד לדעתי. דקה מייצרת ריהוט בעיקר לבתי-מלון וחנויות יוקרה – בעיקר יצוא לארה"ב. המיתון הקשה פגע בה, והשנה החברה כנראה תרשום הפסד. לחברה 200 מליון מניות, ולכן שווי השוק שלה (לפי דולר למניה) היה 200 מליון דולר. ב-2007 החברה הרוויחה 80 מליון דולר וב-2006 64 מליון. כך שהחברה נסחרה לפי מכפיל רווח של 3 על רווחי השיא שלה. לדעתי כשמצב הכלכלה ישתפר, החברה יכולה לחזור לרווחיות זו, ולכן החלטתי לקנות מניות.

הבעיה היא שהסחירות במניה זו כמעט ולא קיימת. הצלחתי לקנות קצת מאוד מניות תמורת 1.2$, ואז תוך יומיים שלושה המחיר כבר לגמרי ברח לי. כיום מחיר המניה עומד על 1.6$. חבל!

מניה נוספת שחיזקתי החודש היא מטה (סימול CASH). קניתי תמורת 28.43$. ההחזקה שלי במניה זו כבר עומדת על כ-7% מהתיק שלי.

שונות

בועת הנדל"ן בסין כנראה מתפוצצת בימים אלו ממש. כל הסימנים מראים שהצעדים האחרונים של הממשל הצליחו סוף סוף לגרום לירידת מחירים. בדיוק קראתי מאמר מעניין מאוד בסינית על כך. אם יהיה לי זמן אני אכתוב על כך. נתון אחד מעניין מהמאמר הוא שהממשלה ערכה סקר ב-660 ערים בסין ומצאה שישנן 65 מליון דירות שעומדות ריקות יותר מ-6 חודשים. כן – יותר מ 65 מליון דירות ריקות. כנראה נתון זה הלחיץ את הממשלה וגרם לשורת הצעדים בה היא נקטה על מנת לקרר את שוק הנדל"ן.

הבועה מתפוצצת מהר יותר מאשר ציפיתי אבל צריך לזכור שזה יכול לקחת די הרבה זמן את שכל קוביות הדומינו תיפולנה. בועת הנדל"ן בארה"ב החלה להתפוצץ ב-2006 ורק ב-2008-2009 המשבר הגיע לשיאו. כל מה שנותר לנו הוא לשבת ולצפות איך העניינים יתפתחו בסין – יהיה מאוד מעניין.

אנחנו לקראת סגירה של הטיול בקיוטו – היה מדהים, וביום רביעי אנחנו זזים לחווה אורגנית. אני בספק אם יהיה לי שם זמן אינטרנט כמו שהיה לי פה, אז כנראה שאני אהיה הרבה פחות זמין לתגובות בבלוג.

אני רוצה להזכיר לקוראים שהבלוג הזה מיועד לתעד את ביצועי ההשקעות שלי, ולחלוק מניסיוני כמו גם מהטעויות שלי. אני לא ממליץ על אף אחת מהמניות המוזכרות כאן. כמו כן, אני עלול למכור (או לקנות) מניות זמן קצר לאחר שקניתי (או מכרתי) אותן, וזאת מבלי לדווח על כך כאן.

חודש שעבריי      ייחודש הבא

פורסם בקטגוריה מניות. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.
Subscribe
Notify of
guest
49 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
יהונתן
יהונתן
13 years ago

בעקבות הפוסט שלך נזכרתי באחד מסיפורי הדקאמרון.
נוצרי ויהודי היו ידידים טובים, והנוצרי ניסה להשפיע על היהודי בכל דרך להתנצר. לבסוף היהודי התרצה ואמר:"אסע לרומא. אסתובב בוותיקן, אחזה באפיפיור ובחשמנים, ואז אחליט". בידידו הנוצרי אחז יאוש. אם היהודי יסע לרומא, ויראה את האפיפיור המושחת והנהנתן ואת הכמרים הנואפים, אין שום סיכוי שהוא יתנצר! אבל הוא לא הצליח למצוא תירוץ למנוע את הנסיעה, והיהודי יצא לרומא. כעבור זמן מה הוא שב ומספר לחברו הנוצרי שנוכח ברקבונה של הכנסיה, ובנפשעותם של אנשי הדת שלה. הנוצרי כבר משלים עם כך שלא הצליח לשכנע את חברו להמיר דת, אבל אז אומר לו היהודי:"ואם למרות שכמריכם מושחתים, ושכנסייתכם כל כך רקובה – דתכם רק הולכת ופורחת ומשגשגת, הרי זה סימן שיד אלוהים בדבר". אמר והלך לכנסיה לטבול עצמו לנצרות.

