מאה תרופות שיצילו אותנו מסרטן

כבר כמה חודשים שאני מקבל איתותים מכל מיני כיוונים שיש בועה גדולה בתעשיית הביוטק. תראו מה מדד הביו עשה בחמשת השנים האחרונות:

NBI

מדד הביו עלה ב-300% בחמש שנים. מה שיותר מעניין בגרף הזה זה שהנסד"ק לא עלה הרבה יותר מאשר מדד ה-S&P 500. לפי הגרפים שלמעלה, אני מנחש שללא הביו הדלתא בין ה-S&P 500 לבין הנסד"ק עוד יותר קטנה (אם היא בכלל קיימת).

זה שמדד מסוים עלה כל כך הרבה חייב להדליק נורות אדומות, למרות שזה לא אומר בוודאות שישנה בועה. כדי לבדוק את הנושא טיפ-טיפה יותר לעומק, עברתי ברפרוף על כמה עשרות חברות שמרכיבות את מדד הביו. לא קראתי דוח של אף אחת מהחברות, ולא נכנסתי לעומק. כל מה שעשיתי זה לעבור ברפרוף במורנינג-סטאר על הנתונים הכלליים של כמה עשרות חברות.

רוב החברות במדד לא מרוויחות. אבל גם אלו שמרוויחות נסחרות במכפילים גבוהים מאוד. אנחנו מדברים על מדד שבו מכפיל מכירות של 6 נחשב לזול ביותר כאשר קיימות חברות גם עם מכפילי מכירות של 30-40. רוב החברות נסחרות במכפיל של 15-20 על המכירות שלהן (במקרה שיש מכירות, כי להרבה חברות גם אין בכלל הכנסות). בנוסף, רוב החברות מדללות באופן קבוע ואגרסיבי את המניות שלהן.

זה הספיק לי בשביל לפתוח שורט קטן על שתי תעודות סל של הביו-טק. שמתי אחוז אחד מהתיק בכל אחת מהתעודות. תעודות הסל הללו כוללות כ-100 חברות כל אחת. השאלה שצריך לשאול היא – האם באמת תהיינה מאה חברות תרופות שתכבושנה את העולם? האם כל חברות הביו הולכות להצליח לפתח תרופות שירפאו הכל – מסרטן ועד למחלות גנטיות נדירות? כי לפי התמחור שלהן, זה כנראה מה שהשוק מצפה.

לא מדובר בהימור גבוה. מזה אני לא אתעשר, אבל זה נראה לי כסף די בטוח עם סיכון מאוד נמוך, אז החלטתי ללכת על זה. למרות שהתעודות כבר ירדו מאז שקניתי (ב-4% ו-9%), אני מניח שהתזמון שלי לא היה טוב, וסביר להניח שאנחנו די רחוקים מפיצוץ הבועה, לכן פתחתי פוזיציה קטנה, ואני מצפה להגדיל אותה במידה והבועה תמשיך להתנפח.

עוד נקודה לחשוב עליה היא העלות המופרכת של טיפולים רפואיים. העולם המפותח כבר נחנק מהעלויות של ביטוחי הבריאות. (בדיוק היום קראתי שליצמן מתכוון להעלות את מחיר ביטוח הבריאות בארץ בחצי אחוז). בארה"ב המצב כבר בכלל הגיע לנקודת קיצון – כאשר משפחה של ארבע נפשות צריכה בממוצע להוציא 22 אלף דולר בשנה על הוצאות בריאות:

COST

אנחנו משפחה של חמש נפשות ללא כל ביטוח רפואי, ומוציאים פחות מ-1,000 דולר בשנה על בריאות – וזה כולל הכל – תרופות, רופאים, טיפולי שיניים וכו'. אז אני מבין שאנחנו דוגמה קיצונית, אבל זה עדיין נראה לי מטורף שמשפחה ממוצעת מוציאה יותר מ-20 אלף דולר בשנה. זאת עלות של רכב!

יש גבול עד כמה העלויות הרפואיות יכולות לטפס. אז אני מניח שאנשים טענו את אותו הדבר לפני 10 שנים כאשר העלות הממוצעת עמדה "רק" על 9,000 דולר, אבל ב-20 אלף דולר, הוצאות אלו כבר נוגסות בכמעט חצי מההכנסה של משפחה אמריקאית ממוצעת.

אם משהו לא יכול לטפס לנצח, אז מתישהו הוא יפסיק. הוצאות הבריאות אינן יכולות לעבור את סך ההכנסות של משפחה ממוצעת, ולכן זה די ברור שאנחנו כנראה בפיק. ארה"ב (וכל שאר המדינות המפותחות) תהיינה חייבות לעשות שינוי קיצוני במערכת הרפואית.

אני רואה יתרון אחד וחסרון אחד בשורט הזה. היתרון הגדול הוא שמדובר בגידור לא רע בכלל על השוק. בניגוד לשורט שיש לי על הברזל – בו הקורלציה בינו לבין השוק לא גדולה, סביר להניח שאם השוק יירד הרבה, מדד הביו יירד עוד יותר (כמו שלמשל קרה אתמול).

החיסרון הגדול הוא שאין לי כאן מחיר יעד. כיוון שהשורט הוא על המדד ולא על מניה מסוימת, אין לי שום שמץ מה הוא המחיר ההגיוני שמגיע למדד. כל מה שאני יודע זה שהוא יקר, אבל מתי לצאת? – את זה אני לא יודע. בכל אופן, אם השורט יצליח, אז זה לא באמת משהו שצריך להדאיג אותי.

זהו זה, זה ההסבר בגדול על השורט. יכול להיות שאני טועה ולא מבין בכלל את התעשייה הזאת. אבל מה המקרה הגרוע ביותר? שאני אפסיד כמה אחוזים? אבל במקרה שכזה הרי אנחנו עומדים בפני פריצת דרך עצומה בתחום הבריאות וכולנו הולכים לחיות לנצח (או לפחות עד 120), אז אם אני טועה, יהיו לי מספיק שנים בשביל להחזיר את ההפסד הזה.

פורסם בקטגוריה מניות. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.