שנת הנחש יוצאת לדרך

שנת הנחש 2013

אחרי שנת דרקון חזקה מאוד, בה הגעתי לתשואה של 87%, קל לחשוב שתבוא שנה מאוד חלשה. ככה זה בד"כ – אחרי שנה טובה, באה שנה רעה. למרות זאת, משום מה, אני לא חושב שתהיה לי שנה רעה. ברור שהתשואה של שנה שעברה לא תחזור על עצמה השנה (וכנראה גם לא אי פעם בעתיד), אבל אני עדיין חושב שתהיה לי שנה לא רעה, וקצת קשה לי להאמין שאני אגמור את השנה עם תשואה שלילית – אבל אף פעם אי אפשר לדעת. דברים לא צפויים תמיד מתרחשים.

הנה תיאור התיק שלי כמו שהוא נראה בראשון לינואר 2013:

[table id=31 /]

* סעיף השונות כולל בתוכו שתי שאריות קטנות מאסיה-סטנדרד (סימול 129) ומהאצ'ינסון (סימול HTCH), שורט קטן על אופציות קול של ואלי וארבע השקעות בניירות עם סחירות מאוד נמוכה שאני לא מוכן לחשוף, כיוון שאני חושב אולי להוסיף שם.

כמו בשנים האחרונות גם השנה התיק שלי מאוד מרוכז. בגדול, מי שייקבע את עתיד התשואה שלי השנה תהיינה וולס-פארגו וגולדמן-זאקס. הדבר הנוסף שבולט בתיק זה ההימור הגדול על אופציות הקול של גולדמן זאקס. שתי אופציות הקול בהן אני מחזיק תופסות כ-11% מהתיק שלי. אני רק צריך לציין שבמקור ההימור על האופציות היה יותר קטן. לפני מספר חודשים, כשגולדמן נסחרה באזור ה-90-100 דולר, קניתי את אופציות הקול האלו בכ-4% מהתיק שלי. מאז האופציות עלו המון, וכיוון שלא דיללתי את ההשקעה, הן תופסות כעת חלק כה גדול מהתיק שלי.

גם 4% זה המון בשביל אופציות, אבל החלטתי בזמנו שההימור כדאי, הייתי מוכן לספוג הפסד של 4% בשביל הסיכוי הלא קטן לעשות מאות ואולי אלפי אחוזים על השקעה זו. עכשיו עולה השאלה האם כדאי להתחיל לדלל. בינתיים לא דיללתי. אם לא אדלל בקרוב, קיים סיכוי לא קטן שגולדמן זאקס תסיים את השנה במחיר נמוך מ-150$ או אפילו מ-135$. במקרה שכזה רק השקעה זו תוריד לי 11% מהתשואה השנתית, ובמקרה שכזה כמעט בטוח שאני לא אצליח להכות את המדדים השנה.

כמו בשנה שעברה, גם השנה, ההשקעה הגדולה אצלי הם כתבי האופציה של וולס-פארגו. לדעתי וולס תרוויח השנה כ-4$ למניה. אפילו עם מכפיל רווח לא גבוה של 12, כתבי האופציה יכולים להכפיל את עצמם. כתבי האופציה הם הסיבה העיקרית לאופטימיות שלי השנה, אבל, כמו שכתבתי, תמיד יש הפתעות.

בתחילת השנה שעברה היה לי רק הימור מאקרו אחד והוא היה שהכלכלה הסינית תצמח בפחות מ-8%. אומנם הנתונים של הרבעון האחרון תרם פורסמו, אבל כנראה שצדקתי. הרבה אנליסטים ציפו לצמיחה נמוכה מ-8%, אבל הם עשו זאת רק מאמצע שנת 2012. בתחילת השנה כולם דיברו על צמיחה של 8%-10%, ורק במשך השנה הם הורידו את התחזיות שלהם כאשר היה ברור שזה לא ייקרה. כיום הדעה הרווחת היא שהרע מכל כבר מאחורי סין, ושוב רוב האנליסטים מצפים לצמיחה של מעל 8%.

אני לא קונה את האופטימיות הזאת. השנה אני לא אהמר על התל"ג, כי זה לא ממש חשוב לדעתי. כלכלת סין נמצאת במצב רע מאוד. אנשים לא רואים זאת כי זה ממוסך במסך של מינוף אדיר. כמו כן אין לי ספק שהממשלה משקרת. איך יכול להיות שהכלכלה צומחת ביותר מ-7% כאשר מדד מנהלי הרכש היה כמעט כל השנה מתחת ל-50?

יש לי כאן חבר יהלומן והוא טוען שברבעון האחרון של השנה הייתה ירידה של כ-30% במכירות יהלומים בסין. הוא סיפר לי שאחד הלקוחות שלו השתתף בעסקה סיבובית שכל מטרתה הייתה ניפוח נתוני התל"ג. הממשלה המקומית הפעילה לחצים כבדים על החברות הממשלתיות לנפח את הנתונים, אז חברה ממשלתית מכרה לו זהב בשביל שהוא ימכור לחברה אחרת, וזאת מכרה בחזרה לחברה הראשונה. כל זאת רק בשביל להעלות את נתוני התל"ג.

אולי זאת הסיבה שהסטטיסטיקה הרשמית בסין דיווחה על עלייה של כ-20% במכירות תכשיטים בסין בחודש נובמבר. יהיה מעניין בעוד כמה חודשים להסתכל על הדוחות של חברות התכשיטים שנסחרות בהונג-קונג בשביל לקבל תמונה מדויקת יותר. גם KFC דיווחה לא מזמן כי לראשונה ה SSS שלה בסין ירדו. אז הסינים יכולים לספר מה שהם רוצים, אבל אם מדינה שעושה עסקאות בנוסף אנרון רק בשביל להקפיץ את הנתונים, זה אומר רק משהו אחד – וזה שהמצב פה בסין ממש לא טוב.

אתמול כבר הכנסתי שני שינויים בתיק. סגרתי את השורטים על הליפים של ואלי. את הליפ של 23$ סגרתי ב-1.89$ ואת הליפ של 30$ סגרתי ב-0.33$. מה שאומר שהשנה בקושי התחילה, ואני כבר מימשתי הפסד של כ-1% משווי התיק. בנוסף הגדלתי עוד קצת את ההימור נגד הין היפני.

ברגע שסגרתי את השורט על האופציות, המינוף שהברוקר נותן לי קפץ המון. מה שמראה שהברוקר רצה הרבה מאוד ערבונות נגד הימור זה, וזאת עוד סיבה נגד שורטים על אופציות. כעת אני ממש מקווה שואלי תזנק חזק כדי שאוכל להגדיל שם את הפוזיציה. בשנה שעברה סין סללה 11 אלף ק"מ של כבישים מהירים לעומת ארה"ב שסללה רק 400 ק"מ. כיום בסין יש יותר מ-90 אלף ק"מ של כבישים מהירים. השנה סך הק"מ של כבישים מהירים בסין יעקוף לראשונה את זה שבארה"ב – וזאת למרות שמספר המכוניות בסין נמוך משמעותית מזה שבארה"ב. איפה שלא מסתכלים בסין ישנו עודף בנייה והשקעות. זה לא יכול להימשך עוד הרבה שנים.

העדכון הבא של התיק יבוא כנראה בעוד כחצי שנה, אלא אם כן תהיה התפתחות משמעותית.

אני רוצה להזכיר לקוראים שהבלוג הזה מיועד לתעד את ביצועי ההשקעות שלי, ולחלוק מניסיוני כמו גם מהטעויות שלי. אני לא ממליץ על אף אחת מהמניות המוזכרות כאן. כמו כן, אני עלול למכור (או לקנות) מניות זמן קצר לאחר שקניתי (או מכרתי) אותן, וזאת מבלי לדווח על כך כאן.

