פרולוג לרבעון השני של 2013

כמו הרשומה הקודמת, גם רשומה זו באה על מנת לצמצם במגילה שתפרט את התיק שלי ברבעון השני. עשיתי די הרבה פעולות ברבעון, ואני רוצה לפרט ולהסביר מה ולמה קניתי או מכרתי. אם הרשומה תהיה ארוכה מדי, לא לי ולא לקרואים יהיה כוח לכך. אז עדיף לכתוב את הדברים הכלליים יותר כאן, ופירוט על ההשקעות ברשומה הבאה.

יש עוד שבוע עד לסיום הרבעון, אבל אם לא יקרה שום דבר קיצוני בתקופה הזאת, אז התשואה שלי תהיה גבוהה מאוד. חשוב להדגיש שהתשואה הגבוהה השנה היא משהוא חד פעמי ונובעת משתי סיבות עיקריות. הראשונה היא שכל הקוביות נפלו לי במקום הנכון השנה – וזה דבר מאוד נדיר. מה שצריך לעלות, עלה, ומה שצריך לרדת, ירד. לדוגמה, מכל המניות שיש לי בתיק, רק אחת ירדה השנה – ואלי (סימול VALE). כלומר המניה היחידה שירדה השנה היא המניה עליה עשיתי שורט.

סיבה נוספת לתשואה הגבוהה השנה היא שהתיק שלי עובד על סטרואידים. וזה קצת גורם לי להרגיש שרימיתי השנה. אם ניקח אנלוגיה מעולם משחקי המחשב אז אני מרגיש כאילו אני משחק בבורסה עם Cheat Mode. חלק ענק מהתיק מורכב מכתבי-אופציה ואופציות-קול ובנוסף לכך יש לי גם מינוף. לכן זה קצת לא הוגן להשוות תיק שכזה עם תיק של פליין-ואנילה השקעות ערך (כמו למשל התיק שהיה לי עד לפני שנתיים-שלוש). ברור שבתקופה שהכול עולה, תיק ממונף שמורכב מאופציות רבות יעלה יותר.

אם הבורסה לא הייתה עולה השנה, אז כמעט בוודאות הייתי עושה השנה פחות מהמדדים. מי שעוקב אחרי מספיק זמן יודע שמאז שהתחלתי לכתוב כאן תמיד התיק שלי עלה יותר מהמדדים בתקופות טובות, אבל ירד יותר בזמנים רעים. זאת בניגוד לרוב משקיעי הערך – אצלם עיקר האלפא נוצרת בתקופות רעות. אז משום מה הדרך בה אני משקיע גורמת לתשואות שלי להיראות יותר מדי טוב בתקופות שוריות. אבל השנה זה בא לידי ביטוי באופן קיצוני יותר בגלל הסיבות שמניתי למעלה.

שלא תבינו לא נכון אני ממש מרוצה מהתשואה שלי ושמח שהיה לי את האומץ ללכת על תיק אגרסיבי מאוד בתחילת השנה. בעתיד לעולם לא יהיה לי כזה תיק אגרסיבי. ההזדמנות הזאת של כתבי-האופציות היא חד פעמית, ואני שמח שקפצתי עליה בכל הכוח. או כמו שסורוס אומר – "הלכתי על היגואר". לפעמים צריך לדעת מתי להיות אגרסיבי, ואני ממש ממש מרוצה מכך שלא נתתי לעובדה שכתבי האופציה של וולס תקועים שנתיים לבלבל אותי. הבנתי שהסבירות שהם יקפצו השנה מאוד גבוהה, והרבצתי שם בכל הכוח. כנ"ל לגבי אופציות הקול של גולדמן זאקס.

אופציות הקול על גולדמן ועל וולס תרמו המון לתשואה שלי, אבל לא סגרתי שם את הפוזיציות, אז כל עוד השנה לא נגמרה, יש סיכוי שהתשואה שלי תהיה הרבה יותר נמוכה. ההימור היחסית קטן שלקחתי כאן גדל בצורה מפחידה.

