מדריך להשקעות בהונג-קונג

בשנים האחרונות הבורסה בהונג-קונג צמחה מאוד מהר, וזאת בעיקר בגלל שחברות סיניות רבות החלו להנפיק שם.

כיום הבורסה בהונג-קונג היא אחת הבורסות הגדולות בעולם, והשלישית בגודלה באסיה (אחרי יפן ושנחאי). למי שמעוניין להשקיע בסין מהווה הבורסה בהונג-קונג פלטפורמה נוחה בהרבה מאשר הבורסות הסיניות, וזאת בגלל שהפיקוח על ההון בהונג-קונג הרבה יותר ליברלי – הרבה יותר קל להכניס ולהוציא כסף מהונג-קונג מאשר מסין. בנוסף לכך, כל החברות בהונג-קונג מדווחות הן בסינית והן באנגלית, מה שמקל על המשקיע הזר.

עד לפני כעשר שנים הבורסה בהונג-קונג הייתה קטנה יחסית, כאשר HSBC היוותה חלק גדול מאוד ממדד ההאנג-סנג, ושאר החברות היו בעיקר חברות הונג-קונגיות שחלקן הגדול עוסקות בצורה זו או אחרת בנדל"ן. בשנים האחרונות יותר ויותר חברות מסין הנפיקו בהונג-קונג דבר שהוסיף גיוון רב לסוג החברות הנסחרות בבורסה. כיום בהונג-קונג נסחרות חברות מתחומים רבים – בנקים, חברות ביטוח, תקשורת, תרופות, נדל"ן , קומודטיס ועוד. חלק מהחברות הגדולות ביותר בעולם נסחרות כיום בהונג-קונג – כגון פטרו-צ'יינה  וצ'יינה טלקום.

הבורסה בהונג-קונג מנסה למשוך אליה חברות נוספות מחוץ לסין, אולם עד כה, למעט מספר קטן של חברות מדרום מזרח אסיה, ניסיון זה לא כל כך הצליח. רוב החברות הנסחרות בהונג-קונג מקורן מהונג-קונג או מסין.

המבנה של רוב החברות ההונג-קונגיות דומה קצת לחברות בארץ בכך שגרעין השליטה מרוכז בידי משקיע אחד או בידי משפחה אחת. גם במקרה של החברות הסיניות לרבות מהן יש גרעין שליטה המרוכז בידי משקיע אחד – אלו הן בדרך כלל החברות הקטנות יותר. אצל החברות הגדולות יותר לרוב גרעין השליטה נמצא בידי הממשלה הסינית.

איך סוחרים בבורסה ההונג-קונגית

עד כמה שידוע לי, הבנקים בארץ מאפשרים מסחר בבורסה בהונג-קונג אבל העמלות שהם גובים גבוהות מאוד. אפשרות יותר טובה היא לסחור דרך ברוקר אמריקאי. ישנם מספר ברוקרים אשר מאפשרים מסחר בהונג קונג – למשל אי-טרייד או Interactive Brokers. אפשרות נוספת היא לפתוח חשבון בברוקר הונג-קונגי – למשל Boom Securities או Taifook או דרך בנק בהונג-קונג כמו HSBC. כמובן שמי שמשקיע דרך ברוקר זר, צריך למלא טופס מס בארץ בסופה של כל שנה.

לכל מי שמשקיע בהונג-קונג מומלץ מאוד לפתוח חשבון ב CCASS. חשבון זה מאפשר למשקיע שליטה טובה יותר על ההשקעות שלו, ומונע גנבות מצד הברוקר. המניות של כל מי שפותח חשבון ב CCASS (מבטאים זאת סי-קאס) נשמרות בחשבון נפרד אצל הבורסה בהונג-קונג על שמו של המשקיע. כלומר לאחר שהברוקר מבצע את פעולת הרכישה של המניות, הוא מעביר אותן לחשבון על שם המשקיע ב CCASS ושם הן נשמרות. כל פעם שיש תזוזה של מניות בחשבון, רשות ה CCASS שולחת מכתב למשקיע ומעדכנת אותו. כמו כן שולחת ה CCASS עדכון חודשי על מצב החשבון. בצורה זו יכול המשקיע לוודא שהמניות אכן נקנו והן מוחזקות על שמו. בעלות סמלית של 10 דולר הונג-קונגי מבטח המשקיע את החשבון שלו מפני גנבות.

