שנת הארנבת יוצאת לדרך

אחרי שנתיים מעולות בבורסה, אני מצפה שהתיק שלי השנה לא יככב. אני לא אופתע אם התיק שלי יפגר השנה אחרי המדדים. אומנם אי אפשר לדעת, אבל זאת ההרגשה שלי. סאונדוויל היא עדיין ההחזקה הכי גדולה אצלי, ואם אכן שוק הנדל"ן בסין יתקרר, קשה לי להאמין שזה לא ישפיע על מחיר המניה של סאונדוויל.
אתם בטח שואלים, אם ככה מדוע אני לא ממש את סאונדוויל ואת חברות הנדל"ן האחרות שאני מחזיק בהונג-קונג. התשובה לכך היא שאני לא פועל לפי הרגשות. זה שיש לי הרגשה שהתיק שלי יפגר השנה ושסאונדוויל תרד, לא אומר שזה באמת מה שיקרה.

הדרך היחידה להשקיע זה לפי הראש ולא לפי הלב. והראש אומר לי שסאונדוויל עדיין זולה, ולכן, לעת עתה, אני משאיר אותה אצלי בתיק.

השנה חילקתי את ההשקעות שלי בצורה קצת שונה. בגלל השורט על ואלי (סימול VALE), החלטתי להכניס את ואלי כהשקעה בתיק הרגיל שלי, וכנגדה להעמיד עוד מניות מצד הלונג. על כן יצא שהצד של הלונג מתחבר ל-106% וואלי ל – 6%-.

ככה נראה התיק שלי בתחילת השנה:

[table id=25 /]

שני דברים בולטים מאוד בתיק – האחד הוא שהתיק הרבה יותר מרוכז מאשר בעבר. יש לי רק 12 החזקות, ואם מחשיבים את WFC ו WFC-WT כרעיון אחד – אז 11 החזקות.
דבר שני זה שאין כמעט מניות חדשות בתיק לעומת שנה שעברה. אם לא מחשיבים את WFC-WT אז יש לי רק מניה אחת חדשה – סטיוארט (סימול STC) והשורט על ואלי (סימול VALE). האם זה אומר שאני נח על זרי הדפנה?
לא יודע, אבל זה בהחלט נותן לי פוש רציני להתחיל ולהסתכל על דברים חדשים. אולי קצת נרדמתי בחודשים האחרונים, ואני צריך לעבוד יותר קשה ולבדוק יותר רעיונות.

בנוסף לתיק הרגיל שלי, יש לי גם את התיק הממונף, וככה הוא נראה בתחילת השנה:

[table id=26 /]

תחזיות לשנת הארנבת

גם השנה אני אמשיך לשחק במשחק הזה של תחזיות מקרו, למרות שלמדנו כבר שזה לא משהו שאני טוב בו. אבל זה עדיין כיף 🙂
בקיצור – לגזור ולשרוף!

– השנה תמשיך ההתאוששות בכלכלה האמריקאית. הנדל"ן יגיע לשפל והמחירים יתחילו לטפס מתי שהוא השנה. קצב התחלות הבנייה יעבור את ה 700-800 אלף לקראת סוף השנה.
– אחרי שיהיה ברור לכולם שהכלכלה האמריקאית ממשיכה להתאושש, חברות תתחלנה לגייס עובדים, ונראה ירידה ברמת האבטלה.
– הבנקים יתחילו להלוות יותר. אני מצפה שוולס פרגו תככב השנה.
– כשיהיה ברור שאמריקה לא נופלת ושאירופה מתייצבת, תשומת הלב תופנה מזרחה לבעיות בסין.
– השנה תהיה ירידה בפעילות הנדל"ן בסין וכמו גם במחירים. הסינים ינסו לעשות הכל כדי למנוע משבר, אבל לדעתי זה לא כל כך יעבוד. אני לא צופה שתהיה השנה מפולת בסין כיוון שלוקח זמן לדברים האלו להתגלגל, אבל מחירי הנדל"ן יירדו וזה יהיה סימן ראשון לשנים הבאות שיהיו קשות יותר לכלכלה הסינית.

אני רוצה להזכיר לקוראים שהבלוג הזה מיועד לתעד את ביצועי ההשקעות שלי, ולחלוק מניסיוני כמו גם מהטעויות שלי. אני לא ממליץ על אף אחת מהמניות המוזכרות כאן. כמו כן, אני עלול למכור (או לקנות) מניות זמן קצר לאחר שקניתי (או מכרתי) אותן, וזאת מבלי לדווח על כך כאן.

שנה שעברהיי      ייחודש הבא

פורסם בקטגוריה מניות. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.
Subscribe
Notify of
guest
49 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
שלומי ארדן
שלומי ארדן
13 years ago

בהצלחה 🙂
זו פעם ראשונה שאני רואה את תיק ההחזקות ואת התחזית שלך ממש כשאתה מפרסם אותה וכשאני רואה את זה במבט קדימה הרבה יותר ברור כמה אומץ וביטחון נדרשים כדי לנסות לנבא מה יקרה.

