נביא קם בישראל – ג'ורג' סורוס

לאחר שקטלתי את מרדית וויטני ואת רוביני, הגיע הזמן לבדוק נביא אחר – ג'ורג' סורוס.

לסורוס אני ניגש ביראת כבוד. בניגוד לשני הליצנים שלא עשו גרוש מהנבואות שלהם, סורוס הרוויח הרבה מאוד כסף מכמה השקעות שהוא עשה על בסיס התפתחויות כלכליות אותן הוא ניבא. במיוחד זכור לו ההימור הנכון נגד הלירה שטרלינג בשנת 1992. למרות ההצלחות של סורוס, חשוב לבדוק עד כמה הנבואות שלו מתגשמות, במיוחד לאור העובדה שיש לו נטייה לנבא בכל הזדמנות, ולאור העובדה שהנבואות שלו מצוטטות ונלקחות ברצינות ע"י מספר רב של משקיעים.

בנאום שלו מלפני שבוע, סורוס מנבא שב-2010 או ב-2011 יגיע מיתון נוסף. האם זה אומר שכדאי לנו למכור את המניות ולחכות?

נבואות העבר

לפני שאנחנו ממהרים למכור את כל המניות שלנו ולהיכנס לבונקר השקעות, בואו נבדוק מה הוא אמר בעבר. נתחיל מנובמבר 2007 – קצת לפני שהחל המשבר הכלכלי. סורוס פסימי לגבי מצב הכלכלה. הוא טוען שהמצב יהיה יותר גרוע ממה שברנאנקי מצפה. אם כי שימו לב שסורוס לא מדבר על מיתון אלא על האטה. כלומר זה נכון שסורוס היה פסימי לגבי מצב הכלכלה, אבל בדיעבד הוא היה אופטימי מדי.

נקפוץ שני וחצי קדימה למאי 2008 – קצת אחרי שפרץ המשבר הכלכלי. סורוס אומר כאן מספר דברים. בואו נבדוק אותם בדיעבד:

– משבר האשראי נגמר. טעות – משבר האשראי עוד בקושי החל. השיא שלו היה באוקטובר 2008 עם נפילת לימן ברדרס, WM וכו'.
– מיתון בארה"ב ובאנגליה הוא בלתי נמנע. צדק – רק שנה וחצי אחרי נבואה זו הסתיים (כנראה) המיתון.
– הרע ביותר מאחורינו – טעות. במאי 2008 המשבר עוד בקושי החל.
– המיתון ילווה באינפלציה גבוהה – טעות. האינפלציה בכל העולם הייתה אפסית.

למרות שהוא צדק בגדול שמיתון גדול ישרור בארה"ב ובאנגליה, הוא טעה לגבי מהות המיתון. במיוחד בולטת הטעות שהמיתון ילווה באינפלציה גבוהה. אני רוצה לציין שלא רק סורוס טעה בנקודה זו. באותם חודשים כולם דיברו על סטגפלציה – שילוב של מיתון ואינפלציה. משום מה אף אחד לא חשב שמיתון עולמי כבד יפגע במחירי הסחורות.

עכשיו נעבור עוד חצי שנה קדימה לנובמבר 2008. כאן אנחנו מדברים על חודשיים אחרי נפילת לימן-ברדרס וכשהעולם היה בשיא הפאניקה. סורוס מדבר על מיתון חריף מאוד ואולי אף Depression (כלומר נפילה של יותר מ-10% בתל"ג). אולם עוד מוקדם לדעת אם הנבואה הזאת תתגשם, אבל, לפחות בינתיים, נראה כי הוא טעה, והמיתון היה הרבה פחות גרוע.

לפי הניתוח הזה של הנבואות של סורוס בשנתיים האחרונות, נראה כי הוא נפל במלכודת של – להיות יותר מדי פסימי כשכולם פסימים. אבל מה עם העובדה שסורוס ניבא את המשבר הנוכחי בכלכלה האמריקאית?

