אסטרטגיית לונג-שורט

                                    מניית ואלי מאז שפתחתי עליה שורט

לשרטת או לא לשרטת זאת השאלה!

רבים אומרים – לא לשרטת, וזה כולל גם חלק מגדולי המשקיעים כמו למשל רבנו וורן-באפט. אני אומר, בואו נסתכל על השאלה הזאת כמו מדענים. הווה אומר, אם נמצא דוגמה אחת בה ללא ספק היה צריך לשרטת, אז התאוריה של הלא משרטתים נשמטת.

הבה לא ניקח דוגמה היפותטית. ניקח דוגמה אמתית מהעבר – באפט VS הנאסד"ק בסוף שנות ה-90.

באפט ידע אז (בשנים 1998-1999) שהנאסד"ק נסחר במחירים גבוהים מדי. הוא אמר את זה בצורה הכי ברורה, והיה בטוח ב-100% שמדובר בבועה. אם באפט היה עושה שורט על תעודת סל של הנאסד"ק בשווי של כ-5% מהתיק שלו, הוא היה עושה כסף בטוח ב-100%, בלי סיכון בכלל ובלי להביא כסף מהבית. הרי הנאסד"ק לא היה עולה פי 20 מהרמה של 4,000-5,000 נקודות. זה ברור לכולנו. ככה שלא היה לבאפט שום סיכון בהשקעה הזאת. בנוסף, ההשקעה הזאת לא הייתה גוזלת מרבנו דקת זמן, כי הוא כבר ידע שהנאסד"ק בועתי. הוא לא היה צריך ללכת ולפתוח דוחות ולבזבז את זמנו היקר.

או בקיצור, באפט יכל להרוויח על התיק שלו עוד 2%-3% בלי שום מאמץ ובלי שום סיכון. לדעתי גם השקעה של 10% או אפילו 20% מהתיק בשורט שכזה עדיין הייתה ללא שום סיכון, אבל לשם הדוגמה, בואו נקצין ונגיד – 5%. באפט ויתר כאן על כסף חינם, בלי מאמץ ובלי סיכון. אז יבואו אלו שיגידו שזה לא היה שווה את ה-2% או 3% תשואה שזה היה מוסיף לתיק, ועל זה אני אומר – באפט אמר לא אחת שהוא היה מתכופף ברחוב בשביל להרים סנט אחד. אז למה לא להתכופף בשביל להרים כמה מאות מליונים?

אי אפשר שלא להגיע למסקנה שלבאפט יש כאן טעות לוגית. לבאפט אין הרבה חסרונות בתור משקיע. באמת, הוא כמעט המשקיע המושלם, אבל הוא עדיין לא אלוהים וגם הוא עושה טעויות, והתנגדות המוחלטת שלו לשורטים היא ללא ספק טעות.

לבאפט יש אלף ואחד יתרונות עלי. הוא יותר חכם ממני, יש לו זיכרון יותר טוב, הוא איש עסקים יותר טוב, הוא מבין חשבונאות טוב יותר, האנגלית שלו טובה יותר, יש לו טמפרמנט טוב יותר, הוא קורא יותר מהר ממני, ואני יכול להמשיך עוד ועוד עד שתכאב לי היד. כיוון שבאפט תמיד יעלה עלי בדברים הנ"ל, אם אני גם אאמץ בחום את החסרונות שלו, אז אני ממש יורה לעצמי ברגל.

אחרי שכיסינו את הנקודה שאסור ללמוד מהחסרונות של הגורואים, נעבור לצד השני של הוויכוח.

יש לי חבר שטוען שכל משקיע טוב חייב לעשות גם שורטים וגם לונגים. הטענה שלו שיש מניות יקרות ויש מניות זולות. משקיע טוב צריך לזהות גם את אלו וגם את אלו, לקנות את הזולות ולמכור בחסר את היקרות.

גם עם טיעון זה אני לא מסכים. שורט הוא לא תמונת ראי של לונג. לעשות שורט זה דבר הרבה יותר מסוכן מללכת לונג – טעות אחת קריטית, ואתה נמחק. בלונג אפשר לטעות, וכולנו טועים הרבה, אבל בשורט טעות גדולה אחת יכולה לפגוע אנושות בתשואה. כיוון ששורט זה דבר מסוכן, אני מסכים ב-90% עם הטענות של המתנגדים לשורטים, כל הטענות שלהם נכונות ב-90% או אפילו 99% מהמקרים. הגדולה של המשקיע האינטליגנטי צריכה לבוא לידי ביטוי בזיהוי האחוז בו כן צריך לעשות שורט, ולתקוף (כמו הדוגמה שנתתי למעלה על הנאסד"ק).

למכירה בחסר יש מספר חסרונות ואני תכף אעבור עליהם, אבל יש לה שני יתרונות. יתרון אחד גדול ואחד קטן. היתרון הקטן הוא ששורט יכול להוסיף איזה שהוא איזון לתיק שמורכב ברובו מלונגים. כשהשוק יורד, השורטים יכולים לאזן את התשואה, אבל היתרון הזה יכול גם לשמש כחרב פפיות, כי אם במקרה השורטים עולים כשתיק הלונג יורד, אז הסבל מתעצם פי כמה. לכן אני לא נותן הרבה קרדיט ליתרון הזה.