מקווה שבשנה הבאה (שנת הקיפוד אולי) שוב יתברר שטעית והתשואות שלך יותר גבוהות.

דפני
13 years ago

היי עדו,
האם אתה יכול להרחיב מה זה אומר שנת הארנב??
מכיוון ששנת 2011 שווה ל4 ,אני חוששת מירידות ואישית אנסה להיות השנה יותר נזילה
כלומר מוכנה עם מזומן לקנות בירידה.

טדי רביב
טדי רביב
13 years ago

תודה.
אני שם לב לזה שאתה לא מחזיק מזומן, דיי קשה לי עם הרעיון הזה.

ירון
ירון
13 years ago

ראיון מעניין עם מארק פאבר
http://www.calcalist.co.il/markets/articles/0,7340,L-3469601,00.html

אסף נ
אסף נ
13 years ago

ירון, אני ממליץ לך לקרוא את תגובה 3 לכתבה.

ארנב
ארנב
13 years ago

עידו, סתם בשביל הכיף אני אשים את התחזית מקרו שלי לשנה הקרובה: ארה"ב תמשיך במגמת שיפור כשהיא נהנית מגירעון חסר תקדים שעוד יכה בהם בעתיד. שוק הדיור יגיע לתחתית בסוף 2011-תחילת 2012 מבחינת מחירים. הוא כבר הגיע לתחתית מבחינת ענף הבנייה ויתחיל במגמת שיפור השנה. התחלות הבנייה שכתבת מאוד סבירות, אבל המספרים המעניינים יותר הם בתחום מכירות הבתים. שוק העבודה האמריקני יתחיל השנה, לראשונה מתחילת המשבר, להוסיף משרות אפילו בניקוי הגידול בעובדים הנכנסים לשוק, עם זאת הגידול לא יהיה גבוה והאבטלה תישאר מעל 9% גם בסוף השנה (אני מאמין שהיא תעלה עוד לפני שהיא תרד בגלל הדרך שבה מודדים אבטלה). משבר חובות ברמה המוניציפלית יעיק על המדינות והערים השונות בארה"ב וידרוש התערבות פדרלית. אירופה רחוקה מלצאת מהבוץ ומספיק להציץ בתשואת האג"ח שם בשביל להבין את זה. כבר בינואר המשבר הזה יתפרץ מחדש כאשר חברות רבות בגוש האירו צריכות לגלגל חוב. מתישהו במהלך השנה תהיה פשיטת רגל/ הסדר חוב מקיף לחלק ממדינות הPIIGS. כל המדינות שהחליטו על קיצוצים מאסיביים, למעט אולי בריטניה ייכנסו/ימשיכו להיות במיתון. הדפסת הכספים של הפד תהפוך מתמיכה לנטל כאשר מחירי הסחורות ימשיכו לטפס לגבהים שיעיקו על כלכלת העולם כולה וארה"ב בפרט. התל"ג בארה"ב יהיה טיפה טוב יותר מהשנה, 3-3.5% בממוצע.

ירון
ירון
13 years ago

אסף, לא אמרתי שאני מסכים עם מארק.
טוב לשמוע כל מיני תחזיות לשנה הקרובה.

גיאל
גיאל
13 years ago

עדו, וקוראים אחרים: עד כמה לדעתכם יש קשר בין כמות הזמן שמקדישים להשקעות לתשואה שמקבלים מהתיק? נניח אחרי השנים הראשונות בהם צוברים את הידע והנסיון הנדרשים. האם לדעתכם אפשר לנצח את המדדים משמעותית בבחירת השקעות ידנית (לא נוסחתית) בלי להשקיע הרבה זמן בעניין?

טדי רביב
טדי רביב
13 years ago

גיאל, כן.
אחרי שאתה מוצא חברות זולות וטובות, אתה יכול להשאר איתן שנים בלי לבצע שינויים בתיק ולתת לשוק לעשות את העבודה שלו.
אני אוהב לבצע שינויים בתיק שלי, אבל אם לא הייתי מבצע את השינויים האלו לעיתים כל כך קרובות, התשואה שלי הייתה עוברת את ה 50 אחוז ( נראה לי שאני עומד על 10-15 אחוז השנה)

ותחזית שלי לשנה הבאה:
ממשלת ארה"ב תקטין את המינוס שלה, תפסיק להדפיס כספים, תעלה את הריבית, לרמת ריבית חיובית, בכדי לעזור לאנשים העובדים ולא לאנשי הפיננסים, אובמה לא ירוץ לבחירות של 2012, מחיר הזהב ירד, לאחר 10 שנות עליה.