שנה שעברה..      ..רבעון ראשון

פורסם בקטגוריה מניות. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.
Subscribe
Notify of
guest
56 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
ברק
ברק
11 years ago

אני לא מצליח למצוא איפה התחזיות שלי מהשנה שעברה כך שקשה לי לראות כמה פקששתי. בקשר לשנה הנוכחית: ארה"ב תמשיך בצמיחה הלא מרשימה שלה, כאשר הגידול בבניה, שהוא בעל מכפיל משמעותי לצמיחה, יקזז את הקיצוץ בתקציב הממשלתי. אירופה ממשיכה להיות במיתון כבד עד כדי שפל גדול במדינות כמו יוון וספרד. נגיד הבנק המרכזי דראגי הצליח לייצב את המצב כדי למנוע אירוע בסגנון ליהמן בבנקים שם, אבל המצב ממשיך להרע כאשר כמות ההלוואות הלא מתפקדות בספרד מגיעה לשמיים, נתוני האבטלה מפלצתיים ולא ברור כיצד מכונת היצוא הגרמנית תוכל להמשיך לעבוד כאשר השווקים המרכזיים שלה באירופה מתכווצים. מתישהו המשבר הזה יתעורר מחודש, ייתכן שבהקשר פוליטי כמו הבחירות בגרמניה השנה. גם האירו החזק ממשיך להקשות על הכלכלות בפריפריה לבצע את הרפורמות שהן צריכות כדי להפוך לתחרותיות.
סין ממשיכה להיות קשה לתחזית. הגידול בפעילות לאחרונה ניכר בכל הכלכלות האסיאתיות למעט יפאן שהחרם הסיני על חברות בה פגע בה קשה. עם זאת הגידול בסין הושג בצורה הלא נכונה, קרי, גידול נוסף בהשקעות בנדל"ן ותשתיות. אם ההנהגה הסינית אכן רצינית ברפורמות שהיא מעוניינת לבצע, אז הולך להיות שינוי מאוד קשה בכלכלה הסינית שילווה בירידה חדה בצמיחה. עידו אני חושב שהנתונים לגבי התל"ג יכולים להיות אמיתיים ברגע שזוכרים שהשקעות מהוות 50% מהצמיחה ושהצריכה בסין גדלה בכ-15% בשנה האחרונה (למרות שחלקה יחסית נמוך בתל"ג). ביחד ניתן להגיע לצמיחה לא מבוטלת גם אם תחום הייצור לא צמח כלל.
מה שכן, יש במנגנונים הסיניים אנשים רבים שהרויחו מאוד ממודל הצמיחה הנוכחי ושבהחלט יתגנדו לכל שינוי כך שיהיה מעניין. בעיה נוספת לסין היא שקשה לראות איך ירידה בהשקעות לא תוביל ליותר מובטלים ולירידה גם בצריכה. כך שהשינוי הזה יהיה מאוד קשה לכלכלה הסינית ללא תלות למתי הוא יקרה בפועל. חשוב לשים לב למה המנהיגים הסינים אומרים ועושים בשנה הקרובה בהקשר הנ"ל.
למרות אופטימיות זהירה לגבי הצמיחה בארה"ב, אני כלל לא בטוח שאני אופטימי לגבי צמיחה של השוק. הסיבה לזה היא שבלי לשים לב אנחנו נמצאים כבר שני רבעונים שבהם הרווחים ב-s&p 500 לא גדלים. הרווח התפעולי הגיע לשיא ברבעון השני והרבעון הרביעי צפוי להיות דומה. הרווח למניה הגיע לשיא ברבעון הראשון ומאז רשם ירידה ולא צפוי להשתפר ברבעון הרביעי גם כן. כך שכל העליה בשוק לאחרונה נובעת מהגדלת מכפילים, וזה בדרך כלל נובע מצפי לצמיחה משמעותית. ניתן לראות את זה בתחזיות ל-2013 שכרגע צופות עליה ברווח התפעולי של חברות של 12% בשנה הבאה. עם מרווחי רווח שבשמיים גם כך באופן הסטורי, מדינות שנוקטות צעדי צמצום בגרעון וצמיחה אורגנית לא מרשימה בכלל, אני פשוט לא רואה מצב שהשוק לא הולך להתאכזב. כך שאני לא מוכן להתנבא איפה השוק יסיים, אבל אני בהחלט מוכן להתנבא שהגידול ברווחים לא יהיה קרוב ל-12% שצופים, ולא יפתיע אותי כלל אם הוא גם יהיה קרוב לאפס.
קישור לנתוני s&p:
http://www.standardandpoors.com/indices/articles/en/us/?articleType=XLS&assetID=1245178702929

יהונתן
יהונתן
11 years ago

אפילו לא היה לי מושג שאפשר לעשות שורטים על אופציות קול.. איזה ברוקר מאפשר? (לא שאני מתכוון לנסות בבית). שאלה נוספת: למה אתה מחזיק ב-STC כשעברה את מחיר היעד שצפית לה, של 25$?
ושוב ישר כוח על ההצלחות המדהימות. אני לא חושב שזה נובע רק מיישום של אסכולת השקעת הערך, אלא גם ובעיקר מכך שאתה עילוי נדיר בתחומך, בנוסף לנכונותך ליטול סיכונים משמעותיים.

יהונתן
יהונתן
11 years ago

בענייני מקרו, אני בטוח רק בדבר אחד – משבר האירו יתעורר לחיים במוקדם או במאוחר. זה לא בהכרח יגרום אסון. אם יוון וספרד\קטלוניה יפרשו מהאירו – זה יהיה דווקא שינוי לטובה. ויפה שעה אחת קודם.

יהונתן
יהונתן
11 years ago

אהה, הבנתי. אז אני מבין שאין בזה בעצם מנגנון של השאלה כמו בשורט רגיל, כי אופציה כל אחד יכול לייצר יש מאין, אם הוא שם בטחונות.

ברק
ברק
11 years ago

אופציות זה נושא שהתחלתי ללמוד ברצינות לאחרונה, וממה שקראתי עד כה, כתיבת אופציות ערומות זה אף פעם לא חכם. תמיד שווה ליצור איזשהו מרווח ע"י קניית אופציות שנסחרות בסביבות 10 סנט שהן יותר רחוקות מחוץ לכסף כדי להגביל את ההפסד. בנוסף, שימוש באופציות למשקיעים במניות עדיף בצורה של covered calls בהתאם לערך שאתה נותן למניה ממילא. כך גם אם האופציה ממומשת לא תרגיש רע עם זה. בלי קשר, מנקודת מבט של פיסיקאי, תמחור אופציות זה עסק מאוד מעניין.

Gal Furer
Gal Furer
11 years ago

Thanks Ido for a great blog and many good recommendations that made many of us happy and modestly rich.:-)
will call you later to update

ניר
ניר
11 years ago

גם אני , כמו רבים אחרים, מעריך מאד את יכולותיך בתחום ולא אלאה אותך בסופרלטיבים.
יחד עם זאת, 86% מהתיק שלך ממוקד בשתי חברות בתעשייה הפיננסית בארה״ב, כאשר 60% באופציות מחוץ לכסף !!!
מיותר לציין מה יקרה לך אם אתה טועה , הרי תצטרך להשיג תשואה של מאות אחוזים רק כדי לחזור לאותה נקודה ולא תמיד יהיה
ריבאונד כמו שהיה במשבר האחרון.
ככלל,אני חושב שניהול סיכונים הוא חלק הכרחי בדרך להפוך ל׳משקיע על׳ וקורטוב גדול יותר של צניעות לגבי הביטחון בתחזיותינו
יכול לשמור עלינו מפנינו .

אסא
אסא
11 years ago

עדו, אני מאוד מעריך אותך ואת הניתוח היסודי שלך, והתשואות שלך מדברות בעד עצמן, אבל אני חייב להגיד את הדבר הבא:
נראה כאילו קיבצת לרשימה אחת שני תיקים של שני אנשים שונים –
האחד – עדו מרוז הישן והטוב, שבוחן חברה לעומק, מבין מדוע היא כרגע נסחרת בזול, מעריך מדוע בשנים הבאות מצבה אמור להשתפר, ולכן קונה את המניה (או מוכר אותה בחסר במקרה ההפוך) ומחכה בסבלנות. לא אכפת לו מה יקרה בשנה הקרובה. מבחינתו vale יכולה לעלות בטווח הקצר בגלל הטמטום של מר שוק גם ל-30 דולר, והוא יחכה בסבלנות עד שהתיזה תתממש. אין לו מושג מתי wfc תתחיל להרוויח 4 דולר או 6 דולר ומתי המכפילים יעלו, אך הוא מעריך שאם זה לא יקרה בעוד שנה, אז זה יקרה בעוד שלוש או ארבע שנים. כנ״ל יכולתי לתאר לגבי STC. הוא לעולם לא ינסה לתזמן את השוק או להעריך איזה תג מחיר מר שוק יעניק לחברה בעוד חצי שנה או שנה.
השני – מהמר. אדם שדומה למשקיע הישראלי הממוצע, שרואה בבורסה סוג של קזינו, שיש לו ״תחושות בטן״ מה יקרה למחיר מניה מסוימת בחודשים הקרובים (למרות שהוא לעולם לא יודה שהוא מתבסס על תחושות בטן, אלא ידגיש ניתוח כלכלי כלשהו). לכן הוא משקיע חלק לא קטן מכספו באופציות שפוקעות עוד שנה.
השני לועג לראשון: בעוד שהראשון עושה תשואה ״עלובה״ של 20%-25% בשנה ״בלבד״, השני מסוגל תוך כמה חודשים להכפיל את כספו ולכן בשנה טובה הוא מרוויח כ-80%. הראשון מקנא בשני. הוא חושב שהוא לא פחות מוכשר ממנו, ולכן מתבאס מהתשואות ה״נמוכות״ שלו. לכן הראשון מציע לשני לאחד את התיקים שלהם, והם מחליטים, בתור התחלה, שהראשון ינהל 80% מהכסף שבתיק המשותף והשני ינהל את ה-20% הנותרים. אם הם יראו שהשני ממשיך להציג תשואות כל כך גבוהות, הם עוד יגדילו את חלקו.
עדו, לדעתי אתה עושה טעות גדולה. אתה נכנס להרפתקאות של ניחוש שערי מניות בטווח הקצר. זה רחוק מאוד מהשקעות ערך. רחוק מאוד מכל מה שכתבת בבלוג הזה לאורך השנים. רחוק מאוד מבאפט.
גם כהימורים זה לא כל כך מוצלח לדעתי, כי אין פיזור. אם כבר, היית מהמר על עשרה אירועים שיקרו עד סוף השנה (שאינם מאוד תלויים אחד בשני).
מדגיש שוב: אני כותב את זה ממקום של הערכה עמוקה אליך! אני רק חושב שאתה סוטה קצת לאחרונה מהדרך שלך.