היתרון הבאמת גדול של שורט הוא שמדובר בכסף חינם לגמרי. זה מה שממש מתוק בשורט. וזאת נקודה שהמון משקיעים מפספסים וגם אני פספסתי הרבה זמן. זה לא נכון לבוא ולהגיד שהאפ סייד בשורט מוגבל ושבלונגים הרווח הרבה יותר גדול, זה לא נכון לטעון זאת כי השניים בכלל לא עומדים אחד מול השני. אם אני פותח שורט נגד מניה מסוימת, אני לא צריך לשים כסף על השולחן. השורט לא בא להחליף אף השקעת לונג קיימת או פוטנציאלית. בואו נדגים זאת:

נניח שיש לי 100 דולר שאני רוצה להשקיע. נניח לשם הפשטות שאני אוהב עכשיו שתי מניות – וולס-פארגו וגולדמן זאקס, ושאני שם 50 דולר בכל אחת מהן. אחרי שהשקעתי את כל הוני עלי אדמות, אני שם לב שואלי מתומחרת בצורה יקרה מאוד, ואני בטוח לחלוטין שהמניה צריכה לרדת הרבה. אבל הרי אין לי כסף, נכון?

אז זהו, שלשורט לא צריך הון עצמי כי אתה בעצם מוכר את המניה. וכמו שכולנו יודעים, כשקונים משלמים וכשמוכרים מקבלים כסף. לכן אם אני מוכר מניה בחסר, לא רק שאני לא משלם עליה, אני אפילו מקבל כסף על המכירה. אם נחזור לדוגמה, אני מחליט להמר עם 20% מהכסף שלי על כך שואלי תרד, או – אני מוכר בחסר את המניה של ואלי בסך של 20 דולר. ה-100 דולר שיש לי בחשבון ומושקעים בוולס וגולדמן משמשים כבטחונות, לכן לברוקר אין בעיה לאפשר לי את המכירה בחסר של ואלי. אני מוכר את ואלי בשווי של 20 דולר, ומקבל לחשבון 20 דולר מזומן. ככה שעכשיו החשבון שלי נראה ככה – 100 דולר מניות לונג, 20 דולר מניות שורט ו-20 דולר מזומן.

אם נניח שואלי יורדת תוך שנה ב-50%, הרווחתי 10 דולר, והכסף הזה הוא כסף חינם כי לא הייתי צריך לשים כסף שלי על השולחן.

(אני קצת מפשט את הדברים לשם הדוגמה, אבל צריך לזכור שפעמים רבות יש עלות על השורט, וזה משהו שתמיד צריך לברר לפני שמוכרים בחסר).

וזה, גבירותיי ורבותיי, היתרון הענק של השורט – לעשות כסף מאויר. למעשה מדובר ביתרון וחצי, כיוון שהשורט מביא לנו כסף נוסף שאותו גם אפשר להשקיע. בדוגמה שלמעלה הרי קיבלנו 20 דולר במזומן, שעכשיו אפשר להשקיע אותם במניה אחרת (השקעת לונג כמובן). שוב, חשוב להדגיש שהעניין הזה גם משתנה מברוקר לברוקר ויהיו כאלו שייקחו ריבית על ה-20 דולר האלו.

מול היתרון הענק הזה של השורט, עומדים מספר חסרונות, אז בואו נעבור עליהם:

1 – הרווח הפוטנציאלי בשורט מוגבל ל-100% אבל ההפסד הוא אין סופי. על זה אומר ג'ים צ'אנוס – שהוא אף פעם לא ראה מניה שעולה עד אינסוף אבל הוא ראה המון מניות שיורדות ל-0. למרות השנינות שבתגובה הזאת, אני לא מסכים עם הלך הרוח שלה. נכון שאף מניה לא עולה לאינסוף, אבל אני ראיתי הרבה יותר מניות שעושות פי 5-10 תוך כמה שנים מאשר מניות שנמחקות. בשביל שורטיסט, לקחת הימור על מניה שעולה פי 5-10 זאת התאבדות.

אבל למרות שטענה מס' 1 נכונה סך הכל, היא אינה נכונה לגמרי. מי שהסביר את זה ממש יפה הוא לא אחר מאשר דויד איינהורן:

What do you call a stock that's down 90%? A stock that was down 80% and then got cut in half

מה שאפשר ללמוד מהמשפט הזה זה שאפשר לעשות הרבה מאוד כסף משורט אם מוסיפים כל הזמן בדרך למטה. נניח שעשית שורט על מניה שאתה בטוח לגמרי שהיא עומדת לפשוט רגל, ונניח שהמניה כבר ירדה ב-80%, אז עשית לא רע – תשואה של 80% על כסף שלא שלך. נניח שהיה לך תיק של 120% לונג ו-20% שורט. עכשיו השורט ירד ל-4% מהתיק. לכן עקרונית אתה יכול להגדיל שוב את השורט פי 5 כדי להביא אותו ל-20% מהתיק, ואז תעשה עוד 100% על ההשקעה ועם עוד יותר הון!

