שנת הנחש יוצאת לדרך

שנת הנחש 2013

אחרי שנת דרקון חזקה מאוד, בה הגעתי לתשואה של 87%, קל לחשוב שתבוא שנה מאוד חלשה. ככה זה בד"כ – אחרי שנה טובה, באה שנה רעה. למרות זאת, משום מה, אני לא חושב שתהיה לי שנה רעה. ברור שהתשואה של שנה שעברה לא תחזור על עצמה השנה (וכנראה גם לא אי פעם בעתיד), אבל אני עדיין חושב שתהיה לי שנה לא רעה, וקצת קשה לי להאמין שאני אגמור את השנה עם תשואה שלילית – אבל אף פעם אי אפשר לדעת. דברים לא צפויים תמיד מתרחשים.

הנה תיאור התיק שלי כמו שהוא נראה בראשון לינואר 2013:

[table id=31 /]

* סעיף השונות כולל בתוכו שתי שאריות קטנות מאסיה-סטנדרד (סימול 129) ומהאצ'ינסון (סימול HTCH), שורט קטן על אופציות קול של ואלי וארבע השקעות בניירות עם סחירות מאוד נמוכה שאני לא מוכן לחשוף, כיוון שאני חושב אולי להוסיף שם.

כמו בשנים האחרונות גם השנה התיק שלי מאוד מרוכז. בגדול, מי שייקבע את עתיד התשואה שלי השנה תהיינה וולס-פארגו וגולדמן-זאקס. הדבר הנוסף שבולט בתיק זה ההימור הגדול על אופציות הקול של גולדמן זאקס. שתי אופציות הקול בהן אני מחזיק תופסות כ-11% מהתיק שלי. אני רק צריך לציין שבמקור ההימור על האופציות היה יותר קטן. לפני מספר חודשים, כשגולדמן נסחרה באזור ה-90-100 דולר, קניתי את אופציות הקול האלו בכ-4% מהתיק שלי. מאז האופציות עלו המון, וכיוון שלא דיללתי את ההשקעה, הן תופסות כעת חלק כה גדול מהתיק שלי.

גם 4% זה המון בשביל אופציות, אבל החלטתי בזמנו שההימור כדאי, הייתי מוכן לספוג הפסד של 4% בשביל הסיכוי הלא קטן לעשות מאות ואולי אלפי אחוזים על השקעה זו. עכשיו עולה השאלה האם כדאי להתחיל לדלל. בינתיים לא דיללתי. אם לא אדלל בקרוב, קיים סיכוי לא קטן שגולדמן זאקס תסיים את השנה במחיר נמוך מ-150$ או אפילו מ-135$. במקרה שכזה רק השקעה זו תוריד לי 11% מהתשואה השנתית, ובמקרה שכזה כמעט בטוח שאני לא אצליח להכות את המדדים השנה.

כמו בשנה שעברה, גם השנה, ההשקעה הגדולה אצלי הם כתבי האופציה של וולס-פארגו. לדעתי וולס תרוויח השנה כ-4$ למניה. אפילו עם מכפיל רווח לא גבוה של 12, כתבי האופציה יכולים להכפיל את עצמם. כתבי האופציה הם הסיבה העיקרית לאופטימיות שלי השנה, אבל, כמו שכתבתי, תמיד יש הפתעות.

בתחילת השנה שעברה היה לי רק הימור מאקרו אחד והוא היה שהכלכלה הסינית תצמח בפחות מ-8%. אומנם הנתונים של הרבעון האחרון תרם פורסמו, אבל כנראה שצדקתי. הרבה אנליסטים ציפו לצמיחה נמוכה מ-8%, אבל הם עשו זאת רק מאמצע שנת 2012. בתחילת השנה כולם דיברו על צמיחה של 8%-10%, ורק במשך השנה הם הורידו את התחזיות שלהם כאשר היה ברור שזה לא ייקרה. כיום הדעה הרווחת היא שהרע מכל כבר מאחורי סין, ושוב רוב האנליסטים מצפים לצמיחה של מעל 8%.