ניר
ניר
11 years ago

עידו, להגיד שהוורנטים של וולס בתוך הכסף זו סמנטיקה .

בכל אופן , מירווחי הזמן שבין המשברים הגדולים בבורסה הולכים ומתקצרים בתקופה האחרונה .
אם תסתכל על התיק שלך ותנסה לדמיין שידור חוזר של 2007 תראה שאתה מאפס את כל ההון שלך , האם אתה יכול להרשות זאת לעצמך כיום ?, גם אם אתה חושב שכן , האם זה מיקצועי למישהו ברמתך ?
מבחינתי, הקטנת רמת הסיכון היא מעין פרמיה שאני משלם לביטוח חלקי מפני total loss .

אסא
אסא
11 years ago

עדו, לא טענתי דבר כזה.
טענתי שבתיק השני יש סיכוי ״לעשות מכה״ מהר יותר.

ברק
ברק
11 years ago

הדבר היחיד שחשוב לעשות כשמחזיקים אופציות ולא מניות זה לקבוע תאריכי יעד שבהם בוחנים האם הסיכוי מצדיק את הסיכון של אחזקת האופציה. מכיוון שבאופציה יש גם ציר זמן משמעותי, אז זה הכרחי לקבוע תאריך שאם עד אליו המניה לא התקרבה לערך הצפוי אז לוקחים את הרווח/הפסד לאותו רגע ויוצאים. אם מעריכים שהתזה המקורית עדיין תופסת תמיד אפשר לקנות את המניה במקום.

עדו אחר
עדו אחר
11 years ago

עדו, בעבר קראתי את כל הניתוחים שלך (של וולס, סטיוארט, סאונדוויל, שון הו טק ועוד) ולמדתי המון. בעקבות הפוסט אני מתחיל לעבור על הדו"חות של DTG. אם וכאשר יהיה לך זמן, אני מאוד אשמח לקרוא את הניתוח שלך למניה, להבין מדוע החלטת להיכנס אליה. לירון – אם אתה קורא את התגובות, אני אשמח לשמוע איך איתרת את החברה ומה "הקפיץ" לך אותה.

לירון
11 years ago

לעדו,
השקעתי בה בפעם הראשונה בחצי הראשון של 2010, אז אני לא בטוח מאיפה שמעתי עליה אבל אני כמעט משוכנע שזה היה בVIC.
מה שראיתי *אז* היה – ROE דו ספרתי גבוה, במכפיל רווח נמוך מ5, בלי חוב, עם יותר מזומן משווי השוק וצמיחה של 15% לשנה בשורה העליונה (יותר מזה בתחתונה) במשך מעל עשור ומנכ"ל בעל שליטה שבנה חברה מאפס ושלוקח שכר שפוי כשהעסק הוא החיים שלו (נעצר פעם בשדה תעופה בגלל שצרח על העובדים שלו לאחר שראה איזה תור יש בדלפקים – זה אולי לא הנימוס הבריטי המפורסם אבל בנאדם שלא אכפת לא מהעסק לא היה נוהג כך). זה היה הטריגר להתחיל להסתכל.

היום התמחור הוא אחר כמובן.

כתבתי עליה בזמנו בקהילת השקעות ערך בדה-מרקר אבל לצערי בשל הוראות הרשות הורדנו את הפוסט.

אגב, משם התחלתי עם השוק הבריטי מפני שבארה"ב לא תהיה הזדמנות כזו מחוץ לשנים כמו 2008.

לירון
11 years ago

שכחתי להוסיף ג.נ. – מחזיק DTG עבורי ועבור שותפיי בCapra Capital.
אינני בעל רישיון ליעוץ השקעות ו/או ניהול תיקים. האמור בתגובה אינה מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.
אין לראות בתוכן זה או במניות המוזכרות משום המלצה להשקעה

עדו אחר
עדו אחר
11 years ago

לירון – מעניין מאוד. תודה.

משקיע
משקיע
11 years ago

עדו – פעם ראשונה שאני מסתכל באתר שלך ורציתי להגיד כל הכבוד על הנכונות לשתף כל כך הרבה מידע באופן ברור, מובנה ומפורט. יישר כח!

יש לי שאלה לגבי ה-warrants של WFC: אם אני מבין נכון המטרה שלך היא להרוויח מעליית המחיר של WFC ולא קנית את האופציות בגלל שאתה חושב שסטית התקן שלהן נמוכה (שזו יכולה להיות אחת הסיבות לקניית אופציות at-the-money). רציתי להבין למה לא קנית אופציות in-the-money שבהן הדלתא גבוהה מאוד וכך עלית המחיר של המניה יכולה להיות מתורגמת במידה גבוהה יותר לעלית מחיר האופציה, וה- time value שאתה משלם בהן הוא מאוד נמוך (כי רוב הערך בהן נובע מה- intrinsic value של האופציה – כלומר כמה האופציה מצויה בתוך הכסף) ואתה פחות תלוי בשינויים בסטית התקן שגלומה באופציה?

אפשר לטעון שהיות וה-warrants הן לטווח ארוך (עד 2018) מדובר באופציות שהערך שלהן כמעט ולא נשחק כתוצאה ממעבר הזמן ולכן הן עדיפות על אופציות לטווחים קצרים יותר שנסחרות היום בבורסה (עד 2015). אבל בפועל באופציות in-the-money מרכיב ה- time value הוא ממילא מאוד נמוך כך שאני לא בטוח שזה שיקול מהותי. אם אתה קונה אופציות at-the-money (ולא משנה אם לטווח קצר או ארוך) אתה חשוף הרבה יותר לתנודות במחיר האופציה לכאן או לכאן כתוצאה משינויים ב-time value ולא ב-intrinsic value של האופציה. זו אחת הסיבות שלמרות עליה של כ-50% ב-WFC מאוגוסט 2011 ועד פברואר 2013, בגלל ירידה משמעותית בסטית התקן שגלומה באופציות (מ-40% ל-20%) ה-warrants לא רק שלא עלו יותר מהמניה אלא אפילו עלו פחות מהמניה, כי הירידה בסטית התקן קיזזה את הרווחים מהעליה מכך שהאופציה התקרבה לכסף. לשם השוואה, באותה תקופה אופציה על WFC בתוך הכסף של ינואר 2013 שנקנתה באוגוסט 2011 עלתה ביותר מ-100%.

אם הבנתי נכון את התזה שלך להשקעה ב-WFC היא נובעת מכך שלדעתך המניה תהיה שווה הרבה יותר בעוד כמה שנים (ולא מכך שאתה חושב שסטית התקן הגלומה באופציות נמוכה היום באופן מיוחד) ולכן אשמח אם תוכל להבהיר למה לא קנית אופציות בתוך הכסף.

משקיע
משקיע
11 years ago

עדו מרוז :
קניתי גם אופציות קול בתוך הכסף, אבל בחיים לא הייתי שם בהן 40% מהכסף שלי.