הבעיה עם הנבואה הזאת היא שהוא ניבא את המפולת כבר מ 1987. כלומר כבר עשרים שנה שהוא מדבר על מפולת בכלכלה האמריקאית, ומי שנבהל מנבואות הזעם שלו, הפסיד הרבה כסף. הבעיה הגדולה של סורוס לדעתי היא שהוא אידאליסט וסוציאליסט. הוא מערב את תפישת העולם הפוליטית-חברתית שלו בנבואות שלו. הצפייה שלו שהכלכלה הקפיטליסטית תיפול מושפעת מהדעות הסוציאליסטיות שלו.

אנשים כאלו נוטים לטעות הרבה בגלל שהם משלבים שאיפות-לב עם ניתוחים כלכליים.

למרות זאת, אני עדיין מוכן להקשיב לדבריו של סורוס, אם כי אני לוקח אותם עם הרבה הרבה מלח. חלק מהנבואות שלו הגיוניות וחלקן תתגשמנה. לאור ניסיון העבר המוצלח שלו, מעניינת במיוחד הנבואה שהדולר לא יכול ליפול יותר מדי בגלל שהיואן מוצמד אליו. זאת אמירה שסותרת קשות את קו המחשבה הנפוץ בין כל המומחים שטוענים שהדולר הולך ליפול חזק. מכל הנבואות שלו, יש לי הרגשה שדווקא זאת תתגשם.

אבל מה אני מבין? אני לא נביא!

פורסם בקטגוריה מניות. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.
Subscribe
Notify of
guest
39 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
א לוי
14 years ago

פוסט ענק
מתבקש פוסט המשך על ג'ימי רוג'רס (שותפו של סורוס בקרן קוואנטום) והנבואות בנושא $ וסחורות

יהונתן
יהונתן
14 years ago

לפי מה שאני מבין מהטיעון האחרון, היואן שווה באמת הרבה יותר ממה שהוא שווה היום, נאמר לשם דוגמה פי שניים, אבל ההצמדה השרירותית שלו לדולר חוסמת אותו מלעלות וחוסמת את הדולר מלרדת. אבל אם כך – השוק החופשי יכול להעלות את המשכורות והעלויות בסין פי שניים, ובכך באופן אפקטיבי לעשות פיחות של הדולר לעומת היואן. אותה כמות של דולרים תקנה הרבה פחות שעות עבודה ביואנים. כמובן שזהו תהליך איטי ומסורבל, לעומת תנודות מטבע שהן מהירות ביותר, אבל נדמה לי שכבר כתבת שזה מה שהולך וקורה בסין. התייקרות גם במחירי הנדל"ן, גם במשכורות העבודה. במצב כזה, כן נראה בסופו של דבר אינפלציה במערב, גם בשל עלות העבודה בסין ובעיקר בשל עליית מחירי הסחורות, כשהסינים, עם הרבה יותר יואנים, יוכלו להתחרות באנשי המערב על השגת מצרכים שדורשים שימוש בסחורות. התחיל לקרות כזה דבר באמצע 2008.

יהונתן
יהונתן
14 years ago

להבהרת מה שאני אומר, אני מסכים עם הטענה שהדולר לא יפול. אכן אין סיבה שהוא יפול לעומת האירו והין, כאשר ממשלת סין מגבה את הדולר. רק שכוח הקניה שלו יפול, לכן הטענה של סורוס על אינפלציה נשמעת לי סבירה.

ההולך בדרכים
14 years ago

באמת פוסט משובח, שמתי אצלנו (אתה יודע איפה ;-)).

את רוג'רס גם אני לא אוהב, אבל אולי פיטר שיף?

לא הבנתי למה הכותרת היא "נביא קם בישראל". אומנם סורוס יהודי, אבל הוא עוד לא ניצל את הטבות המס ועלה לארץ ;-).

העניין עם קיבוע הדולר-יואן מעניין אבל לדעתי לא לעולם חוסן. האימפריה האמריקאית גולשת מטה לאיטה ומי כמו הסינים (שרואים עצמם המעצמה הבאה, כי מי הם ההודים בכלל) יודעים את זה (תקן אותי אם אני טועה. אתה זה שגר שם 🙂 ). בשלב מסויים או שהדולר יפסיק להיות המטבע העולמי או שהיואן לא יוצמד יותר לדולר, והדולר אכן ייחלש מאוד. רק דעתי האישית, כמובן, יכולה להשתנות מחר בבוקר, כי גם אני לא נביא, כמובן 🙂

יום טוב!