מה זה קשור? כי בעקבות הפוסט שלך הסתקרנתי לדעת עוד על מלונות רשת שון-הו-טק. הלכתי לקרוא ביקורות, והן, בחלקן הגדול, איומות ונוראות – למשל כאן, http://bit.ly/bc72wO או כאן – http://bit.ly/9ccC0Y. זה גרם לי לחשוב שמדובר בהשקעה גרועה. אבל מצד שני – אם אחרי ביקורות קטלניות כאלו על המלונות שלהם, הם עדיין מצליחים לקצור רווחים נאים בשנת שפל, אולי יש פה סוד טמיר של הצלחה, כמו יד אלוהים שרוממה את הנצרות.

יהונתן
יהונתן
13 years ago

תיקון: הקישור לביקורת על המלון השני בטריפ אדוויזר – http://tinyurl.com/hkhotel11

נשיא GIC
נשיא GIC
13 years ago

תעשה חיים עידו , קשה להגיד שהולכים לראלי של 10 שנים אבל כן אפשר להגיד שהולכים לראלי של כמה שנים .
אין ספק שהמשבר הבא אולי לא יהיה כמו האחרון אבל בהחלט יכול להיות משבר בטווח של 3 עד 4 שנים מהיום זה לא משהו שיפתיע אותי זו מחזוריות של כלכלה בריאה .
אני חושב שצריך להגדיל את ערך הכסף בתקופה הזאת ולנצל שוב את המשבר הבא כדי להגדיל נכסים ובגדול .
עידו כל הכבוד על התשואות בהחלט מרשים לשנת 2010.
הלוואי שהשווקים ילכו לראלי של כמה שנים לי אין בעיה עם זה אבל אני בספק לגבי זה .

טדי
טדי
13 years ago

היי עידו
שלחתי לך את המייל לפני שקראתי את הפוסט הזה, נראה לי שאתה מפסיד רעיונות כאשר אתה מבקש לא לשלוח מיילים לבחינת מניות.
אבל זו זכותך המלאה ואני יכול להבין.

איתי
איתי
13 years ago

עדו, רציתי לשאול אותך כמה שאלות בנוגע לWFC.
1. מבחינה חשבונאית, ההפרשות הגדולות של החברה – במידה ואכן ארה"ב תצא מהמיתון וההפרשות הללו כבר לא ירשמו ככאלה שספק לגבי היכולות לגבות אותן, האם הן מוכרות כהון של החברה בסופו של עניין?
2. שאלה נוספות: אני רואה שהחברה הפסיקה להפריש לטובת רזרבה (https://www.wellsfargo.com/downloads/pdf/press/1Q10_Quarterly_Supplement.pdf עמ' 18). מה הן ההפרשות FAS 167 ו השניה הנוספת שהחברה התחילה להפריש אליהן?

קובי
קובי
13 years ago

שלום עידו,
כתבת על החשש להישאר מחוץ לשוק כאשר יגיעו העליות.
אולם, כפי שציינת, פקיעת בועת הנדל"ן בסין נראית קרובה מתמיד.
אני מניח שארוע כזה, יגרום לאווירה פסימית בשווקי העולם ויוביל לירידות.
האם לא יהיה זה נבון ללשבת עם הכסף מחוץ לשוק, ולהכנס בירידות שקרוב לוודאי שיבואו?

