שנה של טעויות

כמו בכל שנה, גם השנה התיק שלי מתאפיין בתנודתיות גבוהה. יוצא הדופן השנה הוא שהתיק מתנדנד בין תשואה שלילית לחיובית. רק לפני שלושה שבועות התיק שלי היה בתשואה שלילית של כ-3%-4%, ועכשיו הוא שוב מעל ל-0. מה שאומר שמדובר בשנה די חלשה.

יש לכך מספר סיבות.

שלוש סיבות לתשואה הנמוכה

הראשונה היא שקשה לשבור את השוק בכל שנה. ישנן פשוט שנים חלשות וזה טבעי. לפעמים המניות בהן מחזיקים לא מצליחות לעקוף את השוק בשנה מסוימת. זה בדיוק המקרה עם גולדמן-זאקס השנה. למרות שהמניה זולה מהשוק, היא לא מצליחה להתרומם. אם זאת הייתה הסיבה היחידה לביצועים החלשים שלי השנה, אז זה לא משהו שהיה מטריד אותי בכלל. ישנן שנים כאלו, וצריך לדעת לחיות עם זה.

הסיבה השנייה היא שהשנה שעברה הייתה שנה מאוד חזקה, וחלק מההשקעות שלי עלו יפה בשנה שעברה, וזה השפיע על העלייה שלהן השנה. אם לוקחים את הממוצע של השנה הזאת ושל השנה שעברה, אז מדובר בתשואה מכובדת מאוד. גם כאן, אם זאת הייתה הסיבה לתשואה החלשה, זאת לא הייתה בעיה.

אך אי אפשר להתעלם מכך שהיו לי מספר טעויות בחודשים האחרונים שממש פגעו בי.

שלוש טעויות

הטעות הראשונה הייתה כמובן – COCO. כיוון שכבר דיברתי על כך, לא אחזור על הדברים.

הטעות השנייה שעשיתי השנה היא ההשקעה הגדולה מדי באופציות הפוט של ריו-טינטו. עכשיו, זה קצת מוקדם להספיד את ההשקעה הזאת, ומי יודע? אולי יתמזל מזלי ואני עוד ארוויח כאן, אבל בלי כל קשר למה שיקרה בשנה וחצי הבאות, עשיתי כאן טעות די גדולה. כנראה שהתלהבתי יותר מדי מכך שהבועה בסין מתפוצצת, והתלהבות זאת הביאה אותי לשים פה חלק גדול מהתיק, אבל ההימור היה בלי ספק גדול מדי. הפוזיציה כאן הייתה של יותר מ-5% מהתיק שזה הרבה יותר מדי בשביל ליפים. הייתי צריך לפתוח פוזיציה של כ 2%-3%, ובמקרה שהתזה שלי לא תתממש בשנה וחצי הקרובות, לפתוח פוזיציה חדשה ל-2017 עם 3% מהתיק. זאת אסטרטגיה הרבה יותר חכמה.

מה שקיבלתי כעת היא פוזיציה שבסיכוי גבוהה מאוד תמחק לי 5% מהתיק. כיוון שהפוטים כבר התרסקו באיזה 40% מאז שפתחתי את הפוזיציה, אין לי שום טעם לתקן את הטעות. אז הנה טעות שפגעה בי (בינתיים) ביותר מ-2 נקודות האחוז של תשואה השנה.

הטעות השלישית היא טעות של עצלות. השנה לא מצאתי שום רעיון ממש ממש טוב. רעיון שיעשה לי את העשרות אחוזי תשואה. אם הייתי יותר חרוץ והופך יותר אבנים, הייתי בטוח מגלה משהו. אבל אפילו מבלי להפוך אבנים לבד, אפילו אם הייתי מסתכל לעומק על דברים ששמעתי מחברים, הייתי עושה השנה יותר טוב. יש לפחות רעיון אחד שחבר טוב סיפר לי עליו, אבל לא בדקתי לעומק בגלל עצלות, ורעיון זה עשה כמה עשרות אחוזים טובים השנה.

בגילי המופלג אני כבר יודע שיש דברים שאני לא אשנה אצלי, ולכן אני בטוח שאחזור כל שנה על טעות מספר 3. והאמת היא שאני חי בשלום עם החיסרון הזה שלי, ולא כואב לי הלב (לפחות לא כואב יותר מדי) לפספס מדי פעם רעיון. יש לי חיים מעבר להשקעות, ויש גבול לכמות השעות שאני מוכן להשקיע בעבודה הזאת.

הרבה יותר מפריעות לי שתי הטעויות הראשונות, ואני מקווה לא לחזור עליהן. אבל אפילו כאן, אסור לאכול את הלב יותר מדי. טעויות הן חלק מהמשחק, ואני לא מאמין בהלקאה עצמית מוגזמת.

בנושא אחר, למי שתהה מה קרה לרשומה האחרונה שלי – "מספרי ברזל" – היא פשוט נמחקה באופן מסתורי ולא נמצאו עקבותיה. אז מי שקרא, הרוויח, ומי שלא, כנראה לא הפסיד יותר מדי. השורה התחתונה של הרשומה הייתה שמחירי הברזל ממשיכים לרדת די מהר, ושהחלפתי חלק גדול מהשורט על ריו-טינטו בשורט על פורטסקיו. (הנה, אם הצלחתי לתמצת פוסט של 1,500 מילים לשני משפטים, זה אומר שאני כנראה מבזבז יותר מדי דיו…).

פורסם בקטגוריה מניות. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.