הזקן שגר ליד הגבול איבד סוס

SAI WEN

אלו שמתחילים ללמוד סינית תמיד מתפלאים עד כמה הסינית שפה יפה. לא רק שהיא ציורית מאוד (למשל המילה "להיזהר" היא "לב קטן"), אלא היא גם עשירה מאוד (הרבה יותר עשירה מאנגלית, כאשר אנגלית עשירה בהרבה מעברית).

רק מספר הפתגמים בסינית עומד על כ-30 אלף כאשר מאחורי חלק נכבד מהפתגמים עומד סיפור.

אחד מהפתגמים האהובים עלי הוא – 塞翁失马 – sai weng shi ma – או בתרגום לעברית – הזקן שגר ליד הגבול איבד סוס.

הסיפור הולך ככה:
ליד הגבול חי לו זקן ביחד עם בנו היחיד. יום אחד ברח הסוס של הזקן ונעלם. הסוס כנראה חצה את הגבול ולא חזר. חבריו ושכניו של הזקן ישר באו לנחם אותו – "או כמה חבל שאיבדת סוס. דבר כזה יקר הלך לאיבוד", אך הזקן סירב להתאבל ואמר "מי יודע? אולי זה שהסוס ברח זה דווקא משהו טוב".

חלפו מספר ימים והנה חזר הסוס ואף הביא איתו סוס נוסף. ישר באו השכנים ואמרו – "ואוו, איזה מזל יש לך. תראה, לא רק שהסוס חזר אלא קיבלת עוד סוס". אך הזקן סירב להתלהב וענה – "מי יודע? אולי זה שהסוס חזר זה לא דבר טוב".

שוב חלפו מספר ימים ובנו של הזקן רכב על הסוס, נפל ושבר את הרגל. באו השכנים ואמרו – "כמה נורא! איזה אסון! עדיף היה כבר שהסוס לא היה חוזר. הוא רק הביא מזל רע". הזקן כהרגלו סירב להתעצב ואמר – "מי יודע? אולי זה שהבן שלי שבר רגל זה דבר טוב".

לאחר מספר ימים המדינה שמעבר לגבול הכריזה מלחמה. כל צעירי הכפר גויסו להילחם ורבים מהם מתו. הבן של הזקן לא גויס בגלל רגלו שבורה, וככה חיוו ניצלו.

מהסיפור אפשר כבר להבין מה הפתגם אומר – כשקורה משהו טוב, זה לא בהכרח טוב, וכשקורה משהו רע, זה לא בהכרח רע.

ככה בדיוק אני מרגיש עכשיו אחרי התהפוכות שקרו בתיק שלי בשבוע האחרון.

לפני מספר ימים העלות על השורט של ואלי (סימול VALE) עלתה בצורה קיצונית והגיעה תוך מספר ימים למעל ל-20%. זאת עלות גבוהה מדי לטעמי שלא מצדיקה את ההשקעה. לאור זאת כיסיתי את השורט במחיר של 6.09$. בנוסף, העלות על השורט של פורטסקיו (סימול FMG) טיפסה לרמות יותר הזויות, ולכן כיסיתי גם את כל השורט על פורטסקיו במחיר של 1.98.

זה כמובן השביז אותי כי מכל חברות הברזל נשארתי רק עם שורט על ריו-טינטו (סימול RIO). כיוון שאני עדיין צופה שנים קשות מאוד לתחום, הייתי שמח להישאר עם חשיפה.

אך ראו מה קרה – אחרי שסגרתי את השורטים, הברזל החל לעלות בצורה אגרסיבית. תוך כשבוע מחירי עופרת הברזל עלו בכ-10 דולר. חברות הכרייה הגיבו באופן חיובי לכך וזינקו. אז לכאורה מה שנראה כמו דבר לא טוב בסוף הסתיים באקורד חיובי, לא?

אז זהו, שכנראה שלא. אחרי שכיסיתי את השורטים, רמת הנזילות שלי עלתה מאוד, ובינתיים עשיתי פעולות בתיק ששוב הורידו את הנזילות – בעיקר שני שורטים על חברות שגם קשורות לדברים שקורים בסין, אבל לא בתחום הברזל, קניתי לא מעט מניות של FAF, ועוד מספר פעולות קטנות.

בקיצור, מבלי לסבך יותר מדי, כבר אין לי את הנזילות לחזור לשורטים שסגרתי. לואלי, הצלחתי לחזור שלשום, ועשיתי שוב שורט במחירים של 6.2-6.3. זה נחמד מאוד, כי לא רק שמכרתי במחיר גבוה מזה שקניתי לפני מספר ימים, אלא גם חסכתי לעצמי את תשלום הדיבידנד (כיסיתי יום לפני תאריך התשלום). אבל הפוזיציה החדשה שבניתי היא רק כמחצית מהשורט שהיה לי עד לפני שבוע.

שוב, לכאורה זה לא רע, כי בינתיים ואלי כבר מעל ל-7 דולר. פורטסקיו כבר ב-2.2. הבעיה היא שאין לי אפשרות היום להגדיל את השורטים. לא יודע, אולי אני אמצא דרך בימים הקרובים, אבל בינתיים אני עם חשיפה קטנה יותר לקטסטרופה בברזל מאשר הייתי לפני שבועיים, ולדעתי זה לא דבר טוב, למרות שבינתיים זה לטובתי.

פורסם בקטגוריה מניות. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.