סקרינרים וקבלת אינפורמציה

עד כמה שידוע לי ישנם רק שני אתרים שמציעים סקרינרים למניות בהונג-קונג ושניהם לא מגיעים בחינם. הסקרינר הראשון הוא של בנק-אוף-צ'יינה והוא נגיש רק ללקוחות הבנק. הסקרינר השני מוצע בתשלום באתר www.aastocks.com.

דרך אחרת וחינמית לאתר חברות היא דרך האתר של בנק האנג-סנג. למי שרוצה להתעדכן בחדשות על סין והונג-קונג כדאי לקרוא את העיתון South China Morning Post. עיתון זה דורש אומנם מנוי בתשלום, אולם זהו כנראה העיתון הסיני הטוב ביותר בשפה האנגלית. מי שמעדיף אופציה חינמית, יכול לקרוא את העיתון The Standard.

אתר מעניין נוסף הוא האתר של דויד ווב. האתר סוקר בעיקר חברות קטנות, ומתמקד בעיקר בחברות בעייתיות – כלומר רוב הסקירות באתר הן סקירות שליליות על חברות עם פעילות לא כשרה.

מיסוי

מעבר למסים שצריך לשלם בארץ, בהונג-קונג אין מס על רווחי הון או על דיבידנדים, אולם יש מס קטן על כל פעולה של קנייה או מכירה של מניות.

מעקב אחרי ההשקעות

כל הדוחות של החברות מפורסמים באנגלית באתר של רשות ניירות הערך ההונג-קונגית. ניתן גם להירשם לאתר, לבנות רשימה של חברות ולקבל עדכונים באימייל על כל דוח שאחת מהחברות מפרסמת. רוב החברות בהונג-קונג מפרסמות שני דוחות בשנה, ורק חלק קטן מפרסם דוח כל רבעון.

מי שמעוניין לעקוב אחרי התשואות שהוא משיג יכול להשתמש באתרים הפיננסים של יאהו או גוגל – בשניהם ניתן לקבל ציטוטים על המניות בהונג-קונג.

פורסם בקטגוריה מניות. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.
Subscribe
Notify of
guest
34 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
שומר הלילה
14 years ago

רק הערה לגבי הבנקים בארץ: הם כבר לא שוחטים כבעבר בעמלות. אפשר היום להשיג בקלות 0.2-0.3 קניה/מכירה עם תיק של 100-200 אלש"ח (ימי ה2% עמלה נגמרו כבר). נכון, למי שרוצה להתאמץ קצת, יכול לחתוך את העמלות נמוך יותר, אבל המצב טוב מבעבר.

גיא חזן
14 years ago

עיקר הבעיה היא השקיפות והמעקב.
אני חושב שהרבה יותר נוח לקבל חשיפה באמצעות ETF או תעודה מתאימה.

לירון
לירון
14 years ago

עדו, אם יש לי חשבון e-trade אני עדיין צריך חשבון CCASS?

שומר הלילה
14 years ago

יש תחרות גדולה יותר בין הבנקים עכשיו. אבא שלי "התעניין" במעבר לבינלאומי ופועלים חתך לו עמלות ל-0.25 לכל היעדים (הוא אישית אוהב אג"חים אוסטרלים והונג-קונגים, אבל זה תקף גם למניות)

מסחר במט"ח
מסחר במט"ח
14 years ago

מוזר, אבל מסיבה כלשהיא אני חושש ממסחר בהונג קונג, בעוד בבורסות באירופה ובארה"ב אני סוחר בלי טיפה חשש. כנראה פסיכולוגית יש לי חשש שירמו אותי בסמטאות הונג קונג, מוזר איך המוח שלנו עובד לעיתים. בכל אופן אני אתגבר על עצמי, אמצא ברוקר ואתחיל לסחור בבורסה של הונג קונג, בטח עכשיו אחרי שנתת לי מידע מסודר שיעזור להתחיל.