לא רק האופציות וכתבי האופציות עשו חייל. תסתכלו למשל על כמה השקעות קטנות יותר (הכל נכון לשבוע לפני סגירת הרבעון אז יש עוד מצב שזה ישתנה) – שלוש מניות אנגליות (מתוך 4 שאני מחזיק בתיק) – דארט-גרופ (סימול – DTG), פאבליק-סרוויס (סימול PSPI) ופינסבורי (סימול – FIF) עלו ב-60%, 63% ו 65% בהתאמה. ההשקעה הטובה ביותר השנה הוא הפוט על הין היפני שהניב לי 175%. כמובן, לא הכל ורוד בתיק, סטיוארט (סימול STC) שהייתה ההחזקה השלישית בגודלה בתיק כמעט ולא עלתה וכך גם אנטרפרייז-אינז (סימול ETI). אבל כמו שכתבתי, על אף השקעה אני לא מופסד השנה. על השורט על ואלי אני מורווח השנה ב-32%. זה שהשורטים שלי מורווחים בשנה של עליות, עוזר המון לתשואה של התיק.

אבל באמת, אני חושב שהסיפור המעניין השנה זה האופציות, ועליהן אני אתעכב בפרולוג הזה.

רכבת הרים באופציות

אפילו המלך מהשיר של כוורת כבר ידע שיש עליות בירידה, אבל האם הוא גם ידע שיש ירידות בעלייה?

כי זה בדיוק מה שקרה כאן. הכיוון של השוק השנה הוא ללא ספק של עלייה (לפחות בינתיים), אבל זה לא אומר שלא היו ירידות באמצע. במיוחד אצל החביבה התורנית שלי – גולדמן זאקס. השנה היא שנה מאוד טובה למניה, אבל התנודתיות שלה יכולה לגרום בעיות לבעלי לב חלש. ואם התנודתיות אצל גולדמן גדולה, אז הדבר נכון שבעתיים באופציות על המניה.

בתחילת השנה היו לי החזקות משמעותיות באופציות קול של המניה. כזכור, השקעתי באופציות אלו כ-5% מהכסף שלי, אבל בגלל שגולדמן החלה לרוץ כבר בסוף שנה שעברה, יצא שהאופציות היוו כבר כ-10% מהתיק שלי בתחילת השנה. ואז ברבעון הראשון המניה החלה לטוס והאופציות איתן. מצאתי את עצמי עם חלק גדל והולך מהתיק באופציות, וכל תזוזה בהן לכאן או לכאן הייתה מוחקת או מוסיפה לי די הרבה להון האישי. החלטתי שהתנודתיות הזאת לא בשבילי ומכרתי בערך 30%. אבל אז החלטתי שזהו, שבינתיים אני לא מממש עוד – ומה שיהיה יהיה.

אני זוכר שאמרתי אז לאשתי – מה שלא יהיה אני אכעס על עצמי. אם המניה תרד, אז אני אכעס שלא מכרתי הכל. אם המניה תעלה, אכעס שמימשתי 30% מההחזקה. כמובן שאין בזה שום הגיון, אבל הרבה פעמים אני עושה את זה לעצמי (ושמתי לב שאני לא היחיד). אחרי שחשבתי על זה כמה ימים, הבנתי שבעצם אין שום הגיון בזה. הרי קיבלתי את ההחלטה שנראתה לי באותו הרגע הכי נכונה, ואני צריך להיות שלם איתה. אז באמת הגעתי לשלמות עם ההחלטה הזאת, ואמרתי לעצמי שמה שלא ייקרה לגולדמן, אני לא אתבאס. ובאמת, למרות שהאופציה הייתה תנודתית ביותר הרבעון, הייתי רגוע באופן מוזר. האופציה ירדה מאזור ה-$18 לבערך $6, וזה בכלל לא הזיז לי. אח"כ היא החלה שוב לזנק וטיפסה מעל ל-20 דולר עד שבשבוע האחרון שוב ירדה למחיר הנוכחי של $14.95. ללא ספק – רכבת הרים.

