סיכום שנת 2014 – תיק המניות

פפפפפפפפפפפפפפפפפפפפפפפ

Relief

אם שמעתם רעש של רוח חזקה, זאת אנחת הרווחה שיצאה מפי ב-31 לדצמבר. לאחר שנה לא קלה, עם לא מעט טעויות מצידי, איכשהו הצלחתי לסיים את 2014 עם תשואה לא רעה בכלל.

אחרי שנים של עליות, 2014 הייתה עוד שנה חזקה למניות בארה"ב. לא רבים ציפו לזה. מן הסתם לא בכל שנה ה-S&P 500 יעלה ב-13%, אבל זה לא אומר שצריך להיכנס עכשיו למקלטים. סביר להניח שב-2015 השוק יירד, אבל מי באמת יודע?
הנה מה שכתבתי בתחילת השנה:

לדעתי זה טיפשי לצאת משוק המניות בגלל שהוא קצת יקר. אני גם בכלל לא בטוח שהוא יקר, אבל גם אם כן, הוא עדיין יכול לעלות, נגיד, ב-5% בשנה בשנים הקרובות (במקום העלייה ההיסטורית של כ-8%), ובשוק שכזה, משקיע טוב יכול לעשות 20% בשנה או יותר.

אז בסופו של דבר המדדים עשו הרבה יותר טוב מ-5%. ה SPY וה DIA עלו ב-13.36% ו-9.67% בהתאמה. הונג-קונג הסתפקה בתשואה נמוכה יותר של 5.29%.

התיק שלי הניב תשואה של 46.69%.

הנה טבלת התשואות מאז שהתחלתי לכתוב את הבלוג הזה:

[table id=35 /]

דרך אחרת להציג את התשואות האלו היא שכל דולר ששמתי ב-2006 נהפך ל-26 דולר. עשיתי פי 26 תוך 9 שנים (אם מתעלמים מהכסף שהוספתי לתיק או משכתי מהתיק). אם הייתי שם את הכסף על אחת מתעודות הסל, הייתי עושה בערך פי 2. הבדל משמעותי לכל הדעות.

כבר כתבתי השנה על הטעויות הרבות שעשיתי, ועכשיו אני אדבר דווקא על מה שכן עבד השנה, ומה אפשר ללמוד מזה. אחרי שנבדוק את ההצלחות, אני אדבר בכמה מילים מדוע אני לא ב-100% מרוצה מהשנה הזאת.

סבלנות

כתבי האופציות של וולס פארגו (סימול WFC-WT) עלו השנה ב-34% וזה אחרי שהם עלו ב-50% ב-2013. כיוון שבתחילת השנה אופציות אלו תפסו 36% מהתיק שלי, התרומה שלהן לתשואה הנאה של התיק הייתה די משמעותית.

את כתבי האופציה התחלתי לאסוף ב-2010, ובמשך יותר משנתיים המחיר של אלו ירד. באותה התקופה וולס-פארגו המניה דווקא עלתה (לא הרבה, אבל עלתה). בגלל תופעה מוזרה זו נערך כאן אז דיון (בתקופה שאש הדמוקרטיה עוד בערה בי והבלוג היה פתוח לתגובות). אחד המגיבים טען אז שזאת טעות להחזיק בכתבי האופציה ושהמניה מהווה השקעה עדיפה. הוא טען שהוא מתכוון להחליף את האופציות במניה. אני מאוד מקווה שהוא לא עשה זאת, כי שנייה וחצי לאחר הדיון, האופציות החלו לעוף גבוה.

אומנם המגיב הנכבד הביא טענות אלו ואחרות שהתבססו על מודלים אלו ואחרים, אבל לדעתי הסיבה היחידה האמתית לכך שהוא רצה למכור את האופציות הייתה – אבדן סבלנות. הרי ישבנו כבר שנתיים פלוס על האופציות האלו והן בכלל לא זזו. כשזה קורה קל מאוד להתחיל לפקפק בתזת ההשקעות, ולהתחיל לאבד ביטחון בהשקעה וביכולת שלנו לראות את העתיד.

בימים הראשונים של הבלוג כשעוד הייתי צעיר, העלתי רשימה של תכונות שמשקיע הערך צריך לאמץ. אם יש תכונה אחת שצריך להוסיף לרשימה היא – סבלנות. טענתי אז, ואני ממשיך לטעון גם היום, שהבעיה של רוב המשקיעים היא בעיה של אופי לא מתאים ולא בעיית איי-קיו. לא צריך המון שכל בשביל להיות משקיע מוצלח, אבל צריך את האופי הנכון והרבה הגיון בריא.