ירון
ירון
14 years ago

עדו,
קראתי בשבוע האחרון את כל הבלוג שלך והוא פשוט מצויין!!! ההסברים, צורת הכתיבה הכל פשוט ברמה מעולה!
קיבלתי מהבלוג שלך המון תובנות חדשות ואני הולך ליישם אותם כבר בעתיד הקרוב.
תודה, ושיהיה לך המון בהצלחה!

יהונתן
יהונתן
14 years ago

לאחרונה מדברים יותר ויותר על בועת הנדל"ן בסין. גם אתה הזכרת אותה קצת. האם אינך חושש שלהתפוצצות הבועה הזו יהיו השלכות קשות על השוק ההונג קונגי שתלוי כל כך בסין? כבר ציטטת פעם את גרהאם שאומר שבזמן התפוצצות בועה, אפילו דברים שנראים זולים חוטפים בגדול.

יהונתן
יהונתן
14 years ago

500 יואן למטר מרובע = 300 ש"ח למטר מרובע. כלומר 30,000 ש"ח ל-100 מטר מרובע. וואו, אפילו בדימונה אין מחירים כאלו. מה הם מתכננים לעשות באזור כזה זול?

עומרי
עומרי
14 years ago

עידו, איך אני יכול לברר פרטים לגבי investor brokers – הכוונה שלי לגבי בטחונות, שיטת העבודה (חשבונות נאמנות וכו…) – עמלות וכו וראיתי באתר שלהם.
האם חשבון בCCASS מחסה רק לגבי הונג-קונג או גם לגבי מניית הנסחרות דרך IB בארה"ב?

עומרי
עומרי
14 years ago

אני מנסה להבין את הדברים הבאים:
1. אם אני פותח חשבון בIB והוא פושט רגל – המניות שלי מוגנות (כדוגמת חשבון נאמנות..)
2. המסחר בCCASS – איך זה מתבצע? האם אני מעביר פקודת קניה/מכירה דרך הברוקר (ניקח לדוגמא את IB) והחשבון CCASS יודע להתלבש על זה? או האם זה מבוצע אחרת?
3. מה זה חשבון mrgin?

אתה מאוד עוזר, תודה רבה!

עומרי
עומרי
14 years ago

תגיד, הסתכלתי על BOOM – העמלות שלהם משמעותית יותר גבוהות משל IB.
יש סיבה ספציפית למה אתה מעדיף אותם?

עומרי
עומרי
14 years ago

ואללה, אני חושב שמבחינת עמלות הכי כדאי כרגע לפתוח בIB (אלא אם אני מפספס משהו…).
בכל מקרה אני לא חושב שהם עובדים עם CCASS.
אבל לא הבנתי מפני מי CCASS מגן עלי.
כשאני מעביר פקודה דרך IB – הם מתקשרים עם ברוקר בהונג קונג (שהוא הסיכון שלי?) או שהם מעבירים את הפקודה ישירות לבורסה בהונג קונג? (ואז אם אני סומך על IB, אני בכלל לא צריך CCASS?)

רועי א.
רועי א.
13 years ago

בדקתי עם ETRADE לגבי השקעה במניות הונג קונג:
" we have such service for existing client but we do not open new account for HK stock now.
Starting from the 3rd week of May 2010, we do not open new HK stock account via our HK office."

Yaniv
Yaniv
13 years ago

עדו, היכן מוצאים מידע לגבי תאריך תשלום דיבידנד במניות שנסחרות בהונג קונג ?
חיפשתי ב HKEXNEWS בכל ההודעות שהחברה פרסמה ומצאתי רק תאריך סגירת ספרים ותאריך אקס אך לא תאריך תשלום בפועל. בסינגפור נהוג לפרסם יום אקס ויום תשלום בפועל בהודעה על תשלום דיבידנד.

