אפילוג לרבעון השני של 2013

אב ובנו היו מהלכים בדרך וחמורם עימם.
רכב האב, והבן הלך אחריו.
ראה אותם אדם אחד ואמר לאב : "איך לא תחוס על הנער הרך?"
ירד האב, והרכיב את הבן.
ראה אותם אדם שני ואמר לבן : "איך לא תחוס על רגלי אביך הזקן?"
עלה גם האב. ורכבו שניהם יחדיו.
ראה אותם אדם שלישי ואמר : "הוי, אכזרים, שאינכם חסים על החמור ורוכבים עליו בשניים!"
ירדו שניהם, והלכו בצידי החמור.
ראה אותם אדם רביעי, לגלג עליהם ואמר : "שלושה חמורים מהלכים זה בצד זה – ואין אחד רוכב על השני!"
אמרו הבן והאב :"מה לעשות לצאת ידי הכל?"
הלכו שניהם ברגל – ואת החמור הרכיבו על גביהם.

מאז שהתחלתי את דרכי כמשקיע ערך – אי שם בסביבות 2003, תמיד היו אנשים שמתחו ביקורת על השקעה זו או אחרת:
איך זה שאני מעז להיכנס לבורסה בהונג-קונג דווקא כשהסארס תוקף את האזור? מה אני לא מבין שלהונג-קונג אין שום עתיד? שהונג-קונג בחיים לא תצליח להתמודד עם העלייה של שנחאי ובייג'ינג?

כששמתי 30% מהכסף שלי במניה קטנה ואנונימית שמחזיקה נדל"ן באי, אמרו לי שאני מטורף שאני מהמהר עם 30% מהכסף שלי על מניה אחת, ושסביר להניח שמדובר בחברה שמנוהלת ע"י נוכלים. ובכלל, איך זה ש-70%-80% מהתיק שלי מרוכז במניות נדל"ן הונג-קונגיות?

כשהתחלתי להעביר יותר ויותר כסף לארה"ב – איפה שהוא באזור 2009, היו לא מעט שחשבו שאני מתאבד שיעי, אם אני מוכן להיכנס לבורסה האמריקאית שתי דקות לפני שהכלכלה האמריקאית נכנסת למיתון נוסח 1929, ובכלל – איך זה שאני כל כך טיפש וקונה מניות של וולס-פארגו? מה, אני לא רואה שהיא הולכת לפשוט רגל בדיוק כמו לימן-ברדרס?

כשקניתי מניות של חברות רדיו, אמרו לי שזאת טעות לקנות חברות כה ממונפות. עד אז הרי הייתי שמרן, קניתי חברות עם מאזן יציב, אז מה קרה לי שאני מתחיל להמר על חברות ממונפות?

כשעשיתי את השורט הראשון שלי, השתמשו נגדי בנשק הכי יעיל – "הרי גם באפט נגד שורטים".

ועכשיו, יורדים עלי שאני קונה אופציות.

טוב, זאת חצי הכוס הריקה. יש גם צד שני לסיפור. חלק מהעצות שקיבלתי היו טובות. מחלקן התעלמתי למרות שהן היו עצות נכונות בדיעבד. למשל, אמרו לי לא להיכנס לחברות סיניות כי אי אפשר להאמין להנהלות שלהן (ואת זה שמעתי רק מסינים!). נכנסתי, ונכוותי.

חלק גדול מהעצות שאני מקבל הן עצות חכמות. חלקן ממש עוזר לי להיות משקיע טוב יותר. כשלירון מנור אומר לי שאני צריך להיזהר מהמינוף, אני שומע, ובאמת ניזהר שלא להשתולל עם מינוף יתר. כשגל פורר אומר לי שאני צריך להיזהר מתסמין ההיבריס, אני מקשיב לו, וחושב שיש המון במה שהוא אומר. אני חושב על כך לא מעט – האם אני מתחיל להאמין יותר מדי ביכולות שלי, וזה גורם לי לעשות שטויות?