גיאל
גיאל
13 years ago

טדי, לא כתבתי אבל בעיקר אני מתעניין במצב עבור משקיע "ערך עמוק" שבדכ"כ לא ישאר עם חברה אחרי שהגיעה לאזור הערך שלה, גם אם היא עסק יחסית טוב, ושמכוון לתשואה גבוהה. נראה לי שדרושים משהו כמו 2-4 רעיונות טובים בשנה, זה נשמע סביר? משהו כמו רעיון כל 3 עד 6 חודשים.
יש את הזמן שמצריך ניתוח יחסית עמוק שלו, הזמן שבילית על החיפוש וייצור כיוונים, על ניתוח הרעיונות שנפסלו (מי יותר לעומק ומי פחות). ואז יש את הזמן למעקב אחרי נאמר 5-15 פוזיציות קיימות ואולי עוד כמה בwatchlist. ואולי גם זמן לעקוב אחרי חדשות כלכליות ואחרות. ואולי זמן על הגדלת מעגל המומחיות?
אני תוהה בסה"כ למה מגיעים אחרי שמנוסים בעניין. אישית כרגע הדברים גוזלים ממני הרבה זמן אבל אני עדיין חדש ולומד ולא ברור לי שאני יכול להסיק מזה.

וגם, אני תוהה אם עובדים יותר "קשה" מקבלים יותר תמורה (מה שנראה לי הגיוני) או שלא לצפות שהדברים יעבדו ככה (זה משהו שאמר לי פעם משקיע ערך יותר מנוסה ממני, וזה מאוד הפתיע אותי לשמוע).

pimodlen
pimodlen
13 years ago

גיאל, אני מדבר רק מנסיון של 15 חודש אבל יש לי כמה מחשבות.
קודם כל לאוו דווקא הכי כדאי להחזיק מניה עד שתגיע לאזור הערך שלה. אמנם גם כנראה לא כדאי לאנשים שמשלמים מס על רווחי הון להחליף חברה עם מכפיל רווח 7 בחברה עם 6, אבל מן הסתם כן כדאי להחליף חברה שלדעתך שווה פי 2 ממחירה הנוכחי בחברה ששווה פי 5.
לדעתי, וממה שאני רואה אצל משקיעים אחרים (עדו למשל), 2 רעיונות (טובים…) חדשים בשנה זה בסדר גמור, בהנחה שהמשקיע מחזיק בממוצע 3 שנים בכל מניה, זה יצור מצב שיש לו 6 מניות בתיק, שלדעתי זה בסדר (אני מניח חלוקה שווה של הכסף), אם זה נמשע לך פחות מדי, אז אתה יכול לשים חלק ב2-3 מניות שנראות לך קצת פחות, או להשאר במזומן חלקית.
בקשר לזמן ההשקעה, לדעתי זה מתנהג לוגריתמי, כלומר, אחרי השקעה בסיסית של שנתיים שלוש, אתה תוכל להשקיע רק איזה שעה-שעתיים ביום בממוצע, אולי קצת יותר בסופי שבוע בשביל לקרוא דוחות, אני לא חושב שלהשקיע 5-6 שעות ביום, שזה בעצם לקרוא הרבה יותר דוחות יעזור לך, פשוט בגלל שאין כל כך הרבה חברות שעוברות את הסינון הראשוני.
כמובן שבתקופות מסוימות, למשל תקופות של מיתון, כדאי להשקיע יותר זמן בלחפש מציאות.

כמסקנה, הייתי אומר שצריך להגיע למצב שאתה יודע לזהות הזדמנויות, ואז לחפש בפורומים/בלוגים/סקרינרים רעיונות מעניינים, (וגם לקרוא דוח או שניים ביום) יקח לך שעה שעתיים ביום.

יוני
יוני
13 years ago

עדו,כל הכבוד על התשואות הפנומנליות!נראה שאתה לא ניזוק מחשיפת ה"סודות המסחריים" ובזבוז הזמן בסיוע למשתתפי הבלוג:).

נראה לי שכדאי שתשקול את המשך אחזקותיך במניות הרדיו,כפי שטענתי בעבר בעידן האינטרנט לדעתי מאוד קשה לחזות את עתיד הרווחיות שלהם מכיוון ש 1.תחרות מרדיו אינטרנט וכדומה.
2.הרבה יותר אלטרנטיבות פרסום לבעלי עסקים.
לגבי טיעון מספר 1 ,התחרות לא חייבת להגיע מ"רדיו" אינטרנט אלא מכל צורה של אפשרות האזנה לתוכן דרך האינטרנט וזה כולל אפשריות שאיננו יכולים להעלות על הדעת.אחת הדוגמאות הטובות לכך היא pandora שמאפשרת להאזין לתכני מוזיקה דרך האייפון [ובקרוב גם מהמכונית]לפי טעמך האישי,הם מזהים את טעמך כאשר אתה שולח להם שיר שהוא לטעמך.מה שאני רוצה להראות בדוגמא הזו זה שע"י האינטרנט נפתח עולם שלם של אפשריות לשליחת תוכן בצורות שונות מהרדיו המסורתי וכנראה גם הרבה יותר איכותי למאזינים.

לגבי טיעון מספר 2,נתקלתי בדוגמא מעניינת והיא groupon שמציעה הנחות גדולות במסעדות מקומיות [מסעדות זה רק דוגמא]ע"י ארגון קבוצה גדולה של אנשים שרוכשים את הקופון,יש לאתר הצלחה אדירה ,זו דוגמא טובה לאפשרויות פרסום שמתפתחות לעסקים מקומיים.