מה שעשיתי בשנתיים בהן האופציות אכזבו, זה להגדיל את הפוזיציה. ניצלתי את חוסר היעילות של השוק לטובתי. איסוף זה של האופציות הוא אחת הסיבות העיקריות בגללן התשואות שלי בשנתיים האחרונות הכו את השוק.

סיכום – הסבלנות משתלמת.

ליפים

עוד משהו שעשה לי הרבה כסף בשנה האחרונה אלו הם הליפים – בין אם פוטים או קולים. ומה אני יכול להגיד – אני ממש מת על הכלי הזה. הלוואי שהייתי משתמש בו מוקדם יותר. ליפים הם דרך מעולה להתמנף בדרך על העושר.

למשל, הקולים על 200 דולר של גולדמן זאקס אשר קניתי אותם רק ביולי האחרון עלו ב-256% ותרמו לי לתיק בערך 8%! (כלומר, בלי ליפים אלו, התשואה שלי הייתה יורדת מ-46% ל-38%. ושמתי שם ממש קצת כסף!)

סיכום – מינוף מידתי ע"י אופציות שנקנות במחיר הנכון – סטרואידים חבל-על-הזמן לתיק המניות.

סין

בשנה בה השוק עלה ממש יפה, הרווחתי הרבה מאוד כסף על השורטים, וזה בכלל לא דבר מובן מאליו. אומנם הפסדתי על חלק מהשורטים – בעיקר על אנחווי (סימול 914 בהונג-קונג), אבל בסך הכל השורטים תרמו לי לא מעט לתשואה השנה – בין אם זה ואלי, פורטסקיו או ריו-טינטו.

השוק אטי ועדיין לא קולט את גודל המפולת שתחום הברזל יספוג בשנים הקרובות, ולכן אני ממשיך ומחזק את השורטים.

סיכום – אני לא מת על שורטים, אבל במקרה הזה, ההיצע והביקוש פשוט צעקו לי. שלוש שנים שאני בשורט על הברזל, והרווחתי עליו בכל שנה.

מט"ח

הין והדולר-האוסטרלי – שניהם נפלו השנה. ההימור שלי נגדם גם כן עזר קצת לתיק השנה. מה שטוב במט"ח זה שאלו הימורים שלא מצריכים ממני בכלל הון. המינוף המטורף שנותנים לשחקני מט"ח מאפשר לי לפתוח פוזיציות של 10%-20% מהתיק, מבלי לשים כמעט כסף על השולחן ומבלי לשלם על כך ריבית גבוהה.

סיכום – תחום שהוא לגמרי חדש בשבילי ואני עדיין ממשיך ללמוד. לקחתי שני הימורים שנראו לי ברורים וקלים. היתרון הבולט – לין ולדולר אין דוחות כספיים של 100-200 עמודים שצריך לקרוא!

נטול

עוד משהו שממש עזר לי גם השנה אבל בכלל בשנים האחרונות זה שהתיק שלי היה תיק נטול נפט ונטול קמעונאות. שני תחומים שהתפרקו לגמרי השנה. הרבה משקיעי ערך נמשכו לחברות בתחום בגלל התמחור הזול. רק שלא תמיד מה שנראה זול הוא באמת זול (כמו שלא תמיד מה שנראה יקר באמת יקר). לשמחתי ידעתי להימנע משני תחומים אלו.

בשנים האחרונות הרצתי לא מעט סקרינרים ועלו בהם מספר לא קטן של חברות משני תחומים אלו. ברגע שראיתי שמדובר בקמעונאות את נפט, פשוט עברתי הלאה. בכלל לא בדקתי לעומק את החברה. מקמעונאות אני נמנע בגלל התחרות המסיבית שהחברות מקבלות מהאינטרנט. מנפט נמנעתי כי אני ממש לא מצליח להבין את התחום הזה. יש שם הרבה יותר מדי חלקים נעים. למשל – ההתפתחות של הרכב החשמלי, השקעות שמדינות עושות בתחבורה ציבורית, הפריקינג בארה"ב, צמיחה כלכלית בסין ובהודו וכו'. יש הרבה הרבה פרמטרים שמשפיעים על מחיר הנפט. הסתכלתי על התעשייה הזאת מספר פעמים בשנים האחרונות, ותמיד הגעתי לאותה המסקנה – זה מסובך מדי בשבילי.

הפעם האחרונה בה השקעתי בחברות נפט הייתה ב-2003. ההשקעה אז הייתה בפטרו-צ'יינה כשמחירי הנפט עמדו על 20 דולר לחבית והמניה נסחרה במכפיל רווח 3. בתמחור כזה, הערך היה ברור. היום, הערך הרבה פחות ברור.

