מדוע אני עדיין אוהב את סטיוארט ווולס-פארגו?

בגלל הרוח הגבית

תודה ל-"Calculated RISK“  – הבלוג הכי טוב למאקרו-כלכלה בארה"ב.

פורסם בקטגוריה כלכלה. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.
Subscribe
Notify of
guest
22 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
ארן
ארן
11 years ago

מצטער לא הבנתי.

מה שראיתי זה שתי בתים פרטיים מאד מאד מושקעים. כנראה באיזור ביקוש גבוה. שיושבים על חלקה גדולה.

בסן פרנסיסקו מחירי הבתים המשיכו להיות מטורפים גם בשיא הירידות, ולהרבה בתים היה מלחמת מחירים. (יש לי זוג חברים שניסו לקנות דירה במשך כשנה שם).

מה שאני יודע שאני קיבלתי את ההערכה של כמה הבית שלי שווה לצרכי תשלום מס. ושנה שניה שהערך שלו יורד.

איתי
איתי
11 years ago

עדו, אתה חושב שיש בועה בישראל? אין ספק שיש ביקוש לנדל"ן בארץ וההיצע הוא נמוך… אבל עדיין, מחירים הזויים, לא? לדעתי כאשר הריבית תעלה, אז המצב ישתנה משמעותית.

ברק
ברק
11 years ago

השאלה מבחינתי כרגע היא האם הפד יוריד בזמן את הרגל מהגז לפני שתיווצר בועה חדשה באיזורים מסוימים. אני חושש שההתעקשות של הפד על הורדת אחוז האבטלה כתנאי להעלאת ריבית בשילוב עם העובדה שמחירי בתים לא נכנסים לחישוב האינפלציה עלולה לגרום לחזרה על הדינמיקה של המשבר הקודם.

iota
iota
11 years ago

בית בשכונה מעולה באטלנטה ב 250 אלף דולר (טירה – לא בית) במחיר של דירת חדר בתחנה המרכזית בדרום תא. וזה אחרי עליית מחירים באיזור
http://www.redfin.com/GA/Alpharetta/12160-Spring-Place-Ln-30004/home/24559857?utm_source=myredfin&utm_medium=email&utm_campaign=instant24_listings_update&utm_content=address

ברק
ברק
11 years ago

בגלל זה ציינתי איזורים מסוימים. בועת הנדל"ן הקודמת התרכזה במספר שווקים עיקריים, וגם כרגע יש הבדלים עצומים בין שווקים שבהם מחירי הדירות כבר קרובים או גבוהים לאלו שהיו לפני המשבר לשווקים שבהם ההתאוששות רק בחיתוליה. הבדל נוסף נוצר בגלל החוקים של מדינות בקשר לטיפול בלווים חדלי פירעון. המדינות שבהן לא נדרש הליך משפטי לצורך פינוי הצליחו כבר להיפטר מחלק גדול מהמלאי של בתים בעיקול שבידי הבנקים וזה תורם לירידה באחוז ה"מכירות מצוקה" (distressed sales) מתוך הסה"כ של הבתים למכירה וזה תורם לעליית מחירים. לעומת זאת יש מדינות כמו ניו יורק שלווה יכול להמשיך לחיות בבית שלו שנים למרות שהפסיק לשלם משכנתא.
אני מסכים שהדינמיקה שיוצרת בועה אינה בהכרח פרי יצירתו של הפד, אבל הפד אחראי במידה רבה לגודל של הבועה ולטיפול הלוקה בה.
מה שבטוח, אפילו אם תתפתח בועה חדשה, מדובר במספר שנים שבהן תהיה התאוששות בשוק הנדל"ן בארה"ב.

ברק
ברק
11 years ago

אי אפשר לנתק את התשואה על הנכס מהריבית במשק. כך שיקר או זול במונחי תשואת שכירות תמיד צריך לבוא עם השוואה לריביות הקיימות. מכיוון שהריביות בארה"ב מעוותות כרגע חזק כלפי מטה קשה קצת לנבא איך יתנהג שוק הנדל"ן כאשר תהיה נורמליזציה של הריבית. מצד שני, נורמליזציה כזו תבוא רק עם מצב כלכלי טוב יותר כך שסביר להניח שיהיה גם ביקוש חזק יותר לבתים שיאזן את העלות הגדלה של תשלומי המשכנתא. מה שאני בטוח בו לחלוטין הוא שריבית ריאלית שלילית לאורך זמן מעודדת בועות וספקולציה ולרוב העולם המפותח יש ריבית כזו כבר 4 שנים.

עמיחי
עמיחי
11 years ago

התשואה על הנכס שבו אני מתגורר היא בערך 2% (5000 לחודש על נכס של 3 מיליון וצפונה) יכול להיות שאני משלם מעט מידי אבל בכל מקרה חצי מחיר אני בטח לא משלם.

רועי
רועי
11 years ago

אם מדברים על נדלן בהונג קונג, סאונדוויל יצאה עם הדוחות ל2012. מאוד מרשים, וזה לפני שהם פותחים את הפלזה השנייה השנה. אימפרייה בהתהוות…

רועי
רועי
11 years ago

באמת תודה רבה על המציאה הזאת, אני עדיין מחזיק.

אוהד
אוהד
11 years ago

מחירי הנדל"ן הם תמיד פונקציה ישירה של הריבית – תמיד.
זה די פשוט יש הכנסה קבועה ואז הבנק נותן לך משכנתא לפי החזר של 25% בחודש מהשכר. אם הריבית נמוכה אתה יכול לקחת משכנתא גדולה יותר ואז המחיר עולה … ואז אנשים נשברים ורוצים להחזיר גם 30% מההכנסה שלהם כי הנדל"ן תמיד עולה ואז 35% וזה נעצר מתי שהוא ואז מגיעה הצניחה.
אחרי צניחה חופשית הפד מדפיס כל חודש 85 מליארד וקונה אג"ח נדלן ובנוסף מחלק לבנקים.
מי שחושב שהייתה כזאת נהירה לנדל"ן אם ריבית נורמלית, לא סביר אבל
אם מה שעידו רושם שגם עם ריבית 6% אנשים קנו נדל"ן עם תשואה של 1% אז אולי… אבל זה באמת מצב בועתי שלא ראיתי בחיי.
בכל מקרה הנדל"ן בארה"ב עדיין גבוה מאוד ביחס לנתונים הסטוריים ונתמך יפה ע"י הפד!!! אבל התוצאות יהיו אינפלציה מאוד גבוהה בעתיד הלא ממש רחוק ואז מי שקנה נכס לא צמוד מדד עם ריבית קבועה יקבל דירה כמעט בחינם.
דרך אגב האינפלציה היא הגורם לעליית מחירי נדל"ן , כמות הכסף גדלה ויותר כסף רודף אחרי אותה כמות של דירות , זה מה הקורה שמורידים את הריבית או את הדרישות מהבנקים מקבלים אינפלציה מיידית שכרגע הולכת כולה לעליית מחירי נכסים (מניות + נדל"ן)
נחיה ונראה , מלחמת המטבעות יוצרת בועות שונות ומשונות במקומות רחוקים מאוד מניו יורק , ברגע שיורידו את הרגל מהגז כל המערכת יכולה להתמוטט, זאת סכנה ממשית ואז… גם כדאי שיהיה נדל"ן ולא כסף בבנק.

רועי
רועי
10 years ago

לסטיוארט יש בלוג שרחוק אומנם באיכותו מCR ולפעמים קצת פוליטי אבל שווה קריאה.
blog.stewart.com