וולס-פארגו – דוח רבעון שני 2011

וולס פארגו פרסמה לפני יומיים את הדוח לרבעון השני של השנה. הדוח היה יותר טוב מאשר ציפיתי, ולפי העלייה במחיר המניה בימים האחרונים – כנראה שגם השוק ציפה לדוח פחות טוב. הסיבה שציפיתי לדוח פחות טוב היא כמות החדשות הרעות על ענף הנדל"ן בחודשיים האחרונים. עם שפל גדול בנדל"ן ובשוק המשכנתאות, ציפיתי לראות ירידה ברווחים ביחס לרבעון הקודם.

אבל הסתבר שוולס הצליחה לפצות על שוק הדיור החלש ע"י רווחים יפים מתחומים אחרים – בעיקר הלוואות למגזר העסקי, כרטיסי אשראי והשקעות.
בואו נעבור כל כמה נקודות מעניינות בדוח.

נתונים חיוביים ושליליים בדוח

אחת ה-"בעיות" שהיו לאנליסטים עם הדוחות האחרונים של וולס, היא שהחברה הפרישה לחובות אבודים פחות מאשר היא מחקה (רק להזכיר לקוראים – הפרשה לחובות אבודים מתרחשת כאשר החברה חוששת שהכסף אותו היא הלוותה לא יחזור אליה, ולכן היא מפרישה סכום זה לרזרבה – ואז היא גם רושמת את ההפסד בדוח הכספי. כלומר ההפסד נרשם לפני שהחוב נמחק. מחיקה של חובות אבודים מתבצעת כאשר ברור לחברה שהכסף אבוד, אבל מחיקה לא בהכרח מובילה להפסד, כי יכול להיות שההפסד נרשם כבר בעבר כשהסכום הופרש לרזרבה). ברבעון האחרון מדובר על הפרש של מיליארד דולר בין ההפרשות לבין המחיקות. כפי שניתן לקרוא בעמוד 5:

Reflecting the improved overall portfolio performance, the provision for credit losses was $1 Billion less than net charge off

הסיבה לכך היא שבעבר החברה הפרישה יותר מדי, ובנתה רזרבה גדולה. עכשיו הם משתמשים ברזרבה זו בשביל חלק מהמחיקות. לכן, לטענת האנליסטים, בעתיד הרזרבה תיגמר, ולכן הרווח של החברה יקטן במיליארד דולר ברבעון (אותו מיליארד אותו הם לוקחים היום מהרזרבה). טענה זו לא מדויקת. הסיבה לכך היא שאנליסטים אלו שכחו שכיום רמת המחיקות גבוהה מהרמה הנורמלית. אפשר לראות זאת בטבלה שבעמוד 5:

סך כל המחיקות שלהם עומדים על כ-1.5% מהנכסים מסך ההלוואת. אם זה יירד לרמה ההיסטורית של 1% (ואין לי ספק שזה ייקרה), אז מדובר על עוד מיליארד דולר שיתווספו לרווח לפי מס. כלומר, היום המחיקות שלהם גבוהות במיליארד דולר מרמה נורמלית. ככה שההפחתה ברזרבה בסך הכל מפצה על הרמה הגבוהה מהנורמה של מחיקות. בתקופה נורמלית לא יפחיתו את הרזרבה מצד אחד, אבל מצד שני גם המחיקות תהיינה נמוכות יותר, ולכן המיליארד של זה יתקזז עם המיליארד של ההוא.

לעומת זאת, ניתן לקרוא בעמוד 4 למעלה שהחברה צופה שההוצאות (שאינן הוצאות ריבית) תקטנה בכמיליארד וחצי דולר לרבעון תוך שנה וחצי (הוצאות המיזוג תעלמנה, פחות הוצאות משפטיות ועוד כל מיני חסכונות מתהליכי ייעול שונים – קרי, תכנית "מצפן"). בחישוב שנתי מדובר על 6 מיליארד דולר – או אחרי מס – 4 מיליארד דולר. הודעה זו, לדעתי, היא כנראה הסיבה המרכזית לזינוק במחיר המניה בימים האחרונים. הרי לא קשה לעשות את החישוב:

אפילו בלי שהכלכלה תשתפר, וולס הולכת להרוויח את ה-16 מיליארד שהיא מרוויחה היום (כי הרווח הרבעון עמד על כמעט 4 מיליארד דולר) פלוס 4 מיליארד שיתווספו מתכנית הייעול – או בסך הכל רווח של 20 מיליארד דולר – שזה בערך 3.7$ למניה. וזה, כאמור, עוד לפני שהכלכלה משתפרת שלא לדבר על עלייה אפשרית בריבית. אם נשים מכפיל רווח של 15 – נקבל שמחיר המניה צריך לעמוד על 55$ כבר היום. אפילו עם מכפיל 12, מחיר המניה צריך לעמוד על 45$.

זאת הפעם הראשונה שוולס כתבה בצורה כה ברורה כמה כסף הם יחסכו ברגע שכל הבלגן המשפטי והבירוקרטי ייגמר, והשוק לא יכל להתעלם מזה.

כמובן שצריך לזכור שרווחים אלו יתקזזו קצת עם כל החוקים והתקנות האחרונות שמגבילים את הבנקים. למרות שנראה כי גם חוקים אלו לא יפגעו בוולס בצורה קשה מדי. בשיחת הוועידה טען סמנכ"ל הכספים כי התקנות החדשות על חיוב כרטיסי-הדביט יפגעו ברווחי החברה בכ-250 מליון דולר ברבעון, אבל הם מצפים שהם יצליחו לפצות על לפחות חצי מסכום זה ע"י העלאת עמלות אחרות. ככה שהפגיעה לפני מס לא תהיה כה גדולה.

עוד חדשות טובות הרבעון היו העלייה הראשונה מזה זמן רב בכמות האשראי שהחברה הלוותה הרבעון. מה שמראה שלפחות במגזר העסקי כן יש שיפור בכלכלה האמריקאית.

בנוסף על כך, השיפור המתמיד באיכות האשראי נמשך – פחות חובות אבודים, פחות מחיקות, פחות הפרשות לחובות אבודים, פחות חובות עם פיגור של 90 יום או יותר וכו'. למעשה האשראי מתנקה במהירות הרבה יותר מהירה מאשר ציפיתי. עושה רושם שאנחנו מאוד מאוד קרובים לשיא העיכולים של בתים – דבר חיובי מאוד לכלכלה האמריקאית בכלל ולוולס פארגו בפרט.

האכזבה הרבעון הייתה מהכמות הקטנה של מניות שוולס רכשה בחזרה  – רק 35 מליון מניות, שזה הרבה פחות ממש שציפיתי. זאת כמות שאפילו לא מספיקה בשביל לקנות בחזרה את המניות שוולס מנפיקה לעובדים. הייתי מצפה מהם לקנות באגרסיביות – במיוחד לאור המחירים הזולים בהם המניה נסחרה לאחרונה.

סך הכל – רבעון טוב. והחדשות לגבי החיסכון העתידי בהוצאות הן חדשות מעולות – כאשר החיסכון יהיה הרבה יותר גדול ממה שחלמתי.

מתחילת החודש ועד לפרסום הדוח מניית וולס-פארגו ירדה די בחדות. ניצלתי ירידות אלו בשביל להחליף עוד אופציות של 2018 עם הליפים לינואר 2013 במחיר מימוש של 35$. חלק קניתי אפילו יום לפני פרסום הדוח במחיר של 1.17$ ו 1.18$.

חשוב לציין שניתוח זה של וולס-פארגו הוא דעתי האישית בלבד, ואין זה אומר שהניתוח נכון או מדויק. כמו כן אני מחזיק במניה ובאופציות על המניה, אבל אני יכול למכור אותן בכל עת מבלי לדווח על כך כאן או בכל מקום אחר. ובשום פנים ואופן אין לראות בניתוח זה המלצה לקנות את המניה או את האופציות על המניה (או כל מניה אחרת לצורך העניין).

פורסם בקטגוריה מניות. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.