עמיחי
עמיחי
14 years ago

אני רחוק מלהיות מומחה אבל מה שסורוס עשה עם הלישט הוא רחוק מאוד מההגדרה שלי להשקעה יותר אולי בצע כסף על חשבון כלכלת בריטניה.
מה שהוא עשה שם הוא עשה גם במקומות נוספים בעולם (אם אני לא טועה מלזיה) וזה ממש מחליא. הוא לקח מדינה בצרה שהנגיד שלה מנסה לשמור על ערך החליפין ואילץ אותה לשנות מדיניות מוניטרית. ע"י הצפת המדינה בכסף הוא שינה את כיוון המטבע (גרם לשינוי ולא הימר) הרוויח מילארד דולר ודפק לה את העסקים למספר שנים. לא משקיע ולא נעליים אולי שודד. זה הרבה יותר ניצול בכוח של מצב המדינה על חשבון הכלכלה שלה מאשר מעשה השקעה כלשהוא.

לחדד את הדברים הסיכון הגדול ביותר במדיניות המוצהרת של בנק ישראל בשנה האחרונה היה אם סורוס או חבריו לקרנות הגידור היו עושים עלינו סיבוב שבסופו פישר היה מוצא את עצמו עם רזרבות מטורפות, שקל חזק,עסקים רבים במצב של גסיסה ויותר מידי מובטלים.

אלי
אלי
14 years ago

פוסט יפה… מוכיח שתחזיות מאקרו לא שוות הרבה וכדאי תמיד להיות בשוק בחברות אטרקטיביות

טדי
טדי
14 years ago

אני לא עוקב אחרי סורוס, קראתי רק ספר אחד שלו, אבל קיימת בעיה של לוחות זמנים, ברור שתבוא אינפלציה בארה"ב מתישהו, אבל הוויכוח בין הכלכלנים כרגע הוא האם אשראי=לכסף ?
גם אם ממשלת סין תמשיך להעדיף "תעסוקה מלאה" על רווחה חברתית ?

אני חושב שאחת הסיבות שסורוס טעה בתחזית שלו מ1987, זה בגלל שגריספן הקשיב לו והוריד ריבית, לפי דעתי אפשר לדחות ככה משבר, אני לא יודע לכמה זמן, אבל דחית המשבר מביאה לדחית ההשקעות הדרושות בשביל לצאת מהמשבר ובכך מחמירה אותו.

אם ניקח את פאני ופרדי, הן מאבטחות משכנתאות שלבנקים שנתנו אותם לא היה אכפת למי הם מביאים כסף והאם הוא יחזיר אותו, בינתיים הן מקבלות הזרמה כספית מהממשל, יבוא יום שבוא הן יצתרכו למחוק את הטריליונים מהמאזנים שלהם, הגיוני שהמחיקה הזו תביא לדיפלציה, אבל קשה לתת לוח זמנים.

במילים אחרות, אני יכול לתת תחזית מדיוקת לגבי העתיד והיא "לא יודע"

טדי
טדי
14 years ago

עדו- התל"ג מחושב בדולרים, לפי דעתי באינפלציה הכול עולה, בגלל זה אנשים אוהבים להצמיד את אינפלציה למדד הטיפשות (זהב), לא בדקתי מה היה ערכו של הזהב ב 1987 ואם מחירו עלה ביותר מפי 3.5.