תוכל להסביר בבקשה למה אתה יותר חושש לשים כסף באופציה בתוך הכסף לעומת אופציה at-the-money? אם אתה רוצה להחשף לעליה במחיר המניה אז אופציות בתוך הכסף עם דלתא גבוהה אמורות לתת לך חשיפה מקסימלית לעלית המחיר וגם פחות ישחקו כתוצאה ממעבר זמן או ירידה של סטית התקן. לעומת זאת כשאתה קונה אופציות at-the-money אתה קונה למעשה רק time value בלי ערך אינטרינזי כלשהו לאופציות, כך שאם סטית התקן מתרסקת כלפי מטה, הזמן עובר בלי שהמניה זזה כלפי מעלה או שקורים שני הדברים ביחד אתה נשאר עם אופציה שלא שווה כלום, בעוד שבמצב דומה באופציה בתוך הכסף היית נפגע פחות כי הערך האינטרינזי של האופציה (כמה האופציה "בתוך הכסף") נשמר, וגם אם המניה יורדת בצורה קיצונית כך שהאופציה כבר לא בתוך הכסף אז האופציה הופכת להיות at-the-money ועדיין שווה משהו (במיוחד אם במקביל יש עליה חדה בסטיות התקן – דבר שפעמים רבות מאפיין מצבים של ירידות חדות במניה).
לכן אני באופן אישי הייתי יותר חושש לכסף שלי באופציות at-the-money (ובאופן כללי הייתי יותר חושש לכסף שמושקע באופציות ולא הייתי שם 40% מהכסף בשום סוג של אופציה, אבל זה כבר עניין אחר שלא קשור למה ששאלתי). בכל מקרה אשמח אם תרחיב לגבי השיקולים שלך, אני מניח שבחנת את הנושא לעומק לפני שקיבלת את ההחלטה.

משקיע
משקיע
11 years ago

אני מסכים איתך שהחשיבות קטנה יותר באופציות ארוכות טווח, אבל אני לא מסכים איתך שאין שום חשיבות, במיוחד כשמדובר באופציות at-the-money שכל הערך שלהן כרגע מורכב רק מסטית תקן וערך הזמן (בניגוד לאופציות בתוך הכסף).

שים לב שהסטיות על האופציות של WFC לטווח ארוך שנסחרות בבורסה ירדו מ-40% ב-2011 לסביבות 20% כיום, בעוד שהמחיר שבו ה-warrants נסחרות מגלם סטיה של כ-35% – כמעט פי 2 מהסטיה באופציות WFC לטווח ארוך שנסחרות היום בבורסה. לדעתי אין שום הצדקה להפרש כזה, והמצב היום הוא שעל אף שמנית WFC יכולה להיות במחיר אטרקטיבי ה-warrants שלה overvalued ומתישהו המרווח בין הסטיות יסגר. מספיק שהסטיות שמגולמות ב-warrants יהיו כמו באופציות שנסחרות בבורסה בשביל שהערך של ה-warrants יצנח ב-50% בלי תזוזה במחיר המניה (בדקתי את זה עכשיו מול מחשבון B&S פשוט).

לסטית תקן יש חשיבות בתמחור אופציות לטווח ארוך בדומה לכך של-earning power מנורמל של חברה יש חשיבות בתמחור המניה לטווח הארוך. יתכן שבסופו של דבר תמחור המניה חשוב יותר (כי מחיר המניה ב-2018 יכול להיות גבוה משמעותית מהיום ואז העובדה שכרגע ה-warrants יקרות תהיה פחות משמעותית), אבל עדיין התשואה הכוללת מההשקעה תפגע כתוצאה מקנית אופציות יקרות לעומת אופציות זולות, שלא לדבר על מתן גמישות טובה יותר לצאת מההשקעה לפני 2018 ברווח (או לפחות בלי הפסד משמעותי) אם תזת ההשקעה שלך על WFC תשתנה מסיבות כלשהן. לכן לדעתי על מנת למקסם את התשואה מהשקעה באופציות אין ברירה אלא להתמקד לא רק בזה שנכס הבסיס undervalued אלא גם שהאופציות undervalued או לפחות לא overvalued, אבל זו רק דעתי האישית וכמובן יכול להיות שאני טועה.

למשקיע
למשקיע
11 years ago

הרעיון הוא להשקיע באופץיות ארוכות מספיק כדי שערך המניה יתלכד עם הערך הכלכלי. אם היו לוולס וורנטס בתוך הכסף ל 2018 הדיון הזה היה רלוונטי אבל אין כאלה. אגב אני מסכים לכל מה שאמרת. ביצועי החסר של הוורנט חעומת המניה נבעו כמובן מירידה של סטיית התקן הגלומה. האופציה הייתה פשוט יקרה מידי

יונתן
יונתן
11 years ago

חשוב לציין שהרגישות לסטיית התקן בפועל (גמא) של אופציה ארוכה היא קטנה, אך מנגד החשיבות לציפיות סטיית התקן של השוק (וגה) גדולה ולמעשה הולכת וגדלה ככל שתאריך הפקיעה של האופציה רחוק יותר.
כלומר, משקיע שקנה אופציות רחוקות אכן לא ינזק מאוד אם סטיית התקן בפועל של נכס הבסיס לא גדולה, אבל ירידה חדה בציפיות לסטיית התקן העתידית יכולה להסב למשקיע נזק גדול.

מהטמה במבי
מהטמה במבי
11 years ago

בלק ושולס מתייחס לסטיית תקן כאל מדד אובייקטיבי. הם נתנו לעולם דרך לשערך אופציה גם עבור אלו שאין להם דעה לגבי המנייה. אם יש לך דעה לגבי המניה ואתה מוכן להחזיק את האופציה עד למימוש אז אין לך שום סיבה להתחשב בתמחור הB&S שלה.
אין כאן בחירה בין האופציה של וולס לבין אופציות של מניות אחרות אלא בחירה בין המניה לאופציה. מרגע שהחלטת שהמניה עצמה נסחרת בחסר, ההחלטה אם להשקיע באופציה בכלל לא קשורה ל-B&S אלא ליתרונות והחסרונות של האופציה מול המניה. זה לא הגיוני לוותר על אופציה "יקרה" של מניה שנסחרת בחסר לטובת אופציה "זולה" של מניה בועתית.

משקיע
משקיע
11 years ago

למשקיע :
אם היו לוולס וורנטס בתוך הכסף ל 2018 הדיון הזה היה רלוונטי אבל אין כאלה. אגב אני מסכים לכל מה שאמרת. ביצועי החסר של הוורנט חעומת המניה נבעו כמובן מירידה של סטיית התקן הגלומה. האופציה הייתה פשוט יקרה מידי

יש ל-WFC אופציות לינואר 2015 עם סטרייקים בתוך הכסף. אין הרבה הבדל בין התמחור של אופציות אלו לבין אופציות ל-2018 בתוך הכסף, שכן ממילא באופציות בתוך הכסף המרכיב של ערך הזמן נמוך מאוד – רוב הערך שלהן הינו ערך אינטרינזי, ולכן הדיון לדעתי כן רלוונטי.
לגבי ביצועי החסר של הוורנט – קח בחשבון שביצועי החסר של הוורנט קרו למרות שסטית התקן של הוורנט עדיין לא צנחה ו"יישרה קו" עם סטית התקן של האופציות על WFC שנסחרות בבורסה. אם זה היה קורה (וזה עדיין כמובן יכול לקרות) אז הביצועים היחסיים היו גרועים באופן משמעותי.

משקיע
משקיע
11 years ago

מהטמה במבי :
מרגע שהחלטת שהמניה עצמה נסחרת בחסר, ההחלטה אם להשקיע באופציה בכלל לא קשורה ל-B&S אלא ליתרונות והחסרונות של האופציה מול המניה. זה לא הגיוני לוותר על אופציה "יקרה" של מניה שנסחרת בחסר לטובת אופציה "זולה" של מניה בועתית.

@מהטמה במבי
אני לא מסכים איתך. אם האופציה יקרה בטירוף אז יכול להיות שהדרך הנכונה להחשף למניה היא לא באמצעות האופציה. אם אתה קונה אופציה יקרה על מניה זולה אתה יכול בסוף להפסיד הרבה כסף (או לפחות לא להנות מהיתרונות של ההשקעה באמצעות אופציה כמו שדמיינת אותם), גם אם התזה הפונדמנטלית שלך לגבי מחיר המניה מתממשת. וחוץ מזה במקרה של WFC יש לך אפשרות בחירה בין אופציה יקרה ואופציה זולה, אז למה לקנות דווקא את היקרה? זה שהאופציה היא ל-2018 זה לא איזו מילת קסם שהופכת אותה בהכרח לעדיפה יותר בכל מחיר. האטרקטיביות של כל נייר ערך, כולל וורנט לטווח ארוך מאוד, נובעת מהמחיר שלו, ופה אתה קונה משהו יקר משמעותית מהחלופה.