אלון
אלון
13 years ago

@עדו מרוז
אני דווקא פסימי מאד לגבי השווקים ברמת המקרו (כמובן ללא תזמון מדוייק)
אבל לדעתי הריביות הולכות לעלות בעולם,והרבה כסף ייצא משוק המניות.
בלי לקחת בחשבון את המצב הכלכלי הלא יציב (PIGS,החוב האמריקאי וכו').

איתי
איתי
13 years ago

תודה עדו על הארת העיניים. אתה יכול להתייחס לשאלה השניה שלי?
איתי

יוני
יוני
13 years ago

עדו,
אני כרגע מנסה להבין למה מחירי הנדל"ן בהונג קונג הם מהגבוהים בעולם, {כמדינה אני חושב שהמחירים שם הם הכי גבוהים בעולם}והאם ניתן לקחת אותם כנתון יציב כשבאים להעריך שווי של חברת נדל"ן שם,נראה לי שללא הבנה ברורה של הסיבה לרמת מחירים מטורפת כזאת כל השקעה בנדל"ן שם זה בגדר ספקולציה על המאקרו שישאר ברמה של בועה.
אני לא יודע אם יש לסאונדוויל את המשמעת של באפט לא לקנות נדל"ן כמה שנים כשהמחיר הוא ספקולטיבי.
האם אתה מרגיש בנוח להשקיע במדינה שדירת 100 מ"ר עולה מיליון-מליון וחצי דולר כשבארה"ב המחיר הממוצע ל"בית" הוא באזור 170 א' דולר ?
האם אתה חושב שזה בתוך מעגל הכישורים שלך להעריך שווי של חברה שקונה ומוכרת נדל"ן על בסיס קבוע בשוק שמתומחר ברמה הגבוהה בעולם?
אודה לך מאוד על תשובה!

אסא
אסא
13 years ago

אני מאוד לא אוהב את ההחלטה של סאונדוויל שלא להגדיל את מצבת הנכסים שלה המיועדים להשכרה:
ראשית, לדעתי זה מקטין את הסיכוי שהחברה תתחיל להיסחר סוף סוף בשווי "האמיתי" שלה. אם השוק היה רואה הכנסות יציבות משכר דירה בסכום של 400 מיליון בשנה, הוא לא יכול להמשיך לתמחר אותה בחסר גדול כל-כך.
שנית, אני לא אוהב שלחברה יהיו ביד כל-כך הרבה מזומנים פנויים. מי יודע כמה מזה היא תשלח להשקעות בסין? מי יודע אם היא לא תפסיד אותם באיזה שתי עסקאות השבחה, שיתפסו אותה במקרה עם המכנסיים למטה (למשל מכיוון שבדיוק בין מועד הקניה של הנכס למועד המכירה שלו תחול נפילה במחיר הנדל"ן)?
בקיצור, לדעתי זה מעלה את מרכיב הסיכון בהשקעה במניה.
גילוי נאות: אני טיפוס זהיר (פסימי?) מטבעי (ברוך השם). אבל האם לא כל משקיעי הערך אמורים להיות כאלה?

יובל
יובל
13 years ago

לשאלת איתי – התשובה פשוטה מאוד: חשבונאית כאשר ההפרשה לחובות מסופקים גבוהה מהנדרש (למשל בגלל שהעסקים משתפרים ויותר חוב בר-גביה)הרי מקטינים ההפרשה ונוצר רווח.
שאלה משלי: עדו, האם אתה מבצע פקודות הגנה על התיק (למשל על מדד ה S&P בארה"ב) ואם לא אז מדוע? הלא גם אם אינך מנסה לתזמן את השוק, אפילו אם ההגנות אינן חופפות את הסיכון שטמון בתיק שלך, זה יגן עליך בסנריו של ירידות משמעותיות כתוצאה מבועה/אי יציבות פוליטית…