הסיבה שמחיר הזהב הוא מדד לטיפשות ניתן למצוא באתר http://www.simplex.co.il

א לוי
14 years ago

טדי, אני מוכרח להודות שגם עד לא מזמן שזהב הוא מדד לטפשות
ובנוסף באפט מצוטט שאמר פעם – שיצורים ממאדים בטח מגרדים את הראש
כשהם מתבוננים בכדוה"א ומנסים להבין מה המטרה של חפירות וכריית מתכת
צהובה והזזתה ממקום למקום (כלומר בלי הרבה שימוש מעבר לכך…)
מצד שני חבר שמתעסק בנושא הסביר לי שיש מתאם חזק לרבית ריאלית – כאשר היא שלילית
מחיר הזהב עולה ועולה – ביום שהיא חוזרת לחיוב – הזהב צונח (כך שיש גם סיכון למשקיעים לטווח ארוך)

טדי
טדי
14 years ago

עדו אתה צודק, רמת החיים בארה"ב עלתה מאוד בשלושים שנים האחרונות, עדיין, זה לא אומר שסורוס טעה, בשביל שתהיה איפלציה צריך 2 דברים: שהממשלה תדפיס כסף ושהציבור ישתמש בכסף, כלומר שהכסף ירדוף אחרי נכסים.
בינתיים הממשל בארה"ב מדפיס כסף, האזרחים בארה"ב הגדילו את החסכונות שלהם ועברו מרמת חיסכון של מינוס אחד, לרמת חיסכון של 7 אחוז (נכון לחודש יוני, לא מצאתי מידע יותר מעודכן).
עד שהאזרחים לא ירגישו בטוחים להוציא כסף לא תתחיל איפלציה, אני מניח שגם אחרי שאזרחים יחזרו להוציא כסף יקח זמן עד שתהיה עלית מחירים מהירה והאיפלציה תורגש.

ונחזור לשאלה של האם אשראי= כסף.
כי הממשל בראה"ב יכול להגדיל את האשראי, האם האזרחים יגדילו את הצריכה על בסיס אשראי שצריך להחזיר אותו בזמן ידוע, או שיתנו הלוואות לאזרחים שאותן לא צריך להחזיר.

style1
14 years ago

קשה מאוד ועד בלתי אפשרי לחזות מה יהיה.לא כדאי להשקיע על פי נבואות ותחזיות.
הפרמטר הכי טוב שראיתי עד היום עבור השאלה מתי כדאי להשקיע ? זה כמו שרשום במשקיע האינטליגנטי.השאלה האם צפוי מיתון או לא היא פחות רלוונטי כי אם אתה משקיע לזמן ארוך הפרמטר הזה מתקזז ובכלל לא רלוונטי בחברות מצוינות.

צאלון
צאלון
14 years ago

לדעתי התמיהה של באפט נובעת מכך שהוא מתייחס לזהב כאל סחורה ולא כאל מטבע.
אם נתייחס לדולרים כאל סחורה נקבל תמיהה דומה: "יצורים ממאדים בטח מגרדים את הראש כשהם מתבוננים בכדוה"א ומנסים להבין לשם מה בני אדם מייצרים שטרות ירוקים ומעבירים אותם מארנק לקופה ומקופה למזוודה ומשם לבלטות, בלי הרבה שימוש מעבר לכך, חוץ מאשר הסנפת קוקאין…".

א לוי
14 years ago

צאלון, כל עוד לא חוזרים לסחר חליפין אז צריך מטבע למסחר יעיל
יתכן שיוחלט להחזיר הצמדה לזהב ואולי גם לא בכל מקרה בעת המודרנית נראה שיש
צורך במטבע
יש כל מיני תיאוריות למה לא משתמשים בזהב כמטבע, סיבה עיקרית היא שאי אפשר לבצע בו פיחות
וגם יתכן שיום אחד יגמר ואז מה?

צאלון
צאלון
14 years ago

מדוע אנו משתמשים ב"כסף נייר" חסר ערך פנימי, שכוח הקניה שלו פוחת בהתמדה?
– משום שהממשלות כופות זאת עלינו.

מדוע הממשלות כופות זאת עלינו?
– משום שכוח הקניה שנלקח מאיתנו עובר לידיהן מבלי שיצטרכו להעלות מסים בגלוי, וזה נוח להן.