ככה שאני לא נגד ביקורת, אבל בסופו של דבר אני הבוס של עצמי, ואני מקבל את ההחלטות שלי לבד. אין מצב שאני אתנהג כמו האב והבן מהסיפור. זה ממש לא האופי שלי. אני מוכן לקבל עצות והערות, אבל אני די בטוח שאני אתעלם מרובן המכריע. קשה לי להאמין שאפשר להרכיב תיק השקעות טוב ע"י קונצנזוס. חלק מההשקעות הכי טובות אצלי היו כאלו שרבים לא הבינו את הפואנטה שבהן. כמו למשל – השורט על ואלי – שאנשים שאני ממש מעריך לא הבינו מה אני מחפש שם. לדעתי אנשים גם ממש לא מבינים את הפואנטה שבליפים שאני קונה (או למה אני לא מממש אותם אחרי שהם עלו פי 2-3).

באותה מידה, דרך אגב, אני לא מבין השקעות של אחרים. השקעות שממש מצליחות למרות שאין מצב שאני הייתי נכנס אליהן. לכן זה לא שאני מתעלם מהביקורת כי אני חושב שאני טוב יותר ממשקיע זה או אחר, אלא בגלל שאני מאמין שהשקעה טובה לא נובעת מקונצנזוס אלא מביטחון עצמי בתזה שלך. אני יכול לתת את הדוגמה הכי טובה שבעולם – ברור לי שאם הייתי נפגש עם באפט הוא היה קוטל אותי על השורט שעשיתי על ואלי, ו-(ברור ברור ברור) שבאפט הוא משקיע גדול ממני בכמה מידות טובות, אבל עדיין הייתי מתעלם מהעצה הספציפית הזאת שלו, ועדיין הייתי חושב שאני צודק והוא טועה.

תראו למשל איך נראה התיק שלי בתחילת 2012:

[table id=29 /]

כל התיק היה בעצם שלוש השקעות – וולס-פארגו (שכשלעצמה הייתה מורכבת רק מאופציות וכתבי-אופציה), סטיוארט ושורט על ואלי. מי המפגר שבונה ככה תיק?

והתיק ב-2011:

[table id=25 /]

כל התיק כולו – רק 11 רעיונות. 30% במניה אנונימית וקטנה מהונג-קונג.

מה עם 2010:

[table id=21 /]

בגדול, תיק שמפוצל בין מניות רדיו ממונפות ביותר לבין חברות נדל"ן קטנות בהונג-קונג. אני יכול להמשיך, אבל נראה לי שהבהרתי את הנקודה.

אם הייתי מעמיד את התיקים האלו להצבעה כל תחילת שנה, אני די בטוח שיותר מ-90% מהקוראים לא היו מאשרים. וזה לא עניין של מי משקיע יותר טוב, אלא שלכל אחד יש את הסגנון שלו. זאת גם הסיבה שבאפט לא מתערב בכלל בהחלטות של שני המשקיעים שלו – טוד וטד, אני חושב שאם הוא היה מתחיל להתערב להם בהחלטות, התשואות שלהם היו יורדות. ברור שזה לא אומר שבאפט משקיע פחות טוב מהם, אבל מי שמחפש קונצנזוס צריך לעבור לפוליטיקה, כי בהשקעות קונצנזוס רק מזיק.

אז אין לי בעיה לשמוע מה אחרים אומרים, אבל בסופו של דבר את ההחלטות אני מקבל לבד מול המחשב שלי בפינת העבודה שלי. ברור לי שההחלטות שלי לא יזכו בתחרות פופולריות, אבל בסופו של דבר מה שחשוב זה התשואות שאני משיג ולא הפופולריות של ההשקעות שלי. (אני יודע שזה נשמע שחצני, אבל זאת האמת).