Yaniv
Yaniv
13 years ago

חיפשתי בצורה שציינת, אך לא מצאתי. אני הסתכלתי על טאי-פינג, 146.
הנה הדוח בו חיפשתי:
http://www.hkexnews.hk/listedco/listconews/sehk/20100427/LTN20100427477.pdf

עברתי גם על כל ההודעות האחרונות.. אני מתאר לעצמי שאני מפספס פה משהו..

Haim
Haim
13 years ago

עדו שלום

הייתי רוצה לדעת בבקשה אם תעודות הסל qqqq -נאסד"ק ו sso -שוק ממונף
נותנות דיבידנד ואם כן האם הוא משלם ישר לחשבון

תודה

רועי א.
רועי א.
13 years ago

עדו,

לפי הבנתי השרות של CCASS שאתה מאתר נגיש רק לתושבי הונג קונג. לאחרים יש את השירות של Stock Segregated Account with Statement Service (SSA) אבל הוא לא מספק את אותה רמת בטיחות אלא רק מודיע כצד שלישי על המצב.

Haim
Haim
13 years ago

הי עדו

בקשר לחלוקת הדיבידנד בתעודות סל המוזכרות

אני קונה באופן ישיר דרך החשבון שלי הנמצא ב Colmx Trading ומנוהל \ משווק גם דרך חברת טריידנט, מדובר בחשבון מרג'ין ממונף הנתון מינוף ומכירת שורט גם בחשבונות הקטנים
מ 25K משום שזה חשבון משותף

תודה
חיים

ליאת
ליאת
11 years ago

הי, יש ירידות גדולות בשווקים, גם בבורסה בישראל. כנראה בעיקבות המצב באירופה אבל ייתכן גם עקב המצב בסין שאתה מתאר. בסוף אפריל חשבתי על האמרה:
"Sell in May and go away". לצערי לא נהגתי לפי העצה הזה. אולי צריך בכל אופן לצאת עכשיו ולהמתין להתפתחויות עם מזומן? מה דעתך?

איתי
איתי
11 years ago

אני לא רוצה לענות בשם אחרים וגם אני ספגתי ירידות חדות מאוד בתיק שלי החודש, אבל פיטר לינץ' אומר שהחודש הגרוע ביותר להשקעה הוא ספטמבר, וגם מאי, וגם ינואר, פברואר, מרץ…עד דצמבר:)
בקיצור, הוא לא מאמין בדברים האלה. הוא תמיד רצה להישאר בשוק ותמיד היה לו רעב למניות.
לינץ' דווקא אהב ירידות, הוא ראה בזה הזדמנות למצוא חברות טובות בזול והוא לא אהב "ראלי" שהקשה עליו למצוא את "הפרחים".
הוא גם אומר שאתה יכול להיות מנתח דוחות הכי טוב שיש, אבל אם אתה מקבל כאב בטן רציני בירידות, אז אתה בבעיה.

תלמיד
תלמיד
10 years ago

שלום רב,

בן דודי מצרפת שאל אותי לגבי עמלות השקעות של בתי השקעות בישראל לאגרות חוב של אירופה ואמרתי לו שמגדל הם הכי גדולים ושיבדוק שם.שאלתי אותו למה הוא מעוניין לעבור הוא אמר משום שאם החשבון אג"ח בצרפת הוא משלם על האג"ח 40% מס ואם זה אג"ח ממדינה אחרת הוא משלם לפי המדינה(משהו כזה).

אתה מכיר ברוקר בעל עמלות נמוכות שמאפשר קנית אגרות חוב בהרבה מדינות ובעיקר באירופה
במדינה מה המס על אגרות חוב נמוך!??

דרך אגב אני קראתי את כל האתר שלך מ2001 ועד דצמבר 2010 כולל תגובות המשתמשים.כל יום משתדל לקרוא חודש מקוה להגיע ל2013 כדי שאוכל לעקוב בשידור חי וללמוד כך יותר.ואני רק רוצה להגיד תודה רבה על כל השיתוף וההשקעה אני לומד הרבה מאוד ומקוה בעתיד להיות משתמש פעיל בפורום.

בתודה אליאב