הנה פוסט מעניין בנושא:
http://www.capitalism.co.il/wordpress-he/?p=661

יהונתן
יהונתן
14 years ago

האסכולה האוסטרית, שאורי רדלר מייצג אותה במרץ בעברית בעולם הבלוגים והוויקיפדיה (מומלץ לקרוא את הערך על השפל הגדול שהוא כתב, רק כדי להבין עד כמה הצגת עובדות יכולה להיות שגויה ומעוותת), היא מטופשת. היא לא הזוועה הגדולה ביותר בתולדות הכלכלה, הרי היה לנו את הקומוניזם, אבל היא עדיין תופסת מקום בפנתיאון האיוולת.
ההתפעמות של האסכולה האוסטרית מהזהב היא ממש ילדותית, כמו זעטוט שמתפעל ממשהו נוצץ. האינפלציה שמאפשר כסף הנייר היא לא דבר מזיק, אלא דבר מצוין, שתרומתו לכלכלה אדירה. האינפלציה היא תמריץ שגורם לאנשים לבזבז ולהשקיע, ולא לשים את הכסף מתחת לבלטה. האסון הכלכלי הגדול ביותר הוא דפלציה, כפי שאירע בשנות השלושים, והיכולת להימנע ממנו, שמתאפשרת בידי שימוש כסף בנייר, היא ברכה מופלאה.

צאלון
צאלון
14 years ago

יהונתן, אתה קיינסיאני?

לגבי הפחד מדפלציה, הנה פוסט שעוסק בכך:
http://www.kav.org.il/100994/%D7%93%D7%A4%D7%9C%D7%A6%D7%99%D7%94-1

יהונתן
יהונתן
14 years ago

צאלון, אני לא כלכלן ולא מתיימר להיות שייך לאסכולה מסוימת, אף שאני קורא בשקיקה את כתבי פול קרוגמן, שהוא קיינסיאני. לגבי הטור שקישרת אליו, קשה לומר שהשתכנעתי, אבל נהניתי מאוד מהציטוט של חרושצ'וב בראש העמוד:"כשהעולם כולו יהפוך לקומוניסטי, שוויץ תצטרך להישאר קפיטליסטית, כדי שנדע מה המחיר של המוצרים".

א לוי
14 years ago

צאלון, מאמר יפה ומענין ונוגע ישר לענין
אלא שכפי שנאמר בו – יש יותר מדי אינטרסים למניעת דפלציה

יהונתן
יהונתן
14 years ago

דיברתם על סורוס ובריטניה. בסופו של דבר, לא ברור שהוא הזיק שם. סורוס היטיב עם היצוא הבריטי כשהכריח אותו להיות זול יותר. סורוס עשה ניסיון להרוויח כסף בצורה דומה גם בהונג קונג, אם אני לא טועה על ידי שילוב בין שורטים על המניות לבין הפלת המטבע על ידי מכירה אינטנסיבית, אבל ממשלת הונג קונג הדהימה את כולם, התערבה בצורה אגרסיבית ולא נתנה לו.

צאלון
צאלון
14 years ago

יהונתן, עכשיו מופיע שם ציטוט אחר… מסתבר שהציטוטים מתחלפים…
לגבי האמירה השנונה של חרושצ'וב, ודאי תסכים איתי שמחירי המוצרים צריכים להיקבע בשוק החופשי ולא על ידי ועדה של מומחים, מוכשרים ככל שיהיו.
אחד המחירים החשובים במשק הוא מחיר הכסף, כלומר, שער הריבית. האם מחיר הכסף צריך להיקבע על ידי ועדת מומחים, בניגוד לכל שאר המחירים?
הכלכלנים האוסטרים סבורים שגם מחיר הכסף צריך להיקבע בשוק החופשי.

א. לוי, אני שמח שמצאת טעם במאמר. האתר הזה מאוד השפיע על הדעות שלי, במיוחד בנושא מים ובניה.

יהונתן
יהונתן
14 years ago

בסופו של דבר מחיר הכסף נקבע בשוק הפרטי. הבנקים, החברות הפיננסיות, המלווים בשוק האפור חופשיים לקבוע ריביות כרצונם. הרי שורש המשבר בריבית הנמוכה מדי שהבנקים גבו מלוקחי משכנתאות.

