זהב מלכותי – חלק ב'

ברשומה הקודמת על רויאל-גולד (סימול RGLD) הסברתי למה החברה נראית על פניו כרעיון טוב לשורט.

בימים האחרונים המשכתי ללמוד על החברה (אם כי בקצב צב). כמו פעמים רבות שמתחילים ללמוד חברה אחת, מגלים עוד חברה ועוד חברה ומתחילים להסתכל גם עליהן, ככה הפעם נזלתי קצת ובדקתי את הדוחות של חברות הכרייה בהן מחזיקה רויאל-גולד זיכיונות.
הכיוון הראשון שרציתי לבדוק היה מה קורה בשוק הנחושת, וזאת בגלל שחלק גדול מהזהב בעולם נכרה ביחד עם נחושת. התאוריה שלי הייתה שחולשה עתידית במכרות הנחושת, תביא לקיצוץ בכמות הזהב שהן כורות – דבר שיפגע ברויאל-גודל.

אז למדתי קצת על שוק הנחושת, ואני די בטוח שהמצב שם דומה לשוק הברזל, ושבשנים הקרובות נראה ירידות במחירי הנחושת, אבל דווקא במבט מהיר לא בטוח בכלל שרויאל-גולד תפגע כל כך מזה, וזאת בגלל שנראה שעלות הכרייה במכרות הקשורות אליה לא גבוהות, והכורות תרווחנה גם עם מחירי נחושת נמוכים יותר. אז אחרי לימוד קצר של התחום, החלטתי לנטוש את הכיוון הזה וללכת ישר לבשר – כלומר לבדוק האם רויאל-גולד באמת יקרה כמו שהיא נראית.

בד"כ אני לא בונה טבלאות אקסל כשאני מנתח חברה, אבל במקרה הזה, בגלל שלחברה יש החזקה בכל כך הרבה מכרות וכל מכרה כל כך שונה, הבנתי שאין ברירה, והתחלתי לעבוד על אקסל שמפרט את המכרות.

עוד לא גמרתי לעדכן את הטבלה, אבל אני כבר מבין פחות או יותר את הכיוון, ונראה דווקא שהחברה לא כזאת יקרה כמו שמכפיל הרווח שלה מרמז. החברה הרוויחה 90 ומשהו מליון השנה – אז בואו מתוך שמרנות נעגל את זה ל-100 מליון. לזה צריך להוסיף את הזיכיונות שהחברה כבר רכשה.

שנים מהגדולים הם הר-מילגן ופוצ'ה-למה. רק משניהם הכנסות החברה יעמדו על כ-200 מליון דולר (וזאת לפי מחיר זהב של $1,700 לאונקייה). נניח הוצאות שונות, פחת ומס – ונגיע לזה שהחברה תרוויח איזה 100-150 מליון בשנה רק משני מכרות אלו. מטעמי שמרנות – נגיד 150 מליון. זה כבר ישים את הרווחים של החברה על 250 מליון וייתן לה מכפיל רווח של 20 – לא מי יודע מה גבוה. אם מחירי הזהב ימשיכו לעלות, אז הרווחים יעלו בהתאם.

השורה התחתונה היא שאני כנראה מוותר על הרעיון הזה. אני עוד אקרא את הדוח הכספי כשהוא ייצא בקרוב, אז אולי עוד אשנה את דעתי, אבל עכשיו שורט על המניה נראה לי כמו הימור על מחיר הזהב, ולא נראה לי שזה משהו שהייתי רוצה לעשות. למרות שאני חושב שאנחנו כבר אחרי השיא במחיר הזהב, והעשור-שנים הקרובים לא יחייכו למתכת הזאת, אבל זה משהו שאני לא מוכן להמר עליו עם הכסף שלי.

מרויאל-גולד הגעתי לחברה אחרת מאוד דומה בשם פרנקו-נואדה (סימול FNV), אבל אחרי מבט מהיר, גם היא לא נראתה יקרה.

ככה נראית עבודתו של משקיע ערך – עוברים על הרבה מאוד רעיונות כל שנה, אבל רובם המכריע מסתיים בדרך ללא מוצא. בד"כ אני מוצא 2-3 רעיונות בשנה, אבל עובר על עשרות רעיונות, ככה שרובם לא מניבים כלום. נראה שרויאל-גולד היא אחת מהם.

פורסם בקטגוריה מניות. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.