מהטמה במבי
13 years ago

@עדו מרוז
חברות נוהגות להעמיד את ההפרשה לחובות מסופקים על אחוז מסויים מסעיף הלקוחות (כלומר מהחוב\אשראי שהלקוחות חבים לה בסוף שנה). האחוז יכול להשתנות בהתאם לציפיות. לדוגמא אם לחברה יש בסוף 2008 מליון דולר שהיא נתנה כאשראי ללקוחות והיא מעמידה מזה 10% כהפרשה לחובות מסופקים אז ההפרשה בסוף 2008 תהיה100,000 דולר. היא תציג במאזן את סעיף הלקוחות נטו (כלומר לקוחות בניכוי ההפרשה) כ900,000 דולר. אם בסוף השנה הבאה כלומר 2009 היא תצטרך להציג סכום נמוך יותר בהפרשה מאשר ה 100,000 שעדיין רשומים שם (במידה ולא היו חובות אבודים בפועל וכולם שילמו את חובם) היא תרשום על זה רווח וזה אכן יגדיל את ההון העצמי. למשל בשנת 2009 היא החליטה להעמיד את סעיף ההפרשה על 60,000 על מנת להקטין אותו מ100,000 היא תרשום רווח של 40,000.

יובל
יובל
13 years ago

@עדו מרוז
עדו, סלח לי אבל מה כוונתך אין הגיון בהגנה כי תשואתך בנתיים חיובית? האם אין הגיון שאקנה בטוח חיים אם עד עכשיו לא מתתי? לא אקנה בטוח על הבית אם עד עכשיו הוא לא נשרף? ביטוח (הגנה) זה גידור מפני משהוא שלאו דווקא סבלת ממנו בעבר. אם רב התיק שלך מושקע ב HK יש הגיון לבטח כנגד נפילת ההאנג סנג, לא?
ושוב סלח לי שאני מקשה עליך – זה מכוונות טובות. אני גם לא מגן אבל אני מייחס את זה לעצלנות מחשבה שלי.

pimodlen
pimodlen
13 years ago

תודה עדו ששיתפת אותנו כשמצאת את CASH.
עברתי על הדוחות שלה בימים האחרונים, והיום אחרי שהחברה פרסמה את תוצאות הרבעון האחרון, קניתי.
זו השקעת הערך הראשונה שלי.

alterk
alterk
13 years ago

CASH!!!!
מגיבה יפה לדו"ח Q2.

יוני
יוני
13 years ago

עדו,
ראית את רכישות בעלי העניין בsoundwill
http://www.etnet.com.hk/www/eng/stocks/realtime/quote_ca_sdi.php?code=878

היית מוכן להגדיל את הפוזיציה שלך בסאונדוויל עוד יותר ממה שאתה מושקע עכשיו?

ועוד שאלה:
לגבי הבנקים בארה"ב ובמיוחד המאוד גדולים שבהם[wfc]אני שואל את עצמי האם הצמיחה הגדולה שלהם ב20 השנים האחרונות זה תוצאה של מינוף שהלך וגדל בארה"ב ע"י צרכנים וכן
עסקים ,שלמעשה לא היתה בת קיימא והתפוצצה עכשיו בגדול,ומכאן ואילך אנו נראה הורדת מינוף גדולה וממילא התחזיות רווחים לבנקים[שוב:במיוחד המאוד גדולים שמאוד קשורים למאקרו]לא ממש יכולה להבסס על העבר?

יוני
יוני
13 years ago

התכוונתי לצמיחה של "הבנקים",הרווח שלהם נובע מהלוואות וב20 השנים האחרונות הצרכן האמריקאי הגדיל מאוד את רמת החוב שלו,ובשנתיים האחרונות אנו עדים להורדת רמת החובות בצורה דרמטית בארה"ב ו וולס מדברים על הדרישה הנמוכה מאוד להלוואות .[ברור שזה גם בגלל שאנו במשבר]איך היו נראים הרווחים של בנק אמריקאי גדול במדינה כמו גרמניה?

ברק
ברק
13 years ago

היי עידו,

ROIAK פרסמה השבוע את הדוחות הרבעוניים.
לפי דעתי, התוצאות לא מאוד מעודדות. הרווחים נשארו כמו ברבעון הראשון של 2009 וירדו לעומת הרבעון שעבר.
בנוסף, הייתה עלייה בעלויות הניהול. החוב נשאר ברמתו הקודמת וכמות המניות ממשיכה לרדת.