חוץ מזה כל הדיון הזה גרם לי לחשוב על אפשרות לעשות שורט על הוורנט כנגד לונג על האופציות הרגילות לטווח ארוך של WFC שנסחרות בבורסה ל-2015 על מנת להנות מסגירת המרווח בין סטיות התקן של האופציות, אבל בהעדר אופציה ל-2018 שנסחרת בבורסה זה לא יכול להיות גידור הרמטי ויש פה סיכון מסוים. אם למישהו יש רעיון איך בכל זאת לעשות את זה בצורה אפקטיבית אשמח לשמוע.

רני
11 years ago

משקיע, האם התחשבת בחישובים שלך גם בעובדה שבוורנטס ישנן התאמות לדיווידנדים שאין באופציות?

אסף נתן
11 years ago

משקיע, מהטמה – הדיון פה מזכיר לי את המכתב השנתי של באפט משנת 2010. אצטט:

Both Charlie and I believe that Black-Scholes produces wildly inappropriate values when applied to long-dated options. We set out one absurd example in these pages two years ago. More tangibly, we put our money where our mouth was by entering into our equity put contracts. By doing so, we implicitly asserted that the Black-Scholes calculations used by our counterparties or their customers were faulty.

Part of the appeal of Black-Scholes to auditors and regulators is that it produces a precise number. Charlie and I can’t supply one of those. We believe the true liability of our contracts to be far lower than that calculated by Black-Scholes, but we can’t come up with an exact figure – anymore than we can come up with a precise value for GEICO, BNSF, or for Berkshire Hathaway itself. Our inability to pinpoint a number doesn’t bother us: We would rather be approximately right than precisely wrong.

And from 2008 letter:

The Black-Scholes formula has approached the status of holy writ in finance, and we use it when valuing our equity put options for financial statement purposes. Key inputs to the calculation include a contract’s maturity and strike price, as well as the analyst’s expectations for volatility, interest rates and dividends. If the formula is applied to extended time periods, however, it can produce absurd results. In fairness, Black and Scholes almost certainly understood this point well. But their devoted followers may be ignoring whatever caveats the two men attached when they first unveiled the formula.

משקיע
משקיע
11 years ago

רני :
משקיע, האם התחשבת בחישובים שלך גם בעובדה שבוורנטס ישנן התאמות לדיווידנדים שאין באופציות?

כן – זה נלקח בחשבון, אך אני לא חושב כרגע שזה פקטור משמעותי. אם אני זוכר נכון לפי תנאי הוורנטס ההתאמות לסטרייק יתבצעו רק לגבי סכומי דיבידנד הגבוהים מ-34c רבעוני למניה (כלומר – עליה של 36% לעומת הדיבידנד כיום), כאשר ההתאמה תהיה רק לגבי ההפרש בין 34c לבין הסכום שיחולק (למשל, אם יחולק 38c, אז ההתאמה תהיה רק לגבי 4c דיבידנד רבעוני). על אף שברור שיש כאן ערך ברור שאין באופציות הרגילות, אני לא חושב שזה כשלעצמו מצדיק מחיר כל כך גבוה לוורנטס לעומת האופציות הרגילות.
אתה גם יכול לראות את זה באמצעות B&S – תזין סטרייק טיפה נמוך יותר לאופציות של 2015 שנסחרות בבורסה (שזו בעצם המשמעות של ההתאמה) וזאת בהתבסס על הנחה של עליה ריאלית בדיבידנד וההתאמות לסטרייק בשנתיים-שלוש הקרובות ותראה שעדיין הוורנטס מתומחרות ביוקר בצורה משמעותית לעומת האופציות הרגילות.

משקיע
משקיע
11 years ago

אסף נתן :
משקיע, מהטמה – הדיון פה מזכיר לי את המכתב השנתי של באפט משנת 2010.

אסף, הדברים של באפט לגבי העיוותים של B&S כמובן נכונים מאוד, אבל שים לב איך הוא בוחר לנצל את העיוותים לטובתו: הוא דיבר ב-2008 על העיוותים בעיקר כצידוק למכור פוטים לטווח ארוך, שכן B&S נותן שווי מעוות לאופציות לטווח ארוך והוא העדיף להיות בצד שמוכר (ולא בצד שקונה) את האופציות. באופן טבעי הוא העדיף למכור פוטים at-the-money שכן השווי המעוות ביותר שהוא יכול לנצל לטובתו כמוכר מתקבל בסטרייקים אלו (להבדיל מ-out-of-the-money או in-the-money) שכן אלו הסטרייקים שיש בהם את ה-time value ללא ערך אינטרינזי הגבוה ביותר.

כמובן שבאפט גם ידוע כמי שמנצל עיוותי תמחור באופציות לטווח ארוך מהצד של הקונה, אבל כאן אופן הפעולה שלו פחות מבוססת על עיוותי תמחור רגילים ב-B&S אלא זה נובע מכח המיקוח שלו: שיטת הפעולה החביבה עליו היא להיכנס להשקעה בהתחלה בבונד או במניות בכורה של החברה כשהוא מקבל אופצית המרה (או לחלופין וורנטס נפרדות) כאשר השקעות אלו נתפרות במיוחד עבורו, כך שלמעשה הוא מקבל את האופציות (בין אם מדובר באופציות הגלומות באפשרות ההמרה של האג"ח או מניות הבכורה ובין אם מדובר באופציות נפרדות) די בחינם. ברור שגם במצב זה הוא מנצל עיוותי תמחור אבל זה כבר לא קשור ישירות ל-B&S אלא ליכולתו לקבל אופציות כמעט בחינם. תסכים איתי שגם אם לכל אחד מאיתנו היתה אפשרות לקנות וורנטס של חברות כמו WFC, BAC, GS, GE תמורת סכום אפסי לא היינו מתנגדים, נכון? 🙂

מהטמה במבי
מהטמה במבי
11 years ago

לא הבנתי את הטיעון הראשון שלך. אתה אומר שיש עיוותים בתמחור B&S אבל אפשר לנצל אותו רק בתור מוכר האופציות ולא בתור קונה?

אם אני קונה ממך חבילה ובה כיףכף וטורטית תמורת 12 ש"ח אתה יכול לטעון שהטורטית עלתה 2 והכיףכף 10 ואני יכול לטעון שהטורטית עלתה 10 והכיףכף 2. מחיר החבילה הוא עובדה מחיר המרכיבים בחבילה הוא דעה. כך גם במקרה של באפט עם מניות הבכורה והאופציות. ניקח כדוגמא את המקרה של BAC אני די בטוח שאף אחד מהצדדים לא ייחס לאופציות ערך של אפס. אני בטוח שבאפט לא חשב שהן שוות אפס ואני יודע שBAC לא חשבו שהן שוות אפס. אפשר לראות בדוחות הכספיים שלהם שהם ייחסו 40%(!) משווי העסקה לאופציות.

משקיע
משקיע
11 years ago

אני ממש לא אומר שאפשר לנצל עיוותים בתמחור אופציות רק בתור מוכר, ברור שאפשר גם בתור קונה, וזה מה שבאפט עושה בכל העסקאות שלו של קנית המירים שנותנים תשואה קבועה יפה ובנוסף אופצית המרה. ברור שלאופציה זו יש ערך גם מבחינת באפט וגם מבחינת הערכות B&S, אך באפט תופר את העסקאות שלו כך שהן יתנו ערך יפה ללא כל קשר לעצם מימוש האופציה (כלומר – ריבית או דיבידנד בכורה קבוע) ושהאופציות יהיו ה- icing on the cake (ואגב, זה פחות משנה איך סיווגו את האופציות מבחינת B&S כחלק משווי העסקה, זה יותר משנה איך באפט רואה את העסקה מבחינה כלכלית – אם מבחינתו 6% ריבית מ-BAC או 10% דיבידנד בכורה מגולדמן זה פנטסטי בנסיבות הרלוונטיות וכל השאר זה אקסטרה, אז זה הסיווג הרלוונטי).

ההבדל בין משקיעים רגילים לבין באפט, וזו הנקודה שניסיתי להדגיש, היא שנדיר מאוד לקבל בשוק את התנאים שבאפט מצליח לקבל כקונה אופציות, בעוד שכמוכר אופציות לעתים קרובות יותר אתה יכול לקבל תנאים סבירים (למרות שגם זה לא פשוט בכלל). אני לא אומר שאי אפשר לקבל תנאים טובים כקונה, פשוט קשה מאוד. ולדעתי קשה להגדיר את המחיר הנוכחי של הוורנטס של וולס ככזה שנותן תנאים טובים.

אסף נתן
11 years ago

משקיע – יש גם התאמה למספר המניות שמקבלים במימוש הוורנט ולא רק לסטרייק.
מכאן שהסטרייק לא טיפה יותר נמוך אלא צריך להיות נמוך משמעותית…
למשל – אם ניקח את התרגיל שלך ונניח 40 סנט דיבידנד עד לפקיעה בעוד 6 שנים, הסטרייק המתאים יהיה בערך 31 באופציות 2015, שזו עולה בערך 6$. כך שזה די הגיוני שתוספת 4 שנים תעלה את הערך בעוד 5$.