צאלון
צאלון
14 years ago

נתאר לעצמנו שוק של נייר טואלט שבו הקונים והמוכרים רשאים להסכים ביניהם על המחיר עבור גליל, אבל קיימת זרוע ממשלתית בשם "נייר ישראל" שהיא הגורם היחיד שמותר לו לייצר נייר טואלט.
לצורך הדיון נניח גם שנייר טואלט הוא מוצר חיוני מאוד שעלות ייצורו אפסית וניתן לייצר ממנו כמויות בלתי מוגבלות (הנחה שנכונה לגבי "כסף נייר").

מנכ"ל "נייר ישראל" שולט למעשה בשוק נייר הטואלט ומסוגל לקבוע את רמת המחירים כרצונו:
* אם הוא רוצה להוריד את המחירים הוא מציף את השוק בנייר זול.
* אם הוא רוצה לייקר את המחירים הוא מפסיק למכור נייר, ומציע לכל המעוניינים להלוות לו את הנייר שברשותם תמורת כמות עתידית גדולה יותר של נייר, בנוסח: "מפקידים גליל אחד ומקבלים שניים עוד שנה". אם אין מספיק היענות הוא משפר את ההצעה (כזכור, "נייר ישראל" מסוגל לייצר כמות בלתי מוגבלת בעלות אפסית). תוך זמן קצר נוצר מחסור והמחירים עולים.

המסקנה: אין כאן שוק חופשי של נייר טואלט.
והנמשל: מחיר הכסף נקבע על ידי הבנק המרכזי.
(ליתר דיוק לא מחיר הכסף אלא רמת המחירים של הכסף).

צאלון
צאלון
14 years ago

ההודעה הקודמת שלי היא תגובה ליהונתן.

יהונתן
יהונתן
14 years ago

לצאלון, אכן, יש שילוב של שוק חופשי ובנק מרכזי. השאלה אם זה כל כך רע. נראה לי שיש לך הנחת יסוד שחופש כלכלי הוא תמיד דבר טוב. בעיניי זה לא תמיד דבר מופלא כל כך. בעולם של חופש כלכלי מוחלט לא היו לנו חוקי שכר מינימום או רגולציה כלשהי על בנקים ועל מונופולים. לא הייתה אפילו דרישה שלרופאים יהיה רישיון (כפי שהציע מילטון פרידמן).

יהונתן
יהונתן
14 years ago

בלי כל כך קשר לנושא הפוסט – ציטוט מראיון מעניין עם הביוגרפית של באפט שראיתי היום

http://www.fool.com/investing/general/2009/11/09/interview-with-alice-schroeder-buffetts-biggest-we.aspx

Hill: Could Warren Buffett have come of age in the information age? Because a lot of what he was doing back in the day was digging through 10-Ks when they were hard for people to get access to, and information was much tougher to come by, but now when information is really easy to come by, do you think he would have been as successful?

Schroeder: I don't think he would have been as successful because the two things that he did don't work today. One is, there was a lot of shoeleather involved. He would do the work that nobody else bothered to do. He would go down to some state insurance department basement and dig through records that no one else was looking for. Now everybody has access to everything, and so the diligent are no longer really rewarded the way they used to be.

The second thing is that Warren was uncommonly good at going around and talking to management and getting them to tell him what their business plans were. That used to be perfectly legal. In fact, the insider trading worlds have evolved, and I wrote a long footnote about it in the book, but he used to basically be able to get and trade on inside information, as did everyone in those days. He was great at finding out if there was a tender offer coming or something like that. You can't do that anymore.

צאלון
צאלון
14 years ago

יהונתן, חוק שכר המינימום הוא חוק שפוגע באלה שהוא מתיימר לעזור להם. המשמעות המעשית שלו היא: "אם התפוקה שלך לא מצדיקה שכר מינימום, תישאר מובטל".

