מנהיגים סינים נואשים

אחרי שהבורסה בשנחאי חצתה את קו ה-5,000 נקודות בתחילת יוני, היא החלה במסע חד דרומה, וסיימה את יום שישי ב-3,687. נפילה של כמעט 30% מהשיא. אלא שחשוב לזכור שלפני הנפילה הבורסה בשנחאי עלתה ביותר מ-100% תוך שנה. אפילו עכשיו, אחרי הנפילה, המדד בשנחאי עדיין עלה ב-14% מתחילת השנה.

עלייה של 14% מתחילת השנה ו-80% תוך 12 חודשים – זאת עדיין עלייה רצינית ביותר, אז למה המנהיגים הסינים מאבדים את דעתם?

מאז שהחלה המפולת לפני כחודש הממשלה הסינית לא מפסיקה לנסות ולפמפם את שוק המניות. רק בשבוע האחרון היא נקטה בצעדים הבאים:
1 – הורדת הריבית במשק.
2 – קיצוץ ביחס הלימות ההון אצל הבנקים.
3 – הזרמה של 250 מיליארד יואן מהבנק המרכזי לבנקים המסחריים.
4 – הודעה שקרנות הפנסיה יתחילו מאוגוסט להשקיע 30% מהנכסים שלהן בבורסות בסין.
5 – הורדת העמלות על פעולות בבורסה.
6 – סגירה של קרנות שעשו שורטים על מניות בסין.
7 – הודעה שהבנקים יגדילו את המרג'ין שהם מספקים לברוקרים מ-24 מיליארד יואן ל-100 מיליארד יואן.
8 – הקטנת מספר ה IPO בבורסות הסיניות.
9 – אין ספור כתבות בעיתונות המקומיים שקראו להמשך הראלי בשוק המניות.

וזה רק בשבוע האחרון.

מלכתחילה כל הבועה הזאת נופחה בכוונה ע"י הממשלה. מהקיץ שעבר הבורסה החלה לזנק – כנראה בעיקר בגלל הורדות הריבית בסין, אבל הבועה צמחה בקצב כה מהיר הרבה בזכות כתבות תומכות בעיתונות הממשלתית.

האמת שזה היה ממש הזוי. גם הצעדים האחרונים שציינתי למעלה הזויים לגמרי. הממשלה ממש איבדה את הצפון. כלומר, מה המנהיגים הסינים חושבים? האם הם באמת מאמינים שהם יכולים לנפח בועה בבורסה ולהשאיר אותה מנופחת במשך שנים?

באמת שהפסקתי להבין את ההנהגה הסינית. הצעדים האחרונים מראים לנו שההבנה של ההנהגה הנוכחית בעניינים כלכליים שואפת לאפס.

בשבוע האחרון ראיתי לא מעט ציוצים בויצ'אט (שזה כמו פייסבוק וווטסאפ ביחד) שמדברים על כך שהתנודתיות הגדולה בבורסה בסין היא בגלל מלחמה בין קרנות זרות לבין הממשלה הסינית. סינים רבים רואים בנפילה האחרונה מעיין מפלה של המפלגה הקומוניסטית – בכך שהיא לא יכולה למנוע נפילה בבורסה.

ברור שמדובר בתיאוריות קונספירציה מפגרות. הסיבה לירידה בבורסה היא שילוב של מינוף גבוה עם רמות מכפילים גבוהות. בסופו של דבר כל בועה מתפוצצת, אבל כשהממשלה הסינית שמה את כל יהבה בניפוח הבועה ואז לא מצליחה למנוע נפילה למרות אין ספור מאמצים, אז אפשר קצת להבין למה רבים בסין רואים בנפילה האחרונה חולשה של הממשלה הסינית.

לפני מספר שעות הסתיימה ישיבת חירום שערכה הרשות לניירות ערך הסינית עם 21 הברוקרים הגדולים במדינה. בישיבה הם החליטו שהברוקרים יקנו מניות בשווי של 120 מיליארד יואן, ובנוסף אלו התחייבו שלא למכור אף מניה לפני שהמדד מטפס חזרה ל 4,500 נקודות. כמו כן, מקור ממשלתי אמר שאם זה לא יעזור, אז לממשלה יש עוד את הכספים של קרנות הפנסיה ואת רזרבות המט"ח שלה.

כעת נערכת ישיבה נוספת – הפעם בין הרשות לניירות ערך לבין קרנות נאמנות מובילות, ככה שצפויים לנו עוד צעדים "מרגיעים".

אני ממש חסר מילים מהפניקה הזאת של הממשלה ומההתערבות שלה בשוקי המניות. אני לא זוכר שראיתי אי פעם דבר שכזה. כבר קראתי אנשים שמשווים את המהלכים האלו למהלכים של ממשלת ארה"ב בזמן המשבר הפיננסי. השוואה רדודה מאוד לדעתי.

דבר ראשון, הממשל האמריקאי לא עודד אנשים או קרנות לרוץ ולקנות מניות, ובטח שהוא לא השתמש בכספי הפנסיה של אנשים להקפיץ את הבורסה. מה שהממשל עשה זה היה להציל את המערכת הפיננסית שעמדה לפני קריסה. דבר שני, הממשל עשה זאת כצעד חירום בזמן משבר אמתי. הממשלה הסינית, לעומת זאת, מנסה לנפח בועה. כלומר, אם הבורסה הייתה נמצאת, נגיד, בשפל של עשור או, נגיד, הייתה אחרי נפילה של 50%-60%, אז עוד איך שהוא הייתי מבין את זה. אבל הבורסה, אפילו אחרי המיני-נפילה האחרונה, עדיין בתשואה חיובית לא קטנה מתחילת השנה ובתשואה מאוד גבוהה ב-12 החודשים האחרונים.

ההתנהגות הזאת של הממשלה הסינית מראה לנו אחת ולתמיד שלא מדובר בהנהגה שבאה לעשות רפורמות (בניגוד למה שרבים מאמינים). לצעדים האלו שהממשלה עושה – ניפוח בועת נדל"ן, תשתיות ועכשיו- בורסה יהיו השלכות מאוד גדולות. ההימור שלי הוא שאם הממשלה תמשיך בהתנהגות הזאת מתישהו זה ישפיע על היואן. אני עוד לא מוכן לקחת את ההימור הזה כי זה נראה לי מוקדם מדי עכשיו, אבל יש סיכוי שזה יקרה בעתיד.

רק כדי להבהיר – אין לי שום החזקה בבורסות בסין – לא לונגים ולא שורטים. יש לי שורט מאוד קטן על מניה בהונג-קונג, ומצד שני יש לי לונג (בערך באותו הגודל) על מניה אחרת בהונג-קונג. ככה שאין לי ממש עניין אישי בעתיד הבורסה בסין.

אני מניח שהצעדים האלו של הממשלה יתנו איזו דחיפה לבורסות בסין, אבל אין מצב שבטווח הארוך הממשלה תוכל לנצח את כוחות השוק. הצעדים האלו רק יחמירו את הבעיות של סין ורק מגבירים את הפסימיות שלי לגבי עתיד המדינה בשנים הקרובות.

פורסם בקטגוריה כלכלה, מקרו סין. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.