בזמנו טענת שאינך חושש מטיעון 1 והשוואתה את הרדיו לטלוויזיה שבה הערוצים המובילים ממשיכים להוביל.אני חושב שיש הבדל מהותי,הטלוויזיה מספקת תוכן שיש צורך בהשקעה אדירה בשביל ליצור אותה לכן מאוד קשה להתחרות בערוץ מוביל שיש לו את המשאבים נסיון וכו' לספק תוכן איכותי ביותר.ברדיו אכן לפני עידן האינטרנט הדרך הכמעט יחידה להתעדכן באירועים חדשותיים במהלך היום היה דרך הרדיו ואז ניתן היה ליצור מיתוג של תחנה בעלת תוכן איכותי אולם היום רוב האנשים מתעדכנים בדרך כזאת או אחרת ע"י האינטרנט באירועי היום והרדיו משמש בעיקר למוזיקה וברור שהרבה יותר קל להתחרות בתוכן כזה.
ובכל מקרה קשת,רשת,וערוץ 10 הפסידו המון כסף בשנתיים האחרונות כך שאפילו אם הם מצליחים להוביל ,ההכנסות מפרסום בטלוויזיה לא מצליחות לכסות על עלויות יצירת התוכן וזה ברור שככל שיהיו יותר אלטרנטיבות הן למפרסמים והן לצופים זה יהיה יותר ויותר מסובך למצוא מודל כלכלי רווחי.
צריך לזכור שחברות הרדיו מאוד ממונפות ולכן כל שינוי לרעה בהכנסות יכול להוות מכה קשה.

אני מאוד מתלהב מההגיון בשורט שלך ולמעשה אני מעוניין ג"כ ליצור פוזיציה כזאת ,זה קצת מסובך בשבילי לעשות השקעות שנראות ספקולטביות כי זה עלול לגרום לכך שאחשב ספקולנט ואתחייב במס רווחי הון על כל התיק ,כ"נל לגבי מרג'ין.לפני חודשיים בערך חשבתי להשקיע בposco מכיוון שהיא תומחרה בזול ובאפט מושקע שם אבל כשראיתי את כמות היצוא שלהם לסין ברחתי מההשקעה וזה תודות לכתבותיך על הנדל"ן הסיני.אולי כדאי לעדכן גם את את באפט בעניין:).
השורט הזה הוא סוג של גידור על השקעותיך במניות הנדל"ן בהונג קונג,אני אוהב את זה כי אני שותף להרגשותיך בנוגע להשקעות הללו ב2011 .

זהו לינק לסדרת הרצאות של בן גרהאם בנושא השקעה במניות:
http://www.gurufocus.com/news.php?GuruName=Ben+Graham

ארי
ארי
13 years ago

@טדי רביב
טדי אני חייב להגיב לתחזית שלך בתחזית שלי:
ממשלת ארה"ב תמשיך להגדיל את החוב הלאומי שלה, תמשיך להדפיס כספים עם QE3 QE4, תנסה להמשיך להשאיר את הריביות נמוכות אך לא תצליח בשל ירידה בערך האג"ח שלה וזאת בעיקר כדי לעזור לעצמה ולאנשי הפיננסים מוול סטריט, אובמה ינסה לרוץ לבחירות של 2012, (מקווה שיכשל) מחיר הזהב יעבור את ה1500$ לאונקיה (מעריך שיותר מזה) וימשיך בשוק השורי מה10 השנים האחרונות, שוק הנדל"ן ימשיך לרדת בארה"ב.

הייתי מוסיף עוד: שוק המניות בארה"ב השנה ימשיך בעלייה שלו. הדולר ימשיך בירידה מול כל מטבעות העולם. הכלכלה בארה"ב תמשיך לקרטע, ומחירי הסחורות ימשיכו לעלות.
עם זאת, הציפייה שלי שבחודשיים הראשונות של השנה ינואר-פברואר נראה פול באק סביר בארה"ב באזור ה8% יחד עם התאוששות זמנית של הדולר (ייתכן מאוד שהזהב ירד זמנית).

ניפגש בעוד שנה ונראה מה יתרחש:)

ברוך
ברוך
13 years ago

היי עידו,
האם לאור המחיר של wfc.w שעלה מ 8 דולר בערך, האם עדיין כדאי לקנות אותה, או שעדיף לאסוף מניות של וולס פארגו ?

תודה רבה!

טדי רביב
טדי רביב
13 years ago

ארי
אני מקווה שאני יהיה צודק, ההסטוריה עובדת לטובת התחזית שלך, בתחזית שלי פוליטיקאים צריכים להראות אחריות, לכן, את הכסף אני שם עם התחזית שלך.