להסבר מעמיק יותר ראה סעיף "מקסם השווא – שכר מינימום" בקישור הבא:
http://www.kav.org.il/100994/931

Nir
Nir
14 years ago

@עדו מרוז
Peter Schiff is considered the economist who most accurately predicted the existing recession.
Check one of the most famous YouTube posts:
http://www.youtube.com/watch?v=2I0QN-FYkpw
It really is amazing

On the Yuan – the problem is that it's not freely traded. This is why, in my mind, it will not help the dollar. People and many institutions can not exchange $ fo Yuan (like they did with Gold in the 70's)

ניר
ניר
14 years ago

הפעם אני חושב שג'ורג' סורוס צודק לגבי המיתון המתקרב, רק שהוא אופטימי מידי.
לאחרונה קראתי את ספרו של Harry Dent בשם – The great depression ahead. לדעתי זהו ספר מאוד מעניין. הרעיון העיקרי בו הוא שקיימת קורלציה מאוד גבוהה בין אחוז האוכלוסייה בגילאים של 35-48 לבין המצב הכלכלי, משום שזו קבוצת הגיל שמוציאה הכי הרבה כסף והיא למעשה זו שמניעה את הכלכלה. מכיוון שדור הבייבי-בום שהיה המנוע של הכלכלה האמריקאית והארופאית ב20 השנה האחרונות, יצא מגיל הצריכה, ואחוז האוכלוסיה בגילאים אלו קטן באופן משמעותי, כנראה שצפוי שפל כלכלי או לפחות האטה משמעותית במדינות העולם המערבי שתמשך לפחות 10 שנים (ישראל תהייה במצב הרבה יותר טוב בגלל אוכלוסייתה הצעירה).
Harry Dent חזה בשנת 1992 שתהייה תקופת שגשוג כלכלי שתמשך עד 2008 ושבערך מ 2010 ארה"ב ואירופה יכנסו לשפל כלכלי שיימשך עד 2020-2022. דרך אגב, הוא חזה גם את המיתון המתמשך של יפן ב-1990 ואת בועת ההי-טק בשנת 2000, אם כי הוא פיספס בגדול בעוצמת העליות של שוק המניות בשנים 2003-2008 , אם כי לא בכיוון(הוא חזה שה DOW JONES יגיע ל 40,000 נקודות).

fisherham
fisherham
14 years ago

Thought you might find this interesting (although it's mostly short term predictions) –
http://www.cxoadvisory.com/gurus/

Personally, I enjoy reading Jeremy Grantham's Q letters at GMO. Unlike almost all other bears, he changed his opinion in March.
http://www.cxoadvisory.com/gurus/Grantham/

Corado
Corado
13 years ago

היי,
הערה קטנה על סורוס. אני לא מהחסידים של הגורואים, ואני חושב שיש כאלה שנישאים על זרמי אוויר חם לא להם, אבל סורוס הוא משהו מיוחד בנוף הזה. אני קורא את ועל סורוס כבר יותר מ 10 שנים בשני הספרים (לפחות אלה שאני מכיר) הוא מספק את משנתו הסדורה. לפני כשנה ראיתי עליו כתבה מצולמת באינטרנט שבה הכתב עשה בדיוק מה שנעשה למעלה, לבדוק את התחזית מול מה שקרה בפועל. בואו נגיד שאחוזי הפגיעה שלו היו נמוכים, מאוד. אבל, ופה מגיע אבל ענק, אותו כתב אומר בסיום הכתבה ביראת כבוד ובקנאה מופגנת, שרוב החזאים צודקים באחוזים גבוהים לגבי תחזיותיהם אבל סורוס אפילו שתחזיותיו לא פוגעות ברוב המוחלט של הפעמים, מצליח כמעט תמיד לעשות מזה כסף, והרבה ממנו.
רונן

יהונתן
יהונתן
11 years ago

ניתוח מעולה של משבר האירו, שכבר הפך לאחד מנאומיו המפורסמים של סורוס
http://www.georgesoros.com/interviews-speeches/entry/remarks_at_the_festival_of_economics_trento_italy/
אמנם רוב הדברים כבר נאמרו על ידי רבים אחרים, אבל יש לו כמה אבחנות ייחודיות.

היום כבר הסתיים חלון שלושת החודשים שהוא דיבר עליו והוא סבור שבעקבות הפעולות של ה-ECB האירו לא יתפרק, אבל הוא עדיין יכול לחולל אסון חברתי בשל שיעורי האבטלה הגדולים שהוא יוצר.