סיכום – לפעמים הערך נהפך למפולת ערך. לא כל מה שיש לו מכפיל רווח נמוך הוא באמת זול!

אז למה אני לא ממש מרוצה?

עכשיו תסתכלו על הרשימה שלמעלה, ומה אתם רואים – נגזרים ומט"ח ושורטים. לא ממש החומס בפיתה של משקיעי הערך. זה משהו שגורם לי לאי סיפוק קטן מהשנה הזאת. רק האופציות סטרייק 200$ של גולדמן-זאקס תרמו לי 8% בערך. השורט על פורטסקיו לבדו תרם לי כמעט 5%. ההימור נגד הין – עוד בערך 4%. תוסיפו לזה את כל שאר הליפים ואת השורט על ואלי, ותראו ששאר התיק שלי לא היה מי יודע מה.

שלא תבינו לא נכון, אני שמח מאוד מהביצועים של התיק. העניין הוא שאם אני חושב קדימה על איך להרוויח כסף בשנים הבאות, אז אני לא מצפה להרוויח ממט"ח ושטויות דומות. אני לא ג'ורג' סורוס והתחום הזה ממש לא חזק אצלי. הכסף שעשיתי במט"ח ובשורטים היה הזדמנות חד פעמית שכנראה לא תחזור על עצמה. בעתיד אני מקווה לעשות את הכסף במה שאני טוב בו – וזה פליין-ונילה השקעות ערך. השנה זה לא קרה. בשנים קודמות כמעט תמיד הייתה לי איזו מניה שעשתה 100% או יותר והיא הריצה את התיק. השנה זה לא קרה. גם בגלל שהתיק שלי יותר גדול מבעבר והרבה חברות כבר קטנות מדי בשבילי, אבל גם בגלל שעשיתי טעויות השנה. השקעתי בחברות שלא הייתי צריך להשקיע, ולא השקעתי בכמה דברים שהסתכלתי עליהם, פסלתי אותם אבל הם עשו ממש יפה השנה.

באופן אולי קצת מפתיע, הביטחון העצמי שלי די נפגע השנה. אם פעם הייתי בטוח שאצליח לעשות לפחות 20% בשנה במשך עוד לפחות 10 שנים, היום אני כבר לא ממש בטוח שאצליח.

פעולות בתיק במשך הרבעון האחרון

בנוסף לרשימת ההצלחות מלמעלה, עוד משהו שעזר לי השנה היה השינויים שעשיתי בתיק במהלך השנה. המכה שקיבלתי בתחילת השנה עם קוקו ועם אנחווי פגעה מאוד בביטחון שלי. כמו שכבר כתבתי כאן, במשך זמן די ארוך הייתי בתשואה של בערך 0% בזמן שהשוק עמד על איזה 7%.

נכון, אי אפשר להכות את השוק בכל שנה, ועקרונית, פיגור שכזה אחרי השוק לא אמור להשפיע על משקיע ערך שבונה תיק לתווך ארוך, אבל עובדתית הפיגור הזה מאוד השפיע עלי. חשבתי המון על איך שהתיק שלי נראה ועל הטעויות שעשיתי והחלטתי לקחת צעד וחצי אחורה ולבנות תיק טוב יותר. הורדתי מינוף, סגרתי את השורטים שאני פחות מאמין בהם, הוספתי לשורטים על הברזל, סגרתי את ההשקעות שנראו לי יותר מסוכנות – קוקו, שומרי-משקל ואיביקס וחיזקתי את הדברים שאני מרגיש יותר בטוח לגביהם – כמו VSEC ו FAF.

למרות שאין לי כוח לשבת עם עט ונייר ולהתחיל לחשב, אני חושב שהשינויים האלו עזרו לי השנה. דבר נוסף שעזר לי זה שחיזקתי פוזיציות בשתי הנפילות שהיו – אם אני זוכר נכון – אז אחת באוגוסט והשנייה באוקטובר. ניצלתי אותן לקנות ליפים ולהוסיף למניות שנפלו. כמו שכתבתי למעלה, רק הליפים של גולדמן שקניתי באוגוסט הוסיפו לי איזה 8% לתיק השנה. סכום משמעותי ביותר – וזה רק בזכות שהשוק החליט להפיל את גולדמן בלי סיבה מוצדקת.

להלן הפעולות שביצעתי הרבעון בתיק:

באוקטובר השוק ביצע תיקון והוריד את כתבי האופציות של וולס-פרגו. ניצלתי זאת וקניתי WFC-WT ב-18.2$.

