ירידה במספר התחלות הבנייה בסין

ושוב רבים הופתעו מהמשך ההיחלשות בכלכלה הסינית בחודש אפריל. ושוב אני לא מבין למה כולם מופתעים.

בחודשים האחרונים ג'ים צ'אנוס רואיין לא אחת בתקשורת, ופעמים רבות כשהוא נשאל על סין, המראיין אמר משהו כמו "אבל ג'ים רוג'רס אומר שאין בועה בסין" או "אבל גולדמן זקס בדיוק נתנו סקירה חיובית למדינה" וכו'. והתשובה של צ'אנוס הייתה לרוב – אבל הנתונים מראים אחרת.
והוא צדק. הנתונים הראו אחרת. כל מי שתמך בצד השני של הוויכוח לעולם לא שלט בנתונים, ולכן הוא טעה בניתוח על סין. הנתונים (כמו שהראתי לפני יותר משנה) הראו בפירוש שסין בונה הרבה יותר מדי בתים. כמו כן הנתונים הראו שהקטר שמוביל את הכלכלה הסינית הוא השקעות בנכסים קבועים – בין השאר נדל"ן.

לכן המסקנה הייתה צריכה להיות מאוד ברורה – אם יש עודף היצע של בתים, אז מתישהו הסינים יתחילו לבנות פחות. ואם הם יבנו פחות, קשה לראות איך הכלכלה הסינית תמשיך לצמוח ב-10% בשנה. וזה בדיוק מה שקורה עכשיו. מאז שבועת הנדל"ן בסין התפוצצה בערך בקיץ שנה שעברה, ישנה ירידה משמעותית במספר הבתים שנמכרים – דבר שמקרר מאוד את הכלכלה הסינית.

ביום שבת פורסמו הנתונים הכלכליים לחודש אפריל, ומה שהפתיע אותי זאת ההתעלמות של התקשורת ממה שלדעתי הוא הנתון הכי חשוב מכולם – והוא שנרשמה ירידה במספר התחלות הבנייה בסין. זהו לדעתי הנתון הכי חשוב מכולם (ולא רק בגלל שהוא משפיע על מחירי עופרת-הברזל), אבל לפני שאגיע אליו, בואו נראה מה עוד קרה בסין החודש.

מי שזוכר, רק לפני שבועיים כתבתי כי אני מניח שהרבעון השני יהיה יותר חלש מהרבעון הראשון, וזאת בגלל שמאז אוקטובר שנה שעברה כל חודש נראה פחות טוב מהחודש שלפניו. כיוון שהמגמה הזאת נמשכת, ממש קשה לי להבין למה רבים האמינו כי הרבעון הראשון של 2012 יסמן את התחתית בכלכלה הסינית.

אפשר לראות מה קורה לקטר של המשק הסיני:

כאשר הצמיחה בהשקעות נדל"ן יורדת אף יותר מהר:

בועת-נדל"ן, סין, מניות, בורסה, השקעות בנכסים קבועים, תל"ג

הצמיחה בינואר-אפריל עמדה על 18.7%, אבל אם מסתכלים רק על אפריל, הצמיחה כבר ירדה ל-9.2%. ככה שהירידה ממשיכה והיא די דרסטית. קשה לי לראות שמגמה זו תשתנה, וזאת בגלל שמכירות הנדל"ן מדשדשות:

אם יש צמיחה שלילית במכירות נדל"ן, הרי זה ברור שהקבלנים יאטו את קצב הבנייה. עד עכשיו ההשקעות בנכסים קבועים צמחו בגלל כוח האינרציה – בהתחלה כי הקבלנים התעלמו מהירידה במכירות וחשבו שזאת תופעה זמנית שאו-טו-טו תשתנה. ואח"כ, אחרי שהם כבר החלו להפנים את הבעיה, ההשקעות עדיין גדלו כיוון שקשה להפסיק פרויקטים באמצע. מה שקורה עכשיו זה שינוי מגמה כאשר החודש נרשמה ירידה בהתחלות הבנייה בסין.