שים לב שההתאמה למספר המניות מורידה את הסטרייק ממש חזק למטה, כי זה משפיע על המינוף שהאופציה נותנת. למשל, אם הוורנט נותן לי 1.05 מניות, אז זה לא שצריך "להתאים" את הסטרייק מטה ב 5%, אלא צריך להפחית ממנו 5% ממחיר המניה באותו רגע.

אסביר:
א. נניח קול רגיל ברגע הפקיעה בסטרייק 34. אם המניה שווה 40 הקול שווה 6. אם המניה שווה 60 הקול שווה 26.
ב. נניח וורנט מתואם 1.05 מניות ברגע הפקיעה, סטרייק 34. אם המניה שווה 40, הקול שווה 8 (הפרש 2 מקול רגיל), אם המניה שווה 60, הקול שווה 29 (הפרש 3 מקול רגיל).

כפי שניתן לראות – המינוף השתנה. בערכים התחתונים התווספו רק 2$ למחיר הוורנט, בעליונים 3$. זה מאוד משמעותי. אם התיאום המצטבר יהיה גבוה מ 5%, שזה מאוד סביר, העניין כאן יכול להתפוצץ מהר מאוד (עשה את התרגיל עם 1.1 מניות לוורנט ועם 1.2).

לכן ההתאמה של הסטרייק שעשית לא נכונה. ברגע שמתאמים את כמות נכס הבסיס שמאחורי האופציה, התיאום של הסטרייק תלוי בכמה גבוה תהיה המניה. אין סיכוי שתוכל למדל את זה בבלק אנד שלוס…

משקיע
משקיע
11 years ago

אסף, ברור לי שההתאמה נותנת עדיפות לוורנטס על פני האופציות הרגילות, אבל אני בטוח שתסכים איתי שגם ליתרון זה יש מחיר (גם אם אי אפשר לחשב אותו במדויק לפי B&S).

בוא נניח כמו שציינת שבעצם הסטרייק הנוכחי של הוורנטס נמוך יותר מ-34.01$, כך שלמעשה צריך להתייחס אליה כאופציה עם סטרייק של 31$ ולא 34.01$. לדעתי מדובר בהנחות אופטימיות מאוד שנובעות מעליה של 60% בדיבידנד לעומת הדיבידנד הנוכחי, וכשמחשבים תרחישים לעתיד צריך לקחת בחשבון גם תרחישים פחות אופטימיים (שבהם כלל לא מגיעים לרף של מעל 0.34$ דיבידנד רבעוני ואין שום התאמה לסטרייק עקב כך) – אבל נעזוב את זה כרגע ונניח סטרייק של 31$, ובוא נניח שהנחות אופטימיות אלו וסטרייק של 31$ כבר מגלמות בתוכן את ההתאמה גם למספר המניות (הרי זה גם ככה נושא שקשה לחזות במדויק אבל לקחנו כבר 3$ הפחתה במחיר הסטרייק שזה לא מעט ומגלם את ההטבה).

תסכים איתי גם שסטיות התקן הגלומות בוורנטס לא צריכות להיות שונות מהותית מהסטיות הגלומות באופציות הרגילות, שכן נכס הבסיס הוא זהה – כך שנזין סטיית תקן של כ-22% (כפי שהדבר מגולם היום באופציות הרגילות). נבצע התאמות גם בשאר הפרמטרים ב- B&S בהתאם לתרחיש האופטימי – לא נזין את תשואת הדיבידנד הנוכחית של 2.8%, אלא נכניס תשואת דיבידנד של 4.5% (בהתבסס על המחיר הנוכחי ודיבידנד שנתי של 1.6$). לא נכניס ריבית חסרת סיכון של 0.25% אלא ריבית חסרת סיכון של 2% (בהנחת עליית הריביות בשנים הקרובות).

כל הנתונים האלו אמורים להעלות באופן משמעותי את השווי של הוורנטס לפי B&S, שכן מדובר בהזנת נתונים המתבססים על ההנחות האופטימיות, ולכן היינו מצפים שהשווי ב- B&S יהיה דומה ל-11$ – המחיר שבו הן נסחרות עכשיו. לעומת זאת, השווי ב-B&S בהתבסס על כל ההנחות האופטימיות שציינתי הוא 6.7$. לא ברור לי מה גורם לוורנטס להיות מתומחרות ב-64% יותר מהמחיר ההגיוני שלהן לפי B&S והזנת נתונים שמשקפים את התרחישים האופטימיים. התשובה היחידה שאני מוצא לכך היא שסטיית התקן שמגולמת בוורנטס גבוהה באופן משמעותי מסטיית התקן באופציות הרגילות.

בשונה מההצדקות הלגיטימיות לביצוע התאמות ב-B&S לפרמטרים השונים לפי התרחיש האופטימי שלך (שכן WFC היא באמת חברה מיוחדת במינה), אני לא מוצא שום הצדקה לשלם על הוורנטס לפי סטיית תקן של 40% – שגבוהה ב-80% מסטיית התקן הנורמלית של האופציות לטווח ארוך שנסחרות היום בבורסה. אני אשמח מאוד אם תראה לי איפה אני טועה –הייתי רוצה גם להחשף ל-WFC באמצעות נייר אטרקטיבי, אבל אני פשוט לא מוכן לשלם על זה ביוקר.

אסף נתן
11 years ago

איתגרת אותי.

הלכתי לכמה מחשבונים של בלק אנד שלוס,

הכנסתי את הנתוני הבאים:
סטרייק – 31 (שזה בכלל לא הנחה אופטימית, כי מתאמים את הסטרייק *וגם* את נכס הבסיס. לשם כך צריך דיבידנדים מעל 34 סנט בסך 2.5% סה"כ בער)
מחיר – 35
סטיית תקן – 22 (לפי מה שאתה כתבת)
זמן לפקיעה – 6 שנים
ריבית 3.5%

יוצא לי מחירים של בערך 12.5 דולר. אין לי שמץ איך אתה מגיע למחיר של 6$ לאופציה לעוד שש שנים כשהיא 4$ בתוך הכסף (לפי ההנחה על הסטרייק). לא נראה לי הגיוני להניח ערך זמן של 2$ לאופציה של 6 שנים.

אסף נתן
11 years ago

עם ריבית 2% יוצא לי 9.7$… גם אם אני מתאמץ אני לא מגיע ל 6.7….

אסף נתן
11 years ago

עכשיו בדקתי כמה שנים יש לפקיעה – 5.7. הנה הלינק – כל קוראי האתר מוזמנים לשחק:
http://www.mystockoptions.com/black-scholes.cfm?ticker=&s=35&x=31&t=5.7&r=2&v=22&calculate=Calculate

אסף נתן
11 years ago

עם 40% סטיית תקן אני מגיע למחירים משוגעים – לפחות 13$, גם אם מניחים שהסטרייק לא ישתנה והריבית תישאר 0.25%.
שים לב שריבית חסרת סיכון מתייחסת למינוף שהאופציה נותנת, כי זה במקום לקחת הלוואה. אנשים לא לווים ב 0.25%. אנשים לווים בארה"ב בערך ב3% לפחות, ולמניות צפונה מ 7%.

לירון
11 years ago

משקיע, הציטוט של אסף לא עסק רק במכירת פוטים:
Both Charlie and I believe that Black-Scholes produces wildly inappropriate values when applied to long-dated options

הוא נתן דוגמא למכירת פוטים, אבל זו רק הדוגמא. גם אם אתה לא מסכים עם אסף ובאפט, קח צעד אחורה ותחשוב על זה בהיגיון, האם אתה חושב שיש קשר בין תנודתיות המניה היום ושווי הוורנט שלה בעוד הרבה שנים?

אני לא יודע אם אתה מכיר את הדרך לחישוב שווי של וורנט אה-לה-גרינבלאט, אבל כתבתי על זה פוסט פעם. קשה לשים פה קישור, אבל מישהו הביא לתשומת ליבי שאם תכתוב "וורנט" בגוגל זה הקישור הראשון.