יוני
אני לא מאמין שהטלוויזיה הפסידה כסף, הם משלמים לרשות השניה לפי רווחים ולכן הם מפסידים, אם יורידו להם את מחיר הרשיונות או שיעשו אותם ללא קשר לרווחים, אני מניח שהחברות יעברו לרווחיות.
בשנת 1950, אחוז אחד מהחברות הציבוריות הפסידו כסף, בשנת 2004, 43% מהחברות הציבוריות הפסידו כסף (מהמחקר: The Evolving Relation between Earnings, Dividends, and Stock Repurchases) * אני רוצה להודות שוב למאיר מהתמונה הגדולה על המחקר הזה *

אישית הפסקתי לראות טלוויזיה, לרדיו אני עדיין מקשיב בנסיעות ואני מקשיב לתוכניות רדיו שאני מוריד מהאינטרנט ( financial sense בתחום ההשקעות ורדיו קול הקמפוס בשביל מוזיקה )
כרגע חברות הרדיו מתומחרות במחירים של סיכון לפשיטת רגל, כאשר הן מצליחות להחזיר את ההתחיבויות שלהן.

גיאל
גיאל
13 years ago

pimodlen, תודה על התגובה. אני מקווה שאתה צודק – אני הערכתי בערך פי 1.5-2 ממך. אני מתעניין בתחום כשנה וחצי אגב. אבל נחייה ונראה. מן הסתם זה גם אישי. ב2 המקרים זה לא ממש מעט זמן למי שעובד משרה מלאה, אבל גם לא הרבה זמן אם אפשר לעשות רק את זה.

לגבי הקשר בין השקעת הזמן ותשואה, המחשבה שלי היתה שבעולם (אין סיבה להיות מוגבל רק לארה"ב) יש המון הזדמנויות, בפרט למי שמנהל מעט כסף, אבל לחפש אותם זה הרבה עבודה. אבל יתכן שהמסננת שלי לא מספיק עדינה עדיין ואני לא פוסל דברים מספיק מהר.

יוני
יוני
13 years ago

טדי, זה לינק למצבן בשנים 2007 2008 2009 :
http://www.themarker.com/tmc/article.jhtml?ElementId=shr20110102_02

אני חושב שהם בכלל לא כ"כ זולות ביחס לאלטרנטיבות בשוק,חברות מהמובילות בעולם נסחרות במכפילים של 10 כגון: חברות התרופות [sny] וכן חברות תקשורת [t] אפילו ברקשייר מתומחרת לדעתי במכפיל של לא יותר מ10 כשלוקחים בחשבון את כל הנכסים שלה.

טדי רביב
טדי רביב
13 years ago

ליוני
מכיוון שרשתות הטלוויזיה אינן סחירות, אז ניתן לראות חלק מהתמונה, אי אפשר לקבל את ההכנסות של הטלוויזה.
לא ניתן לדעת את שכר העובדים ואם ניתן לחסוך.
יצא לי להיות בביניינים של הרשות השניה, של ערוץ 10 ושל קשת, שנראים מאוד מרשימים ויושבים במקומות טובים בירושלים ות"א ויש כמה דברים של יוקרה שצרמו לי.
לערוץ 10 חובות של 5 שנים לרשות השניה, שגם היא מתנהלת בביזבוז רב.

בקשר לתמחור יש מספר דרכים לתמחר השקעות, אני לא יודע אם תמחרתה את ETM באותה צורה כפי שתמחרתה את BRK, אני מסכים אם הטענה שBRK צריכה להיות יקרה יותר, אבל אני מעדיף את מרקל ( MKL ) על ברקשייר.

רונן קאראסיק
רונן קאראסיק
13 years ago

אם אני זוכר נכון, גרהאם אומר ב"משקיע האינטיליגנטי" שהתשואה הצפוייה תלויה בכמות ה"השקעה האינטליגנטית" שהמשקיע מוכן לקחת (בניגוד לדעה הרווחת שהתשואה הצפויה תלויה בסיכון הנלקח).
אני חושב, שכמו כל דבר שנאמר ביחס להשקעה במניות, שבטווח הארוך מי שמשקיע יותר יראה תשואה גבוהה יותר, בהנחה שיש לו שיטה, דרך ומשמעת. אבל זו דעתי האישית בלבד, או לפחות מה שהייתי מאוד רוצה להאמין בו.

אסא
אסא
13 years ago

עדו,
1. מיהם הגופים שקונים לאחרונה מניות בסאונדוויל מבעלת השליטה? מכיר אותם? יש לך השערה מדוע מדובר בכמות מזערית?
2. תמיד אני אומר שאני בחיים לא אוכל להרוויח 100 או 200 אחוז על מניה שיש לי בה אחזקה משמעותית. כי כשאני מורווח על מניה 50 או 70 אחוז אני מתחיל להרגיש פחד גבהים ורוצה לממש. אתה ממש לא כזה, ואני מעריך אותך על כך. למה אני מספר לך את זה? כי אני רוצה ש״תחזיק אותי״ ותזכיר לי מדוע לא כדאי לי לממש כעת סאונדוויל ב-11 דולר.  

