מנפלאות השוק היעיל

עד כמה שידוע לי, באוניברסיטאות בעולם עדיין מלמדים ששוק המניות הוא יעיל ומשקף בצורה נכונה את השווי של החברות. לפי זאת לא יכול להיות מצב בו אותה החברה תסחר בשתי בורסות בו זמנית במחירים שונים.

אבל, מי שעוקב אחרי הבלוג הזה יודע שזה לא נכון. ישנן כמה עשרות חברות סיניות שנסחרות הן בסין והן בהונג-קונג ובכולן (או כמעט בכולן) אין קשר בין המחיר שבסין למחיר שבהונג-קונג. המקרה הקיצוני ביותר הוא בחברה שיש לי עליה שורט – אנחווי (סימול 914 בבורסה בהונג-קונג ו 600585 בשנחאי). עד לפני כשבועיים הפער בין השתיים הגיע ליותר מ-60%!

סתם…. אין מצב שזה קרה. זה לא יכול להיות – הרי לפי האקדמיה זה לא יכול להיות, אז בטוח שאני הוזה, לא? אולי כדאי לכם לבדוק את זה בעצמכם כי המצב הזה פשוט לא ייתכן.

אז למה אני מספר לכם על זה עכשיו?

הסיבה היא שביום חמישי שעבר (או רביעי. אני לא זוכר) ראש ממשלת סין הודיע על כך שיתאפשר מסחר צולב במניות הדואליות הללו. הבורסות מקימות עכשיו פלטפורמה שתאפשר לסינים לקנות מניות דואליות בהונג-קונג ולהונג-קונגים לקנות בשנחאי. כיום, למי שלא יודע, אין אפשרות שכזאת. ישנה הגבלה על קניית מניות סיניות ע"י זרים, ולסינים קשה להוציא מט"ח. זאת הסיבה שקיים פער שכזה במניות הדואליות – אין אפשרות מעשית לעשות עליהן ארביטרז'.

דווקא אני מיחידי הסגולה שמסוגל לעשות ארביטרז' שכזה, כי אני יכול לקנות מניות בסין דרך קרובי המשפחה שלי. זה לא פלילי בסין ולגיטימי לחלוטין. הסיבה שלא עשיתי זאת עד היום היא בגלל שלא ידעתי מתי הפער הזה ייסגר. אם נניח זה יקרה רק עוד 5 שנים, אז זה לא ממש משתלם.

אבל, כמו שאמרתי, הקלפים נטרפו בשבוע שעבר. השוק הגיב די מהר אבל ממש לא מהר מספיק. הפער ירד מ-60% ל-30%. שזה די מדהים. עקרונית ניתן לעשות כאן 30% תוך כחצי שנה עם סיכון מאוד קטן. מי שיכול לעשות שורט על אנחווי בהונג-קונג ולקנות את אנחווי בשנחאי, יכול לעשות 30% תוך כחצי שנה בלי הרבה סיכון. ממש מדהים!

רק בשביל להראות כמה השוק אינו יעיל – היום בבוקר המניה בשנחאי ירדה ב-2% ובהונג-קונג? עלתה בכ-1%. ממש מדהים. אלו הם סיפורי השוק היעיל.

ולמרות כל זאת, אני נוטה שלא לעשות ארביטרז'. יש לכך שתי סיבות:

הראשונה – סיבה טכנית. אפילו היום, אחרי שחתכתי את השורט, הוא עדיין מהווה כ-10% מהתיק שלי. נניח שאני אעביר עכשיו 10% מהתיק לסין ואקנה אנחווי. במקרה שכזה אני אהיה מגודר ב-100% על ההשקעה, וכנראה אעשה 30% על 10% מהתיק. לא רע בכלל. אבל הבעיה היא שהכסף שלי יהיה תקוע בסין ויהיה לי קשה להוציא אותו החוצה. ככה שהכסף ישב פה בסין ולא יעשה שום תשואה. זה מוריד מאוד מהכדאיות.

מה שכן אני יכול לעשות זה גידור חלקי. כיוון שאני מבזבז כ-2% מההון שלי בשנה, אני יכול לקנות את המניות של אנחווי עם הכסף הזה. אז אומנם אני אעשה רק 30% על 2% מההון שלי, אבל כסף זה כסף וכאמור זה הימור כמעט ללא סיכון. הסיבה שאני לא עושה זאת היא –

הסיבה השנייה היא שלא בא לי לגדר את המפולת בסין. לדעתי רוב הסיכויים הם שאנחווי בהונג-קונג תיפול למחיר של אנחווי בשנחאי ולא להפך. הנדל"ן בסין לא במצב טוב כמו שכבר כתבתי כאן לפני מספר ימים. אני כבר שנים מתכונן למפולת בסין, ולא בא לי לגדר בדקה ה-90.

אם כי ההחלטה הזאת אינה סופית. אני עדיין חושב על כך. בהתלבטות שבין לקחת רווח בטוח לבין להיות חזיר ולקוות להרוויח יותר, אני בינתיים בוחר בחזירות, אבל יש מצב שאשנה את דעתי בימים הקרובים.

פורסם בקטגוריה מניות. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.