אם אתה עושה את זה לא פעם אחת, אלא מוסיף בעקביות מדי פעם ככול שהמניה יורדת, אז הרווח מהשורט יכול להיות לא קטן בכלל. זה למעשה מה שעשיתי עם ואלי – שם הוספתי כל הזמן עוד ועוד ככול שהמניה ירדה. נכון, זה יכול להיות משחק מאוד מסוכן, וצריך מאוד להיזהר פה. נניח שעשית שורט על מניה כשהיא הייתה ב-30$ ואתה חושב שהמניה שווה מקסימום 8$. עכשיו המניה יורדת ל-15$ ואתה רוצה להכפיל את ההימור (כדי שההימור ישמור על אותו היחס בתיק). מי מבטיח לך שהמניה לא תעלה פתאום ל-30$ או ל-60$? צריך לזכור שככל שהמניה יורדת, אז מרווח הביטחון שלנו גם כן יורד, לכן צריך להיזהר מאוד.

צריך להוסיף לשורט רק כאשר ברור לך שיש סיבה טובה לירידה במניה, כלומר כשהשוק מתחיל לעכל את הבעיות של החברה וכשהמצב של החברה מצביע בצורה ברורה מאוד על התדרדרות. אם נחזור למקרה של ואלי – אז שם היה לי את האומץ להוסיף לשורט כל הדרך למטה בגלל שהמצב של שוק הברזל העולמי התדרדר בצורה מאוד ברורה, והיה לי ברור שמכאן הדרך תמשיך להיות דרומה, לכן הסבירות שהשוק יקפיץ את המניה היה מזערי.

לסיכום, מי שמשחק נכון ומוצא שורט מאוד טוב, יכול להוסיף לשורט בדרך למטה, מה שיביא לרווח לא קטן בכלל.

2 – טעות אחת מוחקת אותך. זה בהחלט הפחד הגדול של כל שורטיסט – עשית הימור אחד על מניה שעולה פי 10 או יותר ונמחקת. יש לדעתי מספר דרכים להוריד את הסיכון הזה בצורה מאוד משמעותית, ואני אפרט אותן למטה בעצות לשורטיסט המתחיל. בינתיים אני אציין שיש לא מעט שורטיסטים בעולם שפעילים בתחום הרבה מאוד שנים מבלי שהם נמחקו.

3 – אתה יכול להיות צודק בטווח הארוך, אבל המניה יכולה לעלות לפני כן במאות אחוזים. זה אחד הטיעונים של באפט. אפשר להימנע מהסיכון הזה בצורה משמעותית אם אתה לא הופך שורט אחד לחלק גדול מדי מהתיק. דרך אחרת היא לעשות שורטים על מניות אשר הטריגר לירידות מאוד קרוב (זה מה שהיה לי בואלי למשל או בשורטים האחרונים שעשיתי על המניות בסין. החדשות מסין הולכות להיות כל כך רעות שאין מצב שהמניות האלו תעלנה פתאום פי 2-3).

4 – בטווח הארוך מניות עולות. ספרו את זה לנוחי דנקנר, לב לבייב, משקיעי אנרון וכו'. החכמה היא להיות חכם ולדעת על איזה מניה להמר, כי לא כולן מגיעות לשמיים.

מספר עצות לשורטיסט המתחיל

אני לא רואה את עצמי כמומחה גדול לשורטים. אני ממש בתחילת דרכי כמשקיע שורט, ולומד תוך כדי. קשה לי לתת המון עצות, כי עדיין אין לי את הביטחון שיש לי בהשקעות לונג, אבל בכל זאת, הנה כמה דברים שלמדתי בינתיים:

דיפנס, דיפנס, דיפנס

הצד הלונגי של תיק ההשקעות שלי הוא מאוד אגרסיבי. כשמדובר בהשקעות לונג – שם המשחק הוא התקפה. זה נכון שבאפט אומר שהחוק הראשון הוא לא להפסיד והחוק השני הוא לא לשכוח את החוק הראשון, אבל במציאות גם באפט מוכן להפסיד לפעמים אם הסיכוי/סיכון שווה זאת (כמו למשל ההשקעה שלו במניות קוריאניות).

כל עוד התיק לא ממונף מדי, אז הסיכון בלונגים קטן – במיוחד אם בוחרים מניות מאוד זולות. כדי לעשות טוב בהשקעות לונג צריך לחפש מניות מאוד מאוד זולות. המטרה היא להחזיק כל הזמן בתיק מניות שיכולות לעלות פי כמה תוך מספר שנים, ולכן התיק שלי בד"כ עמוס בחברות קטנות, ומן הסתם אין מצב שאני ארוויח על כל רעיון. אני מוכן להפסיד פה ושם – מה שחשוב זה שבסך הכל התיק יעלה.

בשורט, לעומת זאת, שם המשחק הוא הגנה. איך שאני רואה את זה זה שאת הכסף הגדול עושים בלונגים – קונים מניות שעושות פי 2-3 תוך שנתיים-שלוש, ואז מחליפים במניות חדשות. ככה עושים את הכסף הגדול בהשקעות. שורט, מבחינתי, זה רק בונוס. זהו כסף חינם שנופל עלי מהשמיים, ולכן אני אומר תודה על כל שקל שאני מרוויח בשורטים. הרבה פחות חשוב לי לעשות אלפא גבוהה בשורטים. חשוב לי לעשות משהו – אפילו גרושים – העיקר להרוויח משהו כי מדובר בכסף חינם.