גיאל
גיאל
13 years ago

עדו, תודה על המחשבות. זה מעניין ההרגשה שלך שאתה עובד רב היום אבל רק חלק קטן מהזמן הזה קורא דוחות. אני מתחיל להבין שתשואה היא לא רק פונקציה של מספר הדוחות שקוראים 🙂
וגם הנקודה לגבי לקרוא עיתון. אני די מזערתי קריאת עיתונים/חדשות בשנים האחרונות וכשהתחלתי להשקיע תהיתי כמה אצטרך לחזור לזה. אחד הדברים שמושכים אותי להשקעות זה שנראה שאת העקרונות הבסיסיים אפשר לפרוט להרבה דרכי פעולה ממש שונות ברמת ההתנהלות היומיומית. זה מאוד אחרת ממקצוע כמו מתכנת ויש הרבה חופש. אבל זה גם קצת מבלבל אותי לפעמים.

בנימין
בנימין
13 years ago

עדו,תוך כמה זמן אתה מעריך יקח לסאונדוויל לבנות ולמכור או לראות תזרים
מזומנים מי שלשת בתי המלון שנקנו השנה כמובן מהניסיון שצברתה עד היום?
אני מנסה להבין ביחס לארץ את קצב הבניה של החברה הזאת.
מה שבהחלט מדהים זה גם קצב עליית מחיר המניה אני עוקב בערך משער 4 וחצי
דולר וכנראה שזאת המניה הכי מוצלחת שראיתי אצלך.

אסא
אסא
13 years ago

עדו,
לפי ההשתוללות היום בסאונדוויל, המניה תגיע ל- 16 דולר תוך שבוע בערך.
השוק מגלה סוף סוף את סאונדוויל?

ערן
ערן
13 years ago

@דפני
ארנב זה יונק ממשפחת הארנבאיים
וחוץ מזה בלוח השנה הסיני, ישנו מחזור של 12 שנים, כאשר כל שנה מייצגת חיה אחרת. השנה שאנו נמצאים בה כעת הינה שנת הנמר, ובעוד פחות מחודש, כאשר תחל השנה הסינית החדשה(זה יוצא בראש חדש אדר, לוחות השנה העברי והסיני די דומים) יתחלף הנמר בארנב, וכולם יברכו את חבריהם, "תכלה שנה ונמריה, תחל שנה וארנביה" או משהו אחר בסינית עם ארנבים. עקב הסמיכות בין ראש השנה הגרגוריאני לסיני, הצמידו את הארנב ל 2011. ולכן זאת תהיה שנת הארנב.

דפני
13 years ago

שנה שעברה עדו כתב על שנת הנמר (נדמה לי),וזו שנת הארנבת ולא הארנב.
כבר קראתי מעט חומר על שנת הארנבת וזו אמורה להיות שנה יותר רגועה ונעימה
מהקודמת ,אז נקווה לטוב.

יוני
יוני
13 years ago

זה לינק לראיון קצר עם המייסד ומנכ"ל של pandora .

השירות שלהם יהיה זמין במכוניות של פורד וטויוטה כפי שנאמר בראיון.

http://www.cnbc.com/id/15840232?video=1724379918&play=1

אסא
אסא
13 years ago

טוב, פחד הגבהים הכניע אותי. לפחות חלקית.
מימשתי היום שליש מהאחזקה שלי בסאונדוויל במחיר של 12.3 דולר. להרוויח 100% בפחות משנה זה יותר מדי עבורי (תודה רבה לעידו!).
אין סיבה אמיתית למכירה שלי חוץ מהסיבה הפסיכולוגית. בשלב זה אמתין לדו"ח השנתי הקרוב, על מנת להבין טוב יותר מה קורה כרגע בחברה, לרבות ביחס לפעילותה בסין.
לינק להמלצה על סאונדוויל במחיר יעד של 16 דולר מחברה שלדעתי הינה שוכרת של סאונדוויל בפלאזה (מקבלת הנחה בשכר דירה תמורה ההמלצה?): http://www.htisec.com/data/research/navigator/20101223113527_E.pdf

אסף נ
אסף נ
13 years ago

היי אסא,

קטונתי מלומר לך שההחלטה שלך שגויה, אבל שאל את עצמך מה תעשה עם הכסף?
אישית, יש לי בתיק חברה שאני מורווח עליה 360% בתוך שנתיים, ולדעתי היא עדיין זולה.
בכלל, הסתכלתי עכשיו בתיק שלי ויש לי 6 חברות מעל 50%, כאשר אחת מעל %80 ושתיים מעל 300%.
למה למכור אם החברה עדיין זולה?
לדעתי צריך למכור אם מתקיים אחד או יותר (תלוי במקרה) מאלה:
1. אם החברה הגיעה לשווי הוגן לדעתך (שווי אינטרינזי)- ואין סיכוי לגדילה
2. אם יש לך הזדמנות טובה יותר בשוק
3. אם אתה צריך מזומן (למשל, כדי לשלם הלוואה או כדי לקנות דירה).

