משקיעי ערך בכל צבעי הקשת

מכירים את הדתיים האלו שחושבים שכל מי שלא מאמין בדיוק כמוהם אינו באמת דתי?

האמת היא שכל מי שמאמין באלוהים בהגדרה הוא אדם דתי, וזה בכלל לא משנה כמה מצוות הוא ממלא או מי הרב שלו. אבל ישנם אנשים שחוסר הסבלנות שלהם לזולת מביא אותם לפסול כל מי שלא חושב 100% כמוהם.

גם בקרב משקיעי הערך ישנם כאלו. אנשים שחושבים שמי שלא משקיע בדיוק כמוהם הוא אינו משקיע ערך. אלא שגם כאן ההגדרה של משקיע ערך היא הרבה יותר רחבה מאשר רבים חושבים. משקיע ערך הוא כל מי שמשקיע על בסיס אמונה שערך הנכס שהוא קונה (או מוכר) מתומחר שלא לפי הערך האמתי של הנכס. כלומר שיש אי התאמה בין ערך הנכס לבין המחיר. לכן גם פיטר לינץ' וגם וורן באפט וגם ג'ורג' סורוס וגם בנג'מין גראהם – כולם כולם משקיעי ערך למרות שכל אחד מהם שונה מאוד מהאחר.

נכון, ההגדרה של משקיע ערך היא מאוד רחבה. יותר מזה, גם מי שישקיע היום בטסלה בגלל שהוא מאמין שהחברה הולכת לכבוש את העולם, והוא מאמין שהחברה תרוויח מיליארדי דולרים בשנה – גם הוא משקיע ערך. יכול להיות שהוא טועה (או שלא) אבל זה עדיין לא אומר שהוא אינו משקיע ערך. הוא יכול להיות משקיע ערך מוכשר או כושל – עדיין הוא משקיע ערך. בכלל, הניסיון להבדיל בין "משקיע ערך" לבין "משקיע צמיחה" נובע מבורות. כמו שבאפט אמר במכתב למשקיעים של 1992 לא ניתן להפריד בין "ערך" לבין "צמיחה" כי חלק מהערך תלוי בצמיחה.

למשל, קחו את גולדמן זאקס, האם היא זולה היום במכפיל רווח של 8? כן, אם הרווח למניה יעלה ב-15% בשנה. לא, אם הרווח יעלה רק ב-5% בשנה.

אני כותב את הרשומה הזאת בגלל שלא אחת אני שומע האשמות שמשקיע מסוים הוא לא באמת משקיע ערך. טענות שגם העלו נגדי מאז שאני כותב כאן – כל פעם בגלל מניה אחרת שלטענת המגיב לא עונה להגדרה של ערך. אני חושב שהפעם האחרונה שטענה זו עלתה הייתה בקשר לקוקו או שומרי-משקל. אבל גם בעבר עלו טענות כאלו כשהשקעתי בחברות רדיו, כשעשיתי שורט על ואלי ועוד מספר דוגמאות.

טענות כאלו מראות על חוסר סובלנות למי שעושה דברים באופן שונה מהמגיב, או חס וחלילה באופן שונה מהרב וורן-באפט.

אני אפילו לא רוצה להביא דוגמאות מההשקעות המוזרות שבאפט עשה במשך חייו כי זאת לא הנקודה. משקיע X הוא לא משקיע ערך אם הוא עושה 1:1 מה שבאפט עשה. משקיע ערך הוא משקיע שמשקיע לפי הערך של הנכס. זה הכל.

למרות הגדרה נרחבת זו, עדיין רוב האנשים בעולם אינם משקיעי ערך. כמו למשל:
– משקיעים טכניים.
– אלו שקנו מניה בגלל שהשכן, חבר או הדוד של הספר אמרו להם.
– משקיעי מומנטום.
– ואלו שאני קורה להם "משקיעים בגדול". קבוצה גדולה של אנשים שמשקיעים לפי רעיון גדול אחד שיש להם בראש מבלי לבדוק את המחיר שהם משלמים על אותו הרעיון – למשל – הודו הולכת לצמוח חבל על הזמן ב-20 שנה הבאות אז כדאי לקנות חברות רכב הודיות. או – הדבר הבא זה ביוטק, אז צריך לקנות חברות מהתחום. מדובר בקבוצה ענקית של משקיעים. אין להם שום קשר להשקעות ערך, כי המחיר לא מעניין אותם. התאוריה שלהם הייתה נכונה גם אם חברת הרכב ההודית הייתה נסחרת במיליארד דולר וגם אם היא הייתה נסחרת ב-500 מיליארד דולר.