בנוסף לכך הסיכון בשורטים הוא עצום. כשמדובר בהשקעות לונג, אין לי בעיה לקחת מדי פעם הימורים שאני יודע שאני אפסיד עליהם בסבירות מאוד גבוהה. למשל, זה חכם לקחת הימור עם, נגיד, 2% מהתיק על מניה שיש סבירות של 20% שהיא תימחק, 30% שהיא תעלה פי 2 ו-50% שהיא תעלה פי 10. אבל בשורטים המצב שונה לגמרי. הימור אחד שגוי, וכל התיק יכול להימחק.

לכן בשורטים חשוב מאוד מאוד קודם כל לוודא שאין מצב להפסיד, ואם להפסיד, אז שאין מצב שההפסד יהיה ענק. זה החוק הראשון בהשקעות שורטים – לא להפסיד. מכאן והלאה, כל רווח הוא בונוס שיתקבל בברכה.

הנקודות הבאות יסבירו איך להקטין את הסיכון שבהפסד.

לך על גדול

זוכרים את סיכון מס' 2 מלמעלה? דרך מעולה להימנע ממנו הוא ללכת על חברות מאוד גדולות. חברות עם שווי שוק של, נגיד, מעל ל-100 מיליארד דולר. אם בחרת חברה גדולה אז הסיכון שהיא תעלה פי 10 מאוד נמוך. (כמובן שהמניה צריכה להיות מאוד יקרה. לעשות סתם שורטים על חברות גדולות זה מתכון לאסון). בינתיים כל השורטים שלי הם על חברות גדולות. ואלי הייתה אחת מ-20 החברות הכי גדולות בעולם כשעשיתי עליה את השורט. איטואה (הבנק הברזילאי) עם שווי שוק של בערך 100 מיליארד דולר. ICBC הוא הבנק הכי גדול בעולם. וכו'.

למעשה, אני חושב שבעתיד סקרינר ממש טוב לחפש מעומדות לשורט הוא פשוט – 20 החברות הכי גדולות בעולם. אני די בטוח שמתוך ה-20 האלו תמיד אפשר למצוא אחת או שתיים שנסחרות ביוקר. הסיכון בשורטים שכאלו די קטן.

הימנע מחברות חלום

כמה שבא לי לעשות שורט על טסלה. ומי יודע, אולי אני בסוף אעשה את זה – אבל עקרונית חברות מהסוג הזה הן הכי מסוכנות לשורטים. חברות חלום יכולות לעלות המון לפני שהן מתרסקות, ולכן גם אם צדקת בטווח הארוך, הן בינתיים יכולות למחוק אותך. עד היום נמנעתי מלעשות שורטים על חברות חלום.

זוכרים מה שכתבתי למעלה? בשורטים – קודם כל לחשוב על ההגנה. לעשות שורט על חברות חלום לא עומד במבחן הזה.

לך על בטוח

באפט, כידוע, השווה לא אחת השקעות ערך עם בייסבול. הוא אומר שמשקיע טוב צריך לחכות לחבטה המושלמת. בהשקעות, בניגוד לבייסבול, אין רק שלושה ניסיונות. משקיע יכול לעבור על פני עשרות או מאות רעיונות ולא ללחוץ על ההדק על אף אחד מהם. משקיע טוב צריך לחכות לחבטה המושלמת. הדבר נכון על אחת כמה וכמה בשורטים.

אני עובר על המון רעיונות לשורטים, ומוותר כמעט על כולם, וזאת למרות שאני די בטוח שהם רעיונות טובים. זאת בגלל שאני מכה רק בדברים שאני בטוח בהם לא ב-99% אלא ב-99.99%, וגם אם יקרה ה-0.01 אחוז – גם אז אני לא אפול (כלומר – גם אז המניה לא תעלה כל כך הרבה שאני אמחק).

זוכרים למשל את הזהב המלכותי? המניה עכשיו ב-42$ – כלומר היא ירדה בחצי מאז שכתבתי עליה לפני כשנה, ובכל זאת אני לא מצטער שלא מכרתי אותה בחסר. ברגע שהבנתי שמדובר באופציה על מחיר הזהב, החלטתי שזה לא הימור שאני מוכן לקחת. למרות שהמניה נראתה לי מאוד יקרה, זה לא היה משהו שהייתי בטוח בו ב-99.99%.

הנה עוד דוגמה מהזמן האחרון. חבר שלי העביר לי רעיון לשורט – נוח (סימול NOAH). מדובר בחברה סינית שמשווקת מוצרים פיננסיים. למרות שאני בטוח ב-90% שהמניה לפני התרסקות, אין לי את הביטחון שהיא לא תעלה פי 100 ותהפוך לפידלטי הסינית. 90% ביטחון זה אחלה בשביל לונג, אבל לא בשביל שורט.

עקרונית, אני גם מוכן לשבת שנים בלי לעשות אף שורט.

הצנע לכת!