עוד הזדמנות שהשוק הפיל עלי הייתה במניית הפאבים אנטרפרייז-אינס (סימול ETI). הוספתי למניה ב-110.3 פני. זמן קצר לאחר מכן, הפרלמנט הבריטי אישר חוק שפוגע לא מעט בביזנס של החברה. ההחלטה קובעת ששוכרים יכולים לבטל את ההסכם הכובל שיש להם עם ETI (אשר מכריח אותם לקנות את הבירות מהחברה), ולחתום חוזה חדש שבנוי רק על שכירות שתקבע על ידי שמאי חיצוני. אין ספק שיש כאן פגיעה בחברה. החוק צריך לעבור אישור נוסף בבית הלורדים, אבל הנחת העבודה שלי היא שהחוק יעבור. עשיתי חישובים רבים והגעתי למסקנה שגם תחת תסריט זה, החברה פשוט זולה מדי. ההון העצמי למניה עומד על כ-2.9 פאונד ולכן הוספתי עוד ב 104.4 וב 103.5 פני.

לפני מספר חודשים כתבתי שאחת הטעויות הגדולות שעשיתי השנה הייתה שפתחתי פוזיציה גדולה מיד בפוטים של ריו-טינטו. היו לי שם יותר מ-5% – שזה כנראה יותר מדי. בד"כ כאשר אני מבין שעשיתי טעות, אני מעדיף לתקן אותה כמה שיותר מהר, אפילו בהפסד, אבל הפעם לא עשיתי זאת. הסיבה לכך היא שאני חושב שזה היה נכון לקנות את הפוטים. רק הפוזיציה הייתה גדולה מדי. כיוון שהפוטים ירדו די מהר אחרי שקניתי אותם, כבר לא הייתה לי סיבה לתקן את הטעות, כי הפוזיציה ירדה באופן טבעי. אולם, לשמחתי, במשך הרבעון הרביעי ריו-טינטו ירדה די הרבה, ולכן הפוטים עלו, ונתנו לי את האפשרות לתקן את הטעות. ממשתי כ-20% מהפוטים (סטרייק 35$ לינואר 2017) ב-2.05$ – שזה רווח קטן מהמחיר הממוצע שלי שעומד על כ-2$. מספר שבועות מאוחרי יותר, שוב השוק נתן לי הזדמנות, ומכרתי יותר מחצי מההחזקה במחיר של 2.1$

הוספתי טיפ טיפה להחזקה ב FAF במחיר של 30.2$. ואח"כ עוד בערך 1.5% מהתיק תמורת 30.95$.

יצאתי מקונרד (סימול CNRD). מכרתי את ההחזקה במחירים 32$-34$. למעלה בפוסט רשמתי שלא הייתה לי חשיפה לענף הנפט, אבל זה לא לגמרי נכון, כי קונרד מאוד פעילה בתחום הזה. הירידה במחירי הנפט ממש השפיעו על הרווחים שלה ברבעון השלישי. הרבה יותר והרבה יותר מהר מאשר ציפיתי. לאור זאת החלטתי לא לקחת סיכון ולסגור את הפוזיציה. ההכנסות של החברה ירדו ברבעון השלישי בעיקר בגלל חטיבת התיקונים. אני מניח שברבעונים הבאים נראה גם חולשה ביצור סירות. אם זה אכן יקרה, בכלל לא בטוח שהמניה זולה.

סגרתי בערך רבע פוזיציה באופציות הפוט נגד הין (FXY Jan 17 '15 $100 Put) ב-17.5$. ולפני כמה ימים את השאר ב-19.14$. את הליפים על הין קניתי ב 2.77$. אחת ההשקעות הכי טובות שלי בשנים האחרונות.

הוספתי עוד לשורט על ואלי ב-8.06$ עם כ-3% מהתיק.

קניתי עוד JPM-WT במחיר של 19.41$ עם בערך 1% מהתיק.

הוספתי מניות של VSEC ב-52.38$ עם קצת פחות מאחוז מהתיק.

חיזקתי כמה מההשקעות הקטנות שאני מחזיק. מצאתי גם משהו חדש. חברה קטנה בתחום הפארמה. אולי בעתיד אוכל לחשוף אותה. בינתיים זאת החזקה ממש קטנה בשבילי. בשלב זה אני לא ממש רוצה להעלות מינוף, ולכן אני לא מגדיל פוזיציות, למרות שלדעתי עדיין יש מספר הזדמנויות בשוק.

בעוד מספר ימים אפרסם איך נראה התיק שלי בראשון לינואר השנה.

פורסם בקטגוריה מניות. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.