אשמח לחוות דעתך לאור ההתפתחויות האחרונות.
תודה, ברק

אסף
אסף
13 years ago

היי עדו,

אדבר על CMLS היות ואינני מכיר את ROIAK.
CMLS ברבעון האחרון עשתה 900 אלף דולר מזומן חופשי לעומת מינוס 400 אלף ברבעון הראשון. הרבעון הראשון תמיד נראה גרוע, אך הפעם החברה הציגה תוצאות טובות יותר מהרבעון הראשון הקודם. הם מתכוונים להחזיר מעל 55 מיליון דולר מהחוב שלהם השנה, הם החלו בהחזר החוב כבר ברבעון הראשון. נכון שמכריחים אותם להחזיר את החוב כדי לעמוד ב COVENANT, אבל גם זה משהו. הם נראים חיוביים לגבי Q2, בQ2 האחרון הם עשו 20 מיליון מזומן חופשי, לאור המצב הגרוע שהיה ברבעון השני האחרון, ולאור השיפור ברבעון הראשון לעומת הקודם, הייתי מעריך שהתוצאות של הרבעון הנוכחי ישתוו לפחות, אם לא גם כן ישתפרו, אל מול לתוצאות הרבעון השני הקודם.
בוא נעריך הערכה שמרנית שהם יעשו 40 מיליון מזומן חופשי השנה. שנה שעברה הם עשו גם כן משהו בסדר הגודל הזה. אם נשים על זה מכפיל שמרני של 5, נקבל חברה ששוה לפחות 200 מיליון דולר, בהנחה שמרנית. החברה היום רק ב 176.
כמוכן, ישנו שיפור קל בהכנסות ושיפור קל בהוצאות התחנות, יחד עם שיפור אדיר בהוצאות ההנהלה והתפעול, שלושה דברים שתמיד יפה לראות – שלושה דברים שיכולים עד מאוד לשפר את פוטנציאל האפסייד.

אני הייתי אומר שהיא לא מיצתה את הפוטנציאל. אני לא אתפלא אם היא תרוויח גם מעל 50 מיליון ותיסחר לפי מכפיל 6 על התזרים (כיאות לחברה פחות ממונפת), מה שאומר שיש בערך עוד 100%.

היא לא זולה כמו 2.12$ למניה, אבל גם היום פוטנציאל העליה שלה בכלל לא מבוטל.

מדוע אתה חושב ש CMLS לא כל כך זולה?

יוני
יוני
13 years ago

מבט גלובלי על שוק הנדל"ן,והעושר.עם דגש על אסיא פסיפיק:

http://www.knightfrank.com/wealthreport/Documents/pdfTheWealthReport2010.pdf

יהונתן
יהונתן
13 years ago

עדו, מעניין שאתה אומר זאת. גולדמן זאקס הורידה את ההמלצה על וולס והעלתה אותה לגבי סיטי.

לירון
לירון
13 years ago

עדו, אני חושב שאחרי מחיקות של מעל 700 מיליון דולר intangibles בשלוש השנים האחרונות יתכן ולCMLS עוד קצת גרייס של מיסים 🙂
מעבר לזה, יש גם את הניהול של תחנות רדיו בשווי של מיליארד דולר שנחתם לאחרונה שלהבנתי יש לו רק אפסייד (הם לא משקיעים כלום, אבל מקבלים דמי ניהול וערך מוסף למכירות פרסומות בהיקף ברחב יותר, לפי תשובה לשאלה בשיחת הועידה האחרונה).
ואם כבר מדברים על מיסים אז יש גם את האספקט של מס רווחי הון שגורם לכך שרכישה חדשה צריכה להיות יותר זולה מהחזקה נוכחית בצורה משמעותית (נגיד מעל 30-40%) כי מכירה וקניה חלופית תעלה אחוזים משמעותיים של מיסים.

אני מסכים איתך שוולס נראית טוב. אגב, המכפיל 7 שאתה מדבר עליו לוולס זה בנחה שההפרשות לחומ"ס חוזרות ל10B לשנה?