כולם שונאים משקיעי-שורט. מקללים אותם, מאיימים עליהם, תובעים אותם – ומה לא?

לדעתי, זאת הסיבה העיקרית שבאפט נמנע משורטים. חשוב לו להיות אהוב. למה הוא צריך ליצור אויבים?

אנחנו כאן, לפחות רובנו, לא דמויות ציבוריות, ולכן התדמית שלנו לא ממש חשובה. גם אף אחד לא באמת יודע מה אנחנו עושים בכסף הפרטי שלנו, אז אין לנו סיבה להימנע משורטים. למרות זאת, אני מאמין שרוב האנשים כן משתפים חברים ומשפחה ברמה זו או אחרת בהשקעות שלהם. לפעמים זה יוצא בשיחות סלון.

כשמדובר בשורטים, הייתי ממליץ להיזהר מחשיפה. אפילו אני קצת התלבטתי האם לחשוף כאן את השורטים שעשיתי על סין. יש לי כל כך הרבה חברים שהעתיד שלהם כרוך בהצלחה הכלכלית של סין, ולכן זה לא נראה לי חכם להתחיל להתרברב בשורטים שאני עושה נגדם!

אבל אם אני אתחיל להסתיר כאן חלק מההשקעות שלי, אז כל הפואנטה של הבלוג הזה נעלמת. אין כל טעם לבלוג הזה אם אני לא אחשוף את ההשקעות שלי, אז החלטתי להמשיך במסורת השקיפות של הבלוג. אבל… לחברים ולמשפחה שלי כאן בסין לא סיפרתי על כך שעשיתי שורטים נגד סין. זה נראה לי ממש לא לעניין.

כל הסינים שאני מכיר יפגעו במידה זו או אחרת בשנים הקרובות. חלק מהחברים הטובים שלי, אני די בטוח, יאבדו את מקומות העבודה שלהם. שלא לדבר על כך שההון העצמי של כולם הולך להיחתך ב-60% או יותר. איך זה יראה להם אם כשהם כולם מפסידים וכואבים, אני מרוויח כסף?
אפילו אם הם אנשים נעלים ללא הרגשות קנאה, עדיין זה לא נראה לי נכון לנפנף בהצלחות שלי מול הפנים שלהם.

אני יודע, אני יודע, אני מנפנף כאן בבלוג הזה לא מעט בהצלחות שלי, אבל זה רק בגלל שככה בנוי הבלוג הזה. אם אני לא אחשוף את התיק שלי, אז כל הפואנטה כאן נעלמת. מחוץ לבלוג הזה, אני מעדיף להצניע לכת – ובמיוחד כשמדובר בשורטים.

זאת גם ההמלצה שלי לקוראים.

פורסם בקטגוריה מניות, עקרונות השקעה. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.
Subscribe
Notify of
guest
53 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
רני
10 years ago

עדו, קודם כל – הבלוג שלך הולך ומשתבח עם כל פוסט, וממש תענוג לקרא אותו.
ממש לא מזמן ראיתי ריאיון קצר עם ג'ואל גרינבלט, http://motiwalacapital.com/blog/interview-with-joel-greenblatt/, שבו הוא מציג שיטה אחרת לשורטים – סל של חברות ששורפות כסף בלי הכרה. מה דעתך? (קצת אחרי דקה רביעית)

יהונתן
יהונתן
10 years ago

לא התייחסת כאן לשורט על מטבעות, כמו השורט על הין היפני שאתה עושה (לדעתי, כמו שכבר כתבתי, מתוך תיאוריה שגויה). ממה שאני מבין, זה בעצם שורט על תעודת סל, ובכך דומה במידת מסוימת לשורט על מניה גדולה שאין מצב שתעלה בטירוף.

איתי
איתי
10 years ago

עדו, מה אתה חושב על אפל? אני אשמח לשמוע

איתי
איתי
10 years ago

אתה זוכר מה סטיב באלמר אמר על האייפון ב 2007?
http://www.youtube.com/watch?v=eywi0h_Y5_U

בינתיים מבחינת מכירות של האייפון מסתבר שבאלמר קצת טעה, שלא לדבר על שולי הרווח האדירים של אפל בכל מוצר (והתשואה על ההון).
אני לא אומר שסין לא הולכת לדרוס את אפל, אבל יש לה חפיר די עמוק. יש אנשים שיקנו רק אייפון, לא משנה מה והאקו סיסטם של אפל פשוט נפלא.

יהונתן
יהונתן
10 years ago

אופס, טעיתי. חשבתי שאמרת שאתה מחזיק שורט על FXY, ועכשיו אני רואה שאמרת שאתה מחזיק עליה אופציות פוט.

נראה לי מאוד לא סביר שטלפונים סיניים יחליפו את האייפון. קודם נראה שמחשבים סיניים יחליפו את המק, שחלקו במחשבים הניידים בארה"ב רק עולה ועולה. ומחשב נייד הוא הרבה פחות מותג סטטוס מאשר מכשיר סלולרי.