אני לא קונה את האופטימיות הזאת. השנה אני לא אהמר על התל"ג, כי זה לא ממש חשוב לדעתי. כלכלת סין נמצאת במצב רע מאוד. אנשים לא רואים זאת כי זה ממוסך במסך של מינוף אדיר. כמו כן אין לי ספק שהממשלה משקרת. איך יכול להיות שהכלכלה צומחת ביותר מ-7% כאשר מדד מנהלי הרכש היה כמעט כל השנה מתחת ל-50?

יש לי כאן חבר יהלומן והוא טוען שברבעון האחרון של השנה הייתה ירידה של כ-30% במכירות יהלומים בסין. הוא סיפר לי שאחד הלקוחות שלו השתתף בעסקה סיבובית שכל מטרתה הייתה ניפוח נתוני התל"ג. הממשלה המקומית הפעילה לחצים כבדים על החברות הממשלתיות לנפח את הנתונים, אז חברה ממשלתית מכרה לו זהב בשביל שהוא ימכור לחברה אחרת, וזאת מכרה בחזרה לחברה הראשונה. כל זאת רק בשביל להעלות את נתוני התל"ג.

אולי זאת הסיבה שהסטטיסטיקה הרשמית בסין דיווחה על עלייה של כ-20% במכירות תכשיטים בסין בחודש נובמבר. יהיה מעניין בעוד כמה חודשים להסתכל על הדוחות של חברות התכשיטים שנסחרות בהונג-קונג בשביל לקבל תמונה מדויקת יותר. גם KFC דיווחה לא מזמן כי לראשונה ה SSS שלה בסין ירדו. אז הסינים יכולים לספר מה שהם רוצים, אבל אם מדינה שעושה עסקאות בנוסף אנרון רק בשביל להקפיץ את הנתונים, זה אומר רק משהו אחד – וזה שהמצב פה בסין ממש לא טוב.

אתמול כבר הכנסתי שני שינויים בתיק. סגרתי את השורטים על הליפים של ואלי. את הליפ של 23$ סגרתי ב-1.89$ ואת הליפ של 30$ סגרתי ב-0.33$. מה שאומר שהשנה בקושי התחילה, ואני כבר מימשתי הפסד של כ-1% משווי התיק. בנוסף הגדלתי עוד קצת את ההימור נגד הין היפני.

ברגע שסגרתי את השורט על האופציות, המינוף שהברוקר נותן לי קפץ המון. מה שמראה שהברוקר רצה הרבה מאוד ערבונות נגד הימור זה, וזאת עוד סיבה נגד שורטים על אופציות. כעת אני ממש מקווה שואלי תזנק חזק כדי שאוכל להגדיל שם את הפוזיציה. בשנה שעברה סין סללה 11 אלף ק"מ של כבישים מהירים לעומת ארה"ב שסללה רק 400 ק"מ. כיום בסין יש יותר מ-90 אלף ק"מ של כבישים מהירים. השנה סך הק"מ של כבישים מהירים בסין יעקוף לראשונה את זה שבארה"ב – וזאת למרות שמספר המכוניות בסין נמוך משמעותית מזה שבארה"ב. איפה שלא מסתכלים בסין ישנו עודף בנייה והשקעות. זה לא יכול להימשך עוד הרבה שנים.

העדכון הבא של התיק יבוא כנראה בעוד כחצי שנה, אלא אם כן תהיה התפתחות משמעותית.

אני רוצה להזכיר לקוראים שהבלוג הזה מיועד לתעד את ביצועי ההשקעות שלי, ולחלוק מניסיוני כמו גם מהטעויות שלי. אני לא ממליץ על אף אחת מהמניות המוזכרות כאן. כמו כן, אני עלול למכור (או לקנות) מניות זמן קצר לאחר שקניתי (או מכרתי) אותן, וזאת מבלי לדווח על כך כאן.

שנה שעברה..      ..רבעון ראשון

פורסם בקטגוריה מניות. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.
Subscribe
Notify of
guest
56 Comments
Inline Feedbacks
View all comments