אני מבטיח לכם שסורוס לא משקיע לפי אף אחד מהקריטריונים שלמעלה. טוב, יש בו קצת השקעות מומנטום, אבל הוא תמיד בודק את הערך שהוא מקבל תמורת הכסף שהוא שם. לכן גם סורוס הוא משקיע ערך. גם צ'אנוס משקיע ערך. תשמעו אותו מדבר, ותראו שהוא תמיד משווה בין המחיר של הנכס לבין הערך שלו. באף "מדריך למשקיע ערך" לא כתוב שאסור לעשות שורטים. זה שהכהן הגדול, באפט, לא עושה שורטים, לא אומר שזה לא נכלל בהגדרה של השקעת ערך.

מה שיפה בעולם הזה זה שכל אחד כל כך שונה ושלכל אחד יש את הדרך שלו לעשות דברים, לכן קשה לי עם חוסר הסובלנות הזאת של אלו שמנסים להוציא ממעגל המדורה כל מי שלא חושב בדיוק כמוהם. אני אגיד אפילו יותר מזה – לדעתי כל משקיע טוב חייב שיהיה לו את הייחוד שלו. אם הייתי רואה שמישהו עושה בדיוק מה שבאפט עושה, הייתי מודאג. כלומר אם הייתי רואה משקיע שמחקה 1:1 את באפט (עם חלוקה להשקעות במניות זולות ובוורק-אווטס, הימנעות משורטים, קנייה של חברת ביטוח וכו') הייתי מהמר שהוא לא יהפוך למשקיע על. אולי הוא יהיה טוב, אבל לא מעולה. הסיבה לכך היא שכל אחד מאיתנו הוא שונה וכל אחד צריך למצוא את הדרך שלו – את הדרך שהכי מתאימה לאופי ולאינטלקט שלו. אף אחד הוא לא באפט, ולכן אף אחד לא צריך לחקות את הגורו ב-100%. לחקות את באפט בדיוק של 1:1 אומר שאתה מסרס את עצמך, שאתה מונע מעצמך לעשות דברים שאולי נכונים בשבילך, אבל אתה לא עושה אותם כי הגורו שלך לא היה תומך בזה. זאת טעות.

וכמה מילים אחרונות, ותסלחו לי אם כתבתי את זה כבר בעבר. אני קצת סנילי ולא זוכר אם כתבתי את זה או זה רק משהו שחשבתי עליו אבל לא העליתי על הנייר. זה בקשר לפסקה האחרונה בה כתבתי שאסור לחקות את הגורו 1:1, ובכן, זה לא ממש מדויק. למי שרק מתחיל זה לא רק מומלץ אלא חובה למצוא גורו אחד או שניים ולנסות לעשות בדיוק כמוהם. רק ככה באמת לומדים. רק אחרי שמחקים את הגורו במשך הרבה זמן, אפשר לפרוש כנפיים ולצאת לדרך משלך – וזאת תמיד צריכה להיות שונה (אפילו אם היא רק קצת שונה) מהדרך של המאסטר.

זה נכון גם לתחומים אחרים בחיים. זה כמו למשל בטאי-צ'י – בהתחלה צריך לחקות את התנועות של המורה. לנסות לעשות בדיוק מה שהמורה עושה. ככה במשך שנים. רק אחרי שנים אפשר לאט לאט לשנות פה ושם, עד שהקטה שהתלמיד עושה כבר לא כל כך דומה לזה של המורה. אומרים שבטאי-צ'י יש 5 כתות מרכזיות, שזה עקרונית נכון, אבל למעשה לכל מורה יש קטה אחרת. אין שני מאסטרים שעושים בדיוק את אותה הקטה. יותר מזה, אפילו אותו מאסטר לא יעשה את אותה הקטה באותה הצורה פעמיים. כל פעם זה נראה קצת אחרת.

אז ככה זה גם בהשקעות, הדרך הכי טובה ללמוד זה למצוא כמה משקיעי על (באפט, או לינץ' או סורוס) ולנסות לעשות בדיוק את מה שהם עשו. לחשוב כל הזמן האם גם המאסטר היה עושה ככה. אבל עם הזמן, ועם הביטחון תלמיד טוב חייב למצוא את הדרך שלו ולהשקיע בצורה שהכי נכונה בשבילו.

ישנם כאלו שלא מקיימים את החלק הראשון – ושוב דבר טוב לא ייצא מהם כי אף אחד לא יכול להמציא את הגלגל מחדש.
וישנם את אלו שלא מקיימים את החלק השני, ולדעתי הם מסרסים את עצמם.

פורסם בקטגוריה מניות, עקרונות השקעה. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.