לדעתי למכור מפחד גבהים זה נוגד את ההגיון. אם אתה בטוח בהשקעה שלך, לא יהיה לך "פחד גבהים". אישית, מעולם לא היה לי פחד כזה. לא אכפת לי גם אם ההשקעות שלי של 300% ירדו חזרה לפלוס 100% או אפילו לאפס אחוז, זה רק יתן לי הזדמנות נוספת להכניס לשם עוד כסף (כיום זו הזדמנות מפוספסת). אם מפריע לך לראות 100% בתיק שלך, תמכור ותקנה מייד שוב, ככה לא תראה 100% 🙂

טדי רביב
טדי רביב
13 years ago

מכיוון שהייתי במצב של אסא ושל אסף, ואסף צודק, העובדה שמניה עלתה ב 100 אחוז, לא אומרת שהיא לא תעלה בעוד 900, מספרים עגולים מקבלים משמעויות פסיכולוגיות.
אם הייתה שואל לפני ביצוע הפעולה הייתי ממליץ לך למכור חצי, ככה אתה יודע שאתה משאיר במשחק רק את הרווחים שלך, אבל זו הסתכלות של פוקר ולא של ערך.
זו הסתכלות שמגבילה את הרווחים, אך לא את ההפסדים.

אם הייתה רואה היום את חברה שנסחרת ב70 אחוז מערכה ויש לה את העלויות הכי נמוכות בענף שלה, האם הייתה קונה ?

* אני רוצה לציין שאני לא מחזיק את סנדוויל, בגלל שהיא נמצאת מחוץ לאזור הנוחות שלי.

רונית
רונית
13 years ago

אסף נ אולי תשתף את הבלוג בחברות האלו – אני אשמח להתרשם מהם גם.

אסא
אסא
13 years ago

״אני ממש אופתע אם תהיה הפתעה בדוח״ – אהבתי, עדו.
לא טענתי שיש לי סיבות רציונאליות למכירה. אסף וטדי – מה שאתם אומרים הוא בעיקרון נכון, עם כמה התאמות שמיד אפרט.
ראשית, כתבתי כבר קודם שאני אף פעם לא הרווחתי 200% על מניה. גם לא נראה לי שארוויח בעתיד. אני פשוט מאלה שימכרו הרבה לפני.
שנית, לא רע בעיני לשבת על מזומן. אני לא מחפש אלטרנטיבה אחרת לפני שאני מוכר. אפשר שאנחנו עומדים לפני מפולת ואז אשמח מאוד שאני יושב על מזומן. זה לא אומר בהכרח שאני מנסה לתזמן את השוק, אבל בתקופה הנוכחית לא רע לשבת קצת על מזומן. כשבאה מפולת – קל בדרך כלל לזהות את זה שהיא כבר קרתה ויש לי את האומץ להיכנס אז לשוק. כמובן שאני לא מנסה, וגם לא מסוגל, להיכנס בדיוק בתחתית. אבל להיכנס לשוק לאחר שהוא נפל בשלושים אחוזים זו תמיד תהיה אסטרטגיה טובה לטווח ארוך.
שלישית, כשיצא הדוח אוכל להעריך מחדש את שוויה של סאונדוויל. אם היא שווה 16 דולר, אז אני לא מתחרט שמכרתי שליש. מכיוון שאני גר בישראל, אני זקוק למרווח גדול יותר מזה של עדו כאשר מדובר בסאונדוויל. גם כל הסיפור האחרון של המכירות של בעלת השליטה בכלל לא ברור לי. היא קונה בשוק ומוכרת מחוץ לשוק כמויות מזעריות של מניות. אני לא אוהב שאני לא מבין מה קורה שם. קרוב לוודאי שזה בכלל לא מקור לדאגה, אבל בכל זאת אני לא אוהב שקורים דברים שאני לא מבין.
רביעית, כמו שציין עדו – מכרתי רק שליש. כך שנראה לי שבכל מקרה אני ״יוצא בסדר״. הקטנתי חשיפה, לא יצאתי מהפוזיציה. להיפך: לאחר שמכרתי המניה בטח תזנק ואני ארוויח בשני שליש שנותרו …
חמישית, אני נוהג לשאול את עצמי את השאלה הבאה: אם היה לי עוד כסף פנוי – האם הייתי משקיע אותו בסאונדוויל במחיר של 12 דולר? מכיוון שהתשובה שנתתי לעצמי כיום היא שלילית, אני מרגיש שנכון למכור שליש מהאחזקה. כולנו יודעים שהחזקה של מניה  כיום זה שווה לערך להחלטה לקנות אותה היום בשוק. אני מקווה שתהיה לי תשובה אחרת לשאלה הזו לאחר שאראה את הדו״ח.
שישית, אני לא ממש משקיע ערך קלאסי. יש לי עבודה יומיומית אחרת לגמרי. אני חושב שאני יכול להיחשב לסוג של משקיע פאסיבי. לכן 100% רווח זה פשוט יותר מדי בשבילי … רוצה לקחת את הכסף הביתה ולשים אותו במקלט חמים ובטוח כמו תעודת סל על אוסטרליה. עד שתגיע המפולת הבאה …

אסא
אסא
13 years ago

ברור שכאסטרטגיה כוללת זו לא אסטרטגיה טובה. מפולות הרי לא מתרחשות כל שנה. לא לכך התכוונתי.  התכוונתי לומר שבתקופה כמו התקופה הנוכחית זה לא רע לדעתי לשבת על נניח 20% מזומן.
לגבי הכסף הגדול – אני מסכים איתך. אבל זה מתאים למשקיעים אקטיביים כמוך ולא למי שזה אינו עיסוקו העיקרי, כמוני. תן לי לעשות עשרה אחוז לשנה בממוצע עד הפנסיה ואני מאושר עד הגג.