חמש שנים בריקודים

עוד חודש ימלאו חמש שנים ליום בו עזבתי את העבודה שלי כמתכנת. אז עוד לא ידעתי, אבל הזמן בו עזבתי את העבודה היה בין פשיטת הרגל של בר-סטרנס ופשיטת הרגל של לימן-ברדרס. עזבתי את עוז המבטחים בדיוק חודשיים לפני הטלטלה הפיננסית הכי גדולה שידע העולם מאז 1929. אני שמח שלא ידעתי מה הולך לקרות, כי אם הייתי יודע, אני בספק רב אם הייתי מעז לעזוב את העבודה.

בזמן שעזבתי את עבודתי תיק המניות שלי כבר ירד משיאו בכ-30%. אחרי שעזבתי את העבודה הוא ירד בעוד כ-40%. אבל שרדתי את המשבר ונהניתי מאוד מהראלי שבא אחריו.

מהיום בו עזבתי את העבודה ועד היום תיק המניות שלי עלה ביותר מפי-7. כלומר עשיתי יותר מפי 7 תוך 5 שנים, וזה עוד למרות המפולת הגדולה ולמרות שרק משכתי כספים מהתיק (כדי לממן את המחיה שלי). אפילו אם מסתכלים על התשואה שעשיתי מנקודת השיא של לפני המשבר – כלומר מהשיא בו הייתי בדצמבר 2007, אז עדיין עשיתי מאז פי 5.4 תוך 5.5 שנים, שזה גם מכובד ביותר. אם מסתכלים על נקודת השפל של 2009, אז עשיתי פי 12 תוך ארבע וקצת שנים.

למרות שיש לי וגם היה לי ביטחון די גדול ביכולת שלי להשיג תשואות יפות, לא הייתי חולם על כך שאני אעשה פי 7 תוך 5 שנים. במבט קדימה אני יודע שגם אין מצב שזה יחזור על עצמו. ביום שבת, אחרי שסיכמתי את הפעולות שעשיתי החודש, אמרתי לאשתי שאני ממש מרוצה מאיך שהתיק שלנו נראה עכשיו, אז היא ענתה לי שאני תמיד אומר לה את זה, ושמאז שהתחלתי להשקיע אני תמיד מבסוט מהתיק שלנו, וזה נכון.

כשאני מסתכל על התיק שלנו עכשיו, אני די בטוח שהוא אומנם לא יעלה פי 7 תוך 5 שנים, אבל לדעתי הוא יעשה פי 3 תוך 5 שנים, וזה לגמרי יספק אותי.

פורסם בקטגוריה מניות. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.
Subscribe
Notify of
guest
37 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
גיא
גיא
10 years ago

עידו אני יודע שאתה לא צריך חיזוקים
אני עוקב אחרי הבלוג מתחילתו
ובדכ לא מגיב – כי לקרוא לנתח ולהחליט בעצמך זאת הדרך להשקיע
א. תודה על הבלוג הנהדר שלך שלמדתי ממנו רבות איך להשקיע
ב. למדתי איך ללמוד ולחפש תמיד דברים חדשים / ושיטות השקעה חדשות
ג. ובעקר למדתי מה אני רוצה לעשות שתואם את תפיסת הסיכון ואופי ההשקעה שלי ואז ללכת עם התחושות שלי ולמדתי מה זאת סבלנות
וכן גם הרווחתי הרבה כסף בזכותך (:

אבישי
אבישי
10 years ago

פוסט נהדר. אני מסכים מאוד. תמיד יש לאנשים מה לומר ובסוף אתה צריך לקבל את ההחלטות של עצמך.

הבלוג אכן נפלא, ומלמד, תודה!! ואני מאוד מקווה שתמשיך לכתוב עוד ועוד.

ולסיום, שאלה. אני שם לב שכמה פעמים כתבת שכבר לא תצליח שוב להשיג תשואה גבוהה, ולהכות את המדדים בעתיד. אממ למה?

רועי
רועי
10 years ago

לגבי האופציות והשורט וכו', גם אני קונה אופציות מאותה הסיבה שכתבת, ויש גם לא מעט משקיעים אחרים שתומכים בזה כמו גרינבלט. אני גם לא אתפלא אם באפט בעצם תומך בשורטים ואופציות אבל הוא לא יגיד זאת כיום בגלל סוג הקהל שמקשיב.