יפית
יפית
10 years ago

וורן באפט נהנה להיות אהוב, אבל אני לא מסכימה שתובנות שלו לגבי שורטים הופכות אותו להיות אדם אהוב או מתקבלות ביתר נחת על ידי קהל מעריציו. ואני גם מניחה שזה לא מה שהניע אותו להימנע משורטים. למעשה הוא מספר שהתנסה במספר שורטים בחייו ונכשל. לא בניתוח כי בטווח הארוך הניתוח שלו הוכיח את עצמו אלא בעיתוי. העיתוי בשורטים הוא מאוד חשוב, ומאוד קשה לקלוע אליו. בית ההשקעות עשוי לדרוש ממך להגדיל את הבטוחות במקרה שלא פעלת בעיתוי הנכון והמגמה הלא רציונלית של המניה התחזקה, ולעיתים דרישה כזו יכולה להכניס אותך למצב בעיתי. תודה על הניתוח מעורר המחשבה.

אבישי
אבישי
10 years ago

ואוו מדהים, השנינות בפלז'ר לפני שנגשת לביזנס היתה נהדרת. פוסט מהנה!
תודה

אבישי
אבישי
10 years ago

הא ועוד משהו. למה אתה חושב שטסלה תיפול? אני לא מכיר את המספרים שלהם אבל נראה שדווקא מצליח להם לא רע

יהלי
יהלי
10 years ago

אבישי, מבלי להכיר בכלל, בעיני טסלה היא סוג של מנית חלום, היא רק לאחרונה עברה לרווח וזה על שווי שוק של 14B

ערן ש
ערן ש
10 years ago

טסלה מסוכנת לשורט
מבט מעמיק בדוחות שלה וחישוב מצביע על סבסוד כבד של הממשל במאות אלפי דולרים

ממליץ לקרוא את הפוסט הזה של אורי רדלר בנושא:
http://www.haoona.com/article_i.asp?id=1128

שלומי
שלומי
10 years ago

ערן- נשמע כמו אחלה סיבה לעשות שורט.

יואב
יואב
10 years ago

אתם ראיתם כמובן שטסלה ירדה ב-14% אתמול?
אנליסט של גולדמן הוציא דו״ח לא מי יודע מה עליהם.

המשקיע
המשקיע
10 years ago

לגבי הכסף בחינם בשורט –
הכסף הינו בחינם רק במידה והיית לפני כן בלונג על המנייה . בדוגמא שלך עם ה100 דולר
לפני זה הייתה צריך להיות בלונג על המנייה של וולס כדי שאחר כך תוכל למכור אותה בשורט .במידה ולא הייתה בפוזיציה,היית צריך "להשאיל" את המניות ואז למכור ואז זה כבר לא כסף בחינם ….

אני צודק ?

המשקיע
המשקיע
10 years ago

אם כך אני לא מבין את הדוגמא של וולס פארגו וגולדמן סאקס…
כל פעם שאתה עושה שורט אתה מקבל את הכסף שבחרת להשקיע בשורט כמזומן להשקעה בכל חברה אחרת שתבחר ?

אשמח להסבר נוסף לגבי הכסף בחינם ….

תודה .

דוד
דוד
10 years ago

בישראל כאשר מבצעים שורט אז משלמים דמי השאלה (במניות זה בערך 2.5% לשנה) ואת הכסף שמתקבל מהשורט ניתן להפקיד ולקבל ריבית. בארה״ב אין דמי השאלה בדר״כ אך יש עלות אשראי כפי שמשלמים על אשראי בלונג. כסף לא מגיע מהשמיים, מישהו צריך להרוויח על ההשאלה שמעמידים לך.

דוד
דוד
10 years ago

לא ירדתי לסוף דעתך, לקחת השאלה בארה״ב מעבר למזומן שאתה מחזיק בחשבון יש לכך עלויות ועליך להשוות זאת לריבית חסרת הסיכון האלטרנטיבית. במידה ולקחת השאלות בארץ הקודש תשלם מהשקל הראשון למשאיל עמלת השאלה. בכל אופן, כסף חינם אין כאן כפי שבלונג אין כסף חינם (אתה נמדד ביחס לריבית האלטרנטיבית).

רני
10 years ago

עדו, אתה כותב "שוב, חשוב להדגיש שהעניין הזה גם משתנה מברוקר לברוקר ויהיו כאלו שייקחו ריבית על ה-20 דולר האלו."
אלו ברוקרים אתה מכיר שלא לוקחים ריבית?

דודו
דודו
10 years ago

בוודאי שהשורט הנוסף עולה לך כסף. אתה תשלם על ה-20 הנוספים שלקחת בוולס ואתה תשלם על 20 הנוספים של השורט שלקחת בואלי. אתה מוזמן לבדוק באתר של IB (דרכם אני מבצע את רוב פעילותי) ומנסיוני גם אצל ברוקרים אחרים. כפי שכבר רשמתי בעבר, בארה"ב אין קיזוז שורט לונג, דהיינו אתה משלם על הלונג כפי שאתה משלם על השורט בעוד שבמדינות אחרות יש קיזוז אך אתה משלם עמלת השאלה פר נכס (ככל שהנכס יותר שכיח כך העמלה תרד). בנוסף, גם בארץ הקיזוז אינו 1:1 ישנם צמדים שהקיזוז הוא טוב יותר (לדוגמא, לאומי-פועלים) ויש כאלו שלא.