אסף
אסף
11 years ago

אגב לירון – ההצעה של גרינבלט היא סוג של put call parity

משקיע
משקיע
11 years ago

אסף – אחרי שהשתמשתי בעבר בכמה מחשבונים ברשת וקיבלתי תוצאות לא אחידות, הגעתי למסקנה שעדיף להשתמש במחשבון מהימן של ברוקר שמכבד את עצמו. ממליץ לך להוריד את המחשבון של Interactive Brokers (זה חינמי גם למי שאין לו חשבון אצלם) –
http://www.interactivebrokers.com/en/index.php?f=3734&p=toolswidgets
התוצאות שאני כתבתי מבוססות על שימוש במחשבון הזה, שאני משתמש בו כבר הרבה זמן והוא בסדר גמור. אם אתה רוצה לוודא עם מחשבון נוסף, אתה יכול גם לנסות במחשבון הבא שהוא גם בסה"כ אמין (אבל לדעתי זה של IB יותר אמין) – http://www.ivolatility.com/calc
בשני המחשבונים יצא לי 6.7. המחשבון שמופיע בקישור שצירפת לא מוכר לי, ובכל מקרה שים לב שמצוין שם "This calculator does not consider dividends paid on your stock and would thus not be accurate for companies that pay them." לכן לא הייתי מתבסס עליו לגבי חישוב שווי של אופציות שתלוי בצורה משמעותית בדיבידנדים, על אחת כמה וכמה בוורנטס ארוכות טווח שעצם זה שיש למניה דיבידנדים בסכום משמעותי (של כ-4.5% לפי ההנחות האופטימיות) יכולה להוריד משמעותית את השווי שלהן. אם אתה חושב שיש פגם כלשהו במחשבונים שציינתי – אנא עדכן אותי, אני מסתמך עליהם לא מעט והייתי רוצה לדעת אם יש בעיה איתם…

לירון – לא טענתי שהציטוט עסק רק במכירת פוטים. ברור שיש עיוות משמעותי גם בשווי של קולים לטווח ארוך לפי B&S (בין היתר בשל כך שהם מבוססים על ההנחה השגויה שיש סיכויים כמעט זהים לעליה או לירידה במחיר המניה לטווח הארוך, גם אם המניה כרגע מתומחרת בחסר בצורה ניכרת). מה שטענתי זה שבאפט בפועל קונה קולים לטווח ארוך די בחינם, כ"אקסטרה" שהוא מקבל במסגרת עסקאות מניות הבכורה המסורתיות שלו שנתפרות במיוחד בשבילו, ואת זה המשקיע הפשוט לא יכול לעשות. הרי יש הבדל בין לקנות וורנטס על GS במחיר שמגלם IV נמוך מאוד (אם בכלל) לבין לשלם על זה IV של כ-70% (שזה מה שהיה באופציות לטווח ארוך על GS שנסחרו בבורסה ב-2008 כשבאפט קיבל את הוורנטס שנתפרו במיוחד בשבילו בלי שהוא שילם עבורן יותר מדי). לעומת זאת, ב-2006 או 2007, כשבאפט מכר את הפוטים ארוכי הטווח על המדדים, משקיע מהיישוב היה יכול לעשות דבר דומה במחירים דומים לגבי אופציות לטווח ארוך על המדדים (לכל הפחות לגבי המדדים האירופאים – גם אם לא לטווח של כ-15 שנים אז לטווח של בערך 6 שנים, כלומר – לזמן מספיק ארוך בשביל להנות מהעיוות ב-B&S בדומה לבאפט).

לא קראתי את מה שכתבת בהקשר של הוורנטס אבל אני אחפש ואקרא את זה – אני מאוד נהנה לקרוא את מה שאתה ואסף כותבים בבלוגים שלכם.

משקיע
משקיע
11 years ago

לירון – קראתי עכשיו את מה שכתבת על הוורנטס בקהילה ב-themarker ויש כמה דברים שלא ברורים לי:

1. במרכיב של "שווי אופצית הפוט", אם אני מבין נכון, השתמשת בעלות אופציות הפוט שנסחרות בבורסה לשנתיים כאינדיקציה לערך הזמן של האופציה של עשר שנים וטענת שיש להכפיל את התוצאה פי 2 או פי 3. לא ברור לי איך הגעת לזה שיש להכפיל דווקא בסכום זה ולא בסכום אחר. לפי B&S אתה משלם פחות משמעותית על ערך זמן של אופציה ל-10 שנים מאשר מה שהיית משלם אם היית קונה 5 פעמים אופציה של שנתיים – זה כמובן אחד העיוותים ב-B&S שיכול להקנות יתרון משמעותי לקונה אופציות לטווח ארוך שלא מתמחר אותן לפי B&S ממוכר שכן מתמחר אותן לפי B&S, אבל מה שלא ברור לי הוא מהו הרציונל שעומד בבסיס דרך החישוב שאתה ציינת? למה להכפיל פי 3 ולא פי 5 למשל?

2. אם אתה מתבסס על שווי אופציות הפוט שנסחרות בבורסה הרי שסטיית התקן הגלומה באופציות כן משחקת תפקיד משמעותי בחישוב השווי שלה גם בדרך החישוב שציינת (כי מזה בעצם גזרת את שווי הפוט שאתה מציין). אם כך, לא ברור לי מה ההבדל בהקשר זה מול B&S, זו לא אותה גברת בשינוי אדרת?

3. איך נוסחת השערוך שציינת לוקחת בחשבון דיבידנדים? לא ראיתי התייחסות לכך.

אם יש לך קישור למה שגרינבלאט כתב אשמח אם תצרף אותו – אני מבין שהוא כתב את זה במקור בספר שלו אבל לפעמים אפשר למצוא באינטרנט קישורים לדברים כאלה (אני בכל אופן לא מצאתי)… תודה!

משקיע
משקיע
11 years ago

אסף – בהמשך למה שכתבתי לך קודם (עדיין לא בטוח שאתה רואה את התגובה שלי – כרגע רשום לי שהיא משום מה ממתינה לאישור המנהל), בנוסף למחשבון של IB אתה יכול להשתמש גם במחשבון בקישור הבא, גם הוא אמין לדעתי:
http://www.cboe.com/framed/IVolframed.aspx?content=http%3a%2f%2fcboe.ivolatility.com%2fcalc%2findex.j%3fcontract%3dFA9EE80E-7E56-45A6-9E92-87AE4A651E06&sectionName=SEC_TRADING_TOOLS&title=CBOE%20-%20IVolatility%20Services
הפקיעה מחושבת שם לפי ימים (ולא שנים), אז ב-expiration date פשוט תכתוב את הימים עד לפקיעה (2057 נכון להיום).

מהטמה במבי
מהטמה במבי
11 years ago

אגב סרטים על בייסבול שמזכירים השקעות ערך, ראיתי לא מזמן את הסרט "מאניבול" שנעשה לפי הספר שכתב מייקל לואיס, אותו סופר שכתב את "פוקר שקרנים" ואת "The Big Short". זה סרט שמתאר סיפור אמיתי על מנהל קבוצה שנעזר בסטטיסטיקאי. במובן מסויים זה בדיוק ההיפך ממה שאתה מתאר עם קלינט איסטווד, אבל מה שמעניין שם הוא שהם מתארים גישה שונה בצורה דראסטית מהמקובל עד אז, מאוד מעניינת, ובעיני היא הזכירה השקעות ערך (וזה גם לפי סיפור אמיתי). הם הבינו שיש שחקנים שאינם פופולריים בעיני הקבוצות וציידי הכשרונות מכל מיני סיבות שאינן רלוונטיות. יש להם תדמית לא טובה או שהם זורקים את הכדור בצורה קצת מוזרה וכו'. מהסיבות הלא רלוונטיות הנ"ל שוק ציידי הכשרונות מתמחר אותם הרבה יותר נמוך ממה שהם באמת שווים כשחקנים. בשילוב של הרעיון הזה עם עוד כמה תובנות הם מצליחים להשיג תוצאות מרשימות.

לירון
11 years ago

למשקיע, תודה על המחמאה, אני שמח שאתה נהנה.

באפט לא היה נותן לגודלמן הלוואה ב-10% לשנה ללא בטחונות וללא מועד פרעון מבלי שהיה מקבל על כך וורנט. אם אני זוכר נכון כשהם ביקשו ממנו כסף הוא ביקש מהם לתכנן עסקה משולבת של ריבית ומניות (או אמצעים המירים) כך שיעשה 15% לשנה באמצעים מקובלים.

לכאורה זה נשמע שהיחס הוא 2/3 ל-1/3 בין שווי ההלוואה והוורנט, אבל אני לא חושב שזה נכון, מפני שלגולדמן היה את הזכות לפדות את ההלוואה מתי שהיא רוצה (בקנס של 10% נוספים), בעוד שמרגע שהוא ממיר את הוורנט למניה הוא יכול לשמור אותם לנצח. כמו-כן, בגלל שהכדור אצל גודלמן סביר שאם הם לא היו פודים את ההלוואה בזמן סביר, אז כנראה שההלוואה לא הייתה רעיון טוב מלכתחילה (בנק שעלות ההון שלו 10% לשנה יתקשה לשרוד לאורך זמן) ומצד שני, אם המצב נהיה טוב אז הם מיד יחזירו את הכסף (כפי שהם עשו), ובאפט "נתקע" עם סכום גדול בתקופה שעוד פעם ההזדמנויות בה הן מעטות יותר.
לכן, לעניות דעתי, ההסתכלות על כך שהוא נתן הלוואה וקיבל צ'ופר בצד אינה מדוייקת.