אבל…

חוץ מההחזרים המרשימים מאוד שאתה מייצר, גם דיי ברור שיש לך הרבה חוכמת חיים ויכולת כתיבה טובה וחיים מעניינים בעולם — וזה קצת נעלם. הפוסטים האלה בעבר על כל מני נושאים, וניתוחים מעמיקים על הערכות שווי של חברות.

יכול להיות שזה כבר לא מעניין אותך או לא מושך אותך לכתוב על זה. זה רק ה 0.002 סנט שלי.

כמובן תודה על כל מה שכתבת ואתה כותב!

אלון
אלון
10 years ago

תודה על הפוסט הזה (וקודמיו), תמיד תענוג לקרוא וליישם כשניתן. המשך שנה מוצלחת לכולנו 🙂

אסא
אסא
10 years ago

עדו,
1. תודה רבה על הבלוג הזה. ללא ספק אחד הטובים שקראתי בימי חיי. מאוד מחכים ונותן נקודות מבט מאוד מקוריות.
2. לדעתי אם באפט היה קורא את הפוסט שלך ״השורט הראשון שלי״ (טוב, הוא בטח היה מבקש שתקצר אותו בחצי) – גם הוא היה פותח פוזיצית שורט על ואלי. בעיני זו הייתה השקעת ערך לכל דבר ובסיכון לא גבוה.
3. מסכים לגמרי שקונצנזוס מייצר תשואות גרועות. ״חכמת ההמון״ היא בדרך כלל טיפשות.
4. אני לא קראתי פה הרבה ״ביקורת״. הייתי אומר שאנשים (כולל אני) בסך הכול זרקו כמה ״הערות״ או ״תובנות״ פה ושם. לדעתי ל-90% מההערות היה מכנה משותף אחד – הטענה שהתרחקת מתחום השקעות הערך. לפני שנה (פחות שלושה ימים) הצעתי לך באחת התגובות לכתוב פוסט שהכותרת שלו: ״האם אני עדיין נחשב למשקיע ערך?״. כפי שכתבתי באותה תגובה, מספר חודשים לפני כן התחלתי להבחין בשינוי מסוים בסגנון ההשקעה שלך. אני חושב שהיום אין כבר ספק שחל אכן שינוי (או התפתחות) בסגנון ההשקעה שלך, וגם אתה כבר כתבת על כך.
אני מעריך שכמעט כל הקוראים הוותיקים שלך הגיעו לבלוג מתחום השקעות הערך, וקראו בשקיקה את התובנות שלך על השקעות ערך, ולכן העניין הזה מושך את תשומת ליבם. בעיני אתה התפתחת מאוד מאז שפתחת את הבלוג הזה והתחלת לשתף, נחשפת לרעיונות וסגנונות השקעה נוספים ופשוט ״המשכת הלאה״, ואילו הם (וגם אני) נשארו נטועים רק בתחום השקעות הערך המסורתי ולכן הם מסתקרנים ושואלים את השאלות הללו. דוגמא אחת שתמחיש את העניין: אתה מנסה להבין את סורוס ולבדוק אם יש משהו שאתה יכול ללמוד ממנו וליישם, ואילו הם (וגם אני) לא רוצים בכלל לנסות להבין משקיע כמו סורוס.
אין בדברים הללו שום ביקורת. אלו תובנות ולא ביקורת.
מאחל לך שתמשיך להתפתח כפי שאתה מבין ומוצא לנכון ולייצר תשואות מרשימות כל כך.