דודו
דודו
10 years ago

עוד נקודה נוספת, אם מישהו לא ירוויח על השורט שלך (עמלה כלשהיא) אז לא יהיה לך שורט 🙂

אלי ב
אלי ב
10 years ago

https://www.interactivebrokers.com/en/index.php?f=interest&p=schedule1
הם משלמים ריבית על כסף משורטים, גם אם נמוכה יותר מריבית על מאזן חיובי מהון עצמי

דודו
דודו
10 years ago

המנגנון של שורט בארהב בנוי כך שאתה מקבל ריבית מופחתת ואת החלק הארי לוקח הברוקר (כאן מסתתר חלק מהתגמול של הברוקר) בנוסף אתה נדרש לחזק את הביטחונות וכאן מסתתרת העמלה הנוספת (בטחונות שווים כסף). באינטראקטיב אין קיזוז בין שורט ולונג, כל פוזיציה היא בפני עצמה וגוזלת בטחונות להבדיל מבארץ שלבנק יש מטריצת קורלציות וישנו קיזוז.

דודו
דודו
10 years ago

לשיטתכם, ניתן לפתוח שורט ללא גבול בחשבון ללא בטחונות ולקבל ריבית על השורטים ללא תשלום כלשהו. זה ממש ארביטרז…

שלומי
שלומי
10 years ago

דודו, זה לא בדיוק ארביטראז' כי יש כאן סיכון עצום שערך הנייר שאתה עושה עליו שורט יעלה. ארביטראז' בהגדרתו הוא כמעט חסר סיכון.

אלי ב
אלי ב
10 years ago

זה נכון שהם דורשים ביטחונות על שורט כמו לונג (עם יחס גבוה יותר אפילו של 66% הון עצמי מינימום על שורט סטנדרטי מול 50% על לונג סטנדרטי) בניגוד כנראה לברוקרים אחרים, וזה מקטין מאוד את האטרקטיביות של השורט כאן כי אז עקרון המינוף לא חל כאן.
בכל מקרה לגבי מה שכתבת שזה עולה כסף כמו על לונג זה לא נכון כמו שאתה רואה אתה כן מקבל ריבית חיובית על יתרה מינוף, בניגוד לריבית שלילית שתשלם על מינוף לרכישת לונג (וזה שהיא נמוכה לא רלוונטי). בנוסף ביטחונות לא קשורים לענין זה קשור לעניין המינוף לא לעניין העלות.
מה שאתה אומר על הקיזוזים בין שורטים ללונגים וכו זה מעניין אני אבדוק את העניין.

רועי
רועי
10 years ago

לIB יש PORTFOLIO MARGIN

דודו
דודו
10 years ago

במרגין פורטפוליו אין קיזוז, אתה מקבל מינוף של 1-7 במקום 1-2 כך שבמקסימום, לפי בדיקות שערכתי בעבר, ניתן להגיע ל3.7 בניצול מקסימלי של לונג-שורט. קיים סימולטור באתר.

דודו
דודו
10 years ago

המספר 3.7 הינו מזכרוני ויכול להיות שהוא יותר קרוב ל3. בדקתי זאת לפני כשנה.

גיל
גיל
10 years ago

עדו, אני נהנה מאוד לקרוא את הבלוג שלך.

שאלה בנוגע לרעיון ששורט זה בעצם כסף חינם.
אני חושב שזה לא מדויק. למה?

כי יש את גורם הסיכון שהמניה בכל זאת תעלה. אם נכפיל את הסיכוי שזה יקרה בערך העליה, תקבל את העלות של השורט.
לדוגמא:נניח מניה של חברה A שנסחרת כעת בשוק ב$100 למניה, שאתה צופה לה ירידה של 50% במחיר המניה, בסיכוי של99%, נניח גם שיש סיכוי של 1% שהמניה תעלה ב(ל$200)100%.

0.01*$100 = $1
זאת (+עמלות) היא העלות של השורט שלך.
עכשיו אתה יכול לטעון שאתה מוכן לשאת בעלות הזאת, אבל אני לא חושב שיש דבר כזה בעולם "כסף חינם".

ואם כבר אז תיאורטית, אם אתה לוקח הלוואה(נניח לצורך הדוגמא בריבית 0, אבל אתה יכול להוסיף גם ריבית לחישוב) ומשקיע אותה במניית לונג שעולה, אז כל עלייה כזאת היא "כסף חינם". האמנם אכן כך?
גם כאן קיים סיכוי מסוים שהמניה תרד ואז תפסיד.

מה שכן אני נוטה להסכים עם האבחנה שלך על באפט, יכול להיות שהוא לא עושה שורטים כי זה לא מצטייר טוב, אבל יכול להיות שבאפט פשוט נוטה לא להיכנס למצבים שבהם הוא לא מרגיש בנוח ב100%, כי כמו שאמרת הוא מעדיף קודם כל לא להפסיד כסף ומבחינתו זה להשקיע בחברה שהוא מבין בה 100%. ועניין התזמון אכן יכול להיות בעייתי מאוד בשורט, וגם באפט למיטב זכרוני אמר שהתזמון שלו לא משהו, אבל בטווח הארוך הזמן עושה את שלו.