בנוגע לשלושת השאלות שהעלית:
1) תשתמש בכמה שאתה מוצא לנכון. מהסתכלויות שלי על חברות ומדדים ועל תחומי זמן הולכים וגדלים לקחתי את הערך שבין פי 2 לפי 3. ההבדל בין פי 2 לפי 5 יהיה 25% בשווי הסופי של הוורנט. אני חושב שזו רמת דיוק הרבה יותר גבוהה ממה שאני צריך בשביל להחליט אם השקעה כזו היא טובה או לא.
מבחינתי, המטרה שלנו היא לא למצוא מספר מדוייק עבור וורנט מסויים אלא לקבל תחושה של שווי בתרחישים מסויימים ולוודא שיש מרווח ביטחון מספק.
2) אני חושב שההתייחסות ל1 עונה על זה. תגיד לי אם לא.
3) לא לוקחת בחשבון – צריך ידנית להוריד את מחיר המימוש ולהעלות את מספר המניות פר הוורנטים.

ג.נ. אין באמור משום תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין לי או לשותפיי ל-Capra Capital החזקה במניות המוזכרות (GS ו-BRKA).

משקיע
משקיע
11 years ago

לירון – אני לא מכיר את הסיפור על ה-15% וגם די קשה לכמת דברים כאלה בדיעבד. בתקופה של שיא המשבר, גם 10% תשואה שנתית קבועה עשויה להחשב כתשואה לא רעה בכלל, בלי קשר לוורנטס כאלה ואחרים (ובשנים שלאחר מכן גם באפט כתב, במכתביו השנתיים, על כמה חבל שאין לו עוד מניות בכורה כאלה שנותנות תשואות יפות ושההשקעה הזו עתידה להיפדות והוא לא ימצא לה אלטרנטיבות – הוא פחות הזכיר את הוורנטס בהקשר זה). היות ובאפט למיטב ידיעתי לא השקיע אף פעם בעסקה שכל כולה מורכבת מוורנטס (אני מדבר כאן על קנית אופציות, לא על מכירתן), קשה להעריך באופן טהור באיזו הנחה הוא קנה את הוורנטס ולדעתי כל מה שנכתוב כאן בנושא השווי היחסי של הוורנטס ושל מניות הבכורה הוא ספקולציות בלבד. אבל לדעתי, ככלל, התנאים שבאפט מקבל בעסקאות ההמירים שלו טובים יותר באופן משמעותי מהתנאים שכל משקיע רגיל היה מקבל עבור מרכיב ההמרה נטו. תודה על ההבהרות בעניין הנוסחה שציינת לחישוב שווי של וורנטס – נושא 2 עדיין לא ברור לי שכן אתה לוקח שם אינדיקצית תמחור לפי B&S ומכניס אותה לנוסחה שאמורה להיות אלטרנטיבה ל-B&S, כך שלא ברור לי מה ההבדל.

עדו – אני לא חושב שכל מי שנעזר בסטטיסטיקות הוא בהכרח עצלן שלא לוקח בחשבון דברים אחרים. לדעתי הדיכוטומיה הזו פשטנית מדי. אתה יכול להתבסס על ניתוחים פיננסיים פונדמנטליים ועדיין להסתייע בסטטיסטיקה כשזה משרת אותך. קח לדוגמה מה שבאפט עשה עם הפוטים שהוא מכר – אתה חושב שהוא לא חישב את השווי לפי B&S בשביל לדעת איזה מחיר לדרוש מהקונים? ברור שכן, והידע שלו בתחום הזה איפשר לו לקבל מחיר גבוה ואבסורדי (שנקבע לפי B&S) על מה שמכר בעוד שהשווי האמיתי היה נמוך בהרבה. אז זה דבר אחד לא להסכים עם אופן החישוב הסטטיסטי ולנצל את זה לטובתך (וזה בדיוק מה שבאפט עשה בשביל להגיע למסקנה שה-PUT מתומחרים ביתר ולעשות מזה כסף). אבל להגיד שיש אפס חשיבות לדרכי התמחור המקובלות לאופציות ולהניח שאתה קונה אופציות באחלה מחיר בזמן שיש אופציות שנסחרות בבורסה עם תנאים מאוד דומים שאתה יכול לקנות אותן בחצי מהמחיר, רק בגלל שאתה אוהב מאוד את נכס הבסיס – זה כבר דבר אחר לגמרי.

לירון
11 years ago

לגבי ה15% זה או מsnowball או מראיון בCNBC. אם יש כן מישהו שזוכר שירגיש חופשי להצטרף. בחיפוש מהיר ברשת אני לא מצליח למצוא איזכור.
הבעיה של ה-10% תשואה היא שהיא *לא* קבועה. אם גודלמן היה נכנס לקשיים, אז ה-10% ריבית היו מתגלים כריבית נמוכה מדי ואם גולדמן התאושש, אז כספים שיכלו להיות מופנים להשקעה בAXP ב10$ למניה היו נעולים עד שהמניה חזרה ל-45$. זה מקביל ל15 שנות תשואה של 10% שהופסדו. שים לב שאלו כספים שהיו משמשים בדיוק להשקעות "דם ברחובות" ולכן ה-opportunity cost פה הוא מוחשי מאוד.
זו בדיוק הבעיה ולכן בדיוק הוא מפוצה עם וורנטים.

לגבי נקודה מספר 2 שלך, אני לא אמרתי שאני לוקח אינדקצית תמחור לפי B&S – אני לקחתי פרמיה על מחיר הבסיס. זה אולי פשטני אבל זה לא משנה את התוצאה הסופית כפי שהראיתי שגם במרווחים הקיצוניים ביותר שנתת ההשפעה על מחיר הוורנט היא 25%. אם תיקח נקודת אמצע בטווח הטעות תהיה קטנה מ-12.5% בממוצע.
אני לא יודע לאיזה רמת דיוק אתה מכוון אבל אני חושש הרבה יותר ממשוואות שמשתמשות בפרמטרים שאינם קשורים לעולם הבעיה (תנודתיות) ונותנות לי שווי בדיוק של שתי ספרות אחרי הנקודה מאשר דרך לוגית ופשוטה להסתכל על הבעיה שטועה לכל היותר ב12.5% כשמרווח הביטחון שלי גדול פי 30.

משקיע
משקיע
11 years ago

לירון – אני מסכים איתך לגבי עניין הדיוק, אין דרך לדייק לא בהערכת שווי של חברה ובטח שלא בשווי של אופציות על חברה. העניין המרכזי שאני מוטרד ממנו לגבי הוורנטס על WFC זה שהם עולים פי 2 מאיך שהן אמורות להיות מתומחרות לפי B&S בהשוואה לאופציות עם מאפיינים דומים שנסחרות בבורסה. הפרש של פי 2 זה לא רק עניין של דקדקנות יתר ואני מנסה להבין מה ההצדקה לזה, עד כה בלא הצלחה.

לגבי גולדמן – אני לא אומר שלא היה לוורנטס ערך, אבל עדיין קשה לכמת (אפילו באופן גס) מה היה השווי הטהור של הוורנטס בהשוואה למה שהיה עולה לקנות LEAPS בשוק. להערכתי הן נמכרו לבאפט יותר בזול, אבל זו רק ספקולציה ואני לא יכול לבסס את זה על משהו. אבל לא חסרות עוד דוגמאות לעסקאות שלו עם מבנה דומה שבהן נראה שהוורנטס זה בעיקר הדובדבן שבקצפת ולא העוגה עצמה. קח לדוגמה את העסקה האחרונה של HNZ – מניות בכורה שנותנות 9% שנתי שעתידות להיפדות בפרמיה משמעותית על הערך הנקוב, ובנוסף לכך הוורנטס. לעניות דעתי יש מספיק משקיעים שהיו מוכנים לשים לא מעט כסף במניות בכורה של 9% של חברה יציבה כמו HNZ גם בלי שום וורנטס, בעוד שבאפט היה מסוגל לתפור עבורו עסקה שתתן לו גם וורנטס בנוסף לתשואה הקבועה המכובדת (מאוד) שהוא מקבל ממניות הבכורה, כך ששוב הוא הצליח לקבל בזול ואולי אפילו כמעט בחינם דבר שמישהו אחר כנראה היה משלם עליו ביוקר.