יוני
יוני
10 years ago

עדו,
ההצלחה שלך היא נדירה גם בהשוואה למשקיעים הגדולים,חשבתתי שאני אמיץ אבל לידך אני מרגיש פחדן,אופציות וכו' זה הרבה מעבר לרמת הסיכון שאני מוכן לקחת על עצמי.אני חושב שמלבד החשיבה הרציונלית שלך יש לך משמעת עצמית ודבקות בהחלטה גם במצבים שכמעט כולם נשברים.
מרגע שהשוק חזר לעצמו פחות או יותר אני התחלתי לפזול לכיוונים אחרים ובשנה האחרונה השקעתי בנדל"ן בארה"ב.
תודה רבה על השיתוף שלך שנותן מבט בזמן אמת על המהלכים והתחושות שלך כמשקיע.

עדו
עדו
10 years ago

עדו – אני לא הראשון שאומר לך שהבלוג שלך מלמד לא רק על השקעות, אלא גם על צורת חשיבה וגישה לחיים. הרשומה הזו היא דווקא מהסוג השני, והיא בהחלט מעוררת מחשבה.

באחת התגובות לפוסט הקודם, יאיר כתב לך שהוא מרגיש שבעבר ההשקעות היו יותר מנומקות, ועכשיו הן יותר אינטואיטיביות. מקריאה של הבלוג זה אכן הרושם שעולה: בעבר היית מביא נתונים, מציג תזה סדורה ומשכנע. מהרושם שיש לי ממך (על סמך הבלוג בלבד כמובן), אין סיכוי שסתם אמרת לעצמך "בטוח הין יפול" והחלטת להשקיע את הכסף שלך נגדו. אני בטוח שיש לך משנה סדורה למה שהין יפול, ומסיבותיך החלטת לא לכתוב אותה. ובכן, מה שהייתי רוצה לבקש ממך (אם יורשה לי), זה להמשיך ולנמק את ההשקעות שלך גם כשהן חורגות מתחום השקעות הערך הקלאסיות. הייתי מאוד שמח ללמוד ממך גם את שיטות החשיבה החדשות שאתה מפתח, גם אם חלקן מעלות גבה אצל חלק מהקוראים.

המשך להצליח!

אסקובאר
אסקובאר
10 years ago

שיחקת אותה! תענוג לקרוא את הפוסט הזה וגם את התגובה האחרונה שרשמת לגבי מידת הפירוט, זו תובנה חשובה שרעיונות טובים ניתנים לתיאור תמציתי. ב- 5 שנים האחרונות גם מיומנות ההבעה בכתב שלך השתכללה בד בבד עם תחום ההשקעות, וזה הופך את הקריאה לתענוג עוד יותר גדול.

תלמיד
תלמיד
10 years ago

כבר חודש וחצי אני קורא את הבלוג שלך מהתחלה עם התגובות.
מהימים של הנפילות במניות ההייטק ועד היום ואני רואה בשידור חי את השינוי
אני חייב להודות לך על כל הידע שאתה חולק כאן בבלוג.
פתחת לפני את עולם השקעות הערך והשתדלת להסביר את החלטות ההשקעה שלך
בצורה שאנשים חדשים בתחום כמוני יוכלו להבין.
אני כרגע בן 22 ויש לי עוד הרבה מאוד ללמוד ובזכות הבלוג שלך
אני יודע כיצד עלי להיבנות לאט לאט וככל שאלמד יותר מוקדם כן יטב.
כמו כן חוץ מעניין ההשקעות תודה שחילקת כאן מחוכמת החיים שלך.
כל הכבוד על הפוסט וכמו שהזכירו הכתיבה שלך
נעשיתה מקצועית ויותר עניינית מבעבר

בהצלחה בהמשך הדרך ובעז"ה(לא יזיק) שתשאותיך
יעלו על תשואותיך מהשנים האחרונות.