גיל
גיל
10 years ago

אגב, אם כבר באותו נושא, מסקרן אותי מה דעתך על אמזון בתור מועמדת לשורט? האם מבחינתך היא "מניית חלום"? האם יש אינדיקציה טובה לכך שהחלום עומד להתנפץ?

רועי
רועי
10 years ago

"שלא לדבר על כך שההון העצמי של כולם הולך להיחתך ב-60% או יותר."

תוכל להרחיב על זה קצת?

אחד
אחד
10 years ago

שלום עדו !
אני עוקב אחריך כבר זמן מה ורציתי לשבח אותך על ההשקעה הכנות והידע הרב שאתה משתף יהי רצון שההשקעה תחזור אליך בחזרה ותצליח תמיד.

שאלתי לגביי ארה"ב
לדעתי הכלכלה שם בנסיגה ותוכנית הרכישות לא יעילה .
בנוסף כל עניין תקרת החוב מדאיג , הרי ברור שזה יתפוצץ יום אחד .
מה דעתך בנושא?

ואיך אפשר להרוויח בצורה הנכונה ביותר מהפסקת תוכנית הרכישות הקרבה?
תודה רבה.

יאיר
יאיר
10 years ago

שלום עדו (ולשאר המגיבים)

הבנק שלי לא מאפשר לעשות שורט אז פתחתי חשבון אצל ברוקר בארץ (אם זה משנה אפרט את שמו), העברתי אליו את המניות ובאתי להוסיף שורטים לתיק.
אבל חדר המסחר דורש שמול כל שורט שאעשה אשים מזומן באותו סכום של השורט.
אני יודע שאתה לא סוחר דרך ברוקרים בארץ, אבל מהכרותך את התחום, האם זה חריג? הם טוענים שזאת הנחיות הבורסה, ועוד לפני שפתחתי את החשבון הם אמרו שכבטחונות צריך להעמיד את הלונגים מול השורטים.
האם כל הברוקרים בארץ זהים בנושא זה?

אשמח לתשובתך ואולי למגיב אחר שיוכל לעזור

יאיר
יאיר
10 years ago

מדובר בשורט על מניות בחו"ל ולא בארץ

@יאיר

איתי
איתי
10 years ago

יאיר, אני באותה בעיה. זה מאבד את כל העוקץ בשורט. אני גם בבית השקעות פרטי. לא רק שהם רוצים מזומן כנגד השורט, הם רוצים 150% נדמה לי.

בכל מקרה, אני בשורט גם על אג"ח שקלי, ושם צריך אחזקה כנגד ו***לאו דווקא**** של מזומן אלא לפי רייטינג של כל מניה.
כלומר, אם אני ב 100 שקלים שורט על אג"ח, אז אני צריך 113 שקל אחזקות של או מזומן (משוקלל 100%), מניות מסוימות בארץ (משוקלל 25%) ו בחו"ל (משוקלל 70%). חלק מהמניות בחו"ל לא יתנו לך שום משקל כנגד השורט כמו כתבי אופציה.

יאיר
יאיר
10 years ago

אני מוכן לשים כבטחונות מניות בחו"ל מול שורט בחו"ל, אבל הם דורשים מזומן.
האם אצלך מוכנים לקבל מניות כבטחון לשורט או שרק מזומן כמו אצלי?
האם יש למישהו פתרון?

איתי
איתי
10 years ago

מהניסיון שלי, אין פתרון בבתי השקעות בארץ במניות. באג"ח, זה כמו שכתבתי…

דרור
דרור
10 years ago

איתי ויאיר.
גם בבנקים וגם בבתי השקעות לא תמיד דורשים מזומן כבטחונות לשורט זה בעיקר תלוי בגודל שלך.
בבנקים משעבדים את החשבון ואז נותנים כופל לכל נכס (מניה, אג"ח, מזומן) ובהתאם לשווי לביטחון שנגזר מהכופל הזה מאפשרים לך מסגרת שורט (בהנחה שהברוקר שהם עובדים איתו יכול להשאיל את הנייר)

יאיר
יאיר
10 years ago

@דרור

לדרור,
האם זה נכון גם למניות בחו"ל? בבית השקעות שלי זה נכון רק למניות בארץ.
האם תוכל לפרט שמות של בתי השקעות שאתה יודע שמשעבדים חשבון ולא מזומן לשורטים בחו"ל כך שאוכל לפנות אליהם?

גיא
גיא
10 years ago

באינטראקטיב ברוקר לא דורשים מזומן
ואני מניח שברוב הברוקרים הזרים המצב דומה
אבל אי אפשר לעשות שם שורטים בארץ

יאיר
יאיר
10 years ago

למעוניינים, עדכון קטן לגבי עמלת השאלה לשורט (בחו"ל כמובן):
3.5% במיטב-דש
1.25% בירושלים ברוקראז'
0% במגדל שוקי הון

כל זה משיחות טלפון ולא מניסיון אישי.

יאיר
יאיר
10 years ago

@יאיר

מבירור נוסף מול מיטב גם להם 0% עמלת השאלה על ניירות בחו"ל.