לירון
לירון
13 years ago

הטיעון של הוצאות ריבית גדלות הוא נכון. אם אני לא טועה הגידור ריבית שלהם מסתיים בקרוב.

לגבי המצגת של וולס, מדהים לראות בשקף 10 איך הם ויתרו על נתח שוק בשנים שלפני פיצוץ בועת הנדל"ן ואיך הם העלו את נתח השוק אחרי הפיצוץ כששאר הבנקים היו בלי אמצעים.

אלון
אלון
13 years ago

בנוגע להשוואה בין נדלן לשוק ההון להגנה מירידת מחירים.
האנלוגיה לדעתי לא נכונה,מכיוון שרוב האנשים בארץ לפחות קונים נדלן למגורים ולא להשקעה ,וגם מי שקונה להשקעה זה בעיקר להכנסה מהשכירות, שהתנודתיות שלה קטנה.
דבר נוסף הוא שבשוק ההון השוק יכול לא להתאושש למשך שנים ארוכות (ע״ע השוק היפני או הנאסדק )

איתי
איתי
13 years ago

עדו, תקן אותי אם אני טועה, כרגע המכפיל של וולס הוא 15. 1.8$ רווח למניה בשער 27-28…

גיא
גיא
13 years ago

עדומה זה STC

איתי
איתי
13 years ago

אני לגמרי מסכים. רק שהתכוונתי למכפיל הרווח הנוכחי…
עוד משהו, לפי החישוב שלך, אתה מצפה שWFC תהיה שווה לפי מכפיל שמרני של 15 על רווח של 4$, 60$ למניה, כלומר, להיות לחברה בעלת השווי שוק הגבוה ביותר בארה"ב…

עמיחי
עמיחי
13 years ago

STC בדיוק נכנסה לBUY LIST שלי כאשר היא ירדה מתחת ל11-12 דולר:)
מדהים איך מתוך כל כך הרבה מניות יש רבים שמתכנסים לאותם בחירות… עדיין לא קניתי.

יובל
יובל
13 years ago

עדו, אני פונה אלייך שוב בענין שכבר הקשיתי ותרשה לי שוב (אגב, אני מחזיק WFC ):
אני רואה המלצות רבות דווקא על BAC ועל C. השבוע המליץ אנליסט הבנקים של אופנהיימר על C וכן כמו שאכתבתי לך בזמנו גורואים רבים מחזיקים C ו JPM. לדוגמא Bruce Berkowits
המוביל את FAIRHOLME קרן גידור עצומה שבוע שעבר פורסמה טבלה עם 5 אחזקותיו הגדולות:SHLD – 15% מהתיק ; C – 9% ; ו JOE – 8% ; ו HUM – 7% ו ACF – 7% ו BAC – 7%.
האם אתה מוכן להתייחס להעדפת WFC ומדוע אתה לטא רואה הזדמנות באחרות. תודה על סבלנותך

יובל
יובל
13 years ago

הבנתי (בין השורות) – אתה משקיע ערך ואילו המשקיעים ב- C פועלים משיקןלי מסחר ופסיכולוגית שוק. אוקיי.

פלדשטין בנימין
פלדשטין בנימין
13 years ago

לעידו שלום דב
היום 2.6.2010 היתה התייחסות של גליה מאור מבנק לאומי לשינויים הרגולטורים בארצות הברית וציינה שרווחי הבנקים שם יפגעו
מצטט מגלובס
מהלכי החקיקה האחרונים בארצות הברית בכל הקשור להידוק הפיקוח על פעילות הבנקים ולאיסור
על פעילות מסויימת של השקעה ומסחר ישפיעו על הרווחיות העתידית של הבנקים ועל מבנה התעשיה כולה

למעשה היא מציינת זאת כדי למנוע צעדים דומים נגד הבנקים בישראל

וכל זאת אני כותב כוון שההשקעה בWFC אצלך ומשקעים אחרים היא מאד מרכזית ולכן אני שואל
האם אתה מודע לכך ואיך זה מתבטא בהתייחסות העתידית לרווחים שהבנק צופה

בנימין