*בקשה קטנה:הייתי רוצה להדפיס חוברת מהבלוג וכשאני מנסה להעביר לוורד
זה הופך חלק מהמילים יש לך הצעה כיצד אוכל להדפיס את הבלוג בצורה מסודרת
ובלי שגיאות(אני רוצה להדפיס כי יש לי הרבה ללמוד ולחזור על דברים למרות
שקראתי הכול ובחוברת זה נוח יותר)

ארי
ארי
10 years ago

עדו, התשואות שלך הם אכן מדהימות. ההשקעות של סאונדוויל, STC, ETI, FIF VALE, הצליחו מעל המשוער. אבל אני מתפלא שאתה כולל את מניות הרדיו בתוך הרשימה המכובדת הזו. אני יודע שבפועל אתה הרווחת הרבה כסף ברדיו, אבל זה כנראה היה נטו מזל. למיטב זכרוני כתבת בעבר לפחות על חלקם שבדיעבד היו טעות, ואם נבדוק את תיק הרדיו שהחזקת ב-2010 או ב-2011 לעומת השווי שלהם כיום (3.7.2013), מדובר בתיק של הפסדים. ETM ו-CMLS שהחזקת ב-2011 שוים היום 20% פחות משוויים אז, ו-ROIAK שהיתה האחזקה העיקרית ב-2010 ירדה מאז ב-26%, וככל הנראה מסיבות טובות, כך שגם אם מר שוק הקפיץ והפיל את המניות האלו לסירוגין, ואיפשר לאנשים סבלניים כמוך להרויח הרבה כסף, קשה לראות בזה יותר מאשר מזל. שוב אינני מתכוון לזלזל, אלא רק תמה האם לדעתך מדובר בדיעבד בהשקעה אינטלגנטית.

ארי
ארי
10 years ago

במבט נוסף, כמו בהרבה מקרים, עיקר הרווח במניות הרדיו היה במהלך ארבעת החודשים שמאוגוסט עד דצמבר 2009. ETM שעמדה על 3-4 דולר באוגוסט הגיעה ל-7 דולר בסוף השנה, (11.58 בסוף 2010). ROIAK שנסחרה ב 0.7-0.8 באוגוסט, הגיעה עד 2.9 בסוף השנה, כך שההשקעה הראשונית כנראה היתה ב"ערך עמוק", אבל המשך המשחק ב-2010-2011 כבר לא כ"כ.
מחיר המניות היום עומד על 2.13 ל-ROIAK, שער ETM הוא 9.41, ו-CMLS נסחרת ב-3.39

משקיע
משקיע
10 years ago

עידו. לדעתי בהשקעה בשורט אתה פותח בעמדת נחיתות מיידית. לא רק שהרווח שלך מוגבל ל 100% אתה לא נהנה מאפקט הריבית דה ריבית אלא בדיוק הפוך מכך. למשל קנית מניה ב 100 היא עלתה ל 150. ואז עלתה 1% אתה מורווח עוד 1.5 % על השקעתך הראשונית. עכשיו נניח שהלכת שורט על המניה ב100. והמניה ירדה לחמישים. יום אחרי זה ירדה בעוד 1% הפעם אתה מורווח רק 0.5%. בקצרה אפקט הריבית דה ריבית האחראי מספר 1 לתשואות מרשימות לא עובד כאן. ועוד לא דיברתי על זה שרב המניות עולות לאורך זמן. לסיכום השאלה שלי היא למה לדעתך כדאי לבצע שורטים כשכבר ביום הראשון אתה יודע שאתה בעמדת נחיתות ושאין פוטנציאל לתשואות יוצאות דופן כמו שבממוצע התיק שלך מייצר. חוץ מהפחתת הסיכון בתיק אני לא רואה בזה ערך ולא נראה לי שזו הסיבה שהנחתה אותך.

יהלי
יהלי
10 years ago

משקיע, בשורט אתה מקבל כסף שאותו אתה יכול למנף לאותה השקעה של קנית מניה ב 100 והלאה…