יש לציין כי ישנם משקיעים שהרוגע הזה הוא בילט-אין אצלם. הם יכולים להרוויח או להפסיד המון ובכלל לא למצמץ. אני באופי שלי לא כזה, וזה חיסרון אדיר. עכשיו אני מנסה לעבוד על החיסרון הזה. אני יודע שאני אף פעם לא אהיה קר כקרח, אבל אני חושב שאני כן משתפר. מה שמאוד עוזר לי זה לחשוב מה יקרה אם כל ההשקעה תמחק לי. זה מה שעשיתי עם גולדמן. אמרתי לעצמי: אוקיי, בוא נניח שהאופציה תגיע ל-0. במצב כזה ההון שלי יירד ל-X. האם החיים שלי ישתנו מאוד כתוצאה מזה? התשובה היא – לא. אני עדיין אוכל את אותו האבטיח בבוקר ואשתה את אותו התה. המחשבה הזאת עזרה לי מאוד לקבל את ההחלטה הכי רציונלית שיכולתי. ניסיתי לנקות את ההחלטה מרגשות ולהגיע להחלטה שנראתה לי הכי הגיונית.

האם גולדמן עדיין זולה ב-150-160 דולר? – כן, מאוד זולה.
האם קניתי את האופציה כדי לעשות עליה רק פי 10? – לא, מלכתחילה בניתי על האפשרות שאני אולי אעשה פה יותר מפי 10. אז למה למכור אותה עכשיו? למה לא לחכות?

נכון, יכול להיות שאני אפסיד כאן את כל ההימור (או ליתר דיוק את ה-70% שהשארתי, כי כבר מימשתי חלק), אבל הסיכוי/סיכון עדיין משתלם ואני מוכן לקחת אותו עם חלק מהתיק שלי. ברור שלא הייתי יכול לקבל את אותה ההחלטה אם הייתי מנהל כסף לאנשים אחרים. אף מנהל קרן לא היה יכול להחזיק 15% מהתיק באופציות שהוא יודע שיכולות להגיע ל-0 תוך בערך חצי שנה. אבל זאת הפריבילגיה שלי. זה היתרון הגדול שלי – שאני לא מנהל כסף לאף אחד ולא צריך לתת דין וחשבון לאף אחד. ההחלטות שאני מקבל משפיעות רק עלי (ועל המשפחה שלי כמובן), אז קל לי יותר לקבל החלטות שנראות לי נכונות מבלי להתחשב במה אחרים חושבים.

אני מבין את זה לגמרי שלחלק גדול מהקוראים זה נראה הזוי להחזיק 15% מהתיק באופציות קול שיתממשו תוך חצי שנה. כבר בתחילת השנה קיבלתי תגובות שליליות רבות, ואז ההחזקה הייתה קטנה יותר. כל אחד ורמת הסיכון שהוא מוכן לקחת על עצמו. אני לקחתי סיכון של 5% מהתיק שלי בשביל האפשרות לעשות מכה רצינית, ולא בא לי לסגת עכשיו אחרי שזה עלה פי 6 או פי 10. אני יודע שלחלק זאת נראית החלטה הזויה, אבל זאת ההחלטה שלי, ואני שלם איתה. אני חושב שזאת החלטה רציונלית, אבל אין כאן אמת מוחלטת.

ועוד לא דיברתי בכלל על האופציות שאני מחזיק על וולס פארגו 🙂

בינתיים ההימורים שעשו לי את השנה הם ההימורים שלקחתי על אופציות-ליפ. היו ארבעה כאלו בתחילת השנה – שניים על גולדמן, אחד על וולס ופוט אחד על הין היפני. ארבעתם עשו יותר מ-100% ותרמו הרבה לתשואה שלי. במשך השנה הוספתי עוד ליפ על וולס שגם הוא עשה יפה מאוד בינתיים.