בחודשים ינואר-אפריל נרשמה ירידה של 4.2% בהתחלות הבנייה בסין (במ"ר). בחודשים ינואר-מרץ עוד נרשמה עלייה של 0.3% – מה שאומר שהירידה באפריל הייתה די דרסטית. אלו חדשות ממש חשובות לדעתי (למרות שהן לא הובלטו בתקשורות). למעשה, לדעתי זה הנתון הכי חשוב, כי אם התחלות הבנייה מתחילות לרדת, זאת רק שאלה של זמן עד שתירשם ירידה בהשקעות בנדל"ן – דבר שישפיע מאוד על סך ההשקעות בנכסים קבועים וכמובן על הצמיחה בתל"ג הסיני.

או אם להגיד את זה בצורה אחרת – אם תתחיל להיות התכווצות בהשקעות בנכסים קבועים – שזה כאמור היה הקטר של המשק הסיני, אז ממש ממש קשה לי לראות את המשק הסיני צומח ביותר מ 3%-5% אחוז בשנה, ואני אפילו לא פוסל מיתון. בשביל שהמשק יצמח ב-8% (מה שעדיין רבים מהמומחים צופים), שני החלקים האחרים בתל"ג צריכים לפצות על החולשה בהשקעות. שני החלקים הם כאמור – העודף המסחרי והצריכה.

אבל באפריל גם נתוני המסחר הפתיעו לרעה עם עלייה חד ספרתית נמוכה הן ביבוא והן בייצוא. הצריכה הפרטית צומחת אומנם יפה, אבל בקצב איטי יותר מאשר בעבר, ובטח שלא בקצב מספיק בשביל ליצור צמיחה של 8% בתל"ג.


אם התרחיש שאני צופה יתממש, ובחודשים הבאים נראה המשך ירידה בקצב הצמיחה של ההשקעות בנכסים קבועים, ואם אכן תוך שניים-שלושה רבעונים הצמיחה תפנה את מקומה להתכווצות, המשק הסיני יהיה בצרה.

זה בהחלט הזמן להתחיל להיות פסימי לגבי סין. אני חשוב שהרבה אנשי עסקים שעובדים מול סין יתחילו להרגיש די בקרוב שינוי באווירה העסקית במדינה (חלק, אני יודע, כבר מרגישים).

כמובן שתמיד יש סיכוי שהסינים יצליחו לעשות משהו שיזיז פתאום את הכלכלה כאן. לפחות זה מה שאני שומע כל הזמן, ויש אמונה די חזקה שהממשלה תצליח למנוע נחיתה קשה. כתבתי על כך בעבר, אז אני לא אחזור יותר מדי על הדברים.

לדעתי הסבירות שסין תמנע נחיתה קשה (קרי – צמיחה של פחות מ-6% בשנה) היא אפסית. סין הורידה שלשום את יחס הלימות ההון של הבנקים, ואני מאמין שהם ימשיכו בצעדים מוניטריים. אבל כמו ארה"ב, אירופה ויפן, הם יגלו שזה לא ממש עוזר כאשר יש דפלציה של נכסים.
הדבר היחידי שיכול לעזור הם צעדים פיסקליים, אבל סין כבר כל כך ממונפת, שזאת לא ממש אופציה. צריך לזכור שסין כבר עכשיו נמצאת תחת תמריץ פיסקלי עצום – בנייה של 36 מליון דירות ציבוריות, השקעה עצומה ברכבת המהירה, בנייה של רכבות תחתית ביותר מ-20 ערים וכו'. לכן קשה לי לראות את סין עושה הרבה מעבר לתמריצים הנוכחיים (שגם הם כבר לא מצליחים לעלות יותר מדי את התל"ג. אחרי עשור של תמריצים פיסקליים – אפילו אלו כבר לא יעילים יותר).

פורסם בקטגוריה כלכלה. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.