עמיחי
עמיחי
10 years ago

ארי :
עדו, התשואות שלך הם אכן מדהימות. ההשקעות של סאונדוויל, STC, ETI, FIF VALE, הצליחו מעל המשוער. אבל אני מתפלא שאתה כולל את מניות הרדיו בתוך הרשימה המכובדת הזו. אני יודע שבפועל אתה הרווחת הרבה כסף ברדיו, אבל זה כנראה היה נטו מזל. למיטב זכרוני כתבת בעבר לפחות על חלקם שבדיעבד היו טעות, ואם נבדוק את תיק הרדיו שהחזקת ב-2010 או ב-2011 לעומת השווי שלהם כיום (3.7.2013), מדובר בתיק של הפסדים. ETM ו-CMLS שהחזקת ב-2011 שוים היום 20% פחות משוויים אז, ו-ROIAK שהיתה האחזקה העיקרית ב-2010 ירדה מאז ב-26%, וככל הנראה מסיבות טובות, כך שגם אם מר שוק הקפיץ והפיל את המניות האלו לסירוגין, ואיפשר לאנשים סבלניים כמוך להרויח הרבה כסף, קשה לראות בזה יותר מאשר מזל. שוב אינני מתכוון לזלזל, אלא רק תמה האם לדעתך מדובר בדיעבד בהשקעה אינטלגנטית.

במונחים של 2009-2011 CMLS ורדיו ואן היו לעיתים מאוד זולות. מאוד. הרבה השתנה מאז וההנהלות שלהן עשו המון שטויות כך שהערכות השווי זזו – והרבה. עדיין בשני המיקרים היה מספיק זמן להגיב.
בנוגע לETM מחיר של 5-6 דולר הוא נמוך מאוד גם כיום. 12 זה כבר סיפור אחר אבל גם זה לא בועה קטנה.
בקיצור אין מה לנתח הצלחה של מניה עפ מחיר אם לא מבינים מה קרה בדרך – וכמעט תמיד קורה משהו.

משקיע
משקיע
10 years ago

יהלי אם זה הטיעון אז עדיף כבר לקחת הלוואה ולא את הסיכון שבשורט. במיוחד בריביות של היום…

מתן
מתן
10 years ago

משקיע, באופן כללי אני מסכים איתך לגבי היתרון של לונג על שורט. אגב, גם פיטר לינץ' ציין את הסוגיה הנ"ל בONE UP אם אני לא טועה.

אף על פי כן, זו איננה סיבה מספקת לדעתי לפסול פוזיציית שורט, גם אם היא נעשית לא לשם גידור סיכונים.
אני מתאר לעצמי שאתה מכיר את המשפט:"נותנים לך – תקח". בסופו של יום, זה השוק שנותן לנו הזדמנויות ואנחנו צריכים לחפש ולקחת אותן.

מה הכוונה? אני אתן דוגמא : אני אישית מאמין גדול במניות, כל שקל שאני משקיע נמצא באפיק הזה, אין לי ספק כי בעוד 10 שנים זה הנתיב שיעשה את התשואה הגבוה ביותר. לכן, אני לא רואה שום סיבה לחפש הזדמנויות במקום אחר. אינני משקיע בנדל"ן, חברות הייטק, מט"ח ואפילו לא באג"ח, אני גם לא משקיע גרם של אנרגיה לחפש את הזדמנויות כאלה במיוחד. למרות זאת, אם תוך כדי מחקר על חברה מסויימת אגלה הצעה לקנות ברכישה הזדמנותית דירה ששוויה מיליון שקל – תמורת מאתיים אלף ש"ח בלבד, אני מבטיח לך שלמחרת אני אנזיל את כל התיק ואקנה אותה. אפילו שבנדל"ן אין אפקט של ריבית דריבית, אפילו שזה כאב ראש להחזיק ולטפל בדירה ואפילו שאני לא באמת מכיר את שוק הנדל"ן לעומק. זוהי הזדמנות שאסור לוותר עליה.

