מחירי הברזל מתרסקים

רק לפני מספר ימים כתבתי כאן על שוק הברזל העולמי, ומאז מחירי הברזל לא מפסיקים ליפול. היום המחירים נפלו בעוד כ-7%. תוך מספר שבועות מחירי הברזל נפלו מכ-170$-180$ ל-129$ היום.

הייתי שמח לפתוח את בקבוקי השמפניה ולהכריז על ניצחון במערכה שלי נגד ואלי (סימול VALE), אבל האמת היא שעוד מוקדם מדי בשביל זה. זה נכון שאמרתי שמחירי הברזל משקפים מצב אמיתי של ביקוש והיצע, ושאין אפשרות רבה לספקולציות במחירי הברזל. אבל זה נכון בעיקר בטווח הבינוני והארוך. בטווחים קצרים יותר השוק בהחלט יכול לסטות קצת מהביקוש וההיצע האמיתיים – וזה מה שלדעתי קורה היום. הרי אין מצב שהביקוש לפלדה בסין ירד בצורה כה חדה תוך שבועות בודדים. מה שכנראה קרה זה שחברות הפלדה לא ממהרות לקנות ברזל, ומשתמשות במלאי הברזל הקיים אצלם במחסנים. כמו כן, בנמלים הסינים יושבים עוד כ-90 מליון טון של ברזל (שמספיקים בערך לחודש וחצי של ביקוש). לכן מה שאנחנו חווים היום הוא כנראה ניקוי המלאי בצינורות יותר מאשר נפילה חדה בביקוש הסיני. זאת דעתי, אבל אין לי דרך לדעת בוודאות.

אם מחירי הברזל יישארו באזור ה-130$ בחודש-חודשיים הקרובים, אז נדע שבאמת ישנה ירידה חדה בביקוש הסיני – וזה יהיה המדד הכי טוב לכך שכלכלת סין מאטה (ואולי אפילו מתרסקת?). בינתיים הירידה במחירים תשפיע מאוד על הרווחים של ענקיות הברזל. למשל, אצל ואלי, ירידה כזאת של כ-40$ לטון פירושה נפילה של כ-12 מיליארד דולר בהכנסות (כי ואלי מוכרת יותר מ-300 מליון טון בשנה). עקרונית הירידה ברווחים תיראה רק ברבעון הבא בגלל שהמחירים נקבעים פעם ברבעון, ככה שהירידה הנוכחית במחיר הברזל תשפיע בעיקר על הרבעון הראשון של 2012 (אם כי ישנם דיווחים שחברות הפלדה הסיניות מאלצות את ואלי להוריד את המחירים למחירי-ספוט, ואם זה אכן נכון, אז גם הרבעון נראה ירידה ברווחים של ואלי).

השורה התחתונה היא שאני עוד לא מרשה לעצמי להתלהב יותר מדי מהירידה במחירי הברזל. אני מצפה שמהר מאוד נראה את מחירי הברזל עולים. למרות שאני בספק אם הם יחזרו לאזור ה-170$-180$. הייתי מהמר יותר על ה-150$. רק לקראת סוף 2012-אמצע 2013 נראה ירידה אמיתית במחירי הברזל. אז אני מאמין שהמחירים יירדו אל מתחת ל-100$ לטון (וכנראה אפילו אל מתחת ל-80$). רק אז, אם אכן תרחיש זה יתממש, אני ארשה לעצמי לקנות דום-פריניון.

גילוי נאות – אני מחזיק בפוזיציית שורט גדולה על ואלי. אין לראות ברשומה זו המלצה לקנות או למכור מניות שקשורות לענף הברזל העולמי, או כל מניה אחרת (או סחורה אחרת) לצורך העניין.

פורסם בקטגוריה כלכלה. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.