השנה עוד לא נגמרה. אפילו הרבעון השני לא. וכמו שיוגי ברה אמר – זה לא נגמר עד שזה לא נגמר. עם תיק כזה, אני צופה תנודתיות חזקה. אני יודע שזה לא מתאים לרוב המשקיעים, אבל אני מאוד מרוצה מהרכב התיק שלי.

סביר להניח שברבעון הבא התיק כבר יהיה הרבה יותר פליין-ואנילה ושחלק מהאופציות ימומשו.

עוד שבוע פלוס-כמה-ימים אני אפרסם את הרשומה עם הפעולות שעשיתי במשך הרבעון.

אני רוצה להזכיר לקוראים שהבלוג הזה מיועד לתעד את ביצועי ההשקעות שלי, ולחלוק מניסיוני כמו גם מהטעויות שלי. אני לא ממליץ על אף אחת מהמניות המוזכרות כאן. כמו כן, אני עלול למכור (או לקנות) מניות זמן קצר לאחר שקניתי (או מכרתי) אותן, וזאת מבלי לדווח על כך כאן.

פורסם בקטגוריה מניות. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.
Subscribe
Notify of
guest
23 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
שלומי א.
שלומי א.
10 years ago

עדו שיחקת אותה שוב, ברכותי! 🙂
מכיוון שאתה עושה כל כך הרבה כדי לשתף את הקוראים ולא רק משקיע אלא גם מלמד אני מאוד שמח בשמחתך (בניגוד למשל כשאני קורא על קרן רנסנס).

יש לך נבואה אחת שבאופן עקבי לא מתממשת וזו הנבואה שאתה עושה בכל שנה- שהתשובה שלך בשנה הבאה תהיה נמוכה הרבה יותר.

מדוע בעצם אתה כותב שהתיק שלך בשנים הבאות יהיה עם הרבה פחות אופציות? מה התשנה? האם זה בגלל שהמניות קרובות יותר לשווי הוגן?

גיא
גיא
10 years ago

עדו ברכות
לגבי האופציות האם אתה יודע מתי יוצאות אופציות חדשות לטווחים ארוכים יותר
למשל כרגע אני רואה לגולדמן ינואר 15
למיטב זכרוני ביוני 12 כבר היו לינואר 15
מתי יוצא לינואר 16 ?

ברק ה
ברק ה
10 years ago

עדו, תודה רבה על העדכון, תמיד מספק חשיבה מרעננת על נושאים.
אני (אישית) איתך בגישה שאם "מרגישים משהוא בעצמות" אז כדאי לקחת את הסיכון הנוסף.

באחת התגובות או הפוסטים האחרונים אמרת שתרחיב יותר בנושא אופציות. אז אני לא יודע אם אני מקדים את המאוחר. אבל בכל מקרה, רציתי לשאול לגבי הליפים – איך אתה מחליט על תאריך התפוגה שאתה קונה?

ברק ה
ברק ה
10 years ago

גיא, אתה יכול לעקוב אחרי ליפים חדשים כאן:
http://www.cboe.com/tradtool/NewListings.aspx

לפי האתר של CBOE יש ליפים לתקופה של עד 3 שנים קדימה, אני לא נתקלתי בכאלו שהם ליותר משנתיים קדימה(בארה"ב).

גבאי
גבאי
10 years ago

הי עדו,
קודם כל ברכות על הביצועים היפים, עלה והצלח.
אני לא רוצה להעביר ביקורת, אבל נראה לי שהשנה סטית בצורה משמעותית מפעילות השקעה לפעילות ספקולטיבית. האם אתה לא חושב כך?

שלומי א.
שלומי א.
10 years ago

עדו, לגבי האופציות של גולדמן- מדוע לא גלגלת אותם ל2015?