אין לי ספק כי האידיאל הוא להחזיק במשך 10 שנים תיק השקעה מלא כולו בפוזיציות לונג על חברות מצויינות וזולות. לצערנו, במציאות זה לא תמיד מתאפשר. בגלל זה אם השוק נותן אפשרות "חד פעמית" להמר נגד הין היפני או נגד הכלכלה סינית לצורך העניין, מי שייפסול דברים על הסף – לא יהנה מאותן "מתנות". לכן, אני חושב שדווקא מי שאינו פותח את ראשו לדברים אחרים, הוא זה שנמצא בעמדת נחיתות…

משקיע
משקיע
10 years ago

למתן. אני חושב שהסיבה להתנגדות שלי לשורט נעוצה בזה שאני אף פעם לא בטוח ב 100% לגבי שום השקעה שלי (אלא אם כן מדובר במדד כמו ה sp (
ולכן אם כבר אני נכנס להשקעה במניה אני רוצה שההסתברות תהיה לצידי וגם שאוכל להנות מאפקט הריבית דה ריבית. אם כבר שורט אז באופן כללי עדיף לדעתי לקנות אופציית פוט ולסכן את הפרמיה בלבד. זה לא באמת עניין של לפתוח את הראש או לא. זה עניין של ניתוח פשוט של ההסתברויות ושל יתרונות מול חסרונות.

משה
משה
10 years ago

עדו,ראשית שאפו על התשואה המדהימה.כול הכבוד

שנית,אפשר אולי לבקש ממך להעלות צילום של התיק שלך היום כפי שהוא?ללא סכומים כמובן

משה
משה
10 years ago

עדו ,מצאתי .תודה רבה.

נ.ב-אם אתה רוצה רעיון מעניין,לדעתי כמובן, תסתכל על מניית taro.נסחרת בארצות הברית.
החברה בלי חוב בכלל(משהו זניח לגמרי) כול ההון שלה כמעט מורכב מנכסים מוחשיים,נמצאת בשוק נישה שהיא מהווה בו דואופול וחסמי כניסה מאד קשים לשוק הזה.מכפיל EBITDA ביחס למקובל בתחום הסולידי הזה-מאד מאד נמוך.הייתה שם מלחמה שהבעלים רצו למחוק אותה,אך בעלי מניות המיעוט לא נותנים. יש לה 600 מיליון מזומן,ונסחרת מאד בזול.לדעתי יכולה להכפיל פלוס את עצמה בטווח הנראה לעין.אשמח לשמוע את דעתך עליה. גילוי נאות-מחזיק מזה תקופה ארוכה ומרוצה

שלומי א.
שלומי א.
10 years ago

זה פשוט מדהים לדעתי שהוורנטים של וולס פארגו נמצאים כמעט 9 דולר בתוך הכסף בלי להתחשב בהתאמות דיבידנד שבטח יתחילו עוד רבעון או שניים ועדיין נסחרים מתחת ל14.

שלומי
שלומי
10 years ago

מקווה שתכתוב משהו קצר מחר, יש 2 דו"חות משמעותיים לתיק.

יהונתן
יהונתן
10 years ago

עדו, אין לך חשש מכל יוזמות החקיקה החדשות בוושינגטון? בפוליטיקה האמריקנית יש שנאה עצומה לבנקים הגדולים.

אבישי
אבישי
10 years ago

הרווח של וולס 98 סנט. היכו את התחזית שלך עדו.

דורין הרטמן
10 years ago

עידו,
אני חייבת לציין שאתה כותב פשוט נהדר ודבריך מלמדים מאד.
כמה שאלות שעניינו אותי:

1. האם אתה מקפיד לא לפתוח יותר מ-20 פוזיציות בו זמנית?
2. איזה אחוז מהונך מושקע בשוק המניות, והאם אתה מנהל איזושהי קרן למקרה חירום או רמה מסוימת של נזילות?
3. בהנחה שאתה ממשיך לחיות ולצרוך בשקלים, איך אתה מגדר כנגד שינויים בשער הדולר?
4. האם אתה "חי" מהתיק, כלומר מממן את הוצאותיך השוטפות מההשקעות שלך, ואיזה מנגנון מאפשר לך לעשות זאת?

תודה רבה
דורין

שמואל
שמואל
10 years ago

אהלן עידו, מעניין אותי לדעת היכן אתה גר וכמה כסף יש לך כרגע בתיק ההשקעות?