צחי
צחי
13 years ago

צריך את עזרתכם
אני סוחר מזה 3 שנים דרך טריידנט באמצעות הפלטפורמה של קולמקס לפי התנאים הבאים:
עלות של סנט למנייה (כנ"ל לגבי מסחר בתעודות סל, ללא עמלה נוספת) וזה עבור כמות של למעלה מ-100 מניות באותו טרייד. עבור כמות של מאה מניות ומטה המחיר עומד על שליש סנט למניה, דהיינו 0.003.
החל מהחודשים האחרונים ניתן גם לבצע פעולות באופציות, לא סגור על עליות.

החסרון של כל העסק הזה הוא שהם לא משלמים דיבידנד.

מישהו יכול להמליץ על ברוקר שנותן עמלות דומות וגם משלם דיבידנד ??
העמלות אצלי הן יחסית זניחות מאחר ואני לא עושה הרבה פעולות בתיק ולכן הדיבידנד הפך להיות הרבה יותר משמעותי. צריך המלצה לברוקר שניתן לסמוך עליו ועדיף שתיהיה האפשרות לסחור באופציות.

תודה

יהונתן
יהונתן
13 years ago

אסא, אם מה שעדו חוזה לגבי סין יתממש, תהיה מפולת חריפה במחירי חלק הסחורות שתפגע באוסטרליה קשות. בנוסף, מתנפחת שם כנראה בועת נדל"ן משל עצמה. אז אני לא בטוח שדווקא תעודת סל על אוסטרליה היא המקלט הנכון.

דפני
13 years ago

אני גם לא חושבת שתעודות סל הן מקלט בטוח ,יש להן את אותן סכנות כמו למניות.
מקלט בטוח תמצא באג"ח .
לגבי המכירה של שליש ממניות סאונדוויל ,אני מחזקת את ידיך כי אם המניה תעלה עדיין
יש בידיך שני שליש ,
כך נהגתי במניות הגז בארץ וגם כשמכרתי הכל הרגשתי מצויין.

אסא
אסא
13 years ago

גם האג״ח כבר מזמן אינו מקלט בטוח.

Mirit
Mirit
13 years ago

האם ייתכן שאתר זה הופך לאט לאט לגרסה של האתר "האגדי" שחקן מעוף?

רונית
רונית
13 years ago

אסא,
אם היום לא היית קונה את סאנדוויל – אז במקומך הייתי יוצאת לגמרי ולא רק בשליש.
עידו – אל תתעצבן אבל לפעמים יש לי הרגשה שאתה קצת מאוהב בחברה הזו…זו נטיה של כולנו כאשר אנחנו עוסקים בחברה ספציפית ומשקיעים בה הרבה זמן וחשיבה.אני חושבת שזה קורה גם לבעלי עסק – כשהעסק מתחיל להתדרדר – קשה להם לעצור ולסגור – זה הרי ה-BABY שלהם הם ממשיכים ומסתבכים ואז מגיעה פשיטת הרגל וכל הנכסים הולכים עם העסק.
לצערי נתקלתי בקולגות שחוו את התהליך.בחברה פרטית כמו במניות צריך להיות ממושמע להחלטות ההגיוניות שלך כלומר – אם לא היית קונה עכשיו את המניה – אל תחזיק אותה.

איציק ד
איציק ד
13 years ago

@Mirit

מירית אני ממש מקווה שזה לא יקרה …

ארנב
ארנב
13 years ago

@אסא
החזקה באג"ח לפדיון של ישויות עמידות זה תמיד בטוח.

רונן ק.
13 years ago

@ארנב
זה ממש לא נכון. כשאתה קונה אג"ח בריבית קבועה, אפילו מיישויות עמידות אתה חשוף לעלייה בקצב האינפלציה שתשחוק את הרווחים שלך ואף עלולה להביא אותך להפסד.

Daniel
Daniel
13 years ago

ארנב,
בנוסף למה שכתב רונן, אתה גם תשלם מס על הפסד.
לדוגמא,
קנית ב 100 אגורות, אחרי שנה קיבלת 10% ריבית ו100 אגרות חזרה (נגמרה תקופת האג"ח).
על רווח משלמים מס בארץ 20%. אז רווח הנקי שלך הוא 8%.
אם אינפלציה הייתה 12% באותה שנה , אז הפסדת 8-12=4%.