ברק
ברק
10 years ago

עניין הרגשות הוא קריטי לכל משקיע, ואפילו יותר מכך למשקיע ערך. אני זוכר איך בינואר 2009 השקעתי במספר מניות שהספיקו לרדת קרוב ל-50% נוספים עד לתחתית במרץ. צריך הרבה אמונה בצדקת הדרך כדי להישאר עם מניות במצב כזה, והפיתוי להקשיב להפחדות של "סוף העולם מגיע" הוא לא מבוטל. באותה מידה צריך להיזהר מתחזיות בסגנון "זו כלכלה חדשה" שמגיעות רגע לפני שהשוק יורד ב-40%. לכל משקיע, ולא משנה הגישה, מה שחשוב זה למצוא דיספלינה שעובדת בשבילו ולדבוק בה. אני לא אומר שצריך לדבוק בפוזיציות בצורה עיוורת, אבל תמיד צריך לשקול האם העובדות והתזה הראשונית לגבי המניה השתנו, וכמה המחיר זול/יקר ביחס להנחות הראשוניות הנ"ל.

גיא
גיא
10 years ago

לגבי יציאת ליפים מצ"ב
http://www.optionseducation.org/tools/faq/leaps_cycles.html

When are the exchanges going to list 2016 LEAPS®?
Cycle 1:

Monday, September 16, 2013: January 2016 LEAPS® listed
Cycle 2:

Monday, October 14, 2013: January 2016 LEAPS® listed
Cycle 3:

Monday, November 11, 2013: January 2016 LEAPS® listed

שי
שי
10 years ago

עידו האם כל הונך הפיננסי מושקע במניות/אופציות או שגם הינך משקיע חלק ממנו גם באפיקי השקעה שמוגדרים בד"כ סולידיים יותר ?

אבישי
אבישי
10 years ago

יפה מאוד!
אני כבר מחכה לפוסט המלא

גבאי
גבאי
10 years ago

לפי ההגדרה:
 "An investment operation is one which, upon thorough analysis, promises safety of principal and an adequate return. Operations not meeting these requirements are speculative."
אני חושב שהנגזרים קצרי הטווח (LEAPS) והימורי המקרו על המטבעות (ין ודואר אוסטרלי) לא ממש מספקים שולי בטחון נאותים. גם המינוף של התיק והשורטים על חברות סיניות קצת ספוקלטיביים אבל עליהם עוד איכשהו אפשר להתווכח.

שוב, אני לא רוצה להישמע כאילו אני מעביר ביקורת כי בסך הכל אתה לא חייב לאף אחד הסברים על הפעולות שלך, אבל בתור אחד שעוקב אחרי הבלוג שלך בערך 5 שנים זה מרגיש קצת מנותק מעקרונות השקעות הערך.

שלומי א.
שלומי א.
10 years ago

עדו- לגבי vale- האם בתרחיש שאתה חוזה יש בכלל ערך לחברה הזו, או שהיא בדרך לפחות או יותר 0 עגול? נניח שהמניה הייתה נסחרת ב2 דולר, האם היא הייתה קניה טובה?

שי
שי
10 years ago

עידו לא הבנתי מתשובתך האם כל הונך הפיננסי מושקע במניות ואופציות או שרק חלקו ?

ברק
ברק
10 years ago

עדו, בהתחשב במה שקורה בשוק הסיני ביומיים האחרונים ניתן לומר שבתור משקיע ערך יש לך אחלה טיימינג 🙂

אביב
אביב
10 years ago

עדו, פרסום מוצלח נוסף שלך.
אני עוקב אחריך מאז ינואר השנה וממש תענוג לקרוא את הפרסומים שלך.
תודה רבה בעיקר על השיתוף בלבטים ובהתלבטויות – זה מלמד הכי הרבה 🙂

דפני
10 years ago

היי עידו ,ברכות על כל מעשיך .
אני תמיד קוראת ועוקבת גם אם אני בדרך כלל לא מגיבה.
בעיני השורטים זו עליית מדרגה בדרך שאתה צועד.
תודה על השיתוף.